| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Mazda 323 1,3 Fra : mikkel paulsen | 
  Dato :  11-12-03 00:10 |  
  |   
            hej 
 en af mine venner har købt en mazda, tror den er fra 92 eller noget,
 den har ca kørt 25000 km han gav 24000 for den, er det dyrt?
 nå men til sagen, han har nu kørt i den i ca 6mdr, og gearkassen har
 altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
 SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved
 noget.....
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           bme (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  11-12-03 12:43 |  
  |   
            
 > en af mine venner har købt en mazda, tror den er fra 92 eller noget,
 > den har ca kørt 25000 km han gav 24000 for den, er det dyrt?
 
 svært at sige, har den godt nok kun kørt 25.000 km??
 
 
 > nå men til sagen, han har nu kørt i den i ca 6mdr, og gearkassen har
 > altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
 > SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved
 > noget.....
 
 Jamen så har i ikke spurgt herinde.
 
 Den skal ikke skratte i 2. gearet, syncromeshen er sikkert slidt op.
 Om der skal gøres noget ved det, tja kan han leve med lyden og risikoen for
 at gearkassen på et tidspunkt går helt i smadder, så kører han da bare
 videre. Personligt ville jeg dog nok få monteret en ombytningsgearkasse
 eller en brugt gearkasse.
 
 Men  han må da have noget garanti eller hvad (men det er sikkert for sent
 nu, i skulle have reageret med det samme) Som udgangspunt har han 2 års
 reklamationsret, hvor forhandleren skal påvise at fejlen ikke var tilstede
 de første 6 mdr. hvilket i praksis vil sige at det virker som en garanti de
 første 6 mdr. Derefter er det din ven som skal påvise at der var noget galt
 på leveringstidspunktet, hvilket kan blive svært da i ikke har reageret før
 nu.
 
 /bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           mikkel paulsen (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : mikkel paulsen | 
  Dato :  11-12-03 21:52 |  
  |  
 
            > svært at sige, har den godt nok kun kørt 25.000 km??
 Ej det er min fejl der mangler selvfølgeligt et nul 250.000km   
> Personligt ville jeg dog nok få monteret en ombytningsgearkasse
 > eller en brugt gearkasse.
 Ombytningsgearkasse? hvad mener du med det...
 Kan det betale sig? og hvorlangt kan den køre med skratten? at få
 lavet noget på gearkassen koster da kassen ik? hvad tror du prisen vil
 være....
 ja desværre købte han den i marts sidste år så de 6 mdr er gået :( 
 1000 tak for hjælpen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  13-12-03 09:18 |  
  |  
 
            mikkel paulsen wrote:
 > Ombytningsgearkasse? hvad mener du med det...
 > Kan det betale sig?
 Nej, da.
 > hvorlangt kan den køre med skratten?
 Måske 200.000 km mere.
 > at få
 > lavet noget på gearkassen koster da kassen ik?
 Jo, absolut.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter J (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter J | 
  Dato :  11-12-03 22:44 |  
  |   
            
 
 
 
 "mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:a7ec204f.0312101509.27dd3f4d@posting.google.com...
 > hej
 > en af mine venner har købt en mazda, tror den er fra 92 eller noget,
 > den har ca kørt 25000 km han gav 24000 for den, er det dyrt?
 > nå men til sagen, han har nu kørt i den i ca 6mdr, og gearkassen har
 > altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
 > SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved
 > noget.....
 
 Hej !
 
 Med forbehold for de skrevne antal km...... Lyder det gevaldigt som om det
 er syncromeshen til andet gear, der synger på sidste vers... Er stødt på det
 en del gange med ældre biler med mange km på klokken.... Problemet opstår
 som oftest fordi der er blevet taget rigeligt hårdt i pinden, specielt ved
 nedgearinger (Fx. ved at hive i 2. gear ved en 60-70 km/t.) Det kan undgås
 ved at bruge dobbelt udkobling og skifte meeeeeeeeeeeget langsomt.... Eller
 finde en ny (brugt) gearkasse ved huggeren. Til en Mazda anno 92 må den være
 til at betale. Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
 de så vil "synge" af Hel**** til, fordi de ikke "passer" med de der er i
 gearkassen i forvejen ..
 
 VenHils
 Peter
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           bme (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  12-12-03 10:29 |  
  |   
            
 "Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
 > de så vil "synge" af Hel**** til, fordi de ikke "passer" med de der er i
 > gearkassen i forvejen ..
 >
 
 hva' mener du?? Vil gearkassen synge hvis man skifter syncromesher?? kan du
 ikke lige uddybe hvad det er der gør at en gearkassen skulle synge hvis den
 blev renoveret.
 
 /bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter J (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter J | 
  Dato :  12-12-03 10:57 |  
  |   
            
"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
 news:brc1o0$3qn$1@sunsite.dk...
 >
 > "Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
 > > de så vil "synge" af Hel**** til, fordi de ikke "passer" med de der er i
 > > gearkassen i forvejen ..
 > >
 >
 > hva' mener du?? Vil gearkassen synge hvis man skifter syncromesher??
 Hvis du skifter alle syncromeshringene vil den ikke synge, men det store
 spørgsmål er om det kan svare sig at reparere på en relativt gammel
 gearkasse. Der er et hav at gamle 323-dele hos huggerne landet over. Jeg
 havde selv en 323 ´79 for år tilbage. Den fejlede ikke en skid i teknikken,
 men rådnede op for et godt ord.... Jeg kunne få tekniske dele til den så det
 væltede ud af knaphullerne, mens den var nærmest umulig at skaffe pladedele
 til, med mindre jeg købte dem nye ved forhandleren
    kan du
 > ikke lige uddybe hvad det er der gør at en gearkassen skulle synge hvis
 den
 > blev renoveret.
 Kan ikke sætte pegefingeren præcist på hvad det er der gør det, men hvis man
 renoverer, skal det være hele kassen, og ikke kun noget af den. Alle
 syncromeshringene eller ingen af dem - Hvis du kun skifter dem til et gear,
 vil det være helt nye dele der skal arbejde sammen med meget gamle dele med
 meget larm til følge. Mit råd er at I finder en brugt gearkasse og smider
 den i. En søgning på  www.dataophug.dk åbner for 205 5-trins gearkasser
 fordelt over hele landet.... IMO bliver det for dyrt og besværligt at skille
 den gamle ad og renovere den, frem for at finde een hos huggeren og smide
 den i potten...
 > /bo
 >
 VenHils
 Peter
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             bme (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  12-12-03 11:51 |  
  |   
            
>
 > Hvis du skifter alle syncromeshringene vil den ikke synge,
 ok,
 >men det store
 > spørgsmål er om det kan svare sig at reparere på en relativt gammel
 > gearkasse. Der er et hav at gamle 323-dele hos huggerne landet over. Jeg
 > havde selv en 323 ´79 for år tilbage. Den fejlede ikke en skid i
 teknikken,
 > men rådnede op for et godt ord.... Jeg kunne få tekniske dele til den så
 det
 > væltede ud af knaphullerne, mens den var nærmest umulig at skaffe
 pladedele
 > til, med mindre jeg købte dem nye ved forhandleren
 det synspunkt kan jeg sagtens følge, mit spørgsmål gik mere generelt på
 gearkasserenovering. (der findes jo nogle mærker hvor en ombytter kan være
 svær at skaffe)
 >
 > Kan ikke sætte pegefingeren præcist på hvad det er der gør det, men hvis
 man
 > renoverer, skal det være hele kassen, og ikke kun noget af den. Alle
 > syncromeshringene eller ingen af dem - Hvis du kun skifter dem til et
 gear,
 > vil det være helt nye dele der skal arbejde sammen med meget gamle dele
 med
 > meget larm til følge. Mit råd er at I finder en brugt gearkasse og smider
 > den i. En søgning på  www.dataophug.dk åbner for 205 5-trins gearkasser
 > fordelt over hele landet.... IMO bliver det for dyrt og besværligt at
 skille
 > den gamle ad og renovere den, frem for at finde een hos huggeren og smide
 > den i potten...
 Det vil helt klart være en billigere løsning at skaffe en ombytter (evt. med
 noget garanti) og så smide den på bilen, de må kunne fås billigt når der
 findes så mange.
 /bo
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thunderbird [7100] (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] | 
  Dato :  12-12-03 13:23 |  
  |   
            On Thu, 11 Dec 2003 22:44:08 +0100, "Peter J" <peju1@yahoo.com> wrote:
 
 >Med forbehold for de skrevne antal km...... Lyder det gevaldigt som om det
 >er syncromeshen til andet gear, der synger på sidste vers... Er stødt på det
 >en del gange med ældre biler med mange km på klokken.... Problemet opstår
 >som oftest fordi der er blevet taget rigeligt hårdt i pinden, specielt ved
 >nedgearinger (Fx. ved at hive i 2. gear ved en 60-70 km/t.) Det kan undgås
 >ved at bruge dobbelt udkobling og skifte meeeeeeeeeeeget langsomt.... Eller
 
 Dobbelt udkobling?. hvad pokker dækker det over? vil egt også gerne have
 en grundig beskrivelse af hvordan at det skal gøres?.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            bme (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  12-12-03 14:33 |  
  |   
            >
 > Dobbelt udkobling?. hvad pokker dækker det over? vil egt også gerne have
 > en grundig beskrivelse af hvordan at det skal gøres?.
 
 2 gange udkobling hvor der i første skridt kobles ud, bilen sættes i
 frigear, der kobles til (plus et dap på gaspedalen), der kobles ud igen,
 bilen sættes i næste gear, og der kobles ind igen. Pointen er at opnå samme
 hastighed på akslerne i gearkassen, således at syncromeshens funktion
 erstattes.
 
 /bo
 Som blev tvunget til at bruge dobbelt udkobling ved nedgearing i en MB
 911/1113.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Birger Møller (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Birger Møller | 
  Dato :  12-12-03 15:53 |  
  |   
            Den var lidt hurtig.:
 Dobbelt udkobling er to ting.
 1. Hvis du skal i højere gear.: Kobling ud-sæt i frigear-slip
 kobling-kobling ud-skift til højere gear.
 2. Nedgearing.: Samme som op bortset fra at der skal gives mellemgas i
 frigear for at accelerede gearkassen. Og tro mig det er en kunst, der
 krasser. Især hvis det skal gå stærkt op ad en bakke hvor billen ikke kan
 trække mer i det gear der er inde.
 "bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
 news:brcg1a$865$1@sunsite.dk...
 > >
 > > Dobbelt udkobling?. hvad pokker dækker det over? vil egt også gerne have
 > > en grundig beskrivelse af hvordan at det skal gøres?.
 >
 > 2 gange udkobling hvor der i første skridt kobles ud, bilen sættes i
 > frigear, der kobles til (plus et dap på gaspedalen), der kobles ud igen,
 > bilen sættes i næste gear, og der kobles ind igen. Pointen er at opnå
 samme
 > hastighed på akslerne i gearkassen, således at syncromeshens funktion
 > erstattes.
 >
 > /bo
 > Som blev tvunget til at bruge dobbelt udkobling ved nedgearing i en MB
 > 911/1113.
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              bme (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  12-12-03 16:03 |  
  |   
            
 > Den var lidt hurtig.:
 
 så pyt da.
 
 > Dobbelt udkobling er to ting.
 > 1. Hvis du skal i højere gear.: Kobling ud-sæt i frigear-slip
 > kobling-kobling ud-skift til højere gear.
 
 du har ret.
 
 
 > 2. Nedgearing.: Samme som op bortset fra at der skal gives mellemgas i
 > frigear for at accelerede gearkassen.
 
 jeps igen
 
 >Og tro mig det er en kunst, der
 > krasser. Især hvis det skal gå stærkt op ad en bakke hvor billen ikke kan
 > trække mer i det gear der er inde.
 
 jeps, hvis man ikke skal miste for meget fart under nedgearingen, skal det
 gå tjept.
 
 /bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |