|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | en uhyggelig oplevelse Fra : Hans Harding
 | 
 Dato :  17-10-03 08:32
 | 
 |  | Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den autoriserede
 forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
 
 
 
 I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km eftersyn,
 hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.
 
 
 
 Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller sønnen
 på bagsædet.
 
 
 
 Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
 grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd, når
 hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, og da jeg
 fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.
 
 
 
 Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere end
 halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
 fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
 aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
 enhedens bevægelse !
 
 
 
 Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
 konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
 
 
 
 Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er naturligvis
 menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel ikke ske.
 
 
 
 Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
 motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at kontrollere
 meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt absurd, at det
 overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste oplevelse vil jeg da
 gøre et forsøg.
 
 
 
 Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
 sådan noget sker igen ?
 
 
 
 Jeg kan selv se følgende muligheder:
 
 
 
 1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres  på MC'en, (-det gør jeg
 normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
 på værkstedet.)
 
 
 
 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 tilspændte.
 
 
 
 Flere forslag modtages med tak !
 
 
 
 Mvh
 
 Hans
 
 CB500
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peder (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder
 | 
 Dato :  17-10-03 08:38
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 17 Oct 2003 09:32:03 +0200, "Hans Harding" <hans@harding.as>
 wrote:
 Snippet en grum historie.
 >
 >
 >Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
 >sådan noget sker igen ?
 >Jeg kan selv se følgende muligheder:
 >
 >1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres  på MC'en, (-det gør jeg
 >normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
 >på værkstedet.)
 >
 >2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 >tilspændte.
 >
 >Flere forslag modtages med tak !
 >
 3. Punkt 2 er ikke en dårlig ide, men det kan måske kræve lidt meget
 arbejde, hvis alt hvad de fortager sig skal checkes.
 Lav evt. en sikring af boltene til bremserne med sikringstråd eller
 tilsvarende.
 Jeg havde en lignende oplevelse med min kæde. Her var det dog ikke et
 værksted der havde sjusket, men blot et samleled, der havde raslet
 clipsen af. I den forbindelse lærte jeg at sikre clipsen - også med
 sikringstråd....
 --
 Peder
 R6 (http://roadracing.netpartner.dk) VWSharan
 AlmeraSRX
            
             |  |  | 
  Peder (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peder
 | 
 Dato :  17-10-03 08:53
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 17 Oct 2003 09:37:34 +0200, Peder
 <peder.eskildsen@@@@hotmail.com> wrote:
 >On Fri, 17 Oct 2003 09:32:03 +0200, "Hans Harding" <hans@harding.as>
 >wrote:
 >Snippet en grum historie.
 >
 >>
 >>
 >>Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
 >>sådan noget sker igen ?
 >
 >>Jeg kan selv se følgende muligheder:
 >>
 >>1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres  på MC'en, (-det gør jeg
 >>normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
 >>på værkstedet.)
 >>
 >
 >>2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 >>tilspændte.
 >>
 >
 >>Flere forslag modtages med tak !
 >>
 >3. Punkt 2 er ikke en dårlig ide, men det kan måske kræve lidt meget
 >arbejde, hvis alt hvad de fortager sig skal checkes.
 >Lav evt. en sikring af boltene til bremserne med sikringstråd eller
 >tilsvarende.
 >
 Jeg har hurtigt smidt et par billeder af cyklen på
http://roadracing.netpartner.dk/OT/R6.htm Hvis du ser nærmere på det miderste billede kan du se sikringen.
 Den forhindrer ikke boltene i at løsne sig, men boltene kan ikke dreje
 en hel omgang og falder således ikke af.
 --
 Peder
 R6 (http://roadracing.netpartner.dk) VWSharan
 AlmeraSRX
            
             |  |  | 
  Hekto (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  17-10-03 08:50
 | 
 |  | 
 
            In article <bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk>, hans@harding.as says...
 > Flere forslag modtages med tak !
 > 
 Lave den slags selv!
 Jeg ved godt at ikke alle har interessen, for det kræver ikke 
 specielle evner ud over omhyggelighed og interesse; men det giver 
 nogle fordele.
 Man er sikker på at det er gjort ordentligt, og man kan så sikre sig 
 ved at spænde alle bolte med det forskrevne moment.
 Jeg ved også godt, at nogen vil føle sig mere sikre hvis det bliver 
 gjort på et værksted (af een eller anden grund). I så fald burde man 
 gå boltene igennem med en momentnøgle bagefter. Hjul, bremser 
 forgaffel m.m.
 Har jeg selv haft den slags skilt ad i løbet af vinteren, bliver de 
 spændt med momentnøgle og får et mærke med en spritpen. Inden jeg 
 ruller ud første gang, går jeg dem alle igenne een gang til, også med 
 spritpenen.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
  Mikkel Christensen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  17-10-03 08:51
 | 
 |  | "Hans Harding" <hans@harding.as> writes:
 
 > Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den autoriserede
 > forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
 <snip>
 >
 > Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere end
 > halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
 > fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
 > aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
 > enhedens bevægelse !
 
 Heh, ja det er en grim følelse. Man bliver sådan en lille smule svimmel et
 par sekunder. Det gjorde jeg ihvertfald dengang jeg opdagede at mit baghjul
 kun sad fast med en enkelt bolt der kunne skrues ud med fingrene...
 Normalt sad det med 3 styks, og med en enkeltsidet bagsvinger var der ingen
 aksel eller noget.
 
 Men det er da sådan generelt for ringe at man er nødsaget til selv at
 kontrollere et autoriseret værksted. På den anden side er det jo menneskeligt
 at fejle og hvis du aldrig før har haft noget at udsætte på deres arbejde
 ville jeg måske nøjes med at brokke mig lidt og få slået noget af prisen.
 
 --
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.
 |  That is why God made fast motorcycles ..."
 |  -Hunter S. Thompson
 
 
 |  |  | 
  Mikkel Christensen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  17-10-03 10:55
 | 
 |  | Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> writes:
 
 > Heh, ja det er en grim følelse. Man bliver sådan en lille smule svimmel et
 > par sekunder. Det gjorde jeg ihvertfald dengang jeg opdagede at mit baghjul
 > kun sad fast med en enkelt bolt der kunne skrues ud med fingrene...
 > Normalt sad det med 3 styks, og med en enkeltsidet bagsvinger var der ingen
 > aksel eller noget.
 
 Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort" baghjulet.
 Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.
 
 Bah...!
 
 --
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.
 |  That is why God made fast motorcycles ..."
 |  -Hunter S. Thompson
 
 
 |  |  | 
   Torben Scheel (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  17-10-03 12:24
 | 
 |  | 
 "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
 news:kkdbrsgw5m9.fsf@rrnord.dk...
 > Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort"
 baghjulet.
 > Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.
 
 Hmm. Stod det lige efter afsnittet om at de skulle dyppes i Loctite?
 
 vh
 Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mikkel Christensen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  17-10-03 11:29
 | 
 |  | 
 
            "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:
 > "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
 > news:kkdbrsgw5m9.fsf@rrnord.dk...
 > > Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort"
 > > baghjulet.
 > > Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.
 > 
 > Hmm. Stod det lige efter afsnittet om at de skulle dyppes i Loctite?
 Heh, næh det var ikke nævnt nogen steder.
 Så derefter blev de spændt med min momentoverarm    Jeg gætter på at det er en eller anden doven italiener der bare ikke har 
 gidet at spænde dem hårdere og så er det på en eller anden måde sneget
 sig ind i manualen. Jeg vidste jo ikke bedre...
 -- 
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.     
                   |  That is why God made fast motorcycles ..."    
                   |  -Hunter S. Thompson
            
             |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  17-10-03 09:12
 | 
 |  | 
 
            Jeg ved det ikke er nogen trøst.
 Men kendte en som først opdagede det, da kaliberen hang og dinglede i
 bremseslangen...!!!
 Det fik heldigvis ikke fatale konsekvenser.
 Jeg laver lidt selv og det jeg ikke kan, overvære jeg på værkstedet, hvis
 jeg har tiden til det. Har ikke selv haft dårlige erfaringer med mit
 værksted indtil nu.
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
  anders majland (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  17-10-03 10:00
 | 
 |  | > Men kendte en som først opdagede det, da kaliberen hang og dinglede i
 > bremseslangen...!!!
 > Det fik heldigvis ikke fatale konsekvenser.
 
 Been there done that ... Det er ikke nogen særlig fed fornemmelse når
 man lige efter at have overhalet en lastbil på en lille snoet vej skal
 have kastet ankeret inden et 90graders sving og bagbremsen bare går i
 bund uden effekt .... Jeg kom rundt i svinget og ned ad en grusvej. Der
 kunne jeg konstatere at jeg havde brækket min bremsekaliber da den ene
 bolt var gået løs ...
 (Og det var mig selv der sidst havde lavet service - så det var ris til
 egen røv - men boltene var blevet spændt med rigtigt moment....)
 
 Jeg har også præsteret at tabe et sæt bremsklodser fordi den lille
 c-clips var faldet af - Så husk at skifte dem hvis de ikke er helt nye
 mere ...
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Jakobsen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  17-10-03 13:34
 | 
 |  | 
 "Hans Harding" <hans@harding.as> wrote in message
 news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
 > Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
 autoriserede
 > forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
 >
 >
 >
 > I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km eftersyn,
 > hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.
 >
 >
 >
 > Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller sønnen
 > på bagsædet.
 >
 >
 >
 > Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
 > grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd,
 når
 > hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, og da jeg
 > fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.
 >
 >
 >
 > Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere
 end
 > halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
 > fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
 > aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
 > enhedens bevægelse !
 >
 >
 >
 > Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
 > konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
 >
 >
 >
 > Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er naturligvis
 > menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel ikke ske.
 >
 >
 >
 > Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
 > motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at
 kontrollere
 > meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt absurd, at det
 > overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste oplevelse vil jeg da
 > gøre et forsøg.
 >
 >
 >
 > Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
 > sådan noget sker igen ?
 >
 >
 >
 > Jeg kan selv se følgende muligheder:
 >
 >
 >
 > 1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres  på MC'en, (-det gør jeg
 > normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
 > på værkstedet.)
 >
 >
 >
 > 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 > tilspændte.
 >
 >
 >
 > Flere forslag modtages med tak !
 >
 >
 >
 > Mvh
 >
 > Hans
 >
 > CB500
 Lav dine service selv, med det rette værktøj og en Haynes manual kommer du
 meget langt !!! Med mindre du har 10 tommelfingre, er der faktisk ikke ret
 meget du ikke kan lave selv.... Og så ved du PRÆCIS hvor godt det er lavet
 !! Det eneste jeg vil have min forhandler til at lave, er at stille
 ventiler....
 ALT andet har jeg lavet selv, og ført det ind i en bog så en evt. ny køber
 af cyklen kan se præcis hvad der er lavet og hvornår...
 Du sparer mange penge på ovenstående, og lærer rigtig meget om din mc    Tænk på, at ikke alle mekanikere føler det samme for netop din cykel som du
 gør, og det kan føre til sløseri !!!
 --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
            
             |  |  | 
  Lisbeth Sejberg (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lisbeth Sejberg
 | 
 Dato :  17-10-03 22:27
 | 
 |  | 
 
            Peter Jakobsen <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev:
 >Tænk på, at ikke alle mekanikere
 >føler det samme for netop din cykel som du
 >gør, og det kan føre til sløseri !!!
 >
 >
 >--
 >M V H
 >
 >Peter Jakobsen
 >YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
 >http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=  160
 >Join S.E.T.I@HOME today !
 --En mekaniker behøver ikke "føle" noget for netop min cykel, men 
 han skal lægge 100% seriøsitet og ansvarsfølelse i det han laver. 
 Det er det jeg forventer og betaler for på et autoriseret 
 værksted. Kunne man evt. få et tip om i hvilken del af landet det 
 omtalte sløseri fandt sted? Bare så jeg ikke udsætter mig selv og 
 min CB 500 for noget lignende.
 M V H 
 Lisbeth
            
             |  |  | 
  Armand (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  17-10-03 16:18
 | 
 |  | 
 Hans Harding <hans@harding.as> skrev i en
 news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
 > Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
 autoriserede
 > forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
 > Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km ..mange med konen / sønnen
 > på bagsædet.
 > Forleden ..... Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd, når
 > hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, .......
 > ..........Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
 > aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
 > enhedens bevægelse !
 > Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
 > sådan noget sker igen ?
 > Jeg kan selv se følgende muligheder:
 > [ad:] 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er
 korrekt
 > tilspændte.
 Jup!
 Men det er ikke langt fra selv at udføre jobbet, så gør dog dét istedet :-/
 Endvidere ville jeg nok kigge nærmere på bl.a. bundproppen en af de første
 dage    --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Bent Erik Thomsen (17-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen
 | 
 Dato :  17-10-03 23:03
 | 
 |  | 
 
            Hans Harding wrote:
 > Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
 > autoriserede forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
 >
 >
 >
 > I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km
 > eftersyn, hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.
 >
 >
 >
 > Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller
 > sønnen på bagsædet.
 >
 >
 >
 > Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
 > grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig
 > lyd, når hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis
 > årsagen, og da jeg fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.
 >
 >
 >
 > Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var
 > mere end halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne
 > skrues ud med fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet
 > med fingrene, men aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor
 > nu løs og lyden kom fra enhedens bevægelse !
 >
 >
 >
 > Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget
 > fatale konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
 >
 >
 >
 > Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er
 > naturligvis menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel
 > ikke ske.
 >
 >
 >
 > Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
 > motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at
 > kontrollere meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt
 > absurd, at det overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste
 > oplevelse vil jeg da gøre et forsøg.
 >
 >
 >
 > Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden
 > for at sådan noget sker igen ?
 >
 >
 >
 > Jeg kan selv se følgende muligheder:
 >
 >
 >
 > 1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres  på MC'en, (-det gør
 > jeg normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid
 > til at være på værkstedet.)
 >
 >
 >
 > 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 > tilspændte.
 >
 >
 >
 > Flere forslag modtages med tak !
 >
 >
 >
 > Mvh
 >
 > Hans
 >
 > CB500
 Hej Hans
 Det er absolut ikke første gang vi hører den slags hårrejsende historier
 herinde.
 Jeg kan tilslutte mig Armand med flere. Lav det selv.
 Når man første gang har skilt noget ad og samlet det igen viser det sig som
 regel at være
 mindre kompliceret end man måske troede det var.
 Tilkald evt en teknisk kvalificeret bisidder fra denne NG til moralsk
 opbakning ved specielle
 tekniske højdepunkter. Der er mange tkeniske genier herinde..
 mvh
 -- 
 Bent Erik Thomsen
 nær Aalborg
 Pga. SPAM benyt nedenstående email:
 bmw (snabela) poet (punktum) dk
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319 1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html) 1987 BMW K100RS     (Skal pudses)
 1992 Golf TD(i)
            
             |  |  | 
  Rud (20-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rud
 | 
 Dato :  20-10-03 11:08
 | 
 |  | 
 "Hans Harding" <hans@harding.as> wrote in message
 news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
 > Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere
 end
 > halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
 > fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
 > aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
 > enhedens bevægelse !
 >
 >
 >
 > Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
 > konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
 >
 > 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
 > tilspændte.
 >
 
 Det kan jeg i hvert fald også anbefale. Efter jeg sidst fik skiftet dæk
 havde jeg den
 tvivlsomme ære at opleve at forbremsen faktisk faldt af, da jeg forsøgte at
 bruge den
 på motorvejen ( med lidt over 110 :) ). Der var heldigvis plads til at
 skifte bane, så
 jeg ramte ikke den bil, der bremsede foran mig, men rimeligt ubehageligt
 aligevel...
 
 --
 Rud, der selv checker de vigtigste bolte i fremtiden...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lisbeth Sejberg (21-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lisbeth Sejberg
 | 
 Dato :  21-10-03 11:29
 | 
 |  | Rud <rud_nospam_@vildere.net> skrev:>
 
 >Det kan jeg i hvert fald også
 >anbefale. Efter jeg sidst fik skiftet dæk
 >havde jeg den
 >tvivlsomme ære at opleve at
 >forbremsen faktisk faldt af, da jeg forsøgte at
 >bruge den
 >på motorvejen ( med lidt over 110 :)
 >). Der var heldigvis plads til at
 >skifte bane, så
 >jeg ramte ikke den bil, der bremsede
 >foran mig, men rimeligt ubehageligt
 >aligevel...
 >
 >--
 >Rud, der selv checker de vigtigste
 >bolte i fremtiden...
 
 -- Sidst jeg fik nyt fordæk, virkede speedometeret ikke bagefter.
 Det opdagede mekanikeren ikke engang selv på sin prøvetur. Betød
 selvfølgelig ikke noget rent sikkerhedsmæssigt, men han så da lidt
 pinlig berørt ud, da jeg vendte tilbage få minutter efter.
 Lisbeth
 
 
 
 |  |  | 
 |  |