|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Genbrug af smørrebrød Fra : Jørgen Hess
 | 
 Dato :  10-03-03 23:43
 | 
 |  | 
 
            Skulle nu være påvist i Rene ord for Pengene 10/3-03.
 Så nu kan tidligere diskusioner om bevisførelse vel stoppe? Om ikke
 andet har DR påtaget sig bevisbyrden.
 I øvrigt må genbrug vel også være tyveri fra køberen af det mad der
 ikke blev spist.
 Det er da frækt og bedragerisk at sælge noget, der allerede er solgt
 én gang.
 Levnedsmiddelkontrollen siger de ikke kan bevise det, men det burde
 revisionen kunne. Man kan sammenligne indkøbet af råvarer med salget
 af mad. Det er vel svært at sælge mere mad, end hvad der er indkøbt af
 råvarer?
 En autolakerer har fortalt, at toldvæsenet kan sammenligne
 energiforbruget til tørreovnen med antal lakerede biler. Hvis
 energiforbruget er for højt tyder det på sort    arbejde.
 På tilsvarende vis må man også administrativt kunne afsløre snyd i
 madbranchen.
 mvh
 Jørgen
            
             |  |  | 
  Peter Westh (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Westh
 | 
 Dato :  11-03-03 00:33
 | 
 |  | "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message
 news:3e6d14d7$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Levnedsmiddelkontrollen siger de ikke kan bevise det, men det burde
 > revisionen kunne. Man kan sammenligne indkøbet af råvarer med salget
 > af mad. Det er vel svært at sælge mere mad, end hvad der er indkøbt af
 > råvarer?
 
 Det er nok desværre ikke muligt med mad, fordi man altid må påregne et
 betydeligt spild.
 /P
 
 
 
 
 |  |  | 
  [w e b w o m a n] (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : [w e b w o m a n]
 | 
 Dato :  11-03-03 07:36
 | 
 |  | "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e6d14d7$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Skulle nu være påvist i Rene ord for Pengene 10/3-03.
 
 Hvad er helt eksakt påvist?
 
 > Så nu kan tidligere diskusioner om bevisførelse vel stoppe? Om ikke
 > andet har DR påtaget sig bevisbyrden.
 
 Er ikke med. Henryder du monstro til den debat, der tidligere har været om
 en navngiven (den forkerte) restaurant i Århus? Har Rene ord for Pengene
 eksakt omtalt den restaurant, der blev inddraget tidligere i debatten?
 
 > I øvrigt må genbrug vel også være tyveri fra køberen af det mad der
 > ikke blev spist.
 
 Da ikke hvis køberen lader det stå og går.
 
 > Det er da frækt og bedragerisk at sælge noget, der allerede er solgt
 > én gang.
 
 Nu er det mad, vi taler om, så det er nok mere sundhedsaspektet, der er værd
 at fokusere på - og ikke det etiske i at "sælge noget" der før er solgt.
 
 > Levnedsmiddelkontrollen siger de ikke kan bevise det
 
 Og hvad var så pointen i indslaget i Rene Ord for pengene?
 
 > Det er vel svært at sælge mere mad, end hvad der er indkøbt af
 > råvarer?
 
 Men nok svært at regne ud, hvor mange stykker smørrebrød, der kommer ud af
 en flæskesteg *S*
 
 > På tilsvarende vis må man også administrativt kunne afsløre snyd i
 > madbranchen.
 
 Sikkert.... hvis det foregår i betydeligt omfang.
 
 Mvh. Lisbeth
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Weis (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  11-03-03 09:27
 | 
 |  | 
 "[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
 news:3e6d8440$1$7657$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3e6d14d7$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > > Skulle nu være påvist i Rene ord for Pengene 10/3-03.
 >
 > Hvad er helt eksakt påvist?
 3 ud af 6 testede restauranter gen-serverede et stykke smørrebrød som
 blev til overs fra en tidligere gæst. 2 i Århus og 1 i Randers, så
 vidt jeg husker. En restauratør lod sig interviewe og fortalte at det
 ikke måtte ske. To andre nøjedes med at udtale sig uden kamera.
 Mon ikke det fremgår af www.dr.dk/reneord? ---
 > > Levnedsmiddelkontrollen siger de ikke kan bevise det
 >
 > Og hvad var så pointen i indslaget i Rene Ord for pengene?
 Det er et underholdningsprogram.
 Men de håber vel samtidigt på at det kan afholde restauratørerne fra
 at gøre ligeså, p.gr.af risikoen ved at blive hængt ud. Måske det går
 hen og bliver en folkesport at lægge clips under den mad der går ud i
 køkkenet igen.
 mvh
 Peter
            
             |  |  | 
  Rasmus Carlsen (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  11-03-03 11:44
 | 
 |  | 
 "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e6d14d7$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 - den eneste Rene Ord har påvist er, at de har kunnet FREMPROVOKERE sådan en
 situation ... Jeg kender en af de restauranter, der blev udsat for DR og jeg
 kan hilse og sige, at standarden der er helt i top.
 - I øvrigt er den med klipsen en gammel traver, der ligefrem har været en
 sport. I gamle dage (og især i Norge) var der mange steder spisepligt, hvis
 man ville have sig en øl. Derfor bestilte man et stykke smørrebrød ... og
 lagde en tandstik under brødet. Så kunne an altid se hvor mange der havde
 været der for kun at drikke ...    ras
            
             |  |  | 
  Kim Jensen (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  11-03-03 12:00
 | 
 |  | > - den eneste Rene Ord har påvist er, at de har kunnet FREMPROVOKERE sådan
 en
 > situation ... Jeg kender en af de restauranter, der blev udsat for DR og
 jeg
 > kan hilse og sige, at standarden der er helt i top.
 
 Fremprovokere?
 
 Kunden levner et stykke mad. Personalet bærer det levnede mad ud.
 
 Der er for mig at se 2 muligheder herefter:
 1) Personalet kasserer straks det levnede mad.
 2) Personalet gør det levnede mad klar til endnu en servering.
 
 Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se, hvordan en helt almindelig procedure
 (det sker jo nok ganske ofte, at en kunde levner en den af sin mad) kan
 blive så forkludret, at man forveksler 1) med 2).
 
 
 mvh
 Kim Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rasmus Carlsen (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  11-03-03 12:32
 | 
 |  | 
 "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e6dc188$0$126$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Der er for mig at se 2 muligheder herefter:
 > 1) Personalet kasserer straks det levnede mad.
 > 2) Personalet gør det levnede mad klar til endnu en servering.
 >
 > Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se, hvordan en helt almindelig
 procedure
 > (det sker jo nok ganske ofte, at en kunde levner en den af sin mad) kan
 > blive så forkludret, at man forveksler 1) med 2).
 
 - både og ... hvis du har arbejdet i et køkken vil du vide, at mad pr.
 definition (evt. undtaget noget fra en buffet) bliver kasseret. Men hvis nu
 tjenren og kokken har pisse travlt kan man jo være nodt til bare at lade
 tallerkenen stå på køkenbordet og smide den ud, når man har serveret færdig.
 
 - Og for nu at undga alle misforståelse ... jeg billigere ikke at man
 genserverer maden ...
 
 - MEN; det er jo næpe sandsynligt, at det pågældende stykke smørrebrød var
 blevet serveret igen, hvis ikke det var fordi der var kommet en kunde mindre
 end 2 minutter senere og havde bestilt det.
 
 ras
 
 
 
 
 |  |  | 
    Klaus Alexander Seis~ (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Alexander Seis~
 | 
 Dato :  11-03-03 12:49
 | 
 |  | Rasmus Carlsen skrev:
 
 > - MEN; det er jo næpe sandsynligt, at det pågældende stykke
 > smørrebrød var blevet serveret igen, hvis ikke det var fordi
 > der var kommet en kunde mindre end 2 minutter senere og havde
 > bestilt det.
 
 Uanset hvor kort eller lang tid der går indtil næste bestilling,
 bør mad der har været "inde på bordet" kasseres.  Det er ikke
 til at vide om forrige kunde har rørt ved maden, ej heller hvor
 han eller hun har haft sine fingre forinden.
 
 
 // Klaus
 
 --
 ><>    vandag, môre, altyd saam
 
 
 |  |  | 
     Rasmus Carlsen (11-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  11-03-03 13:05
 | 
 |  | 
 "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
 news:8538caef-9b19-457e-9659-92654b917449@news.szn.dk...
 
 > Uanset hvor kort eller lang tid der går indtil næste bestilling,
 > bør mad der har været "inde på bordet" kasseres.  Det er ikke
 > til at vide om forrige kunde har rørt ved maden, ej heller hvor
 > han eller hun har haft sine fingre forinden.
 
 - jamen jeg er da helt enig .. jeg peger blot på, at det er et setup ... som
 måske - måske ikke - ville forekomme i den virkelige verden
 
 ras
 
 
 
 
 |  |  | 
  Scorpmoon (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Scorpmoon
 | 
 Dato :  12-03-03 03:05
 | 
 |  | > - den eneste Rene Ord har påvist er, at de har kunnet FREMPROVOKERE sådan
 en
 > situation ... Jeg kender en af de restauranter, der blev udsat for DR og
 jeg
 > kan hilse og sige, at standarden der er helt i top.
 
 Du er vist ikke den skarpeste kniv i skuffen..
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rasmus Carlsen (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  12-03-03 11:22
 | 
 |  | 
 "Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:b4m4jq$h0e$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Du er vist ikke den skarpeste kniv i skuffen..
 
 - skarp nok ..
 
 
 
 
 |  |  | 
    Tom Frank (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom Frank
 | 
 Dato :  12-03-03 15:04
 | 
 |  | Travlhed, procedurefejl mm. Der er ingen undskyldninger for at servere mad
 som andre har købt og ikke spist op. Hvad vil du sige til at forrige kunde
 har hostet og snakket hen over maden og den derefter bliver serveret til den
 næste kunde der kommer ??
 
 Serveret mad skal placeres direkte i opvaskerummet. Hvis man kunne undersøge
 ved at spørge kunder om de vil have en mad som en anden kunde havde
 efterladt hvor mange vil så sige ja, tror du ??
 
 Det er ren ud etik og jeg som har arbejdet sådanne steder før, ved at det
 forgår og ja, I skal være glad for hvad I ikke ser. Dermed ikke sagt at der
 ikke er steder der er renlig for det er de fleste heldigvis. Genbrugsmad kan
 tilberedes og lægges tilrette uden menigmand kan se forskel på det.
 
 Men der er selvfølgelig folk, som synes det er ok. Det har de selvfølgelig
 også i deres ret til. For tænk på når I rejser i Østen (min erfaring). Der
 er overhovedet ikke nogen standard mht. ulovlige madboder, så det er på eget
 ansvar. Men det smager utroligt godt. Så jo jeg spiser det også, men her ved
 jeg hvad jeg går ind til (eller gør jeg?). Jeg elsker desværre mad.
 
 /Tom
 
 "Rasmus Carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3e6f0a66$0$176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:b4m4jq$h0e$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > > Du er vist ikke den skarpeste kniv i skuffen..
 >
 > - skarp nok ..
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
     Rasmus Carlsen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  13-03-03 09:38
 | 
 |  | 
 "Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3e6f4094$0$32029$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Travlhed, procedurefejl mm. Der er ingen undskyldninger for at servere mad
 > som andre har købt og ikke spist op. Hvad vil du sige til at forrige kunde
 > har hostet og snakket hen over maden og den derefter bliver serveret til
 den
 > næste kunde der kommer ??
 - HOLD NU OP!    - jeg siger jo ikke at det er vildt fedt at der sker (og det sker sikkert
 nogle steder). Men der er altså tale om et mediestunt, der viser, at det
 skete den ene gang. Ikke at der er normen.
 ras
            
             |  |  | 
      Kim Jensen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  13-03-03 10:49
 | 
 |  | 
 
            > - HOLD NU OP!    > - jeg siger jo ikke at det er vildt fedt at der sker (og det sker sikkert
 > nogle steder). Men der er altså tale om et mediestunt, der viser, at det
 > skete den ene gang. Ikke at der er normen.
 Hold nu selv op. Hvordan kan det være et "mediestunt" at restauranterne har
 så elendige procedurer, at dette kan ske? Hvordan kan du konkludere, at det
 "ikke er normen"? Har du selv lavet en tilsvarende undersøgelse?
 mvh
 Kim Jensen
            
             |  |  | 
       Rasmus Carlsen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  13-03-03 11:29
 | 
 |  | 
 "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e7053c0$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Hold nu selv op. Hvordan kan det være et "mediestunt" at restauranterne
 har
 > så elendige procedurer, at dette kan ske? Hvordan kan du konkludere, at
 det
 > "ikke er normen"? Har du selv lavet en tilsvarende undersøgelse?
 
 - både og ... jeg har arbejdet som kok og jeg har arbejdet som journalist og
 jeg kender en af de restauranter, der blev "undersøgt". Skal man lave en
 "undersøgelse" skal man lave mere end et forsøg og man skal undersøge alle
 sine mulige fejlkilder ... Og du iver jo selv svaret med: Hvordan kan du
 konkludere, at det "ikke er normen"? Det kan jeg sådan set heller ikke ...
 ligesom man heller ikke kan konkludere, at det er normen. Det man KAN
 konkludere er, at det skete den ene gang, man gjorde forsøget. Og så kan man
 selvfølgelig sige, at sådan burde ikke ske ... (enig) Men man er altså også
 nødt til at se på omstændighederne, fejlkilderne osv.
 
 ras
 
 
 
 
 |  |  | 
        Kim Jensen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  13-03-03 13:57
 | 
 |  | >> Har du selv lavet en tilsvarende undersøgelse?
 > - både og ... jeg har arbejdet som kok og jeg har arbejdet som journalist
 og
 > jeg kender en af de restauranter, der blev "undersøgt".
 
 Med andre ord; "nej".
 
 > ligesom man heller ikke kan konkludere, at det er normen. Det man KAN
 > konkludere er, at det skete den ene gang, man gjorde forsøget.
 
 Min pointe er, at noget sådan ikke bare "kan ske". Det kan IMHO kun ske,
 hvis restauranten er baseret på dårlig moral, sløseri og totalt mangel på
 hygiejne-procedurer.
 
 > selvfølgelig sige, at sådan burde ikke ske ... (enig) Men man er altså
 også
 > nødt til at se på omstændighederne, fejlkilderne osv.
 
 Fejlkilder? Den bliver du nok nødt til at uddybe ...
 ("Nåh, men den papirclips skal da være der - det er en del af netop det
 stykke smørrebrød"? - eller hvad mener du en fejlkilde kunne være?)
 
 
 mvh
 Kim Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
         Rasmus Carlsen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  13-03-03 14:24
 | 
 |  | 
 "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e707fef$0$157$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Min pointe er, at noget sådan ikke bare "kan ske". Det kan IMHO kun ske,
 > hvis restauranten er baseret på dårlig moral, sløseri og totalt mangel på
 > hygiejne-procedurer.
 
 - det er jo lige præcis det, man IKKE kan konkludere ... man kan sige, at
 "den dag på det pågældende tidspunkt var tingene ikke i orden" ... og det
 kan man så beklage, brokke sig over og være betænkelig ved ... men det er
 ikke det sammen, som at der er tale om en dybr kritisabel hygiejne og
 standard
 
 > Fejlkilder? Den bliver du nok nødt til at uddybe ...
 > ("Nåh, men den papirclips skal da være der - det er en del af netop det
 > stykke smørrebrød"? - eller hvad mener du en fejlkilde kunne være?)
 
 - aaah ... du er sku da for godt begavet til at skrive den slags. Det kunne
 jo for eksempel være, om man fremprovokere situationen. Husker du da TV2
 satte et kamera i en taxi, parkerede den foran Christiansborg og bad
 chauføren om at sige til politikeren, der satte sig på bagsædet: "Er det ok
 jeg ikke lige slår taxameteret til - for det er vist lidt i stykker". Alle
 (4 eller 5 så vidt jeg husker) politikere sad på bagsædet og læste i papirer
 eller snakkede i deres mobiltelefon og sagde bare "jaja" til chaufføren. Med
 det eksperiment påstod TV2 at kunne dokukemtere, at danske politikere
 bidrager bevidst til sorte penge ... og der kan man jo snakke om fejlkilder.
 Hørte politikeren overhovedet hvad der belv sagt?Ville han/hun sige "ok"
 hvis han/hun havde hørt hvad der blev sagt? Ville politikenre selv forslå
 det osv osv ...  Jeg ved godt, at sammenligningen ikke holder helt, men jeg
 mener det meget godt illustrerer pointen; Nemlig: Det er slevfølgelig noget
 skidt at det overhovedet skete den ene gang, man undersøgte det ... men det
 er ikke det samme som at restauranten er fyldt med kakkelakker og skider
 hygiejnen et langt stykke.
 
 ras
 
 
 
 
 |  |  | 
          Kim Jensen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  13-03-03 17:07
 | 
 |  | > > Min pointe er, at noget sådan ikke bare "kan ske". Det kan IMHO kun ske,
 > > hvis restauranten er baseret på dårlig moral, sløseri og totalt mangel
 på
 > > hygiejne-procedurer.
 > - det er jo lige præcis det, man IKKE kan konkludere ... man kan sige, at
 > "den dag på det pågældende tidspunkt var tingene ikke i orden" ... og det
 > kan man så beklage, brokke sig over og være betænkelig ved ... men det er
 > ikke det sammen, som at der er tale om en dybr kritisabel hygiejne og
 > standard
 
 Det, der går mig på, er at ROFP så vidt jeg er orienteret, gjorde denne
 iagttagelse på 3 ud af 6 restauranter. Altså halvdelen. Dvs., hvis der i
 alle tilfælde skulle være tale om en éngangsforteelse, så er det jo tæt på
 at være statistisk usandsynligt.
 
 > > Fejlkilder? Den bliver du nok nødt til at uddybe ...
 > > ("Nåh, men den papirclips skal da være der - det er en del af netop det
 > > stykke smørrebrød"? - eller hvad mener du en fejlkilde kunne være?)
 > - aaah ... du er sku da for godt begavet til at skrive den slags. Det
 kunne
 
 Indrømmet, det var ikke jordens bedste eksempel. Beklager.
 
 I den konkrete sag, kan jeg dog ikke se, hvilke fejlkilder der kan være. Det
 kan næppe være helt usædvanligt, at en gæst levner et stykke mad. At det så
 er påfaldende, at en ny gæst (jeg ved ikke hvor lang tid der gik mellem de 2
 hændelser?) bestiller et stykke mad af netop denne type er så noget andet.
 Men hvor lang tid efter den første gæst levnde, ville restauranten mon
 "genbruge" det levnede mad?
 
 > jo for eksempel være, om man fremprovokere situationen. Husker du da TV2
 > satte et kamera i en taxi, parkerede den foran Christiansborg og bad
 > chauføren om at sige til politikeren, der satte sig på bagsædet: "Er det
 ok
 > jeg ikke lige slår taxameteret til - for det er vist lidt i stykker".
 
 Husker godt noget om sagen - og ja, det var jo en langt mere iscenesat
 situation. og konklusionen er jo også noget overdrevet.
 
 > Nemlig: Det er selvfølgelig noget
 > skidt at det overhovedet skete den ene gang, man undersøgte det ... men
 det
 > er ikke det samme som at restauranten er fyldt med kakkelakker og skider
 > hygiejnen et langt stykke.
 
 Det nager mig stadig at det skete 3 ud af 6 steder.
 
 
 mvh
 Kim Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
           Rasmus Carlsen (13-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  13-03-03 17:18
 | 
 |  | 
 "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e70ac4e$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Det, der går mig på, er at ROFP så vidt jeg er orienteret, gjorde denne
 > iagttagelse på 3 ud af 6 restauranter. Altså halvdelen. Dvs., hvis der i
 > alle tilfælde skulle være tale om en éngangsforteelse, så er det jo tæt på
 > at være statistisk usandsynligt.
 - jo ... men at 3 ud af seks testede dumpede siger jo ikke noget andet end
 at netop de tre dumpede. Man skal vel lave flere end 6 forsøg før man kan
 sige noget generelt om standarden  i de danske restauranter ...
 > Indrømmet, det var ikke jordens bedste eksempel. Beklager.
   det var det jeg tænkte ...    > I den konkrete sag, kan jeg dog ikke se, hvilke fejlkilder der kan være.
 Det
 > kan næppe være helt usædvanligt, at en gæst levner et stykke mad. At det
 så
 > er påfaldende, at en ny gæst (jeg ved ikke hvor lang tid der gik mellem de
 2
 > hændelser?) bestiller et stykke mad af netop denne type er så noget andet.
 > Men hvor lang tid efter den første gæst levnde, ville restauranten mon
 > "genbruge" det levnede mad?
 - der gik nemlig ikke lang tid ... få minutter! (ok 5 da). Pointen er, at
 forsøget ikke viser at restauranten pr. definition gemmer maden for at
 servere den igen.
 > Det nager mig stadig at det skete 3 ud af 6 steder.
 - jo da. Specielt det sted hvor tjeneren ligefrem anbefalte roastbeef (som
 jeg var det der var blevet levnet)
 ras
            
             |  |  | 
        Peter Fleinert (14-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Fleinert
 | 
 Dato :  14-03-03 10:59
 | 
 |  | 
 "Rasmus Carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3e705d76$0$250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >>
 > - både og ... jeg har arbejdet som kok og jeg har arbejdet som journalist
 og
 > jeg kender en af de restauranter, der blev "undersøgt". >
 
 Jeg kender en af restauranterne særdeles godt og det kom bestemt ikke som
 nogen overraskelse for mig. På pågældende sted blev flere ting genbrugt, med
 det ene formål at få en højere køkkenprocent og få flere penge i kassen.
 Venlig hilsen Peter.
 
 
 
 
 |  |  | 
         Rasmus Carlsen (14-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  14-03-03 22:06
 | 
 |  | 
 "Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> skrev i en meddelelse
 news:yJhca.126019$Hl6.11307056@news010.worldonline.dk...
 > Jeg kender en af restauranterne særdeles godt og det kom bestemt ikke som
 > nogen overraskelse for mig. På pågældende sted blev flere ting genbrugt,
 med
 > det ene formål at få en højere køkkenprocent og få flere penge i kassen.
 > Venlig hilsen Peter.
 - den slags sker desværre alt for ofte. Og det er beklageligt ... og jeg
 tror desværre at restaurationsbranchen er blandt de mindste syndere når det
 kommer til at levere noget skidt for lidt ekstra profit ... (uha hvor det
 rimer!)
   ras
            
             |  |  | 
        Kåre Weng Madsen (14-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kåre Weng Madsen
 | 
 Dato :  14-03-03 13:43
 | 
 |  | 
 "Rasmus Carlsen"  skrev i en meddelelse
 
 > - både og ... jeg har arbejdet som kok og jeg har arbejdet som journalist
 og
 > jeg kender en af de restauranter, der blev "undersøgt". Skal man lave en
 > "undersøgelse" skal man lave mere end et forsøg og man skal undersøge alle
 > sine mulige fejlkilder ... Og du iver jo selv svaret med: Hvordan kan du
 > konkludere, at det "ikke er normen"? Det kan jeg sådan set heller ikke ...
 > ligesom man heller ikke kan konkludere, at det er normen. Det man KAN
 > konkludere er, at det skete den ene gang, man gjorde forsøget. Og så kan
 man
 > selvfølgelig sige, at sådan burde ikke ske ... (enig) Men man er altså
 også
 > nødt til at se på omstændighederne, fejlkilderne osv.
 
 I øvrigt er der en trist tendens til, at de mange forbruger programmer - der
 på mange måder har en god berettigelse - i den grad hungrer efter at
 afslører noget fusk...
 
 Problemet er ikke for mig at se, at der findes fusk med priser, svineri med
 mad osv. Jo, det er et problem i sig selv - men et andet problem er, når
 medierne fremstiller sådanne ofte enkelte stående problemer som generelee
 tendenser, som normen - så er de med til at skabe en stemning som den der er
 her lige nu.... UUUHHAHA det burde ikke kunne ske, det er for galt, der
 burde gøres noget....osv osv. Vi er så hurtige til at konkludere på
 indicier, enkelte eksempler og falder i den grad for mediernes manipulerende
 retorik.,.... vær kritiske over for producenterne af mad og alt mulig
 andet - man man skal dælme også huske at være kritiske over for TV
 programmer der siger de er kritiske.... og så er der altid et eller andet
 naivt fjols der siger - men man så jo billederne, de sagde jo selv, og andet
 pseudo beviseligt.... men jeg siger bare - fjernsynet er god til at
 manipulere....
 
 Kåre
 
 
 
 
 |  |  | 
         Rasmus Carlsen (14-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Carlsen
 | 
 Dato :  14-03-03 22:08
 | 
 |  | 
 "Kåre Weng Madsen" <kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> skrev i en meddelelse
 news:b4sipg$ss2$1@sunsite.dk...
 
 > Problemet er ikke for mig at se, at der findes fusk med priser, svineri
 med
 > mad osv. Jo, det er et problem i sig selv - men et andet problem er, når
 > medierne fremstiller sådanne ofte enkelte stående problemer som generelee
 > tendenser, som normen - så er de med til at skabe en stemning som den der
 er
 > her lige nu.... UUUHHAHA det burde ikke kunne ske, det er for galt, der
 > burde gøres noget....osv osv. Vi er så hurtige til at konkludere på
 > indicier, enkelte eksempler og falder i den grad for mediernes
 manipulerende
 > retorik.,.... vær kritiske over for producenterne af mad og alt mulig
 > andet - man man skal dælme også huske at være kritiske over for TV
 > programmer der siger de er kritiske.... og så er der altid et eller andet
 > naivt fjols der siger - men man så jo billederne, de sagde jo selv, og
 andet
 > pseudo beviseligt.... men jeg siger bare - fjernsynet er god til at
 > manipulere....
 
 - enig ... Rene Ord manglede bare at spørge en eller anden tilfældig
 politiker: "Vil du kalde ministeren i samråd efter vores afsløringer?"
 
 ras
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Fleinert (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Fleinert
 | 
 Dato :  12-03-03 15:51
 | 
 |  | 
 
            > - den eneste Rene Ord har påvist er, at de har kunnet FREMPROVOKERE sådan
 en
 > situation ... Jeg kender en af de restauranter, der blev udsat for DR og
 jeg
 > kan hilse og sige, at standarden der er helt i top.
 >
 Selvom maden har været nede på bordet før, behøver den jo ikke smage dårligt
 når den serveres anden gang. Man kan jo ikke smage, om den forrige kunde har
 hostet eller nyst over maden. Selvom det er lækkert det der serveres er det
 ikke ensbetydende med at hygieine og kvalitet er i top.
 Jeg mener ikke at DR har fremprovokeret noget, det der skete kunne jo være
 overgået hvemsomhelst.
 Jeg håber dog ikke at jeg får en fadøl en anden har drukket af, næste gang
 jeg besøger Lions i århus    Peter.
            
             |  |  | 
  Kåre Weng Madsen (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kåre Weng Madsen
 | 
 Dato :  12-03-03 15:54
 | 
 |  | Jeg citerer fra
 "Kitchen Confidential - en køkkenchefsbekendelser" af Anthony Bourdain. Side
 70-73
 
 Til dem der ikke allerede har læst den - læs den! Det er sjov og spændende
 læsning for os, der på en eller anden måde synes mad er facinerende....
 
 " Jeg spiser altså brød på restauranter. Selv om jeg udmærket er klar over,
 at det sikkert er genbrug fra et tidligere bord. Genbrug af brød er praksis
 i hele branchen. For nylig så jeg et exposé med skjult kamera og det hele
 hvor programværten var chokeret... chokeret over at se, hvordan brød kom
 tilbage til køkkenet for kort efter at dukke op på bordene igen. Sikke noget
 fis. (...) Det er bare en af livets kendsgerneinger. Det bekymrer ikke mig,
 og det burde ikke komme som en overraskelse for andre"
 
 "Alle udskårne og forarbejdede madvarer skal, ideelt, sælges for tre eller
 fire gange indkøbsprisen, hvis køkkenchefen skal have en fornuftig
 forretning. Så hvad gør køkkenchefen når han finder en sej, mindre lækker
 endeskive fra en mørbrad, der gang på gang er blevet lagt væk? Han kan smide
 den ud, men det ville være det totale spild, svarende til et tab på tre
 gange udgiften pr. pund. Han kan give det til sin familie, men det er det
 samme som at smide det ud. Eller han kan sætte det til side til
 gennemstegt."
 
 "Jeg orker ikke at tale om blod. Lad mig nøjes med at sige, at vi ofte
 skærer os i køkkenet, og lad det være godt med det."
 
 Kåre
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Jensen (12-03-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  12-03-03 16:05
 | 
 |  | > Så hvad gør køkkenchefen når han finder en sej, mindre lækker
 > endeskive fra en mørbrad, der gang på gang er blevet lagt væk? Han kan
 smide
 > den ud, men det ville være det totale spild, svarende til et tab på tre
 > gange udgiften pr. pund.
 
 Ja, hvis hans etik og moral ligger på niveau med evnerne ud i det
 matematiske, så kan jeg godt se pointen, men ...
 
 1) Han køber en kiks for 1 krone.
 2) Den normale udsalgspris for en kiks er 3 kroner.
 3) Hvis han smider en kiks ud, så har han tabt hvor meget? Ja, 1 krone.
 
 
 mvh
 Kim Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |