| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Omlevering af ny bil Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  12-07-02 18:54 |  
  |   
            Er der nogen der har erfaring omkring omlevering af fabriksny bil (jævnfør
 ny købelov), som ved levering har forskellige fejl? Jeg tænker specielt på
 - hvor lang tid / hvor mange forsøg forhandler/værksted har til at udbedre
 fejlene
 - hvor lang tid forhandler/værksted har til at tage stilling til om de
 overhovedet mener der er en fejl
 - hvor mange fejl der almindeligvis må forventes ved levering
 - hvor alvorlige fejl der skal til, før omlevering vil kunne komme på tale
 - om forhandler/værksted hvis varslet om det, kan pålægges udgifter
 forbundet med fejlsøgning/dianosticering og evt. udbedring
 - hvem der i givet fald er i stand til at foretage en uvildig vurdering af
 problemet (FDM?)
 - om der skal foreligge en skriftlig, uvildig vurdering af problemet, før
 det kan betale sig at forlange omlevering
 - om det stiller os ringere at vi fortsat anvender bilen, selvom vi har
 foreslået forhandler at de stiller en anden bil til rådighed indtil alle
 fejl er rettet.
 
 Jeg er klar over at den ny købelov principielt giver mig ret til at forlange
 omlevering, hvis en ny vare er fejlbehæftet. Men et er som bekendt teori, et
 andet praksis... I mit tilfælde har vi gjort forhandler opmærksom på
 problemet (det ene problem som er et kardinalpunkt for os) i forbindelse med
 1.000 km eftersyn (ca. 2 uger efter levering). Nu har bilen rundet 7.500 km,
 og forhandler har endnu ikke overfor os tilkendegivet at de erkender der er
 en fejl. En anden forhandler (samme mærke) har dog bekræftet os i, at det
 problem vi oplever, ikke er normalt for bilmodellen, og derfor naturligvis
 skal udbedres. Her tales om en enkelt af den efterhånden alt for lange liste
 af fejl. Nogle små, og allerede udbedrede, andre langt alvorligere, med
 udbedringspriser i mange 1000-kr klassen. Listen er pt. på 11 punkter, heraf
 6 uløste.
 
 Vi har fået bilen leveret 12/4-2002, dvs. for 3 måneder siden, og er
 efterhånden godt frustrerede. Alle gode (og retvisende) råd modtages med
 taknemmelighed. Vores drøm om en ny bil er på vej til at blive vores værste
 mareridt - der står trods alt 1/4 mio kr. herude i indkørslen...
 
 Med venlig hilsen
 Michael Jørgensen.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andy (12-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andy | 
  Dato :  12-07-02 21:03 |  
  |   
            > Jeg er klar over at den ny købelov principielt giver mig ret til at
 forlange
 > omlevering, hvis en ny vare er fejlbehæftet. Men et er som bekendt teori,
 et
 > andet praksis...
 
 Købelovens §78 giver dig som udgangspunkt ret til at forlange afhjælpning,
 omlevering, passende afslag i priseneller ophævelse af købet, med mindre det
 er umuligt eller vil påføre sælger uforholdsmæssige omkostninger.
 
 Jeg tror ikke at du vil komme langt med at kræve omlevering, idet det må
 siges at påføre sælger uforholdsmæssige omkosninger.Da sælger allerede er
 påbegyndt afhjælpning kan du som jeg forstår loven heller ikke kræve afslag
 i prisen på baggrund af manglen..
 
 Imidlertid kan du måske bruge §78 stk.4, §79 eller §80.
 ------------------
     Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
 omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
 køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
 købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
 uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
 regning.
 
    § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
 for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
 mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
 sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
 rådighed.
     Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud
 om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for
 uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart
 overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
 
 Erstatning for mangler
    § 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
 skadeserstatning, hvis:
 
 1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
 2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde
 føje til at anse for korrekte,
 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han
 kendte eller burde kende,
 4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
 5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.
    Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere
 kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.
 ---------------------
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ove Kristensen (13-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ove Kristensen | 
  Dato :  13-07-02 05:22 |  
  |   
            
 "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3d2f35f8$0$12688$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Da sælger allerede er
 > påbegyndt afhjælpning kan du som jeg forstår loven heller ikke kræve
 afslag
 > i prisen på baggrund af manglen..
 
 Heller ikke når det startede da den havde kørt 1000 km, og nu har den så
 kørt 7.500 km og det er stadig ikke iorden?
 
 Mvh
 Ove.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andy (13-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andy | 
  Dato :  13-07-02 10:07 |  
  |   
            > Heller ikke når det startede da den havde kørt 1000 km, og nu har den så
 > kørt 7.500 km og det er stadig ikke iorden?
 
 Du finder ikke rigtig nogen som kan give et endeligt svar, simpelthen fordi
 loven først trådte i kraft fra slutningen af April... Der er simpelthen ikke
 nok sager eller afgørelser endnu, hvis der er nogen overhovedet!
 
 Eftersom Forbrugerstyrelsen kun behandler klager op til 82000, bliver du nok
 nødt til at kontakte en advokat for at komme videre.
 
 Har du overvejet at kontakte producenten?
 Derefter skal du seriøst overveje Ekstra Bladet eller BT, hvis du mener at
 du har en god sag...
 
 mvh
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Michael Jørgensen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  14-07-02 17:14 |  
  |  
 
            [snip]
 > Du finder ikke rigtig nogen som kan give et endeligt svar, simpelthen
 fordi
 > loven først trådte i kraft fra slutningen af April... Der er simpelthen
 ikke
 > nok sager eller afgørelser endnu, hvis der er nogen overhovedet!
 Jeg har forstået det sådan at den ny købelov først blev *vedtaget* i April
 (2002), men gælder for alle forbrugskøb foretaget efter 1/1-2002. Er det
 korrekt (jeg har købt bilen i starten af April 2002, så det er ret
 afgørende).
 >
 > Eftersom Forbrugerstyrelsen kun behandler klager op til 82000, bliver du
 nok
 > nødt til at kontakte en advokat for at komme videre.
 >
 > Har du overvejet at kontakte producenten?
 > Derefter skal du seriøst overveje Ekstra Bladet eller BT, hvis du mener at
 > du har en god sag...
 Jeg skal have mig et alvorsord med manden der solgte os bilen (indehaveren
 af forretningen). Tror simpelthen ikke på han vil lade stå til, mens en af
 hans kunder (mig) i bar frustration fortæller sin historie i
 offentligheden... En af de vægtige grunde til at handle netop hos ham var en
 stor grad af tillid til ham som person. Den har endnu ikke lidt skade på
 trods af min diskussion med værkstedet hos samme forhandler. Desværre er han
 på ferie endnu en uge   
Mvh
 Michael.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (13-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  13-07-02 11:47 |  
  |  
 
            Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev:
 [klip]
 > Er der nogen der har erfaring omkring omlevering af fabriksny bil (jævnfør
 > ny købelov), som ved levering har forskellige fejl?
 Jeg tror det ikke. Nu har du ikke beskrevet fejlene, så det er noget svært
 at tage stilling til dit spørgsmål.
 Du bør sende et brev til din bilsælger, hvori du formelt reklamerer og (i en
 venlig og høflig tone) beskriver alle fejl og mangler. Du kan jo opfordre
 sælger til et møde om spørgsmålet. Hjælper det ikke, så må du videre til
 impotøren. Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (13-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  13-07-02 20:17 |  
  |   
            "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:agp0f4$75d$1@tux.netsite.dk...
 [snip]
 > Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.
 
 Ja, eller FDM hvis du er medlem der.
 
 MVH
 Steen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Jørgensen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  14-07-02 17:24 |  
  |   
            
 "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
 news:agp0f4$75d$1@tux.netsite.dk...
 > Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev:
 >
 > [klip]
 >
 > > Er der nogen der har erfaring omkring omlevering af fabriksny bil
 (jævnfør
 > > ny købelov), som ved levering har forskellige fejl?
 >
 > Jeg tror det ikke. Nu har du ikke beskrevet fejlene, så det er noget svært
 > at tage stilling til dit spørgsmål.
 
 Ok, her kommer listen:
 
 q    Hylelyd fra varmelegeme/ventil-system i motorrum under opvarming fra
 under 8 grader C. Afventer svar fra Mitsubishi.
 q    Ujævn trækkraft mellem 2000 og 2500 o/min (sender deciderede
 chock-bølger gennem bilen, og bemærkes af 90% af passagerer). Mest udpræget
 ved moderat acceleration i 3. eller 4. gear. Mærkbar på motorvej ved
 konstant hastighed omkring 105-110 km/t. Hørbar som "slubren" eller "
 lufttrykudligning" fra motorrum. Forekommer kun ved temperaturer over 12
 grader C, og topper tilsyneladende omkring 19 grader C.
 q    Ventilation til gulv kan ikke lukkes. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 q    Højttaler ved venstre sidespejl virker ikke. Løst ved sidste
 værkstedsbesøg.
 q    Lakfejl på højre fordør. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 q    Højre fordør dårligt tilpasset (øverst). Løst ved sidste
 værkstedsbesøg.
 q    Utilfredsstillende afbalancering. Specielt omkring 80 km/t. Løst ved
 sidste værkstedsbesøg.
 q    "Klonk"-lyde ved bakning over nedkørsel fra fortov
 q    "Rumlen" fra transmission/gearkasse i frigear, og ved motoromdrejninger
 der akkurat matcher hastighed. Mest udpræget ved varm motor.
 q    "Klonk"-lyde fra transmission/gearkasse ved gearskifte.
 q    Dårlig/utilregnelig brændstoføkonomi. Kan ikke presses over ca. 17 km/l
 på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
 forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.
 
 >
 > Du bør sende et brev til din bilsælger, hvori du formelt reklamerer og (i
 en
 > venlig og høflig tone) beskriver alle fejl og mangler. Du kan jo opfordre
 > sælger til et møde om spørgsmålet. Hjælper det ikke, så må du videre til
 > impotøren. Dernæst er det advokat, hvis du mener det alvorligt.
 
 - Har sendt brev til forhandler.
 - Har talt med importør
 - Jeg MENER det alvorligt. Og kommer det dertil, vil jeg kontakte advokat.
 Hvis forhandleren/importøren/fabrikken forsøger at sylte mig, så vil de
 finde ud af at jeg er stædigere end dem...
 - Men jeg prøver nu at tale lidt fornuft ind i hovedet af forhandleren,
 inden jeg går videre til FDM for en uvildig teknisk vurdering. Derefter FDM
 juridisk afdeling, og/eller advokat.
 
 Bare pokkers at det der skulle være en "once in a lifetime" suveræn
 oplevelse, går hen og bliver det længste mareridt jeg til dato har haft...
 
 Men tak for svaret.
 Michael
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  14-07-02 19:06 |  
  |   
            
 Michael Jørgensen <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev
 
 > Ok, her kommer listen:
 
 En liste som den får du ikke nogen ny bil på.
 De ganske få tilfælde hvor jeg har hørt om omlevering har alle været hvor
 bilen totalt nægtede at køre,
 og hvor værkstedet gennem lange perioder havde bilen i forsøget på at finde
 fejlen.
 
 Du skriver i et indlæg at du finder det besynderligt at det er de billige
 fejl der er rettet, mens de dyre er skubbet ud i det uvisse,
 det er jo ikke så mærkeligt, det er ulige nemmere at rep. en defekt
 højttaler, end at finde en klonklyd ved bakning ned af kantssten,
 
 Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
 indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.
 
 Når nu du er medlem af FDM, kan det undre at du ikke vil ofre de par kr. det
 koster at få en undersøgelse hos dem, så kan du også få en ide om fejlene nu
 alle er på bilen.
 
 
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 21:40 |  
  |  
 
            alexbo <alexbo@email.dk> skrev:
 [klip]
 > En liste som den får du ikke nogen ny bil på.
 Enig.
 [klip]
 > Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
 > indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.
 Venligheden skal strækkes langt, og det kan hjælpe gevaldigt.
 Hvilken bil er der tale om? En Alfa?
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Michael Jørgensen (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  15-07-02 09:47 |  
  |   
            [snip]
 > En liste som den får du ikke nogen ny bil på.
 > De ganske få tilfælde hvor jeg har hørt om omlevering har alle været hvor
 > bilen totalt nægtede at køre,
 > og hvor værkstedet gennem lange perioder havde bilen i forsøget på at
 finde
 > fejlen.
 
 Fair nok. Havde det godt på fornemmelsen, selvom det er jo ikke det
 lovteksten siger hvis man læser den analytisk.
 
 >
 > Du skriver i et indlæg at du finder det besynderligt at det er de billige
 > fejl der er rettet, mens de dyre er skubbet ud i det uvisse,
 > det er jo ikke så mærkeligt, det er ulige nemmere at rep. en defekt
 > højttaler, end at finde en klonklyd ved bakning ned af kantssten,
 
 Det var ironisk ment. Men at fejl er svære/dyre betyder ikke at de blot kan
 sige "vognen er ok" og at jeg så skal sige tak.
 
 >
 > Jeg er bange for at hvis din attityde over for værkstedet svarer til dine
 > indlæg, så får i svært ved at nå hinanden.
 
 Hvilken attitude mener du? Jeg har på intet tidspunkt været andet end
 høflig, både her i NG og overfor værksted/forhandler. Præciser venligst hvad
 du refererer til.
 
 >
 > Når nu du er medlem af FDM, kan det undre at du ikke vil ofre de par kr.
 det
 > koster at få en undersøgelse hos dem, så kan du også få en ide om fejlene
 nu
 > alle er på bilen.
 >
 
 Jeg har købt en ny bil. På en ny bil vil jeg ikke ofre een eneste krone ud
 over de servicebesøg der kræves. Det er bl.a. derfor jeg har købt en ny, og
 ikke et "vrag". Er det noget i vejen med en ny genstand, må sælger udbedre
 det. For sælgers regning. Længere er den sådan set ikke, set fra min stol.
 Desuden kan jeg oplyse om at FDM tager 584 kr pr time. For mig er det mere
 end "et par kroner".
 
 At jeg så i de forløbne tre måneder har brugt både tid og penge på at hjælpe
 værkstedet med at finde/løse de fejl der nu engang er/var, er en anden ting,
 men jeg mener sådan set jeg har strakt mig langt i denne sag, været venlig
 og taget svar som "vognen er ok, du må omlægge din kørestil" til
 efterretning helt uden at blive sur. Jeg har blot konkluderet at
 løsningsforslag som at undgå at køre 100-110 km/t på motorvejen ikke rigtig
 holder... Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker interesseret i at
 gøre noget ved det.
 
 Med meget venlig hilsen
 Michael.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Andy (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andy | 
  Dato :  15-07-02 15:00 |  
  |   
            > Fair nok. Havde det godt på fornemmelsen, selvom det er jo ikke det
 > lovteksten siger hvis man læser den analytisk.
 
 Øh, jo det er det rent faktisk... Lovteksten KL§78 stk. 2 er uden tvivl
 lavet for at undgå en situation hvor sælgeren bliver nødt til at give kunden
 en ny bil istedet for at skifte en højttaler som ikke virker.
 
 > Jeg har købt en ny bil. På en ny bil vil jeg ikke ofre een eneste krone ud
 > over de servicebesøg der kræves. Det er bl.a. derfor jeg har købt en ny,
 og
 > ikke et "vrag". Er det noget i vejen med en ny genstand, må sælger udbedre
 > det. For sælgers regning.
 
 Helt korrekt.
 
 > At jeg så i de forløbne tre måneder har brugt både tid og penge på at
 hjælpe
 > værkstedet med at finde/løse de fejl der nu engang er/var, er en anden
 ting,
 > men jeg mener sådan set jeg har strakt mig langt i denne sag, været venlig
 > og taget svar som "vognen er ok, du må omlægge din kørestil" til
 > efterretning helt uden at blive sur. Jeg har blot konkluderet at
 > løsningsforslag som at undgå at køre 100-110 km/t på motorvejen ikke
 rigtig
 > holder... Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker interesseret i at
 > gøre noget ved det.
 
 Enig... Det er uacceptabelt!
 
 mvh
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Peter G C (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  15-07-02 16:03 |  
  |  
 
            Michael Jørgensen <mijo@REMTHISpc.dk> skrev:
 > Problemet er at værkstedet ikke rigtig virker
 > interesseret i at gøre noget ved det.
 Så stævner vi dem.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steen F. (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  15-07-02 13:43 |  
  |   
            "Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d31a4f4$0$80806$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 [snip]
 > q    Ujævn trækkraft mellem 2000 og 2500 o/min (sender deciderede
 > chock-bølger gennem bilen, og bemærkes af 90% af passagerer). Mest
 udpræget
 > ved moderat acceleration i 3. eller 4. gear. Mærkbar på motorvej ved
 > konstant hastighed omkring 105-110 km/t. Hørbar som "slubren" eller "
 > lufttrykudligning" fra motorrum. Forekommer kun ved temperaturer over 12
 > q    Dårlig/utilregnelig brændstoføkonomi. Kan ikke presses over ca. 17
 km/l
 > på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
 > forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.
 [snip]
 
 OT:
 Du skriver, at bilen er en Mitsubishi? Hvilken model og motor? Hvis bilen
 har GDI-motor (binzin), så har den netop de "rykkende" kendetegn som du
 beskriver. Den har 5-6 motorstyringsprogrammer som den skifter imellem hele
 tiden, og de kan mærkes som små ryk eller ujævn trækkraft.
 
 MVH
 Steen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Michael Jørgensen (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  15-07-02 14:13 |  
  |   
            [snip]
 >
 > OT:
 > Du skriver, at bilen er en Mitsubishi? Hvilken model og motor? Hvis bilen
 > har GDI-motor (binzin), så har den netop de "rykkende" kendetegn som du
 > beskriver. Den har 5-6 motorstyringsprogrammer som den skifter imellem
 hele
 > tiden, og de kan mærkes som små ryk eller ujævn trækkraft.
 >
 > MVH
 > Steen
 
 Det er en Carisma turbodiesel.
 
 Michael
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Jørgensen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  14-07-02 00:07 |  
  |  
 
            [snip det hele]
 Tak for svarene. Sælger har ikke, som jeg ser det, påbegyndt fejlretning.
 Foreløbig har sælger indsendt rapport (værkstedets observationer) til
 importør, som har videresendt til fabrik. Det er nu 1½ måned siden. Sælger
 påstår at han ikke må/kan foretage sig yderligere, før der foreligger svar
 fra fabrik. Han forbeholder sig ret til at erklære vognen for "ok" på
 baggrund af svaret fra fabrik. Han vil heller ikke lægge yderligere pres på
 importør/fabrik, endsige rykke for svar. Endvidere har han meddelt mig at
 han ikke kan sige noget om hvor lang svartid jeg kan forvente.
 For lige at præcisere: Vi konstaterede fejlen efter ca. 10 km's kørsel efter
 levering. Værkstedet har to gange erklæret at vognen ikke fejler noget, da
 vognens motorstyring ikke har registreret nogen fejl. På den baggrund vil de
 ikke foretage sig yderligere, før fabrik/importør giver grønt lys. Derfor
 betragter anser jeg ikke det der foregår som "afhjælpning af mangel". Havde
 jeg stået med en bil udenfor garanti, med dankortet i hånden, var der jo
 ingen grænser for hvad de gerne forsøgte sig med at udskifte. Bare jeg
 betalte. Øv!
 Jeg har pt. ingen anelse om hvornår der sker noget igen fra importør/fabriks
 side, men frygter det værste. Heldigvis har jeg købt Japansk, så der er
 endnu over 2½ år, før garantien udløber...    Måske er der håb aligevel.
 Jeg er i FDM, og overvejer at lade dem teste/fejlsøge. Men jeg frygter at
 jeg så kommer til at hænge på en regning på x timer á 584 kr, som sælger
 ikke ønsker at refundere. De vil til hver en tid kunne påstå at afhjælpning
 jo var igang... Så er der advokaten. Igen, jeg vil formentlig aldrig få
 refunderet honoraret, så jeg skal være mere desparat end jeg er, før det
 sker. Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke makker
 ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i
 så fald advaret.
 Mvh
 Michael
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           F.Larsen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : F.Larsen | 
  Dato :  14-07-02 11:39 |  
  |   
            "Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> wrote in message
 news:3d30b1cb$0$12712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Jeg er i FDM, og overvejer at lade dem teste/fejlsøge. Men jeg frygter at
 > jeg så kommer til at hænge på en regning på x timer á 584 kr, som sælger
 > ikke ønsker at refundere. De vil til hver en tid kunne påstå at
 afhjælpning
 > jo var igang... Så er der advokaten. Igen, jeg vil formentlig aldrig få
 > refunderet honoraret, så jeg skal være mere desparat end jeg er, før det
 > sker. Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke
 makker
 > ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i
 > så fald advaret.
 
 Hvorfor ikke først tage en snak med en af FDM's advokater - det koster ikke
 noget og så ved hvilke muligheder du har ?
 
 --
 Flemming
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andy (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andy | 
  Dato :  14-07-02 13:36 |  
  |   
            > Tak for svarene. Sælger har ikke, som jeg ser det, påbegyndt fejlretning.
 
 Du skrev selv:
 :Her tales om en enkelt af den efterhånden alt for lange liste
 :af fejl. Nogle små, og allerede udbedrede, andre langt alvorligere, med
 :udbedringspriser i mange 1000-kr klassen. Listen er pt. på 11 punkter,
 heraf
 :6 uløste.
 
 > Foreløbig har sælger indsendt rapport (værkstedets observationer) til
 > importør, som har videresendt til fabrik. Det er nu 1½ måned siden. Sælger
 > påstår at han ikke må/kan foretage sig yderligere, før der foreligger svar
 > fra fabrik. Han forbeholder sig ret til at erklære vognen for "ok" på
 > baggrund af svaret fra fabrik. Han vil heller ikke lægge yderligere pres
 på
 > importør/fabrik, endsige rykke for svar. Endvidere har han meddelt mig at
 > han ikke kan sige noget om hvor lang svartid jeg kan forvente.
 
 Kontakt selv importøren...
 
 > For lige at præcisere: Vi konstaterede fejlen efter ca. 10 km's kørsel
 efter
 > levering. Værkstedet har to gange erklæret at vognen ikke fejler noget, da
 > vognens motorstyring ikke har registreret nogen fejl. På den baggrund vil
 de
 > ikke foretage sig yderligere, før fabrik/importør giver grønt lys. Derfor
 > betragter anser jeg ikke det der foregår som "afhjælpning af mangel".
 Havde
 > jeg stået med en bil udenfor garanti, med dankortet i hånden, var der jo
 > ingen grænser for hvad de gerne forsøgte sig med at udskifte. Bare jeg
 > betalte. Øv!
 
 Det har du desværre nok ret i...
 
 > Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke makker
 > ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver i
 > så fald advaret.
 
 Forudsat at ekstra bladets advokater ikke har noget forhold til nogen som er
 involveret i sagen.
 
 mvh,
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Jørgensen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  14-07-02 17:06 |  
  |   
            > Du skrev selv:
 > :Her tales om en enkelt af den efterhånden alt for lange liste
 > :af fejl. Nogle små, og allerede udbedrede, andre langt alvorligere, med
 > :udbedringspriser i mange 1000-kr klassen. Listen er pt. på 11 punkter,
 > heraf
 > :6 uløste.
 
 Jo, men det er 11 helt forskellige fejl. Og besynderligt nok er det de fejl
 der potentielt koster knaster som de har lidt svært ved at tage stilling til
 (læs: afhjælpning er IKKE påbegyndt).
 
 >
 > > Foreløbig har sælger indsendt rapport (værkstedets observationer) til
 > > importør, som har videresendt til fabrik. Det er nu 1½ måned siden.
 Sælger
 > > påstår at han ikke må/kan foretage sig yderligere, før der foreligger
 svar
 > > fra fabrik. Han forbeholder sig ret til at erklære vognen for "ok" på
 > > baggrund af svaret fra fabrik. Han vil heller ikke lægge yderligere pres
 > på
 > > importør/fabrik, endsige rykke for svar. Endvidere har han meddelt mig
 at
 > > han ikke kan sige noget om hvor lang svartid jeg kan forvente.
 >
 > Kontakt selv importøren...
 
 Har jeg gjort. De kan ikke udtale sig før fabrikken har svaret.
 
 >
 > > For lige at præcisere: Vi konstaterede fejlen efter ca. 10 km's kørsel
 > efter
 > > levering. Værkstedet har to gange erklæret at vognen ikke fejler noget,
 da
 > > vognens motorstyring ikke har registreret nogen fejl. På den baggrund
 vil
 > de
 > > ikke foretage sig yderligere, før fabrik/importør giver grønt lys.
 Derfor
 > > betragter anser jeg ikke det der foregår som "afhjælpning af mangel".
 > Havde
 > > jeg stået med en bil udenfor garanti, med dankortet i hånden, var der jo
 > > ingen grænser for hvad de gerne forsøgte sig med at udskifte. Bare jeg
 > > betalte. Øv!
 >
 > Det har du desværre nok ret i...
 >
 > > Men Ekstra Bladet vil helt klart blive overvejet, hvis de ikke makker
 > > ret. Det er ikke sikkert jeg får afhjulpet mit problem, men andre bliver
 i
 > > så fald advaret.
 >
 > Forudsat at ekstra bladets advokater ikke har noget forhold til nogen som
 er
 > involveret i sagen.
 
 Klart nok. De har ingen part i sagen mig bekendt.
 
 Mvh
 Michael.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  14-07-02 16:50 |  
  |   
            "Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d30b1cb$0$12712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 [snip]
 > Jeg er i FDM, og overvejer at lade dem teste/fejlsøge. Men jeg frygter at
 > jeg så kommer til at hænge på en regning på x timer á 584 kr, som sælger
 > ikke ønsker at refundere. De vil til hver en tid kunne påstå at
 afhjælpning
 > jo var igang... Så er der advokaten. Igen, jeg vil formentlig aldrig få
 [snip]
 
 Du skal ikke nødvendigvis bruge FDM til at fejlsøge på din bil, men derimod
 tage en snak med deres juridiske afdeling. Det er netop advokater som er
 vant til sælgere/importører som ikke kan få fingeren ud...
 
 MVH
 Steen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Jørgensen (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  14-07-02 17:02 |  
  |   
            [snip]
 >
 > Du skal ikke nødvendigvis bruge FDM til at fejlsøge på din bil, men
 derimod
 > tage en snak med deres juridiske afdeling. Det er netop advokater som er
 > vant til sælgere/importører som ikke kan få fingeren ud...
 >
 > MVH
 > Steen
 
 Jeg har jo ikke engang værkstedets ord for at de erkender der er et problem.
 Derfor overvejer at få en uvildig instans (FDM?) til at vurdere om det er
 mig der er overfølsom (tvivler jeg meget stærkt på), eller om det er
 værkstedet/importøren/fabrikken der skal se at få fingeren ud!
 
 FDM's juridiske afdeling mente sidste gang jeg talte med dem (for 3 uger
 siden) at sådan en sagsbehandling hos importør/fabrik godt kan trække noget
 u, men at jeg da altid kunne betale deres tekniske afdeling for at kikke på
 det... Og ja, jeg ved det - jeg er pi***utålmodig. Men jeg *har* svært ved
 at acceptere at de ikke engang kan komme med en erklæring der siger "ja, der
 er et problem som vi skal have løst" eller "nej, vi mener du blot skal ændre
 din kørestil"... Det har foreløbig taget over 2 måneder (siden
 importør/fabrik modtog værkstedets rapport)!
 
 Michael.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Morten Rasmussen (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Rasmussen | 
  Dato :  15-07-02 14:48 |  
  |   
            Jeg synes at den liste (kender ikke så meget til biler) virker absurd lang
 for en helt ny bil. Og at du har kunne konstatere det efter bare 10 km i
 bilen virker endnu mere undsvagt.
 
 Er jeg den eneste som synes at de fejl virker væsentlige og derfor kan ligge
 til grund for at hæve? og er de tre måneder ikke mere end rigeligt til at i
 det mindste på begynde udbedringen?
 
 My point, kan denne handel ikke hæves?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              jan@stevns.net (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  15-07-02 18:52 |  
  |  
 
            "Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev :
 >Jeg synes at den liste (kender ikke så meget til biler) virker absurd lang
 >for en helt ny bil. Og at du har kunne konstatere det efter bare 10 km i
 >bilen virker endnu mere undsvagt.
 >Er jeg den eneste som synes at de fejl virker væsentlige og derfor kan ligge
 >til grund for at hæve? og er de tre måneder ikke mere end rigeligt til at i
 >det mindste på begynde udbedringen?
 Væsentligt ?   Jeg ved det søreme ikke rigigt.   Vi kan jo prøve at
 gennemgå dem, og se hvad folk mener (væsentlig/uvæsentlig)
 >Hylelyd fra varmelegeme/ventil-system i motorrum under opvarming 
 >fra under 8 grader C. Afventer svar fra Mitsubishi.
 Nu er det jo et godt spørgsmål hvor høj den hylen er ....
 (jeg mener ikke det ligefrem er en væsentlig fejl)
 >Ujævn trækkraft mellem 2000 og 2500 o/min (sender deciderede
 >chock-bølger gennem bilen, og bemærkes af 90% af passagerer). Mest 
 >udpræget ved moderat acceleration i 3. eller 4. gear. Mærkbar på 
 >motorvej ved konstant hastighed omkring 105-110 km/t. Hørbar som 
 >"slubren" eller " lufttrykudligning" fra motorrum. Forekommer kun ved 
 >temperaturer over 12 grader C, og topper tilsyneladende omkring 19 grader C.
 Her er der tale om noget jeg vil kalde en væsentlig fejl, en bil skal
 sgu' kunne trække jævnt
 >Ventilation til gulv kan ikke lukkes. 
 >Løst ved sidste >værkstedsbesøg.
 Det vil jeg ikke kalde en væsentlig fejl
 >Højttaler ved venstre sidespejl virker ikke. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 Uvæsentlig fejl
 >Lakfejl på højre fordør. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 Måske 
 >Højre fordør dårligt tilpasset (øverst). Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 Uvæsentlig, men rettet, fint nok
 >Utilfredsstillende afbalancering. Specielt omkring 80 km/t. 
 >Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 Væsentlig, men langt fra noget der kræve andet end at blive rettet
 >"Klonk"-lyde ved bakning over nedkørsel fra fortov
 Uvæsentlig - bilen giver sig jo hist og pist
 >"Rumlen" fra transmission/gearkasse i frigear, og ved motoromdrejninger
 >der akkurat matcher hastighed. Mest udpræget ved varm motor.
 Væsentlig,  et eller andet er ikke som det bør være
 >"Klonk"-lyde fra transmission/gearkasse ved gearskifte.
 >Dårlig/utilregnelig brændstoføkonomi. Kan ikke presses over ca. 17 km/l
 >på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
 >forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.
 Netop dette punkt vil altid være diskutabelt - alle vil uvilkårligt
 køre forskelligt i samme bil   uvæsentlig fejl
 >My point, kan denne handel ikke hæves?
 Jeg tror det næppe,  Der er jo ikke ligefrem tale om store fejl, eller
 fejl der får bilen til at stå stille / svigte 
 -- 
 jan@stevns.net -  www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Michael Jørgensen (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  15-07-02 19:21 |  
  |   
            [snip]
 > >Hylelyd fra varmelegeme/ventil-system i motorrum under opvarming
 > >fra under 8 grader C. Afventer svar fra Mitsubishi.
 >
 > Nu er det jo et godt spørgsmål hvor høj den hylen er ....
 
 Jo det er da rigtigt. Men jeg kan garantere dig at du heller ikke ville
 bryde dig om den. "Heldigvis" har forhandlerens egen Space Star samme
 problem... ;o\ Den dag jeg skal sælge bilen skal jeg selvfølgelig bare være
 sikker på at det er varmt i vejret... :-\
 
 >
 > (jeg mener ikke det ligefrem er en væsentlig fejl)
 
 Om det er en væsentlig eller uvæsentlig mangel kommer jo altså an på om det
 er et symptom på et fejlende system. Vi er enige om at lyden i sig selv ikke
 er en væsentlig mangel.
 
 >
 > >Ujævn trækkraft mellem 2000 og 2500 o/min (sender deciderede
 > >chock-bølger gennem bilen, og bemærkes af 90% af passagerer). Mest
 > >udpræget ved moderat acceleration i 3. eller 4. gear. Mærkbar på
 > >motorvej ved konstant hastighed omkring 105-110 km/t. Hørbar som
 > >"slubren" eller " lufttrykudligning" fra motorrum. Forekommer kun ved
 > >temperaturer over 12 grader C, og topper tilsyneladende omkring 19 grader
 C.
 >
 > Her er der tale om noget jeg vil kalde en væsentlig fejl, en bil skal
 > sgu' kunne trække jævnt
 
 Dette er et kardinalpunkt. Denne fejl SKAL løses, med eller uden
 advokatbistand. Som jeg også skriver andetsteds her i tråden, så har
 importøren netop i dag erkendt at det er en fejl der skal rettes (findes på
 en håndfuld andre biler af samme model her i landet).
 
 >
 > >Ventilation til gulv kan ikke lukkes.
 > >Løst ved sidste >værkstedsbesøg.
 >
 > Det vil jeg ikke kalde en væsentlig fejl
 
 Enig - men ikke desto mindre er det en mangel.
 
 >
 > >Højttaler ved venstre sidespejl virker ikke. Løst ved sidste
 værkstedsbesøg.
 >
 > Uvæsentlig fejl
 
 Men dog en mangel der falder under reklamationsretten.
 
 >
 > >Lakfejl på højre fordør. Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 >
 > Måske
 
 Jeg synes det var god service de præsterede på det punkt.
 
 >
 > >Højre fordør dårligt tilpasset (øverst). Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 >
 > Uvæsentlig, men rettet, fint nok
 
 Jeps.
 
 >
 > >Utilfredsstillende afbalancering. Specielt omkring 80 km/t.
 > >Løst ved sidste værkstedsbesøg.
 >
 > Væsentlig, men langt fra noget der kræve andet end at blive rettet
 
 100% enig.
 
 > >"Klonk"-lyde ved bakning over nedkørsel fra fortov
 >
 > Uvæsentlig - bilen giver sig jo hist og pist
 
 100% uenig. Den slags klonk-lyde er tegn på noget der ikke passer
 sammen/ikke er fastspændt. Under alle omstændigheder skal det undersøges
 hvad der præcist er årsagen, for jeg er ikke den der drømmer om at finde ud
 af at det var en bolt der manglede låsesplitten, en dag med 110 km/t på
 motorvejen...
 
 >
 > >"Rumlen" fra transmission/gearkasse i frigear, og ved motoromdrejninger
 > >der akkurat matcher hastighed. Mest udpræget ved varm motor.
 >
 > Væsentlig,  et eller andet er ikke som det bør være
 
 Enig. Igen her må de komme med en plausibel forklaring.
 
 >
 > >"Klonk"-lyde fra transmission/gearkasse ved gearskifte.
 >
 > >Dårlig/utilregnelig brændstoføkonomi. Kan ikke presses over ca. 17 km/l
 > >på trods af udelukkende langture, under 110 km/t. Til tider opleves en
 > >forbedring af økonomi ved at køre "frisk" til.
 >
 > Netop dette punkt vil altid være diskutabelt - alle vil uvilkårligt
 > køre forskelligt i samme bil   uvæsentlig fejl
 
 Korrekt. Det besynderlige er bare at økonomien forbedres ved at udskifte
 ægget på speederen med en mursten... Det er trods alt den første bil jeg har
 oplevet det i, men det skal nu blot opfattes som en observation der kunne
 hjælpe i fejlsøgningen vedr. den ujævne trækkraft.
 
 >
 > >My point, kan denne handel ikke hæves?
 >
 > Jeg tror det næppe,  Der er jo ikke ligefrem tale om store fejl, eller
 > fejl der får bilen til at stå stille / svigte
 
 Du har nok ret. Det er heller ikke fordi det er det jeg ønsker, men hvis de
 ikke finder en løsning på den ene mangel der er et kardinalpunkt, så vil det
 blive forsøgt med passende juridisk assistance. Som bilen er nu, vil jeg
 aldrig kunne sælge den igen hvis nogen skulle finde på at ønske en prøvetur
 inden evt. handel. Det er uacceptabelt! Men jeg tror heldigvis at de nok
 skal finde en løsning (jævnfør mit andet indlæg i aften).
 
 Mvh
 Michael.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Jørgensen (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Jørgensen | 
  Dato :  15-07-02 16:42 |  
  |   
            
 [snip]
 > Vi har fået bilen leveret 12/4-2002, dvs. for 3 måneder siden, og er
 > efterhånden godt frustrerede. Alle gode (og retvisende) råd modtages med
 > taknemmelighed. Vores drøm om en ny bil er på vej til at blive vores
 værste
 > mareridt - der står trods alt 1/4 mio kr. herude i indkørslen...
 >
 > Med venlig hilsen
 > Michael Jørgensen.
 >
 >
 
 Opdatring: Gav i dag efter for min egen utålmodighed og ringede til
 importøren. De kunne oplyse mig om at de pt. har en håndfuld biler med den
 ene fejl som får os til at tænke i omleveringsbaner. Dvs. 5-10 stykker ud af
 ca. 1000 solgte. Derfor arbejder fabrikken på en løsning, som de har lovet
 kommer engang i løbet af efteråret. Indtil da kan symptomet fjernes ved at
 deaktivere et system (demontere stik). Det har forhandleren så gjort i dag,
 og bilen kører nu på det punkt som en ny bil skal. Så nu er der kun 5½
 punkter tilbage...
 
 Det bedste/værste ved dagens udvikling er 1) At de har erkendt der er et
 problem som skal løses og 2) hvorfor dælen har de ikke viderebragt den
 oplysning? De har haft denne viden i nogen tid, men "glemt" at informere
 forhandler, eller forhandler har "glemt" at informere kunden. Det er skisme
 ikke for smart!
 
 Hvis de løser dette problem, opgiver jeg enhver tanke om omlevering, for
 resten er jeg ikke i tvivl om kan&skal løses.
 
 Men tak for svarene endnu engang - tvivlen om hvor vi stod juridisk hvis det
 virkelig kom dertil, har været det værste!
 Michael.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |