| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Rustfri stål egere Fra : PAM | 
  Dato :  14-09-03 21:57 |  
  |   
            I forbindelse med renovering af min gamle GT550 har jeg overvejet rustfri
 stål egere i hjulene. Jeg troede det var alment kendt at det var en god idé
 med rustfri egere, men nu har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om
 rustfri egere der sprænger. Især min bror har haft problemer på hans Trident
 med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
 almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?
 
 Mvh
 Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Carlsen (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carlsen | 
  Dato :  15-09-03 12:45 |  
  |   
            
 > I forbindelse med renovering af min gamle GT550 har jeg overvejet rustfri
 > stål egere i hjulene. Jeg troede det var alment kendt at det var en god
 idé
 > med rustfri egere, men nu har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om
 > rustfri egere der sprænger. Især min bror har haft problemer på hans
 Trident
 > med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
 > almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?
 
 
 Jeg har nu kørt med rustfrie eger i 4 år på min XVS 650 Drag Star og jeg har
 aldrig haft nogen problemer.
 
 Carlsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           M. Høy (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : M. Høy | 
  Dato :  15-09-03 14:03 |  
  |   
            
"PAM" <peter-janni@SLETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f64d5f4$0$48911$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > I forbindelse med renovering af min gamle GT550 har jeg overvejet rustfri
 > stål egere i hjulene. Jeg troede det var alment kendt at det var en god
 idé
 > med rustfri egere, men nu har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om
 > rustfri egere der sprænger. Især min bror har haft problemer på hans
 Trident
 > med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
 > almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?
 >
 > Mvh
 > Peter
 >
 >
 Hej Peter
 Jeg blev også frarådet det, da jeg skulle til at få opbygget nye hjul til
 mit GT750A-projekt, så jeg valgte at købe nye originale eger+ fælge hjem fra
 Tyskland, og fik egerne chromebehandlet, de er blevet rigtig flotte!
  Har idag været ude hos Søborg mc, han tager 400 kr. for at opbygge et hjul!
 Hvorimod de mange andre steder skal have helt op mod 1200 kr for samme
 arbejde, og det lød til at han havde godt forstand på det! Har ihvertfald
 hørt at det ikke er ligetil, slet ikke med baghjulet, da navet skal sidde et
 bestemt sted i forhold til fælgen! Men det skal jeg ikke gøre mig klog på!
 Held og lykke med GT'en
 Mvh.
 M. Hoey
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  15-09-03 17:12 |  
  |  
 
            M. Høy wrote:
 > Jeg blev også frarådet det, da jeg skulle til at få opbygget nye hjul til
 > mit GT750A-projekt, så jeg valgte at købe nye originale eger+ fælge hjem fra
 > Tyskland, og fik egerne chromebehandlet, de er blevet rigtig flotte!
 Hvordan foregår forchromningen? - skal gevind og nipler dækkes af, eller 
 hur? - hvem laver den slags? - hvad er totalprisen for de færdig 
 forchromede egre ifht rustfrie?
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            M. Høy (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : M. Høy | 
  Dato :  15-09-03 19:27 |  
  |   
            
"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bk4odk$flk$1@sunsite.dk...
 > M. Høy wrote:
 >
 > > Jeg blev også frarådet det, da jeg skulle til at få opbygget nye hjul
 til
 > > mit GT750A-projekt, så jeg valgte at købe nye originale eger+ fælge hjem
 fra
 > > Tyskland, og fik egerne chromebehandlet, de er blevet rigtig flotte!
 >
 > Hvordan foregår forchromningen? - skal gevind og nipler dækkes af, eller
 > hur? - hvem laver den slags? - hvad er totalprisen for de færdig
 > forchromede egre ifht rustfrie?
 >
 >
 > --
 > Richard Pade, Sorgenfri, DK
 > Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 > DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
Hej Richard
 Ang. forchromning, så tag et kig på denne side, det er her jeg har fået
 lavet mit:   http://www.tempo-krom.dk/ Jeg skal ikke gøre mig klog på denne
 proces!!!
 Gevind og nipler tager ikke skade, prøvede at skrue niplerne på egerne uden
 problemer da jeg kom hjem med det, så det skal du ikke være bange for!
  Nu fik jeg godt nok forkromet en del andre ting også, så jeg har ikke en
 nøjagtig pris på forkromning af eger og nipler, der er 36 eger og nipler i
 min fælg, men jeg vil regne med at du kan få lavet 2 hjul komplet for
 omkring een 400, orange   
Mvh.
 M. Hoey
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Richard (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  15-09-03 20:45 |  
  |  
 
            M. Høy wrote:
 > Ang. forchromning, så tag et kig på denne side, det er her jeg har fået
 > lavet mit:   http://www.tempo-krom.dk/ Jeg skal ikke gøre mig klog på denne
 > proces!!!
 Åh ja, kender dem jo godt, nu du siger det   
> Gevind og nipler tager ikke skade, prøvede at skrue niplerne på egerne uden
 > problemer da jeg kom hjem med det, så det skal du ikke være bange for!
 Jeg troede, chromlaget var tykkere end som så. Hm, så kan man måske 
 rense de gamle og få dem forchromet, inden de er alt for forvitrede.
 Det er egerne i venstre side, der åbenbart bliver udsat fra slid og 
 korrosion fra bremsestøvet på den del af egerne, der vender fremad. Men 
 din har jo to skiver, så der ser man nok ikke forskellen på 
 venstre/højre side   
>  Nu fik jeg godt nok forkromet en del andre ting også, så jeg har ikke en
 > nøjagtig pris på forkromning af eger og nipler, der er 36 eger og nipler i
 > min fælg, men jeg vil regne med at du kan få lavet 2 hjul komplet for
 > omkring een 400, orange   
Nå, GB'en har 40 egre pr. hjul, så det er forhåbentlig nok til at give 
 mængderabat, når der nu ikke er andet, der trænger   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              M. Høy (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : M. Høy | 
  Dato :  15-09-03 21:30 |  
  |   
            
--
 M. Hoey
 "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bk54ub$hqt$1@sunsite.dk...
 > M. Høy wrote:
 >
 > > Ang. forchromning, så tag et kig på denne side, det er her jeg har fået
 > > lavet mit:   http://www.tempo-krom.dk/ Jeg skal ikke gøre mig klog på
 denne
 > > proces!!!
 >
 > Åh ja, kender dem jo godt, nu du siger det   
>
 > > Gevind og nipler tager ikke skade, prøvede at skrue niplerne på egerne
 uden
 > > problemer da jeg kom hjem med det, så det skal du ikke være bange for!
 >
 > Jeg troede, chromlaget var tykkere end som så. Hm, så kan man måske
 > rense de gamle og få dem forchromet, inden de er alt for forvitrede.
 >
 > Det er egerne i venstre side, der åbenbart bliver udsat fra slid og
 > korrosion fra bremsestøvet på den del af egerne, der vender fremad. Men
 > din har jo to skiver, så der ser man nok ikke forskellen på
 > venstre/højre side   
>
 > >  Nu fik jeg godt nok forkromet en del andre ting også, så jeg har ikke
 en
 > > nøjagtig pris på forkromning af eger og nipler, der er 36 eger og nipler
 i
 > > min fælg, men jeg vil regne med at du kan få lavet 2 hjul komplet for
 > > omkring een 400, orange   
>
 > Nå, GB'en har 40 egre pr. hjul, så det er forhåbentlig nok til at give
 > mængderabat, når der nu ikke er andet, der trænger   
>
 > --
 > Richard Pade, Sorgenfri, DK
 > Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 > DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
>
 Hej Richard
 Tog lige et kig på din side, den er godt nok rigtig flot, din mc!
 Du kan jo prøve at tage ud til dem, han er en mærkelig snegl ham der kører
 det derude, men de er ok til forkromning, til gengæld skal du ikke benytte
 dig af deres zinkbehandling, det kan de ikke finde ud af, der går lidt for
 meget tempo i den når de skal lave det, hvis du skal have zinkbehandlet
 eller glas/sandblæst, så er der en dygtig gut i jyderup, v/navn Stefano
 Boes, han kan sit håndværk    http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm
Mvh.
 M. Hoey
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Richard (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  15-09-03 21:56 |  
  |  
 
            M. Høy wrote:
 >>Jeg troede, chromlaget var tykkere end som så. Hm, så kan man måske
 >>rense de gamle og få dem forchromet, inden de er alt for forvitrede.
 >>
 >>Det er egerne i venstre side, der åbenbart bliver udsat fra slid og
 >>korrosion fra bremsestøvet på den del af egerne, der vender fremad. Men
 >>din har jo to skiver, så der ser man nok ikke forskellen på
 >>venstre/højre side   
>>
 > Tog lige et kig på din side, den er godt nok rigtig flot, din mc!
 Tak, ja, men jeg må jo tilstå, at min indsats blot har været at holde 
 den ren; ikke genopbygget den som du    Det med egerne er også dens 
 mest synlige skavank.
 > Du kan jo prøve at tage ud til dem, han er en mærkelig snegl ham der kører
 > det derude, men de er ok til forkromning, til gengæld skal du ikke benytte
 > dig af deres zinkbehandling, det kan de ikke finde ud af, der går lidt for
 > meget tempo i den når de skal lave det, hvis du skal have zinkbehandlet
 > eller glas/sandblæst, så er der en dygtig gut i jyderup, v/navn Stefano
 > Boes, han kan sit håndværk    http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm
Tak det er noteret. Tempo Krom arbejder vist ellers sammen med Gladsaxe 
 Metalsliberi, der både renser og metalliserer; men jeg kan jo lige kigge 
   ind i Jyderup først.
 Iøvrigt, var det dig der gav en link til et svensk GT750 
 renoveringsprojekt; hvor gutten (guben?) selv havde elektroforniklet 
 sine motorbolte? Har du erfaring med det? - det så ikke så 
 uoverkommeligt ud, eller hur?
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                M. Høy (15-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : M. Høy | 
  Dato :  15-09-03 22:56 |  
  |   
            
Snip
 > Iøvrigt, var det dig der gav en link til et svensk GT750
 > renoveringsprojekt; hvor gutten (guben?) selv havde elektroforniklet
 > sine motorbolte? Har du erfaring med det? - det så ikke så
 > uoverkommeligt ud, eller hur?
 >
 >
 > --
 > Richard Pade, Sorgenfri, DK
 > Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 > DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
>
 Hej Richard
 Ja, det er Gunnar, ham har jeg mailet en del med, man er jo nød til at suge
 noget viden til sig, han investerede vist i et kit med noget bestemt væske
 til at forzinke!
 Jeg har selv aldrig prøvet at forzinke, jeg har prøvet noget i retning af at
 lave elektrolyse-rensning, men det virkede ikke helt tilfredsstillende,
 selvom det dog rensede en del af skidtet i kølekanalerne på min cyllinder!
 Tror faktisk heller ikke at det er så uoverkommeligt at foretage
 elforzinkning, det er jo sjovt, for man lærer af det    Men man skal jo
 også have glasblæst delene først, kunne godt tænke mig at få sådan et
 glas/sandblæsninganlæg   
 Du kan få linket igen, til ham guben, han er altid flink til at skrive
 tilbage, hvis man mailer ham:
 http://www.classicsuzuki.com/teknik/renov-gt750L/index-en.html
Mvh.
 M. Hoey
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Richard (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  16-09-03 15:33 |  
  |  
 
            M. Høy wrote:
 >>Iøvrigt, var det dig der gav en link til et svensk GT750
 >>renoveringsprojekt; hvor gutten (guben?) selv havde elektroforniklet
 >>sine motorbolte?ganlæg   
> 
 >  Du kan få linket igen, til ham guben, han er altid flink til at skrive
 > tilbage, hvis man mailer ham:
 >  http://www.classicsuzuki.com/teknik/renov-gt750L/index-en.html
Ja, det var lige det, tak   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Jakobsen (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  16-09-03 21:49 |  
  |   
            PAM wrote:
 
 > I forbindelse med renovering af min gamle GT550 har jeg overvejet rustfri
 > stål egere i hjulene. Jeg troede det var alment kendt at det var en god idé
 > med rustfri egere, men nu har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om
 > rustfri egere der sprænger. Især min bror har haft problemer på hans Trident
 > med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
 > almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?
 
 Det kommer an på hvor de knækker. Men en hyppig fejlkilde er at gevindet er
 skåret i de rustfri eger. Skal det gøres korrekt skal gevindet rulles. Der er en
 gut ved Stege der kan lave den slags. Han kan også træffes ved stumpemarkedet
 ved City2. Han har rimeligt meget styr på den slags, så han var måske værd at
 kontakte.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |