| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | TDI´en fundet. Nu skal der liv i kludene (~ Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  12-12-03 22:34 |  
  |  
 
            Hejsa...
 Jeg har nu fundet min bil (håber jeg)
 Jeg har kørt en Passat Variant TDI 115 hk, som passer mig godt. Jeg har
 fundet et eksemplar i Jylland som er utrolig veludstyret, få kilometer og
 meget velholdt.
 Jeg har kun set den på billeder men forhandleren har taget nye billeder og
 sendt mig. Det ser meget lovende ud.
 Jeg har en aftale om at hente den mandag og køre den til "mit" værksted i
 Fredericia som gennemgår den og så regner jeg med at slå til, hvis den er
 ok.
 Så langt så godt...
 Jeg er jo simpelthen nødt til at prøve det tuning i så´n en svend. Jeg kan
 læse alle steder hvordan folk roser det til skyerne. Nu er mit spørgsmål så
 bare om det skal være en chip eller en boks...?? Så vidt jeg kan læse så kan
 http://www.tuningbox.dk levere nøjagtig den samme ydelse i hk og nm som en
 chip fra f. eks.  http://www.rh-motorsport.dk og  www.bsrab.se
Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og bedre
 ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt. afinstallation. Prisen
 er jo stort set ens.
 Jeg har venner som har fået chippet henholdsvis en A3 1,8T og en Saab 900
 turbo og de kører virkelig godt. Jeg ved godt at de ikke lige kan bruges som
 sammenligning men alligevel.
 Jeg ved ikke om jeg skal være bange for at chippe den. Jeg er heller ikke
 interresseret i en boks-løsning som ikke er optimalt optimeret til min
 maskine...
 Forslag...?
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           EjS (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : EjS | 
  Dato :  12-12-03 23:03 |  
  |   
            > Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og bedre
 > ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt. afinstallation.
 Prisen
 > er jo stort set ens.
 >
 > Jeg har venner som har fået chippet henholdsvis en A3 1,8T og en Saab 900
 > turbo og de kører virkelig godt. Jeg ved godt at de ikke lige kan bruges
 som
 > sammenligning men alligevel.
 >
 > Jeg ved ikke om jeg skal være bange for at chippe den. Jeg er heller ikke
 > interresseret i en boks-løsning som ikke er optimalt optimeret til min
 > maskine...
 
 Hej Kristian
 
 Tillykke med bilen. Jeg ved ikke om du har set det - men jeg har skrevet
 andetsteds om min brors Passat Variant TDi 115 som blev chippet til 160 Hk
 efter 80 kkm. De kostede en kobling og en brændstofpumpe. Men det er vist
 ret sjældent pumpen går - for det havde VW aldrig hørt om og den måtte
 bestilles hjem fra Tyskland. Den var dyr!
 
 Men bilen kører helt forrygende. Min bror har afhændet den til hans
 kompagnon og har kørt i over et år uden probs... Men vær klar over at man
 kan "over do" tuning...
 
 MVH EjS
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Marquard Kn~ (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  12-12-03 23:10 |  
  |  
 
            > Hej Kristian
 >
 > Tillykke med bilen.
 Jo tak... skal lige sætte underskriften først men håber det bliver mandag...
 >Jeg ved ikke om du har set det - men jeg har skrevet
 > andetsteds om min brors Passat Variant TDi 115 som blev chippet til 160 Hk
 > efter 80 kkm. De kostede en kobling og en brændstofpumpe. Men det er vist
 > ret sjældent pumpen går - for det havde VW aldrig hørt om og den måtte
 > bestilles hjem fra Tyskland. Den var dyr!
 --
 Puha jo nu du siger det...  Har lige siddet og læst på
 http://www.sportscar.dk/
Det lyder meget lovende...  Jeg er heller ikke interesseret i at alt trækkes
 fuldstændig fra hinanden, så det skal gøres med måde... (og helst med spin i
 1., 2., 3., 4. samt 5.)  ha ha....
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-12-03 12:16 |  
  |   
            
> Tillykke med bilen. Jeg ved ikke om du har set det - men jeg har skrevet
 > andetsteds om min brors Passat Variant TDi 115 som blev chippet til 160 Hk
 > efter 80 kkm. De kostede en kobling og en brændstofpumpe. Men det er vist
 > ret sjældent pumpen går - for det havde VW aldrig hørt om og den måtte
 > bestilles hjem fra Tyskland. Den var dyr!
 øhhhh NÅ    
Jeg har nu ellers hørt ADSKILLIGE gange om dårlige brændstofpumper på VW
 biler, så det undrer mig MEGET at de hos VW aldrig skulle have hørt om det
 før   )))))
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            jan@stevns.net (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  13-12-03 14:04 |  
  |  
 
            "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >Jeg har nu ellers hørt ADSKILLIGE gange om dårlige brændstofpumper på VW
 >biler, så det undrer mig MEGET at de hos VW aldrig skulle have hørt om det
 >før   )))))
 Selv om ironien er tågetyk - er der jo efterhånden en del ting visse
 tyske ingeniører nægter at anerkende.....
 f.eks også at Audi TT manglede en kæk lille spoiler bagtil, for ikke
 at lette ved højfart....
 de andre ting kender vi jo til bevidstløshed 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-12-03 19:23 |  
  |   
            
> Selv om ironien er tågetyk - er der jo efterhånden en del ting visse
 > tyske ingeniører nægter at anerkende.....
 >
 > f.eks også at Audi TT manglede en kæk lille spoiler bagtil, for ikke
 > at lette ved højfart....
 >
 > de andre ting kender vi jo til bevidstløshed
 Joh der var vist også "en" passat der ikke kunne bremse på grund af vejsalt
  
-- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  13-12-03 12:31 |  
  |  
 
            >
 > Tillykke med bilen. Jeg ved ikke om du har set det - men jeg har skrevet
 > andetsteds om min brors Passat Variant TDi 115 som blev chippet til 160 Hk
 > efter 80 kkm. De kostede en kobling og en brændstofpumpe. Men det er vist
 > ret sjældent pumpen går - for det havde VW aldrig hørt om og den måtte
 > bestilles hjem fra Tyskland. Den var dyr!
 >
 Det med at VW aldrig har hørt om en defekt brændstofpumpe på 115hk PD er
 vist en svag underdrivelse, eller så er det en meget lille VW forhandler,
 Jeg kender flere som har måtte udskifte pumpen, og den ER dyr, vist min 20K
 med udskiftning !
 mvh
 Henrik
 www.bergs.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kim (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  13-12-03 23:02 |  
  |   
            
> >
 > Det med at VW aldrig har hørt om en defekt brændstofpumpe på 115hk PD er
 > vist en svag underdrivelse, eller så er det en meget lille VW forhandler,
 > Jeg kender flere som har måtte udskifte pumpen, og den ER dyr, vist min
 20K
 > med udskiftning !
 >
 > mvh
 > Henrik
 >  www.bergs.dk
>
 >Er der generel en dårlig pumpe på TDI modellerne fra VW eller er det
 specielt på 115 hk. motorerne??
 Jeg spørger fordi jeg har tænkt mig at købe en 110/115 hk. Golf TDI
 Mvh.  Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Henrik (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  14-12-03 10:25 |  
  |   
            
"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdb8c63$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > >Er der generel en dårlig pumpe på TDI modellerne fra VW eller er det
 > specielt på 115 hk. motorerne??
 > Jeg spørger fordi jeg har tænkt mig at købe en 110/115 hk. Golf TDI
 > Mvh.  Kim
 >
 jeg kender kun til problemer med 115hk TDi, iøvrigt også VWs første PD
 Men 110hk er vel heller ikke perfekt, men efter sigende skulle 110eren  være
 usædvanlig holdbar.
 Kender flere som har kørt over en kvart mill. uden rep på motor.
 mvh
 Henrik
 www.bergs.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Peter J (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter J | 
  Dato :  14-12-03 21:35 |  
  |   
            
"Henrik" <www@bergs.dk> skrev i en meddelelse
 news:I%VCb.14$OB1.8@news.get2net.dk...
 >
 > jeg kender kun til problemer med 115hk TDi, iøvrigt også VWs første PD
 Jeg har lidt kendskab til 130'eren PD, der skulle kunne køre efter
 "long-life service"-modellen. Bilen var en Passat Variant, der kørte som
 hyrevogn, og ca. 30 kkm mellem eftersynene er jo perfekt der, specielt set i
 lyset af at der skulle køres omkring 50 km for at komme til forhandleren.
 Anyroads... Bilen brugte en hulens masse olie, indtil man gik "tilbage" til
 de ordinære eftersyn med 15 kkm i mellem hver. Det satte forbruget ned, men
 helt godt blev det aldrig.. Og her skal det nævnes, at bilen aldrig blev
 kørt hårdt......
 > Men 110hk er vel heller ikke perfekt, men efter sigende skulle 110eren
 være
 > usædvanlig holdbar.
 > Kender flere som har kørt over en kvart mill. uden rep på motor.
 Jeg har en kammerat der har kørt næsten 375 kkm i en 110 hestes Passat
 (hyrebil) uden maskinproblemer..... Og den blev ikke skånet   
Til gengæld fik den rep. gearkasse et par gange, men det er meget normalt,
 når bilen kører som taxa..... Den kører i øvrigt som privatbil i dag med
 langt over 400 kkm på klokken... Og ejeren er meeeeget tilfreds...
 > mvh
 > Henrik
 >  www.bergs.dk
>
 VenHils
 Peter
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kim (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  14-12-03 22:38 |  
  |   
            
"Peter J" <peju1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:3fdcc931$0$25829$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 >
 >
 >
 >
 > "Henrik" <www@bergs.dk> skrev i en meddelelse
 > news:I%VCb.14$OB1.8@news.get2net.dk...
 > >
 >
 > > jeg kender kun til problemer med 115hk TDi, iøvrigt også VWs første PD
 >
 > Jeg har lidt kendskab til 130'eren PD, der skulle kunne køre efter
 > "long-life service"-modellen. Bilen var en Passat Variant, der kørte som
 > hyrevogn, og ca. 30 kkm mellem eftersynene er jo perfekt der, specielt set
 i
 > lyset af at der skulle køres omkring 50 km for at komme til forhandleren.
 > Anyroads... Bilen brugte en hulens masse olie, indtil man gik "tilbage"
 til
 > de ordinære eftersyn med 15 kkm i mellem hver. Det satte forbruget ned,
 men
 > helt godt blev det aldrig.. Og her skal det nævnes, at bilen aldrig blev
 > kørt hårdt......
 >
 > > Men 110hk er vel heller ikke perfekt, men efter sigende skulle 110eren
 > være
 > > usædvanlig holdbar.
 > > Kender flere som har kørt over en kvart mill. uden rep på motor.
 >
 > Jeg har en kammerat der har kørt næsten 375 kkm i en 110 hestes Passat
 > (hyrebil) uden maskinproblemer..... Og den blev ikke skånet   
> Til gengæld fik den rep. gearkasse et par gange, men det er meget normalt,
 > når bilen kører som taxa..... Den kører i øvrigt som privatbil i dag med
 > langt over 400 kkm på klokken... Og ejeren er meeeeget tilfreds...
 >
 > > mvh
 > > Henrik
 > >  www.bergs.dk
> >
 > VenHils
 > Peter
 >
 > Kan man konkludere at 110 hk. TDI motoren er den bedst holdbare motor i
 TDI serien
 Mvh. Kim
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bo Andersen (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Andersen | 
  Dato :  12-12-03 23:09 |  
  |   
            > Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og bedre
 > ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt. afinstallation.
 Prisen
 > er jo stort set ens.
 >
 hmnjaa, en tunings-boks koster hos T-Hansen 1795,- incl. moms
 (Golf III TDI 90 HK, og Skoda Octavia TDI 90HK)
 Så den er vel noget billigere end en chip-løsning.
 Men der er så heller ikke et rulle-felt og optimering til netop
 din bil.
 Jeg ved heller ikke om T-Hansen boksene er noget værd ?
 
 -Bo-
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  12-12-03 23:19 |  
  |   
            
 "Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> wrote in message
 news:p0rCb.4119$eG7.426@news.get2net.dk...
 > > Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og
 bedre
 > > ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt. afinstallation.
 > Prisen
 > > er jo stort set ens.
 > >
 > hmnjaa, en tunings-boks koster hos T-Hansen 1795,- incl. moms
 > (Golf III TDI 90 HK, og Skoda Octavia TDI 90HK)
 > Så den er vel noget billigere end en chip-løsning.
 > Men der er så heller ikke et rulle-felt og optimering til netop
 > din bil.
 > Jeg ved heller ikke om T-Hansen boksene er noget værd ?
 
 Jeg ville holde mig langt væk fra noget som t-hansen sælger.....
 
 mvh
 Rasmus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Marquard Kn~ (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  12-12-03 23:20 |  
  |   
            > hmnjaa, en tunings-boks koster hos T-Hansen 1795,- incl. moms
 > (Golf III TDI 90 HK, og Skoda Octavia TDI 90HK)
 > Så den er vel noget billigere end en chip-løsning.
 > Men der er så heller ikke et rulle-felt og optimering til netop
 > din bil.
 > Jeg ved heller ikke om T-Hansen boksene er noget værd ?
 
 ---
 
 Det ved jeg heller ikke, men der er vist heller ikke rullefeltmv. inkl. i
 prisen på en boks. Det er vist kun ved chip.
 
 Mvh.
 Kristian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Rasmus (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  12-12-03 23:26 |  
  |   
            
"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3fda3efe$0$9802$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > hmnjaa, en tunings-boks koster hos T-Hansen 1795,- incl. moms
 > > (Golf III TDI 90 HK, og Skoda Octavia TDI 90HK)
 > > Så den er vel noget billigere end en chip-løsning.
 > > Men der er så heller ikke et rulle-felt og optimering til netop
 > > din bil.
 > > Jeg ved heller ikke om T-Hansen boksene er noget værd ?
 >
 > ---
 >
 > Det ved jeg heller ikke, men der er vist heller ikke rullefeltmv. inkl. i
 > prisen på en boks. Det er vist kun ved chip.
 Jeg har kun hørt positivt om  www.rh-motorsport.dk, de ved vist hvad de
 laver(ihvertfald når det gælder peugeot), hos dem koster chip til 115hk
 TDI -> 155hk, 4800kr inkl montering og rullefeltstest, samt evt fintrimning
 mvh
 Rasmus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Marquard Kn~ (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  12-12-03 23:30 |  
  |  
 
            > Jeg har kun hørt positivt om  www.rh-motorsport.dk, de ved vist hvad de
 > laver(ihvertfald når det gælder peugeot), hos dem koster chip til 115hk
 > TDI -> 155hk, 4800kr inkl montering og rullefeltstest, samt evt
 fintrimning
 --
 Yep... + moms
 Kan se at mange roser dem ja..   
Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Rasmus (12-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus | 
  Dato :  12-12-03 23:56 |  
  |   
            
"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3fda4159$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Jeg har kun hørt positivt om  www.rh-motorsport.dk, de ved vist hvad de
 > > laver(ihvertfald når det gælder peugeot), hos dem koster chip til 115hk
 > > TDI -> 155hk, 4800kr inkl montering og rullefeltstest, samt evt
 > fintrimning
 >
 > --
 >
 > Yep... + moms
 >
 > Kan se at mange roser dem ja..   
....jeg turde ikke køre med en boks som ikke var tilpasset bilen, det kan
 bliver en dyr fornøjelse på en turbo bil
 rh kan vist også trimme chippen så noget af det høje moment forsvinder, så
 skåner du koblingen....
 Kig lidt på den her side, han har prøvet med en boks inden han fik lavet
 chip....
 http://www.landberg.dk/ -
 http://www.landberg.dk/Chiptuning%20af%20min%20egen%20Picasso.htm
mvh
 Rasmus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  13-12-03 12:39 |  
  |  
 
            "Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fda3462$0$9795$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 [klip]
 > Så langt så godt...
 >
 > Jeg er jo simpelthen nødt til at prøve det tuning i så´n en svend.
 Kør i bilen nogle uger eller mere så du lærer den at kende - så du ved
 hvordan den yder og hvordan den lyder og "føles".
 Først derefter får du gjort noget ved den.
 > Jeg kan
 > læse alle steder hvordan folk roser det til skyerne.
 Nu skal du ikke tro, at du får en racer ud af den diesel. Du får en højere
 ydelse, men grundlæggende er der jo tale om en diesel med dertil hørende
 fordele og ulemper.
 > Nu er mit spørgsmål så
 > bare om det skal være en chip eller en boks...?? Så vidt jeg kan læse så
 kan
 >  http://www.tuningbox.dk levere nøjagtig den samme ydelse i hk og nm som en
 > chip fra f. eks.  http://www.rh-motorsport.dk og  www.bsrab.se
Jeg ville (igen) vælge en boks fra  www.fgamotorsport.dk - ydelsen er
 forholdsvis høj - rimelig tæt på en chip. Boxen kan justeres, og den som den
 største fordel: den kan lynhurtigt tages af igen. Det er to klare fordele:
 viser det sig efter nogle uger, at boxen er "sat for højt" kan den
 justeres - af dig selv, vel og mærke. Er det en chip skal du på værkstedet
 igen. Går din motor helt "kold" kan du selv pille boksen af.
 > Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og bedre
 > ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt. afinstallation.
 Prisen
 > er jo stort set ens.
 Enig.
 > Jeg har venner som har fået chippet henholdsvis en A3 1,8T og en Saab 900
 > turbo og de kører virkelig godt. Jeg ved godt at de ikke lige kan bruges
 som
 > sammenligning men alligevel.
 Hvorfor ikke prøve en box gratis i 14 dage og se om det spiller?
 > Jeg ved ikke om jeg skal være bange for at chippe den. Jeg er heller ikke
 > interresseret i en boks-løsning som ikke er optimalt optimeret til min
 > maskine...
 Forskellen i ydelsen er marginal. Vil du have de sidste 5 hk? Og hvordan
 kører du i øvrigt normalt? Du skal huske, at brug af de ekstra kræfter
 slider mere på potten. Kommer du til at bruge de sidste hk ved 4.000
 omdrejninger? - Jeg gør ikke - det er i hvert fald sjældent.
 Endelig skal du vide, at de potter, der er chippet eller boxet til det
 yderste ryger temmelig meget - ikke noget pænt syn og det sviner bilen til.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Marquard Kn~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  13-12-03 16:14 |  
  |  
 
            > Kør i bilen nogle uger eller mere så du lærer den at kende - så du ved
 > hvordan den yder og hvordan den lyder og "føles".
 >
 > Først derefter får du gjort noget ved den.
 --
 Du har ret. God idé
 > Nu skal du ikke tro, at du får en racer ud af den diesel. Du får en højere
 > ydelse, men grundlæggende er der jo tale om en diesel med dertil hørende
 > fordele og ulemper.
 --
 Du har ret. Jeg er helt klar over at min Alfa´s (må den hvile i fred) var
 den langt overlegen på mange punkter. Jeg er ikke ude efter en racer men en
 bil som kan blive sig og hvor jeg ikke skal geare ned konstant og tage
 tilløb til overhalinger mv   
> Jeg ville (igen) vælge en boks fra  www.fgamotorsport.dk - ydelsen er
 > forholdsvis høj - rimelig tæt på en chip. Boxen kan justeres, og den som
 den
 > største fordel: den kan lynhurtigt tages af igen. Det er to klare fordele:
 > viser det sig efter nogle uger, at boxen er "sat for højt" kan den
 > justeres - af dig selv, vel og mærke. Er det en chip skal du på værkstedet
 > igen. Går din motor helt "kold" kan du selv pille boksen af.
 ---
 Du har helt ret. Jeg kan se at de har gode betingelser og jeg prøver da nok
 den boks i 14 dage.
 >Endelig skal du vide, at de potter, der er chippet eller boxet til det
 > yderste ryger temmelig meget - ikke noget pænt syn og det sviner bilen
 til.
 --
 Det er jeg opmærksom på.
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  13-12-03 16:33 |  
  |  
 
            "Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdb2cc0$0$9820$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 [klip]
 > Du har ret. God idé
 Så har man for det første en ide om hvordan effektforøgelsen virker. Og man
 kan høre om motoren lyder ok.
 [klip]
 > Du har ret. Jeg er helt klar over at min Alfa´s (må den hvile i fred) var
 > den langt overlegen på mange punkter. Jeg er ikke ude efter en racer men
 en
 > bil som kan blive sig og hvor jeg ikke skal geare ned konstant og tage
 > tilløb til overhalinger mv   
Bare rolig - uanset om du vælger chip eller box får du rigelig power til
 overhalinger. Jeg kan godt li' at det går tjept og vælger ofte 4. gear. Men
 5. klarer det nu også ganske fint   
[klip]
 > >Endelig skal du vide, at de potter, der er chippet eller boxet til det
 > > yderste ryger temmelig meget - ikke noget pænt syn og det sviner bilen
 > til.
 > --
 > Det er jeg opmærksom på.
 Det kan næsten minde om Bjergkøbing Grand Prix og "dirty tricks"    Jeg
 gider ikke køre rundt med den slags, men kan dog godt se røgskyen bagud når
 jeg lukker helt op   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Marquard Kn~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  13-12-03 17:21 |  
  |  
 
            > Bare rolig - uanset om du vælger chip eller box får du rigelig power til
 > overhalinger. Jeg kan godt li' at det går tjept og vælger ofte 4. gear.
 Men
 > 5. klarer det nu også ganske fint   
---
 Det lyder godt. Jeg tror jeg har bestemt for en boks, som du anbefaler..
 Jeg har glemt hvad du kører..??
 > Det kan næsten minde om Bjergkøbing Grand Prix og "dirty tricks"    Jeg
 > gider ikke køre rundt med den slags, men kan dog godt se røgskyen bagud
 når
 > jeg lukker helt op   
--
  
Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter G C (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  13-12-03 17:27 |  
  |  
 
            "Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdb3c54$0$9799$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 [klip]
 > Det lyder godt. Jeg tror jeg har bestemt for en boks, som du anbefaler..
 > Jeg har glemt hvad du kører..??
 Xantia HDi - samme motor som findes i Dennis Petersens Citrobang.
 Tag en snak med Landberg om hvilken boks du skal have - han hjælper gerne
 med montering og vejledning. Det r sgu rart at få lidt hjælp første gang man
 piller ved ledningerne...   
/Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dennis Hellan Peders~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ | 
  Dato :  13-12-03 15:46 |  
  |  
 
            Kristian Marquard Knudsen wrote:
 > Hejsa...
 >
 > Jeg har nu fundet min bil (håber jeg)
 >
 > Jeg har kørt en Passat Variant TDI 115 hk, som passer mig godt. Jeg
 > har fundet et eksemplar i Jylland som er utrolig veludstyret, få
 > kilometer og meget velholdt.
 Hej.
 Det er en dejlig vogn, en af mine kollega'er har en, og han er utroligt glad
 for den,
 men du skal lige være opmærksom på, at den skal have ny tandrem for hver
 60000 kilometre !, (kan godt være at det er forskelligt fra årgang til
 årgang ?)
 og det er ikke billigt hos VAG, så hvis du kører rigtigt meget om året, er
 det jo en udgift der skal medregnes.
 > Fordelen ved chippen er en motorstyring afstemt efter den enkelte og
 > bedre ydelse. Fordelen ved boks er nemt installtion og evt.
 > afinstallation. Prisen er jo stort set ens.
 > Jeg ved ikke om jeg skal være bange for at chippe den. Jeg er heller
 > ikke interresseret i en boks-løsning som ikke er optimalt optimeret
 > til min maskine...
 Hvis du er nervøs for det , så lad være, personligt har jeg valgt boks
 løsningen,
 jeg kan nok ikke mærke de måske 6-8 Hk/15-30Nm, en rigtig chipning _måske_
 ville give mere.
 --
 Hilsen   
Dennis Pedersen
 Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Marquard Kn~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  13-12-03 16:17 |  
  |  
 
            > Hej.
 >
 > Det er en dejlig vogn, en af mine kollega'er har en, og han er utroligt
 glad
 > for den, men du skal lige være opmærksom på, at den skal have ny tandrem
 for hver
 > 60000 kilometre !, og det er ikke billigt hos VAG, så hvis du kører
 rigtigt meget om året, er det jo en udgift der skal medregnes.
 --
 Du har ret. Det var det samme med min Alfa. Det var heller ikke billigt.
 > Hvis du er nervøs for det , så lad være, personligt har jeg valgt boks
 > løsningen, jeg kan nok ikke mærke de måske 6-8 Hk/15-30Nm, en rigtig
 chipning _måske_ville give mere.
 ---
 Jeg tror også jeg tager en boks-løsning.
 Kører din godt.?   
Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Dennis Hellan Peders~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ | 
  Dato :  13-12-03 19:15 |  
  |  
 
            Kristian Marquard Knudsen wrote:
 >> Hej.
 >>
 >> Det er en dejlig vogn, en af mine kollega'er har en, og han er
 >> utroligt glad for den, men du skal lige være opmærksom på, at den
 >> skal have ny tandrem for hver 60000 kilometre !, og det er ikke
 >> billigt hos VAG, så hvis du kører
 > rigtigt meget om året, er det jo en udgift der skal medregnes.
 >
 >> Hvis du er nervøs for det , så lad være, personligt har jeg valgt
 >> boks løsningen, jeg kan nok ikke mærke de måske 6-8 Hk/15-30Nm, en
 >> rigtig
 > chipning _måske_ville give mere.
 > ---
 > Jeg tror også jeg tager en boks-løsning.
 >
 > Kører din godt.?   
Hej.
 Den kører rigtigt godt   , jeg har valgt løsningen med to bokse !, en der
 hæver Commonrail trykket og en der forlænger indsprøjtningstiderne,
 så den følger fint trafikken, og så kan begge jo fjernes på ingen tid   
--
 Hilsen   
Dennis Pedersen
 Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Marquard Kn~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  13-12-03 19:18 |  
  |  
 
            > Den kører rigtigt godt   , jeg har valgt løsningen med to bokse !, en der
 > hæver Commonrail trykket og en der forlænger indsprøjtningstiderne,
 > så den følger fint trafikken, og så kan begge jo fjernes på ingen tid   
---
 Kan du forklare lidt nærmere..   
Er det 2 bokse magen til hinanden, indstillet forskelligt..???  eller.:?
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Dennis Hellan Peders~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ | 
  Dato :  13-12-03 19:48 |  
  |  
 
            Kristian Marquard Knudsen wrote:
 >> Den kører rigtigt godt   , jeg har valgt løsningen med to bokse !,
 >> en der hæver Commonrail trykket og en der forlænger
 >> indsprøjtningstiderne,
 >> så den følger fint trafikken, og så kan begge jo fjernes på ingen
 >> tid   
> ---
 > Kan du forklare lidt nærmere..   
>
 > Er det 2 bokse magen til hinanden, indstillet forskelligt..???
 > eller.:?
 Hej.
 De to bokse er ikke ens, den ene sidder oppe ved dysserne(der er 4 stik,
 samt en + og en stel ledning) og den forlænger dyssernes indsprøjtnings tid
 = mere diesel, den anden sidder på det stik der styrer trykket i
 Commonrailen, på en PSA bil med Bosch indsprøjtning ligger trykket på ca.
 1300 Bar ( din/VAG kører med ca. 2200 Bar på deres pumpedysse modeller) ved
 at hæve trykket i Commenrailen får man mere diesel sprøjtet ind + at det er
 bedre forstøvet pga. det højere tryk.
 --
 Hilsen   
Dennis Pedersen
 Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Mogens Knudsen (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  13-12-03 20:51 |  
  |   
            On Sat, 13 Dec 2003 19:47:39 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
 <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:
 
 >den anden sidder på det stik der styrer trykket i
 >Commonrailen, på en PSA bil med Bosch indsprøjtning ligger trykket på ca.
 >1300 Bar ( din/VAG kører med ca. 2200 Bar på deres pumpedysse modeller) ved
 >at hæve trykket i Commenrailen får man mere diesel sprøjtet ind + at det er
 >bedre forstøvet pga. det højere tryk.
 
 At hæve trykket forkorter motorens levetid. Derfor anvender kendte
 tunere som Kleemann IKKE dette princip på deres Mercedes!
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Dennis Hellan Peders~ (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ | 
  Dato :  13-12-03 21:02 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > On Sat, 13 Dec 2003 19:47:39 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
 > <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:
 >
 >> den anden sidder på det stik der styrer trykket i
 >> Commonrailen, på en PSA bil med Bosch indsprøjtning ligger trykket
 >> på ca. 1300 Bar ( din/VAG kører med ca. 2200 Bar på deres pumpedysse
 >> modeller) ved at hæve trykket i Commenrailen får man mere diesel
 >> sprøjtet ind + at det er bedre forstøvet pga. det højere tryk.
 >
 > At hæve trykket forkorter motorens levetid. Derfor anvender kendte
 > tunere som Kleemann IKKE dette princip på deres Mercedes!
 Hej.
 Jeg er helt klar over at der er en større belastning,  derfor skifter jeg
 også olie + filter ved halve intervaller, dvs. jeg kører aldrig mere end
 10000 på et skift.
 Hvad går det mest ud over ?
 --
 Hilsen   
Dennis Pedersen
 Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens Knudsen (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  13-12-03 21:42 |  
  |   
            On Sat, 13 Dec 2003 21:01:31 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
 <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:
 
 >Jeg er helt klar over at der er en større belastning,  derfor skifter jeg
 >også olie + filter ved halve intervaller, dvs. jeg kører aldrig mere end
 >10000 på et skift. Hvad går det mest ud over ?
 
 Mest ud over?
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Dennis Hellan Peders~ (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ | 
  Dato :  14-12-03 00:13 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 > On Sat, 13 Dec 2003 21:01:31 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
 > <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:
 >
 >> Jeg er helt klar over at der er en større belastning,  derfor
 >> skifter jeg også olie + filter ved halve intervaller, dvs. jeg kører
 >> aldrig mere end 10000 på et skift. Hvad går det mest ud over ?
 >
 > Mest ud over?
 >
 Det jeg mente var, hvad der er hårdest belastet, ved at hæve Commenrail
 trykket, hvad går det mest ud over ?
 lejer-stempler-krumtap ?
 Jeg ved godt at det højst sandsynligt, tager nogle kilometre af
 håldbarhedden,
 men hvad snakker vi om, at den "kun" kører 400.000 i stedet for 700.000 km ?
 Jeg passer meget på den, halve olie skifte intervaller, + der er olie
 temperetur måler,
 så den får aldrig kniven før den er 100% driftsvarm, og har den fået tæv,
 får den altid, tid til at køle turboen ned før jeg stanser motoren.
 --
 Hilsen   
Dennis Pedersen
 Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Mogens Knudsen (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  14-12-03 00:33 |  
  |   
            On Sun, 14 Dec 2003 00:12:57 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
 <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:
 
 >Det jeg mente var, hvad der er hårdest belastet ved at hæve Commenrail
 >trykket, hvad går det mest ud over? - lejer-stempler-krumtap?
 
 Jeg vil tro, at der er en stor sammenhæng
 
 >Jeg ved godt at det højst sandsynligt, tager nogle kilometre af
 >håldbarhedden, men hvad snakker vi om, at den "kun" kører 
 >400.000 i stedet for 700.000 km ?
 
 En moderne diesel, som ikke er en MB, kører næppe så langt
 
 >Jeg passer meget på den, halve olie skifte intervaller, + der er olie
 >temperetur måler,
 >så den får aldrig kniven før den er 100% driftsvarm, og har den fået tæv,
 >får den altid, tid til at køle turboen ned før jeg stanser motoren.
 
 Det er jo helt perfekt...
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Peter G C (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  13-12-03 21:03 |  
  |  
 
            "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:qarmtvknbtehalpajuvh5r0glmlao37qhh@4ax.com...
 [klip]
 > At hæve trykket forkorter motorens levetid. Derfor anvender kendte
 > tunere som Kleemann IKKE dette princip på deres Mercedes!
 PSA's 2. generations HDi'ere kører med højere tryk i commonrailbaren -
 svarende til det tryk man får ved at anvende box....
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jonas R. (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas R. | 
  Dato :  13-12-03 21:25 |  
  |   
            Mogens Knudsen wrote:
 SNIP
 
 > At hæve trykket forkorter motorens levetid. Derfor anvender kendte
 > tunere som Kleemann IKKE dette princip på deres Mercedes!
 
 Hvad snakker vi ladetryk her eller benzin tryk? Er det ladetryk er det vel
 så kun diesel det gælder for ik?
 
 For de fleste anerkendte tunere hæver da altid ladetrykket på benzin biler
 for at få mere effekt.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens Knudsen (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  13-12-03 21:41 |  
  |  
 
            On Sat, 13 Dec 2003 21:24:35 +0100, "Jonas R."
 <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:
 >Hvad snakker vi ladetryk her eller benzin tryk? 
 Jeg taler om dieseltrykket.
 >Er det ladetryk er det vel så kun diesel det gælder for ik?
 >For de fleste anerkendte tunere hæver da altid ladetrykket på benzin biler
 >for at få mere effekt.
 Jow, jow - og dét ødelægger jo også motoren   
/Mogens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jonas R. (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonas R. | 
  Dato :  13-12-03 22:08 |  
  |  
 
            Mogens Knudsen wrote:
 SNIP
 > Jow, jow - og dét ødelægger jo også motoren   
>
 Sandt nok, men det er der også så  meget andet der kan gøre :)
 Jonas
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper (13-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper | 
  Dato :  13-12-03 23:56 |  
  |   
            
 "Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fda3462$0$9795$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa...
 >
 > Jeg har nu fundet min bil (håber jeg)
 >
 > Jeg har kørt en Passat Variant TDI 115 hk, som passer mig godt. Jeg har
 > fundet et eksemplar i Jylland som er utrolig veludstyret, få kilometer og
 > meget velholdt.
 
 Hej Kristian...
 Må man spørge om lidt mere data på den ??
 Km, udstyr, årgang og pris ???
 
 /Jesper
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Marquard Kn~ (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  14-12-03 09:30 |  
  |  
 
            > Hej Kristian...
 > Må man spørge om lidt mere data på den ??
 > Km, udstyr, årgang og pris ???
 ---
 I hvilken forbindelse...?    
Du kan få alle de data du vil når jeg har skrevet under.    
Ligenu tror jeg ikke på noget før blækket er tørt...
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jesper (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper | 
  Dato :  14-12-03 11:51 |  
  |   
            
"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdc1f78$0$9793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Hej Kristian...
 > > Må man spørge om lidt mere data på den ??
 > > Km, udstyr, årgang og pris ???
 >
 > ---
 >
 > I hvilken forbindelse...?    
>
 > Du kan få alle de data du vil når jeg har skrevet under.    
>
 > Ligenu tror jeg ikke på noget før blækket er tørt...
 >
 > Mvh.
 > Kristian
 >
 Jeg skal ud og kigge efter en firmabil om 2-3 måneder og havde egentlig
 luret lidt på en 115 hk Passat.
 Så blot til sammenligningsgrundlag   
/Jesper
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Marquard Kn~ (14-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Marquard Kn~ | 
  Dato :  14-12-03 12:58 |  
  |  
 
            > Jeg skal ud og kigge efter en firmabil om 2-3 måneder og havde egentlig
 > luret lidt på en 115 hk Passat.
 > Så blot til sammenligningsgrundlag   
---
 Jeg fik skruet mig ind på at det skulle være en fra omkring 2000. Omkring
 100-120.000 og med aircon eller klima.
 Der skulle selvfølgelig være så meget udstyr med som muligt, men det er
 svært med VW.
 Nogle af dem har rimeligt med udstyr og andre har intet. De kan sagtens
 koste det samme.
 Den jeg har kig på er en Trendline med 17" alu og vinterhjul, motor -og
 kabinevarmer og ellers velholdt ud fra billeder. Den koster omkring 260.000.
 Jeg kørte en nøjagtig magen til i Helsinge, hvor jeg arbejder, her i
 fredags. Den havde stort set intet udstyr udover klima og 15" alu og den
 kostede 280k. Havde kørt det samme.
 Denne kunne være et bud :
 http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=547700534&page=1
Så du må se dig omkring. Den jeg skal købe er umiddelbart næsten til for god
 en pris og derfor tør jeg ikke tro på noget overhovedet. Alt der synes for
 godt til at være sandt er det som regel ikke.
 Vi får se imorgen.... forhåbentlig.
 Mvh.
 Kristian
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |