|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rustbeskyttelse af MC Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  05-10-03 11:05
 | 
 |  | Nu, hvor vi nærmer os vintersæsonen, med sne, slud og regn....
 Er der nogen, som har tips til, hvad man kan give cyklen rustbeskyttelse?
 
 Jeg har pt. ikke nogen nævnværdige rustskader, men det er jo nok forkert, at
 leve på denne sucessbølge. Da cyklen atter I år skal være vintercykel...
 Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i rørstellets
 udluftningshul(ler) gør underværker... eller vil det ende i en katastrofe?
 
 Hilsen
 Lars
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Paulin (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  04-10-03 11:46
 | 
 |  | 
 
            Lars T. Thomsen wrote:
 > Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i
 > rørstellets udluftningshul(ler) gør underværker...
 ....har selv givet min et pust for lopper samme sted...
 > eller vil det ende
 > i en katastrofe?
 ....hmnn...det værste, der sådan set kan ske, er hvis der allerede er
 rustskaller inde i rørene, så rustbeskyttelsen ikke kan ramme metallet -
 men det blir ikke værre end det er nu, hvis du gir den noget
 rustbeskyttelse - medmindre selvfølgelig der er kondens i røret, som du
 lukker inde...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
  Lars T. Thomsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  04-10-03 12:00
 | 
 |  | Hej Hans!
 
 > > eller vil det ende
 > > i en katastrofe?
 >
 > ...hmnn...det værste, der sådan set kan ske, er hvis der allerede er
 > rustskaller inde i rørene, så rustbeskyttelsen ikke kan ramme metallet -
 > men det blir ikke værre end det er nu, hvis du gir den noget
 > rustbeskyttelse - medmindre selvfølgelig der er kondens i røret, som du
 > lukker inde...
 
 Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok have gjort
 det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker på, at evt. vand var
 fordampet...
 
 Hilsen
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hans Paulin (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  04-10-03 12:18
 | 
 |  | 
 
            Lars T. Thomsen wrote:
 > Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok
 > have gjort det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker
 > på, at evt. vand var fordampet...
 ....det jo dét!    ....hér rustbeskytter jeg (bilen) i august - efter et par varme dage...
 ....kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
    Dak (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dak
 | 
 Dato :  04-10-03 12:39
 | 
 |  | 
 
            > ...kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...
 > --
 han kan vel altid lige tage den med ind i stuen i et par dage?    Dak
 Suzuki GS500Ev
            
             |  |  | 
     Hans Paulin (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  04-10-03 13:02
 | 
 |  | 
 
            Dak wrote:
 > han kan vel altid lige tage den med ind i stuen i et par dage?    ....dér står den vel i forvejen? *eg*
 ....min står indenfor i "fyrrummet"...    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
      Torben Scheel (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  04-10-03 13:54
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
 news:blmcph$11va$2@news.cybercity.dk...
 > ...min står indenfor i "fyrrummet"...    Er det da en dieselmotor    vh
 Torben
            
             |  |  | 
       Hans Paulin (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  04-10-03 15:18
 | 
 |  | 
 
            Torben Scheel wrote:
 > "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
 > news:blmcph$11va$2@news.cybercity.dk...
 >> ...min står indenfor i "fyrrummet"...    >
 > Er det da en dieselmotor    ....den står egentlig i vaskerummet!...
 ....nej: dét er (heller) ikke en vaske-maskine    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
    Preben Riis Sørensen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  04-10-03 12:46
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:blma80$uo6$1@news.cybercity.dk...
 > Lars T. Thomsen wrote:
 >
 > > Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok
 > > have gjort det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker
 > > på, at evt. vand var fordampet...
 >
 > ...det jo dét!    >
 > ...hér rustbeskytter jeg (bilen) i august - efter et par varme dage...
 >
 > ...kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...
 I har hørt om at huse er hule indeni?
 Hvis der er OK udluftning i alle steldele, vil der danne sig lidt rust, og
 så bliver det ved det - helt betydningsløst.
 Jeg kommer af og til på Skallingen, hvor der står hegnspæle fra krigens tid.
 De fejler ikke noget, udover at de har mistet galvaniseringen, og for at det
 ikke skal være løgn, kan man stadig stikke sig på de spidser der er slebet i
 sin tid for at vanskeliggøre overkravling. Rust er m.a.o. den bedste
 rustbeskyttelse der findes     --
             M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
     Hans Paulin (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  04-10-03 13:00
 | 
 |  | 
 
            Preben Riis Sørensen wrote:
 > Hvis der er OK udluftning i alle steldele, vil der danne sig lidt
 > rust, og så bliver det ved det - helt betydningsløst.
 ....jeg har nu oplevet at stellet på min CB7½ i sin tid gik sig en tur på
 grund af rust - dér, hvor der sidder et rør på tværs til den bagerste
 fodhviler...
 > Jeg kommer af og til på Skallingen, hvor der står hegnspæle fra
 > krigens tid. De fejler ikke noget, udover at de har mistet
 > galvaniseringen, og for at det ikke skal være løgn, kan man stadig
 > stikke sig på de spidser der er slebet i sin tid for at vanskeliggøre
 > overkravling.
 ....der er forskel på stål...
 > Rust er m.a.o. den bedste rustbeskyttelse der findes
 ....jamen, så må vi vel hellere få sprøjtet noget rust på mc'er og
 biler...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
     Gert Bo thorgersen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  04-10-03 15:10
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
 news:3f7eb2e0$0$54810$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > news:blma80$uo6$1@news.cybercity.dk...
 > > Lars T. Thomsen wrote:
 > >
 > > > Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok
 > > > have gjort det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker
 > > > på, at evt. vand var fordampet...
 > >
 > > ...det jo dét!    > >
 > > ...hér rustbeskytter jeg (bilen) i august - efter et par varme dage...
 > >
 > > ...kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...
 >
 >
 > I har hørt om at huse er hule indeni?
 >
 > Hvis der er OK udluftning i alle steldele, vil der danne sig lidt rust, og
 > så bliver det ved det - helt betydningsløst.
 >
 > Jeg kommer af og til på Skallingen, hvor der står hegnspæle fra krigens
 tid.
 > De fejler ikke noget, udover at de har mistet galvaniseringen, og for at
 det
 > ikke skal være løgn, kan man stadig stikke sig på de spidser der er slebet
 i
 > sin tid for at vanskeliggøre overkravling. Rust er m.a.o. den bedste
 > rustbeskyttelse der findes     > --
 >             M.V.H.
 > Preben Riis Sørensen
 >   preben@esenet.dk
 >
 Som Hans skriver er der forskel på rust; altså hvilken rust der dannes på
 hvilket jern. Jeg lærte for flere år siden at stålsøjlerner som er opsat ved
 jernbanerne er lavet at en jerntype hvorpå rusten bliver siddende. Derfor er
 der ikke nogen vedligeholdelse med maling mod rust. Ellers er rust jo noget
 der let falder af/skaller i tidens løb så ny rust dannes indtil der ikke er
 mere jern tilbage. Men med det system DSB bruger har de det jo svært
 (umuligt) ved at kunne fjerne alt det der bliver tegnet på søjlerne med
 spray.
 Mvh. Gert Thorgersen
            
             |  |  | 
      Jon Larsen & Ann-Rik~ (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~
 | 
 Dato :  05-10-03 08:08
 | 
 |  | 
 
             Rust er m.a.o. den bedste
 > > rustbeskyttelse der findes     > > --
 > >             M.V.H.
 > > Preben Riis Sørensen
 > >   preben@esenet.dk
 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 Rust er faktisk en udemærket rustbeskytter idet oxidlaget ( rust består jo
 af f.eks. jernoxid i det ilt reagerer med jern ) hindre ilt i at komme i
 kontakt med jernemnet. Alt afhængig af emnet der er tale om kan der i laget
 af rust forekomme "huller" pga sammensætningen, så ny ilt kan trænge igennem
 rustlaget og derved påny reagere med emnet.
 Skal man beskytte sin MC, som ikke er en vintercykel, så vask den, lad den
 tørre, sprøjt den med olie de kritiske steder, find en STOR pose og en
 støvsuger, og vacuumpak MC'en vinteren over. På denne måde er der et minimum
 af ilt der vil reagere og danne rust.
 Vintercyklen, holder jeg på, skal behandles med rustbeskytter.. Problemet
 med rust er at det ikke opstår om vinteren, men derimod i foråret når der
 kommer lidt varme i luften.. Varmen gør emnet mere villigt til at reagerer,
 idet der i varmere luft er mere fugt end i kold tør luft. Endnu en god ide
 er det at vaske sin cykel grundigt i vintertiden, da salt heller ikke just
 er godt for MC'en.
 --
 MVH
 Proces-teknolog Jon Larsen
 Suzuki GSX-R 250
 ( Fjern "NOSPAM" ved svar til mail )
            
             |  |  | 
   Ib Jakobsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  04-10-03 22:34
 | 
 |  | "Lars T. Thomsen" wrote:
 
 > > rustbeskyttelse - medmindre selvfølgelig der er kondens i røret, som du
 > > lukker inde...
 >
 > Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok have gjort
 > det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker på, at evt. vand var
 > fordampet...
 
 Køb en dåse lys Pava. Den er såkaldt penetrerende. Altså den trækker gennem rust
 og ind i metallets struktur. Der udover trænger den gennem eventuel fugt på
 overfladen. Prøv det på en anløben overflade, der er dybet i en spand vand. Så
 bliver man overrasket. Og så følger der en lille slange med så man kan skyde ind
 i hulrum.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  04-10-03 19:17
 | 
 |  | 
 
            Lars T. Thomsen wrote:
 > Nu, hvor vi nærmer os vintersæsonen, med sne, slud og regn....
 > Er der nogen, som har tips til, hvad man kan give cyklen rustbeskyttelse?
 Sprøjt de udsatte steder ind i en vintervoks eller lignenede, når du er 
 kommet hjem og har fjernet det værste snavs/støv fra cyklen. Hvis du 
 ikke allerede gør det...
 > Jeg har pt. ikke nogen nævnværdige rustskader, men det er jo nok forkert, at
 > leve på denne sucessbølge. Da cyklen atter I år skal være vintercykel...
 > Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i rørstellets
 > udluftningshul(ler) gør underværker... eller vil det ende i en katastrofe?
 Den skal være tør, så stil den evt. ned i en lun P-kælder en dag eller 
 to, og sprøjt så stelrørene, når de er blevet gennemlune    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade |  |  | 
 |  |