| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Yamaha XJ 750 1984 SECA låst i 1. gear ! Fra : Holten | 
  Dato :  20-09-03 16:45 |  
  |  
 
            Efter at have kørt fint gennem alle gear, og kørt ca. 10 km vender jeg næsen
 hjemad.
 Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km hjem i
 1. gear   )
 Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE opad
 Lyder det dyrt og besværligt ??
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Holten (20-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  20-09-03 21:41 |  
  |   
            
"Holten" <dddd@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f6c74f8$0$54811$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Efter at have kørt fint gennem alle gear, og kørt ca. 10 km vender jeg
 næsen
 > hjemad.
 >
 > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 >
 > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km hjem
 i
 > 1. gear   )
 >
 > Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE opad
 >
 > Lyder det dyrt og besværligt ??
 Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
 frigear.
 Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??
 Er der forskellige olier på gear og motor eller er det samme sump de bruger
 ??
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (20-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  20-09-03 22:08 |  
  |   
            >> Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 >> Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE
 >> opad
 >> Lyder det dyrt og besværligt ??
 > Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
 > frigear.
 
 Er du 100% sikker på at koblingskablet er justeret korrekt? Hvis den ikke
 trækker koblingen helt, så kan det være meget svært at skifte gear.
 
 Du har vel en centerfod? Hvis du sætter cyklen på centerfod, og lader
 motoren køre i 1. gear med koblingen trukket, skal baghjulet enten stå
 stille eller være til at bremse med en enkelt finger. Hvis den trækker
 kraftigere i baghjulet, så skal koblingen justeres.
 
 Hvis koblingen er helt i orden, kunne det være en bukket gearskifterarm der
 gør det svært at skifte gear. Har du prøvet om den har lige så svært ved at
 skifte ned i gear, som op?
 Olien påvirker også gearskiftet, men burde ikke kunne blokere på denne måde,
 lige gyldigt hvad det er for en.
 
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Holten (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  21-09-03 08:39 |  
  |   
            
"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f6cc1a3$0$23513$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
  > Er du 100% sikker på at koblingskablet er justeret korrekt? Hvis den ikke
 > trækker koblingen helt, så kan det være meget svært at skifte gear.
 >
 > Du har vel en centerfod? Hvis du sætter cyklen på centerfod, og lader
 > motoren køre i 1. gear med koblingen trukket, skal baghjulet enten stå
 > stille eller være til at bremse med en enkelt finger. Hvis den trækker
 > kraftigere i baghjulet, så skal koblingen justeres.
 Dette havde jeg prøvet, uden held.
 Når maskinen er slukket, burde jeg vel også uden for mange kræfter kunne
 skifte gear uden brug af kobling.
 >
 > Hvis koblingen er helt i orden, kunne det være en bukket gearskifterarm
 der
 > gør det svært at skifte gear. Har du prøvet om den har lige så svært ved
 at
 > skifte ned i gear, som op?
 Ikke endnu, men det vil jeg prøve i dag.
 > Olien påvirker også gearskiftet, men burde ikke kunne blokere på denne
 måde,
 > lige gyldigt hvad det er for en.
 Øv, håbede på, at jeg kunne afhjælpe med skift af olie.   )
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  21-09-03 11:45 |  
  |   
            
Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 news:3f6cba61$0$54834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 > > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km
 > > hjem i 1. gear   )
 > > Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE
 > > opad
 > Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
 > frigear.
 > Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??
 > > Lyder det dyrt og besværligt ??
 Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor også!
 Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et meget
 uheldig gearskifte for nyligt), eller slet og ret noget løst/slidt i
 gearskifte-mekanismen :-/
 Førstnævnte er en noget dyr affære at komme over derved a skiftegaflerne
 befinder sig dybest inde i motoren, og alt efter XJ'erens konstruktion kan
 sidstnævnte både være ligeså dybtliggende, som til at komme til udefra (evt.
 "semi-udefra" á: bag koblingen)
 Hvor langt har du kørt på modellen??
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Holten (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  21-09-03 12:05 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bkjvka$1dt4$7@news.cybercity.dk...
 >
 > Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 > news:3f6cba61$0$54834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 > > > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km
 > > > hjem i 1. gear   )
 > > > Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE
 > > > opad
 > > Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
 > > frigear.
 > > Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??
 > > > Lyder det dyrt og besværligt ??
 >
 > Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor
 også!
 > Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et meget
 > uheldig gearskifte for nyligt),
 Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en tur
 på den, uden nogen problemer overhovedet.
 Så kan det være en enlig svale ?
  > Hvor langt har du kørt på modellen??
 Den har kun kørt 96.500 km    )
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  21-09-03 12:41 |  
  |   
            
Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 news:3f6d84d5$0$54779$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bkjvka$1dt4$7@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 > > news:3f6cba61$0$54834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > >
 > > > > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 > > > > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10
 > > > > km hjem i 1. gear   )
 > > > Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den i
 > > > frigear.
 > > > Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??
 > > > > Lyder det dyrt og besværligt ??
 > >
 > > Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor
 > > også!
 > > Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et meget
 > > uheldig gearskifte for nyligt),
 >
 > Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en
 > tur på den, uden nogen problemer overhovedet.
 > Så kan det være en enlig svale ?
 I så fald ville jeg straks skifte olien og dissekere den aftappede olie for
 spåner og andre forekomster - Evt. afmontere bundkarret og se hvad der måtte
 ligge af sager dér!
 Hvis balladen skyldtes at du har løse ting og sager i olien kan det næste
 gang ende med en væmmelig lyd hvis sagerne ender imellem gearkassens
 tandhjul =  
Endvidere vil det være en klar fordel at være oplyst om hvilke sager der
 måtte befinde sig i olien, og derved om hvad der måtte være begyndt at gå i
 opløsning - En kammerat gav sin CBX1000 en sådan dissektion i 100.000
 km's-gave og fandt nogle ikke magnetiske kurvede stykker metal hvis radius
 pegede imod stemplerne: Det skulle vise sig at være den mest belejlige måde
 at erfare at et par af stemplerne havde slået stykker at skørterne (CBX har
 ry for at stikke en plejlstang ud igennem motorblokken ved lejlighed)   
--
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Holten (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  21-09-03 16:41 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bkk5ml$1mh0$1@news.cybercity.dk...
 >
  > > >
 > > > Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor
 > > > også!
 > > > Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et
 meget
 > > > uheldig gearskifte for nyligt),
 > >
 > > Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en
 > > tur på den, uden nogen problemer overhovedet.
 > > Så kan det være en enlig svale ?
 >
 > I så fald ville jeg straks skifte olien og dissekere den aftappede olie
 for
 > spåner og andre forekomster - Evt. afmontere bundkarret og se hvad der
 måtte
 > ligge af sager dér!
 > Hvis balladen skyldtes at du har løse ting og sager i olien kan det næste
 > gang ende med en væmmelig lyd hvis sagerne ender imellem gearkassens
 > tandhjul =  
Hvilken olie smører gearkassen; motorolien eller den olie, som også er i
 kadanboxen, eller en helt anden ??
  MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Martin Sørensen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  21-09-03 16:51 |  
  |   
            > Hvilken olie smører gearkassen; motorolien eller den olie, som også
 > er i kadanboxen, eller en helt anden ??
 
 Da kardan'en kun indeholder 2dl olie vil jeg helt klart gætte på at det er
 motorolien der smører gearene.
 
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                D@n Dethlefsen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : D@n Dethlefsen | 
  Dato :  21-09-03 20:03 |  
  |  
 
            Martin Sørensen wrote:
 >> Hvilken olie smører gearkassen; motorolien eller den olie, som også
 >> er i kadanboxen, eller en helt anden ??
 >
 > Da kardan'en kun indeholder 2dl olie vil jeg helt klart gætte på at
 > det er motorolien der smører gearene.
 Motorolie`en smører både motor & gearkasse, hvilket er tilfældet på 95% af
 alle japanske motorcykler.
 Kardanolie er kun til kardan`en, her anvendes en tyk olie a.la SAE-80.
 Har selv haft en XJ650/750 som jeg kørte 100.000 km på uden problemer, er
 blevet fortalt at modellen idag har rundt de 140.000 km uden andre problemer
 end et defekt "udrykkerleje" .
 --
 Dan -  DMCN#561
 (Ducati 748 + MZ TS250/2)
 www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Olie (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olie | 
  Dato :  23-09-03 21:20 |  
  |  
 
            Hej Holten
 Det der er sket, er at den kædeskinne, der styrer primærkæden, er knækket.
 Så falder der en tand eller to ned mellen skiftegafflerne, og man kan ikke
 skifte gear. Det er en typisk fejl på xjérne. Har selv prøvet det to gange.
 Du skal have motoren ud, men det kan laves gennnem hullet til bundkarret. Så
 du behøver ikke skille hele motoren ad.
 Hilsen Olie
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bkk5ml$1mh0$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 > news:3f6d84d5$0$54779$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bkjvka$1dt4$7@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > > Holten <dddd@virkerikke.dk> skrev i en
 > > > news:3f6cba61$0$54834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > > >
 > > > > > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 > > > > > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10
 > > > > > km hjem i 1. gear   )
 > > > > Efter den nu har stået i nogle timer, og er blevet kold, fik jeg den
 i
 > > > > frigear.
 > > > > Kan det have noget med olien på gearkassen at gøre ??
 > > > > > Lyder det dyrt og besværligt ??
 > > >
 > > > Det er ikke olien eftersom at du har problemet ved stillestående motor
 > > > også!
 > > > Det ér noget mekanisk, enten en skæv skiftegaffel (har du haft et
 meget
 > > > uheldig gearskifte for nyligt),
 > >
 > > Forklar mig lige hvad du mener med ovenstående, da jeg i dag har kørt en
 > > tur på den, uden nogen problemer overhovedet.
 > > Så kan det være en enlig svale ?
 >
 > I så fald ville jeg straks skifte olien og dissekere den aftappede olie
 for
 > spåner og andre forekomster - Evt. afmontere bundkarret og se hvad der
 måtte
 > ligge af sager dér!
 > Hvis balladen skyldtes at du har løse ting og sager i olien kan det næste
 > gang ende med en væmmelig lyd hvis sagerne ender imellem gearkassens
 > tandhjul =  
>
 > Endvidere vil det være en klar fordel at være oplyst om hvilke sager der
 > måtte befinde sig i olien, og derved om hvad der måtte være begyndt at gå
 i
 > opløsning - En kammerat gav sin CBX1000 en sådan dissektion i 100.000
 > km's-gave og fandt nogle ikke magnetiske kurvede stykker metal hvis radius
 > pegede imod stemplerne: Det skulle vise sig at være den mest belejlige
 måde
 > at erfare at et par af stemplerne havde slået stykker at skørterne (CBX
 har
 > ry for at stikke en plejlstang ud igennem motorblokken ved lejlighed)   
>
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lone og Hans Pederse~ (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lone og Hans Pederse~ | 
  Dato :  21-09-03 13:46 |  
  |  
 
            Hej Holten
 Har netop haft samme problem på min kawa GPz900r blot omvendt, jeg kørte og
 kunne ikke gear ned, da jeg fik listet hjem, viste det sig at møtrekken der
 holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
 værkstedet, den var faldet ned og blokerede skifte mekanimsen, det var
 faktisk heldigt at det skete eller kunne jeg have tabt tandhjulet med
 uhyggelige konsekvenser
 mvh. Hans
 "Holten" <dddd@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f6c74f8$0$54811$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Efter at have kørt fint gennem alle gear, og kørt ca. 10 km vender jeg
 næsen
 > hjemad.
 >
 > Pludselig kan jeg ikke få lortet i 2. gear, ej heller i frigear ??
 >
 > Hvad kan være hændt i gearkassen, det var sgu træls, at køre de 10 km hjem
 i
 > 1. gear   )
 >
 > Koblingen virker fint, og gear skifteren kan bevæges nedad, men IKKE opad
 >
 > Lyder det dyrt og besværligt ??
 >
 > MVH
 >
 > Holten
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Holten (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  21-09-03 16:39 |  
  |   
            
"Lone og Hans Pedersen" <hans_hp@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:bkk7kk$41i$1@news.net.uni-c.dk...
 > Hej Holten
 > Har netop haft samme problem på min kawa GPz900r blot omvendt, jeg kørte
 og
 > kunne ikke gear ned, da jeg fik listet hjem, viste det sig at møtrekken
 der
 > holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
 > værkstedet, den var faldet ned og blokerede skifte mekanimsen, det var
 > faktisk heldigt at det skete eller kunne jeg have tabt tandhjulet med
 > uhyggelige konsekvenser
 Det problem får jeg næppe, da maskinen har kadantræk   )
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Olie (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olie | 
  Dato :  23-09-03 21:15 |  
  |   
            
"Holten" <dddd@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f6dc513$0$54863$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Lone og Hans Pedersen" <hans_hp@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bkk7kk$41i$1@news.net.uni-c.dk...
 > > Hej Holten
 > > Har netop haft samme problem på min kawa GPz900r blot omvendt, jeg kørte
 > og
 > > kunne ikke gear ned, da jeg fik listet hjem, viste det sig at møtrekken
 > der
 > > holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
 > > værkstedet, den var faldet ned og blokerede skifte mekanimsen, det var
 > > faktisk heldigt at det skete eller kunne jeg have tabt tandhjulet med
 > > uhyggelige konsekvenser
 >
 > Det problem får jeg næppe, da maskinen har kadantræk   )
 >
 > MVH
 >
 > Holten
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Orla Pedersen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Orla Pedersen | 
  Dato :  21-09-03 17:39 |  
  |   
            
Lone og Hans Pedersen skrev i meddelelsen ...
 >viste det sig at møtrekken der
 >holder det foreste kæde hjul var faldet af, pga af dårlig fastgørelse på
 >værkstedet,
 Ja det er det så i hvert fald ikke på XJ'en     
Det lyder til gengæld lidt i retningen af en "obduktion"  inden skidtet
 finder på at gå i to gear samtidigt.
 mvh
 Orla
 >mvh. Hans
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |