| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Incassosag eller? Fra : FB | 
  Dato :  23-07-02 14:49 |  
  |  
 
            Hej
 Jeg har 8900 kr. inkl. tilgode hos en kunde.
 Problemet er at vi bor i en lille by og der har aldrig været en
 ordrebekræftigelse mellem os.
 Jeg har besøgt kunden et par gange og vi har dskuteret produktet flere gange
 også med vidner tilstede.
 Jeg har en e-mail fra kunden hvor han skriver at jeg selvfølgelig skal have
 betaling for mit arbejde.
 Der er sendt en faktura og to rykkere til kunden.
 Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
 (efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)
 Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge   
Med venlig hilsen
 Finn Bennetsen
 bennetsen@web4me.dk
 PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jon Bendtsen (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jon Bendtsen | 
  Dato :  23-07-02 15:04 |  
  |  
 
            In article <ahjms2$ba6$1@sunsite.dk>, FB wrote:
 > Hej
 > 
 > Jeg har 8900 kr. inkl. tilgode hos en kunde.
 > 
 > Problemet er at vi bor i en lille by og der har aldrig været en
 > ordrebekræftigelse mellem os.
 > 
 > Jeg har besøgt kunden et par gange og vi har dskuteret produktet flere gange
 > også med vidner tilstede.
 > Jeg har en e-mail fra kunden hvor han skriver at jeg selvfølgelig skal have
 > betaling for mit arbejde.
 Hold fast i den email, den kan fungere som ordre bekræftigelse.
 > Der er sendt en faktura og to rykkere til kunden.
 > 
 > Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
 > (efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)
 Hvad præcis er problemet? Nægter han at bestilt arbejdet, eller
 mener han at du har udført mere arbejde end i havde aftalt ?
 > Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge   
Det ville da godt nok være tåbeligt.
 JonB
 -- 
 Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
 "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
 "ingen krydspost". Se   http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob Paikin (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Paikin | 
  Dato :  23-07-02 15:48 |  
  |  
 
            On Tue, 23 Jul 2002 15:48:49 +0200, "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote:
 >Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
 >(efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)
 1) Hvad er problemet i at sende en ordrebekræftelse?
 2) En ordrebekræftelse har ingen juridisk relevans når der er sendt
 både faktura og rykkere.
 >Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge   
Nej. Ulovligheder fører ingen konstruktive steder hen.
 Men henvend dig til en advokat/inkassobureau - de vil næppe have
 problemer med at køre sagen.
 >PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover   
Fint nok - men det gør ikke fra eller til rent juridisk (bortset fra
 at sikre bevis for hvad der skal leveres og hvad den aftalte pris er).
 -- 
 Jakob Paikin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jensen (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jensen | 
  Dato :  24-07-02 09:41 |  
  |   
            On Tue, 23 Jul 2002 16:48:03 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:
 
 >2) En ordrebekræftelse har ingen juridisk relevans når der er sendt
 >både faktura og rykkere.
 
 Jeg har ladet mig fortælle, at man kan sende en debitor
  ( med forfalden gæld )  til incasso, uden først at skulle rykke
 vedkommende.
 
 Er det korrekt  ?
 
 
 Ofte vil man dog rykke debitor først, ( der kan jo være sket en fejl,
 f.eks. bortkommet faktura el. lign. ) men er der krav om at det skal
 foregå skriftligt  ?
 
 mvh,
 
 Kim
  
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jon Bendtsen (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jon Bendtsen | 
  Dato :  24-07-02 09:50 |  
  |  
 
            Nu var det webdesign der var lavet for en kunde. Og der var også
 lovet hosting... Behøver den service blive leveret før kunden
 betaler ?? 
 Må kunden overhovedet benytte webdesignet før der bliver betalt ?
 JonB
 -- 
 Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
 "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
 "ingen krydspost". Se   http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob Paikin (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Paikin | 
  Dato :  24-07-02 10:21 |  
  |   
            On Wed, 24 Jul 2002 08:50:14 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
 Bendtsen) wrote:
 
 >Nu var det webdesign der var lavet for en kunde. Og der var også
 >lovet hosting... Behøver den service blive leveret før kunden
 >betaler ?? 
 
 Det kommer sandelig an på hvad der er aftalt! Er der aftalt betaling
 forud eller bagud? Husleje er f.eks. forud (betales for kommende
 måned), mens løn ofte er bagud (betaling for den forløbne måned).
 
 >Må kunden overhovedet benytte webdesignet før der bliver betalt ?
 
 Hvad er der aftalt? Men som udgangspunkt må svaret nok være ja - hvis
 designeren har overgivet materialet (designet/filerne) til kunden uden
 at sikre sig betaling, må det anses for at være et kreditkøb af en
 eller anden slags.
 
 
 -- 
 Jakob Paikin
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jakob Paikin (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Paikin | 
  Dato :  24-07-02 10:20 |  
  |   
            On Wed, 24 Jul 2002 10:40:31 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:
 
 >Jeg har ladet mig fortælle, at man kan sende en debitor
 > ( med forfalden gæld )  til incasso, uden først at skulle rykke
 >vedkommende.
 >
 >Er det korrekt  ?
 
 Ja. Fakturaen er udtryk for at der skal betales ved en given
 forfaldsdag. Debitor har intet krav på yderligere påmindelse.
 
 I øvrigt skal advokaten/inkassobureauet (i henhold til inkassoloven)
 sende et formaliseret påkrav.
 
 >Ofte vil man dog rykke debitor først, ( der kan jo være sket en fejl,
 >f.eks. bortkommet faktura el. lign. ) men er der krav om at det skal
 >foregå skriftligt  ?
 
 Nej - som nævnt er der intet krav om at rykke overhovedet.
 
 Husk i øvrigt at der nu er lovhjemmel til at kræve 100 kr. inkl. moms
 pr. rykker (max. tre stk. og min. 10 dage mellem).
 
 
 -- 
 Jakob Paikin
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Jensen (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Jensen | 
  Dato :  23-07-02 15:54 |  
  |  
 
            On Tue, 23 Jul 2002 15:48:49 +0200, "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote:
 >Jeg har 8900 kr. inkl. tilgode hos en kunde.
 >Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
 >PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover   
Prøv hellere med en * ordrebekræftelse *.
 FUT : dk.kultur.sprog
 mvh,
 Kim
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           FB (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : FB | 
  Dato :  23-07-02 17:09 |  
  |  
 
            Mange tak for hjælpen.
 Nu har jeg også lært at skrive ordrebekræftelse   
Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.
 Det var selvfølgelig en joke med de slemme drenge
 Finn Bennetsen
 "FB" <bennetsen@web4me.dk> skrev i en meddelelse
 news:ahjms2$ba6$1@sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har 8900 kr. inkl. tilgode hos en kunde.
 >
 > Problemet er at vi bor i en lille by og der har aldrig været en
 > ordrebekræftigelse mellem os.
 >
 > Jeg har besøgt kunden et par gange og vi har dskuteret produktet flere
 gange
 > også med vidner tilstede.
 > Jeg har en e-mail fra kunden hvor han skriver at jeg selvfølgelig skal
 have
 > betaling for mit arbejde.
 >
 > Der er sendt en faktura og to rykkere til kunden.
 >
 > Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
 > (efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)
 >
 > Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge   
>
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Finn Bennetsen
 > bennetsen@web4me.dk
 >
 > PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover   
>
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  23-07-02 17:35 |  
  |  
 
            FB <bennetsen@web4me.dk> skrev:
 [klip]
 > Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.
 Ordrebekræftelsen er ligegyldig *nu*. Henvend dig til en advokat - han
 klarer inkassoen for dig.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jakob Paikin (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Paikin | 
  Dato :  23-07-02 17:49 |  
  |   
            On Tue, 23 Jul 2002 18:08:45 +0200, "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote:
 
 >Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.
 
 Jeg er næsten villig til at vædde på, at du stadig ikke får pengene
 når du har sendt ordrebekræftelsen.
 
 Det lyder som en af de sædvanlige dårlige undskyldninger som debitorer
 kommer med...
 
 
 -- 
 Jakob Paikin
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kenn Gerdes (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn Gerdes | 
  Dato :  23-07-02 20:48 |  
  |   
            "Jakob Paikin" skrev:
 
 > Det lyder som en af de sædvanlige dårlige undskyldninger som debitorer
 > kommer med...
 
 Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
 fra debitorer?
 
 
 Med venlig hilsen
 Kenn Gerdes
 --
 Intet er som bekendt mere befordrende
 for kreativiteten og produktiviteten end
 en afklaret økonomisk situation.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter G C (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  23-07-02 20:52 |  
  |  
 
            Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:
 [klip]
 > Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
 > fra debitorer?
 Ind i mellem er der rigtig gode historier   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kenn Gerdes (23-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kenn Gerdes | 
  Dato :  23-07-02 21:37 |  
  |  
 
            "Peter G C" skrev:
 > Ind i mellem er der rigtig gode historier   
Det var jo det jeg tænkte, og så længe i kan anonymisere debitorerne kan i
 da godt give nogle af historierne? :)
 Med venlig hilsen
 Kenn Gerdes
 --
 Intet er som bekendt mere befordrende
 for kreativiteten og produktiviteten end
 en afklaret økonomisk situation.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Peter G C (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  24-07-02 19:16 |  
  |   
            Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:
 
 [klip]
 
 > Det var jo det jeg tænkte, og så længe i kan anonymisere debitorerne kan i
 > da godt give nogle af historierne? :)
 
 Jeg kan en del parkeringsafgiftshistorier...... en gang ringede en
 advokatfuldmægtig fra et stort Kbh'sk advokatfirma - han troede, at det var
 nok at være advokatfuldmægtig - LOL.
 
 En anden ville klage til ombudsmanden, justitsministeriet mv. altsammen med
 opsættende virkning.
 
 Endelig havde en gut en parkeringsskive som vi jo alle har - så'en en
 plastik skive med hvid viser. Der lå så meget junk i forruden (bl.a noget
 hvidt engangsbestik) som klageren mente måtte  forvirre p-vagten - et klagen
 vedhæftet digitalt foto viste, at bestikket kunne udgøre det for en viser -
 og dette medførte, at p-skiven viste forkert!
 
 /Peter
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob Paikin (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Paikin | 
  Dato :  24-07-02 07:54 |  
  |   
            On Tue, 23 Jul 2002 21:47:55 +0200, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
 wrote:
 
 >Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
 >fra debitorer?
 
 Nedenstående er ikke fuldstændig ordrette citater, men de giver da et
 indtryk af hvad man udsættes for i inkassosager. Nogle mere
 usædvanlige kan jeg ikke citere, da det måske give risiko for
 identifikation af sagen.
 
 Og inden nogen får gode ideer - de her undskyldninge er holder ingen
 steder (i hvert fald ikke uden solid dokumentation).
 
 Den bedste fremgangsmåde hvis man bliver indblandet i en (berettiget)
 inkassosag er at drøfte problemet seriøst og åbent med
 inkassofirmaet/advokaten. En afvisende holdning fører med stor
 sikkerhed blot til flere omkostninger (retssag, fogedret mv.)
 
 Det karrakteristiske ved mange af de dårlige undskyldning man hører
 er, at de først fremsættes når sagen virkelig er spidset til, f.eks.
 under et fogedretsmøde. Alene det forhold at indsigelsen ikke er
 kommet tidligere svækker troværdigheden markant.
 
 Hvis skyldneren havde taget kontakt efter første inkassoskrivelse
 (eller måske efter kreditors første rykker), var det muligvis blevet
 taget mere seriøst. Men sker det først i sidste øjeblik virker det
 uvilkårligt som et desperat forsøg på at slippe ud.
 
 Endelig må det siges, at det altid er en konkret vurdering om
 skyldnerens forklaring er en dårlig undskyldning eller rent faktisk
 lyder troværdig.
 
 
 
 (En klassiker) "Nu har jeg jo betalt hovedstolen - ganske vist for
 sent - så derfor er det urimeligt at jeg skal betale de omkostninger
 jeg er blevet dømt til i retten."
 
 "Jeg vidste ikke at jeg var blevet dømt som udebleven - det strider
 mod menneskeretten at jeg skal betale noget som helst."
 
 "Jeg er VIRKELIG ked af, at jeg ikke har betalt endnu, men jeg har
 været syg/arbejdsløs/bortrejst/blevet skilt/blevet smidt ud af min
 lejlighed/whatever. Men jeg får helt sikkert et (godt) job/penge
 tilbage i skat/whatever om to måneder og så skal jeg helt sikkert nok
 betale." (gentages efter behag to måneder senere med en anden
 begrundelse).
 
 "Det var ikke mig, der bestilte varen/ydelsen - nogle andre må have
 oplyst mit navn og adresse."
 
 "Når kreditor bruger sådan nogle grove midler [bede en advokat om at
 køre inkasso], så skal han ikke regne med at jeg samarbejder."
 
 
 -- 
 Jakob Paikin
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            N/A (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  24-07-02 09:16 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-07-02 09:16 |  
  |  
 
            FB wrote:
 > Nu begynder han konsekvent at kalde arbejdet for en demostration og at der
 > pga. fejl og mangler ikke føler sig forpligtet til at betale.
 Hvornår havde i aftalt siden skulle være færdig?
 Blev den leveret på den dato?
 Så han det arbejde du havde lavet straks efter leveringen?
 Hvornår begyndte han at klage over dit arbejde? vel efter du havde 
 leveret siden, men hvor lang tid efter? skete det først efter du havde 
 sendt den første regning til ham?
 > Hvis nu han mod forventning betaler. Hvordan er reglerne så for at opsige
 > ham op på webhotellet.
 De er som du selv bestemme, blot skal kunden i dette tilfælde ham være 
 bekændt med dine regler inden han køber et webhotel hos dig.
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Madsen        ---    reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
 Schultz Consult        ---     http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør    ---    tlf. 64 73 35 45
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Morten Rasmussen (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Rasmussen | 
  Dato :  24-07-02 22:32 |  
  |   
            
 "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote in message news:ahlmta$357$1@sunsite.dk...
 > Jeg tror heller ikke at jeg får pengene
 >
 
 > Jeg ved ikke om jeg har overholdt reglerne, men hans betalingsfrist var
 den
 > 21-06-2002.
 > Jeg sender ham en rykker den 10-07-2002.
 > Rykker nummer 2 sendte jeg den 19-07-2002 med advarsel om at sagen vil gå
 > til incasso, hvis pengene ikke står på min konto i dag den 24-07-2002.
 > Jeg har taget 99,- kr. i rykkergebyr.
 
 
 Så vidt jeg kan se er der ikke 10 dage mellem dine rykkere. Tror dog ikke
 det betyder så meget for selve sagen, andet end du skal kræve 100 kr.
 mindre.
 Renteloven §9b:
 Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for hver
 rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse. Har
 skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
 restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
 rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
 periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
 mindst 10 dages mellemrum.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |