| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Diesel mirakelmiddel? Fra : Jasper Norman | 
  Dato :  10-12-03 01:56 |  
  |   
            Hej.
 
 Så lige i A-Z at de havde et eller andet til at proppe ned sammen med
 dieselen når man tanker. Det skulle efter sigende give "renere motor", bedre
 økonomi, mmm. Nogen der har gode erfaringer med dette, eller er det ligesom
 med Shell´s "super benzin"
 
 Var lige ved at hoppe på den, da jeg jo vil det bedste for min stakkels
 TDi´er.
 
 Mvh
 
 Jasper
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           lars (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : lars | 
  Dato :  10-12-03 09:29 |  
  |   
            Hej Jesper
 
 Dette emne er evigt tilbagevendende, prøv fx at læse motoer sektionen i JP
 om søndagen de har også dette emne fremme ca 1-2 gange årligt. De skriver
 det samme som jeg selv har fundet frem til, nemlig at alle disse produkter
 er spild af penge.
 Ved et af produkterne var jeg endda så uheldig at det satte så meget skidt
 og lort på dyserne i min dieselbil at jeg måtte rense dem, hvilket jeg
 ellers kun meget sjældent gør.
 Husk at det som er vigtigt når vi snakker dieselmotorer er cedartallet og
 mange produkter "påstår" at de kan hæve dette tal. Dette tal kan
 sammenlignes med oktantallet for bensin, men det er alt sammen fup og
 svindel. Dem som påstår noget andet er sikkert dem som sælger de pågældende
 produkter.
 Jeg har aldrig set en videnskabeligt test foretaget af et anerkendt dansk
 analyseinstitut som fx Teknologisk institut. Der viser at et bestemt produkt
 kan forbedre kvaliteten af diesel. Dette gælder iøvrigt også for produkter
 til at hælde i bensinen, eller forskellige aparater til at sætte på fx
 bensinslagen.
 
 Hvis du vil have mere skub i din tdi'er, så er vejen frem chiptuning, det
 hjælper. Men pas på med at få det lavet hos nogle amatører for så får du
 smadret din motor.
 
 
 Lars
 
 
 "Jasper Norman" <ahrensbach_fjern_dette_@tele2adsl.dk> wrote in message
 news:5buBb.716$2q6.552@news.get2net.dk...
 > Hej.
 >
 > Så lige i A-Z at de havde et eller andet til at proppe ned sammen med
 > dieselen når man tanker. Det skulle efter sigende give "renere motor",
 bedre
 > økonomi, mmm. Nogen der har gode erfaringer med dette, eller er det
 ligesom
 > med Shell´s "super benzin"
 >
 > Var lige ved at hoppe på den, da jeg jo vil det bedste for min stakkels
 > TDi´er.
 >
 > Mvh
 >
 > Jasper
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           phk (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : phk | 
  Dato :  10-12-03 11:55 |  
  |   
            
 "lars" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fd6d917$0$95012$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Hvis du vil have mere skub i din tdi'er, så er vejen frem chiptuning, det
 > hjælper. Men pas på med at få det lavet hos nogle amatører for så får > du
 > smadret din motor.
 
 Sådan set ikke forstået.
 
 En diesel kan ikke få for lidt benzin lige som en benzinbil.
 En diesel har en max begrænsning i antallet af HK, begrænset af bl.a.
 dieselpumpen. Dér kan heller ikke gå noget galt.
 
 Såhh hvad mener du? ;)
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Mortensen (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Mortensen | 
  Dato :  10-12-03 11:58 |  
  |   
            > Sådan set ikke forstået.
 >
 > En diesel kan ikke få for lidt benzin lige som en benzinbil.
 > En diesel har en max begrænsning i antallet af HK, begrænset af bl.a.
 > dieselpumpen. Dér kan heller ikke gå noget galt.
 >
 > Såhh hvad mener du? ;)
 
 Kan vi ikke lige få uddybet hvorfor en dieselbil ikke kan få for lidt
 brændstof?
 
 Henrik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Karsten Andersen (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  10-12-03 14:55 |  
  |  
 
            Wed, 10 Dec 2003 11:58:10 +0100, skrev Henrik Mortensen, på 14 linier,
 i <br6u7k$1i75$1@news.cybercity.dk>, :
 >> Sådan set ikke forstået.
 >>
 >> En diesel kan ikke få for lidt benzin lige som en benzinbil.
 >> En diesel har en max begrænsning i antallet af HK, begrænset af bl.a.
 >> dieselpumpen. Dér kan heller ikke gå noget galt.
 >>
 >> Såhh hvad mener du? ;)
 >
 >Kan vi ikke lige få uddybet hvorfor en dieselbil ikke kan få for lidt
 >brændstof?
 sikkert fordi en diesel ikke får tædingsbanken   
Hvis den får forlidt går den jo bare ud 
 Et bestemt  blandingsforhold er ikke noget en diesel bruger.
 -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik Mortensen (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Mortensen | 
  Dato :  10-12-03 15:25 |  
  |  
 
            > >Kan vi ikke lige få uddybet hvorfor en dieselbil ikke kan få for lidt
 > >brændstof?
 >
 > sikkert fordi en diesel ikke får tædingsbanken   
> Hvis den får forlidt går den jo bare ud
 > Et bestemt  blandingsforhold er ikke noget en diesel bruger.
 >
 Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
 hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
 ladetryk selvf.
 Er faktiskt ikke helt 100% klar over hvorvidt der justeres på
 indsprøjtningstidspunktet eller mængden, eller begge dele. Midt umiddelbare
 bud er begge dele.
   Nej selvf. tændingsbanker en diesel ikke, men derfor kan trykket godt
 blive for stort alligevel.
 Henrik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               jan@stevns.net (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  10-12-03 21:25 |  
  |  
 
            "Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev :
 >Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
 >hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
 >ladetryk selvf.
 Jeg er ikke sikker ....  en diesel er jo kvantitativt reguleret
 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Karsten Andersen (10-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  10-12-03 21:42 |  
  |  
 
            Wed, 10 Dec 2003 15:25:22 +0100, skrev Henrik Mortensen, på 22 linier,
 i <br7ac7$24k1$1@news.cybercity.dk>, :
 >Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
 >hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
 >ladetryk selvf.
 Næ der sker bare ikke noget.
 Andet end en bedre udnyttelse af det samme Diesel.
 dvs du laver en mere mager blanding som er mere efektiv.
 og giver lidt bedre ydelse, man ja for og få extrem bedre ydelse
 smider man mere diesel ind (chiptuning feks)
 >   Nej selvf. tændingsbanker en diesel ikke, men derfor kan trykket godt
 >blive for stort alligevel.
 ja som på alle andre motore, men ved for meget diesel
 Så lukker du bare lidt sort røg ud   
-- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |