| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | At konvertere en plæneklipper til en bø Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:06 |  
  |  
 
            Hej
 Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke 
 nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes 
 køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den 
 anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
 I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende 
 3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende 
 end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.   
Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største 
 problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står 
 stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der 
 sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt 
 hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres, 
 men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en 
 1600watts el-motor.
 Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
 Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på 
 plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen 
 aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at 
 ligge: - .
 Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne   
-- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Sørup (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  10-07-03 20:07 |  
  |   
            
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > Hej
 >
 Hejza
 >
 > Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget
 gerne   
En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
 også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
 og er mere økonomisk i drift.
 Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
 --
 Brian Sørup
 1976 Camaro, 461Cui.
 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:20 |  
  |  
 
            Hej
 Brian Sørup wrote:
 > En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
 > også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
 > og er mere økonomisk i drift.
 Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner 
 jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men 
 ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
 > Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
 Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så 
 de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så 
 kænge)
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            martinussen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : martinussen | 
  Dato :  10-07-03 20:26 |  
  |  
 
            "Karsten Feddersen" skrev d. 10-07-03 20:20 dette indlæg :
 > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget
 så 
 > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder
 så 
 > længe)
 Hvorfor har jeg ikke sådan en far? Jeg kunne godt lige bruge en
 go-kart..!
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Niels Skaaning (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Skaaning | 
  Dato :  10-07-03 20:51 |  
  |   
            Karsten Feddersen wrote:
 >> En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
 >> også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
 >> og er mere økonomisk i drift.
 > 
 > 
 > Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner 
 > jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men 
 > ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
 
 En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu 
 bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er 
 billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
 
 
 >> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
 
 > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så 
 > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så 
 > kænge)
 
 Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
 
 NS
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  10-07-03 22:00 |  
  |   
            
"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 >
 > Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
 >
 Sagtens, se på M.Schumacher. Man skal bare scalére det lidt   .
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             SNiP (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : SNiP | 
  Dato :  10-07-03 21:47 |  
  |   
            "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
 news:3F0DC3B6.1040408@hotmail.com...
 > En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu
 > bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er
 > billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
 >
 >
 > >> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
 >
 > > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
 > > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
 > > kænge)
 >
 > Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
 >
 Tror du ikke du burde lade være med at ryge de der mækehvide krystalklumper?
 Mine børn skal fandeme ikke ud og køre en eller anden hjemmebikset
 konstruktion, monteret med en 100 hyppers motor.
 
 /J
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Lg (15-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lg | 
  Dato :  15-07-03 12:53 |  
  |   
            
"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3F0DC3B6.1040408@hotmail.com...
 > Karsten Feddersen wrote:
 > >> En motor fra en Puch Maxi er som skabt til formålet - den er
 > >> også billig i stumper, kan tåle at køre på skrænter/skråninger,
 > >> og er mere økonomisk i drift.
 > >
 > >
 > > Køretøjet vil nok være væltet før motoren får et problem, så det regner
 > > jeg ikke med at blive et problem. Jeg havde tænkt på en PM motor, men
 > > ideen var jo at bruge det jeg havde i forvejen i størst muligt omfang.
 >
 > En Puch Maxi motor med en 70 ccm cylinder til et par tusinde eller endnu
 > bedre en brugt 2-liters motor med karburator og ca. 100 hk. De er
 > billige og det ville da gøre den lidt sjovere :))).
 >
 >
 > >> Hvilken "størrelse" har chaufføren ?
 >
 > > Jeg har to sønner på henholdsvis 4 og 5½. Så køretøjet bliver bygget så
 > > de kan bruge det fra nu og frem til 8-10 års alderen (hvis det holder så
 > > kænge)
 >
 > Årk, de kan sagtens håndterer 100 hk i en lille gokart :).
 >
 OT:
 Apropo... vild go-kart;;  ikke for børn-
 http://www.peteranker.com/ams/video/gixxerkart_video.wmv  13.6 Mb..
 Mvh. Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  10-07-03 21:27 |  
  |   
            
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > 3½HK plæneklippermotor i overskud.
 Fra en rotorklipper?, jeg har en opskrift hvis det er en cylinderklipper.
 Men den er ikke for børn   .
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:38 |  
  |  
 
            Hej
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >>3½HK plæneklippermotor i overskud.
 > 
 > 
 > Fra en rotorklipper?, jeg har en opskrift hvis det er en cylinderklipper.
 > Men den er ikke for børn   .
 Ja, rotorklipper.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  10-07-03 21:41 |  
  |   
            
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekepa$c7b$5@sunsite.dk...
 
 > Ja, rotorklipper.
 >
 "To bad", måske du kan bruge den alligevel, med lidt justering. Et rem-hjul
 på afgangen på mt,et r.hjul på akslen og et r.hjul på en bevæglig,vippelig
 stang, dertil en rem som er lang nok til at nå rundt om det hele + give dig
 en behagelig kørestilling. Fremdriften klares ved at sætte motoren på ON,
 sætte sig tilrette og stramme remmen med skulderen,armhulen og
 tju-hej_det_går.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:53 |  
  |  
 
            Hej
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "To bad", måske du kan bruge den alligevel, med lidt justering. Et rem-hjul
 > på afgangen på mt,et r.hjul på akslen og et r.hjul på en bevæglig,vippelig
 > stang, dertil en rem som er lang nok til at nå rundt om det hele + give dig
 > en behagelig kørestilling. Fremdriften klares ved at sætte motoren på ON,
 > sætte sig tilrette og stramme remmen med skulderen,armhulen og
 > tju-hej_det_går.
 Den løsning har jeg også tænkt på, men om børnene lige kan klare opgaven 
 tror jeg desværre ikke.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  10-07-03 21:56 |  
  |   
            
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 men om børnene lige kan klare opgaven
 > tror jeg desværre ikke.
 >
 BØRN, glem det hurtigst muligt   . Med mindre at de er så gl. at de må
 køre knallert, de kan tænke selv!,  er det for farligt!. Min version kunne
 køre +30-, bremsen var skosålerne   . Du vil HADE dig selv, og deres moder
 endnu mere, hvis de får en skramme.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 21:12 |  
  |  
 
            Hej
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > BØRN, glem det hurtigst muligt   . Med mindre at de er så gl. at de må
 > køre knallert, de kan tænke selv!,  er det for farligt!. Min version kunne
 > køre +30-, bremsen var skosålerne   . Du vil HADE dig selv, og deres moder
 > endnu mere, hvis de får en skramme.
 Der er nogle helt klare regler hvis projektet bliver fuldført.
 1) Ingen kørsel uden opsyn.
 2) Gearingen bliver justeret til 12-15km i timen hvilket ikke er meget 
 mere end de selv kan klare på cyklerne.
 Derudover så kan jeg oplyse at der hvor jeg arbejder, er der en 6-årig 
 der alene fiser rundt på hans 4-hjulede motorcykel. Og jeg kan love for 
 at han hygger sig (og vi andre misunder ham).
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Petersen_Michael (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Petersen_Michael | 
  Dato :  10-07-03 20:27 |  
  |  
 
            "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
 > plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
 > aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
 > ligge: - .
 hvis det er en motor fra en rotorklipper ?
 kan du montere et kronhjul på krumtappen (der hvor kniven
 nu er monteret)
 og et spidshjul på kartens bagaksel..
 der imellem får du så brug for dels en kobling, og et gear
 (det er næppe anvendeligt at hjulene racer rundt med samme
 RPM, som krumtappen..)
 hvis det er en motor fra en græsvæltemaskine med træk
 (selvkørende) kan du måske udnytte trækket, og koblingen derfra..
 på min Stiga, er der en aksel der går ud vinkelret på krumtappen
 hvor der er hægtet et kileremshjul på, som så trækker baghjulene
 der er en trækket slås til og fra ved at slække eller stramme remmen
 HUSK AFSKÆRMNING !!
 --
 Med venlig hilsen Michael Petersen
 residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse ved privat post
 http://www.petersensweb.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:43 |  
  |  
 
            Hej
 Petersen_Michael wrote:
 > der imellem får du så brug for dels en kobling, og et gear
 > (det er næppe anvendeligt at hjulene racer rundt med samme
 > RPM, som krumtappen..)
 Den løsning havde jeg lidt tænkt på. Som kobling/gearing tænkt jeg lidt 
 at anvende princippet fra en Velo Solex med at "sænke" akslen ned på et 
 gummibelagt hjul der svejses på selve drivakslen. Nedsænkningen skulle 
 så være det første der skete når man trykkede på speederen og derefter 
 skulle gassen øges.
 > HUSK AFSKÆRMNING !!
 Klart. Vi havde en gokart i det fritidshjem som jeg gik i som ikke havde 
 afskærming. Det gav ca hver tredje kører brændte fingre når de steg ud.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter C. (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter C. | 
  Dato :  10-07-03 20:35 |  
  |   
            
> Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
 > problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
 > stille når speederen slippes.
 I min barndom havde en kammerat en gokart der fungerede efter
 "fræser-princippet"
 Man regulerer motoromdrejninger på håndgas-håndtag, og så foregår
 tilkoblingen ved at man strammer en kilerem (vha. et påløbshjul) når man
 træder på speederen. Ligsom på en havefræser. Det var ikke så man blev
 kastet fremad i en acclerationsrus, men ekvipagen kunne skam sætte igang og
 køre.
 Bremser.....hmmmm....tror sgu egentlig ikke den havde bremser   
Motoren var fra en cylinderklipper, så den var født opretstående, med
 vandret aksel.
 MVH Peter C.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Birger Møller (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Birger Møller | 
  Dato :  10-07-03 20:34 |  
  |  
 
            Grundlæggende er en Go-Kart et køretøj med en stiv bagaksel hvor at
 "differentialet" opstår ved at go-karten letter det inderste hjul i et sving
 pga. styreboltenes vinkel. Der er således ikke en kobling i de rigtige
 go-karts og den startes ved at løbe den igang og køre indtil løbet eller
 hva' det nu er er færdigt.
 Senere kom der i ungdomsklasserne en interresse for Puck Maxi motorer der jo
 er udstyret med centrifugalkobling så den kunne startes med en snor. Det er
 nok sådan noget du skal ha' fat i.Som også et andet svar peger på.
 Der findes også Honda motorer konstueret til formålet som bruges til
 udlejnings Go-karts.
 mvh
 Birger/Langeland
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke
 > nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes
 > køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den
 > anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
 >
 > I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende
 > 3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende
 > end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.   
>
 > Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
 > problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
 > stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
 > sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
 > hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
 > men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
 > 1600watts el-motor.
 >
 > Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
 >
 > Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på
 > plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen
 > aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at
 > ligge: - .
 >
 > Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne   
>
 > --
 > Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 > Karsten Feddersen
 >
 >  http://www.feddersen.dk
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Feddersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Feddersen | 
  Dato :  10-07-03 20:49 |  
  |  
 
            Hej
 Birger Møller wrote:
 > Der findes også Honda motorer konstueret til formålet som bruges til
 > udlejnings Go-karts.
 Nu er gokart måske så meget sagt. Det er mere en græs-buggy til børn    
jeg skal lave.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen
 http://www.feddersen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Soren Pedersen (10-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Soren Pedersen | 
  Dato :  10-07-03 22:10 |  
  |  
 
            >
 > Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
 > problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
 > stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der
 > sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt
 > hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
 > men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
 > 1600watts el-motor.
 >
 Du må dælme love os at der er afsat penge til en anden kæde.....Ikke også
 ???   ))
 Mvh
 /Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Max[DK] (11-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max[DK] | 
  Dato :  11-07-03 06:54 |  
  |  
 
            > Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic....
 Hey der er en motor og det lyder sjovt   
Nå men, her hvor jeg arbejder bruger vi såvidt jeg husker en klo-kobling til
 vores go-cart motorere, den er vidst ikke så dyr. og jeg kan da godt finde
 en levenrandør hvis det er, skriv privat hvis jeg skal prøve at hjælpe dig.
 Vi laver godt nok ikke go-carts, men princippet er det samme hvis der skal
 kobles ud og ind   
/Max
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           zigge (11-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : zigge | 
  Dato :  11-07-03 10:44 |  
  |   
            
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største
 > problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står
 > stille når speederen slippes.
 Hej Karsten.
 Hvis du "vælter" motoren løber olien alle mulige forkerte steder hen, da den
 er lavet med dyppesmøring, hvilket vil sige at der bare sidder en pind på
 krumtappen der går ned i oliesumpen og sjasker olien rundt i motoren. Så den
 går altså ikke.
 Det jeg vil foreslå dig, er at lave en kileremskobling, ligesom på en
 havefræser. Det har flere fordele, du kan hvis motoren er monteret i fronten
 af bilen og trækker på bagakselen, saktens vende remskiverne 90 grader,
 hvilket er normalt brugt i nogle maskiner, og samtidigt få koblingseffekten
 ved at sætte en wirepåvirket remstrammer på.
 Det er muligt at du skal have en mellemaksel med en ekstra udveksling i
 midten alt efter hjuldiameteren, men det er der også snilt plads til hvis du
 f.eks har en lille renskive på motoren og bruger hmm... remskiven fra en
 vaskemaskine sat sammen med en mindre en trediedel fra fronten. Fra den
 mindre mellemskive kan du nu vride de 90 grader ned til bagakselen. Jeg vil
 anbefale at remstrammeren sættes på imellem motoren og mellemskiverne, da
 det er nemmest at få til at virke og giver det bedste moment fra motoren.
 Nu har du så to muligheder, du kan enten lave en "gearstang", et håndtag der
 ved at påvirkes og låses kobler ind. Eller du kan lave et snedigt system
 hvor speederpedalen er parallelt koblet til koblingen (husk at kablet til
 koblingen skal fjeder-aflastes), men denne løsning giver måske problemer med
 at remmen vil glide, og det er kilremme ikke så glade for.
 Jeg tror ikke at det er nødvendigt med "automatgear" til dine børn, de
 fleste børn på landet kan køre traktor fra 5-6 års alderen, og det er
 immervæk lidt mere kompliceret end at skuppe til en stang.
 Håber at du kan bruge denne løsning, som jeg selv har brugt i praksis da jeg
 var dreng og skulle lave noget simpelt og solidt, der ikke måtte koste noget
  
Nå ja.. og hvis du føler for det, er det faktisk heller ikke svært at lave
 baggear med remsystemet, det lyder uladsiggørligt, men hvis det kun er for
 kortere perioder holder en rem faktisk også til at blive vendt 180 grader.
 Men prøv at tage et snig-kik på en havefræser med et frem og et baggear...
 > (motorsaven) jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er
 en 1600watts el-motor.
  Jeg tror godt at den kan holde da plæneklipperen yder ca 2500Watt fra ny af
 (og det er den jo ikke mere), men du skal kunne centrere aksler mm. meget
 præsist for at det ikke ryster i smadder, hvis du vil bruge kædetræk Her er
 kilremme meget mere tilgivende for mindre unøjagtigheder, da de kan fjedre
 lidt.
 > Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
 Det har den det fint med,  den er ganske enkelt for simpel til at der er
 noget der kan tage skade :-')
 Mvh
 //zigge
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Joergen Bech (11-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Joergen Bech | 
  Dato :  11-07-03 18:44 |  
  |   
            
Du er vist ikke alene:
 http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=009dvL
http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=009dAW
Et mere relevant forum:
 http://www.kartline.com/klboard/  
Med billeder og det hele:
 http://www.nukem.freeserve.co.uk/contents/miscprojects/gocart/
Men hvor meget har du i sinde at spendere i det hele? Man kan jo få
 en komplet gokart i Den Blå Avis for ned til 2.500,- - 3.000,-
 Hvorfor alt det bøvl med at lave det selv?
 Eller hvad med at købe en havetraktor i stedet for en almindelig
 plæneklipper næste gang? En sådan har adskillige kvaliteter:
 1. Garanteret større end naboens plæneklipper
 2. Børnene kan trille rundt på den med en sikker lav hastighed
 3. Du kan bruge den til/fra arbejde næste gang din Fiesta holder
 Siesta
 Du kunne også forelægge projektet for dine naboer: Så kunne
 det være de ville slå sig sammen om at købe en batteridrevet bil
 til dine børn i stedet. For fredens skyld.
 Nej, køb hellere en N64 med Mario Kart til dem - indtil de bliver lidt
 ældre.
 Mvh
 JB
 PS: Undskyld. Kunne ikke lade være. :)
 On Thu, 10 Jul 2003 21:05:58 +0200, Karsten Feddersen
 <karsten@feddersen.dk> wrote:
 >Hej
 >
 >Ok, ok, så er jeg måske lidt off-topic, men der findes desværre ikke 
 >nogen dk.fritid.hjemmebyggede-gokarts gruppe og siden der findes 
 >køretøjsfanatikere i den ene gruppe og plæneklipperfanatikere i den 
 >anden gruppe, så prøver jeg lige to grupper samtidig ...
 >
 >I håb om at jeg snart får en ny plæneklipper, så får jeg en glimrende 
 >3½HK plæneklippermotor i overskud. Og hvad ville være mere nærliggende 
 >end at bygge en motoriseret gokart? Nej vel.   
>
 >Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt? Mit største 
 >problem er hvordan jeg laver en form for kobling, så køretøjet står 
 >stille når speederen slippes. Jeg har en udrangeret motorsav og der 
 >sidder en form for kobling så kæden kun føres med ved en bestemt 
 >hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres, 
 >men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en 
 >1600watts el-motor.
 >
 >Og hvordan har en plæneklippermotor det med at fungere som påløbsbremse?
 >
 >Motoren har det jo nu også bedst med at stå op som den gjorde på 
 >plæneklipperen, men hvordan "bukker" jeg lige akslen. Plæneklipperen 
 >aksel kommer jo til at stå: | mens trækakslen forhåbentlig kommer til at 
 >ligge: - .
 >
 >Henvisning til bedre grupper eller gode råd modtages meget gerne   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Lorenzen (11-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lorenzen | 
  Dato :  11-07-03 18:55 |  
  |   
            "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 > Hej
 
 > Er der nogen der har erfaringer med et sådant projekt?
 
 Nopes, men jeg foreslår enten kædetræk eller tandremstræk. Du kan med fordel
 bruge en 1/2" rullekæde evt. i dublex.
 Hvis støjen skal være en faktor skal du have fat i noget tandremstræk, evt.
 i en AT10 profil. - Her fås tandremskiver også som aluminium som standard.
 Den lokale smed kan udbore dem med not og pinol så tandrem/kæde-hjulene ikke
 skrider på akslerne. Det eneste problem med en tandrem er at du skal have
 mulighed for at justere centerafstanden. En kæde er nemmere at skifte og kan
 monteres med akslerne i tiltænkt position, men støjer.
 
 -M
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Lorenzen (11-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lorenzen | 
  Dato :  11-07-03 18:57 |  
  |   
            "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:bekcta$l02$2@sunsite.dk...
 
 > Jeg har en udrangeret motorsav og der sidder en form for kobling så kæden
 kun føres med ved en bestemt
 > hastighed (eller derover). Den har jeg tænkt på om den kunne overføres,
 > men jeg er bange for, at den ikke er kraftig nok, da motoren er en
 > 1600watts el-motor.
 
 Glem motorsavskæden, den er ikke bygget til at overføre moment på samme måde
 som en rullekæde er.
 
 -M
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |