| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Klargøring til opbevaring Fra : brobaek | 
  Dato :  21-09-03 02:00 |  
  |   
            Dette topic har garanteret været oppe 100 gange tidligere, men jeg har ikke
 lige kunne finde svar på det hele.
 
 Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage vinteren
 over ?
 Og hvilke dele bør få hvilken behandling når den tages ud igen ?
 
 Jeg kan se, at WD40 ofte er nævnt - skal jeg bare "sprøjte løs over det
 hele" eller kan jeg gøre noget bedre for at beskytte MC'en ?
 Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så evt.
 give hvilke dele ?
 
 Endvidere er kollektor-boksen (den, som samler udstødningerne) temmelig
 rusten. Jeg overvejer at give den en mild tur med stål-børste og bagefter
 lidt sort brændeovnsmalling - er der nogen bedre forslag ?
 
 Mvh
 Martin (CX 500 C)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  21-09-03 11:46 |  
  |   
            
brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
 news:ZJ6bb.84042$Kb2.3633588@news010.worldonline.dk...
 >
 > Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage
 > vinteren over ?
 Afhænger fuldstændigt af hvilken lokalitet man opstalder under!
 En tør og isoleret garage, der ikke åbnes flere gange dagligt og har en
 sjap-våd bil holdende hver nat er et så non-aggressivt miljø som muligt,
 hvorfor det ikke skulle være nødvendigt at konservere noget som helst.
 Modsat kræver en vinter under en presenning i bunden af en carport nærmest
 at modellen bliver pakket 100% ind i Tectyl!!
 På DMC's hjemmeside er der under FAQ en ultimativ beskrivelse af
 opstaldiningens problematikker og hvorledes man forholder sig i forhold
 dertil. Læs den!
 Link:  www.dmc-org.dk  FAQ'en befinder sig blandt "knapperne" ude i venstre
 side af skærmbilledet!
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 13:06 |  
  |  
 
            brobaek wrote:
 > Jeg kan se, at WD40 ofte er nævnt - skal jeg bare "sprøjte løs over det
 > hele" eller kan jeg gøre noget bedre for at beskytte MC'en ?
 Et alternativ er at bruge WD40 til blanke metaldele - minus bremsskiver 
 som du derfor vikler ind i klar køkkenfilm el.lign. - og vintervoks til 
 de lakerede og gummidelene - en vintervoks som Motores Protect&Shine 645 
 er mindre aggressiv end WD40 ifht fx klistermærker etc. Men mange bruger 
 WD40 til det hele, blot ikke jeg    Den nævnte voks fordamper i løbet 
 af 3-4 måneder, og der er grænser for, hvor tykt et lag du kan lægge på, 
 så hvis du allerede gør det nu, bør du give den et lag mere om knap 3 
 mdr. P&S 645 har den fordel i fht WD40, at resterne kan pudses væk til 
 foråret; du behøver ikke vaske den væk som WD40, selv om det er en 
 mulighed. Men vådvask er der IMHO ingen grund til at overdrive med, især 
 ikke for at rense en konserveret cykel.
 Havde jeg min i tør garage de 3-4 mdr, ville jeg alligevel give den et 
 let lag vintervoks, inden jeg lagde et lagen over som støv dække. Så 
 holder gummidelene sig bedre, og lakken er hurtig at pudse op.
 Den vintervoks, du ikke kan få pudset væk fra motoren, fordamper under 
 let røgudvikling på din første tur, så vælg en vej uden stoplys de 
 første 20-25 km   
> Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så evt.
 > give hvilke dele ?
 Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 > Endvidere er kollektor-boksen (den, som samler udstødningerne) temmelig
 > rusten. Jeg overvejer at give den en mild tur med stål-børste og bagefter
 > lidt sort brændeovnsmalling - er der nogen bedre forslag ?
 Der er tidligere nævnt alt fra sort skosværte over ovnsværte / sort 
 brunering til varmefast maling.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  21-09-03 13:56 |  
  |   
            >> Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så
 >> evt. give hvilke dele ?
 >
 > Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 
 Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
 gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
 
 /A
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Arne Lorenzen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  21-09-03 14:18 |  
  |  
 
            anders majland <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote:
 >>> Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så
 >>> evt. give hvilke dele ?
 >>
 >> Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 >
 > Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 > Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på
 > og gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
 >
 > /A
 Hmmm,
 var der ikke "nogen" der for et stykke tid siden sagde at der ikke er syre i
 olie (ligegyldigt hvilken) idag?
 -- 
 Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
 www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
 DMCN# 626
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 14:35 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 >>>Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 >>
 >>Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 >>Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på
 >>og gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
 > 
 > Hmmm,
 > var der ikke "nogen" der for et stykke tid siden sagde at der ikke er syre i
 > olie (ligegyldigt hvilken) idag?
 Tværtimode mener jeg at huske et indlæg fra en, der havde haft motordele 
 liggende i petroleum nogle år, og nu havde motordele fylt med fin 
 pitting over det hele. Ville selv have regnet petroleum for syrefattigt, 
 om ikke -frit.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 14:33 |  
  |  
 
            anders majland wrote:
 >>>Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så
 >>>evt. give hvilke dele ?
 >>
 >>Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 > 
 > Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 > Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
 > gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
 Hvad med de ølkasselignende plastkasser, som fås hos isenkræmmere? - til 
 mindre ting er opsårne, brugte plastdunke velegnede; en 10l dunk rummer 
 en hel del af den slag motordele   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             anders majland (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  21-09-03 14:37 |  
  |  
 
            > Hvad med de ølkasselignende plastkasser, som fås hos isenkræmmere?
 De fleste har bærehåndtag. Jeg har brugt "bedrollers" og "bigrollers"
 men der bryder sig ikke om skarpe hjørner. Dvs de er ikke solide nok da
 det hårde plast nemt springer
 > til mindre ting er opsårne, brugte plastdunke velegnede; en 10l dunk
 > rummer en hel del af den slag motordele   
De lukker bare ikke helt tæt - men det kan en "køkkenfilm" selvfølgelig
 hjælp med.
 /A - med ca 2,5 aprilia og en nummerplade.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  21-09-03 14:12 |  
  |   
            
 anders majland <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en
 news:bkk75h$1cv$1@sunsite.dk...
 > >> Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så
 > >> evt. give hvilke dele ?
 > >
 > > Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 >
 > Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 
 Syrefri olie er en reminiscens fra gamle dage hvor olier i alm. ikke var så
 rene som idag!
 Moderne olier ér syrefri, så brug blot en almindelig motorolie du måtte have
 stående, endsige den billigeste du kan finde. Men hvis ellers omgivelserne
 er tørre og temperaturen ikke svingende hvor sagerne befinder sig, så kan di
 i lang tid klare sig på den oliehinde der sidder på fra driften!!
 
 > Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
 > gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
 
 Eb simpel plast sættekasse á "5 for en hund" i super eller bygge-markedet!?
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Eli (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Eli | 
  Dato :  23-09-03 20:22 |  
  |   
            I vindinge 4 km uden for roskilde kan du købe det hos noget der hedder Ln
 service.
 1 ltr koster 70 kr..
 
 > > Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.
 >
 > Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
 > > /A
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           brobaek (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  21-09-03 16:53 |  
  |   
            Den står i en indendørs kælder-garage, hvor min far dog nok drøner hans bil
 ind mere eller mindre dagligt - men garagen er tør og frostfri (5-15
 grader).
 
 Armand, dmc-org.dk's beskrivelse er rigtig god.
 
 Ellers vil jeg følge Richards råd med wd40 på blankt metal og voks på lak og
 gummi.
 
 Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 
 Mvh
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 16:56 |  
  |  
 
            brobaek wrote:
 > Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i dag 
 er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er våben- eller 
 konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner større end 50-100 
 ml ad gangen ???
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             brobaek (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  21-09-03 17:11 |  
  |  
 
            Ellers tror jeg, at jeg dropper olie-badet. WD40 på det meste bør vel være
 nok på en 25 år gammel CX'er når den står rimelig tørt og lunt...
 "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
 news:bkkhpc$ht5$2@sunsite.dk...
 > brobaek wrote:
 >
 > > Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 >
 > Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i dag
 > er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er våben- eller
 > konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner større end 50-100
 > ml ad gangen ???
 >
 >
 > -- 
 > Richard Pade, Sorgenfri, DK
 > Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 > DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Arne Lorenzen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  21-09-03 20:39 |  
  |  
 
            brobaek <martinnews@browi.dk> wrote:
 > Ellers tror jeg, at jeg dropper olie-badet. WD40 på det meste bør vel
 > være nok på en 25 år gammel CX'er når den står rimelig tørt og lunt...
 >
 > "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
 > news:bkkhpc$ht5$2@sunsite.dk...
 >> brobaek wrote:
 >>
 >>> Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 >>
 >> Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i
 >> dag er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er
 >> våben- eller konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner
 >> større end 50-100 ml ad gangen ???
 >>
 >>
 >> --
 >> Richard Pade, Sorgenfri, DK
 >> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 >> DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
Altså, helt ærligt:
 Er der syre i, eller ej?
 Og til det andet -
 har man en opvarmet garage betragter jeg det som flue#¤%&%& at "fedte den
 ind"   
-- 
 Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
 www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
 DMCN# 626
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 23:10 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 >>>>Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 >>>
 >>>Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i
 >>>dag er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er
 >>>våben- eller konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner
 >>>større end 50-100 ml ad gangen ???
 > 
 > Altså, helt ærligt:
 > Er der syre i, eller ej?
 Ja, er der? - jeg mener ja indtil det er bekræftet fra højere sted.
 > Og til det andet -
 > har man en opvarmet garage betragter jeg det som flue#¤%&%& at "fedte den
 > ind"   
Det gør jeg altså ikke, der skal ikke ret meget temperaturskift/fugt til 
 før fx bolte, møtrikker og andre ubeskyttede metaldele korroderer. Men 
 hver sin holdning   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               TA (08-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TA | 
  Dato :  08-10-03 23:44 |  
  |   
            
 "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
 news:3f6dfe64$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > brobaek <martinnews@browi.dk> wrote:
 > > Ellers tror jeg, at jeg dropper olie-badet. WD40 på det meste bør vel
 > > være nok på en 25 år gammel CX'er når den står rimelig tørt og lunt...
 > >
 > > "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
 > > news:bkkhpc$ht5$2@sunsite.dk...
 > >> brobaek wrote:
 > >>
 > >>> Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?
 > >>
 > >> Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i
 > >> dag er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er
 > >> våben- eller konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner
 > >> større end 50-100 ml ad gangen ???
 >
 > Altså, helt ærligt:
 > Er der syre i, eller ej?
 
 
 Såvidt vides er der bestemt ikke syre i ny motorolie fra forseglet
 emballage. Syntetiske olier er i sagens natur sammensat af rene, udvalgte
 bestanddele, der bestemmer den færdige olies egenskaber, og de mineralske
 olier renses og efterbehandles på forskellig vis (hydrotreatment) for at
 fjerne forurening. Efterbehandlingen kan omfatte behandling med svolvsyre,
 men i så fald fjernes syren igen.
 
 Syre er uønsket i motorolien og moderne motorolier indeholder da også
 syre-neutraliserende additiver, der løbende neutraliserer de syrer, der bla
 dannes ved forbrændingen. Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der
 modvirker/forhindrer korrosion af metaloverfladerne i motoren.
 
 Vedrørende konservering af motordele indeholder mange syntetiske motor-olier
 estere, som pga deres polaritet hæfter godt på metal, men som derfor også
 har en tendens til at binde vand. Det kan _måske_ have en betydning ved
 opbevaring i fugtige omgivelser. Som andre har nævnt står man sig sikkert
 ligeså godt ved at bruge en billigere, tyktflydende mineralsk motorolie
 (eventuelt en diesel-motorolie, der indeholder større mængder af de
 korrosionsbeskyttende additiver).
 
 --
 TA
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (09-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  09-10-03 15:43 |  
  |   
            
TA <not@active.invalid> skrev i en news:bm23sf$12pm$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der modvirker/forhindrer
 korrosion af
 > metaloverfladerne i motoren.
 Øl indeholer også antioxidanter og jeg tror mere på at de er tilsat olien
 for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
 for at vi ikke skal ruste op indvendigt!    
--
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Henrik Steen Larsen (09-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen | 
  Dato :  09-10-03 15:57 |  
  |  
 
            > > Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der modvirker/forhindrer
 > korrosion af
 > > metaloverfladerne i motoren.
 >
 > Øl indeholer også antioxidanter og jeg tror mere på at de er tilsat olien
 > for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
 > for at vi ikke skal ruste op indvendigt!    
Mnjææææ - det kan nu alligevel godt tænkes. Jeg drikker f.eks. masser af øl
 og thé (som også indeholder anti-oxidanter i stor stil), og mine indvolde er
 bestemt ikke hverken rustne eller tærede. Jeg salter dog heller ikke så tit.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (09-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  09-10-03 17:43 |  
  |  
 
            > > > Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der modvirker/forhindrer
 > > korrosion af
 > > > metaloverfladerne i motoren.
 > >
 > > Øl indeholer også antioxidanter og jeg tror mere på at de er tilsat
 olien
 > > for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i
 øllet
 > > for at vi ikke skal ruste op indvendigt!    
>
 > Mnjææææ - det kan nu alligevel godt tænkes. Jeg drikker f.eks. masser
 af øl
 > og thé (som også indeholder anti-oxidanter i stor stil), og mine
 indvolde er
 > bestemt ikke hverken rustne eller tærede. Jeg salter dog heller ikke
 så tit.
 >
 >
 Ja, Ranger, og din thé's additiver er jo også tit og ofte stærkt
 desinficerende og dybderensende, så dine indvolde må jo være skinnende
 som krom efterhånden   
Kenneth
 R1
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 TA (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TA | 
  Dato :  11-10-03 01:03 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
 news:bm3skv$ja2$6@news.cybercity.dk...
 >
 > TA <not@active.invalid> skrev i en news:bm23sf$12pm$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der modvirker/forhindrer
 > korrosion af
 > > metaloverfladerne i motoren.
 >
 > Øl indeholer også antioxidanter og jeg tror mere på at de er tilsat olien
 > for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
 > for at vi ikke skal ruste op indvendigt!    
Ja ok, det var selvfølgelig en uheldig formulering   
Nogle af oliens additiver forhindrer, som du siger, luftens ilt i at gå i
 forbindelse med olien (oxidering). Andre additiver forhindrer rust og
 korrosion af metal (oxidering), hvilket var relevant ifm konservering. Nogle
 gange benævnes begge typer additiver under eet som anti-oxidanter, selvom
 det da kan være uheldigt.
 --
 TA
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Armand (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  11-10-03 13:57 |  
  |   
            
TA <not@active.invalid> skrev i en news:bm7ha0$ed5$1@news.cybercity.dk...
 >
 >
 > .....uheldig formulering   
> Nogle af oliens additiver forhindrer, som du siger, luftens ilt i at gå i
 > forbindelse med olien (oxidering). Andre additiver forhindrer rust og
 > korrosion af metal (oxidering) [og] Nogle gange benævnes begge typer
 > under eet som anti-oxidanter.
 > Selvom det da kan være uheldigt.
 Jup!
 Især uheldigt hvis bryggerierne og olieselskaberne benytter samme leverandør
  
En lille historie om øls antioxidant:
 Tidligere benyttedes ascorbinsyre (der også er kendt som C-vitamin), men på
 et tidspunkt gik bryggerierne over til et (endnu) billigere kemikalie, og
 ikke længe efter løb man ind i en serie tilfælde af skørbug blandt de
 ansatte!
 Skørbug er forårsaget af C-vitamin mangel, og det viste sig ved dén
 lejlighed at et betragteligt antal bryggeriarbejdere i praksis ikke ernærede
 sig ved fast føde, og derfor løb ind i skørbug efter at ascorbinsyren blev
 fjernet fra øllet   
Er man ikke til fast føde, kan jeg på den baggrund anbefale Ceres'
 "Havskum", som er bevidst tilsat C-vitamin derved at den er dedikeret en af
 Horsens kendte bysbørn: Julius Bering (ham med strædet), hvis afkomme
 skyldtes skørbug!
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Hans Paulin (11-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin | 
  Dato :  11-10-03 17:15 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Er man ikke til fast føde, kan jeg på den baggrund anbefale Ceres'
 > "Havskum"
 ....og så smager den (iskold) rigtig, rigtig godt, hvis det ér...   
-- 
                Med venlig hilsen
  Hans (som ikke inta'r alkohol længere)
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Jacob Bager Jen~ (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  22-09-03 07:00 |  
  |   
            > Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage
 > vinteren over ?
 > Og hvilke dele bør få hvilken behandling når den tages ud igen ?
 
 Hej Martin
 
 Jeg ville gøre følgende:
 
 Vask den grundigt, og voks alle lakerede overflader
 
 Fyld benzintanken helt op, eller tøm den helt, fyld 2-4dl motorolie i den,
 og ryst godt rundt, så hele tankens overflade er bekædt med motorolie
 indvendigt. Tap olien af inden montering om foråret.
 
 Giv alle metaldele et lag WD 40. Husk at affedte bremseskiverne før du tager
 den frem om foråret.
 
 Skift olie og filter inden vinteren, så skidt i olien ikke når at bundfælde
 sig og evt vand og syrerester i olien ikke står vinteren over.
 
 Pil batteriet ud, og lad det når spændniongen over polerne kommer under
 12,3V, eller hver 3-4 uge hvis du ikke har et multimeter.
 
 Drej dækkene hver måned, så den ikke hviler på det samme sted hele tiden.
 
 Tøm svømmehusene, så når du skal starte den igen næste forar får frisk
 benzin fra tanken i stedet for benzin fra karburatoren der er blevet doven i
 løbet af vinteren.
 
 Pil evt tændrørene ud og give et pust WD40 ind i cylinderne. lad lige
 motoren dreje at par omgange, så olien bliver fordelt.
 
 Når den skal ud igen:
 Lad batteriet helt op, og monter det. Tøm svømmehusene, hvis ikke du har
 gjort det inden opstaldning, chek dæktrykket, og vask din MC ofte, da der
 ligger salt i meget lang tid efter sidste saltning.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           brobaek (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  22-09-03 08:05 |  
  |   
            "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
 news:Rdwbb.11$7T4.1@news.get2net.dk...
 >> [en masse gode råd]
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            brobaek (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  22-09-03 08:08 |  
  |   
             "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
  news:Rdwbb.11$7T4.1@news.get2net.dk...
  >> [en masse gode råd]
 
 Dough, nu må jeg lære at slippe ctrl når jeg vil lave linjeskift (ctrl +
 enter = send message).
 
 Jens, tak for rådene. Lige et enkelt spg.
 
 Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin, amoniak
 eller blot vand + sæbe ?
 
 Mvh
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Jacob Bager Jen~ (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  22-09-03 08:19 |  
  |   
            > Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
 > amoniak eller blot vand + sæbe ?
 
 Hej Martin
 
 Jeg ville bruge noget stærkt affedtende så som rensebenzin, acetone eller
 lignende alt efter hvad jeg lige har liggende.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              brobaek (22-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  22-09-03 16:45 |  
  |   
            Man kan selvfølgelig ikke rigtig ødelægge noget. Tak for svarerne...
 
 Mvh
 Martin
 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
 news:lnxbb.29$Ky5.8@news.get2net.dk...
 > > Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
 > > amoniak eller blot vand + sæbe ?
 >
 > Hej Martin
 >
 > Jeg ville bruge noget stærkt affedtende så som rensebenzin, acetone eller
 > lignende alt efter hvad jeg lige har liggende.
 >
 > -- 
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
 > Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Torben Scheel (24-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  24-09-03 15:14 |  
  |   
            "brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message
 news:nOEbb.88022$Kb2.3686803@news010.worldonline.dk...
 > "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
 > news:lnxbb.29$Ky5.8@news.get2net.dk...
 > > > Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
 > > > amoniak eller blot vand + sæbe ?
 > >
 > > Hej Martin
 > >
 > > Jeg ville bruge noget stærkt affedtende så som rensebenzin, acetone
 eller
 > > lignende alt efter hvad jeg lige har liggende.
 
 > Man kan selvfølgelig ikke rigtig ødelægge noget. Tak for svarerne...
 
 Næh, ikke andet end miljøet og hjerneceller. Hvad med en gang "grøn"
 affedtningsvædske?
 
 Med venlig hilsen og i god mening,
 Torben - der også i sin pure ungdom tændte benzinbål på grusfortovet, men
 som er blevet klogere - Scheel
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Eli (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Eli | 
  Dato :  23-09-03 20:20 |  
  |   
            jeg bruger gerne den væske jeg har i tanken;)
 
 > Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
 amoniak
 > eller blot vand + sæbe ?
 >
 > Mvh
 > Martin
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              brobaek (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  23-09-03 21:18 |  
  |  
 
            Det er selvfølgelig det nemmeste og billigste - og nu, hvor du siger det,
 det mest indlysende   
Mvh
 Martin
 "Eli" <eli@popme.dk> wrote in message
 news:Y11cb.89921$Kb2.3740768@news010.worldonline.dk...
 > jeg bruger gerne den væske jeg har i tanken;)
 >
 > > Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
 > amoniak
 > > eller blot vand + sæbe ?
 > >
 > > Mvh
 > > Martin
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |