| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | handikap bremser og køreprøve Fra : boaboa | 
  Dato :  16-09-03 22:13 |  
  |   
            Hej allesammen !
 Efter mange år og km på mc var der for tre år siden en bilist, som for alvor
 fik ram på mig ved at køre ud foran mig uden at holde tilbage for fuldt
 stop.
 Ud over meget lang tid på hospitalet, kom det blandt andet til at koste mig
 højre ben fra knæet og ned. Jeg er nu ved at være nået dér til ,at jeg gerne
 vil have mulighed for igen at komme ud på to hjul, men for at det kan lade
 sig gøre legalt skal jeg til en vejledende køreprøve for at vise, at jeg kan
 "føre køretøjet på betryggende måde".
 I den sammenhæng er der et par problemer som jeg gerne vil efterlyse hjælp
 til :
 A:
 Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den normale
 bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller erfaring
 med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
 pladst til den på mange cykler.
 B:
 Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
 kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt, at
 jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der er
 ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe. Jeg
 er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
 vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 
 
 På forhånd tak
 fra
 Bo Albrechtsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Steen Larsen (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen | 
  Dato :  16-09-03 22:35 |  
  |   
            > A:
 > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 normale
 > bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller
 erfaring
 > med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 > bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 > en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 > bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
 > pladst til den på mange cykler.
 > B:
 > Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
 > kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt, at
 > jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der
 er
 > ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe.
 Jeg
 > er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
 > vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 > ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 
 Honda har et dual-brake system på deres cbr1100 og vfr800, så hvis du kan
 finde en af dem, så burde dine nedbremsninger ikke være noget problem.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Emborg (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Emborg | 
  Dato :  16-09-03 22:51 |  
  |   
            Ja min Honda X-Eleven har dual brake
 
 DVS at når du trækker håndbremsen bruger den 2 stempler foran og 1 stempel
 bag , og hvis man bruger fodbremsen er det modsat
  men jeg tror nu at de vil have 2 af hinanden uafhændige bremser ?
 Prøv at undersøge det og jeg vil jeg da gerne hjælpe med med MCen i
 Skanderborg
 -- 
 Per Emborg
 x112kvik4u@dotcomprik.dk
 Denne mail er testet af Norton Antivirus
 "Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
 news:bk7vlu$1l0v$1@news.cybercity.dk...
 > > A:
 > > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 > normale
 > > bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller
 > erfaring
 > > med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 > > bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 > > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at
 benytte
 > > en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 > > bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at
 finede
 > > pladst til den på mange cykler.
 > > B:
 > > Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som
 jeg
 > > kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt,
 at
 > > jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der
 > er
 > > ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe.
 > Jeg
 > > er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men
 det
 > > vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 > > ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 >
 > Honda har et dual-brake system på deres cbr1100 og vfr800, så hvis du kan
 > finde en af dem, så burde dine nedbremsninger ikke være noget problem.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  16-09-03 22:36 |  
  |   
            
 
 > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 normale
 > bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller
 erfaring
 > med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 > bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 > en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 > bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
 > pladst til den på mange cykler.
 
 Er der ikke noget med, at nyere honda´er har et system der selv aktivere
 bagbremsen ved aktivering af forbremsen, og omvendt!?!
 
 > B:
 > Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
 > kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt, at
 > jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der
 er
 > ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe.
 Jeg
 > er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
 > vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 > ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 
 Desværre, ville ellers gerne hjælpe.
 
 Dannie
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Hedegaard (16-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Hedegaard | 
  Dato :  16-09-03 22:52 |  
  |   
            
 "boaboa" <boalbrecht@image.dk> wrote in message
 news:g1L9b.72928$Kb2.3442658@news010.worldonline.dk...
 > Hej allesammen !
 > Efter mange år og km på mc var der for tre år siden en bilist, som for
 alvor
 > fik ram på mig ved at køre ud foran mig uden at holde tilbage for fuldt
 > stop.
 > Ud over meget lang tid på hospitalet, kom det blandt andet til at koste
 mig
 > højre ben fra knæet og ned. Jeg er nu ved at være nået dér til ,at jeg
 gerne
 > vil have mulighed for igen at komme ud på to hjul, men for at det kan lade
 > sig gøre legalt skal jeg til en vejledende køreprøve for at vise, at jeg
 kan
 > "føre køretøjet på betryggende måde".
 > I den sammenhæng er der et par problemer som jeg gerne vil efterlyse hjælp
 > til :
 > A:
 > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 normale
 > bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller
 erfaring
 > med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 > bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 > en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 > bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
 > pladst til den på mange cykler.
 > B:
 > Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
 > kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt, at
 > jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der
 er
 > ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe.
 Jeg
 > er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
 > vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 > ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 >
 >
 > På forhånd tak
 > fra
 > Bo Albrechtsen
 >
 
 Hej Bo
 godt at høre du har mod på at køre efter den omgang - det lyder ikke særligt
 rart.
 
 Honda har flere modeller med deres DCS-system som nævnt i andet indlæg -
 problemet er bare at det vist kun er de helt store modeller, der har
 systemet.
 Wingen har det f.eks.
 
 Derimod kommer jeg til at tænke på Quick-Mik Doohan - efter hans første
 grimme udeld hvor han også fik problemer med højre fod + bremsen fik han sat
 et tommelfinger-bremse-greb på venstre side af styret. Og jeg mener at have
 hørt om brug af den idee herhjemme også.
 Desværre kan jeg ikke huske i hvilken forbindelse jeg har læst om brugen af
 det herhjemme - nogen, der kan hjælpe ?
 
 Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
 hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
 skivebremse bagpå.
 Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
 fornuftig mekaniker at lave.
 Og ikke mindst noget billigere at få monteret end en Honda Goldwing eller
 Blackbird....
 
 Lad os høre hvordan det går.
 
 -----------------------------
 Mvh
 Jesper
 
 GS500E når vejret spiller -
 Volvo når det spilder.....
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  17-09-03 01:15 |  
  |  
 
            In article <3f678608$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jesper 
 Hedegaard says...
 > Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
 > hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
 > skivebremse bagpå.
 > Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
 > fornuftig mekaniker at lave.
 > Og ikke mindst noget billigere at få monteret end en Honda Goldwing eller
 > Blackbird....
 > 
 Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
 Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.
 Online shops med udstyr til den slags var måske en idé?
 -- 
 /Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
 http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about  www.mc-portalen.com ?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Mikkel Christensen (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Christensen | 
  Dato :  17-09-03 08:17 |  
  |   
            Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> writes:
 
 > In article <3f678608$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jesper 
 > Hedegaard says...
 > > Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
 > > hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
 > > skivebremse bagpå.
 > > Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
 > > fornuftig mekaniker at lave.
 > > Og ikke mindst noget billigere at få monteret end en Honda Goldwing eller
 > > Blackbird....
 > > 
 > Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
 > Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.
 
 Det kan også ha' været en manuel ventilløfter?
 
 -- 
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.     
                   |  That is why God made fast motorcycles ..."    
                   |  -Hunter S. Thompson
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Arnfast (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Arnfast | 
  Dato :  17-09-03 08:19 |  
  |  
 
            Hekto wrote:
 >>Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
 >>hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
 >>skivebremse bagpå.
 > Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
 > Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.
 Nok noget i den her stil (tak til google   
http://www.dynobike.com/brakes.htm
http://www.cyclebrakes.com/thumb-brakes.htm
> Online shops med udstyr til den slags var måske en idé?
 Så meget gad jeg ikke lige søge   
-- 
 -jens
 RSV1000 '99
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Hekto (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  17-09-03 09:41 |  
  |  
 
            In article <3F680AF7.1000008@fabel.dk>, Jens Arnfast says...
 > Hekto wrote:
 > >>Svjh er der tale om et ret simpelt kort greb under styret og så en
 > >>hydraulik-cylinder - altså må det eneste krav til mc'en være at den har
 > >>skivebremse bagpå.
 > > Det foresvæver mig at jeg har set et eller andet på en super motard MC?
 > > Et lille bremsegreb, sikkert i venstre side, til at betjene bagbremsen.
 > 
 > Nok noget i den her stil (tak til google   
>  http://www.dynobike.com/brakes.htm
>  http://www.cyclebrakes.com/thumb-brakes.htm
> 
 > > Online shops med udstyr til den slags var måske en idé?
 > 
 > Så meget gad jeg ikke lige søge   
> 
 > 
 Yep!!!
 -- 
 /Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
 http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about  www.mc-portalen.com ?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Mikkel Christensen (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Christensen | 
  Dato :  17-09-03 08:16 |  
  |  
 
            "Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.sundbynet.dk> writes:
 > "boaboa" <boalbrecht@image.dk> wrote in message
 > news:g1L9b.72928$Kb2.3442658@news010.worldonline.dk...
 >
 > > A:
 > > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 > > normale bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, 
 > > eller erfaring med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med 
 > > en bremsekraftfordeler. 
 > > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 > > en bremsepedal. 
 >
 > Derimod kommer jeg til at tænke på Quick-Mik Doohan - efter hans første
 > grimme udeld hvor han også fik problemer med højre fod + bremsen fik han 
 > sat et tommelfinger-bremse-greb på venstre side af styret. Og jeg mener 
 > at have hørt om brug af den idee herhjemme også.
 Just præcis Mr. Doohan kom jeg også til at tænke på. Sådan et system må kunne
 replikeres på stort set alle cykler med hydraliske bremser. 
 > Hvis ikke det findes som færdigt produkt må det være ret enkelt for en
 > fornuftig mekaniker at lave.
 Enig.
 Og kan man køre MC med kun en arm, kan dette også sagtens lade sig gøre   
-- 
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.     
                   |  That is why God made fast motorcycles ..."    
                   |  -Hunter S. Thompson
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sjong (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sjong | 
  Dato :  17-09-03 04:52 |  
  |   
            boaboa wrote:
 
 Nyere BMW har vakuumforstærket integralbremse, for bremsen aktiverer bag
 bremsen.
 Hos BMW kan man leje Bimmere, dyrt men det kan lade sig gøre.
 Mvh.
 
 Sjong
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Thorup (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Thorup | 
  Dato :  17-09-03 06:18 |  
  |  
 
            boaboa wrote:
 > Hej allesammen !
 <Råb om hjælp>
 Hejsa
 Jeg kom til at tænke på om du ikke kan tage kørekort på en stor scooter,,
 dx. Suzuki Burgman 400 ell. lign.
 Alle de stor scooter-modeller har så vidt jeg ved bagbremsen i venstre side,
 og forbremsen i højre (ved styret altså), fordi de jo ikke har noget
 koblings-greb. Derved har du også løst problemet om at have 2 uafhængige
 bremsesystemer.
 -- 
 MVH/ Best Regards
 Anders Thorup
 Suzuki GSX 250
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjørn S (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  17-09-03 07:45 |  
  |  
 
            Anders Thorup wrote:
 > Jeg kom til at tænke på om du ikke kan tage kørekort på en stor scooter,,
 > dx. Suzuki Burgman 400 ell. lign.
 > Alle de stor scooter-modeller har så vidt jeg ved bagbremsen i venstre side,
 > og forbremsen i højre (ved styret altså), fordi de jo ikke har noget
 > koblings-greb. Derved har du også løst problemet om at have 2 uafhængige
 > bremsesystemer.
 Med mindre de hænger sig op i at det SKAL være en stor mc, som til alm.
 køreprøve : over 34 kw ~ ca.44 hk, Burgmann 400 har jo kun 32 hk
 Ellers er jo ideen udmærket, og de kan ikke hænge fingrene op på noget
 der, den er jo klasificeret som mc   
Men det må vel gå an at forhøre sig om hos rigtige vedkommende, vil nu tro
 du fint kan håndtere en Honda med dualbrake tilfredstillende for dem, også
 når det gælder nedbremsing.
 - og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange garvede
 motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/
 --
 /Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            anders majland (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  17-09-03 09:37 |  
  |  
 
            > Med mindre de hænger sig op i at det SKAL være en stor mc, som til
 > alm. køreprøve : over 34 kw ~ ca.44 hk, Burgmann 400 har jo kun 32 hk
 Så må du jo bare låne en "big burger" ...
 http://www.suzuki-mc.dk/Suzuki_MC/Scooter/2003_an650.htm
Men jeg vil formode at hvis prøven aflægges på en en "automatgear" at
 der så vil komme en lille kode i kørekortet der begrænser kørslen til
 kun at gælde for sådanne...
 Men det må da bestemt være den hurtigste måde at generhverve kørekortet
 på.
 /A
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Petersen (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Petersen | 
  Dato :  17-09-03 19:58 |  
  |   
            > - og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange garvede
 > motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/
 >
 
 Det kommer da an på om man bruger bagsædet - for hvis det er tilfældet, skal
 man bruge bagbremsen, hvilket også er mere humant mod passageren.
 
 Og til emnet Hondas Dual Brake, så er det rigtigt at den kun tager den ene
 cylinder med på den anden bremse (afhængig af hvilken bremse der bruges) men
 trykker du til, kommer der fuld effekt på begge bremser!
 
 Mvh Jan Petersen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Sørensen (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  17-09-03 20:10 |  
  |   
            >> - og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange
 >> garvede motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/
 > Det kommer da an på om man bruger bagsædet - for hvis det er
 > tilfældet, skal man bruge bagbremsen, hvilket også er mere humant mod
 > passageren.
 
 Nej, lige meget om der sidder en person bagpå eller ej, så skal man bruge
 bagbremsen hver gang man bremser. Ellers kan man i en nødopbremsning nemt
 risikere enten at glemme at bruge den, eller blokere baghjulet fordi man
 ikke er vant til at bruge den.
 
 Men at bagbremsen bliver meget mere virkningsfuld når der er passager på,
 det kan vi godt blive enige om.
 
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jes Vestervang (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  17-09-03 22:06 |  
  |   
            Martin Sørensen wrote:
 
 > Nej, lige meget om der sidder en person bagpå eller ej, så skal man bruge
 > bagbremsen hver gang man bremser. Ellers kan man i en nødopbremsning nemt
 > risikere enten at glemme at bruge den, eller blokere baghjulet fordi man
 > ikke er vant til at bruge den.
 
 Under nødopbremsninger kræver det altså meget træning, ikke at blokere
 baghjulet. Måske er det ikke så galt på Seca'en (no offence), men med
 moderne bremser der gladeligt løfter bagenden ved mindste berøring, er
 bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu sværere at
 dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med asfalten.
 
 Det eneste jeg bruger bagbremsen til, er at sænke cyklen lidt, så den ikke
 dykker helt så meget foran - som decideret bremse er den ikke videre
 bevendt (ikke at den er underdimensioneret).
 -- 
 mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jonas Holt (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas Holt | 
  Dato :  18-09-03 06:59 |  
  |   
            > Under nødopbremsninger kræver det altså meget træning, ikke at blokere
 > baghjulet. Måske er det ikke så galt på Seca'en (no offence), men med
 > moderne bremser der gladeligt løfter bagenden ved mindste berøring, er
 > bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu sværere at
 > dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med asfalten.
 
 Bliver bremselængden ikke markant længere hvis man stoppier?
 
 Hej Jes - har du modtaget min mail?
 --
 Mvh
 Jonas Holt & CBR600F2
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jes Vestervang (24-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  24-09-03 17:04 |  
  |   
            Jonas Holt wrote:
 
 >> Under nødopbremsninger kræver det altså meget træning, ikke at blokere
 >> baghjulet. Måske er det ikke så galt på Seca'en (no offence), men med
 >> moderne bremser der gladeligt løfter bagenden ved mindste berøring, er
 >> bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu sværere
 >> at dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med asfalten.
 > 
 > Bliver bremselængden ikke markant længere hvis man stoppier?
 
 Jo, men hvis man presser røven bagud er risikoen for en stoppie væsentligt
 mindre, end hvis man bare lader sig glide frem.
 
 > Hej Jes - har du modtaget min mail?
 
 Oops, min server har været temmeligt meget nede og pt. bliver den flooded
 med spam pga. en eller anden windows-virus... 30 mails i timen :-/
 
 Prøv med jesvj snabela stud auc dk.
 
 -- 
 mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Martin Sørensen (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  18-09-03 07:41 |  
  |  
 
            >> Nej, lige meget om der sidder en person bagpå eller ej, så skal man
 >> bruge bagbremsen hver gang man bremser. Ellers kan man i en
 >> nødopbremsning nemt risikere enten at glemme at bruge den, eller
 >> blokere baghjulet fordi man ikke er vant til at bruge den.
 > Under nødopbremsninger kræver det altså meget træning, ikke at blokere
 > baghjulet. Måske er det ikke så galt på Seca'en (no offence), men med
 > moderne bremser der gladeligt løfter bagenden ved mindste berøring, er
 > bagbremsens værdi altså minimal, ligesom den tilmed bliver endnu
 > sværere at dosere, når baghjulet kun har yderst begrænset kontakt med
 > asfalten.
 Det er rigtigt, men med lidt øvelse, så vil bagbremsen give en smule ekstra.
 Den gør at der kan bremses en smule mere med forbremsen uden at bagenden
 løfter sig.
 Da jeg var på bronzekursus og skulle lave nødopbremsninger, lavede jeg de
 første par gange også en tyk røg pga. blokeret baghjul.   
Jeg har jo tromlebremser bagpå, og de har lidt sværere ved at slippe når de
 først blokerer i forhold til skivebremser.
 Men ellers er jeg enig, 95% eller mere af bremsekraften kommer fra
 forbremsen, medmindre man har en passager på.
 > Det eneste jeg bruger bagbremsen til, er at sænke cyklen lidt, så den
 > ikke dykker helt så meget foran - som decideret bremse er den ikke
 > videre bevendt (ikke at den er underdimensioneret).
 Når du gør dette, så opnår du også at du kan bremse en smule hårdere før
 baghjulet løfter sig.
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Mikkel Christensen (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Christensen | 
  Dato :  18-09-03 08:45 |  
  |  
 
            "Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> writes:
 > Da jeg var på bronzekursus og skulle lave nødopbremsninger, lavede jeg de
 > første par gange også en tyk røg pga. blokeret baghjul.   
> Jeg har jo tromlebremser bagpå, og de har lidt sværere ved at slippe når de
 > først blokerer i forhold til skivebremser.
 > 
 > Men ellers er jeg enig, 95% eller mere af bremsekraften kommer fra
 > forbremsen, medmindre man har en passager på.
 > 
 > > Det eneste jeg bruger bagbremsen til, er at sænke cyklen lidt, så den
 > > ikke dykker helt så meget foran - som decideret bremse er den ikke
 > > videre bevendt (ikke at den er underdimensioneret).
 > 
 > Når du gør dette, så opnår du også at du kan bremse en smule hårdere før
 > baghjulet løfter sig.
 Lige præcis min oplevelse - også på Bronzekursus.
 Bagbremsen i sig selv er mere eller mindre virkningsløs, og bruger jeg 
 udelukkende forbremsen letter bagenden unden untagelse hver gang når der
 bremses (tæt på) max. Hvis jeg derimod lige gav bagbremsen et kort tryk
 splitsekundet inden forbremsen aktiveres blev baghjulet på jorden under
 stort set hele indbremsningen. Samtidig blev løfet ikke så højt, dermed 
 noget lettere at kontrollere og en eventuel efterfølgende undvigemanøvre
 noget nemmere.
 Sådan en rullende stoppie er da meget festlig, men skal der katastrofebremses
 foretrækker jeg begge hjul på jorden   
-- 
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.     
                   |  That is why God made fast motorcycles ..."    
                   |  -Hunter S. Thompson
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per Emborg (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Emborg | 
  Dato :  17-09-03 20:43 |  
  |   
            
 
 -- 
 Per Emborg
 x112kvik4u@dotcomprik.dk
 Denne mail er testet af Norton Antivirus
 "Jan Petersen" <jan_j_p@undermaaten.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f68ad17$0$24720$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > - og i urætferdighedens tegn kan det jo nævnes at der er mange garvede
 > > motorcyklister som ALDRIG rører sin bagbremse :-/
 > >
 >
 > Det kommer da an på om man bruger bagsædet - for hvis det er tilfældet,
 skal
 > man bruge bagbremsen, hvilket også er mere humant mod passageren.
 >
 > Og til emnet Hondas Dual Brake, så er det rigtigt at den kun tager den ene
 > cylinder med på den anden bremse (afhængig af hvilken bremse der bruges)
 men
 > trykker du til, kommer der fuld effekt på begge bremser!
 >
 > Mvh Jan Petersen
 >
 Det er jeg nu ikke sikker på fordi det er den ventil/stempelstang  der
 sidder på venstre side af forhjulet der bestemmer hvor meget tryk der kommer
 til baghjulet og en sådan en er der ikke bagpå , men jo hårrer du trækker
 håndbremsen jo mindre friktion kommer der på baghjulet og deraf blokade , og
 tro mig det er svært at lave en baghjuls blokade entet du bruger hånd eller
 bagbremse
 
 Jeg har pillet systemet af min X-Eleven Drag Bike , men bruger det
 selfølgelig på min X-Eleven gade mc og det virker virkelig godt , mener jeg
 har læst at Max B. vandt GP med det for nogen år siden og så blev det
 forbudt ?
 
 -- 
 Per Emborg
 x112kvik4u@dotcomprik.dk
 Denne mail er testet af Norton Antivirus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Jacob Bager Jen~ (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  17-09-03 08:03 |  
  |  
 
            > A:
 > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 > normale bremsepedal i højre side.
 Hej Bo
 Her i gruppen er der en der kører 600 bandit, med kun en arm, så det kan
 lade sig gøre.
 www.sayjes.dk under  http://www.sayjes.dk/servicep.html sælger
 tommelfingeraktiveret bagbremse. Så har du løst dit problem. Kom snart på to
 hjul igen.
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           lange (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : lange | 
  Dato :  17-09-03 09:32 |  
  |   
            > A:
 > Med en protese på højre ben kan jeg ikke med sikkerhed aktivere den
 normale
 > bremsepedal i højre side. Er der nogen som har kendskab til, eller
 erfaring
 > med, bremser hvor for- og bagbremse er koblet sammen med en
 > bremsekraftfordeler. Jeg mener at Guzzi har haft noget sådant en gang ?
 > Tanken er, at det med et sådant arrangement må være unødvendigt at benytte
 > en bremsepedal. En anden, og mere besværlig løsning, vil være at flytte
 > bremsepedalen over til venstre side, men det er lidt vanskeligt at finede
 > pladst til den på mange cykler.
 > B:
 > Er der nogen som har en mc med et sådant ( eller lignende system), som jeg
 > kan låne eller leje til at aflægge prøven på ??  Det er jo så genialt, at
 > jeg selv skal stille med "et til prøveaflæggelsen egnet køretøj", og der
 er
 > ikke nogen af kørelærerne her i området (syd for Århus), som kan hjælpe.
 Jeg
 > er ikke bleg for at skulle ombygge en mc til eget "handikap"-brug, men det
 > vil være helt forbandet at ofre en masse tid, arbejde og penge på et
 > ombygningsprojekt, hvis det er håbløst på forhånd.
 
 Uden at vide det med sikkerhed kan jeg ikke forestille mig at du kan få lov
 til at køre hvis du ikke kan betjene begge bemsesystemer, uanset om mc'en
 har kombinationsbremser eller ej.
 
 Derfor vil jeg mene at du skal have flyttet bremsen til venstre side, og så
 få monteret skifteautomatik til gearet. Tidligre på året var jeg på
 Knutstorp hvor der var en gut med på en R1. Han var benamputeret fra knæet
 og ned på venstre ben. Han havde 2 knapper på venstre styrhalvdel: 1 til at
 geare op og 1 til at geare ned. Der sad så en stor cylinder med et stempel
 der havde fat i gearpedalen.
 
 Et andet alternativ er at få monteret en tommelfinger aktiveret bagbremse
 til venstre tommelfinger ligesom MotoGP kørerne. De kan købes om færdige
 sæt.
 
 Held og lykke med projektet
 
 Lange
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Edvard Korsbæk (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk | 
  Dato :  17-09-03 16:40 |  
  |   
            Prøv at kontakte Jan Abildtrup på
 jab@ats.dk.
 
 Han har i lighed med dig mistet et ben, og kører på en MUZ Scorpion. Jeg
 kontaktede ham tidligere i dag, og han skrev en lang mail med gode råd, men
 de kommer ikke igennem på din mail adresse.
 
 
 -- 
 Best regards
 
 Edvard Korsbæk
 +4570229998
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Knud Dam (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Knud Dam | 
  Dato :  17-09-03 20:38 |  
  |   
            
"boaboa" <boalbrecht@image.dk> skrev i en meddelelse
 news:g1L9b.72928$Kb2.3442658@news010.worldonline.dk...
 > Hej allesammen !
 > Bo Albrechtsen
 Hej Bo.
 Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.
 Kører nu på 3. sæson med kørekort, og har fået lavet nogle rigtigt gode
 løsninger, som virker perfekt.
 Det er naturligvis ikke det samme problem, som du har; men principperne i at
 erhverve et kørekort er nok nogenlunde ens.
 Jeg har fået synet Banditten specielt til mig, og brugte den som skolecykel.
 Den skulle registreres som skolecykel, bruges til at erhverve kørekortet, og
 så registreres om igen )))
 Jeg er overbevist om, at du skal have specialbygget et system, som er
 optimalt for dig.
 Dual-brake fra f.eks Honda er konstrueret , så bagbremsen "hjælper lidt
 til", når man bruger forbremsen. Det tror jeg ikke, du kan nøjes med.
 En god løsning for dig kunne måske være at få elektrisk eller luftdrevet
 gearskifte, og så bagbremsen over i venstre side ?
 Du kan måske få inspiration her. De har lavet mange efterhånden:
 http://www.koeltgen.de/
Mht. ombygningen, så skal du have lavet en aftale om, at du kan få kortet,
 hvis du bliver i stand til at føre mc på betryggende vis, inden du kaster
 kroner i projektet.
 Kort kan jeg nævne, at min Bandit er ombygget som følger:
 Bremsen er en hjemmelavet integral-bremse til foden, der virker ved at jeg
 påvirker to hovedcylindre, istedet for en. Den ene bremser direkte på
 forbremsen, den anden går over en hjemmelavet reduktionsventil og derfra til
 den bagerste skive.
 Gassen er flyttet over i herresiden (venste side)
 Blinklys, tudehorn og nærlys/fjernlys er ligeledes flyttet over i venstre
 side.
 Derudover har jeg en slags kuglelås til en protese på højre styrende.
 Hvis du vil vide mere mht. ansøgning mv. vil jeg meget gerne vise dig min
 fremgangsmåde. Jeg har iøvrigt ikke selv fundet ud af det; men jeg var så
 heldig at møde en kørelærer, Martin Olsen, der dels manglede en arm, og som
 gerne ville køre motorcykel.
 Han fik banet vejen, og så gjorde jeg blot nogenlunde det samme som ham.
 Held og lykke med projektet.
 ; - )
 KD Bandit 600 S (Kørt 23.000 km indtil nu i denne sæson)
 ..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per Emborg (17-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Emborg | 
  Dato :  17-09-03 20:47 |  
  |   
            
-- 
 "Knud Dam" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:2L2ab.2565$7K3.2108@news.get2net.dk...
 >
 > "boaboa" <boalbrecht@image.dk> skrev i en meddelelse
 > news:g1L9b.72928$Kb2.3442658@news010.worldonline.dk...
 >
 > > Hej allesammen !
 >
 > > Bo Albrechtsen
 >
 > Hej Bo.
 >
 > Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.
 >
 > Kører nu på 3. sæson med kørekort, og har fået lavet nogle rigtigt gode
 > løsninger, som virker perfekt.
 >
 > Det er naturligvis ikke det samme problem, som du har; men principperne i
 at
 > erhverve et kørekort er nok nogenlunde ens.
 >
 > Jeg har fået synet Banditten specielt til mig, og brugte den som
 skolecykel.
 > Den skulle registreres som skolecykel, bruges til at erhverve kørekortet,
 og
 > så registreres om igen )))
 >
 > Jeg er overbevist om, at du skal have specialbygget et system, som er
 > optimalt for dig.
 >
 > Dual-brake fra f.eks Honda er konstrueret , så bagbremsen "hjælper lidt
 > til", når man bruger forbremsen. Det tror jeg ikke, du kan nøjes med.
 >
 > En god løsning for dig kunne måske være at få elektrisk eller luftdrevet
 > gearskifte, og så bagbremsen over i venstre side ?
 >
 > Du kan måske få inspiration her. De har lavet mange efterhånden:
 >  http://www.koeltgen.de/
>
 > Mht. ombygningen, så skal du have lavet en aftale om, at du kan få kortet,
 > hvis du bliver i stand til at føre mc på betryggende vis, inden du kaster
 > kroner i projektet.
 >
 > Kort kan jeg nævne, at min Bandit er ombygget som følger:
 >
 > Bremsen er en hjemmelavet integral-bremse til foden, der virker ved at jeg
 > påvirker to hovedcylindre, istedet for en. Den ene bremser direkte på
 > forbremsen, den anden går over en hjemmelavet reduktionsventil og derfra
 til
 > den bagerste skive.
 >
 > Gassen er flyttet over i herresiden (venste side)
 >
 > Blinklys, tudehorn og nærlys/fjernlys er ligeledes flyttet over i venstre
 > side.
 >
 > Derudover har jeg en slags kuglelås til en protese på højre styrende.
 >
 > Hvis du vil vide mere mht. ansøgning mv. vil jeg meget gerne vise dig min
 > fremgangsmåde. Jeg har iøvrigt ikke selv fundet ud af det; men jeg var så
 > heldig at møde en kørelærer, Martin Olsen, der dels manglede en arm, og
 som
 > gerne ville køre motorcykel.
 >
 > Han fik banet vejen, og så gjorde jeg blot nogenlunde det samme som ham.
 >
 > Held og lykke med projektet.
 >
 > ; - )
 >
 > KD Bandit 600 S (Kørt 23.000 km indtil nu i denne sæson)
 >
 >
 Hvor der er vilje ..........................
 Godt gået
 Per Emborg
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jonas Holt (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas Holt | 
  Dato :  18-09-03 07:03 |  
  |  
 
            > Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.
 Har du din underarm tilbage og så protese fra over albuen og op til skulderen???!??!?
  
--
 Mvh
 Jonas Holt & CBR600F2
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Knud Dam (18-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Knud Dam | 
  Dato :  18-09-03 21:54 |  
  |   
            
"Jonas Holt" <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f694d54$1$83061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Jeg mangler højre arm over albuen og kører Bandit 600.
 >
 > Har du din underarm tilbage og så protese fra over albuen og op til
 skulderen???!??!?
 >
 >   
> --
 > Mvh
 > Jonas Holt & CBR600F2
 *GGG*
 Det var vist ikke så godt formuleret ...
 ; - )
 KD Bandit 600 S
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |