|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Krav ifbm. annonceret pris? Fra : Peter D. Jørgensen
 | 
 Dato :  10-09-02 13:53
 | 
 |  | Hvis et dansk internet site reklamere med en vare til en given pris ikke
 tilbyder on-line bestilling, kan man så kræve varen til den annoncerede
 pris?
 
 En vare udbydes til 575,- på nettet, men hvis man ønsker at købe den skal
 man ringe til dem. Der oplyser de at prisen er 725,- pga. en forhøjet
 forsikrings præmie. (Det drejer sig om bil-leje)
 Nu har jeg selv bil, og alle bil-ejere blev da informeret om disse
 stigninger for mindst en måned siden, så det må da også være længe siden
 udlejeren er blevet gjort opmærksom på det...
 
 Kan jeg gøre noget for at få det til den lave pris? (Og nej, udlejeren var
 hverken til at hugge eller stikke i)
 
 
 /Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob Paikin (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  10-09-02 14:05
 | 
 |  | On Tue, 10 Sep 2002 14:52:50 +0200, "Peter D. Jørgensen"
 <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
 
 >Hvis et dansk internet site reklamere med en vare til en given pris ikke
 >tilbyder on-line bestilling, kan man så kræve varen til den annoncerede
 >pris?
 
 Formentlig ja, medmindre køberen vidste eller burde vide, at prisen
 var "alt" for lav.
 
 >Kan jeg gøre noget for at få det til den lave pris? (Og nej, udlejeren var
 >hverken til at hugge eller stikke i)
 
 Hvis udlejeren/sælgeren ikke vil anerkende sin pligt til at levere til
 annonceret pris må du gennemføre en retssag om spørgsmålet. Hvis det
 hele kun drejer sig om et par hundrede kroner kan det IKKE betale sig.
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
  Jon Bendtsen (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Bendtsen
 | 
 Dato :  10-09-02 14:12
 | 
 |  | 
 
            In article <mcrrnuobo61cq34nnk8td14030j68rocbo@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
 > On Tue, 10 Sep 2002 14:52:50 +0200, "Peter D. Jørgensen"
 ><pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
 > 
 >>Hvis et dansk internet site reklamere med en vare til en given pris ikke
 >>tilbyder on-line bestilling, kan man så kræve varen til den annoncerede
 >>pris?
 > 
 > Formentlig ja, medmindre køberen vidste eller burde vide, at prisen
 > var "alt" for lav.
 > 
 >>Kan jeg gøre noget for at få det til den lave pris? (Og nej, udlejeren var
 >>hverken til at hugge eller stikke i)
 > 
 > Hvis udlejeren/sælgeren ikke vil anerkende sin pligt til at levere til
 > annonceret pris må du gennemføre en retssag om spørgsmålet. Hvis det
 > hele kun drejer sig om et par hundrede kroner kan det IKKE betale sig.
 
 Kan forburgeren ikke tage fat i dem via forbrugerstyrelsen ?
 Kan forbrugeren ikke selv forfatte et juridisk udseende brev
 der gør opmærksom på at forretningen bare har at levere til den
 annoncerede pris.
 
 JonB
 -- 
 Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
 "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
 "ingen krydspost". Se  http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html |  |  | 
   Jakob Paikin (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  10-09-02 14:17
 | 
 |  | On Tue, 10 Sep 2002 13:11:48 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
 <bendtsen@diku.dk> wrote:
 
 >>>Kan jeg gøre noget for at få det til den lave pris? (Og nej, udlejeren var
 >>>hverken til at hugge eller stikke i)
 >>
 >> Hvis udlejeren/sælgeren ikke vil anerkende sin pligt til at levere til
 >> annonceret pris må du gennemføre en retssag om spørgsmålet. Hvis det
 >> hele kun drejer sig om et par hundrede kroner kan det IKKE betale sig.
 >
 >Kan forburgeren ikke tage fat i dem via forbrugerstyrelsen ?
 
 Jo, men det tvinger stadig ikke udlejeren til noget som helst. Hvis en
 forretning ikke efterkommer en afgørelse fra FS skal der stadig en
 retssag til. I øvrigt tager et klageforløb også en del tid.
 
 >Kan forbrugeren ikke selv forfatte et juridisk udseende brev
 >der gør opmærksom på at forretningen bare har at levere til den
 >annoncerede pris.
 
 Jo, men hvis det lægges til grund at udlejeren ikke er "til at hugge
 eller stikke i", gør det næppe større indtryk.
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
    Peter D. Jørgensen (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter D. Jørgensen
 | 
 Dato :  10-09-02 14:51
 | 
 |  | 
 "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
 news:h3srnu84fg2ufm8ee83hlhal4bosrumltb@4ax.com...
 
 > Jo, men hvis det lægges til grund at udlejeren ikke er "til at hugge
 > eller stikke i", gør det næppe større indtryk.
 
 Frit efter hukommelsen:
 pdj:"bla bla bla"
 Udl.:"Jo, sådan en har vi da"
 PDJ:"Fint, hvad koster den?"
 Udl:"725 med moms og det hele"
 pdj:"Jamen på internet står der 525?" (Lettere forbavset)
 Udl:"Du kan råbe og skrige, men den pris for du det ikke til mere!"
 pdj:"Øhh, jamen, hvorfor det?"
 Udl."Efter forsikringspræmien er steget har alle udlejnings firmaer sat
 prisen op"
 pdj:"Jamen i annoncerer med 525 - har jeg så ikke krav på det?"
 Udl"Priserne er åbentbart ikke opdateret derude"
 pdj:"Nå.... Jamen, så kender jeg jo så prisen nu. farvel..."
 
 Det er typisk, men må gerne snyde folk man skal bare hellere tage lidt fra
 mange end meget fra få. (Den go'e gamle salami metode)
 
 /Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus Mandøe Jensen (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Mandøe Jensen
 | 
 Dato :  10-09-02 21:29
 | 
 |  | "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
 news:mcrrnuobo61cq34nnk8td14030j68rocbo@4ax.com...
 > On Tue, 10 Sep 2002 14:52:50 +0200, "Peter D. Jørgensen"
 > <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
 >
 > >Hvis et dansk internet site reklamere med en vare til en given pris ikke
 > >tilbyder on-line bestilling, kan man så kræve varen til den annoncerede
 > >pris?
 >
 > Formentlig ja, medmindre køberen vidste eller burde vide, at prisen
 > var "alt" for lav.
 
 Hvis siden ikke indeholder et e-commerce-element og blot fungerer som et
 udstillingsvindue er udgangspunktet svjv, at der alene er tale om opfordring
 til at afgive tilbud, da situationen er at sammenligne med annoncering i
 blade.
 
 Med venlig hilsen
 Rasmus Mandøe Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (10-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  10-09-02 22:16
 | 
 |  | 
 
            Rasmus Mandøe Jensen skrev:
 >    Hvis siden ikke indeholder et e-commerce-element og blot fungerer som et
 >udstillingsvindue er udgangspunktet svjv, at der alene er tale om opfordring
 >til at afgive tilbud, da situationen er at sammenligne med annoncering i
 >blade.
 Enig. I så fald er der 'kun' tale om brud på markedsføringsloven
 når de ikke gider opdatere deres hjemmeside (eller tøver med
 vilje).
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Peter D. Jørgensen (11-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter D. Jørgensen
 | 
 Dato :  11-09-02 14:11
 | 
 |  | 
 
            HA! Jeg fandt heldigvis en konkurrent der var endnu billigere end deres
 "før-pris"    /Peter
            
             |  |  | 
    Jan (11-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  11-09-02 22:55
 | 
 |  | 
 > >    Hvis siden ikke indeholder et e-commerce-element og blot fungerer som
 et
 > >udstillingsvindue er udgangspunktet svjv, at der alene er tale om
 opfordring
 > >til at afgive tilbud, da situationen er at sammenligne med annoncering i
 > >blade.
 >
 > Enig. I så fald er der 'kun' tale om brud på markedsføringsloven
 > når de ikke gider opdatere deres hjemmeside (eller tøver med
 > vilje).
 
 Hvis de tager forbehold (obligo?) for diverse 'trykfejl/prisstigninger' på
 hjemmesiden er det vel ikke egentlig brud ?
 
 Med mindre det selvfølgelig er bevidst for at snyde folk.
 
 /Jan
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Bertel Lund Hansen (11-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  11-09-02 23:02
 | 
 |  | 
 
            Jan skrev:
 >Hvis de tager forbehold (obligo?) for diverse 'trykfejl/prisstigninger' på
 >hjemmesiden er det vel ikke egentlig brud ?
 Har du læst dialogen med sælgeren?
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
      Jan (11-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  11-09-02 23:27
 | 
 |  | 
 
 > >Hvis de tager forbehold (obligo?) for diverse 'trykfejl/prisstigninger'
 på
 > >hjemmesiden er det vel ikke egentlig brud ?
 >
 > Har du læst dialogen med sælgeren?
 
 Jeps. I den specifikke sag er jeg ret sikker på at det ikke er det sagen
 drejer sig om.
 
 Men generelt hjemmesider med 'tilbud' jeg mente....
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Rasmussen (12-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Rasmussen
 | 
 Dato :  12-09-02 19:20
 | 
 |  | 
 "Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote in message
 news:3d7fc32d$0$11431$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >
 > > >Hvis de tager forbehold (obligo?) for diverse 'trykfejl/prisstigninger'
 > på
 > > >hjemmesiden er det vel ikke egentlig brud ?
 > >
 > > Har du læst dialogen med sælgeren?
 >
 > Jeps. I den specifikke sag er jeg ret sikker på at det ikke er det sagen
 > drejer sig om.
 >
 > Men generelt hjemmesider med 'tilbud' jeg mente....
 >
 > /Jan
 >
 >
 Sikker på at det kun er et tilbud? (se tråden om tilbud og opfordring til at
 gøre tilbud)
 Hvad kræves der for at få fri process? Jeg er træt af ikke at have klare
 svar om tilbud og opfordring til at gøre tilbud, vil godt have en retsag på
 området    |  |  | 
 |  |