| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Mundtlig aftale om pris Fra : Henrik L | 
  Dato :  25-07-02 18:17 |  
  |   
            Hej,
 
 Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller alm.
 jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.
 
 Historien er...
 Mig og min kæreste havde købt et børne/baby-sæt ske, kniv og gaffel med
 henblik på hendes nevøs kommende dåb.
 Bestiksættet skulle ingraveres med navn og dato og vi gik derfor til en guld
 og sølv-smed for at få dette gjordt. Efter at have talt med
 sælger/ekspedient fandt vi ud af hvilken skrift der skulle indgraveres med
 og vi fik en pris på kr.360,- alt inkl. Dette sagde vi ja tak til og tog
 hjem.
 I dag bliver min kæreste ringet op fra forretningen om at bestikket er
 indgraveret, samt atde har lavet en fejl og den pågældende indgravering
 normalt vil koste ca.kr.700,-, men da det er sælger/ekspedient der har
 fejlinformeret os om prisen er de villige til at slå prisen ned til
 kr.450,-. Hvis vi ikke var villige til at betale ville de sende bestikket
 retur til værksted og få fjernet pågælende indgravering og i stedet få lavet
 den billige indgravering (ikke den vi havde aftalt), og de ville ikke stå
 inde for resultatet.
 
 Mit spørgsmål er:
 Er det overhovdet lovligt det de foretager sig? Kan det være rigtigt at vi
 skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
 havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende
 indgravering skulle koste?
 
 Mvh
 H.Lindholm
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TGD (25-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  25-07-02 18:38 |  
  |   
            
"Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3d40328f$0$13959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller
 alm.
 > jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.
 Vi er over i aftaleloven:
 I. Om afslutning af aftaler
    § 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i §§
 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet følger af tilbudet eller
 svaret eller af handelsbrug eller anden sædvane.
 http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_aftl.htm
<KLIP>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Makholm (25-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  25-07-02 19:02 |  
  |   
            Scripsit "Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com>
 
 > Mit spørgsmål er:
 > Er det overhovdet lovligt det de foretager sig? Kan det være rigtigt at vi
 > skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
 > havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende
 > indgravering skulle koste?
 
 Nej. Den mundtlige aftale er bindende.
 
 -- 
 Henning Makholm          "Also, the letters are printed. That makes the task
                         of identifying the handwriting much more difficult."
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Sepstrup (26-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Sepstrup | 
  Dato :  26-07-02 00:06 |  
  |   
            > Nej. Den mundtlige aftale er bindende.
 
 Det kan dog være svært at bevise en mundtlig aftale hvis man f.eks. kommer i
 retten, hvilket i jo nok ikke gør med denne sag...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Arne Feldborg (26-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Feldborg | 
  Dato :  26-07-02 07:23 |  
  |  
 
            "Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> skrev Fri, 26 Jul 2002 01:05:31
 +0200 
 >> Nej. Den mundtlige aftale er bindende.
 >
 >Det kan dog være svært at bevise en mundtlig aftale hvis man f.eks. kommer i
 >retten, hvilket i jo nok ikke gør med denne sag...
 >
 I det konkrete tilfælde har sælgeren jo faktisk selv bekræftet, at hans
 repræsentant har indgået aftalen.
 Og hvis forretningen mener de ikke er bundet af aftalen, så er det da
 ret grotesk at de alligevel udfører ordren - og først derefter tager
 kontakt til kunden.
 -- 
 mvh, A:\Feldborg
 http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/ 
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik L (26-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik L | 
  Dato :  26-07-02 00:36 |  
  |   
            Tak,
 
 Jeg siger rigtig mange tak for de gode kommentarer og henvisninger.
 
 Mvh
 H.Lindholm
 
 
 "Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com> wrote in message
 news:3d40328f$0$13959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller
 alm.
 > jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.
 >
 > Historien er...
 > Mig og min kæreste havde købt et børne/baby-sæt ske, kniv og gaffel med
 > henblik på hendes nevøs kommende dåb.
 > Bestiksættet skulle ingraveres med navn og dato og vi gik derfor til en
 guld
 > og sølv-smed for at få dette gjordt. Efter at have talt med
 > sælger/ekspedient fandt vi ud af hvilken skrift der skulle indgraveres med
 > og vi fik en pris på kr.360,- alt inkl. Dette sagde vi ja tak til og tog
 > hjem.
 > I dag bliver min kæreste ringet op fra forretningen om at bestikket er
 > indgraveret, samt atde har lavet en fejl og den pågældende indgravering
 > normalt vil koste ca.kr.700,-, men da det er sælger/ekspedient der har
 > fejlinformeret os om prisen er de villige til at slå prisen ned til
 > kr.450,-. Hvis vi ikke var villige til at betale ville de sende bestikket
 > retur til værksted og få fjernet pågælende indgravering og i stedet få
 lavet
 > den billige indgravering (ikke den vi havde aftalt), og de ville ikke stå
 > inde for resultatet.
 >
 > Mit spørgsmål er:
 > Er det overhovdet lovligt det de foretager sig? Kan det være rigtigt at vi
 > skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
 > havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende
 > indgravering skulle koste?
 >
 > Mvh
 > H.Lindholm
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik L (28-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik L | 
  Dato :  28-07-02 15:40 |  
  |   
            Hej,
 
 Den "lykkelige" afslutning på historien blev at vi fik det til den aftalte
 pris, EFTER at have diskuteret en halv time med ansvarshavende i butikken...
 
 Chefen ringede dog dagen efter og undskyldte over for os.
 
 Mvh og stadig mange tak for de gode råd og henvisninger
 H.Lindholm
 
 "Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com> wrote in message
 news:3d40328f$0$13959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et spørgsmål som jeg ikke helt ved om omhandler købeloven eller
 alm.
 > jura. Men jeg håber at i kan hjælpe.
 >
 > Historien er...
 > Mig og min kæreste havde købt et børne/baby-sæt ske, kniv og gaffel med
 > henblik på hendes nevøs kommende dåb.
 > Bestiksættet skulle ingraveres med navn og dato og vi gik derfor til en
 guld
 > og sølv-smed for at få dette gjordt. Efter at have talt med
 > sælger/ekspedient fandt vi ud af hvilken skrift der skulle indgraveres med
 > og vi fik en pris på kr.360,- alt inkl. Dette sagde vi ja tak til og tog
 > hjem.
 > I dag bliver min kæreste ringet op fra forretningen om at bestikket er
 > indgraveret, samt atde har lavet en fejl og den pågældende indgravering
 > normalt vil koste ca.kr.700,-, men da det er sælger/ekspedient der har
 > fejlinformeret os om prisen er de villige til at slå prisen ned til
 > kr.450,-. Hvis vi ikke var villige til at betale ville de sende bestikket
 > retur til værksted og få fjernet pågælende indgravering og i stedet få
 lavet
 > den billige indgravering (ikke den vi havde aftalt), og de ville ikke stå
 > inde for resultatet.
 >
 > Mit spørgsmål er:
 > Er det overhovdet lovligt det de foretager sig? Kan det være rigtigt at vi
 > skal finde os i at de vil kræve et større beløb af os på trods af at vi
 > havde en mundtlig aftale med sælger/ekspedient om hvad den pågældende
 > indgravering skulle koste?
 >
 > Mvh
 > H.Lindholm
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (28-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  28-07-02 20:37 |  
  |  
 
            Henrik L <tracktrekker@hotmail.com> skrev:
 [klip]
 > Chefen ringede dog dagen efter og undskyldte over for os.
 Fint - det var også på sin plads. Jeg tror, at vi glemte at henvise til
 Aftalelovens § 32.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |