|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | start prob. Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-10-03 18:36
 | 
 |  | 
 
            Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
 startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
 fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
 startknappen. Hvad sker der?
 Jeg har haft lidt problemer med gearene på det sidst. Kan det være at det er
 gearene der er roden? Der har været lidt problemer med at den ikke kobler
 ordentligt ud når jeg trækker koblingen.
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
  Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 18:50
 | 
 |  | 
 "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
 news:3f8ae2ac$0$14926$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
 > startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
 > fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
 > startknappen. Hvad sker der?
 
 Lyder som et fladt batteri :) tjek vandstanden, og lad det op.
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tue (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-10-03 19:03
 | 
 |  | 
 
            Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??
 Moller wrote:
 > "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
 > news:3f8ae2ac$0$14926$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 >> Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
 >> startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
 >> fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
 >> startknappen. Hvad sker der?
 >
 >     Lyder som et fladt batteri :) tjek vandstanden, og lad det op.
 >
 >     VH
 >     Lars Molnit
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
   Kim Olsen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Olsen
 | 
 Dato :  13-10-03 19:45
 | 
 |  | > Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??
 
 Prøv lige at tjekke hvad spændingen falder til under startforsøget, det
 lyder bestemt som du mangler strøm!'
 
 Kim Olsen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 19:50
 | 
 |  | 
 "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
 news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??
 
 Nej, hvis det var en eller anden Crossmaskine eller lignende :) med
 kickstarter :) så ville den, men på maskiner med El-start er det af stor
 vigtighed at batteriet er om det skal være... nemlig mellem 12,3-12,8V ...
 11,7 er alt for lidt, hva er vandstanden på det ??? Jeg ville straks tage
 det indenfor det batteri, og lade det fuldt op med en fornuftig lader (IKKE
 BIL LADER) og håbe at det bare er fladt.
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bjørn S (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  13-10-03 19:55
 | 
 |  | 
 "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??
 
 Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
 Normalt viser det 12,7-12,8 volt for et friskt batteri. Forsøg, som Moller
 siger at tjecke om der er vand på det, og giv det en tur på laderen.
 Du har ikke parkeret din cykel med parkeringslysene tændt vel ?
 (P-stillingen i tændingslåsen).
 
 Når du får start på cykelen, bør du måle at den lader i området indenfor
 13,7-14,5 volt ved +4500 o/min med nærlys tændt.
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
    Tue (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-10-03 20:08
 | 
 |  | 
 
            Bjørn S wrote:
 > "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 >> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at
 >> starte??
 >
 > Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
 > Normalt viser det 12,7-12,8 volt for et friskt batteri. Forsøg, som
 > Moller siger at tjecke om der er vand på det, og giv det en tur på
 > laderen.
 > Du har ikke parkeret din cykel med parkeringslysene tændt vel ?
 > (P-stillingen i tændingslåsen).
 >
 > Når du får start på cykelen, bør du måle at den lader i området
 > indenfor 13,7-14,5 volt ved +4500 o/min med nærlys tændt.
 Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er nok
 ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
 parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se i
 morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at finde fejlen har
 jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en uden at finde noget så jeg
 krydser finger.
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
     Martin Sørensen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  13-10-03 20:18
 | 
 |  | >>> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at
 >>> starte??
 >> Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
 > Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er
 > nok ved at være færdigt.
 
 Nu er det jo en Suzuki, så hvis du køber et nyt batteri så få lige
 kontrolleret ladesystemet grundigt, så det ikke også ødelægger det nye
 batteri. Suzukis ladesystem er vist lidt skrøbeligt.
 
 > Den har sået stille et par dage(ikke med
 > parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se
 > i morgen om det er batteriet den er gal med.
 
 Var der væske på i korrekt mængde?
 Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert pga.
 defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Tue (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  14-10-03 14:54
 | 
 |  | 
 
            > Var der væske på i korrekt mængde?
 > Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
 > pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
 Det viste sig at batteriet manglede lidt væske! hvordan tjekker jeg om
 regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de 13,7-14,5 V
 er det alt?
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
       Martin Sørensen (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-10-03 15:24
 | 
 |  | >> Var der væske på i korrekt mængde?
 > Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
 
 Den samme mængde i alle celler?
 
 >> Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
 >> pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
 > hvordan tjekker jeg om
 > regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de
 > 13,7-14,5 V er det alt?
 
 Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange omdrejninger
 du giver motoren, så burde den være ok.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
        Tue (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  14-10-03 16:58
 | 
 |  | 
 
            Martin Sørensen wrote:
 >>> Var der væske på i korrekt mængde?
 >> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
 >
 > Den samme mængde i alle celler?
 Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
 >>> Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
 >>> pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
 >> hvordan tjekker jeg om
 >> regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de
 >> 13,7-14,5 V er det alt?
 >
 > Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
 > omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.
 Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt batteri
 på vej.
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
         Martin Sørensen (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-10-03 17:09
 | 
 |  | >>>> Var der væske på i korrekt mængde?
 >>> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
 >> Den samme mængde i alle celler?
 > Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
 
 Ok, hvis der var en celle der manglede markant mere væske end de andre,
 kunne det nemlig godt tyde på en død celle, men hvis det er over hele linjen
 kan det selvfølgelig godt bare være et slidt batteri med en stor indre
 modstand (varmeudvikling).
 
 Jeg har lige kontrolleret mit batteri, og syrestanden er stadig fin selv om
 jeg slet ikke har fyldt vand på i år. Sådan et batteri burde derfor ikke
 tabe synderligt med væske.
 
 >> Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
 >> omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.
 > Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
 > batteri på vej.
 
 Ok, og den stiger ikke, hvis du giver den lidt mere gas kortvarigt?
 Hvis ikke, så vil jeg også tro at der blot skal et nyt batteri til.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
          Tue (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  14-10-03 18:10
 | 
 |  | 
 
            Martin Sørensen wrote:
 >>>>> Var der væske på i korrekt mængde?
 >>>> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
 >>> Den samme mængde i alle celler?
 >> Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
 >
 > Ok, hvis der var en celle der manglede markant mere væske end de
 > andre, kunne det nemlig godt tyde på en død celle, men hvis det er
 > over hele linjen kan det selvfølgelig godt bare være et slidt batteri
 > med en stor indre modstand (varmeudvikling).
 >
 > Jeg har lige kontrolleret mit batteri, og syrestanden er stadig fin
 > selv om jeg slet ikke har fyldt vand på i år. Sådan et batteri burde
 > derfor ikke tabe synderligt med væske.
 >
 >>> Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
 >>> omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.
 >> Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
 >> batteri på vej.
 >
 > Ok, og den stiger ikke, hvis du giver den lidt mere gas kortvarigt?
 > Hvis ikke, så vil jeg også tro at der blot skal et nyt batteri til.
 Jeg vil prøve at give den lidt mere gas mens jeg måler og så må vi se hvad
 der sker. tak
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
         Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 01:23
 | 
 |  | 
 Tue <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en
 news:3f8c1d47$0$14903$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Martin Sørensen wrote:
 > >>> Var der væske på i korrekt mængde?
 > >> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
 > >
 > > Den samme mængde i alle celler?
 >
 > Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
 > Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
 > batteri på vej.
 
 Hør nu lige her!
 En åben akkumulator er en serviceringsdel der som alt andet skal holde øje
 med og efterfyldes på om nødvendigt, og du har sikkert ganske glemt dét til
 d.d. :-/
 Nu hvor du endelig har efterfyldt den, så væn dig til lige at kigge på'en en
 gang om ugen og først hvis du derved erkender at den brænder én af cellerne
 tør rimeligt hurtigt, er der grund til at overveje indkøb af et nyt
 batteri!!
 
 Hvis/når du gør det, så gør dig selv de tjeneste at mer-investere i en
 servicefri såkaldt "gel-akkumulator" istedet!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 20:18
 | 
 |  | 
 
            > Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er nok
 > ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
 > parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se i
 > morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at finde fejlen
 har
 > jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en uden at finde noget så
 jeg
 > krydser finger.
     hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
www.louis.de  til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den instilling
 at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske forhold gør at det blir
 ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
     Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings guide, så
 slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis det kan undgås.
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
      Martin Sørensen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  13-10-03 20:21
 | 
 |  | 
 
            >     hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
 > www.louis.de  til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
 > instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
 > forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
 Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den indendørs
 og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
       Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 20:24
 | 
 |  | > Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
 indendørs
 > og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.
 
 Dam, det er det jeg glemmer hvert år *GGG* ... nej spøg til side, mange
 gør det ikke (incl. mig selv) af ren dovenskab, og glemsomhed :) og derved
 hjælper et ekstra dyrt batteri frem for et billigt ikke... de begge kan ikke
 klare det, og derved vælger jeg nu bare det billige :)
 
 Men som du selv nævnte Suzuki's ladesystem stinker, og er typisk den
 største grund til at batterier på Suzuki'er dør hele tiden :)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
        Lars T. Thomsen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  13-10-03 20:36
 | 
 |  | 
 
            > > Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
 > indendørs
 > > og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.
 >
 >     Dam, det er det jeg glemmer hvert år *GGG* ... nej spøg til side,
 mange
 > gør det ikke (incl. mig selv) af ren dovenskab, og glemsomhed :) og derved
 > hjælper et ekstra dyrt batteri frem for et billigt ikke... de begge kan
 ikke
 > klare det, og derved vælger jeg nu bare det billige :)
 LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
 batteri!    Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
 billigste løsning!    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
         Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 20:45
 | 
 |  | 
 
            > LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
 > batteri!    > Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
 > billigste løsning!        Nopes :) og på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også :) så
 det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at montere det
 igen når snedriven der ligger på den er væk :)
     VH
     Lars Molnit
     MZ ETZ 251 CDi
     Suzuki GSF 1200 S , som nok for nyt batteri til foråret :) hvis det når
 at komme på tilbud hos Louis :)
            
             |  |  | 
          Lars T. Thomsen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  13-10-03 20:59
 | 
 |  | 
 
            Hej Lars!
 > > LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
 > > batteri!    > > Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
 > > billigste løsning!    >
 >     Nopes :) og på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også :) så
 > det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at montere det
 > igen når snedriven der ligger på den er væk :)
 Klart nok!    Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede 100.000uF/20V
 elektrolytkondensatorer?
 Lytter er jo nærmest vedligeholdelsesfrie og har det jo allerbedst i kulde,
 så det må da bare være sagen?
 - Eller giver det problemer med lyset, når maskinen står i tomgang?    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
           Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 21:04
 | 
 |  | 
 
            > Klart nok!    > Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede
 100.000uF/20V
 > elektrolytkondensatorer?
     Jo da :) har kørt med den sådan i næsten et år...
 > Lytter er jo nærmest vedligeholdelsesfrie og har det jo allerbedst i
 kulde,
 > så det må da bare være sagen?
 >
 > - Eller giver det problemer med lyset, når maskinen står i tomgang?        Nemlig, den kan ikke blinke ordentligt (relæet er for følsomt) og den
 sænker lyset... ud over dette kunne laderegulatoren ikke tåle at køre med
 fuld drøn konstant, så jeg brændte den af til sidst, så nu er der kommet ny
 lader + et batteri på :) og så har jeg tænkt mig at få nogen varmehåndtag nu
 da vintersæsonen nærmer sig :) især da et sæt saito kun koster 34,95? hos
 louis, er der næsten ingen undskyldning for at få det monteret... bare surt
 jeg ikke noget at få et da de var på tilbud til 24,95? her for nogen uger
 siden.
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
           Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 01:34
 | 
 |  | 
 Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en
 news:bmf08v$e0c$1@sunsite.dk...
 >
 > Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede
 > 100.000uF/20V elektrolytkondensatorer?
 
 En rigtig MZ har en nøgleposition hvor tændingen kører uden om batteriet og
 derved til enhver tid kan startes op - omend ikke andet, så ved at løbe den
 igang!
 
 --
 Armand.
 (Der engang købte en MZ med nedslidt batteri for 500,- af en lærekammerat.
 Til prisen var det utænkeligt at mer-investere i et nyt batteri, hvorfor det
 stod på "skubben igang - muligheden" hele vinteren - Hvorunder jeg i lange
 perioder måtte trække den nogle hundrede meter hjemmefra og til nærmest
 forekommende u-isede asfalt/fortov for at finde plads at udføre jobbet på!)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Martin Sørensen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  13-10-03 21:43
 | 
 |  | 
 
            > på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også
 > :) så det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at
 > montere det igen når snedriven der ligger på den er væk :)
 Hvis du kører på den vinteren over, så skulle det ikke være nødvendigt at
 lade på den, medmindre det er meget små ture du kører.
 Men jeg kan da godt se at dyre batterier ikke passer ind i stilen på sådan
 en MZ.    -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
       Lars T. Thomsen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  13-10-03 20:53
 | 
 |  | 
 
            > Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
 indendørs
 > og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.
 Yessss, men:
 Helst ikke indendørs, da udvikles brint under selve opladningsprocessen
 (=kabuum!). Ved dog ikke, om der er set tilfælde fra virkeligheden, men een
 gang skal jo være den første og /jeg/ ville ihvertfald ikke lege
 hintenburg-ulykke hjemme i privaten.    Batteriet skal nok stå et sted, hvor det kan ånde frit, mens der lades.
 Vil man ukritisk værne om sit batteri, så kan man evt. holde batteriet
 igang, ved at skiftevis oplade- og bruge det. Her kan en gammel forlygtepære
 tilkoblet i et par minutter være et godt supplement, inden at ladningen
 atter genoptages.
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
        Martin Sørensen (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  13-10-03 21:39
 | 
 |  | 
 
            >> Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
 >> indendørs og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri
 >> mange år.
 > Yessss, men:
 > Helst ikke indendørs, da udvikles brint under selve
 > opladningsprocessen (=kabuum!).
 Nej, dem der ryger, skal nok ikke stille deres askebæger på batteriet.    > /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i privaten.    Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den lader. Det
 tror jeg såmænd er godt nok. Man kunne også sætte en slange på studsen og
 lade den ende udenfor.
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
         Lars T. Thomsen (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  14-10-03 16:08
 | 
 |  | 
 
            > > Yessss, men:
 > > Helst ikke indendørs, da der udvikles brint under selve
 > > opladningsprocessen (=kabuum!).
 >
 > Nej, dem der ryger, skal nok ikke stille deres askebæger på batteriet.    Eller, hvis man laver en gnist, når ladeklemmerne på- eller afmonteres...
   > > /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i privaten.
   >
 > Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den lader. Det
 > tror jeg såmænd er godt nok.
 Wow! - Der er tilsyneladende nogen, der har råd til at lade sit vindue
 stående åbent igennem næsten hele vintersæsonen...    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
          Martin Sørensen (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-10-03 16:37
 | 
 |  | 
 
            >>> /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i
 >>> privaten.    >> Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den
 >> lader. Det tror jeg såmænd er godt nok.
 > Wow! - Der er tilsyneladende nogen, der har råd til at lade sit vindue
 > stående åbent igennem næsten hele vintersæsonen...    De sidste par år har jeg jo haft en kælder hvor den kunne stå i et åbent
 vindue. Det har jeg så ikke mere, men det finder jeg nok ud af alligevel.
 Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under ladning.
 Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående i stuen.
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
           Bjørn S (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  14-10-03 20:21
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen"  skrev
 > Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under ladning.
 > Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående i stuen.
 
 Det skader nok heller ikke, men faktisk har et batteri bedst af at blive
 opbevaret kølig, da har det nemlig mindst selvudladning. Til gengæld falder
 jo kapaciteten på batteriet når det er koldt, men det skal du jo ikke bruge
 til noget nu aligevel. Så sandt der er lidt strøm (og vægtfylde) på
 batteriet kan det sagtens overleve en dansk vinter udendørs, men det kræver
 så også et par opladinger over vinteren.
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
            Martin Sørensen (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-10-03 21:18
 | 
 |  | >> Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under
 >> ladning. Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående
 >> i stuen.
 > Det skader nok heller ikke, men faktisk har et batteri bedst af at
 > blive opbevaret kølig, da har det nemlig mindst selvudladning. Til
 > gengæld falder jo kapaciteten på batteriet når det er koldt, men det
 > skal du jo ikke bruge til noget nu aligevel. Så sandt der er lidt
 > strøm (og vægtfylde) på batteriet kan det sagtens overleve en dansk
 > vinter udendørs, men det kræver så også et par opladinger over
 > vinteren.
 
 Men hvis man kører på cyklen gennem vinteren, så behøver man jo ikke at
 tænke over det.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
             Bjørn S (14-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  14-10-03 23:04
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen"  skrev
 > Men hvis man kører på cyklen gennem vinteren, så behøver man jo ikke at
 > tænke over det.
 Nej    Mere hvis cykelen stod til opbevaring i et skur eller lignende, så kan
 batteriet ligså godt stå samme sted, bare det bliver ladet nogle ganger    Selvsagt er det sket at et batteri er frosset i stykker, men så har også
 vægtfylden været tæt på 0.
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
      Tue (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-10-03 20:35
 | 
 |  | 
 
            Moller wrote:
 >> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
 >> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
 >> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg
 >> se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at
 >> finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en
 >> uden at finde noget så jeg krydser finger.
 >
 >     hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
 > www.louis.de  til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
 > instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
 > forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
 Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og der
 står det levere 3 Ah.
 >     Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
 > guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
 > det kan undgås.
 >
 >     VH
 >     Lars Molnit
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
       Tue (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  13-10-03 20:37
 | 
 |  | 
 
            Tue wrote:
 > Moller wrote:
 >>> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
 >>> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
 >>> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg
 >>> se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at
 >>> finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en
 >>> uden at finde noget så jeg krydser finger.
 >>
 >>     hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri
 >> fra www.louis.de  til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
 >> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
 >> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
 > Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
 > der står det levere 3 Ah.
 Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det ok
 når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)
 >>     Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
 >> guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
 >> det kan undgås.
 >>
 >>     VH
 >>     Lars Molnit
 --
 Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj |  |  | 
        Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 20:41
 | 
 |  | > Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det ok
 > når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)
 
 Hvis dit lade system er som det skal osv... fino fino :) så længe du
 ikke både bruger det til varme i håndtagende, anlæg, lys under kåben osv...
 :)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
         Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 01:20
 | 
 |  | 
 Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bmev56$j0d$1@sunsite.dk...
 > > Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det
 ok
 > > når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)
 >
 >     Hvis dit lade system er som det skal osv... fino fino :) så længe du
 > ikke både bruger det til varme i håndtagende, anlæg, lys under kåben
 > osv...
 
 Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der sætter
 dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
 Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække starteren, og
 af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de mindste
 batterier :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Bjørn S (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  15-10-03 06:56
 | 
 |  | 
 "Armand"  skrev
 > Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der sætter
 > dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
 > Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække starteren, og
 > af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de
 mindste
 > batterier :-|
 
 Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt på en
 bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
 F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
 dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have problemer
 med at holde på spændingen. Det får jo sin belønning, hvis og om man kører
 nok med højere omdrejninger hvor generatoren får afleveret tilstrækkeligt,
 også til at holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet, derfor
 kaldes også et batteri for en akkumulator !
 
 Overstående lever batterileverandørene stort på i denne årstid (har selv
 været i branchen) :-/
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
           Ukendt (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-03 14:32
 | 
 |  | 
 
            > "Armand"  skrev
 > > Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der
 sætter
 > > dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
 > > Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække
 starteren, og
 > > af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de
 > mindste
 > > batterier :-|
 >
 > Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt
 på en
 > bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
 > F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
 > dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have
 problemer
 > med at holde på spændingen. Det får jo sin belønning, hvis og om man
 kører
 > nok med højere omdrejninger hvor generatoren får afleveret
 tilstrækkeligt,
 > også til at holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet, derfor
 > kaldes også et batteri for en akkumulator !
 >
 > Overstående lever batterileverandørene stort på i denne årstid (har
 selv
 > været i branchen) :-/
 >
 > --
 > /Bjørn
 >
 Jo, det passer såmænd også på biler. Kan generatoren yde mere energi,
 end det bliver afsat i lygter, tænding, elvarmeruder osv, er alt ok.
 Ah specifikationen er blot et udtryk for akkumulatorens kapacitet. Dvs
 hvis der bliver brugt mere strøm end generatoren kan levere, er det blot
 et spørgsmål om tid og kapacitet før akkuen er nede. Ergo vil et 10ah
 batteri teoretisk ramme bunden før et 11ah batteri, praktisk tror jeg nu
 ikke man vil kunne mærke nogen forskel.
 Spændingen falder drastisk ved starteroperationen (pga det massive
 strømforbrug), det er således den indre modstand i akkuen, som bestemmer
 hvor stort et spændingsfald der dannes. Typisk vil et batteri med større
 kapacitet også have en mindre indre modstand, og vil derved have lettere
 ved at opretholde en højere spænding til starteren (..som Armand også så
 rigtigt nævner).
 Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan levere en spænding (v)
 ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et batteri
 "yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige i
 min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en "i
 branchen" skriver sådan.
 mvh
 Kenneth (..ikke i branchen    R1
            
             |  |  | 
            Bjørn S (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  15-10-03 15:50
 | 
 |  | 
 "Kenneth Sørensen" > Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan levere
 en spænding (v)
 > ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et batteri
 > "yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige i
 > min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en "i
 > branchen" skriver sådan.
 Ja, ok, og undskyld, glemte et h efter 7 amp, det var også tidlig på dag, og
 inden den første kande kaffe    Meningen var at sige ens batteri ikke yder
 sit optimale.
 Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen.... man
 kan få batterier som yder en hulens masse effekt=watt over kort tid, (høj
 starteffekt)de har til gengæld få amperetimer (AH). AH er nu bare den
 målestandard man har valgt at angive det i :-/  Nogen angiver det sågar i
 AH/5 timer... tal en gang med en batterisælger, så forstår du først
 ingenting    Pointen er at generatorens, skal vi sige virkningsgrad i mit omtalte (og tit
 forekommende) tilfælde ikke får lov at yde sit bedste fordi kørselsmønster
 og årstid ikke harmonerer så godt. Kold = mindre effekt på batteriet, og
 højere strømforbrug ved start grundet større modstand i motoren, og tit
 sværere ved at starte generelt.
 Det ekstra strømforbrug ved start skal også nås at leveres tilbage på
 batteriet. - men det er sådan sæt også hvad du skriver. Selv om generatoren
 er opgivet til x ampere, gir den ikke dette hele tiden, kun over x antal
 omdrejninger, og ikke fra motoren kører !
 Det er en hårfin formel, og problemet er en blanding af strøm og kemi, det
 er også en kændsgerning at i i hvert fald tidligere år blev de fleste
 sydlandske producerede biler levert med for små batterier til de nordiske
 lande, og deres vinterbehov. En MC er jo ikke så forskellig igen, de fleste
 ruller ved plusgrader, nu når temperaturen kryber tæt på nul får man også
 afprøvet om ens batteri duer til noget :-/  Man kan heller ikke ukritisk
 sætte et for stort batteri på, så kan man nemlig ikke nå at lade alle de
 ampere ind på som det kræves for at *spændingen kommer der op hvor batteriet
 trives hvis nu generatoren leverer nok, da det er korrekt spænding på
 batteriet over tid som er hele omdrejningsmomentet, for lidt, så vil
 batteriet gradvis sulfatere og tabe effekt igen, og bliver ikke batteriet
 udnyttet og tappet lidt, så sovner de ekstra kræfter.
 Vi kan sådan set være enig i at det er generatoren som til enhver tid skal
 levere nok effekt til forbrugerne, men den skal også ha kapacitet og tid til
 at fylde batteriet igen, dettes opgave er først og fremst at levere varene
 inden generatoren starter sit arbejde, samt bibeholde leveringen når
 generatoren ikke gør.
 Et batteri har også nogle snævre rammer det kan arbejde under, vedrørende
 udnyttelse og tilført spænding som skal gå op.
 Nu syntes jeg dog vi er lidt langt fra den oprindelige tråd.
 *Jeg har to store mojhunde af nogle towingtraktorer jeg servicerer gennem
 mit arbejde. De er påmonteret al mulig lir, fra dieselvarmer, til radio og
 masser af lys. Siden generatoren kun kan levere 30 amp (24Volt) og ikke kan
 erstattes af en større, gik de oprindelige 2*65 AH batterier tit tomme om
 vinteren og døde efter kort tid..Nu har de 2*90 AH batterier monteret,
 strømmen holder, men batteriene holder sjældent mere end 2 år, da spændingen
 tit aldri når højt nok, fordi de står og kører en hel masse i tomgang og med
 lys og varmer tændt i den kolde årstid.Batterierne dør, og når man tjecker
 syrevægten på dem er det også typisk en meget brun syre man suger op.
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
             Ukendt (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-03 16:29
 | 
 |  | 
 
            > "Kenneth Sørensen" > Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan
 levere
 > en spænding (v)
 > > ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et
 batteri
 > > "yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige
 i
 > > min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en
 "i
 > > branchen" skriver sådan.
 >
 > Ja, ok, og undskyld, glemte et h efter 7 amp, det var også tidlig på
 dag, og
 > inden den første kande kaffe    Meningen var at sige ens batteri ikke
 yder
 > sit optimale.
 Ja, det forstod jeg egentlig, men som sagt så blandede flueknepperen sig
   > Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen
 ...watt-timer (ups, der var han igen)
 >.... man
 > kan få batterier som yder en hulens masse effekt=watt over kort tid,
 (høj
 > starteffekt)de har til gengæld få amperetimer (AH). AH er nu bare den
 Ja, snakker vi karakteristik indenfor samme type standard
 batteri/akkumulator, så mener jeg stadig kapacitet og starteffekt
 sædvanligvis går pænt hånd i hanke, i hvert fald de typer batterier vi
 snakker om her, dvs syrefyldte eller vådbatterier om du vil..
 > målestandard man har valgt at angive det i :-/  Nogen angiver det
 sågar i
 > AH/5 timer... tal en gang med en batterisælger, så forstår du først
 > ingenting    >
 Det har du nok ret i    > Pointen er at generatorens, skal vi sige virkningsgrad i mit omtalte
 (og tit
 > forekommende) tilfælde ikke får lov at yde sit bedste fordi
 kørselsmønster
 > og årstid ikke harmonerer så godt. Kold = mindre effekt på batteriet,
 og
 > højere strømforbrug ved start grundet større modstand i motoren, og
 tit
 > sværere ved at starte generelt.
 > Det ekstra strømforbrug ved start skal også nås at leveres tilbage på
 > batteriet. - men det er sådan sæt også hvad du skriver. Selv om
 generatoren
 > er opgivet til x ampere, gir den ikke dette hele tiden, kun over x
 antal
 > omdrejninger, og ikke fra motoren kører !
 >
 Helt rigtigt, der er ingen motorer som er ens, som en tommelfingerregel
 kan man nok sige en MC-motor leverer først 100% strøm oppe ved en
 4000-5000 rpms. Kører man (som du selv så rigtigt nævner) f.eks køkørsel
 med fuldt blus på lys, håndvarmer, fjernsyn og hårtørrer   , ja så
 tappes batteriet.
 -- snip --
 >
 > --
 > /Bjørn
 >
 ...men jeg tror vi er enige.
 mvh
 Kenneth
 R1
            
             |  |  | 
              Bjørn S (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  15-10-03 16:47
 | 
 |  | 
 "Kenneth Sørensen"  skrev
 >
 > > Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen
 >
 > ..watt-timer (ups, der var han igen)
 Nej, jeg refererte nok mest til den øjeblikkelige effekt man kunne trække ud
 af batteriet ved et startforsøg, og det er Watt, formulerte mig bare dårligt
 og sammenlignet det med 7ampere fremfor det opgivne 9 amper fordi batteriet
 ikke yder sit optimale, og skulle selvsagt ved ampere ha skrevet ampertimer
 (ah).
   --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
               Ukendt (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-03 17:22
 | 
 |  | 
 
            > >
 > > > Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og
 igen
 > >
 > > ..watt-timer (ups, der var han igen)
 >
 > Nej, jeg refererte nok mest til den øjeblikkelige effekt man kunne
 trække ud
 > af batteriet ved et startforsøg, og det er Watt, formulerte mig bare
 dårligt
 > og sammenlignet det med 7ampere fremfor det opgivne 9 amper fordi
 batteriet
 > ikke yder sit optimale, og skulle selvsagt ved ampere ha skrevet
 ampertimer
 > (ah).
 >
 Ah ok, jeg troede du ville beskrive dine 7 ah.
 1Ah, beskriver en strøm på 1 ampere i en time. Hvis man skal beskrive
 det samme i watt, bliver det nødvendigvis i WattTimer (..plus at
 spændingen lige skal være kendt). Ved 12v svarer 1 Ah til 12wh.  (den
 gamle U*I=P)
 >    >
 > --
 > /Bjørn
 >
 ...og så tror jeg der er snakket nok om det    mvh
 Kenneth
 R1
            
             |  |  | 
            Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 16:27
 | 
 |  | 
 Kenneth Sørensen <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
 news:3f8d4c02$0$54808$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > "Armand"  skrev
 > > > Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der
 > > > sætter dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk
 > > > forbrug! Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække
 > > > starteren,
 > >
 > > Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt
 > > på en bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
 > > F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
 > > dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have
 > > problemer med at holde på spændingen.
 > > Det får jo sin belønning, hvis og om man kører nok med højere
 > >  omdrejninger hvor generatoren får afleveret tilstrækkeligt, også til at
 > > holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet,
 Den mest fortidige model jeg kan finde generatorkapaciteten på er en Honda
 CB 550, der yder max. 110W så lavt som ved 2.000 rpm!
 Hvis vi lige lægger forbrug sammen vil man se at selv dén har en lille
 overkapacitet:
 Tænding:                                   40W
 Forlygte:                                    40W
 baglygte:                                      5W
 Instrumentering: (4 x 3,4W):    13,5W
 -----------------                                -----------
 Sum:                                          98,5W
 _______________________________
 ---------------------------------------------------------
 Til sammenligning yder en GPZ 900 R 350W v. 5.000rpm, men har næppe meget
 større forbrug    > Jo, det passer såmænd også på biler. Kan generatoren yde mere energi,
 > end det bliver afsat i lygter, tænding, elvarmeruder osv, er alt ok.
 > Ah specifikationen er blot et udtryk for akkumulatorens kapacitet. Dvs
 > hvis der bliver brugt mere strøm end generatoren kan levere, er det blot
 > et spørgsmål om tid og kapacitet før akkuen er nede.
 Jup!
 Hvis ikke, ville det aldrig kunne lade sig gøre at give et fladt batteri
 starthjælp og derefter holde motoren igang hhv. køre strøm på batteriet
 v.h.a. køretøjets egen generator :-|
 > > .......og af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har
 > > langt de mindste batterier :-|
 Lige det eksempel der manglede: Den selvstarter-løse RGV250, har en
 akkumulator på kun 3Ah!
 Desværre kan jeg ikke drage generatorens kapacitet ind i sagen, da den er
 mig ukendt    --
 Armand.
            
             |  |  | 
             Hans Joergensen (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  15-10-03 16:54
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Tænding:                                   40W
 > Forlygte:                                    40W
 > baglygte:                                      5W
 > Instrumentering: (4 x 3,4W):    13,5W
 > -----------------                                -----------
 > Sum:                                          98,5W
 > _______________________________
 Hmm ..
 Dnepr-K750 
 Tænding: ? gætter på 10 watt?
 Forlygte: 10 watt
 Baglygte: 5 watt (tror jeg)
 Instrumentering: 2x2watt (tror jeg)
 Sidevognslys: 2x5watt (tror jeg)
 --- 
 Sum:       39watt
 Generator, 45watt ... 
 Hmm .... det var det dér 12V anlæg jeg skulle finde :)
 // Hans
 -- 
http://rd350.nathue.dk  - still smoking
            
             |  |  | 
        Michal (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michal
 | 
 Dato :  13-10-03 21:44
 | 
 |  | 
 
            In news:3f8aff16$0$28244$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
 Tue <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote:
 > Tue wrote:
 >> Moller wrote:
 >>>> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
 >>>> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke
 >>>> med parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må
 >>>> jeg se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på
 >>>> at finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af
 >>>> mc'en uden at finde noget så jeg krydser finger.
 >>>
 >>>     hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri
 >>> fra www.louis.de  til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
 >>> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
 >>> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
 >> Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
 >> der står det levere 3 Ah.
 >
 > Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er
 > det ok når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)
 Ja. Hvis der bliver trukket 11Ah på et 11Ah batteri siger man der bliver
 trukket 1C, hvilket svarer til at batteriet holder i ca. 1 time.
 Trækker du lidt mere end 1C (11Ah fra et 10Ah batteri) kan du trække lidt
 under en time på batteriet.
 Det samme sker ved opladning. En langsom ladning sker typpisk ved ca. 0,1C,
 dvs over 10 timer med 1/10del strøm, dvs 1Ah på et 10Ah batteri.
 Der gælder dog lidt forskellige regler på den sidste strøm der leveres til
 et batteri alt afhængigt af batteritypen. (lead-acid vs. ni vs. li etc.)
http://www.buchmann.ca/faq.asp  giver en rimelig god indsigt i batterier, og
 der står også en smule om lead-acid (bl.a. bil/mc batterier).
 >>>     Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
 >>> guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
 >>> det kan undgås.
 >>>
 >>>     VH
 >>>     Lars Molnit
 --
 Michal
 [ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]
            
             |  |  | 
         Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 01:23
 | 
 |  | 
 Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
 news:bmf2mk$9l4$1@sunsite.dk...
 >
 > Ja. Hvis der bliver trukket 11Ah på et 11Ah batteri siger man der bliver
 > trukket 1C, hvilket svarer til at batteriet holder i ca. 1 time.
 > Trækker du lidt mere end 1C (11Ah fra et 10Ah batteri) kan du trække lidt
 > under en time på batteriet.
 
 Er det ikke lidt rodet?
 Ah = Ampere-timer, og drejer sig altså om mængde&tid
 Et egentlige forbrug anføres som Watt eller omregnet (Watt/Volt) som Ampere,
 og det er dermed at forbruget skal beregnes!
 Omformuleret burde der således have stået: " hvis man forbruger 11Ampere i
 en time har man tømt et 11Ah-batteri - Og et 10Ah-batteri kan således kun
 holde til et forbrug på 11Ampere i 54 minutter!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Moller (13-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  13-10-03 20:40
 | 
 |  | > Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og der
 > står det levere 3 Ah.
 
 Øh ? er det modellen til GS500E du kigger på ??? eller et af deres
 knallert batteri'er ??? der stod nu ellers 10A på det jeg kiggede på.
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
        Armand (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-10-03 01:20
 | 
 |  | 
 Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bmev1o$9ll$1@sunsite.dk...
 > > Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
 der
 > > står det levere 3 Ah.
 >
 >     Øh ? er det modellen til GS500E du kigger på ??? eller et af deres
 > knallert batteri'er ??? der stod nu ellers 10A på det jeg kiggede på.
 Den ene Ampere kan være en større forskel end man umiddelbart tror!
 Hvis ikke at batteriets designation (med undtagelse af "str") matcher den
 originale, kan polerne hænde at side i de forkerte hjørner    Så vær vis på placeringen af polerne på batterier udenfor normal størrelse,
 og/eller med alternative designationer!!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
         Moller (15-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  15-10-03 10:10
 | 
 |  | 
 
            > Hvis ikke at batteriets designation (med undtagelse af "str") matcher den
 > originale, kan polerne hænde at side i de forkerte hjørner    > Så vær vis på placeringen af polerne på batterier udenfor normal
 størrelse,
 > og/eller med alternative designationer!!
     Hvis batteriet som sagt i dette tilfælde sælges til GS500E modellen, bør
 pol placeringen jo være rigtigt... at så batteriet har 1Ah mindre, er nok
 meget banalt, hvis man tænker op de tolerance de laves med :)
     Men hvis man smider varmehåndtag osv.. på og bruger den til bykørsel,
 eller bare generalt er meget i tomgang, så om den ene Ah er der eller ej,
 kan vel betyde nogen eksta min. kørsel men når det kommer til stykket, men i
 praksis vil et godt lade system, og ikke for mange sugende genstande gøre at
 det ikke er et problem.
     VH
     Lars Molnit
            
             |  |  | 
 |  |