|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Startproblemer Xj900 Fra : Peter Aggerholm
 | 
 Dato :  08-11-03 23:47
 | 
 |  | Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
 ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 problemer skubbes igang.
 
 Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 
 Gode råd modtages.
 
 MVH Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars T. Thomsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  09-11-03 01:57
 | 
 |  | Hej Peter!
 
 > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
 > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > problemer skubbes igang.
 >
 > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 
 Når du siger "starteren kører fint rundt", betyder det så også, at starteren
 får fat noget (= selve motoren!)?
 
 Hvis nej: Problemer med starterkoblingen?
 Hvis ja: Mit intuitive gæt:
 Startermotorens store strømtræk får batterispændingen til at falde i en
 grad, som derved sætter tændingsanlæget ud af funktion.
 Check ledningsnettet efter spændingstabet, der evt. skyldes ir i stik og
 forbindelser (måske sågar en dårlig stelforbindelse).
 
 Eller evt. fejlmontage:
 Undgå enhver form for anden strømtræk på ledningerne til
 starter-relækontakter og starter (andet end startermotorstrømmen,
 naturligvis!)
 De andre strømtræk skal derimod nuppes direkte på batteriet og er du
 pernippengrynet, så sørger du for, at denne polsko kommer tættest på selve
 batteripolen, men dette betyder naturligvis ikke, at montagen af
 starterledningerne på batteripolerne ikke har høj prioritet: Det har de!
 
 Hilsen
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  09-11-03 08:58
 | 
 |  | 
 
            Jeg havde et lignende problem da jeg havde XJ600 (fra '86). Det viste sig at
 være starteren som gik meget stramt. Den kørte lidt langsommere end normalt
 og trak helt sikkert meget mere strøm end normalt. En ombytter klarede
 problemet og den startede perfekt, resten af den tid jeg havde den.
 Det med at den kørte langsommere kunne jeg faktisk først høre da jeg fik den
 "nye" på. Jeg havde stille roligt vænnet mig til lyden af den gamle og mente
 ikke den fejlede noget...... Men den kunne altid let løbes igang eller
 startes med et bilbatteri (som nok kunne levere det ekstra der skulle til..)
 -- 
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
   Peter Aggerholm (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Aggerholm
 | 
 Dato :  09-11-03 14:39
 | 
 |  | 
 
            Hej Henrik,
 Var der mærkbar forskel på stramheden når du stod med de to startere i
 hånden??
 mvh Peter
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:boks98$2qvv$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg havde et lignende problem da jeg havde XJ600 (fra '86). Det viste sig
 at
 > være starteren som gik meget stramt. Den kørte lidt langsommere end
 normalt
 > og trak helt sikkert meget mere strøm end normalt. En ombytter klarede
 > problemet og den startede perfekt, resten af den tid jeg havde den.
 > Det med at den kørte langsommere kunne jeg faktisk først høre da jeg fik
 den
 > "nye" på. Jeg havde stille roligt vænnet mig til lyden af den gamle og
 mente
 > ikke den fejlede noget...... Men den kunne altid let løbes igang eller
 > startes med et bilbatteri (som nok kunne levere det ekstra der skulle
 til..)
 >
 > -- 
 > Mvh.
 > Henrik
 > http://RaptorMC.dk >
 > Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
 >
 >
            
             |  |  | 
    Henrik Nielsen - Rap~ (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  10-11-03 09:04
 | 
 |  | 
 
            Jep, jeg kunne ikke drive den gamle rundt med håndkraft. Det krævede
 kraftigt værktøj.
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
     Henrik Nielsen - Rap~ (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  10-11-03 09:08
 | 
 |  | 
 
            Senere skilte jeg den ad og det viste sig at den var sat til i gammel tyk
 olie..... Så jeg formoder der har været en utæthed et sted. Jeg forskede
 ikke nærmere i det, da den jo kørte fint med den "nye".
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
  Peter Aggerholm (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Aggerholm
 | 
 Dato :  09-11-03 14:38
 | 
 |  | Hej Lars,
 
 Ja motoren køre fint rundt når jeg "forsøger" at starte. Har også haft
 starteren adskilt, da en klog mand fortalte mig Virago´r kan have problemer
 med planetgearet i starteren sætter sig - desværre så det hele meget fint
 ud.
 
 mvh peter
 
 "Lars T. Thomsen" <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
 news:bok3b0$q7a$1@sunsite.dk...
 > Hej Peter!
 >
 > > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om
 den
 > > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > > problemer skubbes igang.
 > >
 > > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 > > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 >
 > Når du siger "starteren kører fint rundt", betyder det så også, at
 starteren
 > får fat noget (= selve motoren!)?
 >
 > Hvis nej: Problemer med starterkoblingen?
 > Hvis ja: Mit intuitive gæt:
 > Startermotorens store strømtræk får batterispændingen til at falde i en
 > grad, som derved sætter tændingsanlæget ud af funktion.
 > Check ledningsnettet efter spændingstabet, der evt. skyldes ir i stik og
 > forbindelser (måske sågar en dårlig stelforbindelse).
 >
 > Eller evt. fejlmontage:
 > Undgå enhver form for anden strømtræk på ledningerne til
 > starter-relækontakter og starter (andet end startermotorstrømmen,
 > naturligvis!)
 > De andre strømtræk skal derimod nuppes direkte på batteriet og er du
 > pernippengrynet, så sørger du for, at denne polsko kommer tættest på selve
 > batteripolen, men dette betyder naturligvis ikke, at montagen af
 > starterledningerne på batteripolerne ikke har høj prioritet: Det har de!
 >
 > Hilsen
 > Lars
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars T. Thomsen (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  10-11-03 18:59
 | 
 |  | > Ja motoren køre fint rundt når jeg "forsøger" at starte. Har også haft
 > starteren adskilt, da en klog mand fortalte mig Virago´r kan have
 problemer
 > med planetgearet i starteren sætter sig - desværre så det hele meget fint
 > ud.
 
 Øv, ingen grimme brændemærker på kommuntatoren (dén tromle med
 lamellerne)...?
 Prøv at måle "spændingsdykket" på CDI'ens forsyning, når du aktivere
 startknappen aktiveres.
 Jeg gætter på, at détte er det eneste sted, hvor en sund starter (jf. din
 adskildelse) og en sund motor (der let kan løbes igang) alligevel kan
 resultere i, at MC'en ikke altid kan startes med startermotoren alene.
 
 Hilsen
 Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-11-03 14:02
 | 
 |  | 
 Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
 news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
 > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > problemer skubbes igang.
 > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 
 Eftersom du ikke nævner det specifikt:
 Hvor gamle er tændrørene?
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Aggerholm (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Aggerholm
 | 
 Dato :  09-11-03 15:25
 | 
 |  | Hej Armand
 
 Tændrør, batteri og  tændkabler er blevet skiftet uden den store succes.
 
 MVH Peter
 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bolgnv$p5g$9@news.cybercity.dk...
 >
 > Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
 > news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om
 den
 > > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > > problemer skubbes igang.
 > > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 > > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 >
 > Eftersom du ikke nævner det specifikt:
 > Hvor gamle er tændrørene?
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-11-03 01:22
 | 
 |  | 
 Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
 news:3fae4e48$0$29416$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej Armand
 >
 > Tændrør, batteri og  tændkabler er blevet skiftet uden den store succes.
 
 Og du hár jo også nævnt at den fint kan løbes igang!  => Starteren!
 - Skil ad.
 - Kig dumt på'ed (incl. rens og gensmøring).
 - Saml!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  JAS (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JAS
 | 
 Dato :  09-11-03 19:44
 | 
 |  | Min XJ900 har samme tendens. Det sker hvis den har holdt stille i et par
 dage. Hvis jeg forsøger at starte den i ca. 15 sekunder UDEN at give gas og
 derefter venter ca. ½ minut så starter den som regel. Når jeg kører på den
 dag efter dag er der ingen problemer.
 Mvh.
 Jørgen Andersen
 
 "Peter Aggerholm" <pka@c.dk> wrote in message
 news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
 > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > problemer skubbes igang.
 >
 > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
 > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
 >
 > Gode råd modtages.
 >
 > MVH Peter
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  p.jarnbak (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  10-11-03 11:19
 | 
 |  | 
 "Peter Aggerholm" <pka@c.dk> wrote in message
 news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
 > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
 > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
 > problemer skubbes igang.
 
 Der kan godt være et stor spændings fald fra batteri og til tændning.
 Check alle stik og stel forbindelser.Hvis de er ok kan du checke
 tændspolerne:
 prim 2,7 ohm og sek 13,2 k ohm ved 20 grader.Derefter er der pick-up
 spolerne der skal være 120 ohm.Du kan også prøve at tage stikket af
 ignitor boxen og så måle på den rød/hvide ledning fra stop kontakten til box
 om der er 12 volt når du køre med starter motoren. Jeg er ikke sikker men
 jeg tror den minimum skal have 11 volt før der er gnist.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |