|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | SV650S, lys i begge lygter Fra : Martin Pedersen
 | 
 Dato :  25-09-03 20:17
 | 
 |  | Hej
 
 Der sidder jo efterhånden nogen her i gruppen som kører rundt på en SV650S.
 Der skulle vel aldrig være nogen der har fundet ud af en måde at få lys i
 begge lygter, ved både lav og høj styrke?
 
 Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til er de engelske modeller udstyret med
 lys som kan laves om til at der er lys i begge, de pærer der sidder i skulle
 være klar til det, men ledningerne mangler. Dette har jeg ikke stødt på i
 den danske version
 
 Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et lygtesæt
 fra england?
 
 Mvh
 Martin
 SV650S fra 2001
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Arnfast (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Arnfast
 | 
 Dato :  25-09-03 20:46
 | 
 |  | 
 
            Martin Pedersen wrote:
 [snip]
 Du kan vel kortslutte 'pass'-knappen? Evt med et stykke gaffa    -- 
 -jens
 RSV1000 '99
            
             |  |  | 
  Flemming Nyboe (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Nyboe
 | 
 Dato :  25-09-03 20:47
 | 
 |  | 
 
            "Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
 news:bkvevd$7tu$1@sunsite.dk...
 > Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til er de engelske modeller udstyret
 med
 > lys som kan laves om til at der er lys i begge, de pærer der sidder i
 skulle
 > være klar til det, men ledningerne mangler. Dette har jeg ikke stødt på i
 > den danske version
 Hej.
 Jeg kan ikke svare, men jeg kan da stille nogle flere spørgsmål    Det er vist en dansk specialitet at der kun er nærlys i den ene lygte.
 Jeg tror loven kræver det ( ? ).
 Det er meget normalt at der findes specielle modeller af MC'er pga. lokale
 myndighedskrav.
 Værkstedsmanualen til SV650 nævner 11 forskellige typer (hvilken er iøvrigt
 den danske? E17 ? )
 Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de har
 medvirket til.
www.dmc-org.dk  (forsiden)
 > Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
 lygtesæt
 > fra england?
 Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
 forskellige !
 -- 
 VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382 |  |  | 
  Martin Pedersen (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Pedersen
 | 
 Dato :  25-09-03 20:58
 | 
 |  | 
 
            > Det er meget normalt at der findes specielle modeller af MC'er pga. lokale
 > myndighedskrav.
 > Værkstedsmanualen til SV650 nævner 11 forskellige typer (hvilken er
 iøvrigt
 > den danske? E17 ? )
 >
 > Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de
 har
 > medvirket til.
 > www.dmc-org.dk  (forsiden)
 Det de mener er vel rent faktisk at det blev lovligt at køre med dobbelt
 forlygter, og at de var med til at få det gennemtrumfet (det var hvad jeg
 kunne læse mig frem til på bla news.)
 >
 > > Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
 > lygtesæt
 > > fra england?
 > Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
 > forskellige !
 Jep, det er også det med de forskellige lygteglas der generer mig.    > -- 
 > VH Flemming Nyboe
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382 >
 Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
   Henrik Nielsen - Rap~ (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  25-09-03 21:17
 | 
 |  | 
 
            "Det de mener er vel rent faktisk at det blev lovligt at køre med dobbelt
 forlygter, og at de var med til at få det gennemtrumfet (det var hvad jeg
 kunne læse mig frem til på bla news.)"
 Jep, bl.a. Kawasaki har lys i begge lygter.... Det kan vi takke DMC for    -- 
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
    Martin Pedersen (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Pedersen
 | 
 Dato :  25-09-03 21:27
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
 news:bkvikc$235f$1@news.cybercity.dk...
 > "Det de mener er vel rent faktisk at det blev lovligt at køre med dobbelt
 > forlygter, og at de var med til at få det gennemtrumfet (det var hvad jeg
 > kunne læse mig frem til på bla news.)"
 >
 > Jep, bl.a. Kawasaki har lys i begge lygter.... Det kan vi takke DMC for
   >
 Og hvorfor kunne Suzuki så ikke lave det samme, det andet ser jo "træls" ud,
 men hvad, løsningen er nok så dyr at det ender med at man ikke ændrer det.
 Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
  Armand (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-09-03 22:16
 | 
 |  | 
 Flemming Nyboe <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en
 news:3f73460d$0$32539$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
 > news:bkvevd$7tu$1@sunsite.dk...
 > > Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til er de engelske modeller udstyret
 > > med lys som kan laves om til at der er lys i begge, de pærer der sidder
 i
 > > skulle være klar til det, men ledningerne mangler. Dette har jeg ikke
 stødt på i
 > > den danske version.
 > > Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
 > > ygtesæt fra england?
 >
 > Jeg tror du er nødt til at købe et udenlandsk lygtesæt - glassene er
 > forskellige !
 Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser der kun er
 beregnet som fjernlys??
 I så fald er der ingen nem kortslutnings-trick - Medmindre at du ønsker at
 køre med 50% fjernlys hele tiden    > Det er vist en dansk specialitet at der kun er nærlys i den ene lygte.
 > Jeg tror loven kræver det ( ? ).
 NIX!
 Faktisk er det lige modsat; men fabrikkerne producerer ikke modeller efter
 dansk lovgivning, hvorfor man bliver nødt til selv at modificere sig til en
 fuld udnyttelse af, loven!
 > Hvad mener DMC mon med at "Dobbelte Forlyger" er et politisk resultat de
 har
 > medvirket til. www.dmc-org.dk  (forsiden)
 At det herhjemme er tilladt at have nærlys i begge(!) forekommende
 forlygter!!
 Og dét er ikke normalt set i det store udland, faktisk er DK foran hvad
 denne regel angår    --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Flemming Nyboe (25-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Nyboe
 | 
 Dato :  25-09-03 22:29
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
 news:bkvm3j$27tq$1@news.cybercity.dk...
 > Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser der kun
 er
 > beregnet som fjernlys??
 Lige præcist.
 > At det herhjemme er tilladt at have nærlys i begge(!) forekommende
 > forlygter!!
 > Og dét er ikke normalt set i det store udland, faktisk er DK foran hvad
 > denne regel angår    Aha.
 Interessant. Så er det altså omvendt af hvad jeg troede.
 Det bemærkelsesværdige er så at UK modellen har nærlys i begge øjne.
 -- 
 VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382 |  |  | 
    RacerNiels (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RacerNiels
 | 
 Dato :  26-09-03 00:13
 | 
 |  | 
 
            "Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message
 news:3f735dfb$0$32523$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
 > news:bkvm3j$27tq$1@news.cybercity.dk...
 > > Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser der kun
 > er
 > > beregnet som fjernlys??
 > Lige præcist.
 NEJ! Det er lige omvendt. Kort lys i linsen og langt i parabolen. Hvis pæren
 i parabolen er en H4 kan man få "den korte tråd" til at tænde samtidig med
 linsen, og så kan man på den måde få nærlys i begge lygter. Hvis det er en
 H3- eller H1-pære som det f.eks. er på en Ducati er der ikke noget at gøre.
 Så kan man kun sørge for at nærlyset i linsen forbliver tændt når man tænder
 det lange permanent.
   Niels
 S FAU
www.sqzuki.subnet.dk |  |  | 
     Freddy Lang (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Freddy Lang
 | 
 Dato :  26-09-03 01:12
 | 
 |  | 
 
            RacerNiels wrote:
 > "Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message
 > news:3f735dfb$0$32523$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
 >> news:bkvm3j$27tq$1@news.cybercity.dk...
 >>> Er den ene lygte ikke en af disse hersens fiskeøje-agtige linser
 >>> der kun er beregnet som fjernlys??
 >> Lige præcist.
 >
 > NEJ! Det er lige omvendt. Kort lys i linsen og langt i parabolen.
 > Hvis pæren i parabolen er en H4 kan man få "den korte tråd" til at
 > tænde samtidig med linsen, og så kan man på den måde få nærlys i
 > begge lygter. Hvis det er en H3- eller H1-pære som det f.eks. er på
 > en Ducati er der ikke noget at gøre. Så kan man kun sørge for at
 > nærlyset i linsen forbliver tændt når man tænder det lange permanent.
 Korrekt. Det understreges yderligere af, at begge forlygtepærer på en SV-S
 er H1...netop det, at forskellen ligger i selve lygten (parabolen/linsen).
 Jeg har nu en helt anden plan... i løbet af vinteren vil jeg finde et sæt
 Xenon billygter på eBay.de, og så simpelthen bygge skidtet om, så Xenon
 lygterne passer på SV'eren... sandsynligvis går jeg helt over gevind og
 laver quad-lamper (to nærlys og to fjernlys)... mindre kan naturligvis ikke
 gøre det.     Grunden er ikke så meget pop-effekten, som det faktum at en MC har verdens
 dårligste lys (næst efter en trædecykel med dynamo!!), og gør kørsel i mørke
 til en rimelig u-fed oplevelse... eksempelvis på vej hjem fra Søby-træffet
 en torsdag aften i september...
 -- 
 Freddy
 SV 650 S-K1
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=159 |  |  | 
      Christian Knudsen (30-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  30-09-03 14:10
 | 
 |  | 
 "Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f73842a$0$32449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Grunden er ikke så meget pop-effekten, som det faktum at en MC har verdens
 > dårligste lys (næst efter en trædecykel med dynamo!!), og gør kørsel i
 mørke
 > til en rimelig u-fed oplevelse... eksempelvis på vej hjem fra Søby-træffet
 > en torsdag aften i september...
 >
 Tja, jeg var også meget utilfreds med lyset på min GS 500 (med TCP
 fuldkåbe).
 På min FZR600R er der imidlertid ingen problemer. Der har jeg kort og langt
 lys i begge lygter, hvilket giver et rigtig godt lys. Bedre end mange små
 bilers.
 Jeg har selv sørget for, at der er nærlys i begge lygter, da der ikke var
 det, da jeg købte den, og slet ikke da den kom til Danmark i 1994. Men efter
 de nye lovkrav må mc'er godt køre med nær og fjernlys i begge forlygter,
 sålænge der ikke er mere end 30 cm mellem pærerne. Det er der ikke på min
 FZR600R, og både paraboler og lygteglas er forberedt til det. Det var bare
 at trække en ledning, og så var den klaret.
 Desværre har SV S'eren ligesom min GS 500 med TCP kåben to forskellige
 paraboler, og to forskellige lygteglas, hvorfor det ikke er muligt at lave
 samme trick som på min FZRR.
 En sidste ting, der dog undrer mig er, at den R6'eren har kun har nærlys i
 den ene side, og fjernlys i den anden, når den nu godt må have nærlys i
 begge sider.
 Det ser 100 gange federe ud, som på billedet her;
http://www.yamaha-motor.com/products/UnitImage.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8&iid=5080 Synd, at vi åbenbart ikke må have det sådan i danmark
 Her tror jeg dog det er reglen med de 30cm, der gør at der er blevet sat nye
 paraboler og lygteglas i..... suk....
 mvmch
 christian
            
             |  |  | 
    Armand (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-09-03 16:37
 | 
 |  | 
 Flemming Nyboe <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en
 news:3f735dfb$0$32523$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Interessant. Så er det altså omvendt af hvad jeg troede.
 > Det bemærkelsesværdige er så at UK modellen har nærlys i begge øjne.
 
 Sure?
 Det kan jo blot være en eftermontering du har oplevet, ligesom at det, hvis
 din erfaring kun er fra billedmateriale, kan dreje sig om brug af nedrettet
 fjernlys for at give bedre symmetri ( en intetanende fotograf vil sikkert
 straks tro at den ene pære er sprunget, samt sidenhen opponere imid det
 usymmetriske look :-/  )
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Flemming Nyboe (27-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Nyboe
 | 
 Dato :  27-09-03 21:31
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
 news:bl41c0$h0d$1@news.cybercity.dk...
 > Sure?
 > Det kan jo blot være en eftermontering du har oplevet, ligesom at det,
 hvis
 > din erfaring kun er fra billedmateriale, kan dreje sig om brug af
 nedrettet
 > fjernlys for at give bedre symmetri ( en intetanende fotograf vil sikkert
 > straks tro at den ene pære er sprunget, samt sidenhen opponere imid det
 > usymmetriske look :-/  )
 Ak, ja.
 Jeg tror de fleste SV ejere har hørt den mange gange:
 "Din pære er sprunget"
 Min påstand om de angelsaxiske SV'eres lys kom fra diagrammet i
 servicemanualen,
 der viser 2 parallelforbundne pærer, hver med både nær- og
 fjernlysglødetråd.
 UK modellen hedder E-02
 -- 
 VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382 |  |  | 
  Søren Ottosen (26-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Ottosen
 | 
 Dato :  26-09-03 17:47
 | 
 |  | 
 > Nogen der er stødt på en løsning, eller er man nødt til at købe et
 lygtesæt
 > fra england?
 >
  Er der ikke asymetrisk lygter på SV'eren??
 I så fald er det jo ikke så smart at købe et lygtesæt i UK, da i jo kører i
 den "forkerte" side af vejen    Søren
            
             |  |  | 
  Martin Pedersen (27-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Pedersen
 | 
 Dato :  27-09-03 10:28
 | 
 |  | 
 
            > >
 >  Er der ikke asymetrisk lygter på SV'eren??
 > I så fald er det jo ikke så smart at købe et lygtesæt i UK, da i jo kører
 i
 > den "forkerte" side af vejen    >
 Jo, der er asymetriske lygter på den... her i DK. Har siddet og mailet lidt
 med en englænder, og åbenbart er lygterne på deres ens i begge sider, og
 begge er tændt både ved kort og lang lys, så det burde virke hvis man fik
 fat i et sæt derovre fra    Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
   Birger Poulsen (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Birger Poulsen
 | 
 Dato :  29-09-03 15:59
 | 
 |  | 
 
            "Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
 news:bl3l7b$3it$1@sunsite.dk...
 > Jo, der er asymetriske lygter på den... her i DK. Har siddet og mailet
 lidt
 > med en englænder, og åbenbart er lygterne på deres ens i begge sider, og
 > begge er tændt både ved kort og lang lys, så det burde virke hvis man fik
 > fat i et sæt derovre fra    >
 Husk lige på at det er glassene som giver retningen på det asymetriske, både
 højre og venstre, så jeg ville nok finde et andet land end England at handle
 den slags i.
 Hilsen
 Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141 |  |  | 
    Orla Pedersen (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Orla Pedersen
 | 
 Dato :  29-09-03 17:12
 | 
 |  | 
 Birger Poulsen skrev i meddelelsen
 <3f784908$0$97187$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
 >"Martin Pedersen" <martin@SLETDETHERthorgaard.com> wrote in message
 >news:bl3l7b$3it$1@sunsite.dk...
 >Husk lige på at det er glassene som giver retningen på det asymetriske,
 Næeh det er det nu ikke. Der er det flotteste asymetriske nærlys på VTR'en
 med et helt "plant/glat" glas. Det er såmænd meget mere enkelt, prøv at måle
 vinklen på den lille afskærmning i pæren i forhold til parabolen. Nogle
 lygteglas hjælper så til med at focusere lyset i den ønskede retning, men
 det er bestemt ikke alle lygter der udnytter den mulighed.
 >så jeg ville nok finde et andet land end England at handle
 >den slags i.
 Absolut, hvis ellers glassene er uden "mønster" på SV'en kan de nok
 genbruges. Men nye paraboler skal helt sikkert findes på kontinentet.
 Engelske ditto fikserer pæren i en vinkel man hurtigt vil blive upopulær på
 herhjemme.
 mvh
 Orla
 >
 >Hilsen
 >Birger
 >http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |