| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | XP som router? Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  12-09-03 19:22 |  
  |  
 
            Hej NG.
 Jeg har lige fået ADSL, og det er jo bare dejligt   
Computerbudgettet for denne måned er brugt, så for at få resten af
 lokalnettet på Internettet, har jeg sat et ekstra netkort i den maskine, der
 er koblet til modemet. Denne maskine kan komme på Internettet og kan se de
 andre maskiner på lokalnettet. De andre maskiner kan se denne maskine, men
 kan ikke komme på nettet.
 Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
 c",)
 Stefan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Trygleren [9000] (12-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trygleren [9000] | 
  Dato :  12-09-03 19:34 |  
  |  
 
            Vælg egenskaber for den forbindelse der giver...øh...internetforbindelse.
 Vælg avanceret og sæt kryds i 'Del denne forbindelse'.
 -- 
 "Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
 Lars 'Trygleren' Winther
 www.hesteskelet.dk <-- Nu uden mæslinger!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stefan Kristensen (12-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  12-09-03 20:00 |  
  |   
            > Vælg egenskaber for den forbindelse der giver...øh...internetforbindelse.
 > Vælg avanceret og sæt kryds i 'Del denne forbindelse'.
 Ja ok, det er ved at være sent... Men det virker ikke helt.
 Jeg har delt forbindelsen til Internettet. Den anden maskine er sat til at
 hente ip/dns. Det får den også, og i netværksindstillinger, kan jeg se
 internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
 maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den sættes
 op?
 
 mvh
 Stefan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarke Hansen (12-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke Hansen | 
  Dato :  12-09-03 21:37 |  
  |  
 
            "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> wrote in message
 news:bjt5le$bgi$1@sunsite.dk...
 > > Vælg egenskaber for den forbindelse der
 giver...øh...internetforbindelse.
 > > Vælg avanceret og sæt kryds i 'Del denne forbindelse'.
 > Ja ok, det er ved at være sent... Men det virker ikke helt.
 > Jeg har delt forbindelsen til Internettet. Den anden maskine er sat til at
 > hente ip/dns. Det får den også, og i netværksindstillinger, kan jeg se
 > internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
 > maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den
 sættes
 > op?
 Hvis du ikke har 2 netkort.. Så skal du have lavet de sådan, at din XP
 maskine både kan hente ip adresse fra tele2´s DHCP server, og have en fast
 lokal IP adresse...
 Prøv at kig på  http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php
Når du så har givet din XP maskine en lokal ip adresse.. Så skal modemmet
 fra adsl forbindelsen sættes i en hub/switch.. sæt først XP maskinen på, og
 lad den få ip adressen fra DHCP serveren.. og så er det ellers at plugge de
 andre i. og så sætte fast IP adresse i samme spekstrum som på din server..
 SÅ skulle de andre maskiner få internet igennem serveren.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            jens (13-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  13-09-03 00:10 |  
  |   
            
 "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 
 
 > Ja ok, det er ved at være sent... Men det virker ikke helt.
 > Jeg har delt forbindelsen til Internettet. Den anden maskine er sat til at
 > hente ip/dns. Det får den også, og i netværksindstillinger, kan jeg se
 > internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
 > maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den
 sættes
 > op?
 
 Den maskine som kun har et netkort skal have indtastet ipàdresser på DNS
 serverne.
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Stefan Kristensen (13-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  13-09-03 14:40 |  
  |   
            > Den maskine som kun har et netkort skal have indtastet ipàdresser på DNS
 > serverne.
 Jeg tror jeg mangler et eller andet her...
 
 For lige at opsummere:
 Min 'router maskine' har to netkort:
 Det ene er forbundet til ADSL modemet, henter selv ip/dns, og deler
 internetadgangen.
 Det andet er forbundet til en hub og har en statisk ip-adresse(192.168.0.1).
 Denne maskine kan godt komme på internettet, alt virker som det skal.
 
 Den anden maskine har en statisk ip-adresse (192.168.0.2), dns er sat til
 dem, der tildeles 'router maskinen' fra udbyderen (Tele2).
 Jeg har prøvet med og uden default gateway (192.168.0.1).
 Denne maskine kan godt se 'router maskinen', men ikke internettet.
 
 Stefan
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              jens (13-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  13-09-03 16:49 |  
  |   
            
 "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 
 
 > Det andet er forbundet til en hub og har en statisk
 ip-adresse(192.168.0.1).
 
 Giv den gateway adressen 127.0.0.1
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Stefan Kristensen (14-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  14-09-03 13:56 |  
  |   
            > Giv den gateway adressen 127.0.0.1
 Det kan jeg ikke få lov til, da det er en loopback adresse...
 
 Stefan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                jens (14-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  14-09-03 18:14 |  
  |   
            
 "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 
 > > Giv den gateway adressen 127.0.0.1
 > Det kan jeg ikke få lov til, da det er en loopback adresse...
 
 Jo, under avanseret "tilføj gateway" kan du så vidt jeg husker.
 
 Mvh jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Stefan Kristensen (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  15-09-03 17:25 |  
  |  
 
            > Jo, under avanseret "tilføj gateway" kan du så vidt jeg husker.
 Så hudt du visker forkert   
Her får jeg samme fejl   
mvh
 Stefan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  jens (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  15-09-03 19:49 |  
  |   
            
"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 > > Jo, under avanseret "tilføj gateway" kan du så vidt jeg husker.
 > Så hudt du visker forkert   
> Her får jeg samme fejl   
Hrmmff, W2K er bedre til det.
 Mvh Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Stefan Kristensen (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  16-09-03 16:12 |  
  |   
            > Hrmmff, W2K er bedre til det.
 Ja. Jeg venter til den første og køber mig en router.
 Mange tak for din ihærdighed og tålmodighed.
 
 c",)
 Stefan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    jens (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  16-09-03 16:57 |  
  |   
            
"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 > > Hrmmff, W2K er bedre til det.
 > Ja. Jeg venter til den første og køber mig en router.
 > Mange tak for din ihærdighed og tålmodighed.
 Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men hvor
 det er kan jeg ikke huske...
 Jeg kan dog finde det hvis jeg skal jo    
Mvh Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Jesper G. Poulsen (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper G. Poulsen | 
  Dato :  17-09-03 09:00 |  
  |   
            In dk.edb.netvaerk, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
 > Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men hvor
 
 Det var det ikke da jeg brugte Win2k som router. Men ICS er ikke verdens 
 bedste løsning (not even close).
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen/best regards
 Jesper G. Poulsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      jens (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  17-09-03 10:29 |  
  |   
            
"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
 >  Men ICS er ikke verdens
 > bedste løsning (not even close).
 Jeg er ganske enig, som du sikkert ved     
Mvh Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Stefan Kristensen (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  18-09-03 09:05 |  
  |  
 
            > Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men
 hvor
 > det er kan jeg ikke huske...
 > Jeg kan dog finde det hvis jeg skal jo    
Skal og skal    Jeg vil da sætte stor pris på at du prøver.
 Stefan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      jens (20-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  20-09-03 12:57 |  
  |   
            
"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
 > Skal og skal    Jeg vil da sætte stor pris på at du prøver.
 Arrownet har været død nogen dage.....
 Men : .....
 Start - kør - regedit /
 Hkey-L-Machine/system/currentcontrolset/services/TCPip/parameters /
 Dklik på "IPenable" , sæt værdien til 1 og tryk ok.
 Afslut med "exit" fra regedit menuen og genstart pcèn
 Mvh Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Stefan Kristensen (24-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  24-09-03 11:38 |  
  |  
 
            > Hkey-L-Machine/system/currentcontrolset/services/TCPip/parameters /
 > Dklik på "IPenable" , sæt værdien til 1 og tryk ok.
 JA SQU!
 Så er der hul igennem.
 Mange tak for hjælpen   
mvh
 Stefan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Suder, privat (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Suder, privat | 
  Dato :  15-09-03 22:02 |  
  |  
 
            Stefan Kristensen wrote:
 > Hej NG.
 > 
 > Jeg har lige fået ADSL, og det er jo bare dejligt   
> Computerbudgettet for denne måned er brugt, så for at få resten af
 > lokalnettet på Internettet, har jeg sat et ekstra netkort i den maskine, der
 > er koblet til modemet. Denne maskine kan komme på Internettet og kan se de
 > andre maskiner på lokalnettet. De andre maskiner kan se denne maskine, men
 > kan ikke komme på nettet.
 > Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?
 Har du en lille gammel maskine i overskud? Så spar dig selv for besværet 
 med XP og lav dig en ClarkConnect / e-smith /ipcop / whatever-boks.
 Det er noget nemmere at have med at gøre og installationen er overstået 
 på få minutter.
 Find f.eks. IPCop her:
 < http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome>.
-- 
 Mvh. / Best regards,
 Steen Suder      < http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stefan Kristensen (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  16-09-03 16:13 |  
  |  
 
            > Har du en lille gammel maskine i overskud? Så spar dig selv for besværet
 > med XP og lav dig en ClarkConnect / e-smith /ipcop / whatever-boks.
 > Det er noget nemmere at have med at gøre og installationen er overstået
 > på få minutter.
 >
 > Find f.eks. IPCop her:
 > < http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome>.
Det ser jeg på.
 Tak for det.
 Stefan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Trygleren [9000] (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trygleren [9000] | 
  Dato :  16-09-03 20:37 |  
  |  
 
            Det er selvfølgelig et skud, men har du prøvet den indbyggede netværksguide?
 Den kan også lave en diskette til at køre på alle klienterne.
 -- 
 "Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
 Lars 'Trygleren' Winther
 www.hesteskelet.dk <-- Nu uden mæslinger!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stefan Kristensen (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Kristensen | 
  Dato :  18-09-03 09:06 |  
  |   
            > Det er selvfølgelig et skud, men har du prøvet den indbyggede
 netværksguide?
 > Den kan også lave en diskette til at køre på alle klienterne.
 Ja, men der var staig ikke hul igennem...
 Jeg tror, det har noget at gøre med min 'router maskine'.
 
 Stefan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |