|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Orig. emballage el. ej? Fra : Jógvan Lindenskov
 | 
 Dato :  16-09-02 21:30
 | 
 |  | 
 
            Nu har jeg lige været inde på den side hl omtaler  Nemlig
http://www.computer-parts.biz/ I deres salgsetingelser kræver de returnering i original emballage.
 "Da producentens indpakning anses for at være en væsentlig part af et
 produkts salgbarhed kræves der deslige at produktet leveres tilbage
 inklusive den originale emballage - skade sket med originalemballagen anses
 derfor som en væsentlig mangel."
 Det kan de ikke i følge loven vel? Jeg er lidt i tvivl da jeg syntes at
 rigtig mange edb butikker kræver det.
            
             |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  16-09-02 22:09
 | 
 |  | 
 
            Jógvan Lindenskov skrev:
 >I deres salgsetingelser kræver de returnering i original emballage.
 Det krav kan de ikke finde støtte for i loven.
 >"Da producentens indpakning anses for at være en væsentlig part af et
 >produkts salgbarhed kræves der deslige at produktet leveres tilbage
 >inklusive den originale emballage - skade sket med originalemballagen anses
 >derfor som en væsentlig mangel."
 Find et andet sted at handle.
 >Det kan de ikke i følge loven vel?
 Nej. Den siger blot "væsentligt samme stand og mængde". Det kan
 opfyldes ved at returnere i en helt anden emballage, blot den er
 mindst så forsvarlig som den originale.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Jan (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  16-09-02 23:04
 | 
 |  | 
 > >Det kan de ikke i følge loven vel?
 >
 > Nej. Den siger blot "væsentligt samme stand og mængde". Det kan
 > opfyldes ved at returnere i en helt anden emballage, blot den er
 > mindst så forsvarlig som den originale.
 
 Nemlig. for det er varen inde i du har købt, og ikke emballagen. Eller
 rettere det har du også, men det
 altså det inde i der tæller. Og det kan du jo altså ikke tjekke uden at tage
 det ud.
 
 Hvordan skal man f.eks kunne vide at en plomberet CD ikke virker ?
 Så derfor, følg Bertels råd og find en anden forhandler i stedet for at
 risikere problemer med den første.
 
 /Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  16-09-02 23:55
 | 
 |  | 
 
            Jan skrev:
 >Hvordan skal man f.eks kunne vide at en plomberet CD ikke virker ?
 Det må du ikke undersøge. Hvis du bryder plomben/indpakningen, så
 må du ikke returnere den. Cd'er er undtaget fra den normale
 returret.
 § 12.   Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
    overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).
    ...
 Stk. 3.   Ved aftale om køb af lyd- eller billedoptagelser eller
    edb-programmer gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret
    kun, så længe forbrugeren ikke har brudt forseglingen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Henning Makholm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  17-09-02 00:10
 | 
 |  | Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
 > Jan skrev:
 
 > >Hvordan skal man f.eks kunne vide at en plomberet CD ikke virker ?
 
 > Det må du ikke undersøge. Hvis du bryder plomben/indpakningen, så
 > må du ikke returnere den. Cd'er er undtaget fra den normale
 > returret.
 
 Den ubetingede returret ved fjernsalg falder væk når man bryder
 plomben. Men hvis der er noget galt med mediet, gælder de normale
 mangelbeføjelser fra købeloven stadig, og man kan da naturligvis
 returnere cd'en med krav om omlevering.
 
 Endda hævning af købet må kunne komme på tale hvis man køber et
 cd-medie som bevidst fra fabrikanten (som "kopibeskyttelse") ikke
 overholder de standarder som markedsføringen og indpakningen giver
 anledning til at tro at det gør - idet omlevering så ikke ville
 afhjælpe manglen.
 
 --
 Henning Makholm                        "Kurt er den eneste jeg kender der er
 *dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."
 
 
 |  |  | 
     Bertel Lund Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 08:20
 | 
 |  | 
 
            Henning Makholm skrev:
 >Den ubetingede returret ved fjernsalg falder væk når man bryder
 >plomben. Men hvis der er noget galt med mediet, gælder de normale
 >mangelbeføjelser fra købeloven stadig, og man kan da naturligvis
 >returnere cd'en med krav om omlevering.
 Ja, jeg vil bare ikke kalde det "returnere" fordi ordet
 "returret" er etableret.
 Jeg svarede ud fra at der blev spurgt om returretten og original
 emballage.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
   TS (02-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TS
 | 
 Dato :  02-10-02 19:33
 | 
 |  | > Hvordan skal man f.eks kunne vide at en plomberet CD ikke virker ?
 > Så derfor, følg Bertels råd og find en anden forhandler i stedet for at
 > risikere problemer med den første.
 
 Det vil sige man heller ikke skal handle i fx. Electronic World.
 
 
 -Thomas
 
 
 
 
 |  |  | 
  TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 07:50
 | 
 |  | 
 
            Bertel Lund Hansen wrote:
 <KLIP>
 > Det krav kan de ikke finde støtte for i loven.
 Jo de har!
 <KLIP>
 > Nej. Den siger blot "væsentligt samme stand og mængde". Det kan
 > opfyldes ved at returnere i en helt anden emballage, blot den er
 > mindst så forsvarlig som den originale.
 Nej endnu engang kan du ikke snart stoppe med dine evindelige "sludder
 indslag"?
 Krav om returnering af originalemballagen
 Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis der er
 tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger, og
 som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
 givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
 herom.
www.net-tjek.dk |  |  | 
   Morten Bjergstrøm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  17-09-02 08:38
 | 
 |  | 
 
            "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:
 >> Det krav kan de ikke finde støtte for i loven.
 > 
 > Jo de har!
 Har du evt. en henvisning til, hvor der står andet end det Bertel 
 skriver?
 > Krav om returnering af originalemballagen
 > Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes,
 > hvis der er tale om emballage, som repræsenterer en ikke
 > ubetydelig værdi for sælger, og som forbrugerne almindeligvis
 > anvender til opbevaring af varen. Det er i givet fald en
 > forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger herom.
 > 
 > www.net-tjek.dk Der har tidligere været ganske graverende fejl på den hjemmeside, hvad 
 angår den nye købelovs regler. Det blev ændret efter en henvendelse pr. 
 mail, men ikke den mindste smule respons fra deres side.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
    TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 09:11
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 <KLIP>
 > Har du evt. en henvisning til, hvor der står andet end det Bertel
 > skriver?
 
 Ikke udover den du har fået før.
 Ganske enkelt jeg måtte punge 150 kr ved tilbagelevering f en NOKIA mobi, da
 jeg havde kasseret emballagen, jeg mente hellere ikke det kunne være
 rigtigt,  jeg talte med en JURIST fra FS hvilken oplyste mig at indpakningen
 til mobien måtte anses for at være af en væsentlig værdi idet at et salg af
 mobien uden emballage villle kræve et afslag i prisen (grundet forbruger)
 ligeså er det normalt at folk opbevarer deres gamle mobi i æsken.
 Er der derimod tale om en grim brun papkasse kan sælger ikke kræve peng for
 det.
 
 Diskusionen har været op før hvor Bertel også tog fejl, i den tråd deltog en
 jurist fra gruppen også hvilken også gav "sælger medhold".
 
 §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten
 betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
 erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
 forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder
 tilsvarende anvendelse.
 
 <KLIP>
 
 > Der har tidligere været ganske graverende fejl på den hjemmeside, hvad
 > angår den nye købelovs regler. Det blev ændret efter en henvendelse pr.
 > mail, men ikke den mindste smule respons fra deres side.
 
 Hvem er "deres" det er forbrugerombudsmanden og jeg tror ikke der har været
 fejl på den side, den er vist ikke meget mere end 1 måned gammel.
 Men har man et problem med en vare og vil klage går man til
 forbrugerombudsmanden og når denne siger at det er ok at visse emballager
 skal returneres så får man svært ved at få medhold.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Morten Bjergstrøm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  17-09-02 11:16
 | 
 |  | 
 
            "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:
 > Ikke udover den du har fået før.
 > Ganske enkelt jeg måtte punge 150 kr ved tilbagelevering f en
 > NOKIA mobi, da jeg havde kasseret emballagen, jeg mente hellere
 > ikke det kunne være rigtigt,  jeg talte med en JURIST fra FS
 > hvilken oplyste mig at indpakningen til mobien måtte anses for at
 > være af en væsentlig værdi idet at et salg af mobien uden
 > emballage villle kræve et afslag i prisen (grundet forbruger) 
 > ligeså er det normalt at folk opbevarer deres gamle mobi i æsken. 
 > Er der derimod tale om en grim brun papkasse kan sælger ikke kræve
 > peng for det.
 Så er du blevet taget ved næsen og har talt med en jurist, der ikke har 
 vidst, hvad han havde med at gøre.
 > Diskusionen har været op før hvor Bertel også tog fejl, i den tråd
 > deltog en jurist fra gruppen også hvilken også gav "sælger
 > medhold".
 Hvilken jurist?
 > §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 > Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er
 > fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne
 > til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand
 > og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. § 8,
 > stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
 Netop det Bertel skriver. Væsentligt samme stand og mængde.
 >> Der har tidligere været ganske graverende fejl på den hjemmeside,
 >> hvad angår den nye købelovs regler. Det blev ændret efter en
 >> henvendelse pr. mail, men ikke den mindste smule respons fra
 >> deres side. 
 > 
 > Hvem er "deres" det er forbrugerombudsmanden
 Nej. Det er Forbrugerstyrelsens.
 > og jeg tror ikke der
 > har været fejl på den side, den er vist ikke meget mere end 1
 > måned gammel.
 Tro mig der var enddog meget graverende fejl på siden. Jeg kan godt 
 finde mails og de indlæg her i gruppen omkring det frem.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
      Per Christoffersen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  17-09-02 11:24
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns928C7CDA6E19F.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 > "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:
 >
 > > Ikke udover den du har fået før.
 > > Ganske enkelt jeg måtte punge 150 kr ved tilbagelevering f en
 > > NOKIA mobi, da jeg havde kasseret emballagen, jeg mente hellere
 > > ikke det kunne være rigtigt,  jeg talte med en JURIST fra FS
 > > hvilken oplyste mig at indpakningen til mobien måtte anses for at
 > > være af en væsentlig værdi idet at et salg af mobien uden
 > > emballage villle kræve et afslag i prisen (grundet forbruger)
 > > ligeså er det normalt at folk opbevarer deres gamle mobi i æsken.
 > > Er der derimod tale om en grim brun papkasse kan sælger ikke kræve
 > > peng for det.
 >
 > Så er du blevet taget ved næsen og har talt med en jurist, der ikke har
 > vidst, hvad han havde med at gøre.
 
 Kender du til afgørelser, der slår fast at originalemballage ikke kan være
 en nødvendighed for væsentligt samme stand og mængde?
 Ombudsmandens (og altså også Styrelsens argumentation) går jo lige præcis på
 dette.
 
 Formuleringen i loven lægger op til en fortolkning, som det kunne være rart
 at få en konkretisering af. Ellers bliver det hurtigt en strid på ord.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
      TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 11:29
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 
 <KLIP>
 
 > Så er du blevet taget ved næsen og har talt med en jurist, der ikke har
 > vidst, hvad han havde med at gøre.
 
 Jakob P herfra gruppen så hellere ikke noget galt i det.
 
 Men OK en forbrugerstyrelsesns jurister ved ikke meget om forbruger jura.
 
 <KLIP>
 
 > Hvilken jurist?
 
 Jakob P er der andre? 1 el 2
 
 <KLIP>
 
 > Netop det Bertel skriver. Væsentligt samme stand og mængde.
 
 Forbrugerombudsmanden fortolker den anerledes.
 
 <KLIP>
 
 > Nej. Det er Forbrugerstyrelsens.
 
 Høm hvad med du surfede forbi: "net-TJEK.dk Forbrugerombudsmandens
 hejmmeside om e-handel"
 
 "Forbrugerombudsmanden
 Amagerfælledvej 56
 2300 København S
 Tlf.:  32 66 90 00
 Fax: 32 66 91 00
 E-mail: net-tjek@fs.dk"
 
 <KLIP>
 
 > Tro mig der var enddog meget graverende fejl på siden. Jeg kan godt
 > finde mails og de indlæg her i gruppen omkring det frem.
 
 Af ren og skær nysgerrighed  vil jeg gerne se dem.
 
 
 
 
 |  |  | 
      TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 11:43
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 
 <KLIP>
 
 > Så er du blevet taget ved næsen og har talt med en jurist, der ikke har
 > vidst, hvad han havde med at gøre.
 
 Men OK en forbrugerstyrelsesns jurister ved ikke meget om forbruger jura.
 
 <KLIP>
 
 > Hvilken jurist?
 
 Mener det var Jakob Paikin
 
 <KLIP>
 
 > Netop det Bertel skriver. Væsentligt samme stand og mængde.
 
 Forbrugerombudsmanden fortolker den anerledes.
 
 Men hvis du kan henvise til en dom, ville det jo ændre en del, men en sådan
 findes ikke.
 
 <KLIP>
 
 > Nej. Det er Forbrugerstyrelsens.
 
 Høm hvad med du surfede forbi: "net-TJEK.dk Forbrugerombudsmandens
 hejmmeside om e-handel"
 
 "Forbrugerombudsmanden
 Amagerfælledvej 56
 2300 København S
 Tlf.:  32 66 90 00
 Fax: 32 66 91 00
 E-mail: net-tjek@fs.dk"
 
 <KLIP>
 
 > Tro mig der var enddog meget graverende fejl på siden. Jeg kan godt
 > finde mails og de indlæg her i gruppen omkring det frem.
 
 Af ren og skær nysgerrighed  vil jeg gerne se dem.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Bjergstrøm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  17-09-02 12:24
 | 
 |  |  |  |  | 
        TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 12:48
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 <KLIP>
 > Det håber jeg da generelt, at de gør. Men et krav om,
 > at emballagen skal returneres forudsætter, at der er
 > tale om en speciel emballage, der på en eller anden måde
 > udgør en væsentlig del af varen, hvilket også er det FS skriver.
 > Hvordan emballagen til en mobiltelefon kan falde ind under dette
 > kan jeg ikke lige se.
 Så er vi jo også enige, dsikusionen går jo på om det må være et krav, og det
 må det godt, men ikke ensbetydende med at det gælder for alle varer.
 Mobilen kan ikke sælges uden æsken uden at dette vil medfører et tab for
 sælger, ligeså fremgå IMEI nr af æsken, en overvejende del af forbrugerne
 bruger æsken til opbevare mobien når den er forældet (grundet at de beholder
 æsken pga. IMEI nr.)
 Ligeså er papkasser for visse bærbar at medregne som en væsentlige del af
 varen da disse kan bruges som opbevaring og transportmiddel.
 Læg så også mærke til at diskusionen også gik på Bertels udtalelser:
 "Det krav kan de ikke finde støtte for i loven."
 "Nej. Den siger blot "væsentligt samme stand og mængde". Det kan
 opfyldes ved at returnere i en helt anden emballage, blot den er
 mindst så forsvarlig som den originale."
 Og da Bertel har det med at verbalt overfalde folk der ikke har ret og/eller
 skriver uden noget hold i § mente jeg det var på tide at fortælle ham at han
 skulle flette kebaben når han nu ikke selv magter §.
 <KLIP>
 >
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=3d0f3635%240%2466 9%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fas_q%3D%2522net-t
 jek%2522%26safe%3Dimages%26ie%3DISO-8859-1%26as_ugroup%3Ddk.videnskab.jura%2
 6lr%3D%26hl%3Den
 >
 > Jeg har desværre ikke en kopi af siden før/efter men jeg kan finde mine
 gamle
 > mails frem hjemme på min stationære computer.
 Ja det er jo ikke så godt, men fejlen ændrer ikke mit syn på www.net-tjek.dk |  |  | 
    Per Christoffersen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  17-09-02 09:47
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns928C61FDAE7C6.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 
 > Der har tidligere været ganske graverende fejl på den hjemmeside, hvad
 > angår den nye købelovs regler. Det blev ændret efter en henvendelse pr.
 > mail, men ikke den mindste smule respons fra deres side.
 
 Det er nu ikke en fejl.
 Det er, og har iøvrigt længe været, Forbrugerombudsmandens holdning, at et
 krav om returnering i original emballage i visse tilfælde kan være rimeligt.
 Det har knebet mere med at få nogle konkrete bud på, i hvilke situationer
 kravet er rimeligt.
 
 Det er nu kun FOs holdning, og ikke bundet direkte i loven. Argumentationen
 går på at væsentligt samme stand og mængde i visse tilfælde også omfatter
 originalemballagen, hvis denne er væsentlig. Jeg mener ombudsmanden
 tidligere har været inde på, at det også kan omfatte software, hvor kassen i
 sig selv skulle kunne opfattes som en væsentlig del af varen, fordi
 forbrugere ikke ville være til sinds at give tusindvis af kroner for en løs
 CD og nogle manualer.
 
 Om han har ret ved jeg ikke, og der er så vidt jeg kan finde, ikke nogen
 afgørelser på området.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
     Morten Bjergstrøm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  17-09-02 11:18
 | 
 |  | 
 
            "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:
 >> Der har tidligere været ganske graverende fejl på den hjemmeside,
 >> hvad angår den nye købelovs regler. Det blev ændret efter en
 >> henvendelse pr. mail, men ikke den mindste smule respons fra
 >> deres side. 
 > 
 > Det er nu ikke en fejl.
 Det siger jeg heller ikke. Fejlen handlede om en komplet 
 misforståelse af Købelovens §78. Pga. den fejl har jeg svært ved at se 
 at siden kan bruges til ret meget.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
      Per Christoffersen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  17-09-02 11:28
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns928C7D26AD697.miljokemi.dk@130.133.1.4...
 >
 > Det siger jeg heller ikke. Fejlen handlede om en komplet
 > misforståelse af Købelovens §78. Pga. den fejl har jeg svært ved at se
 > at siden kan bruges til ret meget.
 
 Jeg synes også det er temmelig uheldigt, at det ikke fremgår klart hvorfra
 de enkelte betingelser/krav kommer.
 Noget er lovkrav, andet følger af aftaler med PBS,  og endelig er der jo så
 altså noget, der udelukkende baserer sig på Ombudsmandens (og hans nordiske
 kollegers) fortolkning.
 
 Den er derfor ikke særlig anvendelig som kilde.
 
 /Per
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Morten Bjergstrøm (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm
 | 
 Dato :  17-09-02 12:26
 | 
 |  | 
 
            "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:
 > Jeg synes også det er temmelig uheldigt, at det ikke fremgår klart
 > hvorfra de enkelte betingelser/krav kommer.
 > Noget er lovkrav, andet følger af aftaler med PBS,  og endelig er
 > der jo så altså noget, der udelukkende baserer sig på
 > Ombudsmandens (og hans nordiske kollegers) fortolkning.
 Vi er helt enige.
 > Den er derfor ikke særlig anvendelig som kilde.
 Siden er som sådan god nok som en guide for alm. forbrugere forudsat 
 der er er blevet rydet ud i alle fejl og mangler som eksempelvis en 
 sammenblanding af ny og gammel købelov, der var i starten på siden 
 (hvilket udelukkende er det jeg baserer min skepsis på og det jeg 
 henviser til)
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk |  |  | 
   Thomas W. (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas W.
 | 
 Dato :  17-09-02 08:45
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
 news:cfAh9.21$n25.6436@news010.worldonline.dk...
 > Bertel Lund Hansen wrote:
 > <KLIP>
 > > Det krav kan de ikke finde støtte for i loven.
 >
 > Jo de har!
 
 Nej, som udgangspunkt ikke.
 
 > <KLIP>
 >
 > > Nej. Den siger blot "væsentligt samme stand og mængde". Det kan
 > > opfyldes ved at returnere i en helt anden emballage, blot den er
 > > mindst så forsvarlig som den originale.
 >
 > Nej endnu engang kan du ikke snart stoppe med dine evindelige "sludder
 > indslag"?
 
 Prøv selv, og tænk så også over indholdet i det du selv citerer nedenfor.
 
 > Krav om returnering af originalemballagen
 > Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis der
 er
 > tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger,
 og
 > som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
 > givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
 > herom.
 
 Det synes temmeligt klart, at der er tale om en undtagelse til at
 originalemballage ikke kan kræves, og under to (relativt) væsentlige
 betingelser: For det første skal emballagen mere eller mindre udgøre en vare
 i sig selv. Det gør de papkasser de fleste varer sendes i, ikke. De tynde
 "træ"-kasser som visse firmaer eksempelvis bruger til levering af grønsager
 til døren, vil være nærliggende. Deres værdi er "ikke ubetydelig", men også
 et pænt stykke fra betydelig :)
 Derudover skal der være givet tydelige oplysninger forinden.
 Dit svar - og kritik af Bertel - er IMO noget for kategorisk.
 (Forbrugerstyrelsens hjemmeside er godt nok en guldgrube af juridisk
 forbrugermateriale, men indimellem/ofte savnes nuancerne og de mere
 uddbybende juridiske betragtninger, men det er nu også forståeligt nok).
 
 /Thomas W.
 
 
 
 
 |  |  | 
    TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 09:18
 | 
 |  | 
 "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:am6ma5$cp2$1@tux.netsite.dk...
 <klippet>
 > Det synes temmeligt klart, at der er tale om en undtagelse til at
 > originalemballage ikke kan kræves, og under to (relativt) væsentlige
 > betingelser: For det første skal emballagen mere eller mindre udgøre en
 vare
 > i sig selv. Det gør de papkasser de fleste varer sendes i, ikke. De tynde
 > "træ"-kasser som visse firmaer eksempelvis bruger til levering af
 grønsager
 > til døren, vil være nærliggende. Deres værdi er "ikke ubetydelig", men
 også
 > et pænt stykke fra betydelig :)
 
 Kunne du henvise til en § der støtter ovenstående. Nej for denne findes
 ikke.
 
 > Derudover skal der være givet tydelige oplysninger forinden.
 
 Fra det oprindelige indlæg:
 
 I deres salgsetingelser kræver de returnering i original emballage.
 
 "Da producentens indpakning anses for at være en væsentlig part af et
 produkts salgbarhed kræves der deslige at produktet leveres tilbage
 inklusive den originale emballage - skade sket med originalemballagen anses
 derfor som en væsentlig mangel."
 
 Er det ikke tydeligt oplyst
 
 > Dit svar - og kritik af Bertel - er IMO noget for kategorisk.
 
 Sikkert med ganske korrekt.
 
 > (Forbrugerstyrelsens hjemmeside er godt nok en guldgrube af juridisk
 > forbrugermateriale, men indimellem/ofte savnes nuancerne og de mere
 > uddbybende juridiske betragtninger, men det er nu også forståeligt nok).
 
 Sidstenævnte savnes også i dit indlæg.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Thomas W. (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas W.
 | 
 Dato :  17-09-02 09:30
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
 news:sxBh9.57$n25.17421@news010.worldonline.dk...
 
 Snip
 
 > "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > > (Forbrugerstyrelsens hjemmeside er godt nok en guldgrube af juridisk
 > > forbrugermateriale, men indimellem/ofte savnes nuancerne og de mere
 > > uddbybende juridiske betragtninger, men det er nu også forståeligt nok).
 >
 > Sidstenævnte savnes også i dit indlæg.
 
 Ja, men der er grænser for meget jura du får gratis - ikke mindst i denne
 NG.
 
 /Thomas W.
 
 
 
 
 |  |  | 
      TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 09:35
 | 
 |  | 
 "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:am6otn$ept$1@tux.netsite.dk...
 <KLIP>
 > Ja, men der er grænser for meget jura du får gratis - ikke mindst i denne
 > NG.
 
 Så skal jeg give dig lidt:
 
 §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten
 betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
 erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
 forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder
 tilsvarende anvendelse.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Thomas W. (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas W.
 | 
 Dato :  17-09-02 10:10
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
 news:GNBh9.72$n25.19955@news010.worldonline.dk...
 >
 > "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:am6otn$ept$1@tux.netsite.dk...
 > <KLIP>
 > > Ja, men der er grænser for meget jura du får gratis - ikke mindst i
 denne
 > > NG.
 >
 > Så skal jeg give dig lidt:
 >
 > §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 > Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten
 > betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
 > erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
 > forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder
 > tilsvarende anvendelse.
 
 Den paragrafhenvisning ændrer sådan set ikke noget (det var heller ikke det
 jeg mente med ovenstående, men for ikke at male mig selv op i et
 dilemmahjørne, vil jeg droppe den "gren" af tråden).
 
 Kernen er stadig "væsentlig samme stand og mængde", hvilket ikke pr.
 automatik indebærer et original emballagekrav (det afhænger som det
 tidligere er sagt, en konkret vurdering af emballagen).
 
 At detailforretninger som led i deres ombytningsservice kan kræve
 originalemballage, er en lidt anden sag.
 
 /Thomas W.
 
 
 
 
 |  |  | 
        TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 10:39
 | 
 |  | 
 "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:am6r9e$gmh$1@tux.netsite.dk...
 
 <KLIP>
 
 > Kernen er stadig "væsentlig samme stand og mængde", hvilket ikke pr.
 > automatik indebærer et original emballagekrav (det afhænger som det
 > tidligere er sagt, en konkret vurdering af emballagen).
 
 Kan se hvor kæden hopper, vi er enige, men vi skal holde os til kontekst.
 
 Flere af de varer som de har på deres side, ville jeg som forbruger ikke
 købe uden org. emaballage, og umiddelbart kan jeg ikke finde teksten der
 ref. til.
 
 > At detailforretninger som led i deres ombytningsservice kan kræve
 > originalemballage, er en lidt anden sag.
 
 Ja.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Peter Hansson (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson
 | 
 Dato :  17-09-02 10:06
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
 news:GNBh9.72$n25.19955@news010.worldonline.dk...
 >
 > "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:am6otn$ept$1@tux.netsite.dk...
 > <KLIP>
 > > Ja, men der er grænser for meget jura du får gratis - ikke mindst i
 denne
 > > NG.
 >
 > Så skal jeg give dig lidt:
 >
 > §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 > Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten
 > betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
 > erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
 > forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder
 > tilsvarende anvendelse.
 >
 >
 Henviser den ikke til stk. 5.1. som omhandler afhentningssituationen?? Jeg
 har været lidt inde i Karnov og kan ikke se de samme betingelser stillet i
 den "alm" returneringssituation, selvom jeg dog også tror at disse
 betingelser gælder generelt.
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
        Peter Hansson (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson
 | 
 Dato :  17-09-02 10:09
 | 
 |  | 
 "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
 news:3d86f087$0$66845$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > >
 > > §12a (Lov om visse forbrugeraftaler )
 > > Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten
 > > betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
 > > erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
 > > forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3,
 finder
 > > tilsvarende anvendelse.
 > >
 > >
 > Henviser den ikke til stk. 5.1. som omhandler afhentningssituationen?? Jeg
 > har været lidt inde i Karnov og kan ikke se de samme betingelser stillet i
 > den "alm" returneringssituation, selvom jeg dog også tror at disse
 > betingelser gælder generelt.
 >
 Fandt den her:
 § 12a. Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale om løbende levering af
 varer bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren opfylde de betingelser, der
 er anført i stk 3, 1. og 2. pkt, henholdsvis stk 5, 1. og 2. pkt, senest 14
 dage efter det seneste af følgende tidspunkter:
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
   Nette (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nette
 | 
 Dato :  17-09-02 09:28
 | 
 |  | 
 "TGD"  wrote
 > Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis der
 er
 > tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger,
 og
 > som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
 > givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
 > herom.
 
 Det var oppe og vende i "Rene ord for pengene" for et par år siden.
 De kan ikke nægte reperation af din pc, fordi du ikke har gemt den store
 kasse, den lå i. Heller ikke selv om de krævede det fra købets dag af.
 De undersøgte det dengang.
 
 Nette
 
 
 
 
 |  |  | 
    TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 09:35
 | 
 |  | 
 "Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3d86e794$0$1018$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 >
 > "TGD"  wrote
 > > Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis
 der
 > er
 > > tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for
 sælger,
 > og
 > > som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
 > > givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
 > > herom.
 >
 > Det var oppe og vende i "Rene ord for pengene" for et par år siden.
 > De kan ikke nægte reperation af din pc, fordi du ikke har gemt den store
 > kasse, den lå i. Heller ikke selv om de krævede det fra købets dag af.
 > De undersøgte det dengang.
 
 Reperation? Jeg kan overhovedet ikke følge dig.
 
 For et par år siden, der er kommet nye love, ligeså er ovenstående tekst fra
 forbrugerombudsmandens side net-tjek.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Nette (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nette
 | 
 Dato :  18-09-02 22:21
 | 
 |  | 
 "TGD"  wrote
 > Reperation? Jeg kan overhovedet ikke følge dig.
  Ja, jeg går da ud fra , at det var det der menes med retunering af varen.
 For med mindre den er beskadiget, skal forretningen jo ikke tage den
 tilbage, og behøver da heller ikke forsvare sig med at det skal være i
 original embalage.....
 > For et par år siden, der er kommet nye love, ligeså er ovenstående tekst
 fra
 > forbrugerombudsmandens side net-tjek.
 Og jeg mener, det var lige derefter, dette kom i tv   Nette
            
             |  |  | 
      Bertel Lund Hansen (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  18-09-02 22:28
 | 
 |  | 
 
            Nette skrev:
 >For med mindre den er beskadiget, skal forretningen jo ikke tage den
 >tilbage
 Der er tale om fjernhandel. Der har køber 14 dages ubetinget
 fortrydelsesret.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Nette (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nette
 | 
 Dato :  20-09-02 01:02
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen"  wrote
 > Der er tale om fjernhandel. Der har køber 14 dages ubetinget
 > fortrydelsesret.
 Hmm, ok, det læste jeg ikke ud fra indlægget. Det må jeg have overset.
 Sorry   Nette
            
             |  |  | 
  TGD (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  17-09-02 07:52
 | 
 |  | 
 
            Jógvan Lindenskov wrote:
 > Nu har jeg lige været inde på den side hl omtaler  Nemlig
 > http://www.computer-parts.biz/ >
 > I deres salgsetingelser kræver de returnering i original emballage.
 >
 > "Da producentens indpakning anses for at være en væsentlig part af et
 > produkts salgbarhed kræves der deslige at produktet leveres tilbage
 > inklusive den originale emballage - skade sket med originalemballagen
 > anses derfor som en væsentlig mangel."
 Det er fuldstændigt lovligt! Og de gør det rigtige de oplyser om det.
 > Det kan de ikke i følge loven vel? Jeg er lidt i tvivl da jeg syntes
 > at rigtig mange edb butikker kræver det.
 Jo de kan.
 Krav om returnering af originalemballagen
 Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis der er
 tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger, og
 som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
 givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
 herom.
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-ulovlige-vilkar.htm |  |  | 
 |  |