| 
 "Jesper Meincke" <spamf28249@danfoss.com> wrote in message
 news:bn80n9$qg3$1@abbeden.bunk.cc...
 > Hej.  Jeg har købt en R69S med R75/5 motor i Tyskland. Dette giver
 > problemer ved afgiftværdisættelse som veteran. Kan jeg umiddelbart skifte
 > motoren, eller skal også kardan/baghjul skiftes....Hvor køber/låner jeg en
 > sådan motor. Kunne Evt være en 60-2 motor eller lign.
 >
 
 Da der ikke er andre der endnu har svaret kommer der hermed lidt fra mig.
 Jeg havde selv i 1970-73 en BMW R60 som jeg lavede næsten alt tænkeligt ved.
 
 Den gang så man i bl.a. Das Motorrad om folk der ændrede deres BMWér ved at
 montere de nyere motorer. Men desværre er mange firmaer der havde med
 BMW´erne at gøre senere lukkede i Tyskland, hvilket ærgrer mig meget vedr.
 min BMW R60/RS100 fra "1976".
 
 Hvis du ikke allerede kender følgende bog er den værd at kigge i;
 Hans-Joachim Mai:"1000 Tricks für Schnelle BMW´s", som er gentrykt
 ihvertfald i 1991.
 
 Vedr. montering af en original motor i stellet kan jeg ikke tro at
 kardanaksel, svinggaffel og baghjul, i den du har købt, ikke skulle være det
 original, for tænk hvilet mas med at få en senere svinggaffel til at passe
 med dæmperen op i fjeder/dæmperrøret på en R69S! Desuden ændrede man den
 gang faktisk bagstellet hvis man skulle have de optimale køreegenskaber.
 Stellet havde jo bl.a. den fejl at det kunne blive klippet over på et af de
 vandrette rør bærende motoren, pga. af  "vibrationer", hvilket resulterede i
 det lille stykke skrå fladjern ved knudepunkterne fom. 1960 på de to
 cylindrede og 1962 på de singelcylindrede BMWér.
 
 Du kan jo se om der er ændringer for motorens ophæng i stellet, eller ikke,
 vedr. den nyere motor der er i stellet. Og det er jo få mål du behøver for
 at finde ud af forskellen for plads/montering af den oprindelige kontra en
 senere models motor; altså afstand mellem de 2 bolte gennem stel og motor,
 motorbredden ved bolthullerne, motorhøjden og så hvor langt gearkassen
 led/flade (til kardanakselleddet) er fra f.eks. svinggaflens
 center/drejepunkt - eller afstand til gearkassen led/flade , lodret
 nedfældet, fra den bagerste bolt til motorophænget.
 
 Det er jo nærmest at åbne gummibælgen omkring leddet mellem gearkassen og
 kardanakslen, og se om der skulle være nogen forskel kontra samme
 iagttagelse på en BMW 1946-69 med den originale motor i stellet.
 
 PS både på BMWér fra den årrække, og dem senere øgede man til tider vinklen
 man kunne lægge en BMW ned i svingene ved at flytte det forreste bolthul til
 motorophænget i stellet op ovenover stellet, så topstykkerne jo derved kom
 længere op over vejbanen.
 
 En anden mulighed for assistance vedr.dit problem ville jo være at få et
 spørgsmål med BMW motorcykelklubbens blad.
 
 Eller prøv at telefonere til K&R Handel I/S, Kurt og Rune, henholdsvis 7524
 5367 / 4044 8367 og
 7524 5032 / 4044 8032. De annoncerer jo i BMW klubbens blad og de sælger nye
 og brugte dele, så det er ikke utænkeligt at de måske har haft en model som
 din, og kender mere til det.
 
 Mvh.  Gert Thorgersen
 
 
 
 
 BMW klubber
 
 
 
 
 |