|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ophavsret og modeltog Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  14-09-02 11:01
 | 
 |  | 
 
            I klubber, i news:dk.fritid.jernbaner.model og på
http://www.modeltog.dk/  diskuteres ofte blandt modeljernbanefolk om
 rettigheder og moral i forbindelse med fremstilling af modeller af
 jernbanemateriel, og i hvilket omfang fremstillede modeller er eller kan
 være beskyttede mod kopiering.
 Modellerne fremstilles i målforhold fra 1:20 til 1:220 og er selvsagt
 ikke nøjagtige kopier af forbilledet, hensigten er at de skal ligne i
 det omfang som teknik og økonomi tillader.
 Moralen skal jeg lade ligge her, min interesse med dette indlæg er
 juraen.
 En egentlig formel beskyttelse, f. eks. designbeskyttelse som beskrevet
 på Patent- og Varemækestyrelsens hjemmeside http://www.dkpto.dk/,  tages
 af økonomiske årsager kun sjældent i anvendelse.
 Producenterne kan groft inddeles i tre hovedgrupper:
 1. Større firmaer som Märklin, Roco, Heljan etc., som har en væsentlig
 egenproduktion
 2. Mindre firmaer og hobbyforretninger som køber modeller, dele eller
 får udført arbejde i byen
 3. Fritidsproducenter, hvoraf mange har en meget begrænset omsætning
 Et regelsæt som kunne tænkes at gælde, er ophavsretsloven som gælder for
 "et værk".
 Mit spørgsmål er: Kan ophavsretslovens regler gælde for:
 1. En færdig model af et modellokomotiv eller en modeljernbabevogn,
 2. Et byggesæt (af dele, men ikke nødvendigvis komplet) til et
 modellokomotiv eller en modeljernbanevogn,
 3. Dele til modellokomotiver eller modeljernbanevogne?
 I bekræftende fald et spørgsmål om ophavsretslovens undtagelse forsåvidt
 angår fremstilling af enkelte eksemplarer til eget brug: Kan man sige
 noget om antallet?
 Et eksempel: En modeljernbanemand ønsker at køre med et tog bestående af
 25 ens brunkulsvogne på sit modelbaneanlæg. Han køber en industrielt
 fremstillet model og fremstiller selv 24 kopier til eget brug.
 Et ganske andet område som har været diskuteret, er hvorvidt rettigheder
 til virkeligt jernbanemateriel, eller mærker som benyttes på virkeligt
 jernbanemateriel, kan gælde for modeller af pågældende jernbanemateriel.
 Modellerne har et ganske andet formål og anvendelsesområde end det
 virkelige jernbanemateriel, og kan næppe tænkes at kunne true
 rettighedshaver indenfor dennes forretningsområde.
 Et eksempel: Et olieselskab ejer et antal virkelige tankvogne som er
 påmalet ejerens varemærke. En modeljernbaneproducent fremstiller en
 serie modeller i målforholdet 1:87 af disse tankvogne, inklusive
 varemærket. Kan olieselskabet gøre sine rettigheder til varemærket
 gældende forsåvidt angår modellerne?
 --
 Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/ brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix |  |  | 
  Erik Olsen (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  14-09-02 11:07
 | 
 |  | 
 
            Erik Olsen wrote:
 > I klubber, i news:dk.fritid.jernbaner.model og på
 > http://www.modeltog.dk/  diskuteres ofte blandt modeljernbanefolk om
 > rettigheder og moral i forbindelse med fremstilling af modeller af
 > jernbanemateriel, og i hvilket omfang fremstillede modeller er eller
 > kan være beskyttede mod kopiering.
 Jeg glemte at skrive at indlægget er krydspostet til
 news:dk.fritid.jernbaner.model og news:dk.videnskab.jura, og der er sat
 follow-up til news:dk.videnskab.jura - jeg beklager min lidt for hastige
 afsendelse af det oprindelige indlæg.
 Til brugere i news:dk.fritid.jernbaner.model må jeg tilføje at indlæg om
 moral og etik i forbindelse med emnet er off-topic i
 news:dk.videnskab.jura. Svar derfor venligst kun vedrørende jura i denne
 tråd.
 --
 Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/ brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix |  |  | 
  Kim Christensen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Christensen
 | 
 Dato :  16-09-02 17:13
 | 
 |  | 
 
            "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in message news:<alv1nm$an$1@sunsite.dk>...
 > Erik Olsen wrote:
 > > I klubber, i news:dk.fritid.jernbaner.model og på
 > > http://www.modeltog.dk/  diskuteres ofte blandt modeljernbanefolk om
 > > rettigheder og moral i forbindelse med fremstilling af modeller af
 > > jernbanemateriel, og i hvilket omfang fremstillede modeller er eller
 > > kan være beskyttede mod kopiering.
 > 
 > Jeg glemte at skrive at indlægget er krydspostet til
 > news:dk.fritid.jernbaner.model og news:dk.videnskab.jura, og der er sat
 > follow-up til news:dk.videnskab.jura - jeg beklager min lidt for hastige
 > afsendelse af det oprindelige indlæg.
 > 
 > Til brugere i news:dk.fritid.jernbaner.model må jeg tilføje at indlæg om
 > moral og etik i forbindelse med emnet er off-topic i
 > news:dk.videnskab.jura. Svar derfor venligst kun vedrørende jura i denne
 > tråd.
 Jeg erindrer at der var en sag med et firma der havde fremstillet
 modeller af orientekspressens vogne, med det berørte firmas logo på.
 Det blev der klaget over fra firmaets side, og mærket måtte fjernes.
 Olieselskaberne plejer ikke at være pjattede på det punkt, med de skal
 naturligvis give deres samtykke, da deres firmanavn og logo er
 registreret varemærke, og således kun må bruges af dem selv. Der er
 også en fælde ved gamle varemærker som ikke bruges mere - f.eks. Richs
 kaffe - Her skal man være opmærksom på at der godt kan være et firma
 der er ihændehaver af retten til varemærket uden at det dog bliver
 brugt.
 Holdningen er meget forskellig. Nogen varemærkeejere giver gerne deres
 tilladelse (evt mod et mindre gebyr), idet de ser en mulighed for
 gratis reklame, andre er meget forfængelige med deres varemærke, og
 vil ikke lade andre bruge det no matter what.
 Et varemærke eller logo som ikke er registreret i patentstyrelsen kan
 ikke benyttes frit. F.eks er DSB's nye logo et firmamærke som næppe er
 patentbeskyttet (logoerne holder sjældet længe nok til at det kan
 betale sig...)
 Hvis nu f.eks Heljan vil til at distribuere modeller, modeldele, eller
 byggesæt hvor det omtalte logo indgår så risikerer de at få ørerne i
 maskinen da logoet er kendt som DSB's. Hvis DSB nægter at give deres
 tilladelse kan Heljan (eksempel) ikke starte produktionen uden at
 risikere en retssag, hvor DSB juridisk vil stå godt. Men hvis jeg
 maler en hjemmebygget model derhjemme så gør jeg det nu uden at spørge
 nogen om lov. Det kan jeg for så vidt også så længe jeg ikke begynder
 at producere flere modeller og sælge dem til andre.
 Så er der den omvendte verden, hvor Märklin får malet de rigtige tog
 med deres logo, og design, hvordan tingene står der ved jeg ikke, men
 her må det reelt være Märklin der har rettighederne de virkelige
 lokomotivers design!
 mvh 
 Kim Christensen
            
             |  |  | 
  Michael Petersen (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Petersen
 | 
 Dato :  15-09-02 17:02
 | 
 |  | 
 
            Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >Producenterne kan groft inddeles i tre hovedgrupper:
 >1. Større firmaer som Märklin, Roco, Heljan etc., som har en væsentlig
 >egenproduktion
 >2. Mindre firmaer og hobbyforretninger som køber modeller, dele eller
 >får udført arbejde i byen
 >3. Fritidsproducenter, hvoraf mange har en meget begrænset >omsætning
 >
 >Et regelsæt som kunne tænkes at gælde, er ophavsretsloven som >gælder for
 "et værk".
 kan der være tale om "et værk" når "værket" er udført som fx. en 1:87
 model, af det virkelige 1:1 MY lokomotiv?
 >Mit spørgsmål er: Kan ophavsretslovens regler gælde for:
 >1. En færdig model af et modellokomotiv eller en modeljernbabevogn,
 >2. Et byggesæt (af dele, men ikke nødvendigvis komplet) til et
 >modellokomotiv eller en modeljernbanevogn,
 >3. Dele til modellokomotiver eller modeljernbanevogne?
 >
 >I bekræftende fald et spørgsmål om ophavsretslovens undtagelse forsåvidt
 >angår fremstilling af enkelte eksemplarer til eget brug: Kan man sige
 >noget om antallet?
 >
 >Et eksempel: En modeljernbanemand ønsker at køre med et tog >bestående af
 >25 ens brunkulsvogne på sit modelbaneanlæg. Han køber en industrielt
 >fremstillet model og fremstiller selv 24 kopier til eget brug.
 >Et eksempel: Et olieselskab ejer et antal virkelige tankvogne som er
 >påmalet ejerens varemærke. En modeljernbaneproducent fremstiller en
 >serie modeller i målforholdet 1:87 af disse tankvogne, inklusive
 >varemærket. Kan olieselskabet gøre sine rettigheder til varemærket
 >gældende forsåvidt angår modellerne?
 jeg ved at både Shell, og Vagon Litz, hmm.. staves det sådan? (nå i ved det
 der sove og spisevogns selskab)
 har været lidt hysteriske, med hensyn til deres logo, og benyttelsen af
 samme, der har været et par artikler om det i bladet "Banen"
 en produktion af en 1:87 Shell tankvogn blev indstilet, og et firma blev
 slæbt i retten, for ikke at have indhentet tilladelse til at benytte Vagon
 litz
 bomærket)
 hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem..
 --
 med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse, ved privat post
 senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk |  |  | 
  Erik Olsen (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  15-09-02 17:26
 | 
 |  | 
 
            Michael Petersen wrote:
 > Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >>
 >> Et regelsæt som kunne tænkes at gælde, er ophavsretsloven som
 >> gælder for "et værk".
 >
 > kan der være tale om "et værk" når "værket" er udført som fx. en 1:87
 > model, af det virkelige 1:1 MY lokomotiv?
 Modellen er netop ikke en sand kopi af det virkelige lokomotiv i
 reduceret størrelse. Modellen har nogle "ydre" egenskaber som er knyttet
 til det virkelige lokomotiv (form, farver, påskrifter m. v. ligner),
 mens modellens "indre" egenskaber er helt anderledes end det virkelig
 lokomotiv (f. eks. motor, drivmekanisme, strømoptag, dekoder,
 automatkoblinger etc.).
 > jeg ved at både Shell, og Vagon Litz, hmm.. staves det sådan? (nå i
 > ved det der sove og spisevogns selskab)
 > har været lidt hysteriske, med hensyn til deres logo, og benyttelsen
 > af samme, der har været et par artikler om det i bladet "Banen"
 > en produktion af en 1:87 Shell tankvogn blev indstilet, og et firma
 > blev slæbt i retten, for ikke at have indhentet tilladelse til at
 > benytte Vagon litz
 > bomærket)
 > hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem.
 Ja tak, meget gerne; jeg har hørt om disse sager, men kender ingen
 detaljer. Det som er interessant, er om Shell og Wagon Lits ved en evt.
 retssag ville have kunnet vinde. Mig bekendt lod producenterne af
 modellerne sig skræmme, så det blev ikke i disse tilfælde til en retslig
 afgørelse.
 --
 Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/ brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix |  |  | 
   Per Møller Nielsen (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Møller Nielsen
 | 
 Dato :  15-09-02 20:52
 | 
 |  | 
 "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
 news:am2cbq$bu2$1@sunsite.dk...
 > Michael Petersen wrote:
 > > Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 > >>
 > >> Et regelsæt som kunne tænkes at gælde, er ophavsretsloven som
 > >> gælder for "et værk".
 > >
 > > kan der være tale om "et værk" når "værket" er udført som fx. en 1:87
 > > model, af det virkelige 1:1 MY lokomotiv?
 >
 > Modellen er netop ikke en sand kopi af det virkelige lokomotiv i
 > reduceret størrelse. Modellen har nogle "ydre" egenskaber som er knyttet
 > til det virkelige lokomotiv (form, farver, påskrifter m. v. ligner),
 > mens modellens "indre" egenskaber er helt anderledes end det virkelig
 > lokomotiv (f. eks. motor, drivmekanisme, strømoptag, dekoder,
 > automatkoblinger etc.).
 >
 > > jeg ved at både Shell, og Vagon Litz, hmm.. staves det sådan? (nå i
 > > ved det der sove og spisevogns selskab)
 > > har været lidt hysteriske, med hensyn til deres logo, og benyttelsen
 > > af samme, der har været et par artikler om det i bladet "Banen"
 > > en produktion af en 1:87 Shell tankvogn blev indstilet, og et firma
 > > blev slæbt i retten, for ikke at have indhentet tilladelse til at
 > > benytte Vagon litz
 > > bomærket)
 > > hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem.
 >
 > Ja tak, meget gerne; jeg har hørt om disse sager, men kender ingen
 > detaljer. Det som er interessant, er om Shell og Wagon Lits ved en evt.
 > retssag ville have kunnet vinde. Mig bekendt lod producenterne af
 > modellerne sig skræmme, så det blev ikke i disse tilfælde til en retslig
 > afgørelse.
 >
 > --
 > Venlig hilsen Erik Olsen
 >
 Da det er mig der har startet debatten er jeg meget interreseret i om der
 findes regler der tilgodeser producenten.
 Og i såfald om det er ligegyldigt hvilket produkt man fremstiller, sålænge
 det ikke er kunst i gængs forstand.
 Jeg ser frem til at få svar fra folk der kender til sådanne
 problemstillinger.
 Venlig hilsen
 Per Møller Nielsen
 MSF aps / EpokeModeller
 Korshavevej 15
 2640 Hedehusene
 46590449/20220449
www.epokemodeller.dk |  |  | 
   Klaus Kongsted (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Kongsted
 | 
 Dato :  16-09-02 13:43
 | 
 |  | 
 "Erik Olsen" wrote...
 > > jeg ved at både Shell, og Vagon Litz, hmm.. staves det sådan? (nå i
 > > ved det der sove og spisevogns selskab)
 > > har været lidt hysteriske, med hensyn til deres logo, og benyttelsen
 > > af samme, der har været et par artikler om det i bladet "Banen"
 > > en produktion af en 1:87 Shell tankvogn blev indstilet, og et firma
 > > blev slæbt i retten, for ikke at have indhentet tilladelse til at
 > > benytte Vagon litz
 > > bomærket)
 > > hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem.
 >
 > Ja tak, meget gerne; jeg har hørt om disse sager, men kender ingen
 > detaljer. Det som er interessant, er om Shell og Wagon Lits ved en
 evt.
 > retssag ville have kunnet vinde. Mig bekendt lod producenterne af
 > modellerne sig skræmme, så det blev ikke i disse tilfælde til en
 retslig
 > afgørelse.
 
 Accor, firmaet der ejer varemærkerettighederne til Wagons-Lits bomærket
 (de båndomkransede løver) lagde rent faktisk sag en ved en fransk
 domstol mod hhv. Jouef og Märklin (to modeltogsproducenter, der havde
 lavet 1:87 hhv. 1:220-modeller af de formastelige vogne inkl. bomærket)
 i 1998. Grunden til, at det lige blev disse to selskaber, og ikke alle
 de andre modeltogsproducenter, der også fremstiller modeller af vognene
 er, at Jouef er (var) et fransk selskab, og Märklin har et fransk
 datterselskab. De øvrige er (formentlig) ikke selskabsmæssigt
 repræsenteret i Frankrig, og man kunne formode, at varemærket kun er/var
 registreret i Frankrig (men det sidste er et gæt).
 
 Sagen blev ganske rigtigt forligt udenretligt, og en del af forliget var
 tilsyneladende, at indholdet af forliget ikke måtte offentliggøres. Men
 i tiden derefter holdt Jouef op med at sælge vognene i Frankrig - kun i
 resten af verden!
 
 Hvad Märklin angår, har de i 2001/2002 produceret nye(1:87) modeller af
 nogle Wagons-Lits vogne (med logo og det hele), så enten er de begyndt
 at betale royalties til Accor, eller også trak Accor i land...
 
 Som et sidespring (men iflg. rygterne som en indirekte følge af sagen)
 blev Jouef efterfølgende købt af en italiensk modeltogsgruppe
 (Lima-Rivarossi), hvis to andre varemærker også laver modeller af
 Wagons-Lits vogne. De annoncerede i 2001, at de ville ophøre med at
 producere vogne med logoet...
 
 Accor har i 1999 også været ude med riven mod en østrisk
 modeltogsproducent (Roco), der efterfølgende begyndte at sælge
 modellerne _uden_ logoet!
 
 Men hvad siger gruppen her, hvor den juridiske sagkundskab er
 repræsenteret, til Eriks spørgsmål?
 
 Mvh.
 Klaus Kongsted
 
 
 
 |  |  | 
   Michael Petersen (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Petersen
 | 
 Dato :  21-09-02 19:28
 | 
 |  | 
 
            Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >> hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem.
 >
 >Ja tak, meget gerne; jeg har hørt om disse sager, men kender ingen
 >detaljer. Det som er interessant, er om Shell og Wagon Lits ved en evt.
 >retssag ville have kunnet vinde. Mig bekendt lod producenterne af
 >modellerne sig skræmme, så det blev ikke i disse tilfælde til en retslig
 >afgørelse.
 jeg beklager den lange vente tid..
 jeg har nu bladre de seneste 7 årgange af "Banen" igennem, uden
 at finde nogen artikkel om Shell, har jeg overset den, eller skal
 jeg længere tilbage?
 any rails..
 i Banen Nr 60 oktober-december 2001 er der en artikel om CIWL´s logo. Et
 imponerende bronzebomærke, eller våbenskjold.
 artiklen fortæller bla. at den vogn, der opholder sig på Danmarks
 Jernbanemuseum kun må kører med bomærket monteret på siden af vognen,
 etnærmere aftalt antal gangeom året, ellers skal der betales royalties.
 CIWL har på et meget tidligt tidspunkt lagt sig ud med europæiske modelbane
 fabrikanter, der glemte at søge om tilladelse til at gengive bomærket, en
 tilladelse, der kun kunne opnås, mod at betale et vist beløb.
 Märklin klarede sig i første omgang ved at gengive et stærkt stiliseret
 bomærke, siden benyttede man CIWL´s forenklede bomærke der bla. kan ses på
 bestik, og porcelæn i spisevogne, og på tæpper.
 citat fra Banen:
 I Italien kom modeltogsfabrikken Pocher galt afsted, så galt, at det siges
 at erstatningssagen var medvirkende til, at dette fornemme fabrikat måtte
 standse sine betalinger ; siden er Pocher opkøbt af RivaRosi. Pocher
 fremstillede bla. en række fine, skalatro sove og spisevogne, endda fra
 flere epoker, alle forsynet med det smukkeste gyldne replika af CIWL´s
 våbenskjold. CIWL, startede med en løftet finger, men Pochers ledelse
 ignorerede advarslen. Så anlagde man sag med krav om et horibelt beløb, for
 hver eneste model, der var bragt på markedet - og det var mange. inden sagen
 kom for retten, valgte Pocher imidlertid at gå i betalingsstandsnin, og
 køberen RivaRossi ville ikke vedgå arv og gæld! I stedet indgik man et
 forligmed CIWL, således at Pochers CIWL-modeller, nu med RivaRosis
 firmamærke i bunden, femdeles kunne markedsføres.
 citat slut
 endvidere anføres, at Hornby slap for tiltale, da deres modeller i spor 0 og
 fremstillet af blik, "kun blev betragtet som legetøj" og ikke som skalatro
 modeller..
 hmm.. vi kom ikke rigtigt juraen nærmere :-/
 --
 med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse, ved privat post
 senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk |  |  | 
    Erik Olsen (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  21-09-02 20:41
 | 
 |  | Michael Petersen wrote:
 >
 > any rails..
 > i Banen Nr 60 oktober-december 2001 er der en artikel om CIWL´s logo.
 > Et imponerende bronzebomærke, eller våbenskjold.
 > artiklen fortæller bla. at den vogn, der opholder sig på Danmarks
 > Jernbanemuseum kun må kører med bomærket monteret på siden af vognen,
 > etnærmere aftalt antal gangeom året, ellers skal der betales
 > royalties.
 
 Det kan jeg forstå, eftersom der er tale om en virkelig jernbanevogn, og
 man kunne forveksle den med en vogn ejet af CIWL.
 
 > citat fra Banen:
 >
 > I Italien kom modeltogsfabrikken Pocher galt afsted, så galt, at det
 > siges at erstatningssagen var medvirkende til, at dette fornemme
 > fabrikat måtte standse sine betalinger ; siden er Pocher opkøbt af
 > RivaRosi. Pocher fremstillede bla. en række fine, skalatro sove og
 > spisevogne, endda fra flere epoker, alle forsynet med det smukkeste
 > gyldne replika af CIWL´s våbenskjold. CIWL, startede med en løftet
 > finger, men Pochers ledelse ignorerede advarslen. Så anlagde man sag
 > med krav om et horibelt beløb, for hver eneste model, der var bragt
 > på markedet - og det var mange. inden sagen kom for retten, valgte
 > Pocher imidlertid at gå i betalingsstandsnin, og køberen RivaRossi
 > ville ikke vedgå arv og gæld! I stedet indgik man et forligmed CIWL,
 > således at Pochers CIWL-modeller, nu med RivaRosis firmamærke i
 > bunden, femdeles kunne markedsføres.
 >
 > citat slut
 >
 > endvidere anføres, at Hornby slap for tiltale, da deres modeller i
 > spor 0 og fremstillet af blik, "kun blev betragtet som legetøj" og
 > ikke som skalatro modeller..
 
 Jeg tvivler ikke om at sagerne kan være forløbet som beskrevet. Jeg
 bemærkede dog det lille "... at det siges ..." hvilket er en smule
 foruroligende, for hvad er så fakta og hvad er rygter?
 
 Det er imidlertid vigtigt at bemærke at der (mig bekendt) ikke er faldet
 en retslig afgørelse om disse sager, men at de er blevet forligt
 udenretsligt. Derfor kan man vel ikke sige at sagerne er udtryk for
 retstilstanden på området, kun at modelfirmaerne har ladet sig skræmme.
 
 Bemærkningen om at Hornby slap for tiltale fordi det kun blev betragtet
 som legetøj, er særdeles interessant. Hvad er i denne sammenhæng
 forskellen på et stykke legetøj fra Hornby og en model fra Pocher, når
 begge er udstyret med CIWLs logo? Hvorfor skulle Pochers model krænke
 CIWL logo i højere grad Hornbys legetøj?
 
 Venlig hilsen
 Erik Olsen
 
 
 
 |  |  | 
     Michael Petersen (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Petersen
 | 
 Dato :  21-09-02 21:24
 | 
 |  | 
 
            Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >Jeg tvivler ikke om at sagerne kan være forløbet som beskrevet. Jeg
 >bemærkede dog det lille "... at det siges ..." hvilket er en smule
 >foruroligende, for hvad er så fakta og hvad er rygter?
 well.. som jeg læser artiklen, er det fakta, at Pocher kom i klemme
 hvor i mod det står til troende, at det betød Pochers endeligt..
 lige som dte er fakta, at sagen blev afklaret med et forlig, hvorfor vi
 bliver snydt for det retslige :-/
 >Det er imidlertid vigtigt at bemærke at der (mig bekendt) ikke er faldet
 >en retslig afgørelse om disse sager, men at de er blevet forligt
 >udenretsligt. Derfor kan man vel ikke sige at sagerne er udtryk for
 >retstilstanden på området, kun at modelfirmaerne har ladet sig >skræmme.
 right
 >Bemærkningen om at Hornby slap for tiltale fordi det kun blev betragtet
 >som legetøj, er særdeles interessant. Hvad er i denne sammenhæng
 >forskellen på et stykke legetøj fra Hornby og en model fra Pocher, når
 >begge er udstyret med CIWLs logo? Hvorfor skulle Pochers model >krænke
 >CIWL logo i højere grad Hornbys legetøj?
 fordi Pochers vogn, var en rimeligt korrekt udført skalamodel, hvor imod
 Hornbys var en mindre korrekt udført vogn fremstillet af blik
 jeg gætter på det har at gøre med CIWL´s tolerancetærskel..
 der skal iøvrigt stå noget om emnet (CIWL, dere´s logo, og andres brug  af
 samme) i Robert Spark´s bog "Sleepers, Diners & Pullmans"
 --
 med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse, ved privat post
 senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk |  |  | 
      Erik Olsen (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  21-09-02 22:27
 | 
 |  | Michael Petersen wrote:
 > Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >
 >> Hvorfor skulle Pochers model krænke CIWL logo i højere grad
 >> Hornbys legetøj?
 >
 > fordi Pochers vogn, var en rimeligt korrekt udført skalamodel, hvor
 > imod Hornbys var en mindre korrekt udført vogn fremstillet af blik
 >
 > jeg gætter på det har at gøre med CIWL´s tolerancetærskel..
 
 Den tror jeg simpelthen ikke på. Jeg tror at i afgifts-, handels- og
 jurasammenhæng, så *er* industrielt fremstillet modeltog det samme som
 legetøj. Men det er naturligvis en formodning.
 
 Er der nogen her som *ved* noget om emnet, please?
 
 Venlig hilsen
 Erik Olsen
 
 
 
 
 |  |  | 
       O-V R:nen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : O-V R:nen
 | 
 Dato :  22-09-02 11:24
 | 
 |  | "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> writes:
 > > Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 
 > >> Hvorfor skulle Pochers model krænke CIWL logo i højere grad
 > >> Hornbys legetøj?
 
 Muligvis fordi logoen i sidstnævnte er gengivet væsentligt mere
 unøjagtigt, således at det er mere vanskeligt at påvise en krænkelse?
 Eller måske også fordi CIWL muligvis har planer på at (lade)
 fremstille "autentiske" modeltog men kun i skala H0, i hvilket
 tilfælde er Hornby ingen konkurrent og derfor uintressant.
 
 (Hvordan CIWL nu overhovedet kan hævde noget som helst i det her
 tilfælde kan jeg ikke umiddelbart finde nogen juridisk grund til,
 medmindre logoen er et registreret varemærke for (også) legetøj.)
 
 > Den tror jeg simpelthen ikke på. Jeg tror at i afgifts-, handels- og
 > jurasammenhæng, så *er* industrielt fremstillet modeltog det samme som
 > legetøj.
 
 Det er det nok, ja. Selv når der er tale om et lokomotiv- eller
 vognbyggesæt som man helst skal være guldsmed til at samle...
 
 
 |  |  | 
      Per Møller Nielsen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Møller Nielsen
 | 
 Dato :  22-09-02 21:09
 | 
 |  | 
 "Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
 >
 >
 >
 > >Bemærkningen om at Hornby slap for tiltale fordi det kun blev betragtet
 > >som legetøj, er særdeles interessant. Hvad er i denne sammenhæng
 > >forskellen på et stykke legetøj fra Hornby og en model fra Pocher, når
 > >begge er udstyret med CIWLs logo? Hvorfor skulle Pochers model >krænke
 > >CIWL logo i højere grad Hornbys legetøj?
 >
 >
 > fordi Pochers vogn, var en rimeligt korrekt udført skalamodel, hvor imod
 > Hornbys var en mindre korrekt udført vogn fremstillet af blik
 >
 > jeg gætter på det har at gøre med CIWL´s tolerancetærskel..
 >
 > der skal iøvrigt stå noget om emnet (CIWL, dere´s logo, og andres brug  af
 > samme) i Robert Spark´s bog "Sleepers, Diners & Pullmans"
 >
 > --
 Det kunne jo også være at de to "retsager" har været undergivet forskellig
 lovgivning i de to firmaers respetive hjemlande.
 Men Det kunne da være dejligt hvis der var nogle jurister der ville blande
 sig i denne debat.
 Især om det oprindelige emne.
 Venlig hilsen
 Per Møller Nielsen
 MSF aps / EpokeModeller
 Korshavevej 15
 2640 Hedehusene
 46590449/20220449
www.epokemodeller.dk> >
            
             |  |  | 
    Per Møller Nielsen (24-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Møller Nielsen
 | 
 Dato :  24-09-02 16:37
 | 
 |  | 
 
            Det er kun et par år siden.
 Men nu fjerner vi os nok for meget fra fundatsen på denne gruppe, til at vi
 bliver taget seriøst.
 Den der snak om hvor og hvordan hører nok hjemme hos os selv.
 nej lad os nu få et par jurister til at tage os alvorligt.
 --
 Venlig hilsen
 Per Møller Nielsen
 MSF aps / EpokeModeller
 Korshavevej 15
 2640 Hedehusene
 46590449/20220449
www.epokemodeller.dk "Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
 meddelelse news:3d8cba5e$0$38990$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Erik Olsen skrev i meddelelsen ...
 >
 > >> hvis det har interesse, kan jeg godt finde artiklerne frem.
 > >
 > >Ja tak, meget gerne; jeg har hørt om disse sager, men kender ingen
 > >detaljer. Det som er interessant, er om Shell og Wagon Lits ved en evt.
 > >retssag ville have kunnet vinde. Mig bekendt lod producenterne af
 > >modellerne sig skræmme, så det blev ikke i disse tilfælde til en retslig
 > >afgørelse.
 >
 > jeg beklager den lange vente tid..
 >
 > jeg har nu bladre de seneste 7 årgange af "Banen" igennem, uden
 > at finde nogen artikkel om Shell, har jeg overset den, eller skal
 > jeg længere tilbage?
 >
 > any rails..
 > i Banen Nr 60 oktober-december 2001 er der en artikel om CIWL´s logo. Et
 > imponerende bronzebomærke, eller våbenskjold.
 > artiklen fortæller bla. at den vogn, der opholder sig på Danmarks
 > Jernbanemuseum kun må kører med bomærket monteret på siden af vognen,
 > etnærmere aftalt antal gangeom året, ellers skal der betales royalties.
 >
 > CIWL har på et meget tidligt tidspunkt lagt sig ud med europæiske
 modelbane
 > fabrikanter, der glemte at søge om tilladelse til at gengive bomærket, en
 > tilladelse, der kun kunne opnås, mod at betale et vist beløb.
 > Märklin klarede sig i første omgang ved at gengive et stærkt stiliseret
 > bomærke, siden benyttede man CIWL´s forenklede bomærke der bla. kan ses på
 > bestik, og porcelæn i spisevogne, og på tæpper.
 >
 > citat fra Banen:
 >
 > I Italien kom modeltogsfabrikken Pocher galt afsted, så galt, at det siges
 > at erstatningssagen var medvirkende til, at dette fornemme fabrikat måtte
 > standse sine betalinger ; siden er Pocher opkøbt af RivaRosi. Pocher
 > fremstillede bla. en række fine, skalatro sove og spisevogne, endda fra
 > flere epoker, alle forsynet med det smukkeste gyldne replika af CIWL´s
 > våbenskjold. CIWL, startede med en løftet finger, men Pochers ledelse
 > ignorerede advarslen. Så anlagde man sag med krav om et horibelt beløb,
 for
 > hver eneste model, der var bragt på markedet - og det var mange. inden
 sagen
 > kom for retten, valgte Pocher imidlertid at gå i betalingsstandsnin, og
 > køberen RivaRossi ville ikke vedgå arv og gæld! I stedet indgik man et
 > forligmed CIWL, således at Pochers CIWL-modeller, nu med RivaRosis
 > firmamærke i bunden, femdeles kunne markedsføres.
 >
 > citat slut
 >
 > endvidere anføres, at Hornby slap for tiltale, da deres modeller i spor 0
 og
 > fremstillet af blik, "kun blev betragtet som legetøj" og ikke som skalatro
 > modeller..
 >
 > hmm.. vi kom ikke rigtigt juraen nærmere :-/
 > --
 > med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
 > fjern dyret i min @dresse, ved privat post
 > senere racende rundt i Patrol 3,3TD
 > http://www.petersensweb.dk >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
  Henning Makholm (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  16-09-02 16:46
 | 
 |  | Scripsit "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk>
 
 > Mit spørgsmål er: Kan ophavsretslovens regler gælde for:
 > 1. En færdig model af et modellokomotiv eller en modeljernbabevogn,
 > 2. Et byggesæt (af dele, men ikke nødvendigvis komplet) til et
 > modellokomotiv eller en modeljernbanevogn,
 > 3. Dele til modellokomotiver eller modeljernbanevogne?
 
 Jeg ville ikke mene at ophavsret er relevant for nogen af delene - der
 har ikke været tale om litterære eller kunstneriske valg ved
 konstruktionen.
 
 Jeg skal ikke kunne sige om man i stedet kan gøre andre
 immaterialretlige beskyttelser gældende. Min første tanke var
 "mønsterbeskyttelse", men loven herom er for nylig blevet afløst
 af en "designlov" som udtrykkeligt kun beskytter de synlige dele
 af et design.
 
 > Et eksempel: Et olieselskab ejer et antal virkelige tankvogne som er
 > påmalet ejerens varemærke. En modeljernbaneproducent fremstiller en
 > serie modeller i målforholdet 1:87 af disse tankvogne, inklusive
 > varemærket. Kan olieselskabet gøre sine rettigheder til varemærket
 > gældende forsåvidt angår modellerne?
 
 Umiddelbart vil sådan en brug ikke krænke varemærkeretten sådan som
 den er defineret i varemærkelovens §4. Der er ganske vist i stk 2 en
 beskyttelse mod brug af velkendte varemærker til formål som ikke
 direkte konkurrerer med den normale brug, men den træder kun i kraft
 hvis den pågældende brug "ville medføre en utilbørlig udnyttelse af
 varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller
 renommeet".
 
 --
 Henning Makholm                        "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
 leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"
 
 
 |  |  | 
  Erik Olsen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen
 | 
 Dato :  16-09-02 17:24
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm wrote:
 > Scripsit "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk>
 >
 >> Mit spørgsmål er: Kan ophavsretslovens regler gælde for:
 >> 1. En færdig model af et modellokomotiv eller en modeljernbabevogn,
 >> 2. Et byggesæt (af dele, men ikke nødvendigvis komplet) til et
 >> modellokomotiv eller en modeljernbanevogn,
 >> 3. Dele til modellokomotiver eller modeljernbanevogne?
 >
 > Jeg ville ikke mene at ophavsret er relevant for nogen af delene - der
 > har ikke været tale om litterære eller kunstneriske valg ved
 > konstruktionen.
 Men ophavsretsloven nævner også andre værker end litterære og
 kunstneriske (§1):
 "Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form
 udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.
 Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker."
 Når man tager lov-sprogbrug i betragtning, kan man vel godt beskrive et
 modellokomotiv som et i "plastisk form udført værk af beskrivende art"?
 --
 Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/ brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix |  |  | 
 |  |