|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tuning og afgift Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  11-11-03 17:35
 | 
 |  | Hej DFM
 
 Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
 125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift? Jeg har
 disskuteret det indæt med Tommy Fer, og Tommy mener man skal betale ny
 afgift. Jeg mener en opboring går ind under almindelig tuning, og man derfor
 ikke skal betale mere i afgift selv om 20% reglen overskrides.
 
 Reglerne er: Ved tuning af den originale motor type er der ikke tale om
 identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et
 "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig
 ombygning, gælder 20% reglen." Dette betyder i hovedtræk at hvis du
 udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtap,
 motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
 uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tommy Fer (11-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  11-11-03 17:49
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:4d8sb.4349$O02.4165@news.get2net.dk...
 > Hej DFM
 >
 > Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
 > 125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift? Jeg har
 > disskuteret det indæt med Tommy Fer, og Tommy mener man skal betale ny
 > afgift. Jeg mener en opboring går ind under almindelig tuning, og man
 derfor
 > ikke skal betale mere i afgift selv om 20% reglen overskrides.
 >
 > Reglerne er: Ved tuning af den originale motor type er der ikke tale om
 > identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et
 > "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig
 > ombygning, gælder 20% reglen." Dette betyder i hovedtræk at hvis du
 > udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtap,
 > motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
 > uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.
 
 Jeg læser dette stykke tekst:
 
 Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
 en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
 ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
 for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
 
 Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
 en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
 mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.
 
 mvh Tommy Fer
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (11-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  11-11-03 17:54
 | 
 |  | > Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
 > en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb"
 > Jeg mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt
 > indgreb.
 
 Hej Tommy
 
 Du har ret i at bore en cyllinder op ikke er småting. Der kommer jo nye
 stempler i samtidig. Andre knaster er også en stor ændring, men det må man
 godt. Jeg læser reglerne, som at man godt må tune, men man må ikke lave sin
 MC/bil om til en anden model, ved at skifte motoren ud, eller bytte så mange
 motordele ud, at man reelt har fået en motor fra en større model.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Thorup (11-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Thorup
 | 
 Dato :  11-11-03 20:01
 | 
 |  | 
 
            Tommy Fer wrote:
 > Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
 > en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb"
 > Jeg mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt
 > indgreb.
 Der er jeg så uenig. Jeg mener at have hørt, at så længe det foregår på den
 originale blok, så gælder 20% reglen ikke. Jeg kan ikke huske hvor jeg har
 hørt, og jeg kan sagtens tage fejl.
 Kendte dog en med en gammel 6-cyl CBX 1100 som blev boret op til ca. 1250ccm
 samt fik sat andre tun-dele på(den smed 104Hk på baghjulet, og fuck det
 lyder godt med en 6i1 potte på et rullefelt    ) Men han skulle ikke til
 omsyn eller noget på trods af ændringerne,, og han var kørelære så jeg går
 ud fra han ved hvad han gør    -- 
 -- 
 MVH / Best Regards
 Anders Thorup
 Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup |  |  | 
   Hekto (11-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  11-11-03 20:15
 | 
 |  | 
 
            In article <borbl4$b0o$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 > Der er jeg så uenig. Jeg mener at have hørt, at så længe det foregår på den
 > originale blok, så gælder 20% reglen ikke. Jeg kan ikke huske hvor jeg har
 > hørt, og jeg kan sagtens tage fejl.
 > 
 Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt 
 cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun cylindere 
 og propper skiftes.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
    Anders Thorup (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Thorup
 | 
 Dato :  12-11-03 14:00
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > In article <borbl4$b0o$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 >> Der er jeg så uenig. Jeg mener at have hørt, at så længe det foregår
 >> på den originale blok, så gælder 20% reglen ikke. Jeg kan ikke huske
 >> hvor jeg har hørt, og jeg kan sagtens tage fejl.
 >>
 > Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
 > cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun
 > cylindere
 > og propper skiftes.
 Jammen det er også noget andet, da du også skifter cylindrerne. Det er der
 ikke tale om ved en op-boring, hvor man beholder den originale cylinderblok,
 men blot borer større huller i den.
 -- 
 -- 
 MVH / Best Regards
 Anders Thorup
 Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup |  |  | 
     Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 14:58
 | 
 |  | 
 
            In article <botat6$fo$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 > Jammen det er også noget andet, da du også skifter cylindrerne. Det er der
 > ikke tale om ved en op-boring, hvor man beholder den originale cylinderblok,
 > men blot borer større huller i den.
 > 
 Du kan ikke se forskel! Der er bare et gevaldigt meget større hul i!
 Bunden er den samme.
 Hvori består forskellen, om jeg selv starter min Black & Decker op, og 
 borer den oprindelige cylinder op til 375ccx2?
 Kubikforøgelsen vil ændre identiteten på cyklen, til noget der er (var) 
 meget lig en markedsført model. Det vil ændre efekten til mere end de +
 20%. Begge dele er lige pludselig inden for reglementet?
 SBI godkender den, da jeg selv har boret den op, og har derved 'kun' 
 har fået 100% mere efekt. 
 T&S er helt ligeglade med at jeg nu har undraget mig en pæn sjat afgift 
 ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er. 
 Endelig synes mit forsikringsselskab at det er helt OK, at jeg er 
 forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer 
 der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den 
 mindste betydning.
 - jeg tror HELLER ikke på Julemanden! ;0)
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
      anders majland (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  12-11-03 15:12
 | 
 |  | > SBI godkender den, da jeg selv har boret den op, og har derved 'kun'
 > har fået 100% mere efekt.
 
 Det kan være et problem
 
 > T&S er helt ligeglade med at jeg nu har undraget mig en pæn sjat
 > afgift ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er.
 
 Det er golf gti problematikken igen
 
 > Endelig synes mit forsikringsselskab at det er helt OK, at jeg er
 > forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer
 > der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den
 > mindste betydning.
 
 Mange selskaber har en passus om at maskinen ikke må tunes (eller
 formuleret som at de skal have det at vide så præmien kan beregnes
 derefter)
 
 Men en "simpel" opboring der giver +20% er ikke et problem i sig selv.
 Told&skat har en udmærket folder. Af den fremgår også at man kan komme
 til at hænge på en ny afgift uden at tune motoren i en bil  - men kun
 opgradere dens udseende med spoilere, bredere skærme osv....  Det kan
 nemlig også et tab af identitet - Så ikke noget med at skrue et turbo
 skilt på den den gamle blikæske ...
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 15:19
 | 
 |  | 
 
            In article <botf3f$g3v$1@sunsite.dk>, anders majland says...
 <Klip>
 .... så er vi to, da i det mindste enige med 'væsnerne'!!  ;0)
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
      Anders Thorup (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Thorup
 | 
 Dato :  12-11-03 15:51
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > In article <botat6$fo$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 >> Jammen det er også noget andet, da du også skifter cylindrerne. Det
 >> er der ikke tale om ved en op-boring, hvor man beholder den
 >> originale cylinderblok, men blot borer større huller i den.
 >>
 > Du kan ikke se forskel! Der er bare et gevaldigt meget større hul i!
 > Bunden er den samme.
 Man borer jo ikke bunden op, men kun cylindreblokken, eller hva??
 > Hvori består forskellen, om jeg selv starter min Black & Decker op, og
 > borer den oprindelige cylinder op til 375ccx2?
 Nu er det altså usandsyneligt få maskiner, hvor der er plads til at bore
 maskinen op til det dobbelte. I dit første indlæg skriver du:
 "Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
 cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun _cylindere_ og
 propper skiftes."
 Det er ordet cylindre jeg hæfter mig ved!! Bager taler IKKE om at skifte
 cylindre, og derved ændre han ikke motorens identitet.
 > Kubikforøgelsen vil ændre identiteten på cyklen, til noget der er
 > (var)
 > meget lig en markedsført model. Det vil ændre efekten til mere end de
 > + 20%. Begge dele er lige pludselig inden for reglementet?
 >
 > SBI godkender den, da jeg selv har boret den op, og har derved 'kun'
 > har fået 100% mere efekt.
 > T&S er helt ligeglade med at jeg nu har undraget mig en pæn sjat
 > afgift
 > ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er.
 Mon ikke der er andre forskelle til 7½'eren. Effekten kan også hentes med
 turbo og lattergas, og det skal der ikke svares afgift af!
 > Endelig synes mit forsikringsselskab at det er helt OK, at jeg er
 > forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer
 > der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den
 > mindste betydning.
 Det synes de med garanti har stor betydning,, men nu var det ikke det sagen
 drejede sig om    >
 > - jeg tror HELLER ikke på Julemanden! ;0)
 Det gør jeg!!! og nu skal du ikke fortælle mig han ikke findes, for ellers
 gør du mig ked af det ;-(
 --
 MVH / Best Regards
 Anders Thorup
 Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup |  |  | 
       Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 16:59
 | 
 |  | 
 
            In article <bothcj$787$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 > Nu er det altså usandsyneligt få maskiner, hvor der er plads til at bore
 > maskinen op til det dobbelte. I dit første indlæg skriver du:
 > "Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
 > cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun _cylindere_ og
 > propper skiftes."
 > 
 > Det er ordet cylindre jeg hæfter mig ved!! Bager taler IKKE om at skifte
 > cylindre, og derved ændre han ikke motorens identitet.
 > 
 > 
 'Der er lighed for loven' ... det gælder i alle henseender.
 Dermed er det sådan set ligegyldigt hvordan du tilvejebringer din 
 kubikforøgelse. Om du køber dig til den eller bygger den af 
 tændstikker, medfører ikke fritagelse for afgift (forudsat at det med 
 tændstikkerne virker) ;0)
 Det er de 20% der gælder, og så den slatne vurdering fra T&S om 
 'ændring af identitet'. Prøv at nærlæse Anders indlæg.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
        Armand (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-11-03 22:24
 | 
 |  | 
 Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
 news:MPG.1a1c771e514b61d79899a9@news.tele.dk...
 > In article <bothcj$787$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
 > > Nu er det altså usandsyneligt få maskiner, hvor der er plads til at bore
 > > maskinen op til det dobbelte. I dit første indlæg skriver du:
 > > "Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
 > > cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun
 > > _cylindere_ og propper skiftes."
 > > Det er ordet cylindre jeg hæfter mig ved!! Bager taler IKKE om at skifte
 > > cylindre, og derved ændre han ikke motorens identitet.
 >
 > 'Der er lighed for loven' ... det gælder i alle henseender.
 > Dermed er det sådan set ligegyldigt hvordan du tilvejebringer din
 > kubikforøgelse. Om du køber dig til den eller bygger den af
 > tændstikker, medfører ikke fritagelse for afgift
 > Det er de 20% der gælder, og så den slatne vurdering fra T&S om
 > 'ændring af identitet'. Prøv at nærlæse Anders indlæg.
 Siden du kom til at bruge udtrykket "kubikforøgelse", vil jeg lige præcisere
 igen:
 Det ér specifikt effektforøgelse(!) at T&S focuserer på!
 En given voldsom mer-volumen kan sagtens hænde ikke at medføre overskridelse
 af 20% mer-effekt reglen :-|
 Omkring din "lighed for loven": For at vende tilbage til min tidligere
 benyttede GTi-terminologi, så må man godt tildanne sig sit eget
 16V-topstykke (om muligt?) og indsprøjtning og derigennem overskride 20%
 mer-effekt; men det går ikke(!) at montere et komplet originalt GTi
 16 -topstykke !!
 I forlængelse af eksempler på "original"-tuning, tillades det heller ikke at
 udskifte med original motor/-dele der indebærer mere end de 20% mer-effekt
 og siden drosle motoren ned under de 20%    --
 Armand.
            
             |  |  | 
         Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 23:52
 | 
 |  | 
 
            In article <bou8gd$153e$4@news.cybercity.dk>, Armand says...
 > Siden du kom til at bruge udtrykket "kubikforøgelse", vil jeg lige præcisere
 > igen:
 > Det ér specifikt effektforøgelse(!) at T&S focuserer på!
 > En given voldsom mer-volumen kan sagtens hænde ikke at medføre overskridelse
 > af 20% mer-effekt reglen :-|
 > 
 Så forstår jeg bare ikke et suk af det de selv offenntliggør, omkring 
 'identitet'? U
 middelbart har vi jo ingen specifikke beskatningsregler omkring efekt. 
 Hvor ville en Trabant med Kawa-triple 750 motor så havne? (joke)
 Umiddelbart ville jeg mene at efekten er SBI's 'problem'.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  12-11-03 08:51
 | 
 |  | 
 
            "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message
 news:borbl4$b0o$1@news.cybercity.dk...
 > og han var kørelære så jeg går ud fra han ved hvad han gør    *fnis*
            
             |  |  | 
  Armand (11-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-11-03 20:20
 | 
 |  | 
 Tommy Fer <tommyfer@nospamher.fritidmotorcykel.dk> skrev i en
 news:bor3t7$8n$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 > meddelelse news:4d8sb.4349$O02.4165@news.get2net.dk...
 > > Hej DFM
 > >
 > > Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
 > > 125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift?
 > Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter
 af
 > en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
 > ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive
 anset
 > for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
 >
 > Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
 > en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
 > mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.
 
 Og jeg hæfter mig ved det altsigende ord: "Udskiftning"!
 Alene derved at man vitterlit må tune udover de 20% og at kan pumpe langt
 mere ydelse v.h.a. turbo end ved en opboring, vil det være halsløst at
 focusere på volumenforøgelsen!
 
 Reglen stammer oprindeligt fra autobranchen hvor det ofte er enkelt at
 ilægge en 2.0'er istedet for den originale 1.4, og reglerne skal læses med
 dette in mente!
 For stadig at forblive i auto-termerne, betyder det såvel at man ikke må
 lægge en (typisk) 1,6GTi-motor i en Golf 1600; men også at man heller ikke
 accepterer montering af et originalt 16-ventilet GTi-topstykke på en
 karburator-model!
 
 Hvis man således ikke må lave en Golf 1600 om til en GTi, må man heller ikke
 bygge en CBR600 om til en Fireblade; men kan man bore 600'eren op til samme
 900 (929?)ccm som Fireblade'n, er der derimod frit spil :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  lange (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : lange
 | 
 Dato :  12-11-03 11:50
 | 
 |  | > Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
 > en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
 > mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.
 
 Når nu din VFR400 har kørt 200.000 og den skal slidbores, hvor vil du så
 sætte grænsen? 1. overstørrelse på 0,25mm er vel OK. 4. overstørrelse på
 1,00mm er vel også OK, selv om der i begge tilfælde både bores og skiftes
 stempler. Hvad så med feks et sæt JE stempler med en overstørrelse på 2,50mm
 der giver 433ccm eller et sæt JE stempler med 6mm overstørrelse der giver
 495ccm.?
 
 Lange
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 12:29
 | 
 |  | 
 
            In article <bot39k$1hcnut$1@ID-142696.news.uni-berlin.de>, lange 
 says...
 > 
 > Når nu din VFR400 har kørt 200.000 og den skal slidbores, hvor vil du så
 > sætte grænsen? 1. overstørrelse på 0,25mm er vel OK. 4. overstørrelse på
 > 1,00mm er vel også OK, selv om der i begge tilfælde både bores og skiftes
 > stempler. Hvad så med feks et sæt JE stempler med en overstørrelse på 2,50mm
 > der giver 433ccm eller et sæt JE stempler med 6mm overstørrelse der giver
 > 495ccm.?
 > 
 Både SBI og T&S kan kende forskel på udbedring og forbedring.
 2,5mm, er noge fæle ridser at udbedre.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
    Jack Jensen (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jack Jensen
 | 
 Dato :  12-11-03 13:56
 | 
 |  | 
 "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
 news:MPG.1a1c37d73c0c5f379899a5@news.tele.dk...
 
 > Både SBI og T&S kan kende forskel på udbedring og forbedring.
 > 2,5mm, er noge fæle ridser at udbedre.
 > --
 > /Hekto
 
 Hvordan skulle de kunne se det??
 
 Det er fuldt lovligt - du må tune din cykel totalt vildt (samme motor).
 Det er først når du smækker en større motor i du skal holde effektforøgelsen
 på max. 20%.
 
 Mvh
 Jack
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hekto (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-11-03 14:59
 | 
 |  | 
 
            In article <3fb22dd0$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jack 
 Jensen says...
 > Hvordan skulle de kunne se det??
 > 
 > Det er fuldt lovligt - du må tune din cykel totalt vildt (samme motor).
 > Det er først når du smækker en større motor i du skal holde effektforøgelsen
 > på max. 20%.
 > 
 Jamen, så gå du trygt igang.
 Så kan du jo fortælle os andre hvordan det spænder af, når du har været 
 til syn. ;0)
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  12-11-03 01:48
 | 
 |  | 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
 message news:4d8sb.4349$O02.4165@news.get2net.dk...
 > Hej DFM
 >
 > Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
 > 125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift? Jeg har
 > disskuteret det indæt med Tommy Fer, og Tommy mener man skal betale ny
 > afgift. Jeg mener en opboring går ind under almindelig tuning, og man
 derfor
 > ikke skal betale mere i afgift selv om 20% reglen overskrides.
 >
 > Reglerne er: Ved tuning af den originale motor type er der ikke tale om
 > identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et
 > "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig
 > ombygning, gælder 20% reglen." Dette betyder i hovedtræk at hvis du
 > udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtap,
 > motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
 > uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 >
 Jeg har da et brev fra Told- og Skatteregion, fra december 1996, efter min
 forespørgsel om det samme. Deri svares:"Regionen kan oplyse, at hvis det kun
 drejer sig om motorudskiftning og ikke andet, må De uden betaling af ny
 registreringsafgift isætte en anden motor med højst 20 % større effekt mål i
 DIN-HK."
 
 "Ved større effektforøgelse eller yderligere ombygning skal der betales
 registreringsafgift af hele køretøjet".
 
 "Til yderligere oplysning vedlægges en vejledning "Om bilreparation" ".
 
 Jeg spurgte dér i forbindelse med tanke på at ændre min BMW R60 til en R90S,
 og fik også oplyst hvor meget mere der så skulle betales i
 indregistreringsafgift; differensen på de 2 modeller.
 
 Mvh.Gert Thorgersen
 
 Vedr. Armans tale om turbo så regnede jeg også på hvad jeg kunne få af Hk i
 motoren hvis der blev brugt turbo, kontra de maksimale 104 Hk for en 1000 cc
 (mere præcist 970 cc) BMW af dem fra 1970 -90, og kom til 115 Hk. Så da det
 kun var 10 Hk mere droppede jeg dette, også med tanke på at det nok var
 umuligt at købe en knastaksel for turbo.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  lange (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : lange
 | 
 Dato :  12-11-03 09:46
 | 
 |  | > Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
 > 125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift? Jeg har
 > disskuteret det indæt med Tommy Fer, og Tommy mener man skal betale ny
 > afgift. Jeg mener en opboring går ind under almindelig tuning, og man
 derfor
 > ikke skal betale mere i afgift selv om 20% reglen overskrides.
 >
 > Reglerne er: Ved tuning af den originale motor type er der ikke tale om
 > identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et
 > "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig
 > ombygning, gælder 20% reglen." Dette betyder i hovedtræk at hvis du
 > udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtap,
 > motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
 > uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.
 
 Ved en opboring, dvs blok og top bevares, gælder 20% reglen ikke. Der skal
 ikke svares ny afgift. Men der er en anden regel du også skal være opmærksom
 på, og det er at hvis du øger effekten mere end 20%, uanset hvilken måde du
 anvender, vil SBI have dokumentation på at stel, affjedring og bremser kan
 håndtere denne ekstra effekt. De kan også finde på at forlange dokumentation
 på at den ikke forurener mere end tilladt.
 
 Lange
 
 
 
 
 |  |  | 
  Moller (12-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  12-11-03 14:36
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Vis vi nu tager et BigBore Kit til en B12 ... så den mod de tidligere
 1156cc for 1216cc , og derved kommer over 20% grænsen (nu da der er skiftet
 potte + monteret jetkit+ luftmod osv..)  og kittet kun består af anden type
 stempler end standard, så burde man vel ikke har nogen problemer da man jo
 kun har bore blokken op, og ikke udskiftet den????
 
 
 Eller andet tilfælde man køber et 300cc stempel til en MZ ETZ 251 da det
 er samme Cyll der bruges på både 251 og 301... og bore den op så den nu har
 samme kubic som en 301 model , man har kun vundet 2 heste (hvis man ikke rør
 andet), men har fået meget mere moment... vil den så skulle til afgift
 vudering igen, da den jo i princippet er magen til en ETZ 301 på nær andre
 klistermærker, men den har kun vundet 9% effect forøgelse af det.
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |