|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | "kobler ud i 2. gear" Fra : uth
 | 
 Dato :  28-09-03 20:32
 | 
 |  | Jeg er - den ellers - glade ejer af en Yamaha FJ1100. Her på det sidste er
 den dog begyndt, når jeg accelerer hårdt i 2. gear, at gøre som om jeg meget
 hurtigt kobler ud og til igen...udover at det lyder åndsvagt, så giver det
 jo også en noget ujævn kørestil og specielt ud af svingene er det nærmest
 farligt. Fænomenet eksisterer kun i 2. gear. Nogen der har en idé om, hvad
 det kan være???
 
 vh
 
 gert
 fj1100  - ´88
 
 
 
 
 |  |  | 
  S.G (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S.G
 | 
 Dato :  28-09-03 20:42
 | 
 |  | 
 > den dog begyndt, når jeg accelerer hårdt i 2. gear, at gøre som om jeg
 meget
 > hurtigt kobler ud og til igen...udover at det lyder åndsvagt
 
 Er ked af at sige:
 Det er dit 2. gear der er ved at ryge.
 Du vil opleve at den vil gøre det oftere og oftere. Dvs den vil ose komme
 til at gøre det selvom du ikke accelerer hårdt.
 På et tidspunkt vil det være så slemt at du ikke ville kunne bruge dit 2.
 gear.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Paulin (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  28-09-03 20:44
 | 
 |  |  |  |  | 
  S.G (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S.G
 | 
 Dato :  28-09-03 21:00
 | 
 |  | 
 >
 > > Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 >
 > ...den glider formentlig i koblingen...
 
 Jeg vil mene det er værre. Har oplevet netop det han beskriver på 3 mc´er
 (beskrev det selv på samme måde). De skulle alle have skiftet 2. gearet.
 sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul) af selve 2.
 gearet er slidte og derfor springer den ud af gear og hurtigt ind i gear
 igen. Dette vil blive værre med tiden "jo mere runde" kanterne bliver. Hvis
 den ville glide i koblingen ville det ikke være så markant. Prøv selv at
 tage en tur på din mc og giv et hurtigt klem på koblinen lige omkring
 koblingspunktet. Det er det der sker, og det forbindes med et slidt gear.
 Meget typisk er det 2. gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2.,
 det betyder en del gearkiks som slider på 2. gearet.
 
 
 
 
 |  |  | 
   uth (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : uth
 | 
 Dato :  28-09-03 21:13
 | 
 |  | Jeg tror ikke så meget på koblingsteorien, så burde den vel også gøre det i
 de andre gear.   Er der nogen af jer der ved hvor økonomisk omfattende
 reperationen af gearkassen vil være?
 
 "S.G" <diller@fjernmbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:V3Hdb.670$pJ1.668@news.get2net.dk...
 >
 > >
 > > > Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 > >
 > > ...den glider formentlig i koblingen...
 >
 > Jeg vil mene det er værre. Har oplevet netop det han beskriver på 3 mc´er
 > (beskrev det selv på samme måde). De skulle alle have skiftet 2. gearet.
 > sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul) af selve 2.
 > gearet er slidte og derfor springer den ud af gear og hurtigt ind i gear
 > igen. Dette vil blive værre med tiden "jo mere runde" kanterne bliver.
 Hvis
 > den ville glide i koblingen ville det ikke være så markant. Prøv selv at
 > tage en tur på din mc og giv et hurtigt klem på koblinen lige omkring
 > koblingspunktet. Det er det der sker, og det forbindes med et slidt gear.
 > Meget typisk er det 2. gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2.,
 > det betyder en del gearkiks som slider på 2. gearet.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-10-03 01:29
 | 
 |  | 
 uth <gert@uth.dk> skrev i en
 news:3f7740f4$0$24617$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg tror ikke så meget på koblingsteorien, så burde den vel også gøre det
 > i de andre gear
 
 Nu tror jeg heller ikke på koblingen som årsag; men derfor er belastningen
 af koblingen nu engang voldsomst i de lavere gear, hvorfor dét ikke er et
 argument :-|
 Men igen: så skulle problemet især være forekommende i 1. gear!!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Uth (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uth
 | 
 Dato :  07-10-03 08:33
 | 
 |  | 
 
            Nu tror jeg heller ikke på koblingen som årsag; men derfor er belastningen
 af koblingen nu engang voldsomst i de lavere gear, hvorfor dét ikke er et
 argument :-|
 Men igen: så skulle problemet især være forekommende i 1. gear!!
 --
 Armand.
 Jeg er helt enig, men...jeg har prøvet at holde foden under gearpedalen, men
 kan ikke mærke noget eller holde den fast i  gearet. Jeg havde den ved KS
 Motor, hvor en af deres mekanikere prøvede at køre en tur på den, og hans
 umiddelbare reaktion var, at den gik alt for hurtigt tilbage i gear igen,
 hvis den faktisk gik ud af gear...så det måtte absolut være koblingen. Nu er
 problemet midlertid blevet værre, og jeg synes det virker som om, den
 springer tænder over på tandhjulet. Det lyder ikke som om den går ud af
 gearet og ind igen. Det sker fortsat kun i 2. gear, så konklusionen må
 absolut være, at det er gearet, der er noget galt med, for det sker første
 gang allerede omkring 5000 rpm, og  når jeg accelerer hårdt når den at
 "svippe" 5-6 gange inden jeg skal skifte igen - og ved 5000 rpm yder den jo
 slet ikke sit maksimale moment. KS tilbyder gearkassereperationen til kr.
 3.500 inkl. alt (hvis jeg selv skruer kåben af) - det lyder vist meget
 fornuftigt, kan jeg se på dine priser    Tak for gode kvalificerede kommentarer!!!
            
             |  |  | 
     Hans Joergensen (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  07-10-03 09:05
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Nu tror jeg heller ikke på koblingen som årsag; men derfor er belastningen
 > af koblingen nu engang voldsomst i de lavere gear, hvorfor dét ikke er et
 > argument :-|
 Næh? belastningen på koblingen må være højst i de højeste gear..
 I de lave gear er det absolut nemt at sende maskinen fremad, i de
 høje gear kræver det nogle flere kræfter.
 RD'en fedter lidt når det er koldt... den fedter _KUN_ i 5. og 6. ..
 // Hans
 -- 
 Leveret af http://enterprise-server.dk "Vejen til en professionel løsning"
            
             |  |  | 
   Hans Paulin (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  28-09-03 21:25
 | 
 |  | 
 
            S.G wrote:
 > Jeg vil mene det er værre. Har oplevet netop det han beskriver på 3
 > mc´er (beskrev det selv på samme måde). De skulle alle have skiftet
 > 2. gearet. sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene
 > tandhjul) af selve 2. gearet er slidte og derfor springer den ud af
 > gear og hurtigt ind i gear igen.
 ....har jeg så til gode at opleve...
 > Dette vil blive værre med tiden "jo
 > mere runde" kanterne bliver. Hvis den ville glide i koblingen ville
 > det ikke være så markant.
 ....man skal nok have oplevet situationen for at kunne diagnosticere
 problemet...
 > Prøv selv at tage en tur på din mc og giv
 > et hurtigt klem på koblinen lige omkring koblingspunktet.
 ....som skrevet andet sted har jeg oplevet koblinger slippe, når største
 moment sætter ind - men det er formentlig et mere glidende slip end
 spørgerens oplevelse...
 > Det er det
 > der sker, og det forbindes med et slidt gear. Meget typisk er det 2.
 > gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2., det betyder en
 > del gearkiks som slider på 2. gearet.
 ....hvis motoren er samlet horisontalt, kan man vel "bare" rive den ud af
 rammen og pille bundkarret af, hvorefter der er adgang til
 herlighederne...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
    Armand (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-10-03 01:28
 | 
 |  | 
 
            uth <gert@uth.dk> skrev i en
 news:3f775060$0$24628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:bl7g2a$ppb$1@sunsite.dk...
 >
 > >...hvis motoren er samlet horisontalt, kan man vel "bare" rive den ud af
 > > rammen og pille bundkarret af, hvorefter der er adgang til
 > > herlighederne...
 >
 > jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn   ...det får jeg
 > aldrig selv gjort...
 Nu er det jo heller ikke bundkarret, men derimod selve den nederste
 motorblok => alle ydre dæksler (á koblings-, generator- og tændings-) skal
 først afmonteres, ligesom at det ér midt inde  motoren (á blotlagt(e)
 krumtap og hovedlejer) at man ender    > .........så hvis nogen har en idé om prisen, så "hit med den"...
 Talte i sidste weekend med en ZXR750-ejer, som havde givet 5.500.- for en
 gearkasse udskiftning (en brugt gearkasse, á 2stk komplette gearaksler, er
 formodentligt ikke meget dyrere end at have en mekaniker til at montere to
 indkøbte tandhjul på de originale aksler!) =   --
 Armand.
 (der selv står midt i tilsvarende job, og gudske lov for dét (at man selv
 kan!))
            
             |  |  | 
     Hans Paulin (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  07-10-03 07:51
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Nu er det jo heller ikke bundkarret, men derimod selve den nederste
 > motorblok
 ....my bad...
 ....men I ved, hvad jeg mener...    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
   uth (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : uth
 | 
 Dato :  28-09-03 22:19
 | 
 |  | 
 
            jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn   ...det får jeg aldrig
 selv gjort...så hvis nogen har en idé om prisen, så "hit med den"...
 "S.G" <diller@fjernmbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:V3Hdb.670$pJ1.668@news.get2net.dk...
 >
 > >
 > > > Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 > >
 > > ...den glider formentlig i koblingen...
 >
 > Jeg vil mene det er værre. Har oplevet netop det han beskriver på 3 mc´er
 > (beskrev det selv på samme måde). De skulle alle have skiftet 2. gearet.
 > sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul) af selve 2.
 > gearet er slidte og derfor springer den ud af gear og hurtigt ind i gear
 > igen. Dette vil blive værre med tiden "jo mere runde" kanterne bliver.
 Hvis
 > den ville glide i koblingen ville det ikke være så markant. Prøv selv at
 > tage en tur på din mc og giv et hurtigt klem på koblinen lige omkring
 > koblingspunktet. Det er det der sker, og det forbindes med et slidt gear.
 > Meget typisk er det 2. gear, da der jo ligger et frigear imellem 1. og 2.,
 > det betyder en del gearkiks som slider på 2. gearet.
 >
 >
            
             |  |  | 
    Hans Paulin (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  28-09-03 22:28
 | 
 |  | 
 
            uth wrote:
 > jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn    ....nå, okay    ....på min Honda 7½ kunne man løfte hele "indmaden" ud, da først bunden
 var af - det var ikke meget vanskeligere end at skifte en pære...    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
     Uth (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uth
 | 
 Dato :  29-09-03 07:12
 | 
 |  | 
 
            Nå, OK, men jeg prøvede at skille en suzuki 750 GSXF ad sidste vinter....det
 var et kæmpe-kæmpe-kæmpe arbejde at få blokken fri...måtte stort set skille
 den ad i atomer men det kan da godt være, at det ikke er så slemt på
 Yamahaen....men det er jo et ordentligt svin at bakse rundt med    -
 specielt hvis man ikke lige har en talje og ordentlige værkstedsfaciliteter
 "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
 news:bl7jsi$366$1@sunsite.dk...
 uth wrote:
 > jeg kan godt lide, at du satte bare i citationstegn    ....nå, okay    ....på min Honda 7½ kunne man løfte hele "indmaden" ud, da først bunden
 var af - det var ikke meget vanskeligere end at skifte en pære...    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
      Hans Paulin (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  29-09-03 09:22
 | 
 |  | 
 
            Uth wrote:
 > Nå, OK, men jeg prøvede at skille en suzuki 750 GSXF ad sidste
 > vinter....det var et kæmpe-kæmpe-kæmpe arbejde at få blokken
 > fri...måtte stort set skille den ad i atomer
 ....på min Honda CB 7½ skulle man ha udstødning, karburatorer og
 oliefilterhus af - plus slanger til oliesumpen og ledninger osv. - for
 at få motoren ud af stellet...
 > men det kan da godt
 > være, at det ikke er så slemt på Yamahaen....
 ....jeg har ingen specifik kendskab til en Yamaha - har kun prøvet at
 pille motoren ud på min XS 6½ og min CB 7½ - XS'eren vejede ikke så
 meget, hvorimod CB'eren var tung - men dog ikke mere, end at jeg kunne
 gøre det uden hjælp...
 ....i dag ville jeg dog nok få hjælp til det, da det er på grænsen af,
 hvad jeg har lyst til at løfte...
 > men det er jo et
 > ordentligt svin at bakse rundt med    - specielt hvis man ikke lige
 > har en talje og ordentlige værkstedsfaciliteter
 ....jeg havde ingen talje, men en sådan kan man jo købe eller låne for en
 billig penge...
 ....hvad angår værkstedsfaciliteter har jeg heller ikke haft nogle
 sådan - dog værktøjet har jeg altid haft...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
       Gert Bo thorgersen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  05-10-03 01:15
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
 news:bl8q29$1ut$1@news.cybercity.dk...
 > Uth wrote:
 >
 > > Nå, OK, men jeg prøvede at skille en suzuki 750 GSXF ad sidste
 > > vinter....det var et kæmpe-kæmpe-kæmpe arbejde at få blokken
 > > fri...måtte stort set skille den ad i atomer
 >
 > ...på min Honda CB 7½ skulle man ha udstødning, karburatorer og
 > oliefilterhus af - plus slanger til oliesumpen og ledninger osv. - for
 > at få motoren ud af stellet...
 >
 > > men det kan da godt
 > > være, at det ikke er så slemt på Yamahaen....
 >
 > ...jeg har ingen specifik kendskab til en Yamaha - har kun prøvet at
 > pille motoren ud på min XS 6½ og min CB 7½ - XS'eren vejede ikke så
 > meget, hvorimod CB'eren var tung - men dog ikke mere, end at jeg kunne
 > gøre det uden hjælp...
 >
 > ...i dag ville jeg dog nok få hjælp til det, da det er på grænsen af,
 > hvad jeg har lyst til at løfte...
 >
 > > men det er jo et
 > > ordentligt svin at bakse rundt med    - specielt hvis man ikke lige
 > > har en talje og ordentlige værkstedsfaciliteter
 >
 > ...jeg havde ingen talje, men en sådan kan man jo købe eller låne for en
 > billig penge...
 >
 > ...hvad angår værkstedsfaciliteter har jeg heller ikke haft nogle
 > sådan - dog værktøjet har jeg altid haft...
 > --
 >                Med venlig hilsen
 >                          Hans
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 >
 Ja da jeg havde en CB 750 fra 1974 ->1979, kan jeg huske at det tog 8 timer
 for mig at tage motoren ud af stellet og montere den igen når jeg skulle
 have den ud for at skifte eller ændre på knastakselen. Og da jeg havde
 arbejdsrum på 3 sal i en gammel ejendom med højt til loftet - altså svarend
 dertil normal 5´te sal - kunne jeg mærke det ½ time efter i mine ben når jeg
 hver vinter bar motoren op dertil. Den vejede op til. 83 km, men man kunne
 lette den lidt ved at aftage kobling, selvstarter og svinghjul.
 Da jeg rodede meget med knastaklser til den overvejede jeg at købe Seeley
 stel til den, da jeg på fotos kunne se at der var mere luft over knastaksel
 dækslet, men Seeley vidste mærkelig nok ikke selv om der derved var plads
 til at aftage dækslet uden først at tage motoren ud af stellet!
 Det var lettere med BMWén jeg havde inden Hondaen at ordne meget på motoren
 uden at tage den ud af stellet, og samtidig hurtig og let at tage motoren ud
 og derefter montere igen, den var jo også lettere.
 Gert Thorgersen
            
             |  |  | 
        Hans Paulin (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  05-10-03 08:35
 | 
 |  | 
 
            Gert Bo thorgersen wrote:
 > Ja da jeg havde en CB 750 fra 1974 ->1979, kan jeg huske at det tog 8
 > timer for mig at tage motoren ud af stellet og montere den igen når
 > jeg skulle have den ud for at skifte eller ændre på knastakselen.
 ....jow...
 ....jeg havde motoren ude 7 eller 8 gange i et forsøg på at finde
 (diverse) utætheder, som gav sig udslag i, at den dryppede fra
 topstykket...
 ....en gang havde jeg lige fået den i stellet og var på vej i seng, da
 jeg opdagede, at der på min vaskemaskine lå en bolt og en fladskive, som
 skulle have siddet i enden af knastakslen... ;-(
 ....så var det bare at rive den ud igen...    > Og
 > da jeg havde arbejdsrum på 3 sal i en gammel ejendom med højt til
 > loftet - altså svarend dertil normal 5´te sal - kunne jeg mærke det ½
 > time efter i mine ben når jeg hver vinter bar motoren op dertil. Den
 > vejede op til. 83 kg,
 ....nå, okay! - helt sjovt at høre, hvor meget vægten var! - jeg var i
 hvert fald meget belastet af kiloene dén dag jeg bar den ude fra en bil
 ved kantstenen og ned i min fars kælder ca. 50 meter væk - puha!    ....da jeg senere flyttede på landet, hvor jeg stadig pillede motoren ud
 og skilte den ad en gang i mellem, prøvede jeg dels at stå på
 gårdspladsen og skille den ad i noget, der udviklede sig til en
 "sandstorm" - dels at stå med olie op til begge albuer, da jeg blev
 invaderet af et sky af "gnavpander" - små bitte "fluer", som sætter sig
 alle vegne: i øjne, næsebor og hvad har vi alt og *kildrer* - hi hi LOL
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
   Armand (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-10-03 00:17
 | 
 |  | 
 S.G <diller@fjernmbox301.get2net.dk> skrev i en
 news:V3Hdb.670$pJ1.668@news.get2net.dk...
 >
 > >
 > sammenkoblingen (de kantede sider af de pågældene tandhjul)
 
 Tandhjulenes "klør"!!.
 
 --
 Armand (definitions-revser)
 (der forøvrigt mener at man burde kunne følge med i, og derved få bekræftet,
 balladen i gearkassen ved at forsøge at holde 2.gearet inde igenem fortsat
 belastning af gearpedalen)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  28-09-03 21:00
 | 
 |  | Hans Paulin wrote:
 
 > uth wrote:
 >
 >> Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 >
 > ...den glider formentlig i koblingen...
 
 Næppe, så ville den nemlig ikke få ved igen.
 
 S.G. har desværre ret, og det er desværre et almindeligt problem med FJ'erne
 :-/
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
   Hans Paulin (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  28-09-03 21:18
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Hans Paulin wrote:
 >
 >> uth wrote:
 >>
 >>> Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 >>
 >> ...den glider formentlig i koblingen...
 >
 > Næppe, så ville den nemlig ikke få ved igen.
 ....nå okay - min CB7½ gled bare, når største moment satte ind - har osse
 prøvet på Zukien...
 > S.G. har desværre ret, og det er desværre et almindeligt problem med
 > FJ'erne :-/
 ....jeg ved godt, at de har det med at smide 2. gear - jeg kunne bare
 ikke forestille mig, hvad der rent mekanisk sker i den situation!?
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
    Gert Bo thorgersen (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  29-09-03 01:15
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:bl7fl5$lka$1@sunsite.dk...
 > Jes Vestervang wrote:
 > > Hans Paulin wrote:
 > >
 > >> uth wrote:
 > >>
 > >>> Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 > >>
 > >> ...den glider formentlig i koblingen...
 > >
 > > Næppe, så ville den nemlig ikke få ved igen.
 >
 > ...nå okay - min CB7½ gled bare, når største moment satte ind - har osse
 > prøvet på Zukien...
 >
 > > S.G. har desværre ret, og det er desværre et almindeligt problem med
 > > FJ'erne :-/
 >
 > ...jeg ved godt, at de har det med at smide 2. gear - jeg kunne bare
 > ikke forestille mig, hvad der rent mekanisk sker i den situation!?
 > --
 >                Med venlig hilsen
 >                          Hans
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 >
 Jeg tror umiddelbart at det er 2´det gear den er gal med; har aldrig selv
 haft det problem på mine motorcykler men har set mange andres 2´det
 gearproblemer som kuttede kanter på tænderne eller forkert afstands
 placering på akslen.
 Derimod havde jeg for 3 år siden problemet med min BMW R100 hvor koblingen
 fedtede fra den første dag sæsonen startede til trods for at
 koblingsskiven/friktionsskiven i tørkoblingen var monteret i sæsonen året
 før og var under 10.000 km gammel. Koblingsskiven havde stadig næsten
 nymålet på tykkelsen, og fandt ingen forklaring til at den fedtede men måtte
 blot montere en ny skive. Den fedtede når jeg accelererede hårdt - har over
 90 HK - i lige meget hvilket gear den lå i, så den var langt fra optimal
 acceleration; en ulempe ved overhaling af  især lastbiler.
 Mvh. Gert
            
             |  |  | 
     Hans Paulin (29-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  29-09-03 09:29
 | 
 |  | 
 
            Gert Bo thorgersen wrote:
 > Jeg tror umiddelbart at det er 2´det gear den er gal med; har aldrig
 > selv haft det problem på mine motorcykler men har set mange andres
 > 2´det gearproblemer som kuttede kanter på tænderne eller forkert
 > afstands placering på akslen.
 ....tjae - problemet var nyt for mig...
 > Derimod havde jeg for 3 år siden problemet med min BMW R100 hvor
 > koblingen fedtede fra den første dag sæsonen startede til trods for at
 > koblingsskiven/friktionsskiven i tørkoblingen var monteret i sæsonen
 > året før og var under 10.000 km gammel. Koblingsskiven havde stadig
 > næsten nymålet på tykkelsen, og fandt ingen forklaring til at den
 > fedtede men måtte blot montere en ny skive. Den fedtede når jeg
 > accelererede hårdt
 ....min Honda CB 7½ fedtede osse lige fra jeg købte den, når man vred
 øret ordentlig om i nakken - men ikke mere, end at man kunne leve med
 dét - hvad jeg da osse gjorde i de 18 år, jeg havde den...
 Sukien har osse prøvet en énkelt gang - med 2 mand på ved 180...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
  m.grewy (28-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m.grewy
 | 
 Dato :  28-09-03 21:21
 | 
 |  | uth wrote:
 > Jeg er - den ellers - glade ejer af en Yamaha FJ1100. Her på det
 > sidste er den dog begyndt, når jeg accelerer hårdt i 2. gear, at gøre
 > som om jeg meget hurtigt kobler ud og til igen...udover at det lyder
 > åndsvagt, så giver det jo også en noget ujævn kørestil og specielt ud
 > af svingene er det nærmest farligt. Fænomenet eksisterer kun i 2.
 > gear. Nogen der har en idé om, hvad det kan være???
 >
 Min cbr600 har gjort det samme bare spørg morten dahl herfra også.
 Han kan en lille sjov historie om det.
 Men det var så slemt til sidst at når jeg ramte 6000 rpm i 2 gear uanset om
 det var hård acc eller blød så hoppede den i fri gear.
 
 Michael
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |