| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Automatisk mellemgas?!? Fra : TomCK | 
  Dato :  09-12-03 13:10 |  
  |  
 
            Hej,
 I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig lidt,
 at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
 mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne i
 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda
 lidt først. Sættes i frigear kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm
 efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang for
 livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse
 garagen op   
Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget med
 miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
 forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
 Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar, at
 jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel" for
 moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.
 mvh
    TomCK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Tom (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom | 
  Dato :  09-12-03 13:29 |  
  |   
            
> I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 > kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig
 lidt,
 > at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
 > mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne
 i
 > 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda
 > lidt først. Sættes i frigear kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm
 > efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang
 for
 > livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse
 > garagen op   
> Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 > almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 > Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
 med
 > miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
 > forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
 > Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar,
 at
 > jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel"
 for
 > moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.
 Det er en dårlig motorstyring hvis ikke der ligefrem er fejl i
 motorstyringen. Skulle der være fejl i styringen så vil benzinforbruget også
 være stort.
 Det er da muligt det er normalt for en sonata men jeg ville ikke leve med
 det. Min Sierra lavede det samme men det var fordi at lambdasonden var
 defekt.
 Mondeo'en har dog liiidt af det samme, fordi den skal bruge et ½ sekund før
 den går ned i omdrejninger når man skifter gear og motoren er kold, men ved
 varm motor er motorstyringen ok.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens Knudsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  09-12-03 14:08 |  
  |  
 
            On Tue, 9 Dec 2003 13:29:29 +0100, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 >> I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 >> kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig
 >> lidt, at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
 >> mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne
 >> i 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. 
 >Det er en dårlig motorstyring hvis ikke der ligefrem er fejl i
 >motorstyringen.
 Tror jeg ikke Toyota-folket vil give dig ret i. En Carina/Corolla 1.6
 gør det samme. Pisse irriterende   
>> Nogle gange stiger de endda lidt først. Sættes i frigear kan det ske, at 
 >> den gasser op til 2000 rpm efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder 
 >> til normal tomgang. 
 Dét er så til gengæld en fejl!
 >> Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 >> almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 >> Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
 >> med miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
 >> forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
 Miljø'et var forklaringen hos Toyota, da jeg spurgte "sidst". 
 Jeg har jo kørt Corolla 1.6 i flere år   
>> Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar,
 >> at jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel"
 >> for moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.
 Yes, yes - en ganske anden oplevelse
 Jeg kan så fortælle dig, at min '95 Alfa Romeo 164 Q4 gør det samme 
 (holder gassen et splitsekund)
 Din bil: Der må være noget, som går galt ifm. "opgasningen" - det må
 værkstedet se på, IMO...
 /Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            René Lønstrup (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Lønstrup | 
  Dato :  09-12-03 14:26 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > Tror jeg ikke Toyota-folket vil give dig ret i. En Carina/Corolla 1.6
 > gør det samme.
 Gør de? I hvilke årgange? Jeg har (udfra hukommelsen) haft lejlighed til at
 køre i en '03 Yaris D-4D, en '02 Corolla 1,6i, en '90 Corolla 1,3i 12v, en
 '88 Corolla 1,3 12v (karb.), en '87 Camry 1,8 (karb.), en '86 Carina II 2,0
 Diesel, min hedengangne '86 Celica 1,6i og min '85 MR2 1,6i. Jeg syntes ikke
 at have bemærket det i nogle af ovenstående. Ihvertfald ikke i det tidsrum
 der er tale om (1/2-1 sek). Men det kan da være at "problemet" har været
 mere udtalt i nogle mellemliggende årgange/modeller..
 -- 
 Mvh  René Lønstrup
 min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
 min web:  http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens Knudsen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  09-12-03 14:43 |  
  |  
 
            On Tue, 9 Dec 2003 14:25:40 +0100, "René Lønstrup"
 <news@rel6+1star.dk> wrote:
 >Gør de? I hvilke årgange? Jeg har (udfra hukommelsen) haft lejlighed til at
 >køre i en '03 Yaris D-4D, en '02 Corolla 1,6i, en '90 Corolla 1,3i 12v, en
 >'88 Corolla 1,3 12v (karb.), en '87 Camry 1,8 (karb.), en '86 Carina II 2,0
 >Diesel, min hedengangne '86 Celica 1,6i og min '85 MR2 1,6i. Jeg syntes ikke
 >at have bemærket det i nogle af ovenstående. Ihvertfald ikke i det tidsrum
 >der er tale om (1/2-1 sek). Men det kan da være at "problemet" har været
 >mere udtalt i nogle mellemliggende årgange/modeller..
 '84 Corolla DX 1.6 4-dørs sedan   
/Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Weis (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  09-12-03 21:26 |  
  |   
            
 "René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message
 news:3fd5cd4b$0$24833$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Mogens Knudsen wrote:
 > > Tror jeg ikke Toyota-folket vil give dig ret i. En Carina/Corolla 1.6
 > > gør det samme.
 >
 > Gør de? I hvilke årgange? Jeg har (udfra hukommelsen) haft lejlighed til
 at
 > køre i en '03 Yaris D-4D, en '02 Corolla 1,6i, en '90 Corolla 1,3i 12v, en
 > '88 Corolla 1,3 12v (karb.), en '87 Camry 1,8 (karb.), en '86 Carina II
 2,0
 > Diesel, min hedengangne '86 Celica 1,6i og min '85 MR2 1,6i. Jeg syntes
 ikke
 > at have bemærket det i nogle af ovenstående. Ihvertfald ikke i det tidsrum
 > der er tale om (1/2-1 sek). Men det kan da være at "problemet" har været
 > mere udtalt i nogle mellemliggende årgange/modeller..
 
 Både min Corolla 1.3 DX fra '85 og min Carina II 2.0 GLi fra '88 havde en
 lille tøven når gassen blev sluppet.
 Det var en (udramatisk) overraskelse i forhold til mine forældres tidligere
 biler (Fiat, Simca, Ford)
 
 mvh
 Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sonil (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sonil | 
  Dato :  09-12-03 13:43 |  
  |   
            > Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 > almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 
 Sådan en gang pis.
 Ud til ham og bed ham om at udbedre problemet.
 
 Mvh
 Søren
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Janus (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus | 
  Dato :  09-12-03 14:38 |  
  |  
 
            Jeps vores accent gør det samme dog går ikke ligefrem op i omdrejningerne.
 Tror di ikke det er fordi motoren er kold og der er chocker på at den lige
 stiger lidt?
 vh Janus
 "TomCK" <invalid@nospam.dk> wrote in message
 news:br4e35$28b901$1@ID-171262.news.uni-berlin.de...
 > Hej,
 >
 > I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 > kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig
 lidt,
 > at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
 > mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne
 i
 > 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda
 > lidt først. Sættes i frigear kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm
 > efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang
 for
 > livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse
 > garagen op   
> Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 > almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 > Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
 med
 > miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
 > forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
 > Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar,
 at
 > jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel"
 for
 > moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.
 >
 > mvh
 >    TomCK
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           TomCK (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TomCK | 
  Dato :  09-12-03 14:41 |  
  |  
 
            OK - tak til alle bidrag-ydere.
 Opgasningen fra tomgang har jeg kun oplevet med sikkerhed ved den ene
 lejlighed, hvor jeg var stået ud for at åbne garageporten under den lokale
 orkan lørdag nat. Og
 når man har Stephen King's "Christine" liggende på natbordet, så skal der
 ikke så meget til af den slags, før....gyyys   
I andre tilfælde kan det jo strengt taget skyldes, at jeg ikke just bruger
 str. "small" i sko, og er vant til lidt mere plads i fodrummet... Det kan
 dog ikke udgøre hele forklaringen.
 Jeg vil nævne det ved 1. service, men jeg kan forstå på de forskellige
 indlæg, at lidt forsinket speederslip ikke er noget særsyn.
 mvh
    TomCK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sand. (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sand. | 
  Dato :  09-12-03 18:45 |  
  |   
            TomCK wrote:
 > I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 > kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det
 > mig lidt, at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også
 > hører automatisk mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til
 > at holde omdrejningerne i 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet
 > speederen. Nogle gange stiger de endda lidt først. Sættes i frigear
 > kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm efter 5-10 sekunder,
 > hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang for livet første
 > gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse garagen op
 [...]
 
 Tillykke med bilen. Jeg har kørt i en Citroen Xsara 1,6 16V årg. 2001 som
 steg 500 o/m i ca. 1-2 sekunder når man koblede ud - dog mest udtalt i 1. og
 2. gear. Jeg fik den forklaring, at det var for at forbrænde overskydende
 benzin så det ikke kom uforbrændt ned i katalysatoren. Jeg har lige købt en
 ny Golf 2,0 som ikke har de "problemer". Meget lækker motorgang selv ved
 koldstart.
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holten (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holten | 
  Dato :  09-12-03 19:27 |  
  |   
            
"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:br4e35$28b901$1@ID-171262.news.uni-berlin.de...
 > Hej,
 >
 > I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
 > kilometer på bagen....
 Til lykke med den
 Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig lidt,
 > at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
 > mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne
 i
 > 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda
 > lidt først.
 Min far har en magen til dog fra 2001.
 Han har nu kørt snart 150.000 km i den, og den har nøjagtig samme fænomen
 som din.
 Værkstedet har intet kunne stille op, og når man snakker med andre folk med
 samme vogn er problemet det samme.
 Det skal nok være sådan på sådan en koreaner.
  Sættes i frigear kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm
 > efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang
 for
 > livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse
 > garagen op   
Jep samme problem på min fars; troede først kølekompressoren var problemet,
 men den gør det også uden tilkoblet A/C.
 > Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
 > almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
 > Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
 med
 > miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
 > forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
 Nææ, giv koreanerne skylden.
 > Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar,
 at
 > jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel"
 for
 > moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.
 Sælg lortet og køb en gl. dieselhund, det ved man hvad er    )
 MVH
 Holten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Olesen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olesen | 
  Dato :  09-12-03 19:54 |  
  |   
            
 "TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:br4e35$28b901$1@ID-171262.news.uni-berlin.de...
 
 > Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
 med
 > miljøet".
 
 En Mazda 323 Fuschia ejer fik at vide, den holdt omdrejningerne
 en smule, så gearskiftningen gik mere 'smertefrit'...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (09-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  09-12-03 19:55 |  
  |   
            Det med at omdrejningene stiger til 2000 omd. efter et stykke tid, gjorde
 min Berlingo også dengang at stepmotoren til tomgangsreguleringen var
 defekt.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |