| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vurdering af handelsbetingelser... Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-07-02 22:42 |  
  |  
 
            Hej NG,
 Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have kigget 
 igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på   
Man kan finde dem her  http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
Der er måske nogel stave og grammafejl, men de vil blive rettet i en 
 senere korektur. Og der mangler stadig en lille smule, men kommer 
 hurtigst muligt.
 Det skal lige for god ordens skyld siges at siden ikke er lagt 
 offentligt ud og til brug endnu. Og handelsbetingelserne kan laves om, 
 hvis der er noget der ikke er som det skal være.
 Andre kommentare til siden modtages også gerne, men ikke her i gruppen 
 da det er OT.
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 09:25 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 > Hej NG,
 >
 > Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have kigget
 > igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på   
>
 > Man kan finde dem her
 >  http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
Jeg har kigget på dem - det er vel det, du gerne vil have?   
Under "Levering" står der:
 >>Returvarer, der viser sig at være i orden, pålægges et servicegebyr på kr.
 180. <<
 - hvad betyder det? Det er helt utroligt uklart, hvad det betyder.
 Fjern: >>Schultz Consult forbeholder sig dog retten til at overdrage
 udestående restancer til 3. part. i forbindelse med inkasso.<<
 - Det gælder under alle omstændigheder. Det hører i hvert fald ikke til
 under "levering"
 Fjern: >>Risikoen for varerne overgår til dig, hvis du selv henter varen hos
 Schultz Consult.<<
 - Det gælder under alle omstændigheder.
 "Ordrebekræftelse"
 - hvis du mener, at der (først) er indgået en aftale når ordrebekræftelsen
 er kommet frem (eller afsendt) til forbrugeren, så skriv det. Det kan være
 ganske fornuftigt at anføre, hvornår du mener, at aftalen er indgået.
 "Ejendomsforbehold"
 - det anførte gælder kun andre køb en forbrugerkøb. Skriv det!
 "Garanti"
 - det er forkert, det du har anført der. Hvis du ikke yder garanti så lad
 helt være med at bruge ordet.
 "Reklamation"
 - afsnittet er ikke helt korrekt. Man skal reklamere for at påberåbe sig
 mangler. Slet linien om erstatning. Det er uklart.
 "Returforsendelse"
 - du kan formentlig ikke stille krav om original emballage.
 "Forbehold & priser"
 - hvordan i alverden kan du skrive, at priserne er vejledende? Så får du da
 ingen kunder. Tag et ordenligt konkret forbehold i stedet for. Du bør nøjes
 med at tage forbehold vedr. kursændringer ...... osv.
 "Følgende er specielt for Webhotel og anden hosting hos Schultz Consult"
 - over 18 år???!! Det skal ALLE dine kunder være.
 "Ansvar for indholdet"
 - erotisk materiale er ikke ulovligt.
 "Opsigelse"
 Du skriver: >>Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1 måned før
 opsigelsestidspunktet.<<
 - hvad betyder det?
 Det er var lige de umiddelbare fejl jeg fandt. Spørg endelig om mere.
 Mvh
 Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 11:10 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Jeg har kigget på dem - det er vel det, du gerne vil have?   
Jeps, det var det, og forløbigt tak.
 > 
 > Under "Levering" står der:
 >>>Returvarer, der viser sig at være i orden, pålægges et servicegebyr på kr.
 > 180.
 > - hvad betyder det? Det er helt utroligt uklart, hvad det betyder.
 Det betyder at hvis du finder ud af at der er et eller andet galt med 
 det produkt du har købt hos os så du sender det ind til os for 
 reperation eller ombytning. Vi finder så ud af at produktet intet fejler 
 , det er måske fordi du har betjent produktet forkert eller noget 
 ligende, hovedsagen er at der ikke er noget galt med produktet. I det 
 her tilfælde vil du som kunde blive pålagt et gebyr.
 Altså hvis du siger at der er en fejl i produktet og vi ikke kan finde 
 nogen fejl, så skal du betale det service gebyr.
 > Fjern: >>Schultz Consult forbeholder sig dog retten til at overdrage
 > udestående restancer til 3. part. i forbindelse med inkasso.<<
 > 
 > - Det gælder under alle omstændigheder. Det hører i hvert fald ikke til
 > under "levering"
 Det vil sige at det er fuldstændig ligegyldigt om vi skriver det eller 
 ej for vi har ret til det?
 > Fjern: >>Risikoen for varerne overgår til dig, hvis du selv henter varen hos
 > Schultz Consult.<<
 > - Det gælder under alle omstændigheder.
 Samme her?
 > "Ordrebekræftelse"
 > - hvis du mener, at der (først) er indgået en aftale når ordrebekræftelsen
 > er kommet frem (eller afsendt) til forbrugeren, så skriv det. Det kan være
 > ganske fornuftigt at anføre, hvornår du mener, at aftalen er indgået.
 Okay.
 > "Ejendomsforbehold"
 > - det anførte gælder kun andre køb en forbrugerkøb. Skriv det!
 Det vil sige at man ikke kan have ejendosm forbehold over for en privat 
 person?
 > "Garanti"
 > - det er forkert, det du har anført der. Hvis du ikke yder garanti så lad
 > helt være med at bruge ordet.
 Det er også kun nogle af vores produktere der er med garanti, jeg har 
 rettet det til:
 "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge produktere med ordet 
 "garanti" i dag hedder det "reklamationsret". Derfor se under 
 reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle dage ville 
 betegne som garanti. Nogle af de produkter Schultz Consult sælger er 
 omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser for at denne 
 garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være tydeligt 
 mærket med dette."
 > "Reklamation"
 > - afsnittet er ikke helt korrekt. Man skal reklamere for at påberåbe sig
 > mangler. Slet linien om erstatning. Det er uklart.
 Uklart hvad mene du med det?
 > "Returforsendelse"
 > - du kan formentlig ikke stille krav om original emballage.
 Det gør vi heller ikke, vi anbefaler at det sendes i original emballage.
 > "Forbehold & priser"
 > - hvordan i alverden kan du skrive, at priserne er vejledende? Så får du da
 > ingen kunder. Tag et ordenligt konkret forbehold i stedet for. Du bør nøjes
 > med at tage forbehold vedr. kursændringer ...... osv.
 Sådan her "Vi tager forbehold for at kursændringer give årsag til at 
 priserne svinger. Vi forbeholder os derfor retten til at ændre priser 
 uden varsel. Alle priser på disse sider er opgivet sådan her: excl. moms 
 (incl. moms), og vi tager forbehold for tryk/taste fejl. Tilbud på siden 
 er gældende så længe lager haves." ?
 > "Følgende er specielt for Webhotel og anden hosting hos Schultz Consult"
 > - over 18 år???!! Det skal ALLE dine kunder være.
 Okay... Er rettet til "Følgende gælder for alle handler mellem Schultz 
 Consult og kuden
 For at gøre køb hos Schultz Consult skal kunden være over 18 år."
 Og flyttet til starten af dokumentet.
 > "Ansvar for indholdet"
 > - erotisk materiale er ikke ulovligt.
 Nej, men vi vil ikke have det og det er vi vel i vores gode ret til at 
 nægte hosted hos os.
 > "Opsigelse"
 > Du skriver: >>Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1 måned før
 > opsigelsestidspunktet.<<
 > - hvad betyder det?
 Det betyder at, hvis du har et abonnement og du ønsker at opsige det pr. 
   1 juli skal vi senest have opsigelsen d. 1 juni.
 Skal vi placeret et eks. i betingelserne?
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 11:36 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 [klip]
 > Altså hvis du siger at der er en fejl i produktet og vi ikke kan finde
 > nogen fejl, så skal du betale det service gebyr.
 Ok - så skriv det. Det andet var alt alt for uklart.
 >> Fjern: >>Schultz Consult forbeholder sig dog retten til at overdrage
 >> udestående restancer til 3. part. i forbindelse med inkasso.<<
 >>
 >> - Det gælder under alle omstændigheder. Det hører i hvert fald ikke til
 >> under "levering"
 >
 > Det vil sige at det er fuldstændig ligegyldigt om vi skriver det eller
 > ej for vi har ret til det?
 Jep.
 >> Fjern: >>Risikoen for varerne overgår til dig, hvis du selv henter varen
 >> hos Schultz Consult.<<
 >> - Det gælder under alle omstændigheder.
 >
 > Samme her?
 Jep.
 [klip]
 > Det vil sige at man ikke kan have ejendosm forbehold over for en privat
 > person?
 Jo, men så skal du overholde reglerne i Kreditaftaleloven - god fornøjelse
  
>> "Garanti"
 >> - det er forkert, det du har anført der. Hvis du ikke yder garanti så lad
 >> helt være med at bruge ordet.
 >
 > Det er også kun nogle af vores produktere der er med garanti, jeg har
 > rettet det til:
 > "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge produktere med ordet
 > "garanti" i dag hedder det "reklamationsret".
 Det er forkert. Lad være med at skrive det.
 > Derfor se under
 > reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle dage ville
 > betegne som garanti. Nogle af de produkter Schultz Consult sælger er
 > omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser for at denne
 > garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være tydeligt
 > mærket med dette."
 >
 >> "Reklamation"
 >> - afsnittet er ikke helt korrekt. Man skal reklamere for at påberåbe sig
 >> mangler. Slet linien om erstatning. Det er uklart.
 >
 > Uklart hvad mene du med det?
 Det er forkert. Du skal blot anføre, at der skal reklameres inden rimelig
 tid. Du kan også helt udelade teksten. Det følger allerede af reglerne i
 Købeloven.
 >
 >> "Returforsendelse"
 >> - du kan formentlig ikke stille krav om original emballage.
 >
 > Det gør vi heller ikke, vi anbefaler at det sendes i original emballage.
 Står der det?
 >
 >> "Forbehold & priser"
 >> - hvordan i alverden kan du skrive, at priserne er vejledende? Så får du
 >> da ingen kunder. Tag et ordenligt konkret forbehold i stedet for. Du bør
 >> nøjes med at tage forbehold vedr. kursændringer ...... osv.
 >
 > Sådan her "Vi tager forbehold for at kursændringer give årsag til at
 > priserne svinger. Vi forbeholder os derfor retten til at ændre priser
 > uden varsel. Alle priser på disse sider er opgivet sådan her: excl. moms
 > (incl. moms), og vi tager forbehold for tryk/taste fejl. Tilbud på siden
 > er gældende så længe lager haves." ?
 Bedre. Angiv alle priser med moms og i parentes uden moms.
 >
 >> "Følgende er specielt for Webhotel og anden hosting hos Schultz Consult"
 >> - over 18 år???!! Det skal ALLE dine kunder være.
 >
 > Okay... Er rettet til "Følgende gælder for alle handler mellem Schultz
 > Consult og kuden
 > For at gøre køb hos Schultz Consult skal kunden være over 18 år."
 > Og flyttet til starten af dokumentet.
 Det er uden retsvirkning og kan slettes. Det kan dog have en vis pædagogisk
 virkning.
 >
 >> "Ansvar for indholdet"
 >> - erotisk materiale er ikke ulovligt.
 >
 > Nej, men vi vil ikke have det og det er vi vel i vores gode ret til at
 > nægte hosted hos os.
 Så skriv det mere præcist.
 >
 >> "Opsigelse"
 >> Du skriver: >>Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1 måned før
 >> opsigelsestidspunktet.<<
 >> - hvad betyder det?
 >
 > Det betyder at, hvis du har et abonnement og du ønsker at opsige det pr.
 >   1 juli skal vi senest have opsigelsen d. 1 juni.
 > Skal vi placeret et eks. i betingelserne?
 Igen: Så skriv det helt præcist.    
Du bør bruge mere tid på at skrive betingelserne så de er præcise og
 forståelige for vi andre, almindelige mennesker   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  14-07-02 09:33 |  
  |  
 
            "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:
 > Hej NG,
 > 
 > Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have
 > kigget igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på
 >    
> 
 > Man kan finde dem her
 >  http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
Alle kommentarer nedenfor henviser til tilfælde, hvor du henvender dig 
 til ikke-erhvervsdrivende dvs. alm. forbrugere.
 *LEVERING*
 Dine morarenter er for høje idet du opkræver en morarente på ~20%/år
 Du må opkræve det, der svarer til Nationalbankens udlånsrente + 7% og 
 dette kan ikke fraviges ved aftale i forbrugerforhold.
 Se
 http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19860058329-REGL og
 http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020037930
Specielt §§ 5,7
 Hvad angår dækning af dine portoudgifter for ikke-afhentede 
 efterkravsvarer så er det lidt diskussion om, hvordan 
 Forbrugeraftalelovens §12c stk. 1 skal tolkes:
 § 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b, kan 
 den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod 
 forbrugeren.
 *GARANTI*
 I forbindelse med den nye købelov må du gerne tilbyde kunderne en 
 garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden 
 stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf. 
 Markedsføringslovens §4
 http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929
*REKLAMATION*
 Når en kunde reklamerer er det som udgangspunkt kunden, der bestemmer 
 om der skal ske omlevering eller reparation. Dette følger af Købelovens 
 §78 stk. 1.
 http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330
*REKLAMATIONSRET*
 Reklamationsretten kan ikke bortfalde i forbrugerforhold. Dette betyder 
 dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte opstå men kun 
 fejl, der var tilstede på købstidpunktet.
 *RETURFORSENDELSE*
 Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.
 *FORBEHOLD OG PRISER*
 Hvis du henvender dig til forbrugere skal priserne være opgivet incl. 
 moms.
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 11:10 |  
  |  
 
            Morten Bjergstrøm wrote:
 > 
 > *LEVERING*
 > Dine morarenter er for høje idet du opkræver en morarente på ~20%/år
 > Du må opkræve det, der svarer til Nationalbankens udlånsrente + 7% og 
 > dette kan ikke fraviges ved aftale i forbrugerforhold.
 > Se
 >  http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19860058329-REGL og
 >  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020037930
> Specielt §§ 5,7
 Der står disconto rente i lovteksten?! er det det samme?
 Hvor meget er den i gievet fald på?
 > 
 > 
 > Hvad angår dækning af dine portoudgifter for ikke-afhentede 
 > efterkravsvarer så er det lidt diskussion om, hvordan 
 > Forbrugeraftalelovens §12c stk. 1 skal tolkes:
 > 
 > § 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b, kan 
 > den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod 
 > forbrugeren.
 Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er forbundet 
 med købet? Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning for 
 fragtomkostninger?
 > *GARANTI*
 > I forbindelse med den nye købelov må du gerne tilbyde kunderne en 
 > garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden 
 > stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf. 
 > Markedsføringslovens §4
 >  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929
Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge 
 produktere med ordet "garanti" i dag hedder det "reklamationsret". 
 Derfor se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle 
 dage ville betegne som garanti. Nogle af de produkter Schultz Consult 
 sælger er omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser for 
 at denne garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være 
 tydeligt mærket med dette."
 Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?
 > *REKLAMATION*
 > Når en kunde reklamerer er det som udgangspunkt kunden, der bestemmer 
 > om der skal ske omlevering eller reparation. Dette følger af Købelovens 
 > §78 stk. 1.
 >  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330
Ja som udgangspunkt, men hvis fejlen ikke står mål med en omlevering kan 
 vi "nøjes" med en reperation. Eks. kunden køber en bil og der er en 
 lille risse i den, kunden kan ikke kræve omlevering da det er forbundet 
 med store omkostninger for sælger i forholde til hvad fejlen består i.
 Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for 
 afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at 
 afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.
 > *REKLAMATIONSRET*
 > Reklamationsretten kan ikke bortfalde i forbrugerforhold. Dette betyder 
 > dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte opstå men kun 
 > fejl, der var tilstede på købstidpunktet.
 Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter, hvis 
 du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller ligende. " 
 Er det okay?
 > *RETURFORSENDELSE*
 > Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.
 Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og ikke 
 et krav.
 > *FORBEHOLD OG PRISER*
 > Hvis du henvender dig til forbrugere skal priserne være opgivet incl. 
 > moms.
 Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl. moms 
 (incl. moms), vi henvender os til bække parter.
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 11:40 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 [klip]
 >
 > Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er forbundet
 > med købet? Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning for
 > fragtomkostninger?
 Du får ikke pengene hjem.
 [klip]
 > Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for
 > afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at
 > afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.
 Det kan du netop ikke gøre. Lad være med at skrive det.
 >> *REKLAMATIONSRET*
 >> Reklamationsretten kan ikke bortfalde i forbrugerforhold. Dette betyder
 >> dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte opstå men kun
 >> fejl, der var tilstede på købstidpunktet.
 >
 > Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter, hvis
 > du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller ligende. "
 > Er det okay?
 Skriv, at "reklamationer kan blive afvist, hvis der foretaget indgreb i
 varen"
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Claus P. (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus P. | 
  Dato :  14-07-02 12:04 |  
  |   
            
>
 >> *GARANTI*
 >> I forbindelse med den nye købelov må du gerne tilbyde kunderne en
 >> garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden
 >> stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf.
 >> Markedsføringslovens §4
 >>  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929
>
 > Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge
 > produktere med ordet "garanti" i dag hedder det "reklamationsret".
 Det er stadig noget ævl. Reklamatiosret er noget lovgivningen giver
 forbrugeren, garanti er noget ekstra du som forhandler giver dine kunder.
 Det eneste krav loven stiller til en garantiordning er at den stiller
 forbrugeren væsentlig bedre end lovens krav.
 > Derfor se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle
 > dage ville betegne som garanti. Nogle af de produkter Schultz Consult
 > sælger er omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser
 > for at denne garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være
 > tydeligt mærket med dette."
 > Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?
 Det er til gengæld ok.
 >
 >> *REKLAMATION*
 >> Når en kunde reklamerer er det som udgangspunkt kunden, der bestemmer
 >> om der skal ske omlevering eller reparation. Dette følger af
 >> Købelovens §78 stk. 1.
 >>  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330
>
 > Ja som udgangspunkt, men hvis fejlen ikke står mål med en omlevering
 > kan vi "nøjes" med en reperation. Eks. kunden køber en bil og der er
 > en lille risse i den, kunden kan ikke kræve omlevering da det er
 > forbundet med store omkostninger for sælger i forholde til hvad
 > fejlen består i.
 >
 Bilen kan jo stadig køre og fungere rimeligt. Elektronik med fejl
 vil jo som regel slet ikke fungere.
 > Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for
 > afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at
 > afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.
 >
 >> *REKLAMATIONSRET*
 >> Reklamationsretten kan ikke bortfalde i forbrugerforhold. Dette
 >> betyder dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte
 >> opstå men kun fejl, der var tilstede på købstidpunktet.
 >
 > Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter,
 > hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller
 > ligende. " Er det okay?
 Definer "indgreb" eller bedre, slet det. Iøvrigt er det indlysende at
 hvis kunden synligt ændre på produktet, så er det jo ikke en
 produktionsfejl.
 >
 >> *RETURFORSENDELSE*
 >> Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.
 >
 > Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og
 > ikke et krav.
 Læs hele sætningen igen, du sætter lighedstegn mellem "original
 emballage" og "forsvarligt emballeret".
 >
 >> *FORBEHOLD OG PRISER*
 >> Hvis du henvender dig til forbrugere skal priserne være opgivet incl.
 >> moms.
 >
 > Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl. moms
 > (incl. moms), vi henvender os til bække parter.
 Så burde du nok tage mere hensyn til de private og skrive prisen omvendt.
 MVH CP
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Moller Peders~ (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Moller Peders~ | 
  Dato :  14-07-02 14:22 |  
  |  
 
            In <3d315a8e$0$16808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> writes:
 >>
 >>> *GARANTI*
 >>> I forbindelse med den nye købelov må du gerne tilbyde kunderne en
 >>> garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden
 >>> stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf.
 >>> Markedsføringslovens §4
 >>>  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929
>>
 >> Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge
 >> produktere med ordet "garanti" i dag hedder det "reklamationsret".
 >Det er stadig noget ævl. Reklamatiosret er noget lovgivningen giver
 >forbrugeren, garanti er noget ekstra du som forhandler giver dine kunder.
 >Det eneste krav loven stiller til en garantiordning er at den stiller
 >forbrugeren væsentlig bedre end lovens krav.
 Ja netop. Og det var det samme under den gamle lov. 
 /Martin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 14:47 |  
  |  
 
            Martin Moller Pedersen wrote:
 >>Det er stadig noget ævl. Reklamatiosret er noget lovgivningen giver
 >>forbrugeren, garanti er noget ekstra du som forhandler giver dine kunder.
 >>Det eneste krav loven stiller til en garantiordning er at den stiller
 >>forbrugeren væsentlig bedre end lovens krav.
 > 
 > 
 > Ja netop. Og det var det samme under den gamle lov. 
 Prøv at se, hvad jeg har ændret det til nu.
 Her er adressen lige igen, for nemheds skyld   
http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
-- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 19:24 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 [klip]
 > Prøv at se, hvad jeg har ændret det til nu.
 > Her er adressen lige igen, for nemheds skyld   
>  http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
Du skriver stadigvæk: "Returvarer, der viser sig at være i orden, pålægges
 et servicegebyr på kr. 180." - under levering. Det er noget sjusk. Forklar
 nu for søren da, hvad gebyret skal dække og hvorfor du opkræver det. Det er
 så uklart, at du endda næppe kan påberåbe dig det over for en forbruger.
 Du skriver: "Se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle
 dage ville betegne som garanti" - du skyder dig selv i foden med den
 sætning. Jeg mangler ord.....
 Din reklamationsbestemmelse kan stadigvæk misforstås.
 Du skriver stadigvæk: "Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1
 måned før opsigelsestidspunktet." - ja..... jeg mangler ord. Det er volapyk.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 19:45 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Du skriver stadigvæk: "Returvarer, der viser sig at være i orden, pålægges
 > et servicegebyr på kr. 180." - under levering. Det er noget sjusk. Forklar
 > nu for søren da, hvad gebyret skal dække og hvorfor du opkræver det. Det er
 > så uklart, at du endda næppe kan påberåbe dig det over for en forbruger.
 Kan det her gå:
 "Såfremt det fejlmeldte produkt viser sig at være fejlfrit pålægges 
 køber et fejlfindings og håndteringsgebyr på kr. 180."
 > Du skriver: "Se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle
 > dage ville betegne som garanti" - du skyder dig selv i foden med den
 > sætning. Jeg mangler ord.....
 Okay, så er det blevet fjernet.
 > Du skriver stadigvæk: "Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1
 > måned før opsigelsestidspunktet." - ja..... jeg mangler ord. Det er volapyk.
 Det er blevet ændret til følgende :
 "Abonnementet kan opsiges af begge parter med 1 måneds varsel"
 Kan det bruges?
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 21:31 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 [klip]
 > Kan det her gå:
 > "Såfremt det fejlmeldte produkt viser sig at være fejlfrit pålægges
 > køber et fejlfindings og håndteringsgebyr på kr. 180."
 FINT!   
> Okay, så er det blevet fjernet.
 Fino. Bare skriv, at der skal reklameres inden rimelig tid. I handelskøb
 straks.
 [klip]
 > Det er blevet ændret til følgende :
 > "Abonnementet kan opsiges af begge parter med 1 måneds varsel"
 > Kan det bruges?
 Jeps. Du kan selvfølgelig anføre om det skal være til den 1. i en måned
 eller 1. hvert kvartal eller 1. juli og 1. jan. Bare du gør det klart   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 21:41 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Fino. Bare skriv, at der skal reklameres inden rimelig tid. I handelskøb
 > straks.
 Er også blevetrettet.   
> Jeps. Du kan selvfølgelig anføre om det skal være til den 1. i en måned
 > eller 1. hvert kvartal eller 1. juli og 1. jan. Bare du gør det klart   
Det vil jeg overveje...
 Tak til alle sammen for den gode hjælp, hvis i finder noget på siden som 
 måske kunne bruge en ændring, er i velkommen til at skrive, så kan vi se 
 på hvad det drejer sig om og hvordan vi ændre det.
 Og endnu en gang tak.   
-- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  14-07-02 12:46 |  
  |  
 
            "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:
 >> *LEVERING*
 >> Dine morarenter er for høje idet du opkræver en morarente på
 >> ~20%/år Du må opkræve det, der svarer til Nationalbankens
 >> udlånsrente + 7% og dette kan ikke fraviges ved aftale i
 >> forbrugerforhold. Se
 >>  http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19860058329-REGL og
 >>  http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020037930 Specielt §§
 >> 5,7 
 > Der står disconto rente i lovteksten?!
 Jep det er i det første link vil jeg næsten gætte. Det andet link 
 henviser til ændringsloven, hvor reglerne er ændret lidt og giver 
 mulighed for at opkræve lidt højere renter ved forsinket betaling og 
 på lidt anden vis.
 > Hvor meget er den i gievet fald på?
 Ifølge  http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-1.html skulle den være på 
 3,25%.
 > Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er
 > forbundet med købet?
 Enig.
 > Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning
 > for fragtomkostninger?
 Det er et spørgsmål som er blevet diskuteret en del frem og tilbage 
 både her i gruppen og i dk.forbruger men som Grauslund også skriver vil 
 du næppe kunne få pengene hjem.
 > Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere
 > sælge produktere med ordet "garanti" i dag hedder det
 > "reklamationsret".
 Du behøver slet ikke at nævne garanti, hvis du ikke har tænkt dig at 
 yde den ekstra service.
 > Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?
 Det er såmænd forståeligt nok,men det er ikke helt rigtigt juridisk   
> Ja som udgangspunkt, men hvis fejlen ikke står mål med en
 > omlevering kan vi "nøjes" med en reperation. Eks. kunden køber en
 > bil og der er en lille risse i den, kunden kan ikke kræve
 > omlevering da det er forbundet med store omkostninger for sælger i
 > forholde til hvad fejlen består i.
 Rigtigt.
 > Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for 
 > afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at 
 > afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.
 Det er rigtigt at et køb kun kan hæves, hvis sælger ikke tilbyder enten 
 omlevering eller reparation men som udgangspunkt er det køber, der har 
 valget mellem de to nævnte punkter med det forbehold du selv er inde 
 på.
 > Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter,
 > hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller
 > ligende. " Er det okay?
 Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter 
 selvforskyldte fejl.
 >> *RETURFORSENDELSE*
 >> Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.
 > 
 > Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og
 > ikke et krav.
 Fair nok.
 > Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl.
 > moms (incl. moms), vi henvender os til bække parter.
 Der er et eller andet med, at excl. moms prisen ikke må fremhæves, hvis 
 en butik også henvender sig til forbrugere men jeg kender ikke de 
 præcise regler.
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 13:21 |  
  |  
 
            Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:
 [klip]
 > Du behøver slet ikke at nævne garanti, hvis du ikke har tænkt dig at
 > yde den ekstra service.
 Enig. Det kan i øvrigt være vildledende at benytte overskriften garanti, når
 den overhovedet ikke ydes.
 [klip]
 > Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter
 > selvforskyldte fejl.
 Fremragende forslag!
 [klip]
 > Der er et eller andet med, at excl. moms prisen ikke må fremhæves, hvis
 > en butik også henvender sig til forbrugere men jeg kender ikke de
 > præcise regler.
 Prismærkningslov (Lovbekendtgørelse 2000-03-28 nr 209) § 1, stk. 1: skal
 angive med moms - ikke uden. Overtrædelse af loven er strafbart.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 14:36 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Enig. Det kan i øvrigt være vildledende at benytte overskriften garanti, når
 > den overhovedet ikke ydes.
 Derfor har jeg lavet det om til ekstra garanti. Og den ydes på nogle 
 produkter, eller kan købes ved siden af som en ekstra service.
 >>Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter
 >>selvforskyldte fejl.
 > Fremragende forslag!
 Det vælger jeg at undlade, se på siden hvad jeg har rettet det til.
 > Prismærkningslov (Lovbekendtgørelse 2000-03-28 nr 209) § 1, stk. 1: skal
 > angive med moms - ikke uden. Overtrædelse af loven er strafbart.
 Okay, så bliver det sådan her i stedet for: (excl. moms) incl. moms
 Vores kunde gruppe er hovedsageligt erhvervskunder, derfor excl. moms 
 (incl. moms) at vi så også sælger til private en gang imellem er noget 
 helt andet.
 Men nu bliver det til (excl. moms) incl. moms
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter G C (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  14-07-02 19:07 |  
  |  
 
            Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:
 [klip]
 >>> Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter
 >>> selvforskyldte fejl. Fremragende forslag!
 >
 > Det vælger jeg at undlade, se på siden hvad jeg har rettet det til.
 Hvorfor? Det er jo i overensstemmelse med gældende ret?
 [klip]
 > Men nu bliver det til (excl. moms) incl. moms
 Bedre.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-07-02 19:16 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Hvorfor? Det er jo i overensstemmelse med gældende ret?
 Har du set på siden, hvad det er jeg har skrevet?
 http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414
"Reklamationsret
 Alle vare er som minimum omfattet af 24 måneders reklamationsret. For 
 enkelte produkter kan reklamationsretten være længere.
 Bemærk, hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug 
 eller ligende er dette ikke omfattet af reklamationsretten.
 Hvis Schultz Consult er ansvarlig for fejlen, vil vi hurtigst muligt 
 udbedre skaden eller levere et erstatningsprodukt. Er produktet udgået 
 af sortimentet, forbeholder Schultz Consult sig retten til at hæve 
 købet. Vi anbefaler dig at sikkerhedskopiere dine data, før du 
 installerer nyt soft-, hardware eller tilbehør. Schultz Consult kan ikke 
 gøres ansvarlig for produktionstab, tab af data eller følgeska-der af et 
 defekt produkt."
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Henning Makholm (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  14-07-02 22:50 |  
  |  
 
            Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
 > "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:
 > > Der står disconto rente i lovteksten?!
 > > Hvor meget er den i gievet fald på?
 > Ifølge  http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-1.html skulle den være på 
 > 3,25%.
 Det er en signalrente fra Nationalbanken, som med uregelmæssige
 mellemrum (normalt i størrelsesordenen måneder eller år) bliver
 ændret i takt med renteudviklingen og de pengepolitiske mål.
 Den gældende diskonto kan altid ses på Nationalbankens webside;
 ændringer vækker så meget opsigt på dagbladendes for- eller
 erhvervssider at kun en utilgiveligt uopmærksom erhvervsdrivende vil
 kunne overse dem.
 -- 
 Henning Makholm                                 "Need facts -- *first*. Then
                                             the dialysis -- the *analysis*."
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (14-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  14-07-02 12:47 |  
  |  
 
            "Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev:
 > Definer "indgreb" eller bedre, slet det. Iøvrigt er det indlysende
 > at hvis kunden synligt ændre på produktet, så er det jo ikke en
 > produktionsfejl.
 Det kan det skam godt være. Det er kun hvis fejlen har relation til 
 kundens indgreb, at en reklamation kan afvises.
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  15-07-02 16:45 |  
  |  
 
            "Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev:
 > "Reklamationsret
 > Alle vare er som minimum omfattet af 24 måneders reklamationsret.
 > For enkelte produkter kan reklamationsretten være længere.
 > Bemærk, hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk,
 > misbrug eller ligende er dette ikke omfattet af
 > reklamationsretten.
 Som udgangspunkt er der intet i vejen for, at en forbruger laver et 
 indgreb i indkøbte varer. Et sådant indgreb influerer ikke på 
 forbrugerens ret til at reklamere og få udbedret fejl, der var tilstede 
 på købstidspunktet.
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (15-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  15-07-02 17:30 |  
  |  
 
            Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:
 [klip]
 > Som udgangspunkt er der intet i vejen for, at en forbruger laver et
 > indgreb i indkøbte varer. Et sådant indgreb influerer ikke på
 > forbrugerens ret til at reklamere og få udbedret fejl, der var tilstede
 > på købstidspunktet.
 Enig. Sælger hæfter selvsagt ikke for købers culpa.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |