|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | En dag med sin Cyll. og en Dremel :) Fra : Moller
 | 
 Dato :  04-10-03 20:10
 | 
 |  | Heysa,
 
 Ja, i dag tog jeg springet og gik skridtet videre omkring portning, fra
 teori, til praksis :) men som sagt, jeg er lidt af en piveskid der, så jeg
 tog ik helt vildt meget, og i dag var det kun Indsugningsporten, og
 Udstødningsporten der blev rørt :)
 
 Men jeg er lidt i tvivl... da man alt efter hvor man læser det...
 snakker om at portene skal være klat som en våd norsk flædmis, eller om det
 skal være en lille smule rug. Ud over dette lyder det som om at nogen mener
 at Indsugningsporten skal være rug, hvorimod udstødnings porten skal være
 glat.. osv. osv...
 
 Det jeg så har gjort i dag, er at jeg har slæbet til så overgangen
 mellem, foringen, og selve Cyll. var i samme plan, og ikke ½-1mm i forskel,
 udstødningsporten blev gjort lidt bredere (1-1½mm) og indsugningsporten blev
 slebet plan, men ikke finslibet, så den er lidt rug, men har ikke 1-2mm
 kratere som der var efter støbningen fra fabrikken.
 
 Så alt i alt, nu står spørgsmålet, om hva jeg skal gøre næste gang den
 tages af... skal jeg finslibe begge porte så de er spejl glatte, eller skal
 jeg kun gøre det på udstødningsporten ?? eller er den rug overflade
 okay(ingen dybe krater) ???
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S ... nu snart kørende igen :) enda med Alu bagtandhjul
 til 530 kæden :)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Jakobsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  04-10-03 21:17
 | 
 |  | 
 "Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:bln5tq$c0u$1@sunsite.dk...
 > Heysa,
 >
 >     Ja, i dag tog jeg springet og gik skridtet videre omkring portning,
 fra
 > teori, til praksis :) men som sagt, jeg er lidt af en piveskid der, så jeg
 > tog ik helt vildt meget, og i dag var det kun Indsugningsporten, og
 > Udstødningsporten der blev rørt :)
 >
 >     Men jeg er lidt i tvivl... da man alt efter hvor man læser det...
 > snakker om at portene skal være klat som en våd norsk flædmis, eller om
 det
 > skal være en lille smule rug. Ud over dette lyder det som om at nogen
 mener
 > at Indsugningsporten skal være rug, hvorimod udstødnings porten skal være
 > glat.. osv. osv...
 >
 >     Det jeg så har gjort i dag, er at jeg har slæbet til så overgangen
 > mellem, foringen, og selve Cyll. var i samme plan, og ikke ½-1mm i
 forskel,
 > udstødningsporten blev gjort lidt bredere (1-1½mm) og indsugningsporten
 blev
 > slebet plan, men ikke finslibet, så den er lidt rug, men har ikke 1-2mm
 > kratere som der var efter støbningen fra fabrikken.
 >
 >     Så alt i alt, nu står spørgsmålet, om hva jeg skal gøre næste gang den
 > tages af... skal jeg finslibe begge porte så de er spejl glatte, eller
 skal
 > jeg kun gøre det på udstødningsporten ?? eller er den rug overflade
 > okay(ingen dybe krater) ???
 >
 >     VH
 >     Lars Molnit
 >     MZ ETZ 251 CDi
 >     Suzuki GSF 1200 S ... nu snart kørende igen :) enda med Alu
 bagtandhjul
 > til 530 kæden :)
 >
 Du er en modig mand    check disse links mht. portning (serie af 5), måske du kan få lidt
 inspiration :
http://mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm
http://mototuneusa.com/homework.htm
http://mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm
http://mototuneusa.com/super_sonic_nozzle.htm
http://mototuneusa.com/success_stories.htm --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
            
             |  |  | 
  Moller (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  04-10-03 22:41
 | 
 |  |  |  |  | 
   Peter Jakobsen (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  04-10-03 23:36
 | 
 |  | 
 "Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:blneof$bc0$1@sunsite.dk...
 > > Du er en modig mand    >
 >     Tak tak, men det er nu MZ'en og ikke Banditten :) så det kan ik ende
 så
 > dyrt igen hvis det går galt :)
 >
 > > check disse links mht. portning (serie af 5), måske du kan få lidt
 > > inspiration :
 > >
 > > http://mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm > >
 > > http://mototuneusa.com/homework.htm > >
 > > http://mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm > >
 > > http://mototuneusa.com/super_sonic_nozzle.htm > >
 > > http://mototuneusa.com/success_stories.htm > >
 >
 >     Åh nej ike ham igen :) hæhæ... detsvære er det jo en 2 takter jeg gør
 > det på, og han gør det på 4 takts maskiner, men jeg fandt da forklaringen
 på
 > hvorfor Indsugningsporten ikke må være blank i hans tekst :) han skriver
 > nemlig at det for benzinen til at blive bedre forstøvet, og derved bedre
 > blanding, med mindre bens så vidt jeg kan forstå det ???
 >
 >     Men så er det stadig Udstødningsporten, den nævner han detsvære ikke
 > :( men på den anden side :) han skriver jo kun om 4 taktere :)
 >
 >     VH
 >     Lars Molnit
 >     MZ ETZ 251 CDi ... nu med lidt mere ryk, men der må gemme sig mere i
 den
 > :)
 >     Suzuki GSF 1200 S
 >
 I det sidste link tager han sig af udstødningen... Det kunne sgu da være
 spændende HVIS det var muligt for dig at følge hans instruktioner på din
 MZ... Tænk nu hvis han havde ret    --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
            
             |  |  | 
    Moller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  05-10-03 13:58
 | 
 |  | 
 
            > I det sidste link tager han sig af udstødningen... Det kunne sgu da være
 > spændende HVIS det var muligt for dig at følge hans instruktioner på din
 > MZ... Tænk nu hvis han havde ret        Ja, men som sagt... manden skriver om 4 taketere 4 ventilet... MZ'en er
 en 2 takter 0 ventiler :) derved kan de ikke sammenlignes, især ikke på
 udstødnings delen, da der er 2 takteren langt mere avanceret.
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
     Peter Jakobsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  05-10-03 15:08
 | 
 |  | 
 
            ok, troede sgu kun det var knallert-folket der kørte 2-takt, men en mz er
 vel også bare en stor knallert    Hilsen Peter
 "Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:blp4gb$rp1$1@sunsite.dk...
 > > I det sidste link tager han sig af udstødningen... Det kunne sgu da være
 > > spændende HVIS det var muligt for dig at følge hans instruktioner på din
 > > MZ... Tænk nu hvis han havde ret    >
 >     Ja, men som sagt... manden skriver om 4 taketere 4 ventilet... MZ'en
 er
 > en 2 takter 0 ventiler :) derved kan de ikke sammenlignes, især ikke på
 > udstødnings delen, da der er 2 takteren langt mere avanceret.
 >
 >     VH
 >     Lars Molnit
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
      Moller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  05-10-03 15:38
 | 
 |  | 
 "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
 news:3f80259d$0$23299$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
 > ok, troede sgu kun det var knallert-folket der kørte 2-takt, men en mz er
 > vel også bare en stor knallert        Tjaaa... nogen af os behøver ikke en stor maskine for at ha noget stort
 mellem benende :) hæhæ ... hmmmm, må sælge den B12 så *GGG*
     Men vi har jo RS125, RS250, RGV250, og en masse andre som snidlt vil
 give de store tunge 4 taktere røv uden lige, så snart vejen blir en lille
 smule skæv jo :) så tanken med at en 2 takter er = med knallert.. det er nu
 en fejl :) f.eks. en RD350 er IKKE lige så let at skrue på som en knallert,
 selv om mange tror det... og derved har den jo fået sit forskruet rygte  :)
     VH
     Lars Molnit
     MZ ETZ 251 CDi
     Suzuki GSF 1200 S
            
             |  |  | 
      Pwh (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  05-10-03 19:03
 | 
 |  | 
 
            Peter Jakobsen wrote:
 > ok, troede sgu kun det var knallert-folket der kørte 2-takt,
 Eller dem der holder af en litereffekt på 240hk og ikke gider
 at nøjes med færger på 200kg  med en litereffekt på 145hk     /Jens Kwak KR-1
            
             |  |  | 
       Peter Jakobsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  05-10-03 20:41
 | 
 |  | 
 "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3f805cc0$0$97187$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Peter Jakobsen wrote:
 > > ok, troede sgu kun det var knallert-folket der kørte 2-takt,
 >
 > Eller dem der holder af en litereffekt på 240hk og ikke gider
 > at nøjes med færger på 200kg  med en litereffekt på 145hk     >
 > /Jens Kwak KR-1
 >
 Nu er din jo vist også kun på 250 cc. , og 60 heste er vel ok, hvis man kan
 leve med det...Jeg personligt gider sgu ikke en mc med under 100 heste på
 hjulet, og jeg går absolut ikke ned i kubik på min næste cykel...
 Peter
            
             |  |  | 
        Hekto (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-10-03 21:27
 | 
 |  | 
 
            In article <3f807390$0$23341$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, Peter 
 Jakobsen says...
 > Nu er din jo vist også kun på 250 cc. , og 60 heste er vel ok, hvis man kan
 > leve med det...Jeg personligt gider sgu ikke en mc med under 100 heste på
 > hjulet, og jeg går absolut ikke ned i kubik på min næste cykel...
 > 
 Nej! Det må man jo indrømme!
 .... der er ikke mange sportsfolk tilbage derude! ;0)
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
        Pwh (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  05-10-03 21:29
 | 
 |  | 
 
            Peter Jakobsen wrote:
 > "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
 > news:3f805cc0$0$97187$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Peter Jakobsen wrote:
 >>> ok, troede sgu kun det var knallert-folket der kørte 2-takt,
 >>
 >> Eller dem der holder af en litereffekt på 240hk og ikke gider
 >> at nøjes med færger på 200kg  med en litereffekt på 145hk     >>
 >> /Jens Kwak KR-1
 >>
 > Nu er din jo vist også kun på 250 cc. , og 60 heste er vel ok, hvis
 > man kan leve med det...Jeg personligt gider sgu ikke en mc med under
 > 100 heste på hjulet, og jeg går absolut ikke ned i kubik på min næste
 > cykel...
 >
 > Peter
 Sådan er man jo så forskellig, nogen kan bedst lide en stor tung sportstourer
 og andre kan bedre lide en ægte racer ;)
 Nej, spøg til side, jeg ville da også gerne have en ThunderAce, men jeg kører
 ikke så meget mere at jeg kan forsvarer overfor min pengepung at bruge så meget på en mc.
 Tidligere syntes jeg også at det eneste saliggørende var en masse kubik og godt med heste,
 men erfaringen har vist mig at man faktisk kan have ligeså meget fornøjelse af en let og hurtig mc.
 /Jens  tidligere mc'er listet på  http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=420 |  |  | 
         Hans Joergensen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  06-10-03 00:55
 | 
 |  | 
 
            Pwh wrote:
 > Sådan er man jo så forskellig, nogen kan bedst lide en stor tung sportstourer
 > og andre kan bedre lide en ægte racer ;)
 Hvis jeg havde noget der var hurtigere end RD'en ville jeg bare køre
 alt for meget for hurtigt hele tiden ... :) RD'en sætter sin
 naturlige begrænsning ved ca. 150-160km/t hvorefter der ikke rigtig
 sker mere..
 // Hans, hvis næste MC har ca. 22hk og en tophastighed på omkring
 // 90-100km/t    -- 
 Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne 
 købes for rimelig pris!
            
             |  |  | 
          Pwh (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  06-10-03 18:57
 | 
 |  | Hans Joergensen wrote:
 > Pwh wrote:
 >> Sådan er man jo så forskellig, nogen kan bedst lide en stor tung
 >> sportstourer og andre kan bedre lide en ægte racer ;)
 >
 > Hvis jeg havde noget der var hurtigere end RD'en ville jeg bare køre
 > alt for meget for hurtigt hele tiden ... :) RD'en sætter sin
 > naturlige begrænsning ved ca. 150-160km/t hvorefter der ikke rigtig
 > sker mere..
 
 Det var også lige de tanker jeg gjorde mig da jeg skulle ud og købe mc i foråret,
 jeg havde oprindeligt tænkt på at købe en Gsxr750/1100 men fik den samme tanke
 at jeg bare ville miste pappet alt for hurtigt. Man skal altså ikke ryste meget på højrehånden
 før man kører 200km/t på sådan en monster. Det er fordelen ved en 2-takts raket, man har
 fornemmelsen af at kører 300km/t når man ligger og skamfyrer den.
 Men momentet fra en stor 4-tagger kan jeg altså godt savne ind imellem ;)
 
 /Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  07-10-03 01:51
 | 
 |  | 
 "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
 news:3f7f2a6a$0$26162$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 >
 > "Moller" <news@molnit.com> wrote in message
 news:bln5tq$c0u$1@sunsite.dk...
 > > Heysa,
 > >
 > >     Ja, i dag tog jeg springet og gik skridtet videre omkring portning,
 > fra
 > > teori, til praksis :) men som sagt, jeg er lidt af en piveskid der, så
 jeg
 > > tog ik helt vildt meget, og i dag var det kun Indsugningsporten, og
 > > Udstødningsporten der blev rørt :)
 > >
 > >     Men jeg er lidt i tvivl... da man alt efter hvor man læser det...
 > > snakker om at portene skal være klat som en våd norsk flædmis, eller om
 > det
 > > skal være en lille smule rug. Ud over dette lyder det som om at nogen
 > mener
 > > at Indsugningsporten skal være rug, hvorimod udstødnings porten skal
 være
 > > glat.. osv. osv...
 > >
 > >     Det jeg så har gjort i dag, er at jeg har slæbet til så overgangen
 > > mellem, foringen, og selve Cyll. var i samme plan, og ikke ½-1mm i
 > forskel,
 > > udstødningsporten blev gjort lidt bredere (1-1½mm) og indsugningsporten
 > blev
 > > slebet plan, men ikke finslibet, så den er lidt rug, men har ikke 1-2mm
 > > kratere som der var efter støbningen fra fabrikken.
 > >
 > >     Så alt i alt, nu står spørgsmålet, om hva jeg skal gøre næste gang
 den
 > > tages af... skal jeg finslibe begge porte så de er spejl glatte, eller
 > skal
 > > jeg kun gøre det på udstødningsporten ?? eller er den rug overflade
 > > okay(ingen dybe krater) ???
 > >
 > >     VH
 > >     Lars Molnit
 > >     MZ ETZ 251 CDi
 > >     Suzuki GSF 1200 S ... nu snart kørende igen :) enda med Alu
 > bagtandhjul
 > > til 530 kæden :)
 > >
 > Du er en modig mand    >
 > check disse links mht. portning (serie af 5), måske du kan få lidt
 > inspiration :
 >
 > http://mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm >
 > http://mototuneusa.com/homework.htm >
 > http://mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm >
 > http://mototuneusa.com/super_sonic_nozzle.htm >
 > http://mototuneusa.com/success_stories.htm >
 > --
 > M V H
 >
 > Peter Jakobsen
 > YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 > Join S.E.T.I@HOME today !
 >
 Det med poleret eller med grovhed 80 på skyllekanaler, så har man jo altid
 på 2-taktere (der ikke har direkte indsugning, og det vel stadig kun er få
 der har, hvis der længere er nogen ?) kunnet polere kanalerne for benzinen
 og luften bliver jo æltet sammen under den ujævne vandring kontra den i
 firtakteren; altså vandringen bl.a. ned under stemplet, for den ikke
 polerede overflade i firtakterens indsugningskanaler er jo for netop at
 mikse en bedre blanding af luften og benzinen.
 Vedr. det med udformningen af kanten til skyllekanalerne så har jeg altid
 sagt til folk der har fået boret/honet cylindre til 2-taktere, "check at der
 er lavet en tilslibning over skyllekanalerne". Og at man normalt siger 1/10
 mm dyb ved toppen af skyllekanalen og derfra over til 0 mm 10 mm over
 kanten; altså en slidsk til at fange stempelringe og føre dem ind til
 cylinderens mål. Men jeg kan se i f.eks. Gordon Jennings bog "Two-stroke
 Tuners Handbook" at han et sted viser de netop nævnte data på henholdsvis
 3/10 mm og 2 mm - lig en vinkel på 10 grader - samt yderlig runding på
 hjørnet. Derudover naturligvis også en buende topkant - alså højere på
 midten en ude i siderne - hvilket der normalt er fra fabrikken.
 Tuning af skyllekanalerne sker jo primært for at få blødere
 strømningsbevægelser - altså ikke kantede/knækkende bevægelsesretninger -
 samt ensartet ved at fjerne ujævntheder/støbekanter. Og evt. for at ændre
 åbningstiderne for kanalerne hvis der søges flere Hk, resulterende i at
 motoren opererer i et højere omdrejningstal.
 I John Robinsons "Motorcycle Tuning, Two-stroke" er der for øvrigt bagi
 vedr. skyllekanaler nogle programmer i Basic til selv at indtastetil PCéren.
 Mvh. Gert Thorgersen
            
             |  |  | 
   Moller (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  07-10-03 05:57
 | 
 |  | 
 
            > Det med poleret eller med grovhed 80 på skyllekanaler, så har man jo altid
 > på 2-taktere (der ikke har direkte indsugning, og det vel stadig kun er få
 > der har, hvis der længere er nogen ?) kunnet polere kanalerne for benzinen
 > og luften bliver jo æltet sammen under den ujævne vandring kontra den i
 > firtakteren; altså vandringen bl.a. ned under stemplet, for den ikke
 > polerede overflade i firtakterens indsugningskanaler er jo for netop at
 > mikse en bedre blanding af luften og benzinen.
     Så plank poleret til 2 takterne :) ... hva så med skylde kanalerne nu vi
 er i gang ?  MZ f.eks. har jo 2(4) begge ikke kønne som standard, men skal
 jeg nøjes med at fjerne kraterne, og udjævne overgangen mellem foring og
 støbning... eller skal jeg bruge tiden til at polere dem også ?? eller skal
 vi lade dem være lidt rug, da de er sidste sted hvor benzin/luft blandingen
 pasere inden de når toppen af Cyll. og brændes af, eller vil man mene at
 blandingen er blandet grundigt nok nede under stemplet, og derved bare skal
 ha den hurtigt oven på, og derved en glat overflade ?
 > Vedr. det med udformningen af kanten til skyllekanalerne så har jeg altid
 > sagt til folk der har fået boret/honet cylindre til 2-taktere, "check at
 der
 > er lavet en tilslibning over skyllekanalerne". Og at man normalt siger
 1/10
 > mm dyb ved toppen af skyllekanalen og derfra over til 0 mm 10 mm over
 > kanten; altså en slidsk til at fange stempelringe og føre dem ind til
     Over 10mm... det er sgi en lang strækning, vil jeg ik helt bryde mig om,
 da det vil jeg mene påvirker min porttider, eller hva ???
 > cylinderens mål. Men jeg kan se i f.eks. Gordon Jennings bog "Two-stroke
 > Tuners Handbook" at han et sted viser de netop nævnte data på henholdsvis
 > 3/10 mm og 2 mm - lig en vinkel på 10 grader - samt yderlig runding på
 > hjørnet. Derudover naturligvis også en buende topkant - alså højere på
 > midten en ude i siderne - hvilket der normalt er fra fabrikken.
     Samme mål som der opgives i Graham Bell. samt MZ race folkenes Tunnings
 guide... og mener også Macdizzy skriver det, men de 2 sidste har det jo fra
 Mr. Bell :)
 > Tuning af skyllekanalerne sker jo primært for at få blødere
 > strømningsbevægelser - altså ikke kantede/knækkende bevægelsesretninger -
 > samt ensartet ved at fjerne ujævntheder/støbekanter. Og evt. for at ændre
 > åbningstiderne for kanalerne hvis der søges flere Hk, resulterende i at
 > motoren opererer i et højere omdrejningstal.
     Bare bedre strømningsbevægelser, betyder jo for det meste lidt ekstra
 over hele linien  :) og jo, det er jo Hk man leder efter..
 >
 > I John Robinsons "Motorcycle Tuning, Two-stroke" er der for øvrigt bagi
 > vedr. skyllekanaler nogle programmer i Basic til selv at indtastetil
 PCéren.
     Der bruger jeg selv http://www.bimotion.go.to/   som er gratis :) alle
 tiders program, så længe man husker det vigtigste, nemlig at de værdier man
 for på sådanne programmer er lige som lyskryds i Taiwan.. De er kun
 vejledene, men ikke gældene :) så selv om der er grønt lys, betyder det ikke
 at folk holder for rød fra siden af :)
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
  Hekto (04-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  04-10-03 22:30
 | 
 |  | 
 
            In article <bln5tq$c0u$1@sunsite.dk>, Moller says...
 > Heysa,
 > 
 >     Ja, i dag tog jeg springet og gik skridtet videre omkring portning, fra
 > teori, til praksis :) men som sagt, jeg er lidt af en piveskid der, så jeg
 > tog ik helt vildt meget, og i dag var det kun Indsugningsporten, og
 > Udstødningsporten der blev rørt :)
 > 
 >     Men jeg er lidt i tvivl... da man alt efter hvor man læser det...
 > snakker om at portene skal være klat som en våd norsk flædmis, eller om det
 > skal være en lille smule rug. Ud over dette lyder det som om at nogen mener
 > at Indsugningsporten skal være rug, hvorimod udstødnings porten skal være
 > glat.. osv. osv...
 > 
 >     Det jeg så har gjort i dag, er at jeg har slæbet til så overgangen
 > mellem, foringen, og selve Cyll. var i samme plan, og ikke ½-1mm i forskel,
 > udstødningsporten blev gjort lidt bredere (1-1½mm) og indsugningsporten blev
 > slebet plan, men ikke finslibet, så den er lidt rug, men har ikke 1-2mm
 > kratere som der var efter støbningen fra fabrikken.
 > 
 >     Så alt i alt, nu står spørgsmålet, om hva jeg skal gøre næste gang den
 > tages af... skal jeg finslibe begge porte så de er spejl glatte, eller skal
 > jeg kun gøre det på udstødningsporten ?? eller er den rug overflade
 > okay(ingen dybe krater) ???
 > 
 Nu er der jo forskel på 2T og 4T ... hvis nogen skulle være i tvivl!
 Læs mere her: http://www.macdizzy.com/2stroke1.htm Det har selvfølgelig en effekt at gøre udstødningen bredere; men ikke 
 nær så meget som at gøre den højere.
 På indsugningssiden, gælder det om, på en stempelstyret, at opnå en 
 bestemt hastighed på blandingen, så inertien holder den inde i 
 krumtaphuset, ved det omdrejningstal man vælger.
 Udstødningen skal naturligvis også tilstræbes at fungere optimalt ved 
 disse omdrejninger. 
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
  Moller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  05-10-03 15:34
 | 
 |  | 
 
            > Nu er der jo forskel på 2T og 4T ... hvis nogen skulle være i tvivl!
 > Læs mere her: http://www.macdizzy.com/2stroke1.htm     Har læst :) kanon side, og jeg vil læse den igen og igen :) i lang tid
 endnu...
 >
 > Det har selvfølgelig en effekt at gøre udstødningen bredere; men ikke
 > nær så meget som at gøre den højere.
     Det er rigtigt :) men hvis jeg gør den højere rykker jeg mit maks moment
 opaf, og derved vil min bund blive påvirket... så jeg tager kun en lille bid
 op, og i stedet gør den bredere... den gir ik så meget, men til gengæld gir
 det både mellem og top effect, og det lyder bedre i mine øre... når jeg så
 ik kan udvide mere til siderne, så hæves den i stedet, i små bider indtil
 jeg mærker at mit område begynder at blive for lille... da jeg ik er så
 meget for et snævert powerband (hvis man kan kalde det på en MZ)
 > På indsugningssiden, gælder det om, på en stempelstyret, at opnå en
 > bestemt hastighed på blandingen, så inertien holder den inde i
 > krumtaphuset, ved det omdrejningstal man vælger.
     Yepsen :) heldighvis har Macdizzy nogen goe beregninger til ca. tider
 .... så jeg prøver stille og roligt frem :) men det som jeg er mest i tvivl
 om er jo netop om indsugningen skal være glat, eller rug.... og om
 udstødningsporten ligeså ???
 > Udstødningen skal naturligvis også tilstræbes at fungere optimalt ved
 > disse omdrejninger.
     Helt klart :) går helt præcist efter at få min maks Effect op til 6500
 omdr... i første omgang :) jeg er jo lidt pivet når det drejer sig om den
 slags :)
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
   Hekto (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-10-03 16:48
 | 
 |  | 
 
            In article <blpa57$sfv$1@sunsite.dk>, Moller says...
 > 
 >     Det er rigtigt :) men hvis jeg gør den højere rykker jeg mit maks moment
 > opaf, og derved vil min bund blive påvirket... så jeg tager kun en lille bid
 > op, og i stedet gør den bredere... den gir ik så meget, men til gengæld gir
 > det både mellem og top effect, og det lyder bedre i mine øre... når jeg så
 > ik kan udvide mere til siderne, så hæves den i stedet, i små bider indtil
 > jeg mærker at mit område begynder at blive for lille... da jeg ik er så
 > meget for et snævert powerband (hvis man kan kalde det på en MZ)
 Når bare man ved hvad man vil! ;0)
 > 
 >     Yepsen :) heldighvis har Macdizzy nogen goe beregninger til ca. tider
 > ... så jeg prøver stille og roligt frem :) men det som jeg er mest i tvivl
 > om er jo netop om indsugningen skal være glat, eller rug.... og om
 > udstødningsporten ligeså ???
 > 
 Jeg vil tro at alle historierne omkring en ru indsugning udspringer far 
 4T'ere. En 4T'er har væsentlig kortere tid til at få bragt banzinne og 
 luften over i en ensartet gas-form.
 På 2T'eren, hvirvler den rundt i krumtaphuset, så den har ulige længere 
 tid til at overgå til gasform. Blandingen opvarmes også, så det går 
 meget lettere for 2T'eren.
 Det medfører dog ikke at man skal lade hånt om at kaburatoren 
 selvfølgelig skal forstøve benzinen optimalt. Hvis benzinen suges ud af 
 dysen i store 'klumper' er det svært at få en ensartet gasblanding.
 Et 'roligt' luftflow fra luftfilter til kaburator er vigtigt.
 > 
 >     Helt klart :) går helt præcist efter at få min maks Effect op til 6500
 > omdr... i første omgang :) jeg er jo lidt pivet når det drejer sig om den
 > slags :)
 OK. Det skal ikke være en hovsplintrende, blod og torden, bisse-MZ?
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
    Moller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  05-10-03 21:38
 | 
 |  | > > jeg mærker at mit område begynder at blive for lille... da jeg ik er så
 > > meget for et snævert powerband (hvis man kan kalde det på en MZ)
 >
 > Når bare man ved hvad man vil! ;0)
 
 :) det er det vigtigste jo :)
 
 -snip-
 En lille del om flow 2T vs. 4T ..
 -snip-
 > Et 'roligt' luftflow fra luftfilter til kaburator er vigtigt.
 
 Så blir der blankt poleret både i ind og ud :) man kan jo altid gøre den
 rug igen... hvis det er :)
 
 > >
 > >     Helt klart :) går helt præcist efter at få min maks Effect op til
 6500
 > > omdr... i første omgang :) jeg er jo lidt pivet når det drejer sig om
 den
 > > slags :)
 > OK. Det skal ikke være en hovsplintrende, blod og torden, bisse-MZ?
 
 Nopes, men en Bisse-MZ som stadig er blid i verdagen, men må nok erkende
 at jeg må vinke farvel til bunden på et tidspunkt :)
 
 VH
 Lars Molnit
 Som Nok hiver Cyll. af igen inden for den næste 1-2uger, og fjerner
 endnu 1mm af toppen på udstødningsporten :) man vil jo gerne ha at den
 letter lidt hjul når den sætter ud fra krydset :)
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hekto (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-10-03 22:03
 | 
 |  | 
 
            In article <blpvg2$gob$1@sunsite.dk>, Moller says...
 >     Som Nok hiver Cyll. af igen inden for den næste 1-2uger, og fjerner
 > endnu 1mm af toppen på udstødningsporten :) man vil jo gerne ha at den
 > letter lidt hjul når den sætter ud fra krydset :)
 > 
 Pas nu på, at porten ikke får en udformning der 'fanger' ringene!
 Er du rigtig modig, sætter du et par extra bundpakninger i, og drejer 
 lidt af toppen, så du får ændret skylletiderne væsentligt.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
      Moller (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  05-10-03 22:09
 | 
 |  | 
 "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
 news:MPG.19eaa571100c73e4989957@news.tele.dk...
 > In article <blpvg2$gob$1@sunsite.dk>, Moller says...
 > >     Som Nok hiver Cyll. af igen inden for den næste 1-2uger, og fjerner
 > > endnu 1mm af toppen på udstødningsporten :) man vil jo gerne ha at den
 > > letter lidt hjul når den sætter ud fra krydset :)
 > >
 > Pas nu på, at porten ikke får en udformning der 'fanger' ringene!
 
 Bare rolig :) jeg tilpasser kanterne efter hver gang, så de har en lille
 skråning, så de ikke slider dem :)
 
 > Er du rigtig modig, sætter du et par extra bundpakninger i, og drejer
 > lidt af toppen, så du får ændret skylletiderne væsentligt.
 
 Du må godt kalde mig en pivskid der :) lidt endnu.... men måske den
 anden motor sku prøve det :)
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hekto (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  06-10-03 07:03
 | 
 |  | 
 
            In article <blq198$c3h$1@sunsite.dk>, Moller says...
 >     Bare rolig :) jeg tilpasser kanterne efter hver gang, så de har en lille
 > skråning, så de ikke slider dem :)
 > 
 > 
 Mnjaaah ... de skal nu ikke bare være skrå. Porten skal beskrive en 
 'bue' (eller endnu bedre en parrabel, for feinschmeckere), sådan at 
 ringene 'langsomt' bliver skubbet på plads, når de passerer porten.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
        Moller (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  06-10-03 13:27
 | 
 |  | > Mnjaaah ... de skal nu ikke bare være skrå. Porten skal beskrive en
 > 'bue' (eller endnu bedre en parrabel, for feinschmeckere), sådan at
 > ringene 'langsomt' bliver skubbet på plads, når de passerer porten.
 
 Uh, det var det der var grunden til at porte ikke må være firkantet, men
 buede i hjørnerne :) jamen, så må det jo hjælpe en del på MZ'en... for på
 midten af udstødningsporten går den lige som ned i en rund bue, ikke op, men
 rund... du ved lige som et omvendt W hvis man ser på toppen. ik meget, men
 lidt :( men på den anden side, bare tilpasningen mellem støbning og foring,
 er totalt grinagtigt :) burde ha taget før og efter billeder :)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
      Pcman (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pcman
 | 
 Dato :  06-10-03 13:45
 | 
 |  | 
 
            "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
 news:MPG.19eaa571100c73e4989957@news.tele.dk...
 > Pas nu på, at porten ikke får en udformning der 'fanger' ringene!
 > Er du rigtig modig, sætter du et par extra bundpakninger i, og drejer
 > lidt af toppen, så du får ændret skylletiderne væsentligt.
 Jeps, eller du tager bundpakningen og skærer en aluminiumpakning ud i 2 mm
 tykkelse. Dernæst hiver du 2 mm af topstykket. Det virker da helt fint på en
 knallert    --
 VW autocamper 2.0 boxer 1980
 Maico 250 B 1960
 Dnepr K-750 2 cyl. boxer med sidevogn 1966
www.pcman.dk |  |  | 
       Hans Joergensen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  06-10-03 16:07
 | 
 |  | 
 
            Pcman wrote:
 > Dnepr K-750 2 cyl. boxer med sidevogn 1966
 Vi skal ha' undersøgt om man får noget godt ud af at bygge noget
 mere kompression på sådan en 750cc sideventiler ..    (helst noget andet end smadrede plejllejer og afbrændte stempler)
 // Hans, der håber at kunne nå det sidste malearbejde på Russeren
 // inden udgangen af denne uge..
 -- 
 RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985
            
             |  |  | 
     Hans Joergensen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  06-10-03 00:52
 | 
 |  | 
 
            Moller wrote:
 >     Nopes, men en Bisse-MZ som stadig er blid i verdagen, men må nok erkende
 > at jeg må vinke farvel til bunden på et tidspunkt :)
 Bare det ikke er den samme bund som jeg vinkede farvel til 3 gange
 dengang jeg brugte MZ ES150-motorer i mine sidste knallertdage ... 
 (på et stel fra en 4gears Gilera iøvrigt)
 // Hans
 -- 
 Leveret af http://enterprise-server.dk "Vejen til en professionel løsning"
            
             |  |  | 
      Moller (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  06-10-03 13:24
 | 
 |  | 
 "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnbo1bkv.ioe.haj@enterprise-server.dk...
 > Moller wrote:
 > >     Nopes, men en Bisse-MZ som stadig er blid i verdagen, men må nok
 erkende
 > > at jeg må vinke farvel til bunden på et tidspunkt :)
 >
 > Bare det ikke er den samme bund som jeg vinkede farvel til 3 gange
 > dengang jeg brugte MZ ES150-motorer i mine sidste knallertdage ...
 > (på et stel fra en 4gears Gilera iøvrigt)
 
 Håber ikke den er så dårlig min kære 241cc motor + det løse (sidste
 overstørelse) ... især ikke når den med tiden blir boret til 300cc :)
 
 Men indtil nu har den oki bund, og en rask wheelie ved at lade den tæske
 ind i den sløve powerband er den ike helt dårlig til... kun nogen 2-3cmm...
 men med tiden kan den vel lære at lette hjul på vej ud af krydset :) især
 hvis Hekto blir ved med at komme med ide'er som jeg lige nu ikke tør gøre :)
 men nok må gøre en dag, for ikke at blive kaldt en tøsedreng :)
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hans Joergensen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  06-10-03 16:05
 | 
 |  | Moller wrote:
 >     Men indtil nu har den oki bund, og en rask wheelie ved at lade den tæske
 > ind i den sløve powerband er den ike helt dårlig til... kun nogen 2-3cmm...
 
 Den bund jeg snakkede om var så bundlejet til plejlstangen, der
 gentagne gange satte sig ..
 
 // Hans
 --
 Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
 købes for rimelig pris!
 
 
 |  |  | 
        Moller (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  07-10-03 09:29
 | 
 |  | 
 "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnbo3140.ioe.haj@enterprise-server.dk...
 > Moller wrote:
 > >     Men indtil nu har den oki bund, og en rask wheelie ved at lade den
 tæske
 > > ind i den sløve powerband er den ike helt dårlig til... kun nogen
 2-3cmm...
 >
 > Den bund jeg snakkede om var så bundlejet til plejlstangen, der
 > gentagne gange satte sig ..
 
 ååååhhhh, du glemte at hælde olie på :)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
         Hans Joergensen (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  08-10-03 14:34
 | 
 |  | 
 
            Moller wrote:
 >> Den bund jeg snakkede om var så bundlejet til plejlstangen, der
 >> gentagne gange satte sig ..
 >     ååååhhhh, du glemte at hælde olie på :)
 Nej, den kørte på 6% ...  (da jeg havde smadret 2;)
 // Hans, nu med RD der lyder som en gammel Puch.
 -- 
 Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne 
 på http://www.usenet.dk/netikette/  .. på forhånd tak :)
            
             |  |  | 
          Moller (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  08-10-03 14:46
 | 
 |  | 
 "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnbo84iu.ioe.haj@enterprise-server.dk...
 > Moller wrote:
 > >> Den bund jeg snakkede om var så bundlejet til plejlstangen, der
 > >> gentagne gange satte sig ..
 > >     ååååhhhh, du glemte at hælde olie på :)
 >
 > Nej, den kørte på 6% ...  (da jeg havde smadret 2;)
 
 Hmmmm, sygt... godt 251'er er mere sejlivet, den blæser bare
 krumtapspakningerne ud, når den blir pumpet for hårdt :) men 7-9-13 er det
 ik sket endnu :)
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |