|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvad er "drive by wire" for noget?! Fra : Kristoffer Lippert
 | 
 Dato :  06-12-03 23:16
 | 
 |  | Hejsa
 
 Jeg har hørt det nævnt i forbindelse med Aprillas GP racer, og også i med
 audi biler, men hvad er det lige for en fisk? - det er vel for hulen ikke
 snore der styrer forgaflen..
 
 - Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?
 
 Mvh
 Kristoffer
 
 
 
 
 |  |  | 
  MKS - 74 (06-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  06-12-03 23:25
 | 
 |  | On Sat, 6 Dec 2003 23:16:20 +0100, "Kristoffer Lippert"
 <krl@imv.au.dk> wrote:
 
 
 >Jeg har hørt det nævnt i forbindelse med Aprillas GP racer, og også i med
 >audi biler, men hvad er det lige for en fisk? - det er vel for hulen ikke
 >snore der styrer forgaflen..
 >
 >- Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?
 
 Drive-by-wire betyder at der ingen fysisk forbindelse er mellem
 gashåndtaget og brændstoffødesystemet,som traditionelt med gaskabler
 men at denne foregår fuld elektronisk med sensorer....
 
 --
 -Michael
 
 
 |  |  | 
  K (06-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : K
 | 
 Dato :  06-12-03 23:32
 | 
 |  | 
 "MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Drive-by-wire betyder at der ingen fysisk forbindelse er mellem
 > gashåndtaget og brændstoffødesystemet,som traditionelt med gaskabler
 > men at denne foregår fuld elektronisk med sensorer....
 
 Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?
 
 K
 
 
 
 
 |  |  | 
   MKS - 74 (06-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  06-12-03 23:39
 | 
 |  | On Sat, 6 Dec 2003 23:31:44 +0100, "K" <potz@stofanet.dk> wrote:
 
 
 >Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?
 
 Det er vel et spørgsmål om semantik og hvad man vil kalde en
 sensor,præcis hvordan alle de forskellige systemer er indrettet skal
 jeg ikke kunne sige,men princippet er som sagt at erstatte fysiske
 forbindelser/kontroller med fuldelektroniske (=wire)...
 
 --
 -Michael
 
 
 |  |  | 
    Kristoffer Lippert (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristoffer Lippert
 | 
 Dato :  07-12-03 00:00
 | 
 |  | 
 "MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:gjm4tvsahn226f6qiu82mdkdfle2p0k759@4ax.com...
 > On Sat, 6 Dec 2003 23:31:44 +0100, "K" <potz@stofanet.dk> wrote:
 >
 >
 > >Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?
 >
 > Det er vel et spørgsmål om semantik og hvad man vil kalde en
 > sensor,præcis hvordan alle de forskellige systemer er indrettet skal
 > jeg ikke kunne sige,men princippet er som sagt at erstatte fysiske
 > forbindelser/kontroller med fuldelektroniske (=wire)...
 > -Michael
 
 
 Tak for svaret, men det bringer mig jo lige lukt ind i et nyt spørgsmål:
 Hva' er fordelen lige ved det?
 Mindre friktion? Højere opløsning? - er det ikke ret minimalt hvad man kan
 hente af disse to ting?
 
 
 Mvh
 Kristoffer
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hans Joergensen (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  07-12-03 00:22
 | 
 |  | 
 
            Kristoffer Lippert wrote:
 > Mindre friktion? Højere opløsning? - er det ikke ret minimalt hvad man kan
 > hente af disse to ting?
 Større sikkerhed,
 Mindre friktion,
 Bedre føling,
 Mulighed for ordentlig antispin ?
 // Hans
 -- 
 Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv |  |  | 
     MKS - 74 (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  07-12-03 00:30
 | 
 |  | On Sat, 6 Dec 2003 23:59:53 +0100, "Kristoffer Lippert"
 <krl@imv.au.dk> wrote:
 
 
 >Tak for svaret, men det bringer mig jo lige lukt ind i et nyt spørgsmål:
 >Hva' er fordelen lige ved det?
 
 Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
 by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
 systemet iøvrigt kaldes kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en
 kombination af vægtbesparelse og bedre integration af
 motorstyringssystemerne,der i teorien skulle give bedre kontrol,men
 spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
 systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle
 cykler har om 10-20 år eller sår'n...
 
 --
 -Michael
 
 
 |  |  | 
     MKS - 74 (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  07-12-03 00:31
 | 
 |  | On Sat, 6 Dec 2003 23:59:53 +0100, "Kristoffer Lippert"
 <krl@imv.au.dk> wrote:
 
 
 >Tak for svaret, men det bringer mig jo lige lukt ind i et nyt spørgsmål:
 >Hva' er fordelen lige ved det?
 
 Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
 by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
 systemet iøvrigt kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en
 kombination af vægtbesparelse og bedre integration af
 motorstyringssystemerne,der i teorien skulle give bedre kontrol,men
 spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
 systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle
 cykler har om 10-20 år eller sår'n...
 
 --
 -Michael
 
 
 |  |  | 
      Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 00:49
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 07 Dec 2003 00:31:17 +0100, MKS - 74 <priller@tiscali.dk>
 wrote:
 Hej.
 >
 >Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
 >by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
 >systemet iøvrigt kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en
 >kombination af vægtbesparelse og bedre integration af
 >motorstyringssystemerne,der i teorien skulle give bedre kontrol,men
 >spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
 >systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle
 >cykler har om 10-20 år eller sår'n...
 Systemet er sikkert udemærket hvis det skal anvendes steder hvor der
 ikke er anden elektronik eller specielt radiosendere indenfor nærmeste
 rækkevidde.
 Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
 dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for
 malfunction.
 Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
 politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
 ud eller giver fuld gas    Jeg kan lige forestille mig skadesanmeldelsen: Jeg passerede en taxi,
 hvorefter jeg fandt mig selv og modellen i grøften.
 Mange bilfabrikater har i deres instruktionsbøger en specifikation for
 hvor meget HF effekt elektronikken i køretøjet kan klare, og dermed
 hvor store sendere der kan monteres uden at det volder problemer.
 Det beskytter dog ikke imod dem der har noget der er større end det
 ens eget køretøj kan leve med monteret i deres køretøjer og som man
 passerer tæt på gade og vej.
 Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel
   Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
       Msp (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Msp
 | 
 Dato :  07-12-03 01:15
 | 
 |  | 
 
            > Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
 > dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for
 > malfunction.
 > Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
 > politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
 > ud eller giver fuld gas    Ja. eller radioen skruer helt op på fuld styrke, CDI-boksen får motoren til
 at sætte ud og bytte om på tændingsrækkefølgen, eller måske er man heldig og
 passere en taxi og så få en gratis chip-tuning.
 Vrøvl.
 Der er ingen potentiel fare ved sådant et system, så ville det allerede
 påvirke den elektronik der er i eksisterende køretøjer.
 MEN, hvis du placere en MEGET kraftig sender klods op ad en boks med
 elektronik vil det i uheldige tilfælde kunne påvirke denne.
 prøv at tage din pc-højttaler og se hvor tæt den skal på skærmen før det
 påvirker den, og højttalere i den klasse har et relativt kraftigt
 magnetfelt.
 Mogens
            
             |  |  | 
        Jes Vestervang (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  07-12-03 01:16
 | 
 |  | Msp wrote:
 
 > Der er ingen potentiel fare ved sådant et system
 
 Det er nok så meget sagt, men det er nok ikke elektromagnetisk støj, der
 giver problemer. Nærmere ting som dårlige ledninger etc., men almindelige
 gaskabler holder jo heller ikke evigt.
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
        Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 01:45
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 01:14:36 +0100, "Msp" <mogens@s-pedersen.tandløsdk>
 wrote:
 Hej Mogens.
 >
 >Ja. eller radioen skruer helt op på fuld styrke, CDI-boksen får motoren til
 >at sætte ud og bytte om på tændingsrækkefølgen, eller måske er man heldig og
 >passere en taxi og så få en gratis chip-tuning.
 >Vrøvl.
 Nu skal vi lige passe på ikke at sammenligne æbler og pærer.
 >Der er ingen potentiel fare ved sådant et system, så ville det allerede
 >påvirke den elektronik der er i eksisterende køretøjer.
 Jeg er "gammel" (læs: mangeårig) radioamatør, og har dermed
 installeret al mulig skrammel i mine køretøjer, også på MC.
 Af samme grund er fabrikanterne blevet pålagt at opgive
 indstrålingssikkerheden i den elektronik der installeres i
 køretøjerne.
 Almindelig EMC (Elektro Motorisk Compertibilitet). 
 >MEN, hvis du placere en MEGET kraftig sender klods op ad en boks med
 >elektronik vil det i uheldige tilfælde kunne påvirke denne.
 Der skal ikke meget til. Jeg har mange faktuelle eksempler på at
 sådant udstyr påvirker elektronikken i biler.
 Alt fra lysshow i instrumentpanelet til hakkende eller stoppende
 motor.
 Jeg har for tiden tre sendere i min bil - fra 10 til 50 watt, og
 periodisk en kortbølgesender på 100 watt.
 Og jeg er ikke den eneste af slagsen    >prøv at tage din pc-højttaler og se hvor tæt den skal på skærmen før det
 >påvirker den, og højttalere i den klasse har et relativt kraftigt
 >magnetfelt.
 >
 Det er rigtigt, men tænk på, at mobiltelefonen i værste fald sender
 med 2,5 watt, og så de landmobile sendere med 25 - 50 watt, og
 radioamatøren i sin bil 50 - 100 watt+
 Og nu er det jo ikke blot det du selv slæber rundt på der gælder, men
 også det der er installeret i andre køretøjer - ganske legalt.
 Det er helt andre størrelser vi taler om i det virkelige liv.
 Dette er ikke skrevet for at skræmme nogen, men blot en konstatering
 af det virkelige liv, og uden referance til den diskussion der for
 tiden kører i pressen omkring mobiltelefonernes senderantenner.
 Den er løbet helt af sporet.
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
         Bjørn S (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  07-12-03 01:55
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby"
 > Jeg er "gammel" (læs: mangeårig) radioamatør, og har dermed
 > installeret al mulig skrammel i mine køretøjer, også på MC.
 Snip
 > Der skal ikke meget til. Jeg har mange faktuelle eksempler på at
 > sådant udstyr påvirker elektronikken i biler.
 > Alt fra lysshow i instrumentpanelet til hakkende eller stoppende
 > motor.
 En gammel vandrehistorie går på at der under en begravelse i en kirke tæt på
 Fornebu (Oslo's gamle lufthavn) kom en meddelelse ind over kirkens orgel ;
 "LA573 ready to take-off" højt og tydelig under kistens udgang fra kirken
   --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
          Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 02:09
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 01:55:25 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
 wrote:
 Hej Bjørn.
 >En gammel vandrehistorie går på at der under en begravelse i en kirke tæt på
 >Fornebu (Oslo's gamle lufthavn) kom en meddelelse ind over kirkens orgel ;
 >"LA573 ready to take-off" højt og tydelig under kistens udgang fra kirken
 >   For nu at forblive "off topic", så findes der en lignende fin
 flyverhistorie fra Kastrup.
 Piloten der holde parat ved startbanen og venter på take off.
 Der er godt med trafik, og i et kort ophold spørger den kvinedlige
 flyveleder:
 "OY-BW are You ready for a quick one?"
 Piloten: "Yes mam', but I have to go to Hamburg first".
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
           Armand (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-12-03 09:44
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
 news:26v4tv0ut1q01h53sdkp2d8gjsptj82t8t@4ax.com...
 > On Sun, 7 Dec 2003 01:55:25 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
 > wrote:
 >
 >
 > For nu at forblive "off topic", så findes der en lignende fin
 > flyverhistorie fra Kastrup...............
 Må jeg suplere med en jeg læste mig til på nettet:
 En tydelig irriteret tysk flyveleder i Frankfurt henvender sig til et
 amerikansk rutefly:
 "runvay 7 is in opposite direction - Have'nt You been in Frankfurt
 before?"
 Efter en kort pause lyder det tørre svar:
 "I was here in the mid 40's, but i never landed"!     --
 Armand.
            
             |  |  | 
         Ukendt (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-12-03 23:29
 | 
 |  | 
 
            > >Vrøvl.
 >
 > Nu skal vi lige passe på ikke at sammenligne æbler og pærer.
 >
 > >Der er ingen potentiel fare ved sådant et system, så ville det
 allerede
 > >påvirke den elektronik der er i eksisterende køretøjer.
 >
 > Jeg er "gammel" (læs: mangeårig) radioamatør, og har dermed
 > installeret al mulig skrammel i mine køretøjer, også på MC.
 > Af samme grund er fabrikanterne blevet pålagt at opgive
 > indstrålingssikkerheden i den elektronik der installeres i
 > køretøjerne.
 > Almindelig EMC (Elektro Motorisk Compertibilitet).
 >
 æh, ja lad os lige passe på vi ikke blander æbler og pærer sammen.
 EMC = Electro-Magnetic Compatibility
 -snip-
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU Super FOX 1958
 > www.gruby.dk |  |  | 
          Steen Gruby (08-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  08-12-03 00:06
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 23:28:56 +0100, "Kenneth Sørensen"
 <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> wrote:
 Hej Kenneth
 >
 >æh, ja lad os lige passe på vi ikke blander æbler og pærer sammen.
 >
 >EMC = Electro-Magnetic Compatibility
 >
 Ja, hvad hjertet er fuldt af -----
 Du har naturligvis ret ---- Undskyld.
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
        Psycho Cowboy (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Psycho Cowboy
 | 
 Dato :  07-12-03 14:34
 | 
 |  | 
 
            Msp wrote:
 > Der er ingen potentiel fare ved sådant et system...
 _____________________________________
 Det skal du ikke være så sikker på!
 Er godt klar over, jeg ryger over i et anden emne nu, men en af mine
 kamserater har lige fået en lejlighed, som ligger lige op ad hovedvejen til
 Slagelse fra Sorø. Tilfældigvis har han lige købt et sæt trådløst tastaur og
 mus og _hver gang_ en strisservogn kører forbi på vejen udenfor genstarter
 computeren... Og det er _hver_ gang!    (Computeren står ved vinduet lige
 ud til vejen, som vel ligger 50 meter væk.)
 En sjov lille detalje, som blot fortæller lidt om, hvor meget effekt sådan
 nogle frekvenser kan have på elektronisk udstyr.
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234 |  |  | 
         brobaek (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  07-12-03 18:07
 | 
 |  | 
 
            "Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
 news:3fd32b6c$0$24830$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Det skal du ikke være så sikker på!
 > Er godt klar over, jeg ryger over i et anden emne nu, men en af mine
 > kamserater har lige fået en lejlighed, som ligger lige op ad hovedvejen
 til
 > Slagelse fra Sorø. Tilfældigvis har han lige købt et sæt trådløst tastaur
 og
 > mus og _hver gang_ en strisservogn kører forbi på vejen udenfor genstarter
 > computeren... Og det er _hver_ gang!    (Computeren står ved vinduet lige
 > ud til vejen, som vel ligger 50 meter væk.)
 > En sjov lille detalje, som blot fortæller lidt om, hvor meget effekt sådan
 > nogle frekvenser kan have på elektronisk udstyr.
 Det er ikke bare en refleks fra hans side ?
 Min motorcykel (med alm. gas-kabel) motorbremser også altid når der kommer
 en politi-bil ned bag mig fra en afkørsel    Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
       Bjørn S (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  07-12-03 01:19
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby"  skrev
 > Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel
 >    Det vil sige at vi taler om trådløs overførsel med fly by wire på MC, og
 ikke CAN-Bus ?
 Jeg mener Atlas Copco havde patenten i sin tid på FBW, eller navnet, deres
 system er i hvert fald meget brugt til styretøj på gaffeltrucke, men her er
 der tale om en servofunktion, en lille motor fungerer som
 generator/pulsgiver til en større enhed som så sender højre/vænstre signaler
 samt variabel strømstyrke til servo-motoren.
 Nogen ganger laver man da også bare noget smart, mest for pop-effekten (læs
 salgspotentiale).
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
        Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 01:56
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 01:18:53 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
 wrote:
 Hej Bjørn.
 >
 >Det vil sige at vi taler om trådløs overførsel med fly by wire på MC, og
 >ikke CAN-Bus ?
 Når man taler om HF indstråling i elektroniske kredsløb er ale i fare.
 Hvad enten det er trådløs, overført med ledninger eller lysleder.
 Det mest robuste er naturligvis lyslederne, men styreelektronikken er
 altid "subject" for udefra kommende forstyrrelser i form af HF
 indstråling.
 Al elektronik kan dæmpes så det er ressistent for forstyrrelser, men
 det koster penge i produktionsleddet, og fordyrer dermed produktet med
 en faktor afgift og skat..
 Derfor forsøger fabrikanterne at holde udgifterne nede, hvilket går ud
 over kvaliteten.
 For at imødegå dette indførtes i EU reglen om at der af et køretøjs
 instruktionsbog skulle fremgå hvor stoe en sender der med sikkerhed
 kan installeres.
 De fleste EU fabrikanter lever op til dette.
 >Jeg mener Atlas Copco havde patenten i sin tid på FBW, eller navnet, deres
 >system er i hvert fald meget brugt til styretøj på gaffeltrucke, men her er
 >der tale om en servofunktion, en lille motor fungerer som
 >generator/pulsgiver til en større enhed som så sender højre/vænstre signaler
 >samt variabel strømstyrke til servo-motoren.
 >
 I saglighedens navn: Det meste af det der sendes på markedet i dag er
 robust overfor forstyrrelser udefra, men der findes også noget bras på
 markedet.
 >Nogen ganger laver man da også bare noget smart, mest for pop-effekten (læs
 >salgspotentiale).
 Og det var bare der jeg ville hen.
 Hvis man ikke opnår noget ud over at være potentielt "offer" for
 andres fornøjelser, så foretrækker jeg et kabel    Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
         Bjørn S (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  07-12-03 02:03
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby"  skrev
 > >Nogen ganger laver man da også bare noget smart, mest for pop-effekten
 (læs
 > >salgspotentiale).
 >
 > Og det var bare der jeg ville hen.
 > Hvis man ikke opnår noget ud over at være potentielt "offer" for
 > andres fornøjelser, så foretrækker jeg et kabel    Så lad os holde os til pre-2002 Ducatier .
 - øj, vi er ved at blive gamle, er vi ikke ?    --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
          Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 02:10
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 02:02:34 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
 wrote:
 Hæ.
 >
 >Så lad os holde os til pre-2002 Ducatier .
 >- øj, vi er ved at blive gamle, er vi ikke ?    Gamle og Ducati - never    Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
       Bent Erik Thomsen (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen
 | 
 Dato :  07-12-03 01:32
 | 
 |  | 
 
            Steen Gruby wrote:
 > On Sun, 07 Dec 2003 00:31:17 +0100, MKS - 74 <priller@tiscali.dk>
 > wrote:
 >
 <snip>
 > Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel
 >    >
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU Super FOX 1958
 > www.gruby.dk De 20+ år jeg fløj svævefly foretrak jeg også en stangforbindelse til
 højderoret...
 Men jeg kan da få øje på en fordel: Der er ikke noget kabel som skal smøres
 !
 mvh
 -- 
 Bent Erik Thomsen
 nær Aalborg
 Pga. SPAM benyt nedenstående email:
 bmw (snabela) poet (punktum) dk
 Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319 1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html) 1987 BMW K100RS     (Skal pudses)
 1992 Golf TD(i)
            
             |  |  | 
       brobaek (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  07-12-03 02:07
 | 
 |  | 
 
            "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> wrote in message
 news:41q4tvsd4t8gdeh1gaoe6b3slkunpqo2m4@4ax.com...
 > Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
 > politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
 > ud eller giver fuld gas    Da jeg i forbindelse med skiftet fra 45' til MC i sommers skulle sælge min
 45' kom køber drønende tilbage med forlygten pegende godt nedad i jorden med
 20 km/t og fuld gas. Det viste sig, at gas-kablet havde gnavet sig igennem
 oppe ved håndtaget i et lille jernrør som bøjede, hvorved kablet havde sat
 sig fast. Nu er bremserne på en 45' heldigvis overdimensionerede ift.
 kraften sammenlignet med en mc, så der skete jo ingen skade.
 Men det samme kan vel nemt ske på en mc - flere mc'ere har samme
 jernrørs-bøjning ved håndtaget... En mekanisk løsning er ikke nødvendigvis
 mere usikker end en elektronisk (at jeg så foretrækker mekaniske løsninger
 fremfor elektroniske pga. man lettere selv kan fixe det er noget helt
 andet).
 Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
        Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 02:13
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 02:07:20 +0100, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
 wrote:
 Hej Martin.
 >
 >Men det samme kan vel nemt ske på en mc - flere mc'ere har samme
 >jernrørs-bøjning ved håndtaget... En mekanisk løsning er ikke nødvendigvis
 >mere usikker end en elektronisk (at jeg så foretrækker mekaniske løsninger
 >fremfor elektroniske pga. man lettere selv kan fixe det er noget helt
 >andet).
 >
 Der fik du mig    Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
        anders majland (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  07-12-03 17:56
 | 
 |  | > Men det samme kan vel nemt ske på en mc - flere mc'ere har samme
 > jernrørs-bøjning ved håndtaget... En mekanisk løsning er ikke
 > nødvendigvis mere usikker end en elektronisk
 
 Hvorfor mon det i USA er et krav at det er nødstop på styret.... Det er
 der på næsten alle mc'er her i landet men jeg tror ikke det er et
 lovkrav. Det er ikke på min 150ccm scooter og i har da vist alle hørt
 historien om dengang gaskablet frøs fast. Lidt for spændende da man jo
 først opdager når man havde planlagt at linde på gassen....
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
       JHR (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JHR
 | 
 Dato :  07-12-03 02:37
 | 
 |  | 
 
            Sludder!
 Det er jo ikke sådan at signalet sendes trådløst, men via et kabel. Og som
 alle med bare et minimum forstand med elektronik ved, kan du isolere enheden
 fra indkommende stråling ved blot at lave et simpelt Faraday-bur rundt om
 den, hvilket er ganske enkelt (læs: billigt).
 Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
 wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat det
 i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?
 Mvh
 Jeppe.
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
 news:41q4tvsd4t8gdeh1gaoe6b3slkunpqo2m4@4ax.com...
 > On Sun, 07 Dec 2003 00:31:17 +0100, MKS - 74 <priller@tiscali.dk>
 > wrote:
 >
 > Hej.
 > >
 > >Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
 > >by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
 > >systemet iøvrigt kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en
 > >kombination af vægtbesparelse og bedre integration af
 > >motorstyringssystemerne,der i teorien skulle give bedre kontrol,men
 > >spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
 > >systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle
 > >cykler har om 10-20 år eller sår'n...
 >
 > Systemet er sikkert udemærket hvis det skal anvendes steder hvor der
 > ikke er anden elektronik eller specielt radiosendere indenfor nærmeste
 > rækkevidde.
 > Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
 > dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for
 > malfunction.
 > Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
 > politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
 > ud eller giver fuld gas    > Jeg kan lige forestille mig skadesanmeldelsen: Jeg passerede en taxi,
 > hvorefter jeg fandt mig selv og modellen i grøften.
 > Mange bilfabrikater har i deres instruktionsbøger en specifikation for
 > hvor meget HF effekt elektronikken i køretøjet kan klare, og dermed
 > hvor store sendere der kan monteres uden at det volder problemer.
 > Det beskytter dog ikke imod dem der har noget der er større end det
 > ens eget køretøj kan leve med monteret i deres køretøjer og som man
 > passerer tæt på gade og vej.
 > Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel
 >    >
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU Super FOX 1958
 > www.gruby.dk |  |  | 
        Bjørn S (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  07-12-03 02:43
 | 
 |  | 
 "JHR"  skrev
 > Sludder!
 Snip
 >
 > Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
 > wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat
 det
 > i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?
 
 Nej, det "KAN" laves idiotsikkert, men det kan også laves billigt !
 Hvilken prioritet har en MC i den sammenhæng ? Jeg har set systemet (hvis
 det samme) svigte, og har brugt endel af mine fridage (læs weekend)sammen
 med folk fra fabriken(som sa det var ufejlbart!) for at få det til at køre
 sikkert.
 Nu tror jeg AL elektronik kan påvirkes via udenfrakommende stråling, men i
 dette tilfælde er jeg mere bekymret på om det er idiotsikret, og også kan
 tage højde for en newbie bag rullen hvis det kommer ud i almindelig
 produktion.Det er ikke altid hvad fabriken tager højde for, men jeg er ikke
 modstander af nye systemer hvis de også tager højde for det hele.
 Godt vi har MC GP og andre steder at afprøve det inden !
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
         Armand (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-12-03 09:25
 | 
 |  | 
 "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:6AvAb.54303$jf4.2996018@news000.worldonline.dk...
 >
 >
 > .... det "KAN" laves idiotsikkert, men det kan også laves billigt !
 > Hvilken prioritet har en MC i den sammenhæng ?
 
 At der tillige er stor forskel på motorcykel-fabrikanternes
 kvalitetopfattelse når det kommer til el-komponenter, kan godt meføre en del
 skepsis - Jeg ville nok ikke lige købe en Suzuki med systemet :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
        Armand (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-12-03 09:43
 | 
 |  | 
 "JHR" <j_have@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd2827c$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Sludder!
 > Det er jo ikke sådan at signalet sendes trådløst, men via et kabel.
 
 Ahem: "(el-)kabel" er vist ikke det heldigste ord lige netop i denne debat,
 skal vi derfor ikke enes om at det er ledninger(!) der transmitterer
 signalet!?
 
 > Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
 > wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat
 > det i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?
 
 Ikke at jeg er uenig, jeg stod selv for at spørge til Steen om brug af
 strømper; men flyvemaskiners FBW er mestendels heller ikke nær så
 elektronisk, men nærmere en elektrisk styring (á on/off) af hydraulikken der
 befinder sig lokalt ude ved mekanismerne istedet for centralt og med
 hudraulikrør rundt i hele fartøjet!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Hekto (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  07-12-03 12:23
 | 
 |  | 
 
            In article <3fd2827c$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, JHR says...
 > Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
 > wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat det
 > i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?
 > 
 > 
 He ... he! Nu har jeg selv været involveret i noget af det udstyr der 
 sidder i Airbus 320, som har fly by wire.
 Man kan ikke teste sådn et system 100%, kun anskuliggøre at det vil 
 virke korrekt. Sikkerhedsmæssigt taler man om een katastrofal fejl pr. 
 1 nillion år. Når så alle ånder lettet op, skal man liiige huske på, at 
 den slags beregninger ikke siger noget om at fejlen kan opstå om 5 
 minutter! =   Det gælder også for våbensystemer, A-kraftværker, 
 petrokemiske anlæg o.s.v.
 Softwaren er så omfattende og har så mange muligheder, at skulle den 
 tstes 100%, ville det tage mere end 500.000år, med en instruktion i 
 sekundet. Man skal huske at A320 blev udviklet i midten af 80'erne, og 
 udviklingen er da rykket lidt siden da.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
        TA (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  07-12-03 15:20
 | 
 |  | 
 "JHR" <j_have@post3.tele.dk> wrote in message
 news:3fd2827c$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
 > wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat
 det
 > i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?
 
 Nu anvendes FBW jo også af andre årsager i fly. Moderne jagerfly er i
 aerodynamisk henseende ustabile og kan slet ikke flyves uden
 computerkontrol - piloten reagerer simpelthen for langsomt og det ville
 kræve al opmærksomhed blot at holde en ret kurs. Her er FBW helt essentielt
 og giver mulighed for at bygge fly med langt større manøvrerbarhed. Der
 anvendes temmelig sikkert redundante systemer til aktuering af rorene og
 redundante computere til kontrollen -> $$$.
 
 På en mc er der vel "blot" tale om, at man flytter spjældvinkel-sensoren op
 på gashåndtaget og eliminerer kabelslup eller hurn? Andre fordele?
 
 Desuden er risikon ved en fejl vel ikke større end den er ifm et knækket
 gaskabel eller et fastlåst gasspjæld? Styringen forbliver jo mekanisk.
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hekto (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  07-12-03 12:16
 | 
 |  | 
 
            In article <41q4tvsd4t8gdeh1gaoe6b3slkunpqo2m4@4ax.com>, Steen Gruby 
 <oz9zi@(at)gruby.dk> says...
 > Systemet er sikkert udemærket hvis det skal anvendes steder hvor der
 > ikke er anden elektronik eller specielt radiosendere indenfor nærmeste
 > rækkevidde.
 > Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
 > dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for
 > malfunction.
 Mon ikke det er 'hard-wire'?
 Det giver mening hvis man hurtigt skal demontere motor m.m. at man ikke 
 skal fumle med diverse kabler og sensorer; men bare demontere et enkelt 
 stik.
 Endelig kunne man lave ulinear karakteristik på f.eks. gasrullen eller 
 andre sjove ting.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
        brobaek (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  07-12-03 14:12
 | 
 |  | "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
 news:MPG.1a3d2a55cae45085989a00@news.tele.dk...
 > Endelig kunne man lave ulinear karakteristik på f.eks. gasrullen eller
 > andre sjove ting.
 > --
 > /Hekto
 
 Jeg tænkte netop på muligheden for ulineær/"skæv" åbning samt mulighed
 mulighed for en minimums-margin hvor gassen ikke ændres (bruges i fly).
 Endvidere kan man, til touring-brug, let anvende den elektroniske styring af
 åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en
 given hastighed...
 Dengang der kom servo-styring var der en masse sy-stue snak om, "hvad nu vis
 ledningerne kortslutter når man kører på en bjergvej"... Det er, mig
 vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
 sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.
 
 Men, som jeg tidligere skrev, det begrænser lidt os almindelig menneskers
 mulighed for at rode med maskinen når der indføres elektroniske løsninger.
 
 Mvh
 Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
         Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 16:01
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 14:11:36 +0100, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
 wrote:
 Hej Martin.
 >
 >Jeg tænkte netop på muligheden for ulineær/"skæv" åbning samt mulighed
 >mulighed for en minimums-margin hvor gassen ikke ændres (bruges i fly).
 >Endvidere kan man, til touring-brug, let anvende den elektroniske styring af
 >åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en
 >given hastighed...
 Brugen af elektronik til styring af køretøjer er en logisk udvikling,
 idet det i dag er billigere at fremstille elektronik end mekanik.
 Og så byder elektronikken, som du selv nævner, på en masse
 "bekvemmelighedsfunktioner", det på det nærmeste fås med i tilgift.
 Der er ingen der er i tvivl om at et elektronisk
 brændstofindsprøjtningssystem kan justeres således at blandingen er
 korrekt ved alle omdrejningstal og belastninger er  langt mere
 overlegent en en gammeldav's karburator.
 Og når man nu har proppen af, så ligger den med den elektroniske
 gasrulle, cruse control, elektronisk gearskifte mm lige til højre fod.
 Og hvis elektronikken er konstrueret robust nok, så er der ikke noget
 forkert i det.
 Men hvis ikke, kan du så forestille dig denne smøre fra køretøjets on
 board computer når du starter motoren:
 "Vi er nu klar til start, og alle elekrtoniske apparater der
 indeholder radiomodtagere og sendere skal være afbrudt under kørslen".
 Hvor er det nu vi kender den fra    Netop i erkendelse af at det er et reelt problem, har diskussionen om
 landmobil kommunikation været oppe i forbindelse med europæisk
 standardisering/harmonisering.
 Ved den lejlighed var radioamatørenes lobby på banen for at forhindre
 at der kunne blive vedtaget et foreslag der betød, at der ikke måtte
 installeres anden elektronik i et køretøj end det der var
 fabriksmonteret.
 Det havde været uspiseligt, ikke blot for radioamatørene, så
 kompromisset der efterfølgende blev vedtaget var det jeg tidligere
 nævnte.
 At fabrikanterne så ikke er lige flinke til at opgive det i bøgerne er
 en anden sag - De skal kunne opgive det på forespørgsel. 
 >Dengang der kom servo-styring var der en masse sy-stue snak om, "hvad nu vis
 >ledningerne kortslutter når man kører på en bjergvej"... Det er, mig
 >vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
 >sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.
 >
 Nåeh, jeg har nu prøvet at servoen svigter.
 Farvel generatorleje, overrevet kilerem, og dermed farvel servo.
 Det kræver voksne overarme at redde den    >Men, som jeg tidligere skrev, det begrænser lidt os almindelig menneskers
 >mulighed for at rode med maskinen når der indføres elektroniske løsninger.
 >
 Det er jeg helt enig i.
 Når de "kære" fabrikanter så tillige fylder kasserne indeholdende
 elektronik op med Araldit eller lignende, så reparationsmulighederne
 er næsten lig nul, ja så er man henvist til at købe nye reservedele.
 Dele hvor fremstillingsprisen højst er 500 Kr. stykket, incl.
 udviklingsomkostninger, der sælges for 5000 Kr, ja så føler man sig
 virkelig til grin.
 Diagrammer fås ikke, og en forklaring på hvorledes skidtet virker
 findes ikke.
 Eneste undtagelse jeg kender er min XN85.
 Her er virkemåden overordentlig godt beskrevet i manualen, og
 elektronikken, der for i øvrigt er meget simpel, er ikke støbt ind i
 "bajoskisnosk", og dermed let at reparere på.
 Det er måske derfor Suzuki overhovedet ikke vil kendes ved den    Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
          Armand (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-12-03 22:23
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
 news:7sc6tvors7h7ljchemkuc8jsu9652b61im@4ax.com...
 >
 > >Dengang der kom servo-styring var der en masse sy-stue snak om, "hvad nu
 vis
 > >ledningerne kortslutter når man kører på en bjergvej
 > >
 > Nåeh, jeg har nu prøvet at servoen svigter.
 > Farvel generatorleje, overrevet kilerem, og dermed farvel servo.
 > Det kræver voksne overarme at redde den    Akkurat som for den vacuumforstækede bremse der er på alle biler!
 Men systemet har med tiden vist sig ganske pålideligt (bremsesvigt har der
 altid eksisteret uanset systemernes primitivitet!) hvorved ikke én tænker
 over risikoen for en simpel brist i vacuum-slangen til systemet når de
 sætter sig ind i en bil - Og sådan bliver det sandsynligvis også med
 elektronikken fremover!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
           Ib Jakobsen (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-12-03 23:35
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Akkurat som for den vacuumforstækede bremse der er på alle biler!
 > Men systemet har med tiden vist sig ganske pålideligt (bremsesvigt har der
 > altid eksisteret uanset systemernes primitivitet!) hvorved ikke én tænker
 > over risikoen for en simpel brist i vacuum-slangen til systemet når de
 > sætter sig ind i en bil -
 
 Så plejer den da ellers at gå ad helvede til. Samt gå i stå i tomgang. Til
 gengæld har jeg set slangen skiftet ud med en plasthaveslange. Det virker
 indtil den bliver varm. Derefter suges den flad, og så kan man blive
 overrasket.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
 
 
 |  |  | 
          Torben Scheel (09-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  09-12-03 12:08
 | 
 |  | 
 
            "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> wrote in message
 news:7sc6tvors7h7ljchemkuc8jsu9652b61im@4ax.com...
 > On Sun, 7 Dec 2003 14:11:36 +0100, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
 > wrote:
 >
 > Hej Martin.
 > >
 > >Jeg tænkte netop på muligheden for ulineær/"skæv" åbning samt mulighed
 > >mulighed for en minimums-margin hvor gassen ikke ændres (bruges i fly).
 > >Endvidere kan man, til touring-brug, let anvende den elektroniske styring
 af
 > >åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig
 en
 > >given hastighed...
 >
 > Brugen af elektronik til styring af køretøjer er en logisk udvikling,
 > idet det i dag er billigere at fremstille elektronik end mekanik.
 > Og så byder elektronikken, som du selv nævner, på en masse
 > "bekvemmelighedsfunktioner", det på det nærmeste fås med i tilgift.
 > Der er ingen der er i tvivl om at et elektronisk
 > brændstofindsprøjtningssystem kan justeres således at blandingen er
 > korrekt ved alle omdrejningstal og belastninger er  langt mere
 > overlegent en en gammeldav's karburator.
 > Og når man nu har proppen af, så ligger den med den elektroniske
 > gasrulle, cruse control, elektronisk gearskifte mm lige til højre fod.
 > Og hvis elektronikken er konstrueret robust nok, så er der ikke noget
 > forkert i det.
 > Men hvis ikke, kan du så forestille dig denne smøre fra køretøjets on
 > board computer når du starter motoren:
 > "Vi er nu klar til start, og alle elekrtoniske apparater der
 > indeholder radiomodtagere og sendere skal være afbrudt under kørslen".
 > Hvor er det nu vi kender den fra    Hæ - jeg glæder mig ikke til at cyklen skal have en security patch om dagen
 for at fungere.
 -- 
 Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425 |  |  | 
         Ukendt (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-12-03 16:49
 | 
 |  | 
 brobaek skrev i meddelelsen ...
 
 >Dengang der kom servo-styring var der en masse sy-stue snak om, "hvad nu
 vis
 >ledningerne kortslutter når man kører på en bjergvej"... Det er, mig
 >vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
 >sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.
 
 
 Nu er alle servostyringer på biler rent mekaniske. Dog har nogle få
 elektrisk pumpe. Og jo, jeg har prøvet at kæmpe imod en "låst ventil" på en
 Fiat Ducato. Det er ikke en oplevelse man lige glemmer.
 
 Men hvad med  Ford Mondeo's ABS ?  En del betjente har hårrejsende
 oplevelser at fortælle herom. Ford bortforklarede problemet med et banalt
 overforbrug af strøm til udrykningslys mm. Fakta er nok nærmere at de ikke
 aner hvad der foregår i ABS styringen. Og ganske belejligt kan man ikke få
 oplyst hvad en sådan styring indeholder.
 
 Jeg har repareret vel hen ved 100 lygtemoduler, med fejl ved
 tilbagemeldingen om pærefejl, til et dyrt bilmærke. Hvem siger at ABS
 elektronikken i samme bil er bedre ?
 
 Min pointe er, at elektronik på passende steder er godtnok, men der hvor det
 kommer til sikkerhedsudstyr, der kan jeg godt blive bange for de "gamle"
 køretøjer på vejene, der allerede har den slags udstyr. (irrede
 stikforbindelser mm.)
 
 mvh
 Orla
 
 
 >
 >Mvh
 >Martin
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
          Steen Gruby (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-12-03 17:06
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 7 Dec 2003 16:49:13 +0100, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:
 Hej Orla.
 >
 >Nu er alle servostyringer på biler rent mekaniske. Dog har nogle få
 >elektrisk pumpe. Og jo, jeg har prøvet at kæmpe imod en "låst ventil" på en
 >Fiat Ducato. Det er ikke en oplevelse man lige glemmer.
 >
 NIX!
 >Men hvad med  Ford Mondeo's ABS ?  En del betjente har hårrejsende
 >oplevelser at fortælle herom. Ford bortforklarede problemet med et banalt
 >overforbrug af strøm til udrykningslys mm. Fakta er nok nærmere at de ikke
 >aner hvad der foregår i ABS styringen. Og ganske belejligt kan man ikke få
 >oplyst hvad en sådan styring indeholder.
 >
 Det undrer mig lidt, at man i den forbindelse slet ikke har haft kig
 på deres kommunikationsudstyr.
 Men det er vel ikke kommet til offentlighedens kendskab    >Jeg har repareret vel hen ved 100 lygtemoduler, med fejl ved
 >tilbagemeldingen om pærefejl, til et dyrt bilmærke. Hvem siger at ABS
 >elektronikken i samme bil er bedre ?
 >
 Jeg har haft fat i samme boks i min gryde (124-300).
 Jeg håber ABS'en er af bedre kvalitet    Indtil jeg fik afkoblet et par ledninger var der "lysshow" i
 instrumentpanelet hver gang jeg startede senderen    >Min pointe er, at elektronik på passende steder er godtnok, men der hvor det
 >kommer til sikkerhedsudstyr, der kan jeg godt blive bange for de "gamle"
 >køretøjer på vejene, der allerede har den slags udstyr. (irrede
 >stikforbindelser mm.)
 >
 Enig!
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
           Hekto (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  07-12-03 17:41
 | 
 |  | 
 
            In article <skj6tv0j0rvh8ruc232rbqqdubddb3nehg@4ax.com>, Steen Gruby 
 <oz9zi@(at)gruby.dk> says...
 > Det undrer mig lidt, at man i den forbindelse slet ikke har haft kig
 > på deres kommunikationsudstyr.
 > Men det er vel ikke kommet til offentlighedens kendskab    > 
 > 
 I starten var der problemer med ABS og EMC. I Ruhr-distriktet gav det 
 sig udslag i at bl.a. Mercedes havde problemer når de passerede værker 
 hvor man smeltede aluminium med 'kulbue'.
 Den enorme gnist gav bredbåndede udladninger med en voldsom effekt, og 
 forstyrrede bl.a. ABS systemerne.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
            brobaek (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  07-12-03 18:03
 | 
 |  | 
 
            [SNIP: En masse om problemer med servo og ABS efter jeg skrev til, at jeg
 umiddelbart ikke havde kendskab til nogle]
 Nu kender jeg så til en masse problemer    Mvh
 Martin
            
             |  |  | 
            Ukendt (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-12-03 19:28
 | 
 |  | 
 Hekto skrev i meddelelsen ...
 >>
 >I starten var der problemer med ABS og EMC. I Ruhr-distriktet gav det
 >sig udslag i at bl.a. Mercedes havde problemer når de passerede værker
 >hvor man smeltede aluminium med 'kulbue'.
 >Den enorme gnist gav bredbåndede udladninger med en voldsom effekt, og
 >forstyrrede bl.a. ABS systemerne.
 Og når man så tænker på hvordan gammelt bremsevædske kan se ud, og ser de
 fine små ventiler der styres af ABS'en   Hmmmm.  Jeg er i grunden ikke så
 overrasket over de "uforklarlige" afkørsler folk fra tid til anden laver
   mvh
 Orla
 >--
 >/Hekto
 >
 >Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 >Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 >http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto >Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 >semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
         Hekto (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  07-12-03 17:43
 | 
 |  | 
 
            In article <bGFAb.54736$jf4.3023786@news000.worldonline.dk>, brobaek 
 says...
 > Jeg tænkte netop på muligheden for ulineær/"skæv" åbning samt mulighed
 > mulighed for en minimums-margin hvor gassen ikke ændres (bruges i fly).
 > Endvidere kan man, til touring-brug, let anvende den elektroniske styring af
 > åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en
 > given hastighed...
 > 
 En enden mulighed er en løbende supersynkronisering af 
 kaburatorer/injection med individuel servo til hver. Man kunne sikre 
 100% ens drift på hver enkelt cylinder.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
   Moller (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  07-12-03 16:13
 | 
 |  | 
 "K" <potz@stofanet.dk> wrote in message
 news:3fd258cd$0$25806$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 >
 > "MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > > Drive-by-wire betyder at der ingen fysisk forbindelse er mellem
 > > gashåndtaget og brændstoffødesystemet,som traditionelt med gaskabler
 > > men at denne foregår fuld elektronisk med sensorer....
 >
 > Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?
 
 *LOL*  et pot meter er nu en sensor :) en rigtig skod en hvis det skal
 være præcist og hurtigt :) så vi må da håbe de ik bruger den slags for
 meget.
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S ... som har et potmeter sidene på kabunaden til
 gasspjælds sensorering... og er det præcist ?? *GGG* det skal stille mindst
 en gang om året :(
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-12-03 23:05
 | 
 |  | 
 "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
 news:3fd343a0$0$266$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
 >
 > > Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?
 >
 >     *LOL*  et pot meter er nu en sensor :) en rigtig skod en hvis det skal
 > være præcist og hurtigt :) så vi må da håbe de ik bruger den slags for
 > meget.
 
 Nu er der vel forskel både på opbygning og kvalitet af potentiometre (som
 egentlig blot betyder "variabel modstand"!?  ) - Hvad med de
 bevægelses-indikatorer hhv. -sensorer der snart er at finde i ethvert stykke
 værktøj i industrien (ekstrem-eksempel: Laser-skæremaskiner) :-|
 
 --
 Armand.
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Moller (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  07-12-03 23:16
 | 
 |  | > Nu er der vel forskel både på opbygning og kvalitet af potentiometre (som
 > egentlig blot betyder "variabel modstand"!?  ) - Hvad med de
 > bevægelses-indikatorer hhv. -sensorer der snart er at finde i ethvert
 stykke
 > værktøj i industrien (ekstrem-eksempel: Laser-skæremaskiner) :-|
 
 Der benyttes Hall elementer osv... som ikke er så sårbare overfor Støv,
 vand osv... ikke pot meter, mon jo de fås i dyre og billige (skod)
 versioner, men skal det bruges i indrustribrug, så benyttes variable
 modstande så lidt som muligt, så snart der skal højere hastigheder, eller de
 skal være mere robuste.
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hekto (08-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  08-12-03 00:06
 | 
 |  | 
 
            In article <3fd3a5f1$0$264$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
 >     Der benyttes Hall elementer osv... som ikke er så sårbare overfor Støv,
 > vand osv... ikke pot meter, mon jo de fås i dyre og billige (skod)
 > versioner, men skal det bruges i indrustribrug, så benyttes variable
 > modstande så lidt som muligt, så snart der skal højere hastigheder, eller de
 > skal være mere robuste.
 > 
 Jeg kan da huske nogen af de extremt lineære potmetre der sad i en 
 analog computer, tilbage i 70'erne, kostede små 40.000 Kr. pr. stk.!
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
       Henrik Nielsen - Rap~ (08-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  08-12-03 12:21
 | 
 |  | 
 
            "Jeg kan da huske nogen af de extremt lineære potmetre der sad i en analog
 computer, tilbage i 70'erne, kostede små 40.000 Kr. pr. stk.!"
 Jup. Og en analog computer er faktisk ekstrem hurtig. Her er det
 elektronernes hastighed som sætter begrænsningen og ikke en
 clockfrekvens.....
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
        Hekto (08-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  08-12-03 12:37
 | 
 |  | 
 
            In article <br1mrb$bbg$1@sunsite.dk>, xng@post.cybercity.dk says...
 > Jup. Og en analog computer er faktisk ekstrem hurtig. Her er det
 > elektronernes hastighed som sætter begrænsningen og ikke en
 > clockfrekvens.....
 > 
 > 
 Udregningerne kan foregå hurtigt. Spcielt når der skal korrigeres for 
 rul og stamp på et skib. Indput fra radarantenne, gyro og specielle 
 gyrostator, kunne dengang kun behandles hurtigt i en analog computer.
 P.gr.a massen i diverse syncroer og resolvere var vi dog ikke nede i 
 nannosekunder!
 Hele systemet kørte på 400Hz~ og maskinspændingen var 15,000V~ der var 
 referencen for alle målinger. 
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
  Moller (07-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  07-12-03 16:32
 | 
 |  | 
 "Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> wrote in message
 news:3fd25530$0$17618$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Hejsa
 >
 > Jeg har hørt det nævnt i forbindelse med Aprillas GP racer, og også i med
 > audi biler, men hvad er det lige for en fisk? - det er vel for hulen ikke
 > snore der styrer forgaflen..
 >
 > - Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?
 
 Det er typisk for de nye Merceders tilfælde at de for instaleret
 CAN-bus, som er et bus system specielt til støjfyldte miljø'er (tændrør,
 tændspole osv... dam de ka støje).
 
 Så vidt jeg læste det så er Aprillas nye maskine også med CAN bus, i
 stedet for alm. kabling, så kan man diskutere hvor meget har de overført til
 CAN, og hvor meget er traditionelt... så vidt jeg har forstået det er
 bremserne som de altid har været, men CAN bussen bruges til selve motor
 styringen, og den er udvidet til at vi nu for en del flere sensore til at
 tjekke temperatur osv... i systemet.
 
 Hva så fordelen er... tjoo, i UK sider tåberne gudhjælpe mig i forkerte
 side, tænk hvis man lige løsner 4 skruer tager stikket ud og sætter det i
 den anden side, og skruer rattet fast der... vupti :) så sider man rigtigt
 igen.
 
 Eller når det kommer til det at du på MC'en lige kan bytte om hva side
 din kobling og bagbremse skal side osv... der kan spares MANGE penge på ikke
 at ha 2 linier for at opfylde alm. mennesker og folk fra UK :) om hvordan de
 skal side og køre deres køretøjer :)
 
 En sidste ting som jeg virkelig ser som en fordel, da det er en
 viderbygning af elektronisk indsprøjtning + CDI boksen... man vil derved
 kunne styre gas spjælds åbningen osv. samt en masse andre ting i motoren som
 med den rette regulering i elektronikken vil give meget roligere kontrol...
 eller en lille vinkel sensor, sådan at haner man dyret, så vil elektronikken
 kun give gas nok til at forhjulet sider ca. 1cm over jorden, eller hele
 tiden liiige rør, selv om man gir for voldsomt gas :) ja der er en masse
 sjove muligheder, og om det er sikkert mod støj... uha, jeg vil gætte på at
 der vil blive firma'er som står ene og alene for DBW systemerne, lige som at
 der på alle Suzukis tændspoler står Denso med småt, så kommer der vel nogen
 specielle fabrikanter her også, og derved er det ikke MC fabrikkerne der
 skal fabrikere dem, men kun sætte dem sammen... eneste vi må håbe er at de
 for nogen der kan programere ordentligt :) men tænk på alle IT nørderne :)
 de vil jo savle over at kunne hacke deres MC'ers El-net og justere det som
 de har lyst til.
 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 251 CDi
 Suzuki GSF 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |