| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | 4X4/AWD Vs Sportsvogn/Offroader. Fra : Thunderbird [7100] | 
  Dato :  07-12-03 22:03 |  
  |   
            Kære NG
 
 Jeg har her på det seneste siddet og kigget meget på forskellige biler
 og er ind i en par spørgsmål som jeg håber at et par stykker af jer er
 klar til at hjælpe mig med.
 
 1:
 Når at man snakker om fx 100% spær mellem for/bag aksel eller
 ventre/højre side, hvad dækker det så over?.
 
 2:
 Er det ikke smarteste at smide mere effekt over på de hjul på en bil med
 4X4/AWD hvor at der er mest vægt der presser hjulene mod asfalten?.
 
 3:
 Er det kun på Offroadere at 4X4/AWD er dimensioneret efter at man i
 ngole tilfælde og på nogle offroadere kan miste trækkraft på 3 ud af de
 4 drivende hjul og stadig fortsætte, eller forefindes det også på
 sportsvogne.
 
 4: 
 Ville det egt ikke være smartest at lave en 50/50 fordelen af effekt på
 en gadebil med 4X4/AWD. Dvs både en 50/50 fordelen mellem for og
 bagaksel samt mellem venstre og  højre hjul, eller ville det være for
 ineffektivt.
 
 5:
 Hvordan finder man egt frem til den rigtige/bedste effektfordeling  på
 biler med 4X4/AWD. Og er det differentialet der bestemmer det.
 
 Det kan godt ske at der kommer flere spørgsmål til udnervejs, men dem må
 vi jo tage som de kommer.
 
 Håber lidt at der er nogle der har tid og eller lyst til at hjælpe mig
 lidt på vej med at uddybe min automotive viden.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  08-12-03 06:28 |  
  |  
 
            "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 > Når at man snakker om fx 100% spær mellem for/bag aksel eller
 > ventre/højre side, hvad dækker det så over?.
 At når kandanen til forhjulene drejer een omgang, så gør kadanen til
 baghjulene det også. Dvs. at de er låst 100 % sammen.
 > Er det ikke smarteste at smide mere effekt over på de hjul på en bil med
 > 4X4/AWD hvor at der er mest vægt der presser hjulene mod asfalten?.
 Tjo...
 > Er det kun på Offroadere at 4X4/AWD er dimensioneret efter at man i
 > ngole tilfælde og på nogle offroadere kan miste trækkraft på 3 ud af de
 > 4 drivende hjul og stadig fortsætte, eller forefindes det også på
 > sportsvogne.
 Mogens?
 > Ville det egt ikke være smartest at lave en 50/50 fordelen af effekt på
 > en gadebil med 4X4/AWD. Dvs både en 50/50 fordelen mellem for og
 > bagaksel samt mellem venstre og  højre hjul, eller ville det være for
 > ineffektivt.
 Bilen ville kører lige ud - altid....
 For at bilen kan dreje skal den indvendige side køre langsommere end den
 udvendige. Og det kan den ikke, hvis der er 100 % spær både foran og bagpå.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 07:55 |  
  |   
            On Mon, 8 Dec 2003 06:27:51 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 mit efternavn . com> wrote:
 
 >> Er det kun på Offroadere at 4X4/AWD er dimensioneret efter at man i
 >> ngole tilfælde og på nogle offroadere kan miste trækkraft på 3 ud af de
 >> 4 drivende hjul og stadig fortsætte, eller forefindes det også på
 >> sportsvogne.
 
 >Mogens?
 
 Min Alfa Romeo 164 Q4 har et system, som automatisk fordeler kraften
 til dét hjul, der har mest brug for den. Men jeg kan ikke lige, hvad
 skribenten mener med "dimensioneret efter"?
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  08-12-03 08:11 |  
  |  
 
            "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 > Min Alfa Romeo 164 Q4 har et system, som automatisk fordeler kraften
 > til dét hjul, der har mest brug for den.
 Mente nok, at din bil var avanceret...
 Hvornår skal vi hæve den og sætte nogle større dæk på...   
-- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 08:40 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Dec 2003 08:11:25 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 mit efternavn . com> wrote:
 >Hvornår skal vi hæve den og sætte nogle større dæk på...   
Den er faktisk en anelse højere end QV 24V'eren   
/Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Fruergaard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  08-12-03 08:41 |  
  |  
 
            "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 > Den er faktisk en anelse højere end QV 24V'eren   
Ja, men det er jo småting.
 Jeg snakker 44" dæk og en frihøjde der vil gøre en hummer misundelig...  .-)
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Thunderbird [7100] (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] | 
  Dato :  08-12-03 16:51 |  
  |   
            On Mon, 08 Dec 2003 07:55:05 +0100, Mogens Knudsen
 <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 
 >On Mon, 8 Dec 2003 06:27:51 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 >mit efternavn . com> wrote:
 >
 >>> Er det kun på Offroadere at 4X4/AWD er dimensioneret efter at man i
 >>> ngole tilfælde og på nogle offroadere kan miste trækkraft på 3 ud af de
 >>> 4 drivende hjul og stadig fortsætte, eller forefindes det også på
 >>> sportsvogne.
 >
 >>Mogens?
 >
 >Min Alfa Romeo 164 Q4 har et system, som automatisk fordeler kraften
 >til dét hjul, der har mest brug for den. Men jeg kan ikke lige, hvad
 >skribenten mener med "dimensioneret efter"?
 
 Mogens,
 
 I dette her tilfælde tænket jeg på et emne jeg så inde på
 howstuffworks.com vedrørende 4 hjulstræk og der kom de ind på at det
 rent faktisk var de færreste 4 hjulstrækkere der kunne holde til at
 miste vejgreb på 3 ud af de 4 hjul, resulterende i at bilen holdt
 ubehjælpelig stille.
 
 Dog skulle en Hummer via de Torsen differentialer der sidder ved hver
 hjul være i stand til at fortsætte selvom at den mister vejgreb på 3 af
 hjulene.
 
 Tænkte så om de sportsvogne der havde 4 hjulstræk led under det samme
 problem, eller om deres 4 hjulstræk var sat op på en anden måde. Som fx
 i hvis at man nu kører i sne eller på is og ens bil så "pludselig"
 mister vejgreb på 3 af hjulene.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 18:58 |  
  |   
            On Mon, 08 Dec 2003 16:50:46 +0100, "Thunderbird [7100]"
 <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
 
 >Tænkte så om de sportsvogne der havde 4 hjulstræk led under det samme
 >problem, eller om deres 4 hjulstræk var sat op på en anden måde. Som fx
 >i hvis at man nu kører i sne eller på is og ens bil så "pludselig"
 >mister vejgreb på 3 af hjulene.
 
 Nååååååååh - jamen de har skam også alverdens hjælpemidler til
 rådighed (spær). Min Q4 kan så yderligere fordele kræfterne, ligesom
 du med ABS kan separere bremsekræfterne pr. hjul. 
 
 I princippet laver en sportslig 4x4 (Audi V8, Cossie, Q4 for blot at
 nævne nogle, jeg kender) ikke hjulspin - heller ikke på "løst"
 underlag, som min fastkørte vej ind til huset (lang indkørsel).
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |