|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forbrugerstyrelsen forvirrer: Fra : TGD
 | 
 Dato :  18-09-02 17:23
 | 
 |  | 
 
            Der kommer lige et langt link:
http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=16001677&host_id=1&page_id=884 &query=garanti&hiword=GARANTI+GARANTIEN+GARANTIER+GARANTERE+GARANTER+GARANTE
 RET+GARANTIERNE+GARANTIENS+GARANTIS+GARANT+
 Er der givet garanti, skal forbrugeren bevise, at varen ikke fungerer, som
 den skal. Garantigiveren (sælgeren) skal så reparere eller ombytte varen,
 medmindre han kan bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren ikke har
 behandlet varen korrekt.
 Ovenstående kommer fra linket, det er da ikke korrekt at forbrugerne skal
 bevise at varen ikke fungere.
 Så tager vi hvad forbrugerombudsmanden siger:
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/garanti-ny.htm Virkningerne af at der er givet en garanti
 Garanti er som oftest et løfte, hvor den, der yder garantien, står inde for,
 at produktet fungerer eller holder så og så længe. Det er den, der har ydet
 garantien, der skal bevise, at en fejl ikke er dækket af garantien.
 Markedsføringsloven § 4 springer let og elefant over det.
 Hvilken af udtalelserne er korrekte forbrugerstyrelsens pjece eller
 forbrugerombudsmanden - det er til grin-.
            
             |  |  | 
  Kristian Storgaard (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  18-09-02 17:30
 | 
 |  | On 18/09/02 18:22, in article XJ1i9.1859$Qk5.139270@news010.worldonline.dk,
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:
 
 > Er der givet garanti, skal forbrugeren bevise, at varen ikke fungerer, som
 > den skal. Garantigiveren (sælgeren) skal så reparere eller ombytte varen,
 > medmindre han kan bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren ikke har
 > behandlet varen korrekt.
 
 Jo, den er da god nok. Køberen skal bevise, at genstanden ikke fungerer -
 altså påvise, at der er en fejl. Det er jo heller ikke svært:
 "Min radio virker ikke."
 "Bevis det."
 "Den kan ikke spille, når du tænder for den. [tænder - og intet sker]"
 - bevist....
 
 Det der er forhandlerens problem, er om skaden skyldes køberens fejl. Det er
 noget sværere.
 
 > Virkningerne af at der er givet en garanti
 > Garanti er som oftest et løfte, hvor den, der yder garantien, står inde for,
 > at produktet fungerer eller holder så og så længe. Det er den, der har ydet
 > garantien, der skal bevise, at en fejl ikke er dækket af garantien.
 
 FBO omtaler kun bevisbyrden f.s.v.a. om fejlen er omfattet af garantien -
 ikke om der er en fejl.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
  TGD (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  18-09-02 17:44
 | 
 |  | 
 "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
 meddelelse news:B9AE76BE.E4B0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
 <KLIP>
 > Jo, den er da god nok. Køberen skal bevise, at genstanden ikke fungerer -
 > altså påvise, at der er en fejl. Det er jo heller ikke svært:
 > "Min radio virker ikke."
 > "Bevis det."
 > "Den kan ikke spille, når du tænder for den. [tænder - og intet sker]"
 > - bevist....
 Så står man bedre end jeg formodede.
 
 Tak for opklaringen.
 
 <KLIP>
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Bjerre Rosa (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Bjerre Rosa
 | 
 Dato :  18-09-02 22:36
 | 
 |  | Kristian Storgaard skrev:
 
 > Jo, den er da god nok. Køberen skal bevise, at genstanden ikke
 > fungerer - altså påvise, at der er en fejl. Det er jo heller ikke
 > svært: "Min radio virker ikke."
 > "Bevis det."
 > "Den kan ikke spille, når du tænder for den. [tænder - og intet sker]"
 > - bevist....
 
 Du ved lige så godt som jeg, at virkeligheden ikke ser sådan ud. Når man
 står i radioforretningen og tænder for radioen, vil den sødeste musik
 straks strømme ud fra højtaleren.
 
 Min pointe er altså, at det ikke altid er ligetil at påvise en fejl. De
 problemer, jeg har haft igennem tiden med bl.a. monitor, musikkeyboard
 og computer, har alle været periodiske, så her bliver kan det være
 sværere at overbevise forhandleren om fejlens eksistens end at bevise
 sin uskyld.
 
 --
 Mvh. Peter
 "Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids
 with fake IDs."
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kristian Storgaard (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  19-09-02 08:11
 | 
 |  | 
 
            On 18/09/02 23:35, in article amarjb$rud$1@sunsite.dk, "Peter Bjerre Rosa"
 <peter@filmsvar.dk> wrote:
 > Du ved lige så godt som jeg, at virkeligheden ikke ser sådan ud. Når man
 > står i radioforretningen og tænder for radioen, vil den sødeste musik
 > straks strømme ud fra højtaleren.
 Jeps - og endda i bedre kvalitet end da man købte den    > Min pointe er altså, at det ikke altid er ligetil at påvise en fejl. De
 > problemer, jeg har haft igennem tiden med bl.a. monitor, musikkeyboard
 > og computer, har alle været periodiske, så her bliver kan det være
 > sværere at overbevise forhandleren om fejlens eksistens end at bevise
 > sin uskyld.
 Det er jeg sådan set enig med dig i, men jeg tror nu nok alligevel, at den
 bevisbyrderegel som FS beskriver er rigtig nok. Om den så er svær at løfte
 er en anden ting (selv om jeg selv kom ind på det...).
 Hvis det er periodiske fejl, så kan man jo prøve at få
 forhandleren/reparatøren til at teste udstyret noget tid, men om det er
 noget man har krav på, tør jeg ikke sige.
 /kristian
            
             |  |  | 
  TGD (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  18-09-02 17:34
 | 
 |  | 
 "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:XJ1i9.1859$Qk5.139270@news010.worldonline.dk...
 <KLIP>
 > Hvilken af udtalelserne er korrekte forbrugerstyrelsens pjece eller
 > forbrugerombudsmanden - det er til grin-.
 
 Eller fortolker jeg forkert?
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan Olesen (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  18-09-02 18:03
 | 
 |  | "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:
 
 >Hvilken af udtalelserne er korrekte forbrugerstyrelsens pjece eller
 >forbrugerombudsmanden - det er til grin-.
 
 Jeg tror, du skal laese de to tekster igen. De er ikke i modstrid
 med hinanden. Jeg gider dog ikke bruge tid paa at uddybe det
 overfor en anonym person.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
  Morten (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten
 | 
 Dato :  18-09-02 18:27
 | 
 |  | > Jeg tror, du skal laese de to tekster igen. De er ikke i modstrid
 > med hinanden. Jeg gider dog ikke bruge tid paa at uddybe det
 > overfor en anonym person.
 
 Jeg bruger blot mit fornavn som identitet i nyhedsgrupperne, da mit
 efternavn vel næppe kan have den store relevans i forbindelse med
 mine indlæg og deres indhold. Skal du bruge informationen til noget?
 
 Hvad er min garanti for, at du reelt hedder Allan Olesen?
 
 Mvh.
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Allan Olesen (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  18-09-02 19:41
 | 
 |  | "Morten" <morten789@hotmail.com> wrote:
 
 >Skal du bruge informationen til noget?
 
 Jeg kan nu en gang godt lide at kende navnet paa de mennesker,
 jeg kommunikerer med.
 
 >Hvad er min garanti for, at du reelt hedder Allan Olesen?
 
 Du har oplysninger nok til at finde frem til mig ude i det
 virkelige liv, hvis du oensker at kontrollere det.
 
 Slut herfra.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
  TGD (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  19-09-02 19:13
 | 
 |  | Allan Olesen wrote:
 > "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:
 >
 >> Hvilken af udtalelserne er korrekte forbrugerstyrelsens pjece eller
 >> forbrugerombudsmanden - det er til grin-.
 >
 > Jeg tror, du skal laese de to tekster igen. De er ikke i modstrid
 > med hinanden. Jeg gider dog ikke bruge tid paa at uddybe det
 > overfor en anonym person.
 
 Total irelevant for gruppen.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |