|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Nye lovinitiativer fra Regeringen forvente~ Fra : Claus Lorentzen
 | 
 Dato :  05-10-03 11:59
 | 
 |  | 
 
            Justitsministeren har offentliggjort de nye initiativer, som jeg har
 kopieret ind i uddrag nedenfor. Der er en del interessante ting.
 Jeg er klart over at diverse numre ikke helt hænger sammen, det skyldes
 netop at det er i uddrag. Både uddrag og fuld længde har jeg lagt på min
 hjemmeside:
http://www.sitecenter.dk/claus-lorentzen/tp/ U D D R A G :
 ==========
 R E D E G Ø R E L S E om regeringens initiativer med henblik på en reduktion
 i antallet af dræbte i trafikken
 1. Indledning
 Initiativerne vil indgå i en trafiksikkerhedspakke, som forventes fremlagt i
 november 2003, . . .
 2. Trafiksikkerhedspakken
 Regeringen vil fremlægge en trafiksikkerhedspakke med en række forskellige
 tiltag, som har til formål at få den enkelte borger til køre med større
 omtanke og udvise større ansvarlighed i trafikken.
 Trafiksikkerhedspakken vil indeholde følgende initiativer:
 1) Klippekortsystem for kørekortindehavere
 Regeringen vil foreslå et klippekort for grove færdselsforseelser, så
 bilister og motorcyklister efter 3 grove forseelser inden for en periode på
 3 år får en betinget frakendelse af førerretten og skal op til en
 kontrollerende køreprøve.
 2) Nedsættelse af grænsen for betinget frakendelse af førerretten
 Regeringen vil foreslå, at grænsen for betinget frakendelse af førerretten
 generelt nedsættes fra 70 til 60 pct.
 3) Forhøjelse af bøderne ved overtrædelse af hastighedsgrænsen i byer og på
 landeveje
 Regeringen vil foreslå, at der indføres en forhøjelse af bøder for
 hastighedsoverskridelser i byer og på landeveje på 30 pct. og derover,
 således at bødeniveauet generelt forhøjes med 500 kr. i forhold til det
 eksisterende niveau. Ved hastighedsoverskridelser på mindre end 30 pct.
 foreslås ingen ændringer i bødefastsættelsen.
 4) Øget politikontrol
 Det er regeringens opfattelse, at politiets synlige tilstedeværelse og
 konsekvente indgriben ved konstaterede overtrædelser af færdselsloven har
 overordentlig stor betydning for trafikanternes vilje til at efterkomme
 lovgivningen.
 Trafikanterne skal således med henblik på en generel ændring af
 trafikantadfærden opleve en øget opdagelsesrisiko, idet netop dette forhold
 må antages at være afgørende for den præventive effekt.
 Politiets indsats over for færdselsforseelser skal derfor yderligere
 intensiveres. Som supplement til politiets almindelige færdselspatruljering
 og de målrettede kontroller, skal politiets fokus på ofte forekommende og
 trafikfarlige færdselslovsovertrædelser skærpes, herunder ved en mere
 konsekvent indgriben over for sådanne overtrædelser.
 5) Differentierede hastighedsgrænser
 Færdselsloven giver allerede efter de gældende regler mulighed for at
 fravige de generelle hastighedsgrænser i såvel opadgående som nedadgående
 retning, hvor dette måtte være ønskeligt og hensigtsmæssigt.
 3. Tiltag i forbindelse med motorvejslovforslaget
 Ved lov nr. 432 af 10. juni 2003 gennemførtes en ændring af færdselsloven,
 hvorefter den generelle hastighedsgrænse på motorveje med virkning fra 30.
 april 2004 hæves til 130 km/t.
 1)Intensiveret politimæssig kontrol på navnlig farlige motorvejsstrækninger
 Forhøjelse af hastigheden på motorveje medfører behov for, at der målrettet
 sættes ind for at sikre, at de forhøjede hastighedsgrænser rent faktisk
 overholdes.
 Det er derfor i forbindelse med forhøjelsen af hastighedsgrænsen på
 motorveje forudsat, at der skal ske en intensiveret politimæssig kontrol på
 navnlig farlige motorvejsstrækninger, således at de trafikanter, der
 fremover overtræder hastighedsgrænserne, vil udsætte sig for en større
 risiko for at blive opdaget.
 2) Skærpelse af bødeniveauet ved hastighedsovertrædelser
 Det fremgår udtrykkeligt af lovændringen, at det ved fastsættelse af bøder
 for overskridelse af hastighedsgrænserne fremover skal anses som en
 skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort 140 km/t eller derover.
 3) Skærpelse af reglerne for frakendelse af førerretten ved overtrædelse af
 hastighedsgrænserne på motorveje
 Et andet væsentligt og præventivt middel til overholdelse af de gældende
 hastighedsgrænser er risikoen for en betinget frakendelse af førerretten.
 Efter de gældende regler frakendes førerretten betinget ved en overskridelse
 af de gældende hastighedsgrænser med mere end 70 pct. Det er imidlertid i
 forbindelse med den forhøjede hastighedsgrænse på motorveje besluttet at
 fastsætte en supplerende, øvre grænse for betinget frakendelse af
 førerretten på 160 km/t.
 Ved kørsel med en hastighed på 160 km/t eller derover vil førerretten
 herefter i alle tilfælde blive frakendt betinget, uafhængigt af den
 procentuelle hastighedsoverskridelse. Reglen er begrundet i et ønske om, at
 der skal ske betinget frakendelse ved en fast, øvre grænse, som skal gælde,
 uanset at den procentvise overskridelse på motorveje oftest vil være mindre
 end 70 pct.
 6) Forlængelse af perioden for prøvekørekort
 Med virkning fra 1. september 2003 er perioden for "prøvekørekort" udvidet
 fra to til tre år. Ordningen indebærer, at personer, som kører uforsvarligt
 inden for de første tre år efter, at vedkommende har erhvervet førerret,
 bliver pålagt kørselsforbud.
 7) Skærpelse af sanktionerne i sager om spiritus- og promillekørsel
 For så vidt angår spiritus- og promillekørsel har regeringen udvidet
 kommissoriet for udvalget til forenkling af sanktionsfastsættelsen i sager
 om spiritus- og promillekørsel, således at udvalgets forslag ikke blot skal
 indebære en forenkling af gældende regler og praksis vedrørende spiritus- og
 promillekørsel samt kørsel i frakendelsestiden, men også skærpelser i
 sanktionssystemet.
 Claus L
 XJ600N
            
             |  |  | 
  Hekto (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-10-03 12:13
 | 
 |  | 
 
            In article <3f7ff978$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Claus 
 Lorentzen says...
 <KLIP!>
 Det ser da meget fornuftigt ud.
 Til gængæld er det nok mest varm luft og ballon-blæsning.
 Med den overarbejdspukkel politiet har, og de øgede krav der er til 
 opklaring af f.eks. flere inbrud, varer det nok noget før der kommer 
 flere færdselspatruljer ud.
 Det der nok kommer til at holde, er større bøder og klippekortsystemet.
 Umiddelbart hænger det vel godt sammen med en fordækt måde, at øge 
 skatter og afgifter?
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
  Jacob Larsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  05-10-03 16:22
 | 
 |  | 
 
            > Det ser da meget fornuftigt ud.
 Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det altid er
 farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt og kigger sig
 f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen skal jeg så straffes
 fordi folk kører med hovedet under armen. Ja, selvfølgelig sker der færre
 uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende
 kun fokuseres på denne.
 > Til gængæld er det nok mest varm luft og ballon-blæsning.
 > Med den overarbejdspukkel politiet har, og de øgede krav der er til
 > opklaring af f.eks. flere inbrud, varer det nok noget før der kommer
 > flere færdselspatruljer ud.
 >
 > Det der nok kommer til at holde, er større bøder og
 > klippekortsystemet. Umiddelbart hænger det vel godt sammen med en
 > fordækt måde, at øge skatter og afgifter?
 Mon ikke også det er hensigten. Det er sjovt, som staten altid mener, at
 alle problemer kan løses ved at få flere penge i kassen    -- 
 mvh. Jacob Larsen - der glæder sig til at flytte til udlandet om 2 år hvis
 alting går som det skal.
            
             |  |  | 
   Hekto (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-10-03 16:51
 | 
 |  | 
 
            In article <blpcqo$4k$1@sunsite.dk>, "Jacob Larsen" <jacobl@
 (((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> says...
 > Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det altid er
 > farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt og kigger sig
 > f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen skal jeg så straffes
 > fordi folk kører med hovedet under armen. Ja, selvfølgelig sker der færre
 > uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende
 > kun fokuseres på denne.
 > 
  Hæ! - Hæ!
 Det var dén diskution vi havde i sidste uge!
 Du har ret; men det er nu nemmest at gøre noget ved hastigheden, fordi 
 det giver de ønskede resultater på en nem måde.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
   Lars T. Thomsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  05-10-03 18:31
 | 
 |  | 
 
            > Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det altid er
 > farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt og kigger sig
 > f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen skal jeg så straffes
 > fordi folk kører med hovedet under armen. Ja, selvfølgelig sker der færre
 > uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende
 > kun fokuseres på denne.
 <Ironi on>
 Hvordan jeg fortolker din kommentar:
 Alle (undtagen jeg, naturligvis!) kører af helvede til!
 F.eks. holder ikke pænt tilbage for pletten i horisonten,
 som i det næste øjeblik viser sig, at være MIG i 5. gear: Redline!
 Og så bliver det ovenikøbet MIN skyld... uretfærdigt!
 <Ironi off>
   Jeg tror bestemt, at for høj fart ofte er skyld i mange ulykker... Andet er
 (som du selv siger) at folk laver uheldige forseelser, når de rager efter
 mobiltelefonen eller chipsene i handskerummet... eller bare generelt kører
 som svin...
 Problemet er vel bare, at det kræver beviser... Var billisten uopmærksom? -
 Det er immervæk lettere, hvis vedkommende "bare" havde kørt for stærkt...
 Det er også lettere, at måle en promilletal, end at f.eks. skulle vurdere om
 føreren er al for træt til at have det fornødne overskud til at vise
 agtpågivenhed... Jeg tror personligt, at der kører en del søvngængere rundt
 på de danske veje og de kan vel også være halvfarlige...
 Det mest ideelle var, at man kunne måle folks evner i traffikken, men det er
 jo ret svært, så skulle man jo afholde køreprøve f.eks. hvert 2. år for alle
 fire som to-benede... Synes du, at dét er smart og tror du ikke, at der for
 alvor kan gå pengemaskine i det? F.eks. bruger Columbia vistnok dette
 princip "for at højne trafikmoralen"... som det vistnok hedder... Men der er
 vistnok gået lidt mafia i de smukke ord!    > > Til gængæld er det nok mest varm luft og ballon-blæsning.
 > > Med den overarbejdspukkel politiet har, og de øgede krav der er til
 > > opklaring af f.eks. flere inbrud, varer det nok noget før der kommer
 > > flere færdselspatruljer ud.
 > >
 > > Det der nok kommer til at holde, er større bøder og
 > > klippekortsystemet. Umiddelbart hænger det vel godt sammen med en
 > > fordækt måde, at øge skatter og afgifter?
 >
 > Mon ikke også det er hensigten. Det er sjovt, som staten altid mener, at
 > alle problemer kan løses ved at få flere penge i kassen    Vi har regler... Bryder vi dem (og nogen opdager det) så må vi en bøde...
 that's it and too bad!
 Mange steder er farten pænt afpasset med, hvad man allerhøjest bør køre.
 MEN: Jeg giver dig ret i, at det lugter lidt af pengemaskine, når de smækker
 fotovogne på store ødede- og brede veje indenfor bybebyggelsen...
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
    Jacob Larsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  05-10-03 21:17
 | 
 |  | 
 
            >> Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det
 >> altid er farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt
 >> og kigger sig f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen
 >> skal jeg så straffes fordi folk kører med hovedet under armen. Ja,
 >> selvfølgelig sker der færre uheld med en mindre fart, men det er for
 >> ringe, at der næsten udelukkende kun fokuseres på denne.
 >
 > <Ironi on>
 > Hvordan jeg fortolker din kommentar:
 > Alle (undtagen jeg, naturligvis!) kører af helvede til!
 > F.eks. holder ikke pænt tilbage for pletten i horisonten,
 > som i det næste øjeblik viser sig, at være MIG i 5. gear: Redline!
 > Og så bliver det ovenikøbet MIN skyld... uretfærdigt!
 > <Ironi off>
 >
 >    Min suzuki har 6 gear, så det kan ikke være mig du snakker om.    Desuden er den ikke specielt hurtig.
 Jeg vil dog sige, at jeg vælger at tro jeg kører bedre end de fleste
 billister, i den forstand. at jeg er opmærksom og påpasselig. Men jo det
 hele bunder vel i, at jeg ikke synes reglerne burde gælde for mig. Jeg er
 dog ikke så interesserede i om folk kører lidt for stærkt, bare de gad at
 køre ordentligt. Jeg kan ikke køre en tur på 10 min på en landevej uden en
 eller anden idiot kører 1-2 m. bag mig, eller ødelægger min
 sikkerhedsafstand ved at trække ind foran mig ved en delvist gennemført
 overhaling. Jeg har faktisk undersøgt dette over et forløb på lidt over et
 par uger.
 > Jeg tror bestemt, at for høj fart ofte er skyld i mange ulykker...
 > Andet er (som du selv siger) at folk laver uheldige forseelser, når
 > de rager efter mobiltelefonen eller chipsene i handskerummet... eller
 > bare generelt kører som svin...
 Selvfølgelig har en del af det at køre som et svin også noget med
 hastigheden at gøre. Jeg vil dog vedholde min altid nærværende kommentar om
 at der er forskel på at køre råddent og på at køre stærkt. Det sidste
 behøver ikke nødvendigvis være farligt for ens omgivelser.
 > Problemet er vel bare, at det kræver beviser... Var billisten
 > uopmærksom? - Det er immervæk lettere, hvis vedkommende "bare" havde
 > kørt for stærkt... Det er også lettere, at måle en promilletal, end
 > at f.eks. skulle vurdere om føreren er al for træt til at have det
 > fornødne overskud til at vise agtpågivenhed... Jeg tror personligt,
 > at der kører en del søvngængere rundt på de danske veje og de kan vel
 > også være halvfarlige...
 >
 > Det mest ideelle var, at man kunne måle folks evner i traffikken, men
 > det er jo ret svært, så skulle man jo afholde køreprøve f.eks. hvert
 > 2. år for alle fire som to-benede... Synes du, at dét er smart og
 Det er vi alligevel på vej imod. Dette forslag er efter min mening bare et
 skridt på vejen mod indførslen af den berygtede 23%-frakendelse, som de har
 snakket så meget om. Der vil, hvis forslaget bliver vedtaget, allerede nu
 blive langt flere generhvervelser i sigte fremover.
 > tror du ikke, at der for alvor kan gå pengemaskine i det? F.eks.
 > bruger Columbia vistnok dette princip "for at højne trafikmoralen"...
 > som det vistnok hedder... Men der er vistnok gået lidt mafia i de
 > smukke ord!    Ja, men der er da vist gået pengemaskine i hele firmaet Danmark A/S    Hvis nogen vil købe aktier er jeg snart klar til at sælge min andel. Min
 utilfredshed baserer sig selvfølgelig ikke kun på regeringens hetz mod bl.a.
 mig, men på meget andet.
 > Vi har regler... Bryder vi dem (og nogen opdager det) så må vi en
 > bøde... that's it and too bad!
 Derfor kan man da godt brokke sig over at de uretfærdige. Jeg vil dog gøre
 meget for ikke at betale en bøde.
 > Mange steder er farten pænt afpasset med, hvad man allerhøjest bør
 > køre. MEN: Jeg giver dig ret i, at det lugter lidt af pengemaskine,
 > når de smækker fotovogne på store ødede- og brede veje indenfor
 > bybebyggelsen...
 Lidt jah...
 De eneste gange jeg selv er blevet målt er på Hobrovej mellem svenstrup og
 støvring eller på Hadsundvej mellem Gunderup og byen ved Lindenborg som jeg
 ikke kan huske hvad hedder. Begge strækninger er lange og lige, desuden er
 Hobrovej på dette stykke bred nok til 4 biler ved siden af hinanden. På
 disse steder er jeg dog blevet målt flere gange (og nej, jeg har ikke fået
 nogen bøder endnu)
 -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500
            
             |  |  | 
   D@n Dethlefsen (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : D@n Dethlefsen
 | 
 Dato :  05-10-03 21:48
 | 
 |  | 
 
            Jacob Larsen wrote:
 >> Det ser da meget fornuftigt ud.
 >
 > Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det
 > altid er farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt
 > og kigger sig f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen
 > skal jeg så straffes fordi folk kører med hovedet under armen. Ja,
 > selvfølgelig sker der færre uheld med en mindre fart, men det er for
 > ringe, at der næsten udelukkende kun fokuseres på denne.
 >
 Jeg er meget enig med dig.
 Grunden til at man fokusere på hastigheden er at det er målbart og at der er
 penge i det.
 Hvorfor ser jeg hver dag på mine faste 50 km.
 - mindst 10-20 personer der sidder i deres madkasse og taler i mobil uden
 håndfri, og der gøres ikke noget ved det fordi der er for bøvlet at
 kontrollere og de penge man får ind står ikke mål med den indsats der er
 nødvendig. Og de fleste der har gang i en mobil telefon under kørselen kører
 som røv & nøgler.
 - når jeg i vinterhalvåret kører i madkassen på arbejde, ved jeg godt hvem
 jeg ikke skal kører bagved, da disse få personer har valgt at 65-70 km/t er
 nok, og det giver af farlige situationer ved overhalinger af disse næsten
 hver dag, og mig bekendt er dette ikke lovligt, men det er nok utopi at tro
 at politet vil gøre noget ved det da det er bøvlet og igen de penge man får
 ind står ikke mål med den indsats der er nødvendig.
 Der er ikke tvivl om at for meget fart er farligt, men er
 uopmæksomme/usikker trafikanter ikke farliger. Det tro jeg.
 --
 Dan -  DMCN#561
 (Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk slet "OSTEN" fra adr. ved svar
            
             |  |  | 
   Lisbeth Sejberg (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lisbeth Sejberg
 | 
 Dato :  05-10-03 22:10
 | 
 |  | Jacob Larsen <jacobl@cs.auc.dk> (((FJERNDETTE))) skrev:
 
 >--
 >mvh. Jacob Larsen - der glæder sig
 >til at flytte til udlandet om 2 år hvis
 >alting går som det skal.
 
 -- Nu forstår jeg det sådan at du glæder dig til at flytte til
 udlandet, fordi du regner med at slippe for lignende tiltag i
 andre lande ?? Afhængig af hvilket "udland" du vælger, er det da
 sansynligt, at du kan blive udsat for det samme der.
 Lisbeth
 
 
 
 |  |  | 
    Hekto (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  06-10-03 07:13
 | 
 |  | 
 
            In article <10653883340.219636716208178@dtext.news.tele.dk>, Lisbeth 
 Sejberg says...
 > Afhængig af hvilket "udland" du vælger, er det da 
 > sansynligt, at du kan blive udsat for det samme der.  
 > 
 > 
 Nej!
 Ofte er de langt mere restriktive! - ihvertfald hvis det er nogen af de 
 lande der ligger som de nærmeste naboer.
 Tyskland har godt nok 'fri hastighed'; men spætten hakker godt nok hvis 
 man overskrider den dér hvor der er begrænsninger.
 Jeg har en bekendt der måtte vinke farvel til kørekortet i 3 år, for at 
 have overskredet 50 Km/t på motorvej, godt nok med 100%. Der var 
 hastighedsbegrænsning p.gr.a. vejarbejde. Det var week-end og ingen der 
 arbejdede, så hva' fa'en ... brrrrmmm ... brrrmmmm .... BahhhBuuuuuu 
 .... blink ... blink ...!
 Kørekortet var væk, og der var ikke noget der hed 'orienterende 
 kørprøve' Kun en bøde og så transport med 'det offentlige'.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto  ... What about www.mc-portalen.com  ?
            
             |  |  | 
     Jacob Larsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  06-10-03 19:36
 | 
 |  | >> Afhængig af hvilket "udland" du vælger, er det da
 >> sansynligt, at du kan blive udsat for det samme der.
 >>
 > Nej!
 > Ofte er de langt mere restriktive! - ihvertfald hvis det er nogen af
 > de lande der ligger som de nærmeste naboer.
 > Tyskland har godt nok 'fri hastighed'; men spætten hakker godt nok
 > hvis man overskrider den dér hvor der er begrænsninger.
 > Jeg har en bekendt der måtte vinke farvel til kørekortet i 3 år, for
 > at have overskredet 50 Km/t på motorvej, godt nok med 100%. Der var
 > hastighedsbegrænsning p.gr.a. vejarbejde. Det var week-end og ingen
 > der arbejdede, så hva' fa'en ... brrrrmmm ... brrrmmmm ....
 > BahhhBuuuuuu ... blink ... blink ...!
 > Kørekortet var væk, og der var ikke noget der hed 'orienterende
 > kørprøve' Kun en bøde og så transport med 'det offentlige'.
 
 Nu er det netop et af de steder, hvor jeg aldrig kører for stærkt. (f.eks.
 på de store veje igennem de små byer eller ved vejarbejde). Selvom straffen
 nok er vel høj, er det ikke noget nær så uretfærdigt som når de måler de
 store tomme veje i DK.
 
 Jeg overvejer nu mest USA eller England. I USA er der i hvert fald noget
 mindre strenge regler og i England har jeg set i tv, at deres bøder er mere
 fair på trods af deres klippekortssystem. Dette vil jeg dog undersøge
 nærmere inden jeg evt. foretager mig noget.
 --
 mvh. Jacob Larsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik
 | 
 Dato :  05-10-03 17:36
 | 
 |  | 
 
            Det var ellers en ordentlig smøre. Jeg har lige et enkelt surt opstød til
 pkt.4: Det motiverer ikke ligefrem en til at overholde færdselsreglerne, når
 man kan holde for rødt, og være vidne til at en cyklist kører lige over,
 medens en patruljevogn på modsatte side af krydset ikke reagerer!
 "Claus Lorentzen" <lorentzen@fjerndette.privat.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f7ff978$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Justitsministeren har offentliggjort de nye initiativer, som jeg har
 > kopieret ind i uddrag nedenfor. Der er en del interessante ting.
 >
 > Jeg er klart over at diverse numre ikke helt hænger sammen, det skyldes
 > netop at det er i uddrag. Både uddrag og fuld længde har jeg lagt på min
 > hjemmeside:
 > http://www.sitecenter.dk/claus-lorentzen/tp/ >
 > U D D R A G :
 > ==========
 >
 >
 > R E D E G Ø R E L S E om regeringens initiativer med henblik på en
 reduktion
 > i antallet af dræbte i trafikken
 >
 >
 >
 > 1. Indledning
 >
 > Initiativerne vil indgå i en trafiksikkerhedspakke, som forventes fremlagt
 i
 > november 2003, . . .
 >
 >
 >
 >
 >
 > 2. Trafiksikkerhedspakken
 >
 >
 > Regeringen vil fremlægge en trafiksikkerhedspakke med en række forskellige
 > tiltag, som har til formål at få den enkelte borger til køre med større
 > omtanke og udvise større ansvarlighed i trafikken.
 >
 >
 >
 > Trafiksikkerhedspakken vil indeholde følgende initiativer:
 >
 >
 >
 > 1) Klippekortsystem for kørekortindehavere
 >
 > Regeringen vil foreslå et klippekort for grove færdselsforseelser, så
 > bilister og motorcyklister efter 3 grove forseelser inden for en periode
 på
 > 3 år får en betinget frakendelse af førerretten og skal op til en
 > kontrollerende køreprøve.
 >
 >
 >
 > 2) Nedsættelse af grænsen for betinget frakendelse af førerretten
 >
 >
 > Regeringen vil foreslå, at grænsen for betinget frakendelse af førerretten
 > generelt nedsættes fra 70 til 60 pct.
 >
 >
 >
 > 3) Forhøjelse af bøderne ved overtrædelse af hastighedsgrænsen i byer og
 på
 > landeveje
 >
 >
 > Regeringen vil foreslå, at der indføres en forhøjelse af bøder for
 > hastighedsoverskridelser i byer og på landeveje på 30 pct. og derover,
 > således at bødeniveauet generelt forhøjes med 500 kr. i forhold til det
 > eksisterende niveau. Ved hastighedsoverskridelser på mindre end 30 pct.
 > foreslås ingen ændringer i bødefastsættelsen.
 >
 >
 >
 > 4) Øget politikontrol
 >
 > Det er regeringens opfattelse, at politiets synlige tilstedeværelse og
 > konsekvente indgriben ved konstaterede overtrædelser af færdselsloven har
 > overordentlig stor betydning for trafikanternes vilje til at efterkomme
 > lovgivningen.
 >
 >
 >
 > Trafikanterne skal således med henblik på en generel ændring af
 > trafikantadfærden opleve en øget opdagelsesrisiko, idet netop dette
 forhold
 > må antages at være afgørende for den præventive effekt.
 >
 >
 >
 > Politiets indsats over for færdselsforseelser skal derfor yderligere
 > intensiveres. Som supplement til politiets almindelige
 færdselspatruljering
 > og de målrettede kontroller, skal politiets fokus på ofte forekommende og
 > trafikfarlige færdselslovsovertrædelser skærpes, herunder ved en mere
 > konsekvent indgriben over for sådanne overtrædelser.
 >
 >
 >
 > 5) Differentierede hastighedsgrænser
 >
 > Færdselsloven giver allerede efter de gældende regler mulighed for at
 > fravige de generelle hastighedsgrænser i såvel opadgående som nedadgående
 > retning, hvor dette måtte være ønskeligt og hensigtsmæssigt.
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > 3. Tiltag i forbindelse med motorvejslovforslaget
 >
 > Ved lov nr. 432 af 10. juni 2003 gennemførtes en ændring af færdselsloven,
 > hvorefter den generelle hastighedsgrænse på motorveje med virkning fra 30.
 > april 2004 hæves til 130 km/t.
 >
 >
 >
 > 1)Intensiveret politimæssig kontrol på navnlig farlige
 motorvejsstrækninger
 >
 > Forhøjelse af hastigheden på motorveje medfører behov for, at der
 målrettet
 > sættes ind for at sikre, at de forhøjede hastighedsgrænser rent faktisk
 > overholdes.
 >
 >
 >
 > Det er derfor i forbindelse med forhøjelsen af hastighedsgrænsen på
 > motorveje forudsat, at der skal ske en intensiveret politimæssig kontrol
 på
 > navnlig farlige motorvejsstrækninger, således at de trafikanter, der
 > fremover overtræder hastighedsgrænserne, vil udsætte sig for en større
 > risiko for at blive opdaget.
 >
 >
 >
 > 2) Skærpelse af bødeniveauet ved hastighedsovertrædelser
 >
 > Det fremgår udtrykkeligt af lovændringen, at det ved fastsættelse af bøder
 > for overskridelse af hastighedsgrænserne fremover skal anses som en
 > skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort 140 km/t eller
 derover.
 >
 >
 >
 > 3) Skærpelse af reglerne for frakendelse af førerretten ved overtrædelse
 af
 > hastighedsgrænserne på motorveje
 >
 > Et andet væsentligt og præventivt middel til overholdelse af de gældende
 > hastighedsgrænser er risikoen for en betinget frakendelse af førerretten.
 >
 >
 >
 > Efter de gældende regler frakendes førerretten betinget ved en
 overskridelse
 > af de gældende hastighedsgrænser med mere end 70 pct. Det er imidlertid i
 > forbindelse med den forhøjede hastighedsgrænse på motorveje besluttet at
 > fastsætte en supplerende, øvre grænse for betinget frakendelse af
 > førerretten på 160 km/t.
 >
 >
 >
 > Ved kørsel med en hastighed på 160 km/t eller derover vil førerretten
 > herefter i alle tilfælde blive frakendt betinget, uafhængigt af den
 > procentuelle hastighedsoverskridelse. Reglen er begrundet i et ønske om,
 at
 > der skal ske betinget frakendelse ved en fast, øvre grænse, som skal
 gælde,
 > uanset at den procentvise overskridelse på motorveje oftest vil være
 mindre
 > end 70 pct.
 >
 >
 >
 >
 > 6) Forlængelse af perioden for prøvekørekort
 >
 > Med virkning fra 1. september 2003 er perioden for "prøvekørekort" udvidet
 > fra to til tre år. Ordningen indebærer, at personer, som kører
 uforsvarligt
 > inden for de første tre år efter, at vedkommende har erhvervet førerret,
 > bliver pålagt kørselsforbud.
 >
 >
 >
 > 7) Skærpelse af sanktionerne i sager om spiritus- og promillekørsel
 >
 > For så vidt angår spiritus- og promillekørsel har regeringen udvidet
 > kommissoriet for udvalget til forenkling af sanktionsfastsættelsen i sager
 > om spiritus- og promillekørsel, således at udvalgets forslag ikke blot
 skal
 > indebære en forenkling af gældende regler og praksis vedrørende spiritus-
 og
 > promillekørsel samt kørsel i frakendelsestiden, men også skærpelser i
 > sanktionssystemet.
 >
 >
 >
 >
 >
 > Claus L
 >
 > XJ600N
 >
 >
            
             |  |  | 
  Ninja Rider (05-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ninja Rider
 | 
 Dato :  05-10-03 19:37
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Ikke fordi jeg er hellig, men jeg tror altså ikke at dette vil ændre 
 noget særligt! Ikke alle, men mange kører forhurtigt, men er opmærksome. 
 Det er somregl folk der køre og skriver SMS'er, eller lign, der har 
 blikket et andet sted, der køre galt!
 Det er jo bare ik så nemt at kontrolere om folk skriver SMS'er , eller 
 kikker efter ungerne på bagsædet!
 Jeg vil mene at det hele, som jeg læser det, er at folk skal miste 
 kortet bare ved at køre en smugle for stærkt! Så skal hastighederne ned, 
 bøderne op o.s.v. Er det ikke bare det samme som altid?
 Hvad tror du at de vil få ud af at folk mister kortet? Så køre folk da 
 bare uden tilsidst. Se bare det indslag fra Station 2 fra i mandags. Der 
 kørte de fleste uden kortet, og var pisse lige glade.
 Mvh Emil
 Der nok køre forstærkt for tit!
 -- 
  http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk    Scream if you wanna go faster....
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26 |  |  | 
  TheHobbit (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheHobbit
 | 
 Dato :  06-10-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Claus Lorentzen wrote:
 > Justitsministeren har offentliggjort de nye initiativer, som jeg har
 > kopieret ind i uddrag nedenfor. Der er en del interessante ting.
 Hvis man bliver taget på MC med f.eks. 240 km/t på motorvejen og får fradømt
 kørekortet - må man så stadig køre bil - eller overlapper de to "kort"
 hinanden?
 Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297 + Honda CBR600 F3V - 1996
 - We who are about to die salute you -
            
             |  |  | 
  Hans Paulin (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  06-10-03 12:38
 | 
 |  | 
 
            TheHobbit wrote:
 > Hvis man bliver taget på MC med f.eks. 240 km/t på motorvejen og får
 > fradømt kørekortet - må man så stadig køre bil - eller overlapper de
 > to "kort" hinanden?
 ....de "overlapper"...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
   TheHobbit (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheHobbit
 | 
 Dato :  06-10-03 15:27
 | 
 |  | 
 
            Det er sgu da noget mærkeligt noget - jeg kører stortset aldrig for stærkt i
 bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.
 Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte for
 stærkt på knallert.
 Min bil kan pt. ikke køre mere end 120 km/t (speedometervisning) så det er
 nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en derimod er
 brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration. (0-100 på 3.5 sec)
 Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve på/I -
 bil, MC eller begge?!?
 Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297 + Honda CBR600 F3V - 1996
 - We who are about to die salute you -
 Hans Paulin wrote:
 > TheHobbit wrote:
 >
 >> Hvis man bliver taget på MC med f.eks. 240 km/t på motorvejen og får
 >> fradømt kørekortet - må man så stadig køre bil - eller overlapper de
 >> to "kort" hinanden?
 >
 > ...de "overlapper"...
            
             |  |  | 
    Jacob Larsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  06-10-03 18:43
 | 
 |  | 
 
            > Det er sgu da noget mærkeligt noget - jeg kører stortset aldrig for
 > stærkt i bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.
 >
 > Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte
 > for stærkt på knallert.
 I dag kan du vist miste dit bilkørekort på en knallert også. De har i hvert
 fald indført reglen om 70% her (og på 45'ere). Hvis det ikke er det som den
 betyder, kan jeg ikke se hvad det er den skal betyde.
 > Min bil kan pt. ikke køre mere end 120 km/t (speedometervisning) så
 > det er nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en
 > derimod er brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration.
 > (0-100 på 3.5 sec)
 Jeg kører heller ikke for stærkt i bil, så jeg forstår dig fuldt ud. De er
 de dog pænt ligeglade med.    > Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve
 > på/I - bil, MC eller begge?!?
 Jeg har hørt at du kun skal op til den, du mistede det på. Er der nogen der
 kan bekræfte dette?
 -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500
            
             |  |  | 
    Lars T. Thomsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  06-10-03 19:09
 | 
 |  | 
 
            > Det er sgu da noget mærkeligt noget
 Synes du?!
 Jeg håber, at de vil være hamrende ligeglad med, om du f.eks. kun har en
 Lada
 Samara i garagen! Bliver du taget med 240 i timen på en MC, så har du med
 dét vist, at hvor uansvarlig du kan være i trafikken; om det så er på MC
 eller i bil: Atter på med skoleskiltet, da det åbenbart kun maskinen og ikke
 dig selv, der sætter grænserne!
 > jeg kører stortset aldrig for stærkt i
 > bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.
 Tjaa, prøv at give politiet dén forklaring...    > Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte for
 > stærkt på knallert.
 De to ting har vistnok ikke noget tilfældes og bør nok ikke sammenlignes.
 > Min bil kan pt. ikke køre mere end 120 km/t (speedometervisning) så det er
 > nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en derimod er
 > brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration. (0-100 på 3.5 sec)
 Det kan du jo også prøve, at sige til politiet!    > Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve
 på/I -
 > bil, MC eller begge?!?
 Jeg *mener* at du kun skal op i dén kategori, som du har dummet dig i... men
 i grove forseelser kan du risikere, at alle de andre kategorier komme i
 fare...
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
     Jacob Larsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  06-10-03 19:21
 | 
 |  | 
 
            >> Det er sgu da noget mærkeligt noget
 >
 > Synes du?!
 > Jeg håber, at de vil være hamrende ligeglad med, om du f.eks. kun har
 > en Lada
 > Samara i garagen! Bliver du taget med 240 i timen på en MC, så har du
 > med dét vist, at hvor uansvarlig du kan være i trafikken; om det så
 > er på MC eller i bil: Atter på med skoleskiltet, da det åbenbart kun
 > maskinen og ikke dig selv, der sætter grænserne!
 Er du sikker på du kører mc?    -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500
            
             |  |  | 
      Lars T. Thomsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  06-10-03 19:26
 | 
 |  | 
 
            > >> Det er sgu da noget mærkeligt noget
 > >
 > > Synes du?!
 > > Jeg håber, at de vil være hamrende ligeglad med, om du f.eks. kun har
 > > en Lada
 > > Samara i garagen! Bliver du taget med 240 i timen på en MC, så har du
 > > med dét vist, at hvor uansvarlig du kan være i trafikken; om det så
 > > er på MC eller i bil: Atter på med skoleskiltet, da det åbenbart kun
 > > maskinen og ikke dig selv, der sætter grænserne!
 >
 > Er du sikker på du kører mc?    Nææh! - Egentlig ikke... kører pt. kun på en gammel 1983'er af en 250 ccm
 Yamaha, med hvilket alt over 120 er gastronomiske og uopnåelige højder...
   Sig bare, at jeg synes at rønnebærene er sure... Men jeg lider ikke af
 helligdom og har ikke noget *imod* fart... MEN: Jeg holder stadig på, at 240
 km/t er groft uforsvarligt!
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
       Jacob Larsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  06-10-03 20:37
 | 
 |  | 
 
            >> Er du sikker på du kører mc?    >
 > Nææh! - Egentlig ikke... kører pt. kun på en gammel 1983'er af en 250
 > ccm Yamaha, med hvilket alt over 120 er gastronomiske og uopnåelige
 > højder...    Hvor ved du det fra? Du har vel ikke prøvet?    > Sig bare, at jeg synes at rønnebærene er sure... Men jeg lider ikke af
 > helligdom og har ikke noget *imod* fart... MEN: Jeg holder stadig på,
 > at 240 km/t er groft uforsvarligt!
 Pjat, du skal bare prøve, så gammel er du ikke endnu    Det skal dog siges, at så hurtigt har jeg aldrig kørt.
 -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)
            
             |  |  | 
        Anders Houmark (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  06-10-03 21:37
 | 
 |  | 
 
            Jacob Larsen wrote:
 > Det skal dog siges, at så hurtigt har jeg aldrig kørt.
 mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)
 Hehe det er vel kun pga. maskinerne du ikke har prøvet det   '
 Mvh Anders
            
             |  |  | 
         Jacob Larsen (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  06-10-03 23:15
 | 
 |  | 
 
            >> Det skal dog siges, at så hurtigt har jeg aldrig kørt.
 >
 > mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)
 >
 > Hehe det er vel kun pga. maskinerne du ikke har prøvet det   '
 Ingen kommentarer    -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)
            
             |  |  | 
     Lisbeth Sejberg (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lisbeth Sejberg
 | 
 Dato :  07-10-03 00:01
 | 
 |  | 
 
            Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev:
 >Jeg håber, at de vil være hamrende
 >ligeglad med, om du f.eks. kun har en
 >Lada
 >Samara i garagen! Bliver du taget med
 >240 i timen på en MC, så har du med
 >dét vist, at hvor uansvarlig du kan
 >være i trafikken; om det så er på MC
 >eller i bil: Atter på med
 >skoleskiltet, da det åbenbart kun
 >maskinen og ikke
 >dig selv, der sætter grænserne!
 >Hilsen
 >Lars
 -- Er rørende enig med dig i det du skriver. Hvis nogle skulle 
 have glemt det, er der stadig en § i Færdselsloven, der omhandler 
 hensynet til andre der opholder sig på eller ved vejen. Der er f. 
 eks. den tænkte situation med en bold, der plejer at blive fulgt 
 af et barn ( selvfølgelig ikke et barn man kender personligt, 
 men "bare" et barn ) Jeg husker ikke det eksakte regnestykke ang. 
 hastighed kontra standselængde, er vi uenige om, at det gør en 
 forskel om hastigheden er 80 km/t eller 240km/t ??
 Ingen behøver sætte spydige spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet 
 kører mc, det gør jeg, med stor glæde endda. Og jeg kører også 
 Alfa Romeo, så jeg kender godt begrebet "køreglæde" endda hele 
 året rundt    Synes faktisk det er lidt synd for dem, der kun kan 
 forbinde køreglæde med meget høj hastighed. Derfor denne alvorligt 
 men dog kærligt mente opsang.
 Med venlig hilsen
  
 Lisbeth
            
             |  |  | 
      TheHobbit (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheHobbit
 | 
 Dato :  07-10-03 10:17
 | 
 |  | Lisbeth Sejberg wrote:
 > Lars T. Thomsen
 > Synes faktisk det er lidt synd for dem, der kun kan
 > forbinde køreglæde med meget høj hastighed. Derfor denne alvorligt
 > men dog kærligt mente opsang.
 
 Det skal ikke opfattes somom jeg konstant ligger med 240 km/t. Jeg har
 kommet over 240 km/t ialt 2 gange på øde motorvejstrækninger. Generelt vil
 jeg sige for de steder jeg kører over 100 km/t - hvis der er løbet børn ud
 på vejen de steder så er de fandme selv ud om det. Man leger ikke med bold
 på motorveje og hovedveje!
 I villa kvartere og steder med mange variable (uoverskuelige sving,
 sideveje, personer, andre trafikanter osv osv) køre jeg aldrig uanvarligt
 stærkt. Jeg ser f.eks. somtider små scootere der kan køre 80 km/t opføre sig
 langt mere uansvarligt og farligt i trafikken end når jeg kører over 200.
 
 Jeg har alt alt for mange gange set folk gøre noget uventet i trafikken og
 tænkt - hvis jeg var kommet med dobbelt fart i en overhaling lige her - så
 ville det have endt i blod og indvolde. Jeg (synes selv) jeg vælger steder
 at sætte hastigheden op som har et så lavt antal variable som overhoved
 muligt.
 
 Mht. om man kan lide fornemmelsen af hastighed/acceleration - så er det nok
 kun ganske få at "knejterne" herind der ikke kan snakke med om fornøjelsen
 ved en høj fart. Måske med undtagelse af dem har har fået børn - de bliver
 lige 15 år ældre på 9 mdr.
 
 Stephan
 
 
 
 
 |  |  | 
       Lars T. Thomsen (07-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  07-10-03 16:32
 | 
 |  | > Lisbeth Sejberg wrote:
 > > Lars T. Thomsen
 > > Synes faktisk det er lidt synd for dem, der kun kan
 > > forbinde køreglæde med meget høj hastighed. Derfor denne alvorligt
 > > men dog kærligt mente opsang.
 
 Got the point, Lisbeth! - Desværre har min newsreader ædt dit indlæg, men du
 forstod da mine hensigter!
 
 > Det skal ikke opfattes somom jeg konstant ligger med 240 km/t. Jeg har
 > kommet over 240 km/t ialt 2 gange på øde motorvejstrækninger. Generelt vil
 > jeg sige for de steder jeg kører over 100 km/t - hvis der er løbet børn ud
 > på vejen de steder så er de fandme selv ud om det. Man leger ikke med bold
 > på motorveje og hovedveje!
 
 Nej, ikke på motorveje! - Og hvis lille Peter eller Ingelise løber ud fra
 landejendommen, så har de jo også selv været uden om det....... Hmm! ;-/
 
 > I villa kvartere og steder med mange variable (uoverskuelige sving,
 > sideveje, personer, andre trafikanter osv osv) køre jeg aldrig uanvarligt
 > stærkt. Jeg ser f.eks. somtider små scootere der kan køre 80 km/t opføre
 sig
 > langt mere uansvarligt og farligt i trafikken end når jeg kører over 200.
 
 Dét faktum er du jo så i vurderingssituationen ene om at mene... og så er
 det jo så pokkers nemt, at give sig selv ret... Ja og nej: Det findes små
 scootere som kører af helvede til... Men det har ikke pind med, om du kører
 200+ i timen eller ej. Jeg ser sgu da også billister, lastbiler og MC'ister,
 der kører af helvede til, men det legalisere jo ikke, at kan selv kan køre
 råddent i bil og MC, eller kun vælger at køre råddent i bil.
 
 > Jeg har alt alt for mange gange set folk gøre noget uventet i trafikken og
 > tænkt - hvis jeg var kommet med dobbelt fart i en overhaling lige her - så
 > ville det have endt i blod og indvolde. Jeg (synes selv) jeg vælger steder
 > at sætte hastigheden op som har et så lavt antal variable som overhoved
 > muligt.
 
 Så må man jo bare håbe, at du har tilstrækkelig kompetance for at træffe
 dette valg: For pludslig kan der jo dukke noget uventet op foran dit forhjul
 (en regnefejl i din "variabel-regnevej") og så betyder en hastighedsforskel
 på 120 km/t sikkert en del.
 
 > Mht. om man kan lide fornemmelsen af hastighed/acceleration - så er det
 nok
 > kun ganske få at "knejterne" herind der ikke kan snakke med om fornøjelsen
 > ved en høj fart. Måske med undtagelse af dem har har fået børn - de bliver
 > lige 15 år ældre på 9 mdr.
 
 Jojo, det skal der da sikkert være nogle stykker! - Og det er fint nok...
 for dém!
 Jeg bryder mig bare ikke om, hvis folk er hellige og mener, at trafikmoralen
 er på tilbagetog, hvis hjernen alligevel ligger nede i det gashåndtag.
 
 Hilsen
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
        TheHobbit (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheHobbit
 | 
 Dato :  08-10-03 14:04
 | 
 |  | >>  Man leger ikke med bold på motorveje og hovedveje!
 > Nej, ikke på motorveje! - Og hvis lille Peter eller Ingelise løber ud
 > fra landejendommen, så har de jo også selv været uden om det.......
 > Hmm! ;-/
 Ja, det kan sagtens misforståes hvis man gerne vil - men du ved godt hvordan
 det var ment.
 
 > Dét faktum er du jo så i vurderingssituationen ene om at mene... og
 > så er det jo så pokkers nemt, at give sig selv ret... Ja og nej: Det
 > findes små scootere som kører af helvede til... Men det har ikke pind
 > med, om du kører 200+ i timen eller ej. Jeg ser sgu da også
 > billister, lastbiler og MC'ister, der kører af helvede til, men det
 > legalisere jo ikke, at kan selv kan køre råddent i bil og MC, eller
 > kun vælger at køre råddent i bil.
 Ja, det er ikke helt uden risiko. Sådan nu har jeg indrømmet det! Alt i
 livet der er spændende har et risiko-moment, men det skulle jo ikke gerne
 være det der er det overskyggende. Selvom jeg ved en hver given lejlighed
 skriver på denne gruppe at jeg godt kan lide at køre lidt kvikt - så tror
 jeg der er rigtigt mange der nok ville kunne køre i 8-taller omkring mig
 fordi jeg ikke er villig til at give den "det ekstra" og tage chancer.
 
 >> Jeg har alt alt for mange gange set folk gøre noget uventet i
 >> trafikken og tænkt - hvis jeg var kommet med dobbelt fart i en
 >> overhaling lige her - så ville det have endt i blod og indvolde. Jeg
 >> (synes selv) jeg vælger steder at sætte hastigheden op som har et så
 >> lavt antal variable som overhoved muligt.
 >
 > Så må man jo bare håbe, at du har tilstrækkelig kompetance for at
 > træffe dette valg: For pludslig kan der jo dukke noget uventet op
 > foran dit forhjul (en regnefejl i din "variabel-regnevej") og så
 > betyder en hastighedsforskel på 120 km/t sikkert en del.
 Som sagt så er der jo altid en risiko - men jeg har bevæget mig med den
 filosofi i trafikken i knap 9 år og siden jeg er blevet over 19 det har
 aldrig givet anledning til uheld eller "det-var-tæt-på" situationer. Fra 18
 til 19 lavede jeg nogle urutinerede ups'ere men aldrig ved høj fart - det
 var mere ved parkering, bakning osv.
 
 >> Mht. om man kan lide fornemmelsen af hastighed/acceleration - så er
 >> det nok kun ganske få at "knejterne" herind der ikke kan snakke med
 >> om fornøjelsen ved en høj fart. Måske med undtagelse af dem har har
 >> fået børn - de bliver lige 15 år ældre på 9 mdr.
 >
 > Jojo, det skal der da sikkert være nogle stykker! - Og det er fint
 > nok... for dém!
 > Jeg bryder mig bare ikke om, hvis folk er hellige og mener, at
 > trafikmoralen er på tilbagetog, hvis hjernen alligevel ligger nede i
 > det gashåndtag.
 Næh, jeg mener at min respekt for fornuften i enkelte punkter i
 færdselslovens ord er på tilbagetog.
 
 > Hilsen
 > Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
    GRISEN (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : GRISEN
 | 
 Dato :  11-10-03 13:36
 | 
 |  | On Mon, 6 Oct 2003 16:27:22 +0200, "TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote:
 
 >Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve på/I -
 >bil, MC eller begge?!?
 
 Hvis du mister kortet på mc'en, så får du et brev med en ansøgning om mc kørekort.
 Når du kommer ned på kørekortkontoret for at få en tid til teoriprøve kan du dog uden problemer få ændret det til bil.
 
 I stedet for de kontrollerende prøver, kan man tage kørekort til lastbil.
 Det er jo noget dyrere, men til gengæld får man noget for pengene...
 
 *
 Jan
 
 
 |  |  | 
  Hekto (06-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  06-10-03 12:48
 | 
 |  | 
 
            In article <3f81456c$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, 
 hobbit@protek.dk says...
 >  - må man så stadig køre bil - eller overlapper de to "kort"
 > hinanden?
 > 
 > 
 Som de skriver på skiltene, i den nye kampagne:
 'Fart gør ondt værre!'
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto  ... What about www.mc- portalen.com ?
            
             |  |  | 
   anders majland (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  08-10-03 07:24
 | 
 |  | > Som de skriver på skiltene, i den nye kampagne
 > 'Fart gør ondt værre!'
 
 Ja endelig en fartkampagne der rammer ... Der er ikke  nogen der kan
 argumentere imod at går det galt så har hastigheden en del at
 indflydelse på hvor galt det går ...
 
 De andre smædekanmpagner synes jeg ikke rigtig bed på men denne finder
 jeg effektiv .... Både skiltene og det lidt "ulækre" tv spot.
 
 --
 /A - der forsøger at køre efter forholdene men det har givet 3 fartbøder
 på ialt 1950kr (2 i bil og 1 på mc) siden 1989.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |