| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hjælp til udluft af hydraulik kobling Fra : Lars Rasmussen | 
  Dato :  21-09-03 08:45 |  
  |   
            Hej !
 
 Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt sur i
 det.
 
 Efter at jeg har haft motor af på min CBR1000F (renoveret starterkoblingen)
 er jeg ved at samle cyklen igen. Jeg har jo haft koblingshuset af, men ikke
 ikke pillet ved det. Hydraulik olien har jeg selvfølgelig været nødt til at
 tappe af da jeg har haft motoren af.
 
 Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså ingen
 modstand i koblingsgrebet :
 
 Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
 igen. Så sætter jeg et lille (10 - 15cm) slange på udluftnings studsen neden
 på koblingshuset. "Ventilskruen" er lukket og jeg pumper løst på grebet,
 holder så derefter grebet, løsner ventilskruen, og jo, der kommer luft ud,
 strammer skruen igen, slipper koblingsgrebet og pumper løs igen. Når jeg så
 har gentaget denne operation et stykke tid er der ikke mere luft i slangen,
 men der er stadig ingen tryk på systemet.
 
 Jeg har kontrolleret at de 2 øjebolte (en ved beholderen og en ved
 koblingshuset), sidder korrekt så der er fri passage. Jeg har også tjekket
 at olien synke i beholderen, men den går ikke tom under proceesen og derved
 trækker luft ind i systemet.
 
 Jeg har også forsøgt at stikke slangen (fra ventilskruen) ned i en dunk med
 DOT4 for ikke at trække luft ind ad den vej når jeg udlufter.
 
 Hvad gør jeg forkert ?
 
 Hilsen Lars, som ellers er mægtig glad for sin CBR1000F !
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Lænø (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Lænø | 
  Dato :  21-09-03 11:27 |  
  |   
            
 "Lars Rasmussen"  skrev
 > Hej !
 >
 > Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt sur
 i
 > det.
 >
 > Efter at jeg har haft motor af på min CBR1000F (renoveret
 starterkoblingen)
 > er jeg ved at samle cyklen igen. Jeg har jo haft koblingshuset af, men
 ikke
 > ikke pillet ved det. Hydraulik olien har jeg selvfølgelig været nødt til
 at
 > tappe af da jeg har haft motoren af.
 >
 > Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså
 ingen
 > modstand i koblingsgrebet :
 >
 > Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
 > igen. Så sætter jeg et lille (10 - 15cm) slange på udluftnings studsen
 neden
 > på koblingshuset. "Ventilskruen" er lukket og jeg pumper løst på grebet,
 > holder så derefter grebet, løsner ventilskruen, og jo, der kommer luft ud,
 > strammer skruen igen, slipper koblingsgrebet og pumper løs igen. Når jeg
 så
 > har gentaget denne operation et stykke tid er der ikke mere luft i
 slangen,
 > men der er stadig ingen tryk på systemet.
 >
 > Jeg har kontrolleret at de 2 øjebolte (en ved beholderen og en ved
 > koblingshuset), sidder korrekt så der er fri passage. Jeg har også tjekket
 > at olien synke i beholderen, men den går ikke tom under proceesen og
 derved
 > trækker luft ind i systemet.
 >
 > Jeg har også forsøgt at stikke slangen (fra ventilskruen) ned i en dunk
 med
 > DOT4 for ikke at trække luft ind ad den vej når jeg udlufter.
 >
 > Hvad gør jeg forkert ?
 >
 > Hilsen Lars, som ellers er mægtig glad for sin CBR1000F !
 >
 Et dumt spørgsmål, men du har vel husket at genopfylde beholderen undervejs?
 Ellers pumper du jo bare luft ned igen.
 Vent med at montere låget indtil du er færdig med at udlufte, så er det
 lettere at holde øje med væskestanden.
 Ellers skal systemet jo også kæmpe i mod undertrykket i beholderen.
 
 -- 
 Brian
 Cagiva Elefant 750
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten | 
  Dato :  21-09-03 11:41 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Rasmussen (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Rasmussen | 
  Dato :  23-09-03 07:24 |  
  |  
 
            Hej Carsten !
 Jeg skylder dig en stor stor fadøl.............
 Lars_406@mail.tele.dk
 Venligst,
 Lars
 "Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
 news:bkjv7t$mj2$1@abbeden.bunk.cc...
 > Lars Rasmussen wrote:
 >
 > > Jeg gør følgende, men der kommer ikke en snus tryk på systemet, altså
 ingen
 > > modstand i koblingsgrebet :
 >
 > Gå ind på
 >
 < http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.motorcykel&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=
da>
 >
 > Skriv "koblingsudluftning" og vælg "søg kun i DFM", tryk på søg og læs mit
 > gamle indlæg om samme problem. Nøgleordet i denne sag hedder tålmodighed !
 >
 > Carsten
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 13:10 |  
  |  
 
            Lars Rasmussen wrote:
 > Hvad gør jeg forkert ?
 Måske ikke andet end at opgive for hurtigt   
Prøv evt. at trykke væsken igennem bagfra - tøm reservoiret først med 
 køkkenrulle el. lign. Måske er du heldig at få den luftboble, der må 
 sidde i et hjørne, ud den vej.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ronni Kristensen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ronni Kristensen | 
  Dato :  21-09-03 14:28 |  
  |   
            
> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
 > igen.
 Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
 mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan holde til
 bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.
 --
 Mvh Ronni
 www.team-sneglefart.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 14:40 |  
  |  
 
            Ronni Kristensen wrote:
 >>Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og låget
 >>igen.
 > 
 > Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
 > mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan holde til
 > bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.
 Imponerende, troede kun den slags oliebaserede hydraulik fandtes på 
 biler. VFS, der vel er nogenlunde samtidig med CBR'en, bruger alm. 
 bremsevæske i både koblings- og forbremsesystemerne, så det studsee jeg 
 ikke over   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan Bojesen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Bojesen | 
  Dato :  21-09-03 15:28 |  
  |   
            Ronni Kristensen wrote:
 >> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og
 >> låget igen.
 >
 > Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
 > mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan
 > holde til bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.
 
 STOP!!!  Det skal være DOT4 bremsevædske i koblingssystemet i en CBR1000.
 
 Allan Bojesen
 CBR1000F
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Rasmussen (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Rasmussen | 
  Dato :  21-09-03 19:17 |  
  |   
            Hej igen
 
 I dag fik MC'en lov til at hvile sig indtil jeg har fået mod på det igen.
 Jeg tog en  tur i "madkassen" til blokhus istedet for.
 
 Tak for jeres gode råd. Jeg kommentere lige kort :
 
 Brian, jeg har tjekket at beholderen ikke løb tør.
 og ang. "væsken", så er det DOT4 bremsevæske man skal fylde på sådan en
 svend i følge manualen.
 
 Richard, det kunne være en ide at trykke væsken igennem bagfra, men et
 stykke af vejen er der faste rør på modellen.
 
 Carsten, du er en meget meget tålmodig mand, jeg synes selv at jeg har gjort
 alt, men jeg kan godt se ifølge dit indlæg at det ikke har været nemt. Et
 eller andet sted synes jeg det virker håbløst at pumpe baglæs, men i morgen
 drøner jeg ned på apoteket og køber en ordentlig engangs bollesprøjte, og så
 skal den sørme få !
 
 Jeg har også pumpet temmelige meget, men jeg tror at jeg har gjort den fejl
 at jeg har luftet ud hvert minut, og jeg kan godt se ideen i at pumpe i
 laaaang tid, så trækker den kun luft ind få gange hvis det kan komme den vej
 ind.
 
 Tak for jeres indlæg og hjælp endnu en gang.
 
 Venligst,
 Lars
 
 
 
 "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
 news:3f6db531$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Ronni Kristensen wrote:
 > >> Jeg fylder beholderen op med DOT 4 olie, montere gummipakningen og
 > >> låget igen.
 > >
 > > Er det bremsevæske du bruger siden du skriver DOT4. Det skal bruges en
 > > mineralsk olie. Det er ikke sikkert pakningerne i din kobing kan
 > > holde til bremsevæske. På min Husaberg skal det være SAE 2-7W.
 >
 > STOP!!!  Det skal være DOT4 bremsevædske i koblingssystemet i en CBR1000.
 >
 > Allan Bojesen
 > CBR1000F
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Richard (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  21-09-03 23:07 |  
  |  
 
            Lars Rasmussen wrote:
 > Richard, det kunne være en ide at trykke væsken igennem bagfra, men et
 > stykke af vejen er der faste rør på modellen.
 Ja, og hvad så? - det er forhåbentlig da hul igennem begge veje   
(VFS'en har iøvrigt det samme, dvs, stålrør over motoren, indtil man 
 skifter til stålflexslange hele vejen   
> Carsten, du er en meget meget tålmodig mand, jeg synes selv at jeg har gjort
 > alt, men jeg kan godt se ifølge dit indlæg at det ikke har været nemt. Et
 > eller andet sted synes jeg det virker håbløst at pumpe baglæs, men i morgen
 > drøner jeg ned på apoteket og køber en ordentlig engangs bollesprøjte, og så
 > skal den sørme få !
 50 ml er helt fin til formålet - du kan med god ret sige, at din krikke 
 er blevet syg, hvis de spørger   
> Jeg har også pumpet temmelige meget, men jeg tror at jeg har gjort den fejl
 > at jeg har luftet ud hvert minut, og jeg kan godt se ideen i at pumpe i
 > laaaang tid, så trækker den kun luft ind få gange hvis det kan komme den vej
 > ind.
 Ja, du skal blive ved, og ved, og ved i en uendelighed; hver gang du 
 holder pause med pumperiet, kryber luftboblerne sig tilbage ind i det 
 hjørne, de gemmer sig i. Du skal forestille dig, at der inde i systemer 
 er nogle lommer/kroge, hvorfra luften er forhindret i at stige op, fordi 
 der er en kant, der forhindre deres naturlige opstigen mod reservoiret. 
 Den strøm, du skaber i væsken, når du pumper trækker/hvirvler lidt af 
 luftboblerne med sig og hen ad vejen ud gennem udluftningsskruen. Holder 
 du pause, "svupper" de ind i lommerne igen.
 Du kan i nogle tilfælde have held med at få nogle af boblerne ud, hvis 
 du stiller cyklen, så den hælder i den retning, hvor hydraulikslangen i 
 størst udstrækning leder opad mod reservoiret. Træk grebet ca 75 pct / 
 til 1-2 cm fra at ramme styret, lås det der med et spændebånd og lad det 
 stå natten over - eller et par dage. Så kan du være heldig, at en del af 
 luften er løbet opad i slangen og undslipper i reservoiret, når du 
 slipper grebet igen. Hjælper på mange maskiner, måske også din.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Gruby (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  21-09-03 23:10 |  
  |  
 
            On Sun, 21 Sep 2003 20:16:52 +0200, "Lars Rasmussen"
 <Lars_406@mail.tele.dk> wrote:
 Hej Lars.
 >
 >I dag fik MC'en lov til at hvile sig indtil jeg har fået mod på det igen.
 >Jeg tog en  tur i "madkassen" til blokhus istedet for.
 >
 Fire hjul er to for meget, specielt i den sensommer vi har nu   
>Tak for jeres gode råd. Jeg kommentere lige kort :
 >
 Jeg har haft meget "sjov" med koblingen på min Paso.
 Det er en hydraulisk drevet tørkobling.
 Udluftningen er ikke ret sjov, idet der ikke er megen modstand, og
 luftboblerne fint gemmer sig i slavecylinderen.
 Efter at have kæmpet med den nogle gange kastede jeg håndklædet i
 ringen og tog den svære vej til målet.
 Jeg pillede sidedækslet af koblingshuset og satte en skruetvinge på
 stemplet således at stemplet var i bund og ikke kunne bevæge sig mere
 end skruetvingen kunne gi' sig.
 Så er det bare at udlufte som du normalt udlufter bremser.
 Når du så mener at systemet er luftfrit vikler du en bagagestrop let
 omkring håndtaget og koblingsgrebet, således at systemet står med et
 moderat tryk natten over.
 Det bevirker at de resterende luftbobler er under tryk, og derfor
 langsomt vandrer op til mastercylinderen eller forsvinder ud gennem
 pakningerne.
 Når du næste morgen forsigtigt tager stroppen af forsvinder de sidste
 luftbobler ud af systemet gennem hovedcylinderens hul til
 væskebeholderen.
 Når du efterfølgende fatter koblingsgrebet er det hårdt som en sten,
 minus den fjedervirkning der er i skruetvingen.
 Skruetvingen kan nu fjernes og dækslet monteres igen.
 Og så virker koblingen igen som den skal.
 "Keine hexerei - nur behändichkeit"   
Første gang jeg så den med bagagestroppen var jeg også meget skeptisk
 - men det virker.
 Resten har jeg ingen kommentarer til.
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Blaabjerg \(rep~ (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ | 
  Dato :  21-09-03 20:41 |  
  |  
 
            Lars Rasmussen wrote:
 > Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, for nu er jeg kørt lidt
 > sur i det.
 Det kan jeg godt forstå. Der er ikke noget mere sygt end at sidde og mokke
 med det skidt.
 Hvis du har adgang til trykluft så er der kun én vej frem:
 http://www.harald-nyborg.dk/?=4432
Så tager det kun 10 sek...  
Held og lykke.
 Jens
 RD
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus (21-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus | 
  Dato :  21-09-03 21:06 |  
  |   
            Hej.
 
 Har du  prøvet at udluftet på banjo bolten ved bremsegrebet, der kan sagtens
 sidde lidt luft der.
 
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Rasmussen (23-09-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Rasmussen | 
  Dato :  23-09-03 07:22 |  
  |  
 
            Hej !
 I aftes lykkes det !!!!
 Jeg havde købt en bolle sprøjte på apoteket, hun spurgte selvfølgelig hvad
 den skulle bruges til    Hun havde mange MC'ister som havde købt sådan en
 fætter viste det sig.
 Jeg sugede nogle gange med en slange ind over udluftningsventilen med
 bremsegrebet aktiveret, og ja, der kom en del luft ud. Så trykkede jeg olien
 baglæns i systemet, og de viste sig at der var ganske små mængder af luft
 oppe ved beholderen.
 Så fik jeg i gang  med at pumpe, og 5 min efter med endnu et par
 udluftninger var sagen klaret !
 I er dygtige, tak !!!!
 Venligst,
 Lars
 "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message
 news:3f6e058f$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Har du  prøvet at udluftet på banjo bolten ved bremsegrebet, der kan
 sagtens
 > sidde lidt luft der.
 >
 >
 > Claus
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |