|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Harley Davidson - foreste tromle bremse Fra : Kasper Mejlgaard
 | 
 Dato :  25-09-03 11:18
 | 
 |  | Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå. Den
 foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
 
 Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
 jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
 sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
 omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
 den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
 eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
 såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
 upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
 
 Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
 
 --
 Kasper Mejlgaard
 
 
 |  |  | 
  Sporty (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sporty
 | 
 Dato :  25-09-03 11:46
 | 
 |  | Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
 > såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
 > upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
 >
 Jeg har efterhånden været med til at skrue i mange Harley´er, også med dit
 problem. Tromlebremser er nok lidt for gammeldags.
 Så du kan lige så godt bide i det sure æble, vil du have noget der kan
 bremse, må du nok ud i konvertering til skive.
 
 Hilsen Johnny.
 Sportster 1200 - Ren Porno
 
 
 > Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
 >
 > --
 > Kasper Mejlgaard
 
 
 
 
 |  |  | 
  Edvard Korsbæk (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk
 | 
 Dato :  25-09-03 13:25
 | 
 |  | En mulighed var at kigge sig om efter en Dobbelt-Duplex fra 'Et eller andet
 Italiensk'. De bremser formidabelt - Jeg brugte sådan en på en MMW 750
 engang, og er ikke helt så langt fra hvad der bør være på en ældre HD. Rent
 faktisk kan Grimeca købes som fabriksnye i 'Classic bike', men de er vist
 ganske kostbare.
 
 --
 Best regards
 
 Edvard Korsbæk
 +4570229998
 "Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
 > Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
 > 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
 Den
 > foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
 >
 > Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
 > jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
 > sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
 > omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
 > den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
 > eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
 > såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
 > upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
 >
 > Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
 >
 > --
 > Kasper Mejlgaard
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hekto (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  25-09-03 13:56
 | 
 |  | 
 
            In article <bkumri$j55$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
 > men de er vist
 > ganske kostbare.
 > 
 > 
 > 
 Tjaaaa ... ganske dyre, ihvertfald:
  Price of 230mm hub assembly complete. Packed weight = 12.5KG
 (hub, brake plates, linkage, shoes, bearings & spindle. As pictured 
 above.)
 Without VAT or carriage - £319.14
 Total price including carriage and VAT @ 17.5% to U.K. mainland. - 
 £385.00
 Total price including airmail delivery and VAT @ 17.5% to EU countries 
 - £426.00
 Total price including airmail delivery to USA & Canada (no VAT) - 
 £399.00 no tax.
 Total price including airmail delivery to Australia, Asia & Japan (no 
 VAT) - £440.00 no tax.    
 -- 
 /Hekto
 Suzuki LS650 + GS450E
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  ... What about www.mc- portalen.com ?
            
             |  |  | 
   Robert (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Robert
 | 
 Dato :  25-09-03 14:30
 | 
 |  | Hej
 
 Og husk! hvis du skifter du til skivebremser, så skal du til en ny vurdering
 hos T & S.
 
 /Robert
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-09-03 18:32
 | 
 |  | 
 Hekto <hekto.nospam@hekto.dk> skrev i en
 news:MPG.19dd044f6af2b85f9899f7@news.cybercity.dk...
 > In article <bkumri$j55$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
 > > men de er vist
 > > ganske kostbare.
 > >
 > Tjaaaa ... ganske dyre, ihvertfald:
 > Total price including carriage and VAT @ 17.5% to U.K. mainland. -
 > £385.00
 Tjaeh :-/
 lidt over 4.000,- er da ikke at regne når der ellers bygges om på HD'ere    Og i mine øjne kunne en Grimeca-ombygning være pengene værd i kraft af at
 holde stilen på den semi-klassiske 70'er, som ville blive skæmmet af en
 skivebremse!
 Tilbage er så om den amerikanske forgaffel matcher en så god bremse :-/
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
  uffe.j (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : uffe.j
 | 
 Dato :  25-09-03 15:49
 | 
 |  | Jeg har set sådan en italiensk tromlebremse ved forskellige loppemarkeder,
 sidst ved Søhøjlandets TT-løb.Den kostede ca. 3600 kr. Jeg ved ikke om det
 er så dyrt.
 
 
 --
 uffe.j@privatnospam.dk
 Ved svar, fjern "nospam".
 "Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
 news:bkumri$j55$1@sunsite.dk...
 > En mulighed var at kigge sig om efter en Dobbelt-Duplex fra 'Et eller
 andet
 > Italiensk'. De bremser formidabelt - Jeg brugte sådan en på en MMW 750
 > engang, og er ikke helt så langt fra hvad der bør være på en ældre HD.
 Rent
 > faktisk kan Grimeca købes som fabriksnye i 'Classic bike', men de er vist
 > ganske kostbare.
 >
 > --
 > Best regards
 >
 > Edvard Korsbæk
 > +4570229998
 > "Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
 > news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
 > > Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
 > > 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
 > Den
 > > foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
 > >
 > > Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige
 at
 > > jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
 > > sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til
 en
 > > omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at
 holde
 > > den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
 > > eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
 > > såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for
 at
 > > upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive
 foran?
 > >
 > > Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
 > >
 > > --
 > > Kasper Mejlgaard
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  S.G (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S.G
 | 
 Dato :  25-09-03 17:52
 | 
 |  | Det kan vel aldrig skade at gå dem efter og skifte klodserne (eller hvad det
 nu) hedder, kan være de er hærdet.
 Hvis nu du kan hente 20% mere er det jo allerede bedre
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  26-09-03 01:45
 | 
 |  | 
 Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en
 news:slrnbn5g6t.2dkg.nntpspam1@savage.chaos.dk...
 > Jeg er hen over sommeren blevet den glade ejer af en stock FLH1200 fra
 > 1970. Denne årgang er udstyret med en tromelbremse både foran og bagpå.
 Den
 > foreste er med direkte kabel, mens den bagerste er forstærket.
 >
 > Jeg har aldrig tidligere kørt Harley med tromlebremse foran og må sige at
 > jeg er lettere overrasket lidt den kan bremse. Flere har fortalt mig at
 > sådan er det bare og det har ikke noget at gøre med at den trænger til en
 > omgang. Den bremser så ringe at jeg ikke kunne tænke mig at prøve at holde
 > den med forbremsen på op- eller nedkørelsen til f.eks. et parkeringhus
 > eller færge. Er det virkelig rigtigt at forbremsen er så elendig og i
 > såfald hvad er mulighederne for at gøre det bedreNoget man kan gøre for at
 > upgrade tromlebremsen eller skal man ud i en konvertering til skive foran?
 >
 > Godt at bagbremsen er rigtigt effektiv og det ikke er en racermaskine...
 >
 > --
 > Kasper Mejlgaard
 
 Der kan være meget forskel på bremser, både skive og tromlebremser. Da jeg i
 1970 købte en BMW R60, en brugt politimotorcykel, blev den godkendt ved syn
 med en forbremse som var så dårlig at jeg få uger senere var ved at blive
 dræbt ved et trafikuheld (først bil, så autoværn, så bil og derefter jeg
 uden motorcykel igen autoværn). Derefter sørgede/sørger jeg altid for gode
 bremser, først en Grimeca, så en Egli Wincent, så en svarende til Grimecaen
 og så til sidst tromlebremsen fra England med 8 bremsebakker, som jeg senere
 brugte på min Honda CB 750.
 
 På de gamle motorcykler, som din fra 70, havde man ikke bremser som kan
 sammenlignes med dem fra idag bl.a. pga. at dækkene jo først efter 1968 kom
 med friktionsværdier der kunne tillade 50% mere opbremsning (og tilsvarende
 lægning ned i sving). Så på sin vis var bremserne inden da gode nok kontra
 dækkene.
 
 Det der spiller ind på hvor meget man skal bruge hånden for at bremse, med
 en tromlebremse, er jo bl.a. friktionen i bremsekablet - derfor
 plastic/nylon indlæg i kablet (smøring) samt hvordan bremsebakkerne
 vender/hængslet. I nogle kan de 2 eller 4 (eller 8) bremsebakker kan de være
 kontra hinanden medens de i andre kan være rettet samme vej. Og hvis de er
 rettet samme vej hjælper de selv med bremsningen hvis de er "modsat" rettet
 omdrejningen af hjulet. Desuden kommer bremsebelægningens kvalitet og type
 samt "bremseblokken/tromlens" kvalitet indi billedet.
 
 Da jeg for 7 år siden fik en BMW R60 fra 1976 kom det bag på mig hvor god en
 tromlebremse der sad på den, der var ingen forskel på den resulterende
 opbremsning sammenlignet med den der er der nu efter at være skiftet til
 skivebremse. Men jeg skiftede nu alligevel til skivebremse fordi de har det
 bedre vedr.køling, vægt og så ikke opsamling af støv fra bremsebakkerne i
 tromlebremsen.
 
 Det som Amand skriver om forgaflens styrke kan være både rigtigt og forkert.
 På de gamle Honda CB 750 var det jo af synsmyndighederne forbudt at komme 2
 skiver på pga. af forgaflen manglende styrke som de sagde; noget sludder.
 Ganske vist havde den 35 mm tykke forgaffel ingen styrke sammenlignet med
 den 35 fra Ceriani som jeg senere skiftede til, men belastningen ved
 opbremsningen kom ikke over det tilladelige ved en opbremsning. Cerianiens
 dimensioner - altså også godstykkelsen i røret - var den samme som Hondaens
 originale, men den kunne klare betydeligt mere hvis man væltede. Så
 materialekvaliteten spiller altså meget ind, da det jo ses af med samme mål
 vil give samme resultat ved styrkeberegningen.
 
 Mvh. Gert Thorgersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hekto (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  26-09-03 06:10
 | 
 |  | 
 
            In article <bl03rf$t5l$1@news.loxinfo.co.th>, Gert Bo thorgersen 
 says...
 > Men jeg skiftede nu alligevel til skivebremse fordi de har det
 > bedre vedr.køling, vægt og så ikke opsamling af støv fra bremsebakkerne i
 > tromlebremsen.
 > 
 > 
 Støv og deraf følgende ujævne bremsekraft, eller nærmere 
 doseringsproblemet, er vel sådan set den eneste ulempe der er ved 
 tromlebremsen?
 En tromlebremse, med de rigtige dimensioner bremser, sammenlignet med 
 en skive(r), fuldstændig lige så godt, og kølingen kan jo forbedres med 
 ribber og luftindtag/afgang.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah 600 SL + Suzuki LS650 + GS450E Til Salg!
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
   Edvard Korsbæk (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk
 | 
 Dato :  26-09-03 12:58
 | 
 |  | Støv og deraf følgende ujævne bremsekraft, eller nærmere
 > doseringsproblemet, er vel sådan set den eneste ulempe der er ved
 > tromlebremsen?
 > En tromlebremse, med de rigtige dimensioner bremser, sammenlignet med
 > en skive(r), fuldstændig lige så godt, og kølingen kan jo forbedres med
 > ribber og luftindtag/afgang
 [snip]
 
 Doserbarheden af sådan en dobbelt duplex er meget ringere end ved en lige så
 effektiv skivebremse. Men jeg savner nu den fornemme mekanik, jeg godt her
 mange år efter kan røbe stammede fra en Yamaha 250 RR maskine - Det var en
 Fontana kopi, og den var dejlig.
 
 --
 Best regards
 
 Edvard Korsbæk
 +4570229998
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kasper Mejlgaard (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Mejlgaard
 | 
 Dato :  26-09-03 16:10
 | 
 |  | It seems Gert Bo thorgersen wrote:
 > Det der spiller ind på hvor meget man skal bruge hånden for at bremse, med
 > en tromlebremse, er jo bl.a. friktionen i bremsekablet - derfor
 > plastic/nylon indlæg i kablet (smøring) samt hvordan bremsebakkerne
 > vender/hængslet. I nogle kan de 2 eller 4 (eller 8) bremsebakker kan de være
 > kontra hinanden medens de i andre kan være rettet samme vej. Og hvis de er
 > rettet samme vej hjælper de selv med bremsningen hvis de er "modsat" rettet
 > omdrejningen af hjulet. Desuden kommer bremsebelægningens kvalitet og type
 > samt "bremseblokken/tromlens" kvalitet indi billedet.
 
 Jeg checkede lige kablet efter som det første og det ser bestemt ikke for
 godt ud ved nærmere inspektion. Det er vist det orginale og der er faktisk
 adskillige steder hvor der er slidt hul indtil noget der ligner en
 metalspiral. Se det kunne tyde på at friktionen i dette kabel efterhånden
 er en del større end tiltænkt, og sådan nogle kabler er givetvis også
 blevet en del bedre siden '70.
 
 Jeg tror planen må være at gi' den et nyt kabel, få åbnet bremsen og
 inspiceret den og evt. gi' den en omgang også, hvis den ser skidt ud.
 
 Dette er også delvist affødt af at jeg har svært ved at forestille mig at
 en tromle forbremse i fin form, virkelig skulle kunne være så lousy...
 
 Lidt at bestille til vinter er jo heller ikke at foragte. Keep you postet
 og flere ideer/erfaringer modtages med glæde.
 
 Med løftet venstre (selvom jeg kører harley)
 
 --
 Kasper Mejlgaard
 
 
 |  |  | 
 |  |