| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Gearing. ??? Fra : mamboo | 
  Dato :  10-09-03 13:31 |  
  |   
            Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er der
 på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver frisker?.
 Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og hvad
 vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 
 VH.
 Angelo
 GSX600F/KBH.2300
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           mamboo (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : mamboo | 
  Dato :  10-09-03 13:32 |  
  |   
            sry for uret lol
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rune Larsen (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Larsen | 
  Dato :  10-09-03 09:43 |  
  |   
            mamboo wrote:
 
 > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 > der
 > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 > frisker?. Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 > hvad vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 
 Normalt siger man tre tænder bagpå svarer til 1 tand foran.
 Det er en hel del billigere at sætte et mindre tandhjul på foran, end at
 skifte det bagerste. Til gengæld kan du benytte chancen for at få et
 alu-tandhjul bagpå, hvilket jo ser lidt federe ud (hvis man er til den
 slags)
 
 Jeg vil ikke anbefale dig at gå mere end hhv.1 ned foran eller tre op bagpå.
 1. gearet på motorcyklen bliver simpelthen for lavt og man løber tør for
 omdrejninger med det samme.
 Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
 topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.
 
 /Rune
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian Knudsen (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Knudsen | 
  Dato :  10-09-03 17:03 |  
  |   
            
 "Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:9uB7b.69952$Kb2.3163378@news010.worldonline.dk...
 > mamboo wrote:
 >
 > > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 > > der
 > > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 > > frisker?. Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 > > hvad vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 >
 > Normalt siger man tre tænder bagpå svarer til 1 tand foran.
 > Det er en hel del billigere at sætte et mindre tandhjul på foran, end at
 > skifte det bagerste. Til gengæld kan du benytte chancen for at få et
 > alu-tandhjul bagpå, hvilket jo ser lidt federe ud (hvis man er til den
 > slags)
 >
 > Jeg vil ikke anbefale dig at gå mere end hhv.1 ned foran eller tre op
 bagpå.
 > 1. gearet på motorcyklen bliver simpelthen for lavt og man løber tør for
 > omdrejninger med det samme.
 > Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
 > topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.
 >
 
 Hmmm. Det lyder rigtigt hvad Rune siger mht gearingen. Dog vil jeg lige
 påpeje, at hvis motorcyklen skal geares ned, så skal man enten have flere
 tænder foran, eller færre bagpå, så forholdet mellem de to bliver mindre =
 nedgearing.
 Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
 forholdet større, og man har gearet sin mc op.
 
 mvmch
 christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            KT (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : KT | 
  Dato :  10-09-03 17:25 |  
  |   
            
 > Hmmm. Det lyder rigtigt hvad Rune siger mht gearingen. Dog vil jeg lige
 > påpeje, at hvis motorcyklen skal geares ned, så skal man enten have flere
 > tænder foran, eller færre bagpå, så forholdet mellem de to bliver mindre =
 > nedgearing.
 > Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
 > forholdet større, og man har gearet sin mc op.
 >
 > mvmch
 > christian
 
 Nej, der er rigtigt hvad Rune siger!
 
 Et større tandhjul foran vil flytte mere "kæde" pr. omgang grundet det
 større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
 omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre
 tandhjul).
 
 Mvh
 Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  10-09-03 20:45 |  
  |   
            
 KT <not@here.thx> skrev i en news:bjnivn$601$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > > Hmmm. Det lyder rigtigt hvad Rune siger mht gearingen. Dog vil jeg lige
 > > påpeje, at hvis motorcyklen skal geares ned, så skal man enten have
 flere
 > > tænder foran, eller færre bagpå, så forholdet mellem de to bliver mindre
 =
 > > nedgearing.
 > > Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
 > > forholdet større, og man har gearet sin mc op.
 >
 > Nej, der er rigtigt hvad Rune siger!
 > Et større tandhjul foran vil flytte mere "kæde" pr. omgang grundet det
 > større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
 > omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre
 > tandhjul).
 
 Måske lige at definitionen skal med også?:
 "Geare ned" på baggearingen svarer til at geare ned i gearkassen => Højere
 omdrejninger ved samme hastighed - Og vice versa!
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christian Knudsen (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Knudsen | 
  Dato :  10-09-03 21:49 |  
  |   
            
"KT" <not@here.thx> skrev i en meddelelse
 news:bjnivn$601$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > > Hmmm. Det lyder rigtigt hvad Rune siger mht gearingen. Dog vil jeg lige
 > > påpeje, at hvis motorcyklen skal geares ned, så skal man enten have
 flere
 > > tænder foran, eller færre bagpå, så forholdet mellem de to bliver mindre
 =
 > > nedgearing.
 > > Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
 > > forholdet større, og man har gearet sin mc op.
 > >
 > > mvmch
 > > christian
 >
 > Nej, der er rigtigt hvad Rune siger!
 >
 > Et større tandhjul foran vil flytte mere "kæde" pr. omgang grundet det
 > større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
 > omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre
 > tandhjul).
 >
          
jeg må have sovet i timen......
 appologies
 mvmch
 christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  10-09-03 17:02 |  
  |   
            
 Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
 news:9uB7b.69952$Kb2.3163378@news010.worldonline.dk...
 > mamboo wrote:
 >
 > > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 > > der
 > > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 > > frisker?. Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 > > hvad vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 >
 > Normalt siger man tre tænder bagpå svarer til 1 tand foran.
 
 Og da GSXF'eren kører med 14/45 (46 på de ældre modeller fra før '91!)
 passer dén tommelfingerregel godtnok!
 
 > Det er en hel del billigere at sætte et mindre tandhjul på foran, end at
 > skifte det bagerste.
 
 Men er ofte ikke til at skaffe, hvorimod at bagtandhjul i sidste ende kan
 tildannes
 efter navet!
 Endvidere er det ikke en fordel at mininere størrelsen på det forreste
 tandhjul - Det er i forvejen dér at alt kædesmørelsen bliver slynget af
 p.g.a. den korte radius. Derfor er større bagtandhjul den bedre løsning!
 
 > Jeg vil ikke anbefale dig at gå mere end hhv.1 ned foran eller tre op
 > bagpå. 1. gearet på motorcyklen bliver simpelthen for lavt og man løber
 tør for
 > omdrejninger med det samme.
 > Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
 > topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.
 
 Og dét er simpelt:
 - Hvis man går fra 14 til 13 tænder foran øges omdrejningerne med 1/14 =>
 ca. 7% hhv. topfarten for ethvert gear formindskes med samme forhold!
 - Hvis man ændret bagtandhjulet fra 45 til 48 udgør forskellen 3/45 => lidt
 over 6,5%
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Bunk Nielsen (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen | 
  Dato :  10-09-03 22:56 |  
  |  
 
            "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:
 >           
> jeg må have sovet i timen......
 Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu   
Selv jeg fangede den, og jeg har jo slet ikke forstand på den slags
 mekanik - jeg er jo bare computernørd   
-- 
 Jacob        |   ........@
 Bandit 600 N |   ......_[]-=*
 www.bunk.cc  |   .....(o)Z_/(o)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Rune Larsen (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Larsen | 
  Dato :  11-09-03 07:59 |  
  |  
 
            Jacob Bunk Nielsen wrote:
 > "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:
 > 
 >>           
>> jeg må have sovet i timen......
 > 
 > Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu   
Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
 har på banen?   
-- 
 /Rune
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Moller (12-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  12-09-03 07:56 |  
  |  
 
            > > Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu   
    Ja, især når man tænker på hvilken retning han har gang i :) ha ku jo
 ende med at være skyld i en ny skandale ala honda VF'erne, hvis han havner
 det rigtige sted, med sine søvn problemer :) eller endnu være, optage
 GT-380'er motoren igen *GGG*
 >
 > Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
 > har på banen?   
    hmmm, mener ikke christian er til terningspil :) og på den anden side,
 med alt det limtræ, så undre det da ikke at de fik sniffet for meget, og
 derved resultatet :)
     VH
     Lars Molnit
     Som mener Arkitekter som absolut vil ha sin vilje, er roden til alt ondt
 *GGG*
 >
 > -- 
 > /Rune
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Bunk Nielsen (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen | 
  Dato :  11-09-03 10:37 |  
  |  
 
            Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen wrote:
 >> "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:
 >> 
 >>>           
>>> jeg må have sovet i timen......
 >> 
 >> Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu   
>
 > Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
 > har på banen?   
Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
 være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
 tid det tager at designe sådan en arena ?-)
 I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
 retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved   
-- 
 Jacob (næsten I-ingeniør)       |   ........@
 Bandit 600 N                    |   ......_[]-=*
 www.bunk.cc                     |   .....(o)Z_/(o)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Rune Larsen (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Larsen | 
  Dato :  11-09-03 10:45 |  
  |  
 
            Jacob Bunk Nielsen wrote:
 > Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
 > være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
 > tid det tager at designe sådan en arena ?-)
 Det mener jeg jo så der er nogen der har bevist er ganske muligt   
 
> I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
 > retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved   
Så er jeg mere lettet.
 -- 
 /Rune - også ingeniør
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Christian Knudsen (12-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Knudsen | 
  Dato :  12-09-03 12:42 |  
  |   
            
"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
 news:spamdrop+m3n0db1xa0.fsf@paven.bunk.cc...
 > Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:
 > > Jacob Bunk Nielsen wrote:
 > >> "Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:
 > >>
 > >>>           
> >>> jeg må have sovet i timen......
 > >>
 > >> Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu   
> >
 > > Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena
 vi
 > > har på banen?   
>
 > Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
 > være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
 > tid det tager at designe sådan en arena ?-)
 >
 > I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
 > retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved   
>
 Hehe.... nej. Jeg læser til maskiningeniør, og skal ud og bygge
 motorcykler... (øhh....)
 mvmch
 christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Bunk Nielsen (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen | 
  Dato :  11-09-03 22:03 |  
  |  
 
            Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen wrote:
 >
 >> Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
 >> være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
 >> tid det tager at designe sådan en arena ?-)
 >
 > Det mener jeg jo så der er nogen der har bevist er ganske muligt   
Godt ord igen ... du vinder   
-- 
 Jacob        |   ........@
 Bandit 600 N |   ......_[]-=*
 www.bunk.cc  |   .....(o)Z_/(o)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Allan Jørgensen (10-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Jørgensen | 
  Dato :  10-09-03 21:21 |  
  |  
 
            "mamboo" <Angelo@weidick.com> wrote in message
 news:ERw7b.4$0_3.1@news.get2net.dk...
 > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 der
 > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 frisker?.
 > Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 hvad
 > vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 hvis det kunne være interessant så har jeg et gearings program i Excel
 liggende et eller andet sted på harddisken, hvor du kan rode lige så tosset
 du vil og kan se hvad forskel det giver i hastighed i de forskellige gear
 ved maks moment/effekt osv.
 gi et praj på mail   
-- 
 Allan(fzr600us)
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           lh (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : lh | 
  Dato :  11-09-03 21:26 |  
  |  
 
            ja jeg vil meget gerne have det program i excel ...send det til mig plz.
 der er andre der også meget gerne ville have det og de har mailet til mig.
 kan du ikke lave et link men filen måske.
 mvh angelo
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=419
"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
 message news:vIL7b.70317$Kb2.3199013@news010.worldonline.dk...
 > "mamboo" <Angelo@weidick.com> wrote in message
 > news:ERw7b.4$0_3.1@news.get2net.dk...
 > > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 > der
 > > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 > frisker?.
 > > Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 > hvad
 > > vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 >
 > hvis det kunne være interessant så har jeg et gearings program i Excel
 > liggende et eller andet sted på harddisken, hvor du kan rode lige så
 tosset
 > du vil og kan se hvad forskel det giver i hastighed i de forskellige gear
 > ved maks moment/effekt osv.
 > gi et praj på mail   
>
 > -- 
 > Allan(fzr600us)
 >  http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ptheo (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ptheo | 
  Dato :  22-09-03 11:44 |  
  |  
 
            Et meget bedre beregningsprogram kan hentes her :
 www.schmidt-sven.de 
geardata 2.11
 mvh
 ptheo
 "lh" <louise1@frederiksholm.net> wrote in message news:<rT48b.4720$u%7.386@news.get2net.dk>...
 > ja jeg vil meget gerne have det program i excel ...send det til mig plz.
 > 
 > der er andre der også meget gerne ville have det og de har mailet til mig.
 > 
 > kan du ikke lave et link men filen måske.
 > 
 > mvh angelo
 > 
 >  http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=419
> 
 > "Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
 > message news:vIL7b.70317$Kb2.3199013@news010.worldonline.dk...
 > > "mamboo" <Angelo@weidick.com> wrote in message
 > > news:ERw7b.4$0_3.1@news.get2net.dk...
 > > > Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er
 >  der
 > > > på (org.)nu?.  Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver
 >  frisker?.
 > > > Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
 > > > Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
 >  hvad
 > > > vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.
 > >
 > > hvis det kunne være interessant så har jeg et gearings program i Excel
 > > liggende et eller andet sted på harddisken, hvor du kan rode lige så
 >  tosset
 > > du vil og kan se hvad forskel det giver i hastighed i de forskellige gear
 > > ved maks moment/effekt osv.
 > > gi et praj på mail   
> >
 > > -- 
 > > Allan(fzr600us)
 > >  http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209
> >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Allan Jørgensen (11-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Jørgensen | 
  Dato :  11-09-03 22:27 |  
  |   
            
"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
 message news:vIL7b.70317$Kb2.3199013@news010.worldonline.dk...
 ligger nu i dk.binaer.motor under : gearingprogram til mc
 og dem der ikke kan finde -dk.binaer.motor- kan skrive en mail så sender jeg
 den   
Allan(fzr600us)
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |