| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | oktan, turbo, tændingsbanken Fra : TKL | 
  Dato :  05-12-03 13:44 |  
  |   
            Jeg har en Montego 2,0 turbo, der ifølge instruktionsbogen skal have oktan
 97. Fra fabrikken kører motoren med et ladetryk på 0,7 bar, men det er sat
 op til 1,2. Motoren er udstyret med en "bankesensor", så den er ikke
 hysterisk følsom mht. tændingsbanken. Men jeg har tænkt på, om der findes en
 formel, så man kan regne sig frem til, hvor mange oktan benzinen skal være
 på, for at bankesensoren ikke sætter tændingen ned? Jeg kører normalt på 98
 oktan, men jeg ved jo faktisk grundlæggende ikke, om 98 oktan "er nok".
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael Kristiansen (06-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen | 
  Dato :  06-12-03 18:23 |  
  |   
            
 "TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> wrote in message
 news:bqpu99$53u$1@news.net.uni-c.dk...
 > Jeg har en Montego 2,0 turbo, der ifølge instruktionsbogen skal have oktan
 > 97. Fra fabrikken kører motoren med et ladetryk på 0,7 bar, men det er sat
 > op til 1,2. Motoren er udstyret med en "bankesensor", så den er ikke
 > hysterisk følsom mht. tændingsbanken. Men jeg har tænkt på, om der findes
 en
 > formel, så man kan regne sig frem til, hvor mange oktan benzinen skal være
 > på, for at bankesensoren ikke sætter tændingen ned?
 
 Nej.....
 
 > Jeg kører normalt på 98
 > oktan, men jeg ved jo faktisk grundlæggende ikke, om 98 oktan "er nok".
 
 98 er helt perfekt, hvis den "hviler i sig selv"......
 Jeg har altid haft et lidt uforstående forhold til andre i gruppen, som
 mener at de fleste biler som er modificeret i mere eller mindre grad skal
 køre med høje oktantal.
 Hvis ellers der er lavet en fornuftig sammenhæng mellem kompressionsforhold
 og motorens vejrtrækningsegenskaber (Heri medregnes knastakselprofil som en
 meget vigtig parameter) har de færreste maskiner problemer med at gå på
 benzin fra de ordinære tankstationer. Det bedste eksempel jeg har er vores
 hedengangne (Nu ræsende rundt til Hill-Climbs i Tyskland) Sierra DOHC-suger
 med 330 graders knastprofil, std. ventilstørrelse (Men modificerede
 kanaler), kompressionsforhold på 12.5:1 & Weber DCOE 48'ere.... Den gav 224
 heste på 2000 ccm, og blev i de fleste tilfælde kørt på ordinær Q8 95
 blyfri....
 Den gamle Volvo B18 racer (Opboret til 1985 ccm) giver næsten 200 heste på
 "95 Bly", uden antydningen af problemer....
 
 Mvh. Mikael Kristiansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |