|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Max km. for 2-takter Fra : Mikkel Borggaard
 | 
 Dato :  23-10-03 14:45
 | 
 |  | Hej NG!
 Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal ud
 og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er der
 noget man kan sige generelt?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  23-10-03 15:01
 | 
 |  | 
 "Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk...
 > Hej NG!
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal
 ud
 > og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er
 der
 > noget man kan sige generelt?
 
 ---
 
 Hej Mikkel!
 
 Jeg har haft flere to-taktere. De har uden problemer kørt over 25000 km uden
 at være åbnet i motoren. Og det har været hårdtpumpede maskiner bla. en
 Dt125R.
 
 Jeg har altid kørt med fuldsyntetisk blandingsolie og ikke fyret den af før
 den var varm.Ellers er de ikke blevet skånet.-)
 
 Mvh. Per!
 
 
 
 
 |  |  | 
  TheHobbit (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheHobbit
 | 
 Dato :  23-10-03 15:14
 | 
 |  | 
 
            Mikkel Borggaard wrote:
 > Hej NG!
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man
 > skal ud og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel...
 > Er der noget man kan sige generelt?
 Tja, min DT125 har gået over 53.000 km men jeg ved ikke om alle dele er
 originale eller der er blevet skiftet motor på den 10 gange!
 ....såååå det hjælper dig jo ikke så meget --- godt så - jeg går bare lige
 her over....
 Stephan Hansen - Yamaha DT 125 '83
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297 + Suzuki GS500E - 1999 (Til salg - Oh no! My precioussss!)
 + Honda CBR600 F3V - 1996
 - Hvorfor kører MC om vinteren: "Det skal da prøves!" -
            
             |  |  | 
  MKS - 74 (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  23-10-03 15:31
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 23 Oct 2003 15:45:14 +0200, "Mikkel Borggaard"
 <mborggaard@hotmail.com> wrote:
 >.. Er der
 >noget man kan sige generelt?
 Nej _absolut_ikke_ - Det afhænger af ganske mange ting,især
 tuningsgraden,hvis du specificerer hvilken cykel du tænker på, kan du
 imidlertid nok få et mere præcist bud.
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
  Mikkel Borggaard (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Borggaard
 | 
 Dato :  23-10-03 15:53
 | 
 |  | 
 
            Det er en Aprilia SR 125 scooter jeg tænker på. Der er jo nogen remme der
 skal skiftes engang i mellem...
 Mikkel
 "MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:qbpfpvghgjqg40cru5rbvptvf0vorm53g3@4ax.com...
 > On Thu, 23 Oct 2003 15:45:14 +0200, "Mikkel Borggaard"
 > <mborggaard@hotmail.com> wrote:
 >
 > >.. Er der
 > >noget man kan sige generelt?
 >
 > Nej _absolut_ikke_ - Det afhænger af ganske mange ting,især
 > tuningsgraden,hvis du specificerer hvilken cykel du tænker på, kan du
 > imidlertid nok få et mere præcist bud.
 >
 >
 > -- 
 > -Michael
 > Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
 > http://62.79.120.117/ > (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
   Thomas Buus Andersen (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen
 | 
 Dato :  23-10-03 16:16
 | 
 |  | 
 "Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bn8pvp$84b$1@sunsite.dk...
 > Det er en Aprilia SR 125 scooter jeg tænker på. Der er jo nogen remme der
 > skal skiftes engang i mellem...
 
 Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så koster
 en ny ikke en formue!
 
 >
 > Mikkel
 Thomas
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Johansen [600~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  23-10-03 22:16
 | 
 |  | 
 
            Thomas Buus Andersen wrote:
 > Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så
 > koster en ny ikke en formue!
 Nej men det gør alle de følgeskader, fx. skæv krumtap man kan risikere :-/
 Skift før den springer er mit råd :)
 -- 
 Martin Johansen
 Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk  for en god start!
 Ved direkte svar her på usenet, så frygt ej - min mailadresse er god nok    |  |  | 
     Pwh (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  24-10-03 08:22
 | 
 |  | Martin Johansen [6000] wrote:
 > Thomas Buus Andersen wrote:
 >
 >> Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så
 >> koster en ny ikke en formue!
 >
 > Nej men det gør alle de følgeskader, fx. skæv krumtap man kan
 > risikere :-/
 >
 > Skift før den springer er mit råd :)
 
 Hvorfor skulle krumtappen blive skæv fordi at remmen springer.
 
 /Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
      anders majland (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  24-10-03 13:12
 | 
 |  | > Hvorfor skulle krumtappen blive skæv fordi at remmen springer.
 
 Fordi den kan sætte sig fast og blokere vario og dermed krumtappen.
 Remmen består af kevler og noget gummi, og de knække ikke bare men
 bliver til en gang "rockwool" med lange kevlertrevler ...
 
 Jeg har kørt over 20000km på en org apriliarem og har haft 2 malossi
 remme til at spinge eftre omtrent 8000km. Skifteintervallet er
 12000km... Det er ikke nødvendigvis til at se på en rem at den er ved at
 give op.
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
       Armand (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-10-03 14:33
 | 
 |  | 
 anders majland <see.signature@address.invalid> skrev i en
 news:bnb64v$6t3$1@sunsite.dk...
 > > Hvorfor skulle krumtappen blive skæv fordi at remmen springer.
 >
 > Fordi den kan sætte sig fast og blokere vario og dermed krumtappen.
 Til sagen hører også at to-tagger krumtappe er presset sammen omkring
 plejlstangs-sølen (hvordan skulle man ellers få er leje dérind?), og derfor
 er totaggere mere ømfindlige for chock-påvirkninger på krumtappen: De to
 halvparter vrider simpelthen i forhold til hinanden    --
 Armand.
            
             |  |  | 
    anders majland (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  23-10-03 21:34
 | 
 |  | >> Det er en Aprilia SR 125 scooter jeg tænker på. Der er jo nogen
 >> remme der skal skiftes engang i mellem...
 >
 > Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så
 > koster en ny ikke en formue!
 
 Er man uheldig kan en sprungen kilrem godt tage lier af motoren ... Men
 normalt knækker den bare og giver et fandens svinere da den nærmest
 pulveriserer. Jeg har sprunget 2 malossi remme på min leonardo. Så hold
 dig til originale remme selvom de koster det dobbelte...
 
 Nu er SR125'eren jo ikke særlig hårdt pumpet så den skal da nok holde
 "længe". Og da uoriginale cylinderkit er billige er det ligefør det ikke
 kan betale sig at bore/hone op til overstørrelse stempler...
 
 Jeg vil bestemt antage at den kan holde mindst 25000-50000km før en ny
 cylinderstørrelse bliver aktuelt - Og krumtap mm skal nok holde meget
 længere ...
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  23-10-03 16:05
 | 
 |  | > Nej _absolut_ikke_ - Det afhænger af ganske mange ting,især
 > tuningsgraden,hvis du specificerer hvilken cykel du tænker på, kan du
 > imidlertid nok få et mere præcist bud.
 
 Jeg har f.eks. hørt om en MZ 251 der har gået 75.000km på org cylinder,
 stempel og stempelringe.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
   M. Høy (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : M. Høy
 | 
 Dato :  23-10-03 22:35
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Min gamle Suzuki GT750 1976, nu ny igen    havde slået 94.000 på klokken da
 jeg købte den, og efter at have skilt motoren ad, kunne jeg se at det stadig
 var de originale 70 mm propper (stempler), tro det eller lad være, den
 startede i 3. forsøg, efter at have stået stille udenfor i min. 6 år. Det
 eneste den krævede var ny 2-takts-olie, nyt batteri, gearkasse-olie, samt
 brændstof. Jeg nåede at køre 130 km på den inden jeg gik i gang med at
 renovere cyklen!
  Motoren gik godt, og der var masser af power i den    Men resten af cyklen
 var mindre pæn at se på    Mvh.
 M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 > Jeg har f.eks. hørt om en MZ 251 der har gået 75.000km på org cylinder,
 > stempel og stempelringe.
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 >
            
             |  |  | 
    MKS - 74 (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  23-10-03 22:46
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 23 Oct 2003 23:35:18 +0200, "M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk>
 wrote:
 >Min gamle Suzuki GT750 1976, nu ny igen    havde slået 94.000 på klokken da
 >jeg købte den, og efter at have skilt motoren ad, kunne jeg se at det stadig
 >var de originale 70 mm propper (stempler), tro det eller lad være, den
 >startede i 3. forsøg
 Og som modpol til alle historierne med "min 2-takter har kørt til
 månen og tilbage igen uden at være åbnet" kan man jo så fortælle om
 RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
 hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på
 under 10.000 km....    -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
     M. Høy (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : M. Høy
 | 
 Dato :  23-10-03 23:10
 | 
 |  | 
 Det siger jo bare lidt om de italienske drenge    Kunne ellers godt tænke
 mig en 4-takt Mille, men måske man skulle holde sig fra det italienske gøgl,
 undskyld mig :-/ men du kan vel klare det (lidt humor)
 Mvh.
 M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 --
http://dfmc.dk/default.asp?id=355 "MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:70jgpvkan6rq2jh656m207lh2absg11lhp@4ax.com...
 > On Thu, 23 Oct 2003 23:35:18 +0200, "M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk>
 > wrote:
 >
 >
 > >Min gamle Suzuki GT750 1976, nu ny igen    havde slået 94.000 på klokken
 da
 > >jeg købte den, og efter at have skilt motoren ad, kunne jeg se at det
 stadig
 > >var de originale 70 mm propper (stempler), tro det eller lad være, den
 > >startede i 3. forsøg
 >
 > Og som modpol til alle historierne med "min 2-takter har kørt til
 > månen og tilbage igen uden at være åbnet" kan man jo så fortælle om
 > RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
 > hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på
 > under 10.000 km....    >
 > --
 > -Michael
 > Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
 > http://62.79.120.117/ > (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
      MKS - 74 (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  23-10-03 23:16
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 00:09:36 +0200, "M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk>
 wrote:
 >Det siger jo bare lidt om de italienske drenge    Det ved jeg nu ikke om det gør,en RS250R er en Honda og en RS250 kører
 med en Suzukimotor (RGV250)    >Kunne ellers godt tænke
 >mig en 4-takt Mille, men måske man skulle holde sig fra det italienske gøgl,
 Nej - ingen grund til det ,en RSV Mille _specielt_ i den nyeste
 version er en af de lækreste cykler på markedet for litercykler,Hvis
 man er til den slags - det er jeg ikke... 
 >undskyld mig :-/ men du kan vel klare det (lidt humor)
 Sagtens    -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
     Hekto (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  23-10-03 23:13
 | 
 |  | 
 
            In article <70jgpvkan6rq2jh656m207lh2absg11lhp@4ax.com>, MKS - 74 
 says...
 > Og som modpol til alle historierne med "min 2-takter har kørt til
 > månen og tilbage igen uden at være åbnet" kan man jo så fortælle om
 > RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
 > hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på
 > under 10.000 km....    > 
 Jamen, med de data er det da en selvfølge??
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
      MKS - 74 (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  23-10-03 23:16
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 00:12:38 +0200, Hekto
 <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:
 >Jamen, med de data er det da en selvfølge??
 Akkurat    -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
      Armand (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-10-03 14:29
 | 
 |  | 
 Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
 news:MPG.1a0270c3a24b490c989970@news.tele.dk...
 > In article <70jgpvkan6rq2jh656m207lh2absg11lhp@4ax.com>, MKS - 74
 > says...
 > > Og som modpol til alle historierne med "min 2-takter har kørt til
 > > månen og tilbage igen uden at være åbnet" kan man jo så fortælle om
 > > RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
 > > hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på
 > > under 10.000 km....    > >
 > Jamen, med de data er det da en selvfølge??
 Mnjaeh :-/
 Jeg kørte race på RGV i 6 sæson'er, og hvor nogle, ud fra opfattelse af at
 det var en pumpet racer de havde, absolut skulle skifte stempler og/eller
 ringe mindst 2 gange på en sæson, rørte jeg ikke andet end koblingen i den
 tid jeg kørte - Sidste sæson jeg kørte var den på bænken på Jyllandsringen
 og viste dér meget nær fuld effekt    Nu er det jo svært at sætte km på sådan en RR-sæson; men i henhold til mange
 af mine medkombattanters opfattelse holder sagerne bedre end man skulle tro
 :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
       MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 16:19
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 15:28:53 +0200, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >Nu er det jo svært at sætte km på sådan en RR-sæson; men i henhold til mange
 >af mine medkombattanters opfattelse holder sagerne bedre end man skulle tro
 >:-|
 Njah - det kan man nu ikke sige,afhængig af hvad man tror altså - din
 gamle RGV gjorde måske nok,men man skal nok passe på med at konkludere
 udfra et enkelt tilfælde,går man rundt  og hører _hvor_ mange af dem
 (de nye RGV'ere og RS'ere) der er brudt sammen efter relativt få
 sæsoner/km. så er det nu en temmelig stor procentdel,ikke noget
 underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være - en RS250/RGV der har
 kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i
 bund.Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
 16.000 km og i princippet skulle foringerne kunne holde adskillige
 stempelskift,i (race) praksis er foringerne tit slidt igennem inden
 man når til første (foreskrevne) stempelskifte.Til gadebrug er en
 RS250 reelt meget slidt og brugt når den når 25-30.000 km,hvilket
 heller ikke gør så meget da de fleste kører relativt få km om året.
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
        Rune Larsen (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  24-10-03 17:26
 | 
 |  | MKS - 74 wrote:
 
 
 > Njah - det kan man nu ikke sige,afhængig af hvad man tror altså - din
 > gamle RGV gjorde måske nok,men man skal nok passe på med at konkludere
 > udfra et enkelt tilfælde,går man rundt  og hører _hvor_ mange af dem
 > (de nye RGV'ere og RS'ere) der er brudt sammen efter relativt få
 > sæsoner/km. så er det nu en temmelig stor procentdel,ikke noget
 > underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være - en RS250/RGV der har
 > kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i
 > bund.
 
 Men er det ikke oftere pga. konstruktionen simpelthen er ringe? Jeg
 betragter powervalve-problematikken og den sjove udstødningesmontering som
 deciderede design-fejl. På baggrund af denne motor kan man ikke sige noget
 om 2-takteres holdbarhed generelt.
 
 > Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
 > 16.000 km og i princippet skulle foringerne kunne holde adskillige
 > stempelskift,i (race) praksis er foringerne tit slidt igennem inden
 > man når til første (foreskrevne) stempelskifte.Til gadebrug er en
 > RS250 reelt meget slidt og brugt når den når 25-30.000 km,hvilket
 > heller ikke gør så meget da de fleste kører relativt få km om året.
 
 Igen et bevis på hele designet er elendigt.
 Jeg har efter 20kkm på TZRen ikke kunnet måle slid på cylinderne som er over
 toleracerne, og stemplerne fortsætter også. Det eneste der skulle skiftes
 sidst den var åbnet, var stempelringe.
 V-twin TZRen har jeg også haft åbnet, men ikke målt på. Den ser dog fin ud,
 og den har bestemt ikke levet et stille liv. Der kommer nok nogen mål på
 slitagen i løbet af vinteren, men jeg forventer ikke mere end aller-højst
 et stempelskift.
 
 --
 /Rune
 
 
 |  |  | 
         MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 17:35
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 18:26:25 +0200, Rune Larsen
 <rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:
 >Men er det ikke oftere pga. konstruktionen simpelthen er ringe? 
 Jow - Det er jo en Suzukimotor    >Jeg
 >betragter powervalve-problematikken og den sjove udstødningesmontering som
 >deciderede design-fejl.
 Jepper - men det er jo kun en del af problematikken,også gearkasse og
 krumtapsproblemer er den kendt for.
 > På baggrund af denne motor kan man ikke sige noget
 >om 2-takteres holdbarhed generelt.
 Nej,men det var bestemt heller ikke meningen med det,mere at
 illustrere _hvor_ stor forskel der kan være på holdbarheden afhængig
 af design/type/tuningsgrad mv.
 >Igen et bevis på hele designet er elendigt.
 Det er afgjort en faktor med netop RGV/RS250'eren - Aprilia må ha'
 ærgret sig gul og grøn mere end 1 gang efter RGV-valget,men det var
 vel det der var at få,men ellers kan man helt generelt sige om
 2-taktere at : 
 "The light that burns twice as bright burns half as long" 
 Lillesøster RS125 med Rotax-motor er også et følsomt gemyt jo...
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
          Mikkel Christensen (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  24-10-03 19:13
 | 
 |  | 
 
            MKS - 74 <priller@tiscali.dk> writes:
 > On Fri, 24 Oct 2003 18:26:25 +0200, Rune Larsen
 > <rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:
 > 
 > >Men er det ikke oftere pga. konstruktionen simpelthen er ringe? 
 > 
 > Jow - Det er jo en Suzukimotor    *fnis*
 > Lillesøster RS125 med Rotax-motor er også et følsomt gemyt jo...
 Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke 
 helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...
 Jeg synes faktisk den holder rigtig fint. Det var (er) en halv-gammel dame
 fra... '92 tror jeg, og cylinderen er fin og glat. Udstødningsventilen (som
 jeg mener de kalder RAVE?) bevæger sig også ganske fint, og det eneste
 egentlige motorvedligehold der er lavet på den er et nyt stempel. Det gamle
 var brugt, men absolut ikke færdigt.
 Anyhoo, så holder jeg mest med dem der mener at vedligehold spiller en 
 væsentlig rolle for en 2T'ers holdbarhed. 
 -- 
 Mikkel            |  "...Being shot out of a cannon will always be better
 motortosse.dk     |  than being squeezed out of a tube.     
                   |  That is why God made fast motorcycles ..."    
                   |  -Hunter S. Thompson
            
             |  |  | 
           MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 19:32
 | 
 |  | 
 
            On 24 Oct 2003 20:13:25 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
 wrote:
 >Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke 
 >helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...
 Det tror jeg heller ikke den kan (udover personligt naturligvis),for
 den motor er også udsat for en del havarier...til race er der
 naturligvis mange sættere imellem med al den ravage det kan lave,men
 smøreproblemer til alm gadebrug (RS125) kan den også have,alene her i
 gruppen er der flere eks. på det.
 >Jeg synes faktisk den holder rigtig fint. Det var (er) en halv-gammel dame
 >fra... '92 tror jeg, og cylinderen er fin og glat. Udstødningsventilen (som
 >jeg mener de kalder RAVE?) 
 Jeps RAVE er korrekt...og netop RAVE - ventilen kan klistre en
 del,hvis ikke man renser den med jævnlige mellemrum,og det er _ikke_
 med 10.000 km's mellemrum,samme problem egentlig også på RS250 omend
 anatomien er lidt anderledes.
 >Anyhoo, så holder jeg mest med dem der mener at vedligehold spiller en 
 >væsentlig rolle for en 2T'ers holdbarhed. 
 Klart - og vedligehold er altså ikke det samme som på en FAF-cykel som
 en CBR600 hvor man drejer nøglen og så kører den bare ,men indebærer
 en hel del mere på 2-taktere,ikke mindst hvis man vil ha' den optimale
 ydelse ud af dem
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
           Hekto (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-10-03 20:12
 | 
 |  | 
 
            In article <kkdu15yzepm.fsf@rrnord.dk>, Mikkel Christensen says...
 > Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke 
 > helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...
 > 
 Suzukimotor med Rotax cylindre!
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
            MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 20:37
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 21:12:18 +0200, Hekto
 <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:
 >> Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke 
 >> helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...
 >> 
 >Suzukimotor med Rotax cylindre!
 Baseret på hvilken Skrammel-motor da ?
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
             Hekto (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-10-03 21:12
 | 
 |  | 
 
            In article <tovipvg8raq3b6rerg88oosaj5q8m1j56l@4ax.com>, MKS - 74 
 says...
 > Baseret på hvilken Skrammel-motor da ?
 > 
 > 
 RGV-motoren. Hele blokken o.s.v. stammer fra RGV. Rotax har så selv 
 designet cylindere mv. Ventilsystemet har de desværre været lidt for 
 villige til at kopiere direkte.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
              MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 21:17
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 22:11:39 +0200, Hekto
 <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:
 >RGV-motoren. Hele blokken o.s.v. stammer fra RGV. Rotax har så selv 
 >designet cylindere mv. Ventilsystemet har de desværre været lidt for 
 >villige til at kopiere direkte.
 Nåh okay sådan,men nu snakkede Mikkel jo om 125'eren ikke RS250'eren
  )
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
        Pwh (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  24-10-03 18:39
 | 
 |  | MKS - 74 wrote:
 
 > .Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
 > 16.000 km og i princippet skulle foringerne kunne holde adskillige
 > stempelskift,i (race) praksis er foringerne tit slidt igennem inden
 > man når til første (foreskrevne) stempelskifte.
 
 Hvor får man så normalt lavet en ny Nicasilbelægning af cylinderen,
 min gamle Kwak KR-1'er trænger nemlig til sådan en omgang.
 
 /Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
         MKS - 74 (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  24-10-03 18:51
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 24 Oct 2003 19:39:20 +0200, "Pwh"
 <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:
 >Hvor får man så normalt lavet en ny Nicasilbelægning af cylinderen,
 >min gamle Kwak KR-1'er trænger nemlig til sådan en omgang.
 Der er mange steder - Specielt i UK,prisen kan variere grumme meget
 (og nok også kvaliteten),men ligger nok næppe meget under 1.000 DKK
 pr. cylinder og ofte mere.Her er  een der kan gøre det (ingen
 anbefaling har ikke brugt ham) :
http://www.stanstephens.com/kr1.htm Men som sagt der er mange andre,jeg kender ingen (jeg vil anbefale)
 KR1-specialister...
 -- 
 -Michael
 Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/ (opdateret 17-10-2003)
            
             |  |  | 
          Hekto (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-10-03 20:10
 | 
 |  | 
 
            In article <ovoipv0s0igq512v3tjnf6dnomf9q3c7i3@4ax.com>, MKS - 74 
 says...
 > Der er mange steder - Specielt i UK,prisen kan variere grumme meget
 > (og nok også kvaliteten),men ligger nok næppe meget under 1.000 DKK
 > pr. cylinder og ofte mere.Her er  een der kan gøre det (ingen
 > anbefaling har ikke brugt ham) :
 > 
 > http://www.stanstephens.com/kr1.htm > 
 > Men som sagt der er mange andre,jeg kender ingen (jeg vil anbefale)
 > KR1-specialister...
 > 
 > 
 Stan Stephens er ikke billig, og jeg har hørt at han heller ikke altid 
 får lavet det bedste arbejde.
 Jeg har et eller andet stad adressen på en i UK der er billig og også 
 skulle være god ... det er en dame!! ... og det ER cylindrene hun får 
 lavet!!!
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
           Pwh (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  24-10-03 20:56
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > In article <ovoipv0s0igq512v3tjnf6dnomf9q3c7i3@4ax.com>, MKS - 74
 > says...
 >> Der er mange steder - Specielt i UK,prisen kan variere grumme meget
 >> (og nok også kvaliteten),men ligger nok næppe meget under 1.000 DKK
 >> pr. cylinder og ofte mere.Her er  een der kan gøre det (ingen
 >> anbefaling har ikke brugt ham) :
 >>
 >> http://www.stanstephens.com/kr1.htm >>
 >> Men som sagt der er mange andre,jeg kender ingen (jeg vil anbefale)
 >> KR1-specialister...
 >>
 >>
 > Stan Stephens er ikke billig, og jeg har hørt at han heller ikke altid
 > får lavet det bedste arbejde.
 > Jeg har et eller andet stad adressen på en i UK der er billig og også
 > skulle være god ... det er en dame!! ... og det ER cylindrene hun får
 > lavet!!!
 Hvis det er http://www.apexleisure.co.uk/  eller http://www.langcourt.com/ så har du allerede givet mig adresserne. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig
 at hører fra nogen der selv har gode erfaringer med et bestemt sted.
 Det er ikke noget større problem at finde et sted på nettet der vil lave arbejdet,
 men derfra til at sende dem hjertet i Kwakken er der et stykke vej.
 Jeg har forhørt mig flere steder her i DK, men det kan jeg vist godt slå ud af hovedet.
 Ingana kunne tilbyde mig at lave nogle nye foringer i støbejern,  men det lyder som en skodløsning.
 Han ville da også gerne sende dem ud af landet for mig mod et pænt vederlag.
 /Jens
            
             |  |  | 
            Hekto (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-10-03 21:10
 | 
 |  | 
 
            In article <3f9983d1$0$9759$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Pwh says...
 > Hvis det er http://www.apexleisure.co.uk/  eller http://www.langcourt.com/ > så har du allerede givet mig adresserne. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig
 > at hører fra nogen der selv har gode erfaringer med et bestemt sted.
 > Det er ikke noget større problem at finde et sted på nettet der vil lave arbejdet,
 > men derfra til at sende dem hjertet i Kwakken er der et stykke vej.
 > Jeg har forhørt mig flere steder her i DK, men det kan jeg vist godt slå ud af hovedet.
 > Ingana kunne tilbyde mig at lave nogle nye foringer i støbejern,  men det lyder som en skodløsning.
 > Han ville da også gerne sende dem ud af landet for mig mod et pænt vederlag.
 > 
 Yep! Apex!
 Du kan ikke få lavet det her ... eller i Sverige. De sender det alle 
 til UK eller vist nok også Holland.
 I virkeligheden er der ikke mange der laver det overhovedet! Der er mig 
 bekendt kun to 'anstalter' i UK der lever det. Apex laver heller ikke 
 hele arbejdet. De laver en evt. genopbygning af boringen eller et 
 knækket skørt, og får så belægningen påsat og slebet et andet sted.
 Støbejernsforinger duer slet ikke ... eller det er en forringelse. 
 Fidusen ved at anvende Nicasil er at stemplet (alu) stort set er i 
 direkte kontakt med alu-væggen i cylindren, og det tillader væsentligt 
 snævrere tollerancer, da de udvider sig ens. Dette er en af 
 forudsætningerne for at opnå den høje littereffekt og en rimelig 
 holdbarhed.
 Jeg tror heller ikke på at belægningen slides igennem. Det er snarere 
 'detonation', fugt eller dårlig kvalitet. Belægningen er hamrende hård 
 og kan stort set ikke slides; men den kan rives løs fra aluminiumen.
 Det koster noget at sende den slags udenlands, så måske det endda med 
 fordel kunne kombineres med lidt ferie?
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
             Gert Bo thorgersen (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  25-10-03 01:19
 | 
 |  | 
 "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
 news:MPG.1a03a56d6447eaf5989974@news.tele.dk...
 > In article <3f9983d1$0$9759$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Pwh says...
 > > Hvis det er http://www.apexleisure.co.uk/  eller
http://www.langcourt.com/ > > så har du allerede givet mig adresserne. Men jeg kunne egentligt godt
 tænke mig
 > > at hører fra nogen der selv har gode erfaringer med et bestemt sted.
 > > Det er ikke noget større problem at finde et sted på nettet der vil lave
 arbejdet,
 > > men derfra til at sende dem hjertet i Kwakken er der et stykke vej.
 > > Jeg har forhørt mig flere steder her i DK, men det kan jeg vist godt slå
 ud af hovedet.
 > > Ingana kunne tilbyde mig at lave nogle nye foringer i støbejern,  men
 det lyder som en skodløsning.
 > > Han ville da også gerne sende dem ud af landet for mig mod et pænt
 vederlag.
 > >
 > Yep! Apex!
 >
 > Du kan ikke få lavet det her ... eller i Sverige. De sender det alle
 > til UK eller vist nok også Holland.
 > I virkeligheden er der ikke mange der laver det overhovedet! Der er mig
 > bekendt kun to 'anstalter' i UK der lever det. Apex laver heller ikke
 > hele arbejdet. De laver en evt. genopbygning af boringen eller et
 > knækket skørt, og får så belægningen påsat og slebet et andet sted.
 >
 > Støbejernsforinger duer slet ikke ... eller det er en forringelse.
 > Fidusen ved at anvende Nicasil er at stemplet (alu) stort set er i
 > direkte kontakt med alu-væggen i cylindren, og det tillader væsentligt
 > snævrere tollerancer, da de udvider sig ens. Dette er en af
 > forudsætningerne for at opnå den høje littereffekt og en rimelig
 > holdbarhed.
 > Jeg tror heller ikke på at belægningen slides igennem. Det er snarere
 > 'detonation', fugt eller dårlig kvalitet. Belægningen er hamrende hård
 > og kan stort set ikke slides; men den kan rives løs fra aluminiumen.
 >
 > Det koster noget at sende den slags udenlands, så måske det endda med
 > fordel kunne kombineres med lidt ferie?
 >
 > --
 > /Hekto
 >
 > Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 > Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto > Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 > semi-rockets ... no thanks!
 Fidusen er jo også at aluminium har 3 gange så god varmeledning som
 støbejern samt at Nicasil har uhyre lille friktion kontra støbejern, og
 begge dele resultere jo i højere Hk ydelse. Og længere holdbarhed,
 fordi, som nævnt, at belægningen ikke slides igennem.
 /Gert Thorgersen
            
             |  |  | 
        Armand (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-10-03 22:55
 | 
 |  | 
 MKS - 74 <priller@tiscali.dk> skrev i en
 news:cofipv4ffb9734vvf5lto6pebmhd5m2hmi@4ax.com...
 > On Fri, 24 Oct 2003 15:28:53 +0200, "Armand"
 > <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >
 >
 > >Nu er det jo svært at sætte km på sådan en RR-sæson; men i henhold til
 mange
 > >af mine medkombattanters opfattelse holder sagerne bedre end man skulle
 tro
 > >:-|
 >
 > Njah - det kan man nu ikke sige,afhængig af hvad man tror altså - din
 > gamle RGV gjorde måske nok,men man skal nok passe på med at konkludere
 > udfra et enkelt tilfælde,går man rundt  og hører _hvor_ mange af dem
 > (de nye RGV'ere og RS'ere) der er brudt sammen efter relativt få
 > sæsoner/km. så er det nu en temmelig stor procentdel,ikke noget
 > underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være
 Tjaeh :-/
 Det er min opfattelse at ligesom mange absolut MÅ skifte stempler et par
 gange om året, gøres inddysningen også til en større videnskab, og dét
 koster altså nogle stempler ind imellem.
 Grundet min manglende skrue-iver, kørte min (Pepsi)RGV alle sæson'er som
 leveret , og som sagt holdt den mere end 57 Hk af de nominerede 58 efter 6
 sæson'er!
 Til historien hører at jeg aldrig brugte anden 2tagger-olie end den der stod
 på hylden hos Statoil-tanken overfor    --
 Armand.
 - en RS250/RGV der har
 > kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i
 > bund.Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
 > 16.000 km
 Og i RGV'ens originale manual, angives intet service, og end ikke inspektion
 af stempel/cylinder, indenfor de 24.000 som vedligeholdelses-skemaet dækker
 :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Moller (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  23-10-03 15:51
 | 
 |  | 
 "Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk...
 > Hej NG!
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal
 ud
 > og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er
 der
 > noget man kan sige generelt?
 
 Det afhænger meget af hvor mange cc, hvor meget den er tunet, typen af
 Olie der er brugt + mængden osv...
 
 Min MZ nåede 43.000km inden jeg glemte at hælde olie på, og hvis ik det
 var fordi jeg nu havde den åbnet, pga plejstangs lejet skulle skiftes, ku
 den fint ha kørt videre... men den blev lige boret og nyt stempel + det
 hele, koster jo ik det vilde :)
 
 Men en RS125 der pines på banen som en lille våd fjældmis, den skal du
 nok regne med at minimum hver vinter lige at åbne den og skifte ringende
 osv...
 
 VH
 Lars Molnit
 
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  André Tegner (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : André Tegner
 | 
 Dato :  23-10-03 16:08
 | 
 |  | Jeg siger det samme...
 
 Kommer også an på kvaliteten af de dele motoren er lavet af.
 (lejer, krumtap osv.)
 
 Desuden hvor mange omdr. den er lavet til at køre med (stemplet's levetid)
 Samt hvor mange stempel ringe den er født med (tuningsgrad)
 
 Få stempel ringe = lav modstand og mere effekt = kort levetid
 Flere = mere modstand og mindre effekt = lang levetid
 
 Men man kan godt sige en ting generelt, at som regel jo flere "cc", jo
 længere
 levetid, hvis altså det er samme kvalitet.
 
 Venlig hilsen / Best Regards
 
 André Tegner
 
 "Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> wrote in message
 news:bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk...
 > Hej NG!
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal
 ud
 > og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er
 der
 > noget man kan sige generelt?
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-10-03 14:16
 | 
 |  | 
 André Tegner <54rh@hotmail.com> skrev i en
 news:3f97eedb$0$70001$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > >
 > Desuden hvor mange omdr. den er lavet til at køre med (stemplet's levetid)
 
 Jeg vil påstå at i enhver motor bevæger stemplet sig med samme hastighed,
 derved at redline er sat efter en middel-stempelhastighedsgrænsen på omkring
 de 21 m/s :-|
 Selvfølgelig er der forskel på i hvilket omdrejningsområde at motoren køres
 permanent; men det er jo mere et spørgsmål om føreren end materiellet!
 
 > Samt hvor mange stempel ringe den er født med (tuningsgrad)
 > Få stempel ringe = lav modstand og mere effekt = kort levetid
 > Flere = mere modstand og mindre effekt = lang levetid
 
 
 Hvis der kun er monteret én stempelring er det en såkaldt "L-ring" (p.g.a.
 dens tværsnitsform), og brugen af L-ringe sker med hensyntagen på frktionen.
 grundet den omstændige form er L-ringe væsentligt dyrere end to
 traditionelle ringe; men ud fra dét med lavere friktion bør L-ringe ikke
 slides hurtigere ned normale ring-sæt :-/
 At vurdere tuningsgraden ud fr forekomsten af stempelringe er nok en lidt
 omstændig måde at gøre det på - En enkel beregning af liter-effekten er
 langt enklere!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Freddy O. Christense~ (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Freddy O. Christense~
 | 
 Dato :  23-10-03 17:04
 | 
 |  | > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man
 > skal ud og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel...
 > Er der noget man kan sige generelt?
 
 Jeg har nu kørt 70000 km på en Honda MTX 125 og ved at stemplet blev skiftet
 og cylinder boret op af forrige ejer ved 12000 km. Jeg overtog cyklen ved
 18000. Den kører med et planet topstykke og en anden lyddæmper. Tidligere
 ejer (som slog sig ihjel på mc!) kørte vist rigtig hårdt og anede ikke hvad
 jeg talte om da jeg sagde at cyklen huggede noget mellem 4-5000
 omdrejninger. Der kom han aldrig ned. Han skiftede osse tandhjul i
 gearkassen m.m. Jeg har intet skiftet siden udover tændrør.
 
 Men jeg kører fuldsyntetisk olie, skåner den når den er kold og lader den
 aldrig "4 takte".
 
 Jeg har endda deltaget i off road løb med den for år tilbage. Fuld håndtag i
 ca 3 timer! Ca 10 km/liter mod normalt 22.
 
 Så min tro er den at det er personen der kører der bestemmer en god del af
 levetiden. Og så er vandkøling sagen.
 
 FOC
 Honda MTX 125 1986
 
 
 
 
 |  |  | 
  KubikH (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  23-10-03 20:33
 | 
 |  | 
 "Freddy O. Christensen" <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f97fbd5$0$27395$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man
 > > skal ud og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel...
 > > Er der noget man kan sige generelt?
 Hmmm.
 Da far her var ung (længe siden), var knallerten et meget brugt
 transportmiddel til og fra arbejde.
 Det var reelt den enste transport mange hjem havde.
 Når man dengang købte en Kreidler Florett, fik man den passet hos sin
 knallertforhandler.
 Når den rundede 100.000 km, skrev forhandleren til fabrikken, og den stolte
 ejer fik tilsendt en mærkenål.
 Jeg har engang som knægt beundret en 200.000 km mærkenål.
 Stort set al maling på enden af tanken og sidedækslerne var slidt af
 knallerten, og fælgene var kromen slidt igennem af Autosol pudsecreme.
 Men den kørte stadig.
 Den havde kun fået nye ringe, og koblingsplader, i maskineriet    Mvh
 Niels
            
             |  |  | 
  Jakob D (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob D
 | 
 Dato :  23-10-03 20:54
 | 
 |  | 
 "Freddy O. Christensen" <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3f97fbd5$0$27395$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >...kørte vist rigtig hårdt og anede ikke hvad
  jeg talte om da jeg sagde at cyklen huggede noget mellem 4-5000
 > omdrejninger. Der kom han aldrig ned.
 Hehehe.........
 Mvh jakob d
www.supermotard.dk |  |  | 
  Hekto (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  23-10-03 21:19
 | 
 |  | 
 
            In article <bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk>, Mikkel Borggaard says...
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal ud
 > og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er der
 > noget man kan sige generelt?
 > 
 Som det fremgår, kan de køre ganske mange km!
 Litereffekten betyder en del,nfor selvfølgelig betyder det noget hvor 
 hårdt den er presset, og hvordan den bliver kørt.
 Er det noget rigtigt voldsomt, kan man regne med at skifte stempler for 
 hver 7.000 km ca. Krumtappen holder måske 30.000 km, hvis ikke den 
 vrider sig skæv, lejerne går eller et stempel sætter sig inden.
 Dunken fra krumtappen under accelleration er nogle af de første tegn på 
 reelt slid i den ende. Støj fra stemplerne tyder på slid dér og i 
 øverste plejlstangsleje.
 Der er dog eksempler på knallerter, med ca. 6 hk der har kørt 70.0000 
 km uden at blive rørt. Hans RD'er har rundet ihvertfald 60.000 uden 
 hovedrep.
 Man skal passe dem som små børn, og altid være sikker på at der ikke er 
 noget der bliver for varmt eller at smøringen svigter, så de kræver 
 lidt mere påpasselighed.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
  Mikkel Borggaard (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Borggaard
 | 
 Dato :  24-10-03 06:25
 | 
 |  | Tak for de mange svar.
 
 Mikkel
 
 "Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk...
 > Hej NG!
 > Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal
 ud
 > og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
 > Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er
 der
 > noget man kan sige generelt?
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |