|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | For hjul til Fireblede Fra : Martin Jensen
 | 
 Dato :  28-09-03 18:14
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har lige købt en fireblade...
 Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
 hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
 denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 
 Mvh
 Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
  Janner (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Janner
 | 
 Dato :  28-09-03 20:05
 | 
 |  | 
 > Jeg har lige købt en fireblade...
 > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
 > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
 > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 >
 > Mvh
 > Martin
 >
 Du skal bare finde en fælg fra en CBR600 F'er så er det bare på med svinet.
 Selvfølgeligt skal den sænkes i gaffelbroen ved operationen. Om køre
 egenskaberne bliver bedre er vel en smagssag ..........Vi har en fra klubben
 der foretog operationen og han var vældig tilfreds.
 Hygge
 Jan
www.gugmc.dk |  |  | 
  Tommy Fer (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  28-09-03 21:27
 | 
 |  | 
 "Janner" <ask@me.just> skrev i en meddelelse
 news:3f772f77$0$54811$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Jeg har lige købt en fireblade...
 > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
 > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
 til
 > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 
 En fælg fra en VFR400R passer direkte på, skiverne er de samme.... Men nok
 ikke nem at finde..
 
 mvh Tommy Fer
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  04-10-03 01:26
 | 
 |  | 
 "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har lige købt en fireblade...
 > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
 > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender til
 > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 >
 > Mvh
 > Martin
 >
 Jeg kender til geometrien bag det, men jeg kender ikke til date vedr. den
 aktuelle model, men har altid kigget på det på både motorcykler og
 trædecykler jeg har ejet.
 
 Styringen er jo bestemt af flere ting især totalvægten på køretøjet, stellet
 stivhed, neddæmpning/neddykning i forgaflen (den bliver jo neddykket under
 kørsel i sving og ved opbremsninger og ujævn vej), dækbredden og efterløbet.
 
 Efterløbet er jo afstanden mellem punktet hvor kronrørsakslen sigter på
 vejbanen, og så dér hvor forhjulet, bag dette punkt,aktuelt træder på
 jorden. På de gamle englændere, Triumph og Norton, talte man om ca. 8,5 cm
 efterløb, senere japanere om større tal.Ved ændring til større efterløb vil
 motorcyklen søge mere ligeud kørsel, og "tung" at dreje, med lille efterløb
 vil den være lettere at smide rundt på snoede veje, men med for lille
 efterløb vil den være overstyret og svær at holde under ligeud kørsel ved
 især stor fart. På en Raleigh sports cykel jeg havde var efterløbet 4,04 cm
 medens på en bycykel, jeg optegnede og målte, var 2,2 cm.
 
 Men i et sving har vi jo centrifugalkraften, så derfor trykket forgaflen ned
 hvilket mindsker efterløbet, derfor spiller forgaflen ind. Der fandtes
 tidligere motorcykler med hængslede forgafler (som på BMWérne 1957 - 1969)
 hvor det på nogen kunne resultere i løftning af forenden/forgaflen.
 
 Men på motorcykler som de gamle Triumpher og Nortoner var der jo nogen med
 samme bredde dæk for og bag, og for dem med smallere fordæk foran end bag
 bliver der overstyring sammenlignet med dem der har lige brede dæk for og
 bag; hvis de altså har ens efterløb. For vi skal jo betragte pilen for
 motorcyklens fremad bevægelse i tredimensionalt plan og for dem med
 overstyring vil pilen jo sigte nedad, udover som tangent til kurven.
 
 Så derfor køreegenskaberne i dit tilfælde altså ikke kun bestemt af
 hjuldiameteren men også af det dæk der monteres. Og man kan jo sjunglere
 meget med næsten bibeholdelse af dækdiameter ved f.eks. at gå til mindre
 fælgdiameter, med bredere og så bredere dæk og resulterende mere
 ligeudsøgende retning under nedlægning i sving, hvis køretøjet for
 eks.føltes overstyret når den lå ned i sving.
 
 Jeg håber du har fået nogen idé det med køreegenskaber og ændring af
 forhjul. Og altså forståelse for hvorfor din motorcykel skulle kunne blive
 bedre, ud fra hvad andre har ændret.
 
 Mvh. Gert Thorgersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  John Jensen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Jensen
 | 
 Dato :  04-10-03 09:40
 | 
 |  | 
 "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
 >
 > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Hej
 > >
 > > Jeg har lige købt en fireblade...
 > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående styring,
 > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
 til
 > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 > >
 > > Mvh
 > > Martin
 
 
 Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
 udvalg af dæk, da der ikke
 er så mange at vælge mellem i 16".
 
 Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
 køreegenskaber tvivler jeg på.
 
 / John
 
 
 
 
 |  |  | 
   Gert Bo thorgersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  04-10-03 13:29
 | 
 |  | 
 "John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 > news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
 > >
 > > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 > > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > > Hej
 > > >
 > > > Jeg har lige købt en fireblade...
 > > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
 styring,
 > > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
 > til
 > > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 > > >
 > > > Mvh
 > > > Martin
 >
 >
 > Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
 > udvalg af dæk, da der ikke
 > er så mange at vælge mellem i 16".
 >
 > Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
 > køreegenskaber tvivler jeg på.
 >
 > / John
 >
 Martin skriver jo netop at han vil ændre motorcyklen for at få bedre
 køreegenskaber.
 Og jeg kan da selv huske fra da jeg bl.a. havde en BMW R60 fra 1960, med
 svinggaffelen foran, og 9,0 cm efterløb til "solo", kontra 6,5 cm til
 sidevogn (for sidevogn beregnet til max 140 km/tim) og da ændrede det til en
 Ceriani forgaffel som gav 8,5 cm efterløb, og derefter kunne jeg køre så
 hurtigt om hjørner som Triumphér og Nortonér. Og ligeledes indvirker et
 hjul/fælg jo med mindre diameter til at kunne give dæk med mindre diameter
 og derved mindre resulterende efterløb. Eller bibeholdelse samme omkreds via
 et "større/bredere" dæk og derved bibeholde efterløbet ved ligeudkørsel men
 få mindre "overdrejning" når den bliver lagt ned. Og at vi regner i små
 dimensioner, ud fra hvordan den enkelte fører helst vil have motorcyklen ses
 jo f.eks. af de variable indstillinger til kipning af forgaffelbenene i
 relation til kronrørsakslen.
 
 Gert Thorgersen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mikkel Kring (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Kring
 | 
 Dato :  04-10-03 15:04
 | 
 |  | Jeg vil mene at den største grund til at skifte til en 17" er at det giver
 større stabilitet i styring, ved netop at gå en del ned i profil på dækket
 når der monteres 17" fælg.
 Jeg kender tilfædig vis en som har en 17" liggende til en fireblade alt der
 mangler er maling og montering,, og så er du skarpere end nogensinde.
 
 Kring GSX-R 1100 4 sale
 "John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 > news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
 > >
 > > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 > > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > > Hej
 > > >
 > > > Jeg har lige købt en fireblade...
 > > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
 styring,
 > > > hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen der kender
 > til
 > > > denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 > > >
 > > > Mvh
 > > > Martin
 >
 >
 > Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
 > udvalg af dæk, da der ikke
 > er så mange at vælge mellem i 16".
 >
 > Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
 > køreegenskaber tvivler jeg på.
 >
 > / John
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-10-03 01:33
 | 
 |  | 
 John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
 news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 > news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
 > >
 > > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 > > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > >
 > > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
 > > > styring, hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen
 der
 > > > kender til denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 >
 > Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et større
 > udvalg af dæk, da der ikke er så mange at vælge mellem i 16".
 > Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
 > køreegenskaber tvivler jeg på.
 
 - - - - og en simpel kørtur på en Fireblade af senere årgang, og derved med
 17" forhjul, vil hurtigt afgøre dét!
 
 Min opfattelse er at man som nybagt ejer (bruger) nok ikke vil kunne mærke
 forskel, og at udgiften til en ombygning under alle omstændigheder ikke vil
 være forkelllen værd :-|
 
 Eftersom at du ligefrem er nybagt ejer af 'Bladen, synes jeg endvidere at du
 er på vej ud på et skråplan med en sådan ide: Den nyindkøbte model burde da
 (stadig) være verdens fedeste model (for dig), og er økonomien til en
 ombygning, ville du velsagtens have brugt lidt flere penge på køb af en
 nyere model :-/
 
 Iøvrigt er "spild-af-penge-ved-at-tune" -snakken snart et af mine faste
 mantra'er her på gruppen!
 Prøv at søge tilbage i tiden v.h.a. "tuning", og hvis ikke at du orker, så
 er essensen at det er billigere at sælge og efterfølgende købe en anden
 model, end at tune - Og dét dækker også ombygninger, som denne!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    John Jensen (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Jensen
 | 
 Dato :  07-10-03 15:42
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:blt2be$1hhv$11@news.cybercity.dk...
 >
 > John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
 > news:3f7e85bf$0$54868$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 > > news:bll4jj$md2$1@news.loxinfo.co.th...
 > > >
 > > > "Martin Jensen" <hejfisdan@pc.dk(fjerne hej)> wrote in message
 > > > news:3f7716ea$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > > >
 > > > > Jeg har hørt at cyklen skulle få ekstra gode enskaber, angående
 > > > > styring, hvis man skifter sit for hjul ud med et 17´.. er der nogen
 > der
 > > > > kender til denne operation, og hvad man skal købe til operationen?
 > >
 > > Grunden til at skifte til 17" forhjul er lige så meget for at få et
 større
 > > udvalg af dæk, da der ikke er så mange at vælge mellem i 16".
 > > Om du som "normal dødelig" vil kunne mærke forskel på styring og
 > > køreegenskaber tvivler jeg på.
 >
 > - - - - og en simpel kørtur på en Fireblade af senere årgang, og derved
 med
 > 17" forhjul, vil hurtigt afgøre dét!
 >
 > Min opfattelse er at man som nybagt ejer (bruger) nok ikke vil kunne mærke
 > forskel, og at udgiften til en ombygning under alle omstændigheder ikke
 vil
 > være forkelllen værd :-|
 >
 > Eftersom at du ligefrem er nybagt ejer af 'Bladen, synes jeg endvidere at
 du
 > er på vej ud på et skråplan med en sådan ide: Den nyindkøbte model burde
 da
 > (stadig) være verdens fedeste model (for dig), og er økonomien til en
 > ombygning, ville du velsagtens have brugt lidt flere penge på køb af en
 > nyere model :-/
 >
 > Iøvrigt er "spild-af-penge-ved-at-tune" -snakken snart et af mine faste
 > mantra'er her på gruppen!
 > Prøv at søge tilbage i tiden v.h.a. "tuning", og hvis ikke at du orker, så
 > er essensen at det er billigere at sælge og efterfølgende købe en anden
 > model, end at tune - Og dét dækker også ombygninger, som denne!
 >
 > --
 > Armand.
 >
 > Kort sammenfattet var det nogenlunde det jeg ville skrive, jeg brugte bare
 ikke så mange ord... =   / John
 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |