|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Affjedringskomponenter Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  22-10-03 22:29
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg må efterhånden sande, at min affjedring på min FZRR er ved at være godt
 udstjent.
 Min forgaffel mangler returdæmpning, og bagdæmperen skal skiftes.
 Hvad skal jeg gøre???
 Jeg vil gerne have noget godt, og regner med at finde en öhlins bagdæmper
 eller noget i den stil. Den skal være fuldt justerbar, og fuldt renoverbar.
 Det er et must!
 Forenden er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre der. Jeg har en
 konventionel ø41mm forgaffel. Der er ikke mulighed for at indstille
 returdæpmning (det mangler desværre på årgang 94). Så vidt jeg husker, så
 har årgang 95 fuldt justerbar forgaffel.
 Hvad vil nu være bedst? Skal jeg prøve at finde en årgang 95 forgaffel,
 eller hvad kan jeg ellers gøre? Jeg har hørt Bager snakke om cartridge
 emulator og goldvalve kit, men vil det være den bedste løsning?
 Hvad med nye fjedre??? Vil det være godt et invistere i det? Jeg synes nu
 ikke det er galt, men de kan nu godt virke lidt bløde af og til. Progressive
 fjedre måske??
 Jeg kører ca 10.000-15.000 km om året og det er for det meste sportslig
 kørsel. Af og til med motorvej, bedstefarkørsel (når kæresten er med), eller
 en tur på en bane.
 -- 
 mvmch
 christian
 FZR 600 R med 90.5 baghjulshypper
http://www.student.dtu.dk/~s001400/
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=235 |  |  | 
  Peter Jakobsen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  23-10-03 00:26
 | 
 |  | 
 "Christian Knudsen" <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykler.dk> wrote
 in message news:3f96f6a6$0$69982$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg må efterhånden sande, at min affjedring på min FZRR er ved at være
 godt
 > udstjent.
 > Min forgaffel mangler returdæmpning, og bagdæmperen skal skiftes.
 >
 > Hvad skal jeg gøre???
 >
 > Jeg vil gerne have noget godt, og regner med at finde en öhlins bagdæmper
 > eller noget i den stil. Den skal være fuldt justerbar, og fuldt
 renoverbar.
 > Det er et must!
 >
 > Forenden er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre der. Jeg har en
 > konventionel ø41mm forgaffel. Der er ikke mulighed for at indstille
 > returdæpmning (det mangler desværre på årgang 94). Så vidt jeg husker, så
 > har årgang 95 fuldt justerbar forgaffel.
 >
 > Hvad vil nu være bedst? Skal jeg prøve at finde en årgang 95 forgaffel,
 > eller hvad kan jeg ellers gøre? Jeg har hørt Bager snakke om cartridge
 > emulator og goldvalve kit, men vil det være den bedste løsning?
 >
 > Hvad med nye fjedre??? Vil det være godt et invistere i det? Jeg synes nu
 > ikke det er galt, men de kan nu godt virke lidt bløde af og til.
 Progressive
 > fjedre måske??
 >
 > Jeg kører ca 10.000-15.000 km om året og det er for det meste sportslig
 > kørsel. Af og til med motorvej, bedstefarkørsel (når kæresten er med),
 eller
 > en tur på en bane.
 >
 > --
 > mvmch
 > christian
 > FZR 600 R med 90.5 baghjulshypper
 > http://www.student.dtu.dk/~s001400/ > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=235 >
 check www.hyperpro.com. Jeg har købt kittet med fjedre til forgaffel og bagdæmper, sikke en forskel
 !!!
 --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
 --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
            
             |  |  | 
  Rune \(Bandit600R\) (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\)
 | 
 Dato :  23-10-03 11:06
 | 
 |  |  |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  23-10-03 11:23
 | 
 |  | >> Jeg har købt kittet med fjedre til forgaffel og bagdæmper, sikke en
 >> forskel !!!
 >
 > Det kan jeg også godt anbefale!
 
 Hej Rune
 
 Husk at Christians FZR 600 forgaffel næsten ikke dæmper, selv med ny 20W
 olie. Måske skulle man adskille den, og undersøge glideringene, og den
 plastikring der sidder øverst på dæmperbenet. Hvis de er ridsede skal de
 skiftes.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-10-03 15:42
 | 
 |  | 
 Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 news:45Olb.192$Ok6.10@news.get2net.dk...
 > >>
 > Husk at Christians FZR 600 forgaffel næsten ikke dæmper, selv med ny 20W
 > olie.
 Øh? Hvor stod dét at læse??
 jeg skulle nemlig lige til at spørge til skifteintervallet for
 forgaffelolien hhv. foreslå blot at skifte den (typisk) ældgamle og rådne
 olie)!
 > Måske skulle man adskille den, og undersøge glideringene
 Lige netop glideringene, kan ikke have indflydelse på udeblivende dæmpning!!
 > ........og den plastikring der sidder øverst på dæmperbenet.
 Øverst på dæmper-enheden, mener du vel?
 Den manglende dæmpning kán nu også skyldes en van-samling efter given
 adskillese, f.eks. af de tynde fjeder-skiver der sidder i bunden :-/
 Nøje gennemlæsning af værkstedshåndbogen derom, samt adskillese og
 retning(?) af fejlen kan således være det eneste der skal til    --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Jens Jacob Bager Jen~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  23-10-03 15:55
 | 
 |  | 
 
            >> Husk at Christians FZR 600 forgaffel næsten ikke dæmper, selv med ny
 >> 20W olie.
 >
 > Øh? Hvor stod dét at læse??
 > jeg skulle nemlig lige til at spørge til skifteintervallet for
 > forgaffelolien hhv. foreslå blot at skifte den (typisk) ældgamle og
 > rådne olie)!
 Da Christian er pimse har jeg jo lidt insider information der. Jeg har også
 selv mærket på gaffelbenene, og kunne konstatere lige som Christian at der
 ikke er meget dæmpning.
 >> Måske skulle man adskille den, og undersøge glideringene
 > Lige netop glideringene, kan ikke have indflydelse på udeblivende
 > dæmpning!!
 Jeg tænkte på at hvis de nederste glideringe var så slidt, at gaffelolien
 kunne løbe forbi der, og ikke i gennem dæmperdelen, så ville det give mindre
 dæmpning, men det er et temmeligt tænkt scenarie, og nok ikke muligt "in
 real life".
 >> ........og den plastikring der sidder øverst på dæmperbenet.
 > Øverst på dæmper-enheden, mener du vel?
 Øhh ja, naturligvis. Øverst på dæmperstangen der er boltet til bunden af
 forgaffelbenet.
 > Den manglende dæmpning kán nu også skyldes en van-samling efter given
 > adskillese, f.eks. af de tynde fjeder-skiver der sidder i bunden :-/
 > Nøje gennemlæsning af værkstedshåndbogen derom, samt adskillese og
 > retning(?) af fejlen kan således være det eneste der skal til    Christian har ikke selv adskilt gaffelbenene endnu (så vidt jeg husker), så
 det er da oplagt lige at adskille sagerne og se dem an før der indkøbes
 stumper til mange penge. Der sikkert også en god salt sort slam i bunden af
 gaffelbenene der skal renses væk. Det plejer der at være, og det ses først
 får gaffelbenene er helt adskilt.
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
             |  |  | 
      Christian Knudsen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  23-10-03 16:17
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:z6Slb.451$rx1.370@news.get2net.dk...
 > >> Husk at Christians FZR 600 forgaffel næsten ikke dæmper, selv med ny
 > >> 20W olie.
 > >
 > > Øh? Hvor stod dét at læse??
 > > jeg skulle nemlig lige til at spørge til skifteintervallet for
 > > forgaffelolien hhv. foreslå blot at skifte den (typisk) ældgamle og
 > > rådne olie)!
 >
 > Da Christian er pimse har jeg jo lidt insider information der. Jeg har
 også
 > selv mærket på gaffelbenene, og kunne konstatere lige som Christian at der
 > ikke er meget dæmpning.
 
 > Christian har ikke selv adskilt gaffelbenene endnu (så vidt jeg husker),
 så
 > det er da oplagt lige at adskille sagerne og se dem an før der indkøbes
 > stumper til mange penge. Der sikkert også en god salt sort slam i bunden
 af
 > gaffelbenene der skal renses væk. Det plejer der at være, og det ses først
 > får gaffelbenene er helt adskilt.
 >
 
 Hmmm....
 Bager - du adskildte og samlede mine gaffelben og kom ny 10W olie i i
 foråret....
 For en måned siden skildte jeg dem selv ad (ikke helt), tømte den "gamle"
 olie ud, og fyldte 20W på. Det hjalp en smule, men den svinger stadig for
 meget.
 Nu fik jeg selvfølgelig ikke tjecket dem indeni på det tidspunkt. Havde lidt
 travlt.
 
 Jeg regner dog med at adskille dem her til vinter - om ikke andet så, når de
 skal opgraderes.
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Moller (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  24-10-03 08:58
 | 
 |  | > Jeg tænkte på at hvis de nederste glideringe var så slidt, at gaffelolien
 > kunne løbe forbi der, og ikke i gennem dæmperdelen, så ville det give
 mindre
 > dæmpning, men det er et temmeligt tænkt scenarie, og nok ikke muligt "in
 > real life".
 
 Hæ, det afhænger af hva maskine vi snakker om :) hæhæ...
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
    Christian Knudsen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  23-10-03 15:48
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:45Olb.192$Ok6.10@news.get2net.dk...
 > >> Jeg har købt kittet med fjedre til forgaffel og bagdæmper, sikke en
 > >> forskel !!!
 > >
 > > Det kan jeg også godt anbefale!
 
 Jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige løsning for mig, da min
 bagdæmper skal skiftes. Den er ikke renoverbar, og derfor er olien 10 år
 gammel = den er færdig. Så er det ikke den rigtige løsning bare at sætte en
 ny fjeder på, mener jeg. Olien skal også skiftes, og det klares kun, ved at
 købe en ny dæmper. Jeg kan ikke aflæse fra deres side, om deres bagdæmpere
 er renoverbare.
 
 Hvordan er Hyperpro i forhold til eks öhlins, technoflex og wilbers?
 
 > Husk at Christians FZR 600 forgaffel næsten ikke dæmper, selv med ny 20W
 > olie. Måske skulle man adskille den, og undersøge glideringene, og den
 > plastikring der sidder øverst på dæmperbenet. Hvis de er ridsede skal de
 > skiftes.
 
 Jeg tror i hvert fald der er noget der skal skiftes. En dæmper på en bil
 eller motorcykel skal falde til ro efter 1 svingning, uanset hvor stor en
 belastning der påføres (ideelt set). Min laver 2 svingninger inden den
 falder til ro, når jeg bremser moderat op ved et kryds.
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jens Jacob Bager Jen~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  23-10-03 16:10
 | 
 |  | > Jeg kan ikke aflæse fra deres
 > side, om deres bagdæmpere er renoverbare.
 
 Hej Christian
 
 Ja. Hyperpro er renoverbare. Det er alle eller næsten eftermonterbare
 bagdæmpere, også de lidt billigere som f.eks. Hagon og koni. Du kan se den
 skrue der dækker over påfyldningsventilen på billederne på Hyperpro's
 hjemmeside.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
      Christian Knudsen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Knudsen
 | 
 Dato :  23-10-03 16:21
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:LbSlb.459$rC1.282@news.get2net.dk...
 > > Jeg kan ikke aflæse fra deres
 > > side, om deres bagdæmpere er renoverbare.
 >
 > Hej Christian
 >
 > Ja. Hyperpro er renoverbare. Det er alle eller næsten eftermonterbare
 > bagdæmpere, også de lidt billigere som f.eks. Hagon og koni. Du kan se den
 > skrue der dækker over påfyldningsventilen på billederne på Hyperpro's
 > hjemmeside.
 >
 
 Okay. Jeg snakkede med Freddy fra Lydmuren for ikke så lang tid siden. Han
 ville ikke vælge Hagon, der ikke er af så god kvalitet (som eks öhlins og
 wilbers, som han virkede glad for). Han mente ikke, at hagon var renoverbar.
 Men det er også lige meget. Jeg skal have min cykel et par år endnu
 (medmindre jeg vinder i lotto, som jeg aldrig spiller), så jeg vil gerne
 have noget godt, og har ikke noget imod at smide penge efter en öhlins, hvis
 det er det, der viser sig at være det bedste køb.
 
 Hvad med Showa - hvor kan man finde dem???
 
 mvmch
 christian
 
 
 
 
 |  |  | 
  GRISEN (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : GRISEN
 | 
 Dato :  23-10-03 15:46
 | 
 |  | 
 
            Peter Jakobsen wrote:
 > check www.hyperpro.com. > Jeg har købt kittet med fjedre til forgaffel og bagdæmper, sikke en forskel
 > !!!
 Har du/I købt Combi Kit'et?
 Der står ikke meget på hyperpro.com om det:
 > Combining the qualities of the front and rear spring kits, 
 > together with the full suspension set-up manual, the Hyperpro 
 > Combi Kit is the most cost-effective suspension improvement package 
 > available for your bike. Our Combi Kit comes complete with Hyperpro
 > high-performance fork oil and full fitting instructions. 
 Hvad er der reelt i pakken man modtager?
 *
 Jan
            
             |  |  | 
   Peter Jakobsen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  23-10-03 17:27
 | 
 |  | 
 "GRISEN" <fjern_grisen@grisen.org> wrote in message
 news:bn8piv$ffh$1@abbeden.bunk.cc...
 > Peter Jakobsen wrote:
 >
 > > check www.hyperpro.com. > > Jeg har købt kittet med fjedre til forgaffel og bagdæmper, sikke en
 forskel
 > > !!!
 >
 >
 > Har du/I købt Combi Kit'et?
 >
 > Der står ikke meget på hyperpro.com om det:
 > > Combining the qualities of the front and rear spring kits,
 > > together with the full suspension set-up manual, the Hyperpro
 > > Combi Kit is the most cost-effective suspension improvement package
 > > available for your bike. Our Combi Kit comes complete with Hyperpro
 > > high-performance fork oil and full fitting instructions.
 >
 > Hvad er der reelt i pakken man modtager?
 >
 > *
 > Jan
 >
 ja, jeg har købt kittet, og det består af progressive fjedre til forgaflen
 og bagdæmperen og tilhørende olie... Der medfølger en mc-specifik vejledning
 med, hvor de skriver de indstillinger af affjedring de vil foreslå, efter
 kittet er kommet på...
 Til en pris på 1495,- er der sgu ikke så meget  at diskutere, der virker
 bare
   --
 M V H
 Peter Jakobsen
 YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160 Join S.E.T.I@HOME today !
            
             |  |  | 
    N/A (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  24-10-03 09:57
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
     Rune \(Bandit600R\) (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\)
 | 
 Dato :  24-10-03 09:57
 | 
 |  | 
 
            GRISEN wrote:
 > Peter Jakobsen wrote:
 >
 >> ja, jeg har købt kittet, og det består af progressive fjedre til
 >> forgaflen og bagdæmperen og tilhørende olie... Der medfølger en
 >> mc-specifik vejledning med, hvor de skriver de indstillinger af
 >> affjedring de vil foreslå, efter kittet er kommet på...
 >> Til en pris på 1495,- er der sgu ikke så meget  at diskutere, der
 >> virker bare
 >>    >
 > Det er jo netop prisen, jeg undrede mig over.
 > Får man en progressiv fjeder til bagdæmperen, eller får man en hel
 > bagdæmper?
 >
 > *
 > Jan
 Jeg gav 4100 for en hel bagdæmper...
 -- 
 Best regards Rune (bandit600R)
http://bandit600R.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7 |  |  | 
  Lasse Lundberg (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Lundberg
 | 
 Dato :  24-10-03 08:36
 | 
 |  | på min cbr1000f har jeg været meget glad for den technoflex der kom på, den
 kan fås i tyskland til rimelige priser (ca 3000 for den jeg købte som kunne
 det samme som min originale dæmper og jeg mener at hvis man smider 30 euro
 mere på bordet kan de levere på under en uge ! Bruno i flensborg kan
 bestille og sende til dig. technoflexen kommer endda indstillet efter din
 vægt og hele molevitten...
 
 
 Lasse
 Mille & Karin & Neelix
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |