| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | erfaringer med Saab 900i Fra : Thomas | 
  Dato :  11-12-03 08:39 |  
  |   
            Hej,
 
 Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der nogle
 der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
 tendens til at ruste osv.
 Ellers nogle kommentarer?
 
 Mvh
 Thomas
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-03 08:48 |  
  |   
            
> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
 nogle
 > der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
 > tendens til at ruste osv.
 > Ellers nogle kommentarer?
 De ruster nu ikke særlig meget.
 Skulle du komme til at mangle 4 sommerdæk på stålfælge og en tagbagagebærer
 så har jeg det til salg for en billig penge.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           bme (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  11-12-03 10:20 |  
  |   
            
 > Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
 nogle
 > der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
 > tendens til at ruste osv.
 > Ellers nogle kommentarer?
 
 Generel en temmelig solid bil. Man plejer at sige at den "ruster ærligt",
 dvs at der ikke er de store tendenser til skjult rust. Den har dog et svagt
 punkt omkring vangerne ved forbroen, da de nogle steder er direkte udsat for
 vandpåvirkning fra forhjulet, så vær ekstra grundig her.
 
 Gearkassen har en tendens til tidlig slid (i saabmålestok altså), især ved
 nedgearing til 2. gear.
 
 Men det er jo selvfølgelig en ca 15 år gammel bil, så den skal selvfølgelig
 tjekkes grundigt overalt, men som sagt ikke nogle specifikke rustproblemer.
 
 /bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Borchert Peders~ (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Borchert Peders~ | 
  Dato :  11-12-03 11:07 |  
  |   
            "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:
 
 > 
 >> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
 >> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
 >> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.
 
 Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
 Saab biler bruger meget benzin.
 
 
 >> Ellers nogle kommentarer?
 > 
 > Generel en temmelig solid bil. Man plejer at sige at den "ruster
 > ærligt", dvs at der ikke er de store tendenser til skjult rust. Den
 > har dog et svagt punkt omkring vangerne ved forbroen, da de nogle
 > steder er direkte udsat for vandpåvirkning fra forhjulet, så vær
 > ekstra grundig her. 
 
 Ja, og dette er en dyr reperation ca kr 8.000-10.000,-. Var lige igennem 
 det med min gamle SAAB 900 5g fra 87. Saab mekanikeren sagde, at mange 
 gamle Saab'er døde på den fejl. Min blev lavet af en "perlegrus mekaniker" 
 til under det halve, ellers var den nu også blevet skrottet.
 
 > 
 > Gearkassen har en tendens til tidlig slid (i saabmålestok altså), især
 > ved nedgearing til 2. gear.
 
 Ja - min gearkasse er lidt tung i 1 og andet gear. Der står også 375.000Km 
 på triptælleren
 
 > 
 > Men det er jo selvfølgelig en ca 15 år gammel bil, så den skal
 > selvfølgelig tjekkes grundigt overalt, men som sagt ikke nogle
 > specifikke rustproblemer. 
 > 
 > /bo
 > 
 > 
 > 
 
 Spurgte Saab mekanikeren om min bil's generelle sundhedstilstand.
 Den var Ok, hvis ellers krone/spidshjulene i differentiale var skiftet.
 "Motoren kunne sagtens køre 10 år mere" som han udtrykte det.
 
 Krone Spidshjulene hyler, så de er ikke skiftet. Mekanisk holder de længere 
 end jeg kan holde ud at høre på det hyleri, så det bliver ikke rettet 
 foreløbig.
 
 Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i 1.ste 
 gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før lyset 
 skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel 
 pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!
 
 Det lyder lidt negativt altsammen, men jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds 
 med den gamle slæde. En gang Saab - altid Saab, så pas på hvad du gør :)
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jens Borchert Pedersen
 Østfyn
 Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            bme (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : bme | 
  Dato :  11-12-03 11:23 |  
  |   
            >
 > Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
 > Saab biler bruger meget benzin.
 
 Hmm, da jeg fik kørekort havde mine forældre en 87'er 900 karburator. den
 gik snildt 11km/l, selv med lidt pisk.
 
 >
 > Spurgte Saab mekanikeren om min bil's generelle sundhedstilstand.
 > Den var Ok, hvis ellers krone/spidshjulene i differentiale var skiftet.
 > "Motoren kunne sagtens køre 10 år mere" som han udtrykte det.
 >
 > Krone Spidshjulene hyler, så de er ikke skiftet. Mekanisk holder de
 længere
 > end jeg kan holde ud at høre på det hyleri, så det bliver ikke rettet
 > foreløbig.
 
 du har ret, de er også et svagt punkt (igen i saabmålestok), så vidt jeg
 husker skal hele motoren ud for at lave det, da gearkassen ligger under
 motoren.
 
 
 >
 > Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
 1.ste
 > gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før
 lyset
 > skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel
 > pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!
 
 Det skulle nok kunne lade sig gøre.
 
 >
 > Det lyder lidt negativt altsammen, men jeg er faktisk rigtigt godt
 tilfreds
 > med den gamle slæde. En gang Saab - altid Saab, så pas på hvad du gør :)
 >
 
 De er specielle, kræver lidt tilvænning, men derefter er de svære at give
 slip på.
 
 /bo
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henrik B. (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  13-12-03 23:41 |  
  |   
            bme wrote:
 ::: Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
 ::: Saab biler bruger meget benzin.
 ::
 :: Hmm, da jeg fik kørekort havde mine forældre en 87'er 900
 :: karburator. den gik snildt 11km/l, selv med lidt pisk.
 
 Ja, det er vist mere reglen end undtagelsen, at de kører 10-11 km/l i snit -
 sommer som vinter. 16V-motorerne endda 2-3 km mere pr. liter.
 
 M.v.h.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Torben E (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben E | 
  Dato :  11-12-03 14:53 |  
  |   
            
"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
 news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
 >
 > Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
 1.ste
 > gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før
 lyset
 > skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel
 > pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!
 Værsågod
 885 Sek. ved  www.speedparts.se
-- 
 Torben E.
 http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Borchert Peders~ (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Borchert Peders~ | 
  Dato :  12-12-03 12:06 |  
  |  
 
            "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in 
 news:3fd876c2$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
 > 
 > 
 > 
 > 
 > "Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
 > news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
 >>
 >> Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
 >> 1.ste gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig
 >> selv, før lyset skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,-
 >> i reservedel pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!! 
 > 
 > Værsågod
 > 
 > 885 Sek. ved  www.speedparts.se
> 
 > 
 Takker
 -- 
 Med venlig hilsen
 Jens Borchert Pedersen
 Østfyn
 Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bo Lynnerup (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Lynnerup | 
  Dato :  11-12-03 17:18 |  
  |  
 
            "Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message
 news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
 > "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:
 >
 > >
 > >> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
 > >> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
 > >> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.
 >
 > Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
 > Saab biler bruger meget benzin.
 Så burde du nok overveje at få karburatoren justeret.. eller skifte til en
 lidt mindre "pedalen i bund eller top" kørestil..
 Min svogers tidligere bil, en Saab 900 fra 87 (også karburator) med 2
 dobbelt webere eftermonteret gik mellem 8 og 12 på literen alt efter
 kørselmønster og kørestil.. men tørstig kunne den godt være.. sådan en
 hurtig nedgearing til 3. og så 2 lastbiler der skulle overhales på landevej,
 så kunne du se benzinnålen bevæge sig :)
 /Bo
 --
 <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Borchert Peders~ (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Borchert Peders~ | 
  Dato :  12-12-03 12:05 |  
  |   
            "Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> wrote in
 news:bra8rj.ehc.1@zeffez.homeip.net: 
 
 > "Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message
 >>
 >> Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
 >> Saab biler bruger meget benzin.
 > 
 > Så burde du nok overveje at få karburatoren justeret.. eller skifte
 > til en lidt mindre "pedalen i bund eller top" kørestil..
 > Min svogers tidligere bil, en Saab 900 fra 87 (også karburator) med 2
 > dobbelt webere eftermonteret gik mellem 8 og 12 på literen alt efter
 > kørselmønster og kørestil.. men tørstig kunne den godt være.. sådan en
 > hurtig nedgearing til 3. og så 2 lastbiler der skulle overhales på
 > landevej, så kunne du se benzinnålen bevæge sig :)
 Tja - har nu prøvet nogle måneder at køre meget pænt (meeeget pænt altså), 
 og så når jeg op på 9 måske 10 km/liter.....  så det er nok en karburator 
 justering.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jens Borchert Pedersen
 Østfyn
 Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Aadam Heelms (16-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aadam Heelms | 
  Dato :  16-12-03 05:32 |  
  |   
            On Thu, 11 Dec 2003 10:07:01 +0000, Jens Borchert Pedersen wrote:
 
 > "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:
 > 
 > 
 >>> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
 >>> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
 >>> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.
 > 
 > Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin. Saab biler
 > bruger meget benzin.
 > 
 Men indsprøjtningsmodellerne kører noget længere pr. liter. Jeg kørte
 heller ikke meget mere end 7-8 km pr liter i min med karburator. Ud over
 det så er karburatormodellerne arvesløve. Indsprøjtningsmodellerne
 virker noget hurtigere (18 flere heste) og kører 10-12 km pr liter. 
 
 Sådan en gammel 900i 89 skal ikke koste mere end 10.000 kr hvis den er i
 rimelig god stand.
 
 Mvh
 Aadam
 ex, 90, 900, 900i, 900 turbo16v s
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TGD (11-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : TGD | 
  Dato :  11-12-03 15:07 |  
  |   
            
 "Thomas" <tdsedb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3fd81f2a$0$9833$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
 nogle
 > der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
 > tendens til at ruste osv.
 > Ellers nogle kommentarer?
 
 Vi har haft sådan en model og det er den SAAB der har kostet os mindst i
 mekker udgifter vi havde den omtrent 220K Km og 7 år og er den SAAB vi har
 været mest glade for. Det eneste jeg husker der var irriterende med den var
 at små vedligeholdelse var svært at skifte bremseklodser på den tog
 LAAAAAAANNNNNGGGG tid.
 
 Reservedele køber du i Sverige så sparer du 20-30%.
 
 Benzinøkonomien lå i mellem 11,5-8 km den kan godt lide at køre 130 Kmt der
 har den en ganske god økonomi.
 
 3 dørs modellen har lidt rust problemer på dørene men det er kosmetik som
 kan ordnes med lak - ellers husker jeg intet om at der var rust på den.
 
 Rep. har vi altid fået fortaget hos Stenners Auto i Kbh. (gammel SAAB aut.
 mekker)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  13-12-03 23:44 |  
  |  
 
            TGD wrote:
 :: Vi har haft sådan en model og det er den SAAB der har kostet os
 :: mindst i mekker udgifter vi havde den omtrent 220K Km og 7 år og er
 :: den SAAB vi har været mest glade for. Det eneste jeg husker der var
 :: irriterende med den var at små vedligeholdelse var svært at skifte
 :: bremseklodser på den tog LAAAAAAANNNNNGGGG tid.
 Vrøvl...du skal bare bruge det rigtige stykke værktøj til at dreje caliperne
 tilbage med...    )
 Og f.eks. koblingsskift er jo en ren fornøjelse på sådan en svend...
 M.v.h.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |