| 
 
 "Peter K. Nielsen" wrote:
 
 >
 > En skriftlig forespørgsel om lovgrundlaget gav følgende svar:
 >
 > Citat:
 >
 > I dit brev rejser du nogle spørgsmål og forventninger som jeg vil
 > kommentere.
 >
 > Normalt meddeler vi ikke skriftligt, hvordan taleundervisningen skal foregå,
 > men aftaler det mundligt med forældre og institution. Bekendgørelsen af 1979
 > er meget forældet, og den skitserede klagevejledning er ikke længere
 > korrekt, men som ved anden specialundervisning kan du klage til
 > kommunalbestyrelsen som har den endelige afgørelse.
 >
 > Citat slut
 >
 
 Det med bekendtgørelsen fra 1979 fik mig til at søge på retsinfo, hvor jeg fandt
 nedenstående bekendtgørelse. Det er muligt at psykologen mener, den er forældet,
 men den er stadig gældende.
 
 Jeg har ikke læst den igennem, men hvis den giver drengen et retskrav på hjælp,
 så er ressourcemangel ikke nogen gyldig undskyldning.
 
 mvh. Kim
 
 
 Bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til småbørn
 
 BEK nr 433 af 22/10/1979 (Gældende)
 
 Lovgivning som forskriften vedrører
 LBK Nr. 730 af 21/07/2000
 
 Senere ændringer til forskriften
 BEK Nr. 318 af 15/06/1982
 
 
 Forskriftens fulde tekst
 
 Bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til småbørn
 
 
 
 I henhold til § 3, stk. 2, og § 3 a, stk. 1, jfr. § 19, stk. 1 og 2, i lov nr.
 313 af 26. juni 1975 om folkeskolen som ændret ved lov nr. 302 af 8. juni 1978
 fastsættes:
 
 I. Anvendelsesområde og formål
 
 § 1. Til børn i børnehaveklasser tilbydes der specialpædagogisk bistand, hvis
 børnenes udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.
 
 Stk. 2. Til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, tilbydes der
 specialpædagogisk bistand, hvis børnenes udvikling på grund af sprog- eller
 talevanskeligheder kræver en særlig hensyntagen eller støtte. Til børn, der
 endnu ikke har påbegyndt skolegangen, og hvis udvikling af andre grunde kræver
 en særlig hensyntagen eller støtte, kan der tilbydes specialpædagogisk bistand.
 
 Stk. 3. Formålet med den specialpædagogiske bistand er så tidligt som muligt at
 forebygge en fejludvikling hos barnet og/eller at begrænse virkningerne af
 barnets handicap.
 
 II. Indhold og form
 
 § 2. Den specialpædagogiske bistand kan omfatte undervisning og træning af
 barnet, tilrettelagt efter dets særlige behov, samt instruktion og vejledning af
 forældrene eller andre, der udøver daglig omsorg for barnet. Der kan endvidere
 stilles særlige pædagogiske hjælpemidler til rådighed.
 
 Stk. 2. Bistanden efter stk. 1 må tilrettelægges i samråd med forældrene og i
 fornødent samarbejde med social- og sundhedsforvaltningen med henblik på
 samordning med anden pædagogisk, sundhedsmæssig eller social indsats fra denne
 forvaltning til barnet eller forældrene.
 
 § 3. Den specialpædagogiske bistand skal gennemføres på en sådan måde, at den
 har størst mulig sammenhæng med barnets daglige tilværelse.
 
 III. Fremgangsmåden ved iværksættelse og ophør af specialpædagogisk bistand
 
 § 4. Barnets forældre kan henvende sig til den kommunale skoleforvaltning eller
 til skolepsykologisk rådgivning med anmodning om specialpædagogisk bistand til
 barnet. Sker henvendelsen til skolepsykologisk rådgivning, foretager
 rådgivningen indberetning til skoleforvaltningen. Henvendelse kan også ske til
 social- og sundhedsforvaltningen, der lader anmodningen om specialpædagogisk
 bistand gå videre til skoleforvaltningen. Også andre med kendskab til barnet kan
 rette henvendelse til skolemyndighederne med henblik på fremsættelse af tilbud
 om specialpædagogisk bistand. Børnehaveklasselederens indstilling skal ske
 gennem skolens leder og med skolelægens påtegning.
 
 Stk. 2. Skolepsykologisk rådgivning sørger for - efter samråd med forældrene -
 at der foretages en undersøgelse med fornøden bistand af andre sagkyndige. Heri
 indgår samtale med barnets forældre, som kan være til stede under undersøgelsen,
 og personale ved den dag eller døgninstitution og/eller børnehaveklasse, hvor
 barnet er optaget, eller andre, der kan bidrage til belysning af barnets behov.
 Der udarbejdes en skriftlig rapport om undersøgelsen, som - når der er tale om
 et barn i en børnehaveklasse - sendes til skolens leder og skolelæge. Forældrene
 underrettes, når rapporten foreligger, og de skal have adgang til at gøre sig
 bekendt med rapportens indhold.
 
 Stk. 3. I tilslutning til rapporten og efter samråd med forældrene og eventuelt
 børnehaveklasselederen og de lærerkræfter, der i givet fald skal stå for den
 specialpædagogiske bistand, samt social- og sundhedsforvaltningen stiller
 skolepsykologisk rådgivning forslag om hvilken specialpædagogisk bistand, der
 bør tilbydes for at hjælpe barnet. Forslaget bør indeholde en vurdering af
 bistandens karakter (folkeskolelovens § 19, stk. 1 eller § 19, stk. 2).
 
 Stk. 4. Beslutning om tilbud om specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens
 § 19, stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen eller efter dennes bemyndigelse på
 grundlag af skolepsykologisk rådgivnings forslag. Er barnet optaget i
 børnehaveklasse, træffes beslutningen af skolens læreråd på grundlag af
 rådgivningens forslag.
 
 § 5. Såfremt kommunalbestyrelsen eller den, kommunalbestyrelsen har bemyndiget
 hertil, på grundlag af skolepsykologisk rådgivnings forslag finder, at den
 specialpædagogiske bistand, der skal tilbydes barnet, påhviler amtskommunen i
 medfør af folkeskolelovens § 19, stk. 2, foretager kommunalbestyrelsen - uden
 for Københavns og Frederiksberg kommuner - indstilling herom til amtsrådet. Er
 barnet optaget i børnehaveklasse, sender lærerrådet sagen til
 kommunalbestyrelsen, hvis det på grundlag af rådgivningens forslag finder, at
 barnet bør have specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 19, stk. 2.
 Kommunalbestyrelsen afgør herefter, om den vil foretage indstilling til
 amtsrådet.
 
 Stk. 2. Ved bedømmelsen af, om den specialpædagogiske bistand i det konkrete
 tilfælde er omfattet af folkeskolelovens § 19, stk. 2 (vidtgående
 specialpædagogisk bistand) lægges vægt på handicappets sværhedsgrad, om barnet
 har behov for specialpædagogisk bistand af et sådant indhold og omfang, at
 bistanden ikke kan opfyldes ved kommunens egne foranstaltninger, og om
 udgifterne til bistanden væsentligt overstiger kommunernes gennemsnitlige
 udgifter til specialpædagogisk bistand til småbørn.
 
 Stk. 3. Amtsrådet træffer - eventuelt efter indhentet udtalelse fra
 amtsskolepsykologen eller andre sagkyndige - beslutning om, hvorvidt det vil
 sørge for specialpædagogisk bistand til barnet.
 
 § 6. Skolepsykologisk rådgivning følger udviklingen hos de børn, der modtager
 specialpædagogisk bistand, bl. a. gennem regelmæssige drøftelser med de
 lærerkræfter, der forestår bistanden, og med forældrene og andre personer, der
 er i daglig kontakt med barnet.
 
 Stk. 2. På grundlag af disse drøftelser tager skolespykologisk rådgivning med
 højst 6 måneders mellemrum stilling til, om bistanden kan begrænses, eller om
 den eventuelt bør udvides. Forslag om ophør af specialpædagogisk bistand efter
 folkeskolelovens § 19, stk. 1, udarbejdes af skolepsykologisk rådgivning efter
 samråd med forældrene. Beslutning herom træffes af kommunalbestyrelsen eller
 efter dennes bemyndigelse. Er barnet optaget i børnehaveklasse, træffes
 beslutningen om ophør af lærerrådet.
 
 Stk. 3. Modtager barnet vidtgående specialpædagogisk bistand, udarbejder
 skolepsykologisk rådgivning - efter samråd med forældrene - forslag til
 begrænsning, udvidelse eller eventuelt ophør af bistanden. Amtsrådet træffer
 beslutning herom. Er barnet optaget i børnehaveklasse, bør lærerrådet have
 lejlighed til at udtale sig om forslaget, inden det ad sædvanlig tjenstlig vej
 sendes til amtsrådet.
 
 § 7. Inden barnet skal begynde i børnehaveklasse eller 1. klasse tager
 skolepsykologisk rådgivning initiativet til en drøftelse med barnets forældre,
 de lærerkræfter, som har forestået den specialpædagogiske bistand til barnet,
 barnets kommende børnehaveklasseleder eller klasselærer og eventuelt andre med
 kendskab til barnets særlige behov.
 
 Stk. 2. I tilslutning til drøftelsen stiller skolepsykologisk rådgivning forslag
 om eventuel specialpædagogisk bistand til barnet i børnehaveklasse eller i 1.
 klasse. Forslaget stilles i så god tid, at der kan træffes beslutning, jfr. § 4,
 stk. 4, og § 5, stk. 3, inden barnet begynder i børnehaveklasse eller i 1.
 klasse.
 
 § 8. Skolepsykologisk rådgivning kan opfordre forældrene til at søge bistand fra
 andre rådgivnings- eller behandlingsinstitutioner, eller den kan selv rette
 henvendelse til social- og sundhedsforvaltningen med henblik på rådgivning og
 vejledning eller andre hjælpeforanstaltninger.
 
 IV. Andre bestemmelser
 
 § 9. Flytter et barn, der modtager specialpædagogisk bistand til en kommune, der
 betjenes af en anden skolepsykologisk rådgivning end den, der betjener den
 fraflyttede kommune, skal skolemyndighederne i denne snarest underrettes.
 Underretningen sker ved, at skolepsykologisk rådgivning i den fraflyttede
 kommune, efter samråd med forældrene, sender en rapport over den gennemførte
 bistand til skolepsykologisk rådgivning i den tilflyttede kommune, som søger
 kontakt med barnets forældre med henblik på fortsat bistand.
 
 § 10. Specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt
 skolegangen, og til børn i børnehaveklasser gives af lærere eller
 børnehavepædagoger, der har gennemgået en uddannelse på Danmarks Lærerhøjskole
 inden for et relevant handicapområde eller anden tilsvarende uddannelse.
 
 § 11. Afgørelser, som de kommunale myndigheder - uden for Københavns og
 Frederiksbergs kommuner - træffer om specialpædagogisk bistand efter
 folkeskolelovens § 19, stk. 1, til børn, der endnu ikke har påbegyndt
 skolegangen, kan inden 4 uger fra afgørelsens meddelelse indbringes for
 amtsrådet. Lærerrådets afgørelser om specialpædagogisk bistand efter
 folkeskolelovens § 19, stk. 1, til børn i børnehaveklasser kan indbringes for
 skolenævnet, der træffer den endelige administrative afgørelse.
 
 Stk. 2. Amtsrådets - i Frederiksberg kommune kommunalbestyrelsens - afgørelser
 om specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 19, stk. 2, og amtsrådets
 afgørelser efter stk. 1, 1. pkt., kan inden 4 uger fra afgørelsens meddelelse
 indbringes for undervisningsministeriet.
 
 § 12. Bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 1980.
 
 Stk. 2. Undervisningsministeriet kan i særlige tilfælde fravige bestemmelserne i
 bekendtgørelsen.
 
 Undervisningsministeriet, den 22. oktober 1979
 
 P.m.v.
 
 BJ. BRYNSKOV
 
 
 
 
 
 |