| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Mere om vinterdæk Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 22:30 |  
  |   
            >> Prominente folk påstod i tysk TV, at det ALTID var bedst at køre
 vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader.
 
 > Ja, det er jo muligt at være både prominent, have en mening og have
 > uret på en gang. (Hov det er jo hele 3 ting.)
 
 
 Fuldstændig korrekt.
 
 Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget mig
 indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har talt med snart
 hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter. IKKE EN PERSON har
 kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise Færdselsstyrelsens notat. Der har
 endda været holdt møder mellem Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske
 dækfabrikker. (Læs: Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med
 herop for at "knække Færdselsstyrelsen").
 
 Resultatet af mødet blev, at markedsførings-folkene i dækfirmaerne langsomt
 måtte erkende, at ingeniørerne fra Færdselsstyrelsen og dækproducenterne
 selv langsomt blev enige (om at det forholdt sig som Færdselsstyrelsen
 sagde), og at markedsføringsfolkene måtte sande, at deres
 "forbrugerinformation" ikke var god nok. (Ofte har salgsafelingen mere at
 sige, når der skal markedsføring på bordet, end de ingeniørere, der har
 forstand på tingene)  I stedet forsøger man nu at hænge sin argumentation op
 på andre ting.
 
 Det er direkte vammelt, at korrupte/uvidende motorsportsfolk stiller sig op
 på tysk TV og fortæller, at 7 graders reglen stadig er gældende.
 
 > Selv de danske dækimportører indrømmer jo at 7 graders regelen ingen
 > relevans har for moderne dæk.
 
 Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode sommerdæk
 bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader. (blot
 ikke på is og sne)
 
 Der er for øvrigt "rumlerier" på højeste plan i EU om fælles retningslinier
 for, hvad der må siges om sommer- og vinterdæk i reklamer. Rom blev
 imidlertid heller ikke bygget på en dag, og det gør dette her heller ikke,
 da specielt Tyskland huser nogle milliard-virksomheder med store økonomiske
 interesser. Dette har jeg fra fortrolig kilde, og det kan jeg derfor ikke
 dokumentere yderligere.
 
 Sådan ligger landet - tro det eller lad være.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sand. (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  07-12-03 22:56 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 > Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget
 > mig indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har
 > talt med snart hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter.
 > IKKE EN PERSON har kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise
 > Færdselsstyrelsens notat. Der har endda været holdt møder mellem
 > Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske dækfabrikker. (Læs:
 > Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med herop for at
 > "knække Færdselsstyrelsen").
 
 Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere sikker på
 gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje. Det er glat i de
 tidlige morrgentimer rundt omkring i villakvarterer og andre steder hvor der
 ikke bliver saltet. Jeg synes ikke bilen er til at rive af vejen med
 vinterdæk, men livsfarlig på sommerdæk i nævnte situation. Og den tid vi går
 i møde er jo netop våd og kold. Man kan jo ikke skifte hjul midt på dagen,
 fordi det bliver tørvejr vel? Derfor vil jeg fortsætte med at bruge
 vinterdæk i vinterhalvåret (medmindre klimaændringer gør, at det bliver
 subtropisk i december).
 
 MVH Martin
 Vinterdæk: Continental WinterContact TS790
 Sommerdæk: Continental PremiumContact
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:05 |  
  |  
 
            Martin Sand. wrote:
 > Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere
 > sikker på gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje.
 Det er jo fair nok.   
Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.
 --
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Martin Sand. (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  07-12-03 23:38 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 > Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.
 
 Men et helårsdæk er måske at foretrække om vinteren frem for vinterdæk?
 Helårsdæk har jo nogle af sommerdækkets egenskaber, som man åbenbart mangler
 i et vinterdæk.
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:41 |  
  |  
 
            Martin Sand. wrote:
 > Men et helårsdæk er måske at foretrække om vinteren frem for
 > vinterdæk? Helårsdæk har jo nogle af sommerdækkets egenskaber, som
 > man åbenbart mangler i et vinterdæk.
 Pu-ha - det ved jeg ikke rigtigt.
 Efter min mening er det en personlig vurdering, og jeg kommer sjældent med
 de kategoriske udmeldinger på, hvad "der er at foretrække".
 Jeg nøjes med at være "firkantet", når det er noget, der kan måles og vejes.
  
Helårsdækker man jo siges at være jævn dårligt hele tiden - men aldrig
 komplet udueligt som et sports-sommerdæk på sne.
 --
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Fly Christensen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fly Christensen | 
  Dato :  08-12-03 12:21 |  
  |  
 
            On Sun, 7 Dec 2003 23:40:42 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Efter min mening er det en personlig vurdering, og jeg kommer sjældent med
 >de kategoriske udmeldinger på, hvad "der er at foretrække".
 >
 >Jeg nøjes med at være "firkantet", når det er noget, der kan måles og vejes.
 >  
Ting som nusset og 250.000 km?   
Fly
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 14:43 |  
  |  
 
            Fly Christensen wrote:
 > Ting som nusset og 250.000 km?   
Om en kabine er slidstærk eller ej kan måles..   
Om en Golf eller en Passat er i øvrigt "en dejlig bil" kan ikke måles.   
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Thunderbird [7100] (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] | 
  Dato :  08-12-03 16:27 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Dec 2003 14:43:19 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Om en Golf eller en Passat er i øvrigt "en dejlig bil" kan ikke måles.   
Fordi at det netop beror på individets mening.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            TGD (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  08-12-03 03:37 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd3a400$0$25814$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 
 <KLIP>
 
 > Og på is og sne er vinterdækkene jo også klart bedst.
 
 Om det er på is hvor skulle gevinsten så være i vinterdæk?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 09:39 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Leonard (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  07-12-03 23:12 |  
  |  
 
            "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
 >Og den tid vi går
 >i møde er jo netop våd og kold.
 Og netop på våd vej er sommerdækkene bedre.
 Så det er kun på isen om morgenen at du har det bedst på dine
 vinteræk.
 Men findes der en rapport om hvilke dæk der er bedst på en 4wd
 kassevogn, min Transporter Syncro er født med M+S dæk, angiveligt for
 at kunne stå lidt bedre fast på grusvej.
 -- 
 Leonard
 http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Martin Sand. (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  07-12-03 23:24 |  
  |   
            Leonard wrote:
 > "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
 
 > Så det er kun på isen om morgenen at du har det bedst på dine
 > vinteræk.
 
 Ja, og det er måske også forskellen på liv og død om man kan bremse på is en
 tidlig og mørk vintermorgen. Men så vidt jeg kan se, så er testen lavet på
 baggrund af katastrofeopbremsninger med fuld knald på bremsepedalen? Hvor
 tit laver man sådan én i trafikken? Jeg har ikke lavet en
 katastrofeopbremsning de sidste 7 år, tror jeg. Og jeg kører en del km. Men
 nu holder jeg generelt også god afstand til forankørende og er oprmærksom i
 trafikken - ingen mobiltlf. eller CD'er her (pudser lige glorien *hehe* Jeg
 har faktisk total skadefri kørsel bag mig...) Og her i vinterhalvåret holder
 jeg ekstra god afstand og behersker min hastighed. Men sådan et roligt gemyt
 som mit, er der langt imellem på vejene efterhånden :o/ Mange kender ikke
 ord som "sikkerhedsafstand" eller "hensynsfyld kørsel"... lige meget om der
 køres på sommerdæk eller vinterdæk.
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Leonard (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  07-12-03 23:40 |  
  |  
 
            "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
 >Mange kender ikke
 >ord som "sikkerhedsafstand" eller "hensynsfyld kørsel"... lige meget om der
 >køres på sommerdæk eller vinterdæk.
 Det har du helt ret i, og der ligger nok en større sikkerhed her end i
 dækkene.
 -- 
 Leonard
 http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan | 
  Dato :  07-12-03 23:21 |  
  |   
            
 "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:br07l0$26g5lq$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
 > Jan W Nielsen wrote:
 > > Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg har beskæftiget
 > > mig indgående med det her emne gennem det seneste par år. Jeg har
 > > talt med snart hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter.
 > > IKKE EN PERSON har kunnet - endsige forsøgt - at tilbagevise
 > > Færdselsstyrelsens notat. Der har endda været holdt møder mellem
 > > Færdselsstyrelsen og ansatte fra de tyske dækfabrikker. (Læs:
 > > Dækproducenterne havde slæbt deres ingeniørerne med herop for at
 > > "knække Færdselsstyrelsen").
 >
 > Jeg betvivler slet ikke dine facts, men jeg føler mig stadig mere sikker
 på
 > gode vinterdæk nu hvor vi får nattefrost og våde veje. Det er glat i de
 > tidlige morrgentimer rundt omkring i villakvarterer og andre steder hvor
 der
 > ikke bliver saltet. Jeg synes ikke bilen er til at rive af vejen med
 > vinterdæk, men livsfarlig på sommerdæk i nævnte situation. Og den tid vi
 går
 > i møde er jo netop våd og kold. Man kan jo ikke skifte hjul midt på dagen,
 > fordi det bliver tørvejr vel? Derfor vil jeg fortsætte med at bruge
 > vinterdæk i vinterhalvåret (medmindre klimaændringer gør, at det bliver
 > subtropisk i december).
 >
 > MVH Martin
 > Vinterdæk: Continental WinterContact TS790
 > Sommerdæk: Continental PremiumContact
 >
 
 
 ja jeg vil give Martin ret det er jo tydeligt at mærke forskel på bilens
 opførelse med og uden vinterdæk allerede nu
 og man render jo ikke ud og skiftet dæk om morgen før man skal på arbejde
 så om det er 7 eller 4 grader gør ikke så meget for mig der kan være glat om
 vinteren og et uheld er jo nok
 folk kan jo se på deres kalender og se at der er risiko for glatte veje
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:29 |  
  |  
 
            jan wrote:
 > det er jo tydeligt at mærke forskel på
 > bilens opførelse med og uden vinterdæk allerede nu
 Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.
 > og man render jo ikke ud og skiftet dæk om morgen før man skal på
 > arbejde så om det er 7 eller 4 grader gør ikke så meget for mig.
 Temperaturen spiller ingen rolle - under hensyntagen til "rolige danske
 omstændigheder)
  
--
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:32 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 
 > Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.
 
 Mine Michelin Alpin A2 har faktisk allerede taget røven på mig een gang -
 blokering hvor sommerdækkene ALDRIG havde haft det problem.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Peter G C (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  08-12-03 22:04 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd3aa42$0$25797$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Jan W Nielsen wrote:
 >
 > > Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.
 >
 > Mine Michelin Alpin A2 har faktisk allerede taget røven på mig een gang -
 > blokering hvor sommerdækkene ALDRIG havde haft det problem.
 Vent til de er blevet kørt lidt til - så er de mindre glatte - tro mig. Jeg
 har oplevet det samme som dig på spritnye vinterdæk - jeg listede rundt de
 første dage....
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens Knudsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  07-12-03 23:33 |  
  |   
            On Sun, 7 Dec 2003 23:29:02 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Ja, sommerdæk bremser bedre - tydeligt bedre.
 
 JAn, du er alt for unuanceret i din holdning. Du ved jo, om nogen, at
 sommerdæk i lavprofil og stor bredde, ikke duer om vinteren. Så lad nu
 være med at blive ved med at fare ud med det sammme og døm "ude", når
 talen er på sommer-/vinterdæk. Du kender vel ikke bilens dækmontering?
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:36 |  
  |   
            Mogens Knudsen wrote:
 
 > JAn, du er alt for unuanceret i din holdning.
 
 Det synes jeg ikke.
 
 > Du ved jo, om nogen, at
 > sommerdæk i lavprofil og stor bredde, ikke duer om vinteren.
 
 På tør og våd vej..?
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mogens Knudsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  07-12-03 23:46 |  
  |   
            On Sun, 7 Dec 2003 23:35:38 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >På tør og våd vej..?
 
 Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
 vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
 umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...
 
 Hvor mange biler har i dagens DK ikke lave dæk under 65 = vinterdæk!
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:52 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 >> På tør og våd vej..?
 > Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
 > vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
 > umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...
 Det er vare fordi, jeg holder fast i den med temperaturen. Den spiller jvf
 notatet ingen rolle - blot er sportsdækkene HELT uduelige på sne.
 > Hvor mange biler har i dagens DK ikke lave dæk under 65 = vinterdæk!
 Der er rimeligt mange, der kører med 60-65 eller derover, er min opfattelse.
 (dog uden jeg har kikket på typegodkendelsesoplysningerne på
 bilmagasinet/nybilsbilbasen.dk - den er gået kold)   
--
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                TGD (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  08-12-03 03:39 |  
  |   
            
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:n9b7tvkq8mjq8oc765jrcar4m1ko5mpd1u@4ax.com...
 
 <KLIP>
 
 > Det generelle råd er jo, at folk på brede og lave dæk, bør køre med
 > vinterdæk. Dét har vi jo snakket om så tit, så jeg fatter ikke
 > umiddelbart, at det ? pludselig kommer op nu...
 
  Nej det genrelle råd burde være at man så har 2 sæt sommer/helårsdæk.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mark Sandberg (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  07-12-03 23:49 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen"  skrev i en meddelelse:
 > På tør og våd vej..?
 Der er også andre muligheder.
 For eksempel er det gerne om vinteren, der kan være sne- og isglatte veje
  
/Mark.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                TGD (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  08-12-03 03:40 |  
  |   
            
 "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd3adf8$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 <KLIP>
 
 > Der er også andre muligheder.
 > For eksempel er det gerne om vinteren, der kan være sne- og isglatte veje
 
 JA 7 dage gennemsnitligt om året.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mark Sandberg (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  08-12-03 08:25 |  
  |   
            
 "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
 
 > JA 7 dage gennemsnitligt om året.
 
 Og.........???
 
 /Mark.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  TGD (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  08-12-03 09:52 |  
  |   
            
 "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd42700$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 <KLIP>
 
 > Og.........???
 
 Hvis vi kigger på facts... (med de undtagelser hvor man har en McLaren
 racer) så er det LANGT mere sikkert at køre på helårs/sommerdæk, det skal
 man ikke være matematiker for at se.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Mark Sandberg (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  08-12-03 10:03 |  
  |   
            
"TGD"  skrev i en meddelelse:
 > Hvis vi kigger på facts... (med de undtagelser hvor man har en McLaren
 > racer) så er det LANGT mere sikkert at køre på helårs/sommerdæk, det skal
 > man ikke være matematiker for at se.
 Hvilke facts ??
 Historien viser da noget andet   
Når du en vinterdag med glatte veje, igen ser bilerne ligge på rad og række
 i grøften. Da syntes jeg du skulle stige ud fra din bil, helt ud i den
 virkelige vinterkulde. Der vil du så se på de forulykkede biler, at stort
 set alle er kørt i grøften på sommerdæk. Mon det skyldes denne kampagne mod
 vinterdæk, eller skyldes det blot der er vinter?
 Prøv det, eller spørg de folk der fører statistik på vinteruheld.
 /Mark.
 Da s
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 10:17 |  
  |  
 
            Mark Sandberg wrote:
 > Prøv det, eller spørg de folk der fører statistik på vinteruheld.
 Hvis det er folk, der fører statistik på VINTER-uheld (og du dermed mener
 "sne/is-uheld) vil de jo formentlig finde, at det er sikrest at køre på
 vinterdæk.
 Ikke mærkeligt.
  
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Mark Sandberg (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  08-12-03 10:29 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:
 > Hvis det er folk, der fører statistik på VINTER-uheld (og du dermed mener
 > "sne/is-uheld) vil de jo formentlig finde, at det er sikrest at køre på
 > vinterdæk.
 Det er vel vinteruheldene i forhold til valg af dæktype, der er de
 interessante.
 Når snakken nu går på nødvendigheden af vinterdæk.
 Måske din sommerdæk kampagne helt udelader ordet vinter   
I Danmark hvor stort set alle med respekt for naboen, monterer aluhjul med
 brede dæk, er det lidt risikabelt at køre vinteren i møde på selvsamme hjul.
 /Mark.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 10:32 |  
  |  
 
            Mark Sandberg wrote:
 > Måske din sommerdæk kampagne helt udelader ordet vinter   
Jeg har (ikke) længe været en skabs-vinter-hjuls-fyr, men nu springer jeg
 selv ud:
 Jeg har VINTERHJUL.....!   
> I Danmark hvor stort set alle med respekt for naboen, monterer
 > aluhjul med brede dæk, er det lidt risikabelt at køre vinteren i møde
 > på selvsamme hjul.
 Men kun når der er sne og is - ellers er det mere sikkert med sommerhjul.
  
Har vi ikke været et par gange rundt om juletræet nu - vi kan åbne pakkerne
 og se, om der er vinterhjul eller sommerhjul i posen..   
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Mark Sandberg (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  08-12-03 10:38 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 > Jeg har VINTERHJUL.....!   
Jeg havde det på fornemmelsen   
> Har vi ikke været et par gange rundt om juletræet nu - vi kan åbne
 pakkerne
 > og se, om der er vinterhjul eller sommerhjul i posen..   
 
/Mark.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 11:51 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Dec 2003 10:38:05 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
 wrote:
 >> Jeg har VINTERHJUL.....!   
>Jeg havde det på fornemmelsen   
Jeg vidste det.
 Jan skrev:
 >> Men kun når der er sne og is - ellers er det mere sikkert med sommerhjul.
 Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
 sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
 de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
 uanset hvad - jeg har selv kørt på F1 
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 12:12 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
 > sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
 > de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
 > uanset hvad - jeg har selv kørt på F1
 Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
 dårligere til at stå fast, når der er frost i - men det ser i "de faglige
 papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
 ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
 kan sammenligne.
 Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
 om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 12:13 |  
  |   
            Mogens Knudsen wrote:
 
 > Det er en lodret løgn. I denne NG kan findes tråde, der omhandler dine
 > sommerhjul (GY F1), og hvor du nævner, at dækkene er ubrugelige, når
 > de ikke opnår den rette temperatur. Dét gør dækkene aldrig om vinteren
 > uanset hvad - jeg har selv kørt på F1
 
 Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
 dårligere til at stå fast, når der er frost i vejret - men det ser i "de
 faglige
 papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
 ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
 kan sammenligne.
 
 Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
 om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.
 
 --
 Jan W Nielsen
 Vectra 2.0
 
 
 begin 666 smile.gif
 M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
 MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
 #`0`[
 `
 end
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 12:44 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Dec 2003 12:12:50 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Det er rigtigt, at mine Goodyear Eagle F1´ere blivere hårde og langt
 >dårligere til at stå fast, når der er frost i vejret - men det ser i "de
 >faglige
 >papirer" ikke ud til, at de bliver ringere end vinterdæk - og det er heller
 >ikke den oplevelse, jeg har, nu hvor jeg faktisk kører på gode vinterdæk og
 >kan sammenligne.
 >Igen - jeg tror ikke, der er noget, der rokker ved den dokumeterede påstand
 >om at vinterdæk kun er bedst på is og sne.
 Dvs. at når min dokumenterede personlige oplevelse af, at
 bremselængden om vinteren er væsentlige ringere på F1 end på
 vinterdæk, ikke er noget værd?
 I så fald er vi ude i noget a la "een ting er teori - noget andet er
 praksis", hvor det var min klare opfattelse, at du mere er til
 sidstnævnte. Det er så skudt ned nu...
 GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
 om. Man kan blot læse de tests og læseroplevelser, som er tilknyttet
 www.reifendirekt.de sider. De viser ALLE, at F1 er ubrugelige om
 vinteren. 
 Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
 opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
 på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 14:48 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
 > om.
 Det synes jeg er vildt overdrevet - men egenskaberne er selvfølgeligt
 langtfra så gode så gode som på en 30 grader varm sommerdag. Spørgsmålet er,
 om F1´eren er dårligere end vinterdæk på tør vej ived frysepukntet - jeg ved
 det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke - slet ikke. Vinterdæk er shit,
 når der ikke er sne og is.
 > Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
 > opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
 > på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).
 Det synes jeg også er vildt overdrevet - der er jo ikke tale om et decideret
 banedæk. Men selvfølgelig er de lidt bedre, når de er bløde (med ikke for
 bløde).
 Men oplevelser er selvfølgelig individuelle - det er derfor, jeg klynger mig
 sådan til tallene.   
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                            Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 15:34 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Dec 2003 14:47:31 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >> GoodYear F1 duer ikke om vinteren - det kan der slet ikke sås tvivl
 >> om.
 >
 >Det synes jeg er vildt overdrevet 
 Jeg oplever at vi er ude i noget 2 skridt frem og 2 tilbage.
 Citat: 
 I tråden af den 10/11 "Vinterdæk eller ej..." skriver du følgende:
 Det kommer ikke an på, om du faktisk kører hurtigere end 190 km/t -
 men om dækket er bygget til det.
 Dæk som er beregnet til at køre så hurtigt er bygget af andre
 gummi-blandinger og på en anden struktur end dæk, der ikke skal køre
 hurtigt. Det bevirker, at dækket mister sin smidighed og dermed sit
 vejgreb ved lav temperatur. Det bliver mere "plastik-agtigt" end
 "gummi-agitigt".
 Dette citat af DIG understøtter MIN argumentation til fulde!
 Derom ingen tvivl - så er det sagt   
>Spørgsmålet er, om F1´eren er dårligere end vinterdæk på tør vej ived 
 >frysepukntet - jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke - slet 
 >ikke. 
 Hvis du som jeg har kørt på F1, ville du ikke være eet sekund i tvivl.
 F1 duer ikke ved lavere temperaturer under driftstemperaturen, som
 ligger over 10 grader, mindst. Man mærker det da tydeligt i hverdagen
 >Vinterdæk er shit, når der ikke er sne og is.
 Næh - det kan man stadig ikke _generelt_ sige
 >> Og det er F1'er såmænd også om sommeren, indtil driftstemperaturen er
 >> opnået (kan sammenlignes med at køre go cart, hvor du jo skøjter rundt
 >> på banen, indtil dækkene er oppe i temperatur).
 >Det synes jeg også er vildt overdrevet - der er jo ikke tale om et decideret
 >banedæk. Men selvfølgelig er de lidt bedre, når de er bløde (med ikke for
 >bløde).
 Så forklar lige din udtalelse: "...dækket mister sin smidighed og
 dermed sit vejgreb ved lav temperatur..."
 >Men oplevelser er selvfølgelig individuelle - det er derfor, jeg klynger mig
 >sådan til tallene.   
Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
 sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                             John Sahl (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  08-12-03 16:32 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
 > sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen
 Må en bette Uno T slutte mig til jeres konklusion, jeg synes nemlig
 heller ikke at jeg med mine erfaringer på nogen måde kan give Jan
 ret.
 -- 
 John Sahl,
 http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                             Ukendt (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-12-03 16:32 |  
  |   
            
"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:ag29tvkfjarehrpngljbpsnefim2jol8ji@4ax.com...
 KLIP
 > Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
 > sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen
 Jeg kan da tilføje, kører jeg på sommerdæk i snevejr, går det ikke
 fremad og er der en lille stigning, mener jeg at huske Traction
 Controllen ikke en gang kan holde potten på det samme sted, men Völlen
 kører baglæns.
 Jeg kan kun bruge deciderede vinterdæk .... om vinteren..  
-- 
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                             Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 16:55 |  
  |   
            Mogens Knudsen wrote:
 
 > I tråden af den 10/11 "Vinterdæk eller ej..." skriver du følgende:
 > Det kommer ikke an på, om du faktisk kører hurtigere end 190 km/t -
 > men om dækket er bygget til det.
 > Dette citat af DIG understøtter MIN argumentation til fulde!
 > Derom ingen tvivl - så er det sagt
 
 Helt korrekt - jeg er imidlertid ikke længere sikker på det der - faktisk
 mener
 man ikke i Færdselsstyrelsen, at det spiller nogen synderlig rolle - men på
 sne betyder det for alvor noget. Hvis det er rigtigt, tog jeg fejl, da jeg
 skrev ovenstående, og derfor bør det ikke tilskrives nogen betydning.
 
 > Hvis du som jeg har kørt på F1.
 
 Ja, det har jeg jo gjort i flere år nu - og på flere generationer af dækket.
 
 
 > ville du ikke være eet sekund i tvivl.
 > F1 duer ikke ved lavere temperaturer under driftstemperaturen, som
 > ligger over 10 grader, mindst. Man mærker det da tydeligt i hverdagen
 
 Hvad mener du med "duer ikke" - det er jo en noget upræcis betegnelse.
 
 Jeg har lige skrevet, at dækket naturligvis ikke er så godt i kold tilstand,
 som når det
 er varmt. Blot tror jeg stadig, det er bedre end et vinterdæk på for
 eksempel tør vej.
 
 Har du anden grund end egne oplevelser til at tro andet...?
 
 >> Vinterdæk er shit, når der ikke er sne og is.
 >
 > Næh - det kan man stadig ikke generelt sige
 
 Man kan i hvert fald sige, at sommerdæk generelt er bedre, når der ikke er
 is og sne. Vil du da virkelig stadig påstå andet..?
 
 > Overraskende meget forskel i oplevelserne - måske en bovlam Vectra
 > sammenlignet med en chiptunet Volvo turbo/AR 164 QV 24V er forskellen
 
 Det tror jeg bestemt ikke, da bilens motorkraft ikke rigtig spiller nogen
 rolle her.
 
 Jeg har lavet tilstrækkeligt mange bremseøvelser - også med mine Michelin
 Alpinere - til at vide, de ikke er ret gode, medmindre der er sne og is.
 
 Siden jeg skrev det ovenstående er jeg blevet klogere: Jeg har skiftet mine
 F1´ere ud med vinterdæk - og jeg har talt endnu mere med Færdselsstyrelsen.
 
 Bundlinien: Er de bedre eller dårligere end vinterdæk på for eksempel tør
 vej ved frysepunktet...?
 
 Jég tror, F1´erne er bedre - og jeg har ikke set noget, der tyder på det
 modsatte.
 
 Har du..?
 
 --
 Jan W Nielsen
 Vectra 2.0
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                              Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 18:54 |  
  |   
            On Mon, 8 Dec 2003 16:55:07 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Helt korrekt - jeg er imidlertid ikke længere sikker på det der - faktisk
 >mener man ikke i Færdselsstyrelsen, at det spiller nogen synderlig rolle - men på
 >sne betyder det for alvor noget. Hvis det er rigtigt, tog jeg fejl, da jeg
 >skrev ovenstående, og derfor bør det ikke tilskrives nogen betydning.
 
 Hmm....  Det er dælme ikke længe siden, du skrev det.
 
 >Hvad mener du med "duer ikke" - det er jo en noget upræcis betegnelse.
 
 Det samme som John og Bjørn. Dækkene bider ikke.
 
 >Jeg har lige skrevet, at dækket naturligvis ikke er så godt i kold tilstand,
 >som når det
 >er varmt. Blot tror jeg stadig, det er bedre end et vinterdæk på for
 >eksempel tør vej.
 >Har du anden grund end egne oplevelser til at tro andet...?
 
 Læs hvad John, Bjørn og andre skriver. De deler min opfattelse.
 
 >Man kan i hvert fald sige, at sommerdæk generelt er bedre, når der ikke er
 >is og sne. Vil du da virkelig stadig påstå andet..?
 
 Jeg har nævnt før, at ved lave temperaturer virker vinterdæk bedre på
 en vandfyldt vej. Men jeg ser det som et samlet hele - vejen skifter
 jo konsant mellem våd, fugtig og tør, hvor et vinterdæk klarer sig
 bedst -> ved lave temperaturer.
 
 >Jeg har lavet tilstrækkeligt mange bremseøvelser - også med mine Michelin
 >Alpinere - til at vide, de ikke er ret gode, medmindre der er sne og is.
 >Siden jeg skrev det ovenstående er jeg blevet klogere: Jeg har skiftet mine
 >F1´ere ud med vinterdæk - og jeg har talt endnu mere med Færdselsstyrelsen.
 >Bundlinien: Er de bedre eller dårligere end vinterdæk på for eksempel tør
 >vej ved frysepunktet...?
 >Jég tror, F1´erne er bedre - og jeg har ikke set noget, der tyder på det
 >modsatte.
 >Har du..?
 
 Læs hvad de andre skriver - de har en oplevelse skråstreg erfaring.
 Dét er langt bedre end teoratiske beregninger!
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                               Leonard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  08-12-03 20:33 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 >Læs hvad de andre skriver - de har en oplevelse skråstreg erfaring.
 >Dét er langt bedre end teoratiske beregninger!
 Men når jeg læser om dæk på Færdselsstyrelsens side og de dokumneter
 der linkes til derfra, så læser jeg ikke om teori, men om praktiske,
 kontrollerede afprøvninger, og de når alle til den samme konklussion,
 at på tør og våd vej er sommerdæk generelt bedre ned vinterdæk.
  De bedste vinterdæk er ligeså gode som de dårligste sommerdæk.
 -- 
 Leonard
 http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                                Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 21:34 |  
  |   
            On Mon, 08 Dec 2003 20:33:26 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
 wrote:
 
 >Men når jeg læser om dæk på Færdselsstyrelsens side og de dokumneter
 >der linkes til derfra, så læser jeg ikke om teori, men om praktiske,
 >kontrollerede afprøvninger, og de når alle til den samme konklussion,
 >at på tør og våd vej er sommerdæk generelt bedre ned vinterdæk.
 > De bedste vinterdæk er ligeså gode som de dårligste sommerdæk.
 
 Læs igen den "test", I linker til. Er der tale om "Breitreifen"? Nej.
 Godt, hvad er det så værd at trække den frem i lyset?
 
 Jeg har gentagne gange nævnt, at vinterdæk er bedre end brede,
 lavprofilede sommerdæk - og især GY F1. 
 Dette bekræftes nu af flere andre skribenter, IMO.
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                                 Leonard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  08-12-03 23:04 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 >Læs igen den "test", I linker til. Er der tale om "Breitreifen"? Nej.
 >Godt, hvad er det så værd at trække den frem i lyset?
 Der findes faktisk bilister i DK, der kører på 205-215 om sommeren og
 195 om vinteren, i den tro at de står bedre fast på vinterdækkene.
 Du har ret i at 265 og bredere slet ikke duer om vinteren, men Jan har
 også ret i det han skriver om de 7 grader, så bortset fra at I vistnok
 snakker om 2 forskellige ting så er I vidst enige.
 -- 
 Leonard
 http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                               Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 21:40 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Hmm....  Det er dælme ikke længe siden, du skrev det.
 Det er korrekt - men derfor kan jeg jo godt have taget fejl.
 > Det samme som John og Bjørn. Dækkene bider ikke.
 De bider i hvert fald mindre - det er jeg som sagt enig i. Spørgsmålet er
 jo, om de bider ENDNU dårligere end vinterdæk på frost-tør vej.
 > Læs hvad John, Bjørn og andre skriver. De deler min opfattelse.
 Ja, det kan jeg forstå. Men det er da mærkeligt, at det strider mod ALLE de
 undersøgelser, der er sammenfattet i notatet, synes du ikke..? Det er
 immervæk en hel del.
 > Jeg har nævnt før, at ved lave temperaturer virker vinterdæk bedre på
 > en vandfyldt vej. Men jeg ser det som et samlet hele - vejen skifter
 > jo konsant mellem våd, fugtig og tør, hvor et vinterdæk klarer sig
 > bedst -> ved lave temperaturer.
 Jeg formoder det er din egen opfattelse, og den er du/I naturligvis i jeres
 gode ret til at have. Jeg deler den ikke.
  
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 21:59 |  
  |   
            On Mon, 8 Dec 2003 21:39:41 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Ja, det kan jeg forstå. Men det er da mærkeligt, at det strider mod ALLE de
 >undersøgelser, der er sammenfattet i notatet, synes du ikke..? Det er
 >immervæk en hel del.
 
 Dét skyldes, at "F-testen" (Færdselsstyrelsen) ikke behandler særligt
 brede sommerdæk - jeg mener at ha' nævnt det nogle gange efterhånden.
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                                 Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 22:07 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Dét skyldes, at "F-testen" (Færdselsstyrelsen) ikke behandler særligt
 > brede sommerdæk.
 Hvis det forholdt sig stik modsat, når dæk blev 215 mm brede, så ville jeg
 mene, det fortjente plads i notatet.
 Faktisk ville jeg mene, at det lignede manipulation, hvis det forholdt sig
 således, og der IKKE stod der...!
 Jeg kan blot konstatere, at der ikke er skyggen af seriøs dokumentation for,
 at det skulle forholde sig anderledes, når vi taler "breitreifen".
 Jeg véd ikke, hvordan det forholder sig, men jeg tror ikke, at dækkets
 bredde og anderledes opbygning gør det SÅ meget dårligere, at det vender det
 billede, der vitterligt taler til sommerdækkenes fordel.
 > jeg mener at ha' nævnt det nogle gange efterhånden.
 Jamen, velkommen i klubben.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                  Mogens Knudsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  08-12-03 23:29 |  
  |   
            On Mon, 8 Dec 2003 22:07:01 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Hvis det forholdt sig stik modsat, når dæk blev 215 mm brede, så ville jeg
 >mene, det fortjente plads i notatet.
 >Faktisk ville jeg mene, at det lignede manipulation, hvis det forholdt sig
 >således, og der IKKE stod der...!
 >Jeg kan blot konstatere, at der ikke er skyggen af seriøs dokumentation for,
 >at det skulle forholde sig anderledes, når vi taler "breitreifen".
 >Jeg véd ikke, hvordan det forholder sig, men jeg tror ikke, at dækkets
 >bredde og anderledes opbygning gør det SÅ meget dårligere, at det vender det
 >billede, der vitterligt taler til sommerdækkenes fordel.
 
 Jeg forstår dig altså ikke. Hvorledes kan du så referere/bifalde, at
 brede sommerdæk med lavprofil er ensbetydende med vinterdæk om
 vinteren. Det har vi da alligevel været enige om "en tid"?
 (FDM mfl.'s anbefaling)
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                                   Jan W Nielsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-12-03 08:18 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Hvorledes kan du så referere/bifalde, at
 > brede sommerdæk med lavprofil er ensbetydende med vinterdæk om
 > vinteren. Det har vi da alligevel været enige om "en tid"?
 Det er jeg som sagt heller ikke sikker på, at jeg KAN anbefale mere - måske
 er jeg blevet klogere.
 Hvis de brede lavprofildæk bremser bedre end vinterdæk, når der ikke er
 is/sne på vejen, mener jeg ikke, det er så påkrævet, som hvis det ikke
 gjorde. (Dette under stadig hensyntage til muligheden for at kunne lade
 bilen stå en dag eller to i kraftigt snefald, hvis det bliver nødvendigt)
 Med hensn til F1´eren så skal man jo desuden tage hensyn til det langsgående
 mønster, som giver dækket ekstremt ringe traktion i sne.
 Med andre ord, tror jeg, at F1´eren stadigt kører bedre end vinterdækket på
 den tørre frysende vej, men samtidig ved jeg, at det er komplet ubrueligt i
 sne.
 Angiveligt gælder der på tør og våd vej generelt de samme regler for det
 brede dæk, som for et almindeligt dæk - blot bliver det langt ringere på is
 og i sne.
 Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsens - forstår du ikke, at jeg
 tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for andet...?
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                    Mogens Knudsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  09-12-03 08:31 |  
  |  
 
            On Tue, 9 Dec 2003 08:18:00 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Det er jeg som sagt heller ikke sikker på, at jeg KAN anbefale mere - måske
 >er jeg blevet klogere.
 Okay.....
 >Hvis de brede lavprofildæk bremser bedre end vinterdæk, når der ikke er
 >is/sne på vejen, mener jeg ikke, det er så påkrævet, som hvis det ikke
 >gjorde. (Dette under stadig hensyntage til muligheden for at kunne lade
 >bilen stå en dag eller to i kraftigt snefald, hvis det bliver nødvendigt)
 >Med hensn til F1´eren så skal man jo desuden tage hensyn til det langsgående
 >mønster, som giver dækket ekstremt ringe traktion i sne.
 >Med andre ord, tror jeg, at F1´eren stadigt kører bedre end vinterdækket på
 >den tørre frysende vej, men samtidig ved jeg, at det er komplet ubrueligt i
 >sne.
 Når man kører F1, kan man tydeligt fornemme vedhæftningsevnen
 duelighed ift. temperatur: Et eksempel er, at hvis du forlader
 motorvejen efter at have kørt 200 km/t et stykke tid (mindre kan gøre
 det), vil du konstatere en større lydoplevelse i form af sten, der
 slår op i skærmkassen. Når du holder på P-pladsen og lægger hånden på
 hjulet kan du også mærke klisterevnen - og varmen!
 Dét oplever du aldrig om vinteren, fordi F1-dækkene simpelthen ikke er
 oppe i de samme temperaturer, og derved har de heller ikke har samme
 vedhæftningsevne. Og derfor duer F1 ikke om vinteren.
 >Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsens - forstår du ikke, at jeg
 >tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for andet...?
 Nej, dét forstår jeg ikke, når flere drivere hér i gruppen netop
 fortæller noget andet. Jeg kan ikke tro på en "undersøgelse" i "et
 blad", når dé "effekter", der anvendes dér, er af en størrelse, som er
 mig uvedkommende. 
 Jeg kører ikke på 13" dæk af størrelsen 175, og derfor dumper testen
 kraftigt hos mig...   
OG som du ved af diverse tests i udenlandske blade, er der stor
 forskel på et givent dæks evner - ift. breden. Et givent dæk kan være
 smaddergodt i een størrelse (f.eks. 195) og "ringe" i en anden (225).
 Det er facts - intet andet, og det må særligt du da vide...
 På dén baggrund fatter jeg ikke din holdning og "mistro" samt de gamle
 spørgsmål, som denne tråd igen afspejler. 
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                     Jan W Nielsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-12-03 08:47 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Dét oplever du aldrig om vinteren (klistret overfalde, red.), fordi
 F1-dækkene simpelthen ikke er
 > oppe i de samme temperaturer, og derved har de heller ikke har samme
 > vedhæftningsevne. Og derfor duer F1 ikke om vinteren.
 Som jeg har sagt før, så handler den her snak ikke om, hvorvidt F1-dækkene
 er så gode som på en varm sommerdag - for det er det ikke.
 Snakken har handler om, hvorvidt dækket er ringere ved for eksempel 0
 grader, end et vinterdæk, og det ved du ikke med sikkerhed. Du tror det - og
 jeg tror det ikke.
 >> Jeg refererer direkte fra Færdselsstyrelsen - forstår du ikke, at
 >> jeg tillægger det en vis vægt, indtil jeg ser dokumentation for
 >> andet...?
 > Nej, dét forstår jeg ikke, når flere drivere hér i gruppen netop
 > fortæller noget andet.
 Det er muligt, du finder det respektløst, men jeg stoler ikke på, folks
 "fornemmelser", når det i den grad strider mod de mange undersøgelser, der
 refereres til i notatet fra Fædselsstyrelsen. Også selvom undersøgelsen ikke
 gælder dæk bredere end 195. Jeg havde i mit indslag tænkt mig at nævne
 forbeholdet for brede dæk, men fik at vide at det kun spillede en rolle i
 sne og på is.
 > OG som du ved af diverse tests i udenlandske blade, er der stor
 > forskel på et givent dæks evner - ift. breden. Et givent dæk kan være
 > smaddergodt i een størrelse (f.eks. 195) og "ringe" i en anden (225).
 > Det er facts - intet andet, og det må særligt du da vide...
 Det ved jeg, som du ved, også godt. Spørgsmålet er, om det ændrer SÅ meget,
 at det ændrer 100 % på konklusionerne for samtlige undersøgelser af smallere
 dæk, når Færdselsstyrelsen samtidig siger, at det stadig kun spiller en
 rolle på sne og is.
 > På dén baggrund fatter jeg ikke din holdning og "mistro" samt de gamle
 > spørgsmål, som denne tråd igen afspejler.
 Ok - så synes jeg, du skulle ringe til dækekspert og ingeniør Victor
 Hollnagel fra Færdselsstyrelsen, når telefonerne åbner om lidt - klokken
 09.00. Telefonnummeret er: 33 32 35 34.
 Hvis han stadig siger det samme, som han fortalte fotografen og
 undertegnede, sidst jeg så ham, og du stadig tror på at vinterdæk er bedst
 på tør vej, opfatter jeg DIG som mistroisk.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                      Mogens Knudsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  09-12-03 09:39 |  
  |   
            On Tue, 9 Dec 2003 08:47:24 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 
 >Som jeg har sagt før, så handler den her snak ikke om, hvorvidt F1-dækkene
 >er så gode som på en varm sommerdag - for det er det ikke.
 >Snakken har handler om, hvorvidt dækket er ringere ved for eksempel 0
 >grader, end et vinterdæk, og det ved du ikke med sikkerhed. Du tror det - og
 >jeg tror det ikke.
 
 Jeg har konstateret det - dér er forskellen!
 
 >Det er muligt, du finder det respektløst, men jeg stoler ikke på, folks
 >"fornemmelser", når det i den grad strider mod de mange undersøgelser, der
 >refereres til i notatet fra Fædselsstyrelsen. 
 
 Som tidligere nvænt støtter jeg mig hellere til forburger end til
 teoretiske undersøgelser, når jeg skal skaffe information om noget.
 Især når forbrugerne er "Nørder" (venligt ment), som herinde.
 
 Din bemærkning deklassificerer nogle skribenter herinde, må jeg nok
 sige - nok i kanten af respektløshed, og nu kender jeg dig jo under
 private former, hvor netop dén slags ikke er tilfældet ift. din
 person!
 
 >Også selvom undersøgelsen ikke gælder dæk bredere end 195. 
 >Jeg havde i mit indslag tænkt mig at nævne forbeholdet for brede dæk, 
 >men fik at vide at det kun spillede en rolle i sne og på is.
 
 I DK har de slet ikke forstand eller fornemmelse for dæk på samme måde
 som i Tyskland. Det er hér den fri hstighed kommer til udtryk hvis du
 forstår?
 
 >Det ved jeg, som du ved, også godt. Spørgsmålet er, om det ændrer SÅ meget,
 >at det ændrer 100 % på konklusionerne for samtlige undersøgelser af smallere
 >dæk, når Færdselsstyrelsen samtidig siger, at det stadig kun spiller en
 >rolle på sne og is.
 
 Jeg forstår ikke helt ovenstående:
 Hvis dækbredde har indflydelse på tør overflade, hvorfor skulle det så
 ikke have det ift. andre overflader?
 Hvorfor kører rallybiler, som skal fremad hurtigst muligt, på samlle
 dæk? - det samme gælder i princippet for Paris-Dakar-biler...
 
 >Ok - så synes jeg, du skulle ringe til dækekspert og ingeniør Victor
 >Hollnagel fra Færdselsstyrelsen, når telefonerne åbner om lidt - klokken
 >09.00. Telefonnummeret er: 33 32 35 34.
 >Hvis han stadig siger det samme, som han fortalte fotografen og
 >undertegnede, sidst jeg så ham, og du stadig tror på at vinterdæk er bedst
 >på tør vej, opfatter jeg DIG som mistroisk.
 
 Fair nok.
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                                       Jan W Nielsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-12-03 09:56 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Din bemærkning deklassificerer nogle skribenter herinde, må jeg nok
 > sige - nok i kanten af respektløshed, og nu kender jeg dig jo under
 > private former, hvor netop dén slags ikke er tilfældet ift. din
 > person!
 Det er jeg glad for, du siger.
 Jeg mener det BESTEMT ikke respektløst, når jeg siger, at jeg ikke har stor
 tiltro til folks fornemmelser i forhold til regulære undersøgelser. Det
 gælder også min egen fornemmelse for for eksempel bilers hurtighed.
 Er R32´eren hurtigere end Volvo S60 R...?
 Jeg husker det sådan - men det er jo nok alligevel ikke tilfældet.
 > I DK har de slet ikke forstand eller fornemmelse for dæk på samme måde
 > som i Tyskland. Det er hér den fri hstighed kommer til udtryk hvis du
 > forstår?
 Jeg er ikke helt med på den der med, at de herhjemme ikke har forstand på
 dæk - det er mit indtryk, at "eksperterne" udveksler erfaringer på tværs af
 landegrænser - som indenfor de fleste faglige discipliner.
 Jeg har netop sendet Victor Hollnagel en mail - så må vi se, hvad han
 svarer. Jeg ved ikke, om han er på arbejde i dag.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                                        Mogens Knudsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  09-12-03 10:37 |  
  |  
 
            On Tue, 9 Dec 2003 09:56:06 +0100, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >Er R32´eren hurtigere end Volvo S60 R...?
 Set i bakspejlet og med SÅ mange dage imellem test'ene er dét
 spørgsmål ikke nemt at besvare. Jeg har ikke kigget på nettet eller i
 "bogen", men jeg opfatter klart R32, som den hurtigste   
>Jeg husker det sådan - men det er jo nok alligevel ikke tilfældet.
  :)
 >Jeg er ikke helt med på den der med, at de herhjemme ikke har forstand på
 >dæk - det er mit indtryk, at "eksperterne" udveksler erfaringer på tværs af
 >landegrænser - som indenfor de fleste faglige discipliner.
 >Jeg har netop sendet Victor Hollnagel en mail - så må vi se, hvad han
 >svarer. Jeg ved ikke, om han er på arbejde i dag.
 OK
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            René Lønstrup (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Lønstrup | 
  Dato :  07-12-03 23:39 |  
  |  
 
            jan wrote:
 > det er jo tydeligt at mærke forskel på
 > bilens opførelse med og uden vinterdæk allerede nu
 Jep - og jeg savner mine sommerdæk   
(hint: min bil står bedre fast på sommerdækkene end på vinterdækkene i det
 vejr vi har får tiden)
 -- 
 Mvh  René Lønstrup
 min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
 min web:  http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:42 |  
  |   
            René Lønstrup wrote:
 
 > (hint: min bil står bedre fast på sommerdækkene end på vinterdækkene
 > i det vejr vi har får tiden)
 
 Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget komfortable -
 men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu kører
 på skøjter.
 
 --
 Jan W Nielsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              jan@stevns.net (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-12-03 23:46 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget komfortable -
 >men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu kører
 >på skøjter.
 Defekt chauffør ?
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:52 |  
  |  
 
            jan@stevns.net wrote:
 >> Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget
 >> komfortable - men de kører som en fuld, handicappet mand, der har
 >> spist svampe og nu kører på skøjter.
 > Defekt chauffør ?
 Kan ikke altid afvises..   
--
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                jan@stevns.net (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-12-03 23:55 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >> Defekt chauffør ?
 >Kan ikke altid afvises..   
hva' pokker - det du ikke rammer på udvejen, kan du jo sigte efter på
 hjemvejen ;)
 (lettere omskrivning af enøjet)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:58 |  
  |  
 
            jan@stevns.net wrote:
 >>> Defekt chauffør ?
 >> Kan ikke altid afvises..   
> hva' pokker - det du ikke rammer på udvejen, kan du jo sigte efter på
 > hjemvejen ;)
 > (lettere omskrivning af enøjet)
 Dén fangede jeg godt..   
--
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Uffe Bærentsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  08-12-03 00:08 |  
  |   
            
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:fcb7tvcggplkqci9shjrl4fmsdhijjv32l@dtext2.news.tele.dk...
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 >
 > >Jep - de skæreskiver som jeg kører på nu (185/65R14) er meget
 komfortable -
 > >men de kører som en fuld, handicappet mand, der har spist svampe og nu
 kører
 > >på skøjter.
 >
 > Defekt chauffør ?
 Husk nu på, at Jan vitterlig ER defekt i denne tid, den stakkel   
Men om det nu også påvirker hans kørsel SÅ meget ved jeg nu ikke.
 Ellers er mine erfaringer:
 Pigdæk er noget "##¤%&&¤#¤ når det ikke er is.
 Gode lameldæk, gode 'allround'.
 og sidst men ikke mindst:
 Sund fornuft = forsigtig kørsel, er ekstra godt i denne kolde tid   
På Grønland kørte vi btw. kun på grovmønstrede sommerdæk, også når
 temperaturen kom ned på 40 minusgrader.
 Men der var ikke tale om kørsel på is, kun på fastkørt sne.
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leonard (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  07-12-03 23:00 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sand. (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  07-12-03 23:14 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Mark Sandberg (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mark Sandberg | 
  Dato :  07-12-03 23:45 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen"  skrev i en meddelelse:
 > Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode
 sommerdæk
 > bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader.
 > (blot ikke på is og sne)
 Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
 vinterdæk.
 Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes anvendelse.
 Useriøs journalistik Jan, om igen   
/Mark.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (07-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-12-03 23:54 |  
  |  
 
            Mark Sandberg wrote:
 >> Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm. gode
 >> sommerdæk bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er
 >> under 7 grader. (blot ikke på is og sne)
 > Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
 > vinterdæk.
 Det BURDE det jo være - men ikke ifølge de producenter, der lever af at
 sælge dækkene til dig.
 > Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes
 > anvendelse.
 Jo, bestemt. Jeg nævner det da også ofte. Blot slår jeg "hårdt ned" på den
 forkerte påstand om temperaturen.
 Useriøs journalistik Jan, om igen   
Hérinde skriver jeg jo kun for fornøjelsens skyld..    Det er sgutte
 journalistik..   
--
 Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           TGD (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  08-12-03 03:43 |  
  |   
            
"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd3ad2b$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 <KLIP>
 > Den lille undtagelse du nævner i parents, er vel hele formålet med
 > vinterdæk.
 > Men det er jo ikke interessant i dine angreb på vinterdækkenes anvendelse.
 > Useriøs journalistik Jan, om igen   
Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-12-03 09:45 |  
  |  
 
            TGD wrote:
 > Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?
 AAhh...
 Jeg er 110 % med på den der med at vi ikke har ret meget sne herhjemme - men
 amternes vejservice, der fører statistik regner med omkirng 3 uger om året.
  
--
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Martin Sand. (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  08-12-03 20:29 |  
  |   
            TGD wrote:
 > Skal vi så ikke også huske på at vi har sne og is 7 dage om året?
 
 Gælder pletvis glatte veje ikke? Her i det mørke jylland falder
 temeperaturen over 5 grader når man kører gennem skovstrækninger inde i
 landet osv. Det er RET ubehageligt at skøjte rundt fordi man pludselig
 opdager at der var PLETVIS glat på strækningen. Så du kan vist godt gange
 dit tal med 10 når pletvis glatte veje skal tælles med.
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Præstegaard (08-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Præstegaard | 
  Dato :  08-12-03 00:36 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 > Rom blev imidlertid heller ikke bygget på en dag,
 >
 De mangler stadig parkeringspladser.
 
 mvh
 Henning
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-12-03 10:54 |  
  |   
            
Dette indlæg er ikke sendt i går, den 19. december, som det ellers fremgår af 
 Autoatlas.
 Det er sendt for længe siden - besynderligt.
 Jan W Nielsen
 -- Sendt via  http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
 -- Vis din bil frem på  http://www.bilgalleri.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |