|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Købeloven :returret (eller mangel på samme~ Fra : Jan G. Nielsen
 | 
 Dato :  14-09-02 20:00
 | 
 |  | 
 
            Jeg har lige følgende spørgsmål til købeloven :
 Er det rigtigt forstået af mig at en butik der har leveret et 100 % fejlfrit
 produkt ikke har pligt til at tage det tilbage ?
 I spørgsmålet er det givet at de ikke har lovet noget da man erhvervede sig
 produktet.
 --
 Kind regards / Med venlig hilsen
    Jan G Nielsen [JGNI]
    home : http://zumma.dk    My second home : http://jgni.dk    my life in short : http://zumma.dk/blog "Everything You Know Is Wrong", Bono, U2
            
             |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  14-09-02 20:04
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jan G. Nielsen (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan G. Nielsen
 | 
 Dato :  14-09-02 20:25
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:v027ouc88d9crs68dcooca4viu8kketu8q@news.telia.dk...
 > Jan G. Nielsen skrev:
 >
 > >Er det rigtigt forstået af mig at en butik der har leveret et 100 %
 fejlfrit
 > >produkt ikke har pligt til at tage det tilbage ?
 >
 > Ja.
 
 Jeg takker for svaret og spørger om det er givet i nogen lov ?
 Selv om jeg ikke tror det.
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
   vmx (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : vmx
 | 
 Dato :  14-09-02 21:29
 | 
 |  | "Jan G. Nielsen" <jeg.har@ingen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d838d0c$0$775$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 >
 > Jeg takker for svaret og spørger om det er givet i nogen lov ?
 > Selv om jeg ikke tror det.
 >
 > /Jan
 >
 
 Nej det er ikke givet i nogen lov.
 
 Til gengæld er der "givet" stort set alt der omhandler
 hvad der "skal" gøres hvis produktet ikke er fejlfrit.
 ( købeloven )
 
 Der er dog ikke noget der hindrer dig i at udfærdige en
 returrets-aftale med sælger ( hvis denne er interesseret i den slags )
 i n d e n   handlen afsluttes.
 
 Mvh
 Robert
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jan G. Nielsen (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan G. Nielsen
 | 
 Dato :  14-09-02 21:50
 | 
 |  | > Nej det er ikke givet i nogen lov.
 >
 > Til gengæld er der "givet" stort set alt der omhandler
 > hvad der "skal" gøres hvis produktet ikke er fejlfrit.
 > ( købeloven )
 >
 > Der er dog ikke noget der hindrer dig i at udfærdige en
 > returrets-aftale med sælger ( hvis denne er interesseret i den slags )
 > i n d e n   handlen afsluttes.
 
 Takker for svaret :)
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  14-09-02 22:03
 | 
 |  | 
 
            Jan G. Nielsen skrev:
 >> >Er det rigtigt forstået af mig at en butik der har leveret et 100 %
 >> >fejlfrit produkt ikke har pligt til at tage det tilbage ?
 >> Ja.
 >Jeg takker for svaret og spørger om det er givet i nogen lov ?
 Ja, det er. I Aftaleloven:
 § 1.   Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
    ...
 En handel er en aftale, og når den er indgået, er der ikke mere
 at rafle om - i princippet. Der er så andre love der regulerer
 nogle undtagelser (fjernhandel f.eks.), men en direkte handel i
 en butik er ikke iblandt dem.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  TGD (14-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  14-09-02 22:02
 | 
 |  | Jan G. Nielsen wrote:
 > Jeg har lige følgende spørgsmål til købeloven :
 >
 > Er det rigtigt forstået af mig at en butik der har leveret et 100 %
 > fejlfrit produkt ikke har pligt til at tage det tilbage ?
 >
 > I spørgsmålet er det givet at de ikke har lovet noget da man
 > erhvervede sig produktet.
 
 Er det fjernsalg har du automatisk 14 dages returret fra du har modtaget
 varene, dette er du sikret i købeloven.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gunst (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gunst
 | 
 Dato :  15-09-02 07:26
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:FrNg9.74613$ww6.5314706@news010.worldonline.dk...
 
 > Er det fjernsalg har du automatisk 14 dages returret fra du har modtaget
 > varene, dette er du sikret i købeloven.
 
 
 Nej, den beskyttelsespræceptive bestemmelse findes i forbrugeraftaleloven.
 
 Venligst
 
 Jacob Gunst
 
 
 
 
 |  |  | 
   jan@stevns.net (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  15-09-02 08:11
 | 
 |  | 
 
            "Gunst" <jgunst@hotmail.com> skrev :
 >beskyttelsespræceptive bestemmelse
 er der en venlig sjæl, der vil oversætte det til noget jeg fatter ?
 venligst 
 -- 
 jan@stevns.net - www.stevns.net Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
    Bertel Lund Hansen (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  15-09-02 08:16
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net skrev:
 >>beskyttelsespræceptive bestemmelse
 >er der en venlig sjæl, der vil oversætte det til noget jeg fatter ?
 "Beskyttelse" giver nok sig selv. "Præceptiv" vil sige at aftaler
 om noget der er dårligere (for den beskyttede part), er ugyldige.
 Forbrugerens mangelrettigheder er f.eks. præceptive.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
     Kristian Storgaard (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  16-09-02 15:59
 | 
 |  | On 15/09/02 9:15, in article
 8kc8ou0q0bb4o7qrftil7kt1h4df0sp6cp@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 > "Beskyttelse" giver nok sig selv. "Præceptiv" vil sige at aftaler
 > om noget der er dårligere (for den beskyttede part), er ugyldige.
 
 Nej. Præceptiv betyder ufravigelig (modsat deklaratoriske regler, der kan
 fraviges ved aftale). Beskyttelsespræceptiv har den betydning du skriver,
 nemlig at loven (reglen) ikke kan fraviges til skade for den beskyttede part
 - her forbrugeren.
 
 > Forbrugerens mangelrettigheder er f.eks. præceptive.
 
 Nej - beskyttelsespræceptive.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
      Bertel Lund Hansen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  16-09-02 16:00
 | 
 |  | 
 
            Kristian Storgaard skrev:
 >> Forbrugerens mangelrettigheder er f.eks. præceptive.
 >Nej - beskyttelsespræceptive.
 Tak for den oplysning. Jeg var ikke klar over forskellen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Henning Makholm (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  16-09-02 17:33
 | 
 |  | Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
 > Kristian Storgaard skrev:
 
 > >> Forbrugerens mangelrettigheder er f.eks. præceptive.
 
 > >Nej - beskyttelsespræceptive.
 
 > Tak for den oplysning. Jeg var ikke klar over forskellen.
 
 Det er den forskel der gør at man godt kan aftale mere vidtgående
 mangelbeføjelser for forbrugeren, således at man har lov til at
 markedsføre det som en "garanti".
 
 --
 Henning Makholm        "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
 planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor
 ordentlige mennesker kan tillade sig at stjæle slaver fra
 hinanden. Så er det ligegyldigt, hvor stærke, politiske modstandere vi er."
 
 
 |  |  | 
       Kristian Storgaard (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  16-09-02 18:48
 | 
 |  | On 16/09/02 17:00, in article
 3fsbou0ua42m0o4obfl5dsga8lmsdf8cce@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 >>> Forbrugerens mangelrettigheder er f.eks. præceptive.
 >> Nej - beskyttelsespræceptive.
 >
 > Tak for den oplysning. Jeg var ikke klar over forskellen.
 
 Ingen årsag - det er vel det NG'en er til.
 
 I øvrigt er det ikke kun forbrugerens mangelsbeføjelser, der er
 beskyttelsespræceptive (nogle bruger også udtrykket forbrugerpræceptiv). De
 er s.v.j.h. hele forbrugerafsnittet i købeloven. En stor del af lejeloven og
 forbrugeraftaleloven er også beskyttelsespræceptiv.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
    Thomas W. (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas W.
 | 
 Dato :  15-09-02 09:18
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> wrote in message
 news:eic8oug0v6e95bbkosf59trh5erbc3v74q@dtext.news.tele.dk...
 > "Gunst" <jgunst@hotmail.com> skrev :
 >
 > >beskyttelsespræceptive bestemmelse
 >
 > er der en venlig sjæl, der vil oversætte det til noget jeg fatter ?
 
 Ufravigelig.
 
 /Thomas W.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tony (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tony
 | 
 Dato :  15-09-02 14:56
 | 
 |  | > Er det fjernsalg har du automatisk 14 dages returret fra du har modtaget
 > varene, dette er du sikret i købeloven.
 
 Er en vare modtaget når posten har smidt sedlen ind (om at jeg kan hente det
 på posthuset), eller er det først når jeg henter det på posthuset at uret
 tæller?
 
 Sagt på en anden måde:
 Gælder de 14 dages returret fra sælger sender eller fra jeg har varen i
 hænderne?
 
 Tony
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  15-09-02 15:26
 | 
 |  | 
 > Er en vare modtaget når posten har smidt sedlen ind (om at jeg kan hente
 det
 > på posthuset), eller er det først når jeg henter det på posthuset at uret
 > tæller?
 >
 > Sagt på en anden måde:
 > Gælder de 14 dages returret fra sælger sender eller fra jeg har varen i
 > hænderne?
 
 Det mener jeg er når du har hentet varen. Det vurderer jeg ud fra købeloven
 § 73 som siger at :
 
 § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
 genstanden er kommet i køberens besiddelse.
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
    Thomas W. (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas W.
 | 
 Dato :  15-09-02 15:47
 | 
 |  | 
 "Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote in message
 news:3d8498b0$0$1035$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 >
 > > Er en vare modtaget når posten har smidt sedlen ind (om at jeg kan hente
 > det
 > > på posthuset), eller er det først når jeg henter det på posthuset at
 uret
 > > tæller?
 > >
 > > Sagt på en anden måde:
 > > Gælder de 14 dages returret fra sælger sender eller fra jeg har varen i
 > > hænderne?
 >
 > Det mener jeg er når du har hentet varen. Det vurderer jeg ud fra
 købeloven
 > § 73 som siger at :
 >
 > § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
 > genstanden er kommet i køberens besiddelse.
 
 Når nu reglen om fortrydelsesret er fastlagt i forbrugeraftaleloven, er det
 nok den du bør anvende. Ca. §§12 ff.
 Men hvis det er en vare, så _er_ fra modtagelsen fristen regnes :)  (Dog
 evt. senere, under visse betingelser)
 
 /Thomas W.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henning Makholm (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  16-09-02 16:24
 | 
 |  | Scripsit "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com>
 
 > Men hvis det er en vare, så _er_ fra modtagelsen fristen regnes :)  (Dog
 > evt. senere, under visse betingelser)
 
 Tja, jeg er enig i at det nok er den mest sandsynlige. Men jeg kan
 også godt forestille mig at en domstol ville regne fristen fra sedlen
 kommer ind ad brevsprækken - ud fra en betragtning om at der er noget
 der halter hvis forbrugeren ensidigt kan udvide sin fortrydelsesret
 ved at smøle med at gå på posthuset, og at det ikke er klart at
 lovgiver har ønsket så meget halten.
 
 Findes der nogen konkret retspraksis om spørgsmålet?
 
 --
 Henning Makholm         "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"
 
 
 |  |  | 
 |  |