|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hej, jeg har lige hældt ny olie på maskine~ Fra : Jacob Scherrebeck
 | 
 Dato :  26-10-03 17:16
 | 
 |  | Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere, nu når
 jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden olieksift?
 
 MVH
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-10-03 17:22
 | 
 |  | > Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere,
 > nu når jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden
 > olieksift?
 
 Det kan jeg ikke se der skulle ske noget ved. Har den kørt f.eks. 100km er
 olien jo stadig næsten som ny, og der er ikke rigtigt dannet syre i olien
 endnu.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  m0rt3n (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m0rt3n
 | 
 Dato :  26-10-03 18:16
 | 
 |  | syre? Er problemet ikke at der dannes kondensvand?
 -m0rt3n zrx1100
 
 
 > Det kan jeg ikke se der skulle ske noget ved. Har den kørt f.eks. 100km er
 > olien jo stadig næsten som ny, og der er ikke rigtigt dannet syre i olien
 > endnu.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Sørensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-10-03 18:29
 | 
 |  | >> Det kan jeg ikke se der skulle ske noget ved. Har den kørt f.eks.
 >> 100km er olien jo stadig næsten som ny, og der er ikke rigtigt
 >> dannet syre i olien endnu.
 > syre? Er problemet ikke at der dannes kondensvand?
 
 Tjo, det kan også være tilfældet, hvis man kun køre meget korte ture. Varmer
 man derimod motoren ordentligt op, fordamper vandet, så på den sidste tur
 kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm for at få vandet væk.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
    brobaek (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  26-10-03 20:05
 | 
 |  | Jeg hopper lige med på tråden med et spørgsmål i kategorien (håber det er
 ok, Martin).
 
 Jeg skiftede olie for 1500 km. siden, og skal i januar adskille
 motorblokken. Da jeg skal skifte olie efter de første 500 km., pga. motoren
 har været skilt ad, vil jeg nødig først kassere den nuværende olie (som har
 1500 km. på bagen), derefter proppe ny olie i, som så kasseres efter 500 km.
 
 Kan jeg enten:
 a. Lade motoren stå uden olie
 b. Beholde 1500. km. olie.
 c. Putte ny olie i, og gemme "1500" km. olien. Denne olie kan jeg så bruge
 til de første 500 km. (dvs. bytter olien ud med den nye, som står i vinteren
 over). Den "nye", som så har stået i motoren vinteren over, kan jeg så bruge
 efter de første 500 km.
 d. Den dyre løsning med ny olie nu og ny olie efter 500 km.
 
 Mvh
 Martin (Madsen)
 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:bnh09f$5m0$1@news.cybercity.dk...
 > >> Det kan jeg ikke se der skulle ske noget ved. Har den kørt f.eks.
 > >> 100km er olien jo stadig næsten som ny, og der er ikke rigtigt
 > >> dannet syre i olien endnu.
 > > syre? Er problemet ikke at der dannes kondensvand?
 >
 > Tjo, det kan også være tilfældet, hvis man kun køre meget korte ture.
 Varmer
 > man derimod motoren ordentligt op, fordamper vandet, så på den sidste tur
 > kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm for at få vandet
 væk.
 >
 > --
 > signing off.. Martin Sørensen
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin Sørensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-10-03 20:22
 | 
 |  | 
 
            > Jeg skiftede olie for 1500 km. siden, og skal i januar adskille
 > motorblokken. Da jeg skal skifte olie efter de første 500 km., pga.
 > motoren har været skilt ad, vil jeg nødig først kassere den nuværende
 > olie (som har 1500 km. på bagen), derefter proppe ny olie i, som så
 > kasseres efter 500 km.
 > a. Lade motoren stå uden olie
 > b. Beholde 1500. km. olie.
 > c. Putte ny olie i, og gemme "1500" km. olien. Denne olie kan jeg så
 > bruge til de første 500 km. (dvs. bytter olien ud med den nye, som
 > står i vinteren over). Den "nye", som så har stået i motoren vinteren
 > over, kan jeg så bruge efter de første 500 km.
 > d. Den dyre løsning med ny olie nu og ny olie efter 500 km.
 Jeg ville nok vælge enten 'b' eller 'd'. Hvorfor skal motoren skilles ad til
 januar? Hvis den har dårlige stempelringe og derfor har forurenet olien en
 del pga. blow-by (udstødningsgas blandes i olien) så er olien nok værd at
 skifte. Hvis stempel/ringe/cylinder ikke fejler noget og olien ikke er
 blevet forurenet på anden måde, kan den sikkert sagtens stå vinteren over
 med olien. 1500km er ikke så meget for en moderne olie.
 På min cykel ville jeg nok vælge 'd', men det er mest fordi jeg kun giver
 75,- for 4L olie, så det er ikke den store afskrivning. Til den pris kan man
 godt skifte en gang ekstra uden det betyder det vilde.    -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
      brobaek (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  27-10-03 00:28
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:bnh6sd$gph$1@news.cybercity.dk...
 > > a. Lade motoren stå uden olie
 > > b. Beholde 1500. km. olie.
 > > c. Putte ny olie i, og gemme "1500" km. olien. Denne olie kan jeg så
 > > bruge til de første 500 km. (dvs. bytter olien ud med den nye, som
 > > står i vinteren over). Den "nye", som så har stået i motoren vinteren
 > > over, kan jeg så bruge efter de første 500 km.
 > > d. Den dyre løsning med ny olie nu og ny olie efter 500 km.
 >
 > Jeg ville nok vælge enten 'b' eller 'd'. Hvorfor skal motoren skilles ad
 til
 > januar?
 Udskiftning af keramisk pakning mellem vandpumpen og motor.
 >Hvis den har dårlige stempelringe og derfor har forurenet olien en
 > del pga. blow-by (udstødningsgas blandes i olien) så er olien nok værd at
 > skifte. Hvis stempel/ringe/cylinder ikke fejler noget og olien ikke er
 > blevet forurenet på anden måde, kan den sikkert sagtens stå vinteren over
 > med olien. 1500km er ikke så meget for en moderne olie.
 Nu er der jo egentlig ikke engang tale om "vinteren over" (som jeg jo selv
 skrev), men snarere 1-2 mdr. indtil jeg får taget mig sammen til at skille
 motoren ad.
 > På min cykel ville jeg nok vælge 'd', men det er mest fordi jeg kun giver
 > 75,- for 4L olie, så det er ikke den store afskrivning. Til den pris kan
 man
 > godt skifte en gang ekstra uden det betyder det vilde.    Ja, jeg giver ca. 180 kr. (AGIP Formula LL+) for 4L, så det er ikke fordi
 det er den store udgift. Men jeg vil hellere bruge de 180 kr. på SAITO
 varmehåndtag    Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
       Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 02:40
 | 
 |  | 
 
            >> Jeg ville nok vælge enten 'b' eller 'd'. Hvorfor skal motoren
 >> skilles ad til januar?
 > Udskiftning af keramisk pakning mellem vandpumpen og motor.
 Så der muligvis er vand i olien?
 > Nu er der jo egentlig ikke engang tale om "vinteren over" (som jeg jo
 > selv skrev), men snarere 1-2 mdr. indtil jeg får taget mig sammen til
 > at skille motoren ad.
 Ja, når det er så kort tid, så ville jeg ikke bekymre mig om olien,
 medmindre der er risiko for at der ligger en masse vand inde i motoren..
 > Ja, jeg giver ca. 180 kr. (AGIP Formula LL+) for 4L, så det er ikke
 > fordi det er den store udgift. Men jeg vil hellere bruge de 180 kr.
 > på SAITO varmehåndtag    Lyder fornuftigt.    -- 
 signing off.. Martin Sørensen
            
             |  |  | 
    RacerNiels (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RacerNiels
 | 
 Dato :  26-10-03 20:05
 | 
 |  | 
 
            "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:bnh09f$5m0$1@news.cybercity.dk...
 > Varmer man derimod motoren ordentligt op, fordamper vandet, så på den
 sidste tur
 > kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm for at få vandet
 væk.
 Heh... den klassiske "lille-mor" fortolkning af en tur i madkasse til
 Italien. "Vores bil bruger olie på lange ture."
 Gu' gør den ej - det er netop som Martin siger - det er vandet der
 fordamper! Olie bliver brugt på de korte ture og der opstår vandet også.
 Godt så!
   Niels
 SV650
www.sqzuki.subnet.dk  *opdateres snarest*
            
             |  |  | 
     Martin Sørensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-10-03 20:29
 | 
 |  | >> Varmer man derimod motoren ordentligt op, fordamper vandet, så på
 >> den sidste tur kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm
 >> for at få vandet væk.
 > Heh... den klassiske "lille-mor" fortolkning af en tur i madkasse til
 > Italien. "Vores bil bruger olie på lange ture."
 > Gu' gør den ej - det er netop som Martin siger - det er vandet der
 > fordamper! Olie bliver brugt på de korte ture og der opstår vandet
 > også.
 > Godt så!
 
 Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er jeg ret
 sikker på ikke er pga. vand. Da jeg her i sommers kørte 200km af motorvej
 ned til mine forældre brugte den ca. 1,5 dl olie, ikke så godt, men dog
 inden for rimelighedens grænser. Ca. en uge forinden havde jeg kørt en
 hyggetur på ca. 150 km på landeveje, og på denne tur brugte den ikke rigtigt
 noget, måske 0,5 dl, selvom motoren fik noget at lave den dag. Det er ikke
 langturskørsel der gør at den sluger olie, men kun langturskørsel på
 motorvej. Hvis der havde været vand i olien burde det have fordampet på 150
 km turen, og det er begrænset hvor meget vand der kan dannes på 1 uge.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans Joergensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  27-10-03 12:36
 | 
 |  | 
 
            Martin Sørensen wrote:
 > Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er jeg ret
 Det er vel fordi du kører med 1 milliard omdrejninger og fordi olien
 for en gangs skyld bliver rigtig gennemvarm ? :)
 // Hans
 -- 
http://ph33r.dk  - Vejen til et fjollet liv
            
             |  |  | 
       Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 15:22
 | 
 |  | >> Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er
 >> jeg ret
 > Det er vel fordi du kører med 1 milliard omdrejninger og fordi olien
 > for en gangs skyld bliver rigtig gennemvarm ? :)
 
 Muligvis, men landevejskørsel med mange accelerationer og lavere fart
 (mindre fartvind/mindre køling) burde vel også kunne opvarme olien mindst
 lige så meget? Når der køres sjovt på landeveje, plejer jeg også at holde
 den oppe i omdrejningerne for at få den til at flytte sig lidt. På motorvej
 ryger den bare i 6. og triller afsted med 6-7.000rpm.
 
 Skal den flytte sig lidt på landevej holder jeg den fra 6.000rpm op mod
 redline (10.000rpm).
 
 Det er jo en luftkølet maskine, så olien kommer nok op mod 140 grader når
 den er mest varm, og så er vandet forlængst fordampet.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
        Gert Bo thorgersen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  27-10-03 16:05
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:bnj9m5$ql0$1@news.cybercity.dk...
 > >> Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er
 > >> jeg ret
 > > Det er vel fordi du kører med 1 milliard omdrejninger og fordi olien
 > > for en gangs skyld bliver rigtig gennemvarm ? :)
 >
 > Muligvis, men landevejskørsel med mange accelerationer og lavere fart
 > (mindre fartvind/mindre køling) burde vel også kunne opvarme olien mindst
 > lige så meget? Når der køres sjovt på landeveje, plejer jeg også at holde
 > den oppe i omdrejningerne for at få den til at flytte sig lidt. På
 motorvej
 > ryger den bare i 6. og triller afsted med 6-7.000rpm.
 >
 > Skal den flytte sig lidt på landevej holder jeg den fra 6.000rpm op mod
 > redline (10.000rpm).
 >
 > Det er jo en luftkølet maskine, så olien kommer nok op mod 140 grader når
 > den er mest varm, og så er vandet forlængst fordampet.
 >
 > --
 > signing off.. Martin Sørensen
 >
 >
 Det er vist en vel risikabel høj temperatur. Hvilken olie bruger Du ?
 Jeg var selv for en 5 år siden ude for at den ene plejlstang satte sig efter
 at Castrol havde "rådgivet" mig. Og den satte sig ved en meget lavere
 temperatur end de 140 C
 Du nævner.
 
 Mvh. Gert Thorgersen
 
 
 
 
 |  |  | 
         Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 23:51
 | 
 |  | >> Det er jo en luftkølet maskine, så olien kommer nok op mod 140
 >> grader når den er mest varm, og så er vandet forlængst fordampet.
 > Det er vist en vel risikabel høj temperatur. Hvilken olie bruger Du ?
 > Jeg var selv for en 5 år siden ude for at den ene plejlstang satte
 > sig efter at Castrol havde "rådgivet" mig. Og den satte sig ved en
 > meget lavere temperatur end de 140 C
 > Du nævner.
 
 Ok, det var også bare et gæt ud fra hvad jeg har læst andre steder at
 luftkølede maskiner kan komme op på. Måske er 120 grader mere realistisk,
 men jeg har aldrig målt det.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-10-03 23:05
 | 
 |  | 
 Jacob Scherrebeck <playmyjackson@hotmail.com> skrev i en
 news:3f9bf328$0$29394$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere, nu når
 > jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden olieksift?
 Det vil være uskadeligt; men også unødvendigt!
 Sagt på en anden måde: Der er ingen grund til at gøre det alene for
 olien/-skiftets skyld; men hvis man har en given strækning at køre til
 f.eks. opstaldningsfaciliteterne gør det intet.
 På samme måde kan man også tillade sig at vægte hvorvidt olien der ér i
 motoren er så nyligt skiftet at man lader modellen henstå med det vinteren
 igennem!
 Opstaldnings-artiklen på DMC's FAQ er s.v.j.h. meget grundig omkring omtale
 af dén problematik - Læs den!
 Link: www.dmc-org.dk   faq'en er blandt "knapperne" ude til venstre på
 skærmbilledet!
 --
 rmand.
            
             |  |  | 
 |  |