| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Leasing af biler uden afgifter (valutaudlæ~ Fra : Jesper Larsen \(Fjer~ | 
  Dato :  15-12-03 00:54 |  
  |   
            Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos et
 dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
 kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt i.f.b.
 med kundemøder.
 
 Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
 mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af motorkøretøjer
 m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
 valutaudlæninge?
 
 Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?
 
 Kan jeg modtage kørselgodtgørelse af min danske arbejdsgiver ved brug af en
 bil efter ovenstående ordning?
 
 Er der specifikke krav til hvordan leasingaftalen skal udformes (løbetid,
 exitklausuler, købsoptioner o.s.v?
 
 Er det et problem, hvis jeg ejer fast ejendom i DK, som er udlejet?
 
 Stilles der krav til hvor mange dage jeg skal opholde mig i Sverige årligt?
 
 Må jeg køre i bilen i Sverige?
 
 På forhånd tak
 
 Jesper
 
 P.S herunder den nævnte lov
 Afgiftsfritagelse
 
 § 2. Fritaget for afgift er:
 
 (KLIP)
 
 15) køretøjer, der efter regler fastsat af skatteministeren udelukkende
 anvendes til udlejning til valutaudlændinge,
 
 
 
 
 
 
 
 Love og regler > Lovorientering > Love fremsat i folketingsåret 2002-2003
 Forholdsmæssig registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v. og
 fritagelse af visse tivoli- og cirkuskøretøjer
 
 ----------------------------------------------------------------------------
 ----
 
 Folketinget har den 18. februar 2003 vedtaget skatteministerens lovforslag
 om ændring af registreringsafgiftsloven (L 97).
 
 Loven indeholder følgende elementer:
 
   a.. Reglerne for udenlandske leasingbiler ændres, så der alene
 betalesregistreringsafgift for den tid, bilerne er i Danmark. Der skal være
 tale om en tidsbegrænset leasing til personer, der er bosiddende i Danmark.
 Bilerne skal fortsat være registreret på danske nummerplader, og der skal
 betales vægtafgift af bilerne.
 
 
   b.. Danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne får
 status som "valutaudlændinge". De kan derfor leje en afgiftsfri dansk
 indregistreret bil under kortere ophold i Danmark.
 
 
   c.. Tivoli- og cirkuskøretøjer på 12 t eller derover fritages fra
 vægtafgift.
 Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
 heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
 og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
 statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge og
 kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de ikke
 er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
 lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit her
 i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
 imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
 Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
 reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
 udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e ller
 på Færøerne.
 
 
 
 Skatteudvalget
 (Alm. del - bilag 28)
 lovudkast
 (Offentligt)
 
 
 
 
 Folketingets Skatteudvalg
 
 Christiansborg
 
 1240 København K
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 12.2002.170.6
 
 
 
 
 Til udvalgets orientering fremsendes hermed:
 
 
 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Løbende
 registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v.).
 
 
 Lovforslaget er den 7. ds. udsendt til høring hos en række ministerier,
 organisationer m.v. med anmodning om at modtage bemærkninger til udkastet
 snarest muligt.
 
 
 
 
 Med venlig hilsen
 
 
 
 
 Annemette V. Jacobsen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 2002-511-00065
 
 
 
 
 
 
 
 
 Resumé af Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
 (udenlandske leasingbiler mv.)
 
 Lovforslaget indebærer for det første en ændring af de danske afgiftsregler
 vedrørende udenlandske leasingbiler med henblik på, at bringe de danske
 regler i overensstemmelse med EU-retten. Den anden del af lovforslaget, er
 en udvidelse af de gældende regler vedr. valutaudlændinge til også, at
 omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland og på Færøerne.
 
 Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en præjudiciel
 forelæggelse af en østrigsk domstol vedr. udenlandske leasingbiler. I dommen
 fastslår Domstolen, at det er i strid med EF-traktatens bestemmelser
 vedrørende den frie bevægelighed for tjenesteydelser, at kræve fuld
 registreringsafgift af leasingbiler der er ejet af et udenlandsk selskab og
 som leases ud til indenlandske personer eller virksomheder. Afgiften skal i
 stedet forholdsmæssig sv are til den periode køretøjet befinder sig i
 landet. Derfor foreslås registreringsafgiftsloven ændret, så den
 registreringsafgift der pålægges udenlandske leasingbiler svarer til
 varigheden af den pågældende leasingkontrakt. Køretøjerne skal dog fortsat
 være registreret på danske nummerplader og der skal ligeledes betales
 vægtafgift mv. af køretøjerne.
 
 
 Det vurderes, at forslaget med nogen usikkerhed medfører et engangstab på 4
 mio. kr. før skat i 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i
 størrelsesordenen 3 mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen
 provenuvirkning.
 
 For så vidt angår den anden ændring, foreslås bestemmelsen vedrørende
 valutaudlændinge udvidet til også at omfatte danske statsborgere der har
 fast bopæl i Grønland eller på Færøerne. I dag er disse ikke omfattet af
 reglerne for valutaudlændinge hvilket betyder, at de ikke lovligt kan leje
 en valutaudlejningsbil til brug ved kortere ophold i Danmark. Imidlertid er
 danske statsborgere med fast bopæl i Gr ønland eller på Færøerne ikke
 omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som følge
 heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at danske
 statsborgere med fast ophold i Grønland og på Færøerne kan leje et køretøj i
 f.eks. Sverige eller Tyskland og anvende det i Danmark i forbindelse med
 ophold af kortere varighed. Det må anses som værende konkurrenceforvridende.
 
 Ændringen forventes på kort sigt at være provenuneutral. På længere sigt
 skønnes forslaget at medføre et merprovenu. Det er ikke muligt præcist at
 skønne over størrelsen heraf, men det vurderes at det vil være i en beskeden
 størrelsesorden.
 
 Skatteministeriet
 
 19.7.2002
 
 Udkast
 
 
 
 Forslag
 
 Til
 
 Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
 
 (Løbende registreringsafgift af udenlandske leasingbiler mv.)
 
 
 
 
 
 §1
 
 I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse
 nr. 807 af 24. september 2000 som ændret ved § 3 i lov nr.165 af 15. marts
 2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000 og § 3 i lov nr. 342 af 27. maj
 2002, foretages følgende ændringer:
 
 1. I §1 stk. 3, indsættes som 5 og 6. pkt.:
 
 Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af §
 3 b, stk. 1 som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig
 henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er
 beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning
 under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b, stk.
 2.
 
 
 
 2. I § 2, stk. 1, nr. 15 ændres "valutaudlændinge", til "valutaudlændinge,
 herunder personer med fast bopæl på Færøerne eller i Grønland".
 
 3. Efter §3a indsættes:
 
 §3b Efter ansøgning kan de statslige told- og skattemyndigheder meddele
 tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasede køretøjer, der
 registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales
 efter reglerne i stk. 2, når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller et
 fast driftssted, der er beliggende i udlandet. Det er en betingelse, at
 køretøjet lejes ud til en person, der er bosiddende her i la ndet, i en
 tidsbegrænset periode aftalt ved kontrakt, der dog skal vare mindst 12
 måneder.
 
 
 Stk. 2. Afgiften opkræves på registreringstidspunktet for hele den
 kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. For køretøjer der på
 registreringstidspunktet er ældre end 3 måneder udgør afgiften 1 procent af
 den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned samt et fast tillæg på
 i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
 pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgif ten der resterer
 efter betaling, herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
 Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet. For køretøjer
 mellem 0-3 måneder udgør afgiften 2 pct. af den beregnede
 registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller
 ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder og 1 pct. af den beregnede
 registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter reg istrerings- eller
 ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder samt et fast tillæg på
 i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
 pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgiften der resterer
 efter betaling herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
 Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet.
 
 Stk. 3. For betaling af afgift og tillæg efter stk. 1 hæfter den person
 eller virksomhed, der er registreret som ejer af køretøjet.
 
 Stk. 4. Ved en afbrydelse af leasingkontrakten samt hvis køretøjet udgår af
 ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., ophører registreringspligten.
 Ophører registreringspligten før den kontraktfastsatte leasingperiodes udløb
 eller udgår køretøjet af ordningen, jf. § 1 stk. 3, tilbagebetaler de
 statslige told- og skattemyndigheder den afgift og tillæg, der er betalt for
 meget. Der tilbagebetales kun afgift og tillæg for hele måneder og kun for
 den periode der ligger ud over de første 12 måneder.
 
 
 Stk. 5. Overgår et motorkøretøj til varig anvendelse her i landet ved salg
 eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften
 af køretøjet i stedet afgiftsberigtiges efter reglerne i § 4, stk. 6-14, §5,
 §5a eller §6.
 
 4. I §19, stk. 1, indsættes efter "jf. dog § 3 a" : "og § 3 b, stk. 3 "
 
 5. I § 25, stk. 1, indsættes efter " enhver bruger af motorkøretøjer
 omfattet af § 3 a, stk. 1, 6 eller 7": "og § 3 b, stk. 1,"
 
 6. I § 27 stk. 3, indsættes efter "eller for hvilket der ikke er meddelt
 tilladelse efter bestemmelserne i § 3 a, stk. 1, 7 og 8,": og § 3 b, stk.
 1,"
 
 §2
 
 Loven træder i kraft den 1. januar 2003. Udenlandske leasingbiler
 registreret før 1. januar 2003 og hvor der er betalt fuld
 registreringsafgift kan få omregnet registreringsafgiften efter de i §1 nr.
 3 anførte regler. Der tilbagebetales i disse nævnte tilfælde den afgift der
 er betalt for meget.
 
 Bemærkninger til lovforslaget
 
 Almindelige Bemærkninger
 
 
 Baggrund
 
 Afgifter på motorkøretøjer er som udgangspunkt ikke harmoniserede i EU og
 varierer derfor betydeligt fra land til land. Afgifter i forbindelse med
 registrering eller køb samt periodiske afgifter i forbindelse med ejerskab
 eller brug af motorkøretøjer er som udgangspunkt knyttet til køretøjets
 registreringssted. Som værn mod en udhuling af afgiftsprovenuet fra
 bilafgifterne er hovedreglen i Danmark, at personer med fast b opæl i
 Danmark ikke må anvende et udenlandsk registreret køretøj ligesom der skal
 betales afgift efter registreringsafgiftslovens bestemmelser af køretøjer
 der anvendes permanent her i landet.
 
 Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en sag vedr.
 udenlandske leasingbiler forelagt af en domstol i Østrig. Domstolen fastslår
 i dommen, at den registreringsafgift der opkræves af udenlandske
 leasingkøretøjer skal være proportionale med den periode, køretøjet anvendes
 i landet. Det betyder, at størrelsen af den registreringsafgift der opkræves
 af køretøjer der indføres med henblik på længer evarende udlejning (leasing)
 til personer bosiddende her i landet, af en virksomhed eller, et fast
 driftssted etableret i udlandet, skal være proportional med varigheden af
 leasingkontrakten. Domstolen tager dog ikke i dommen stilling til hvordan
 reglerne i praksis skal udformes for at sikre, at udenlandske leasing biler
 pålægges en afgift der svarer til den periode køretøjet anvendes i landet.
 
 Lovforslaget sigter på at skabe overensstemmelse mellem de danske regler og
 EU-retten og vil indebære, at udenlandske leasingselskaber lettere kan få
 adgang til det danske leasingmarked ved at skabe en ordning, hvorved det
 udenlandske selskab alene betaler afgift for den periode den
 kontraktfastsatte leasingaftale løber.
 
 Færinger og grønlændere er ikke underlagt registreringspligt og dertil
 hørende krav om betaling af registreringsafgift men falder i stedet ind
 under de regler der gælder for valutaudlændinge. Det betyder bl.a., at
 grønlændere og færinger kan leje en valutaudlejningsbil ved ophold af
 kortere varighed i Danmark i stedet for en almindelig udlejningsbil. Da
 valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er disse derfor
 antagelig billigere a t leje.
 
 Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
 heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
 og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
 statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge og
 kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de ikke
 er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
 lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit her
 i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
 imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
 Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
 reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
 udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e ller
 på Færøerne.
 
 Lovforslagets indhold
 
 Der foreslås indført en ordning, hvorved der af motorkøretøjer, der indføres
 af en udenlandsk etableret virksomhed med henblik på udlejning af
 motorkøretøjer ved kontrakter af minimum 12 måneders varighed til personer
 eller virksomheder bosiddende i Danmark, kan betales en afgift svarende til
 leasingkontraktens varighed i stedet for den fulde afgift. Afgiften foreslås
 opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre end 3 måneder som 1
 procent af den beregnede totale registreringsafgift per påbegyndt måned. Til
 den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et
 rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed
 af den del af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling,
 herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte a
 fgift.
 
 For køretøjer der på indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås
 afgiften beregnet som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per
 påbegyndt måned i de første tre måneder efter første registrerings- eller
 ibrugtagningstidspunkt, uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de
 efterfølgende måneder foreslås afgiften beregnet som 1 procent af den
 beregnede totale registreringsafgift per påbe gyndt måned. Til den samlede
 afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg
 på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed af den del
 af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder
 det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift. De
 udenlandske ejede leasingbiler skal i alle tilfælde indregistreres på danske
 nummerplader. Det betyder, at der skal betales vægtafgift mv. efter gældende
 regler. Afgiften foreslås opkrævet af de statslige told og skattemyndigheder
 på registreringstidspunktet, for hele den afgiftspligtige periode.
 
 Endvidere foreslås en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge,
 således at danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne
 fremover på lige fod med andre valutaudlændinge får mulighed for at leje
 valutaudlejningsbiler i forbindelse med ophold i Danmark af kortere
 varighed.
 
 Provenumæssige konsekvenser
 
 Forslaget om at ændre bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil give
 danske statsborgere bosat på Grønland og Færøerne mulighed for at leje bil i
 Danmark efter reglerne for valutaudlændinge.
 
 De provenumæssige konsekvenser heraf vedrører dels indtægter fra
 registreringsafgiften, dels momsindtægter og afhænger af i hvilket omfang
 den foreslåede reduktion af afgiftsbelastningen ved biludlejning fører til
 ændrede priser og som følge heraf til ændret adfærd for billejerne.
 
 De umiddelbare konsekvenser vil være, at danske statsborgere på Grønland og
 på Færøerne, der lejer bil i Danmark, fremover vil leje en bil efter
 reglerne for valutaudlændinge.
 
 I det omfang, det vil føre til færre almindelige udlejningsbiler og til
 flere valutaudlejningsbiler, der er fritaget for registreringsafgift, vil
 det føre til et provenutab i form af færre indtægter fra
 registreringsafgiften. Omfanget af biludlejning, som sker til danske
 statsborgere på Grønland og Færøerne, må dog vurderes at være af et så
 begrænset omfang, at det kan ske inden for den eksisterende bestand af
 henholdsvis a lmindelige udlejningsbiler og valutaudlejningsbiler. Der
 forventes derfor ikke at ske ændringer i antallet af udlejningsbiler som
 følge af lovforslaget, hvorfor der ikke vil et provenutab i form af lavere
 indtægter fra registreringsafgiften. Der synes derudover ikke at være den
 store prisforskel mellem udlejning efter de almindelige regler og af
 valutaudlejningsbiler. Dermed vil momsprovenuet også være uændret. På kort
 sigt skønnes forslaget såle des provenuneutralt. På længere sigt kan der
 komme et beskedent merprovenu, afhængig af i hvilket omfang danske
 biludlejeres forbedrede konkurrenceevne fører til øget udlejning til danske
 statsborgere på Grønland og Færøerne, herunder om det sker på bekostning af
 udlejning, der finder sted i udlandet. F.eks. er det således efter
 Øresundsbrons åbning blevet forholdsvist enkelt at drage nytte af den
 afgiftsbetingede forskel p&a ring; udlejningspriserne mellem Sverige og
 Danmark. Forslaget vil reducere den forskel, hvorved en del af den
 udlejning, der sker eller vil ske fremover i udlandet, i stedet vil ske i
 Danmark. Det vil føre til øgede momsindtægter. Det er endvidere muligt, at
 det samlede antal udlejningsdage vil stige, hvilket ligeledes fører til
 øgede momsindtægter. På sigt skønnes forslaget således at føre til et
 merprovenu. Det er ikke muligt at skøn ne over størrelsen heraf, men
 udlejning til de personer, der omfattes af forslaget, må vurderes at være
 beskeden, hvorfor merprovenuet ligeledes vil være i en beskeden
 størrelsesorden.
 
 
 For så vidt angår forslaget vedr. udenlandske leasingbiler er det sikret, at
 der så vidt muligt ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i
 omkostningerne mellem leasing i Danmark og i udlandet til personer
 bosiddende i Danmark.
 
 For virksomheder eller private, der efter gældende regler vælger at købe en
 bil frem for at lease den, betyder det, at de fortsat vil vælge denne
 løsning. Virksomheder, der efter gældende regler leaser i Danmark, vurderes
 også at ville fortsætte med det. Da afgiftssatserne er baseret på en fast
 afskrivningsskala, kan det dog ikke afvises, at det for enkelte typer af
 køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet, men omfanget vur deres
 at være beskedent. Forslaget vurderes derfor ikke at føre til nogen
 nævneværdig forøgelse af leasing i udlandet, der kan have provenumæssige
 konsekvenser for den danske stat i form af reducerede indtægter fra moms og
 registreringsafgift.
 
 Der kan dog komme et tab på de biler, der efter gældende regler leases i
 udlandet og som i vist omfang må formodes at ville benytte sig af muligheden
 for løbende registreringsafgift. Det kan føre til forskydninger i
 indbetalingerne af registreringsafgift. Antallet af biler, der er
 indregistreret i Danmark men er leaset i udlandet er ukendt, men beskedent.
 Forudsættes det at være i størrelsesordenen 200 biler, vurderes forslaget
 med nogen usikkerhed at me dføre et engangstab på 4 mio. kr. før skat i
 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i størrelsesordenen 3
 mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen provenuvirkning. Det forventes, at
 eventuelle krav om tilbagebetaling af afgift som følge af lovforslaget vil
 være så begrænset, at det ikke påvirker det overordnede provenuskøn.
 
 Administrative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet
 
 TSS
 
 
 Erhvervsmæssige konsekvenser
 
 Forslaget vedr. en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil
 reducere den afgiftsbetingede forskel på prisen for billeje i Danmark og
 udlandet. Det vil føre til en forbedret konkurrenceposition for danske
 biludlejere og kan på sigt føre til forøget biludlejning.
 
 Forslaget vedrørende forholdsmæssig betalt registreringsafgift af
 udenlandske leasingbiler vurderes ikke at ændre på danske
 leasingvirksomheders konkurrenceevne og har således begrænsede
 erhvervsøkonomiske konsekvenser. Med forslaget sikres, at der så vidt muligt
 ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i omkostningerne
 mellem leasingvirksomheder i Danmark og i udlandet. Da afgiftssatserne er
 baseret på en fast afskrivnings-skal a, kan det dog ikke afvises, at det for
 enkelte typer af køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet frem
 for i Danmark, men omfanget vurderes at blive beskedent.
 
 Miljømæssige konsekvenser
 
 Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
 
 
 Forholdet til EU-retten
 
 Den del af lovforslaget der angår udenlandske leasingbiler er fremsat som
 konsekvens af en kendelse fra EF-Domstolen i en sag forelagt af en national
 domstol i Østrig (C-451/99, Domstolens dom af den 21. marts 2002). I sagen
 blev Domstolens anmodet om en vurdering af om artikel 49 i EF-traktaten (fri
 bevægelighed af tjenesteydelser) og artikel 28 (forbud mod kvantitative
 importrestriktioner), skal fortolkes på en sådan måde, at det er i strid m
 ed EF-traktaten, at et medlemsland har retsregler, der forbyder en
 virksomhed etableret i dette medlemsland, at benytte et motorkøretøj i en
 længere periode, når køretøjet er leaset hos en leasingvirksomhed etableret
 i et andet medlemsland, og hvor køretøjet er indregistreret.
 
 
 Baggrunden for sagen ved domstolen var en retssag mellem et tysk og et
 østrigsk firma. Det østrigske firma har leaset en tysk indregistreret bil
 hos et tysk firma med henblik på permanent anvendelse i leasingperioden i
 Østrig. Efter østrigsk lov må et udenlandsk indregistreret køretøj generelt
 højst anvendes midlertidigt i Østrig i et år. Derefter skal det
 indregistreres i Østrig. Hvis køretøjet anvendes af en person eller
 virksomhed med bopæl/hjemsted i Østrig, skal køretøjet indregistreres i
 Østrig senest 3 dage efter indførslen.
 
 Domstolen fastslår, at det er i overensstemmelse med traktatens bestemmelser
 at kræve afgift af et køretøj, når dette anvendes i en længere periode i en
 medlemsstat. Domstolen lægger således et bopælskriterium til grund for
 fastlæggelsen af beskatningsstedet/registreringsstedet.
 
 Domstolen udtaler "at idet medlemsstaterne frit kan udøve deres
 beskatningsbeføjelse indenfor bilafgiftsområdet (der jo ikke er
 harmoniseret) kan medlemsstaterne derfor fordele denne beskatningsbeføjelse
 mellem sig på grundlag af kriterier såsom det område, hvorpå køretøjet reelt
 anvendes, eller førerens bopæl, og indgå indbyrdes aftaler således at det
 sikres, at et køretøj kun beskattes i et af l andene. I den forbindelse
 forekommer krav om indregistrering af et køretøj, at være et naturlig led i
 udøvelsen af denne beskatningsbeføjelse. Indregistreringen letter således
 kontrollen for medlemsstaterne af om der er betalt afgift af det pågældende
 køretøj."(Citat fra dommens præmis 40 og 41).
 
 Domstolen anerkender derved et krav om registreringspligt i det land, hvor
 køretøjet anvendes permanent. For så vidt angår det østrigske krav om
 indregistrering af køretøjet inden tre dage, finder domstolen at en frist
 der er så kort som i den pågældende sag, udgør en ubegrundet hindring for
 den frie udveksling af tjenesteydelser, der er fastsat i artikel 49.
 
 Domstolen udtaler endvidere i forbindelse med registreringen, at et
 nationalt krav om, at et leasingselskab skal have hjemsted eller
 hovedforretningssted i det land hvor lejer (bruger) har fast bopæl, er en
 hindring for den fri bevægelighed for tjenesteydelser og dermed i strid med
 EU-retten. Det er tilstrækkeligt af hensyn til færdselslovsovertrædelser
 mv., at det leasede køretøj kan indregistreres i den medlemsstat, på hvis
 område det kører , i leasingvirksomhedens navn med angivelse af navn og
 adresse for den lejer, der pr. definition har bopæl i det land hvor
 køretøjet anvendes. Lejer er i givet fald sammen med leasingvirksomheden
 ansvarlig for at overholde de forpligtelser, der følger af køretøjets
 indregistrering og anvendelse.
 
 Domstolen udtaler for så vidt angår den østrigske forbrugsafgift, at der
 ikke kan være tvivl om at en forbrugsafgift som den østrigske kan have til
 formål at tilgodese almene hensyn til at fremme anskaffelsen eller
 besiddelse af køretøjer med et lille brændstofforbrug. En sådan afgift er
 imidlertid i strid med proportionalitetsprincippet, idet det formål den
 forfølger, kan opnås med indførelse af en afgift der er pr oportional med
 varigheden af køretøjets indregistrering i den stat hvor den anvendes,
 således at der ikke med hensyn til muligheden for at tjene afgiften ind
 diskrimineres til skade for virksomhederne.
 
 Den foreslåede lovændring er således en direkte konsekvens af denne kendelse
 der indebærer, at de danske regler vedrørende udenlandske leasingbiler må
 anses for at være i strid med den nu gældende EU-praksis og sigter mod at
 bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten.
 
 Høring
 
 Forslaget har været sendt til høring hos
 
 De Danske Bilimportører, FDM, Motorcykelbranchens Landsforbund,
 Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Erhvervenes Transportudvalg,
 Dansk Automobilforhandlerforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danske
 Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Entreprenørforeningen,
 Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Industri,
 Handel-, Transport- og Serviceerhvervene, Dansk Transport og Logistik,
 Danske Biludlejere, C entralregistret for Motorkøretøjer, Trafikministeriet,
 Finansministeriet og Justitsministeriet.
 
 
 
         Positive konsekvenser
      Negative konsekvenser
 
       Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner
        Provenutab på 4 mio. kr. efter skat i 2003, 2004 og 2005.
 
       Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
 
       Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
 
       Administrative konsekvenser for erhvervslivet
 
       Miljømæssige konsekvenser
 
       Administrative konsekvenser for borgerne
 
       Forholdet til EU-retten
      Forslaget er fremsat som konsekvens af en EU-dom vedr.
 grænseoverskridende leasing der indebærer, at det danske krav om betaling af
 fuld registreringsafgift for motorkøretøjer der ejes af et udenlandsk
 leasingselskab og udlejes på kontraktbasis til personer med fast bopæl i
 Danmark, er i strid med EU-retten. Den afgift der pålægges denne type af
 motorkøretøjer skal være proportional med leasingperiodens længde.
 
 
 
 Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
 
 
 Til § 1
 
 
 
 Til nr. 1
 
 Efter forslaget skal der beregnes et nyt afgiftstilsvar for et køretøj
 omfattet af § 3 b, stk.1 (dvs. den foreslåede nye ordning med forholdsmæssig
 registreringsafgift for udenlandske leasingbiler, jf. nedenfor til nr. 3),
 når køretøjet efter reparation eller ombygning i afgiftsmæssig henseende
 ikke længere er identisk med det tidligere køretøj. Det oprindelige køretøj
 anses herefter for at være udgået af d en særlige tilladelsesordning
 vedrørende forholdsmæssig registreringsafgift. Forslaget indebærer, at de
 gældende regler og praksis om køretøjets identitetsskifte også finder
 anvendelse på køretøjer henhørt under ordningen.
 
 Til nr. 2
 
 Danske statsborgere der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er ikke
 omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som følge
 heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at disse personer
 fuldt lovligt kan leje en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den
 her i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne er
 derimod ikke omfattet af registreringsafgiftslove ns §2, stk. 1 nr. 15,
 vedrørende valutaudlændinge og kan derfor ikke leje et
 valutaudlejningskøretøj i Danmark og anvende det ved kortere ophold i
 Danmark. Da valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er
 disse biler derfor antagelig billigere at leje end normale udlejningsbiler.
 
 Uafhængigt af dette, er Færøerne og Grønland pr. 1. juli 2000 overgået til
 at være valutaudland i definitionen der vedrører nationalbankens opgørelser
 af betalinger til og fra udlandet. Ændringen, der var af rent statistisk
 karakter indebærer at personer og virksomheder der er hjemmehørende på
 Færøerne og Grønland nu betragtes som valutaudlændinge.
 
 At danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, der ikke
 er omfattet af den danske færdselslov, og som derved kan anvende et
 udenlandsk registreret udlejningskøretøj i det danske rige, ikke kan leje en
 valutaudlejningsbil i Danmark, må anses for værende konkurrenceforvridende
 og uhensigtsmæssigt.
 
 Det foreslås derfor, at registreringsafgiftslovens §2, stk.1 nr. 15, om
 udlejning til valutaudlændinge, udvides til at omfatte personer med fast
 bopæl på Færøerne eller i Grønland.
 
 Til nr. 3
 
 Efter de gældende regler i bekendtgørelse om registrering og syn af
 motorkøretøjer skal et køretøj der indføres i Danmark med henblik på
 permanent anvendelse i Danmark som hovedregel registreres på danske
 nummerplader med dertil hørende betaling af registreringsafgift, før
 køretøjet kan anvendes af en person med fast bopæl her i landet.
 
 Det foreslås, at de statslige told- og skattemyndigheder efter reglerne
 foreslået i § 3 b, stk. 1 og efter ansøgning, skal kunne meddele tilladelse
 til, at afgiften af registreringspligtige køretøjer der indregistreres af
 udenlandske leasingvirksomheder og hvor der er tale om en tidsbegrænset
 udlejning til personer eller virksomheder med fast bopæl eller driftssted i
 Danmark, kan betale en afgift svarende til den kontraktfastsatte
 udlejningsperiode. Det er en betingelse for afgiftsberigtigelse af et
 motorkøretøj efter denne regel, at der på registreringstidspunktet
 foreligger en tidsbegrænset leasingkontrakt mellem den udenlandske
 virksomhed eller driftssted og den person eller virksomhed der ønsker at
 lease motorkøretøjet.
 
 Leasingperiodens varighed skal mindst være 12 måneder. Kravet om ansøgning
 skyldes, at der skal forelægge en dokumentation i form af en kontrakt af, at
 der rent faktisk er indgået en leasingaftale. Mindstegrænsen på 12 måneder
 foreslås fastsat af administrative hensyn.
 
 Afgiften foreslås opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre
 end 3 måneder som 1 procent af den beregnede totale registreringsafgift per
 påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr.
 Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til
 leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede registreringsafgift
 der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der
 anses for en del af den betalte afgift. For køretøjer der på
 indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås afgiften beregnet
 som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned i de
 første tre måneder efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt,
 uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de efterfølgende måneder
 foreslås afgiften b eregnet som 1 procent af den beregnede totale
 registreringsafgift per påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et
 fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per
 måned svarende til leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede
 registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg
 på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.
 
 Der er ved afgiftsfastsættelsen taget udgangspunkt i, at leasingbiler ofte
 er relativt store og dyre og at der derved sker en kraftigere afskrivning i
 køretøjets første leveår end i de efterfølgende. Derfor foreslås, at helt
 nye køretøjer skal betale 6 procent i afgift i de første 3 måneder og 1
 procent per måned i resten af perioden. Det svarer til 15 procent afgift i d
 et første år og 12 procent i de efterf&oslas h;lgende år. Køretøjer der er
 ældre end 3 måneder betaler 12 procent i afgift for hele afgiftsperioden.
 Det svarer til den anvendte afskrivningsprofil, der ligger til grund for
 afgiftsberegningen af brugte importerede køretøjer mellem 0 og 12 måneder
 gamle. Til afgiften lægges endvidere et fast beløb på i alt 5.000 kr. for
 hele afgiftsperioden. Baggrunden for dette tillæg er, at leasingbiler, i
 kraft af deres anvendelse som udlejni ngskøretøjer, erfaringsmæssigt har et
 kraftigere værditab end personbiler, der anvendes til almindeligt brug.
 
 Udover afgiften betales et rentetillæg på 0,5 pct. pr. påbegyndt måned, som
 beregnes på grundlag af den registreringsafgift, der resterer i køretøjet,
 når afgiften for den pågældende leasingperiode inklusiv tillægget på de
 5.000 kr., er betalt. Dette rentetillæg skal kompensere for, at et
 udenlandsk leasingselskab får en likviditetsmæssig fordel sammenlignet med
 hvad de generelle omkostninger er ved at købe en bil i Danmark.
 Rentetillægget har således til hensigt at sikre, at et køretøj der
 registreres i henhold til de foreslåede regler om forholdsmæssig betaling af
 registreringsafgift ligestilles med køretøjer der skal betale fuld afgift.
 Det skal med andre ord afgiftsmæssigt koste det samme at holde bil i Danmark
 i en given periode, uanset om der betales fuld afgift eller afgift efter de
 foreslåede regler om forholdsmæssig betaling.
 
 Køretøjerne skal i alle tilfælde registreres på danske nummerplader, ligesom
 der skal betales dansk vægtafgift eller grøn ejerafgift.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Makholm (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  15-12-03 02:07 |  
  |   
            Scripsit "Jesper Larsen \(Fjernxx\)" <larsenXXjesper@tiscali.dk>
 
 > P.S herunder den nævnte lov
 
 Det ville være meget bedre bare at henvise/linke end at bruge 700
 linjer her i gruppen.
 
 (FUT sat til dk.admin.netikette)
 
 -- 
 Henning Makholm                        "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
                                       leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Søren Blom (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Blom | 
  Dato :  15-12-03 02:22 |  
  |   
            "Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev
 > Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos
 et
 > dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
 > kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt
 i.f.b.
 > med kundemøder.
 >
 > Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
 > mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af
 motorkøretøjer
 > m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
 > valutaudlæninge?
 >
 > Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?
 >
 
 Nu er de spørgsmål over i det juridiske, så måske du skulle prøve
 dk.videnskab.jura
 
 -- 
 VH
 
 Søren Blom
 soren@blom.dk
 Mail med spam filter besvares ikke.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Joergensen (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  15-12-03 07:07 |  
  |  
 
            Søren Blom wrote:
 > Nu er de spørgsmål over i det juridiske, så måske du skulle prøve
 > dk.videnskab.jura
 Han har jo så også postet i dk.videnskab.jura .. :)
 // Hans
 -- 
 http://rd350.nathue.dk - still smoking
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Storgaard (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Storgaard | 
  Dato :  15-12-03 08:25 |  
  |   
            "Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev:
 > Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos et
 > dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
 > kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt i.f.b.
 > med kundemøder.
 [klip - en masse spm. + et lovforslag med bemærkninger]
 
 Spørg din revisor, han ved det. Eller snak evt. med leasingselskabet.
 
 /kristian
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Esben Lynnerup (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben Lynnerup | 
  Dato :  15-12-03 10:26 |  
  |   
            Hej.
 Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du vælger at bo
 i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor / Volvo eller betal
 det samme som vi andre for at køre i danmark,
 Esben
 der betaler 1880,- i kvartalet i vægtafgift, men som IKKE flygter ud af
 landet for at spare den.
 
 ,
 "Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdcf826$0$9737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos
 et
 > dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
 > kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt
 i.f.b.
 > med kundemøder.
 >
 > Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
 > mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af
 motorkøretøjer
 > m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
 > valutaudlæninge?
 >
 > Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?
 >
 > Kan jeg modtage kørselgodtgørelse af min danske arbejdsgiver ved brug af
 en
 > bil efter ovenstående ordning?
 >
 > Er der specifikke krav til hvordan leasingaftalen skal udformes (løbetid,
 > exitklausuler, købsoptioner o.s.v?
 >
 > Er det et problem, hvis jeg ejer fast ejendom i DK, som er udlejet?
 >
 > Stilles der krav til hvor mange dage jeg skal opholde mig i Sverige
 årligt?
 >
 > Må jeg køre i bilen i Sverige?
 >
 > På forhånd tak
 >
 > Jesper
 >
 > P.S herunder den nævnte lov
 > Afgiftsfritagelse
 >
 > § 2. Fritaget for afgift er:
 >
 > (KLIP)
 >
 > 15) køretøjer, der efter regler fastsat af skatteministeren udelukkende
 > anvendes til udlejning til valutaudlændinge,
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > Love og regler > Lovorientering > Love fremsat i folketingsåret 2002-2003
 > Forholdsmæssig registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v. og
 > fritagelse af visse tivoli- og cirkuskøretøjer
 >
 > --------------------------------------------------------------------------
 --
 > ----
 >
 > Folketinget har den 18. februar 2003 vedtaget skatteministerens lovforslag
 > om ændring af registreringsafgiftsloven (L 97).
 >
 > Loven indeholder følgende elementer:
 >
 >   a.. Reglerne for udenlandske leasingbiler ændres, så der alene
 > betalesregistreringsafgift for den tid, bilerne er i Danmark. Der skal
 være
 > tale om en tidsbegrænset leasing til personer, der er bosiddende i
 Danmark.
 > Bilerne skal fortsat være registreret på danske nummerplader, og der skal
 > betales vægtafgift af bilerne.
 >
 >
 >   b.. Danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne får
 > status som "valutaudlændinge". De kan derfor leje en afgiftsfri dansk
 > indregistreret bil under kortere ophold i Danmark.
 >
 >
 >   c.. Tivoli- og cirkuskøretøjer på 12 t eller derover fritages fra
 > vægtafgift.
 > Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
 > heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
 > og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
 > statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge
 og
 > kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de
 ikke
 > er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
 > lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit
 her
 > i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
 > imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
 > Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
 > reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
 > udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e
 ller
 > på Færøerne.
 >
 >
 >
 > Skatteudvalget
 > (Alm. del - bilag 28)
 > lovudkast
 > (Offentligt)
 >
 >
 >
 >
 > Folketingets Skatteudvalg
 >
 > Christiansborg
 >
 > 1240 København K
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > 12.2002.170.6
 >
 >
 >
 >
 > Til udvalgets orientering fremsendes hermed:
 >
 >
 > Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Løbende
 > registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v.).
 >
 >
 > Lovforslaget er den 7. ds. udsendt til høring hos en række ministerier,
 > organisationer m.v. med anmodning om at modtage bemærkninger til udkastet
 > snarest muligt.
 >
 >
 >
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 >
 >
 >
 > Annemette V. Jacobsen.
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > 2002-511-00065
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > Resumé af Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
 > (udenlandske leasingbiler mv.)
 >
 > Lovforslaget indebærer for det første en ændring af de danske
 afgiftsregler
 > vedrørende udenlandske leasingbiler med henblik på, at bringe de danske
 > regler i overensstemmelse med EU-retten. Den anden del af lovforslaget, er
 > en udvidelse af de gældende regler vedr. valutaudlændinge til også, at
 > omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland og på Færøerne.
 >
 > Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en præjudiciel
 > forelæggelse af en østrigsk domstol vedr. udenlandske leasingbiler. I
 dommen
 > fastslår Domstolen, at det er i strid med EF-traktatens bestemmelser
 > vedrørende den frie bevægelighed for tjenesteydelser, at kræve fuld
 > registreringsafgift af leasingbiler der er ejet af et udenlandsk selskab
 og
 > som leases ud til indenlandske personer eller virksomheder. Afgiften skal
 i
 > stedet forholdsmæssig sv are til den periode køretøjet befinder sig i
 > landet. Derfor foreslås registreringsafgiftsloven ændret, så den
 > registreringsafgift der pålægges udenlandske leasingbiler svarer til
 > varigheden af den pågældende leasingkontrakt. Køretøjerne skal dog fortsat
 > være registreret på danske nummerplader og der skal ligeledes betales
 > vægtafgift mv. af køretøjerne.
 >
 >
 > Det vurderes, at forslaget med nogen usikkerhed medfører et engangstab på
 4
 > mio. kr. før skat i 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i
 > størrelsesordenen 3 mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen
 > provenuvirkning.
 >
 > For så vidt angår den anden ændring, foreslås bestemmelsen vedrørende
 > valutaudlændinge udvidet til også at omfatte danske statsborgere der har
 > fast bopæl i Grønland eller på Færøerne. I dag er disse ikke omfattet af
 > reglerne for valutaudlændinge hvilket betyder, at de ikke lovligt kan leje
 > en valutaudlejningsbil til brug ved kortere ophold i Danmark. Imidlertid
 er
 > danske statsborgere med fast bopæl i Gr ønland eller på Færøerne ikke
 > omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som
 følge
 > heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at danske
 > statsborgere med fast ophold i Grønland og på Færøerne kan leje et køretøj
 i
 > f.eks. Sverige eller Tyskland og anvende det i Danmark i forbindelse med
 > ophold af kortere varighed. Det må anses som værende
 konkurrenceforvridende.
 >
 > Ændringen forventes på kort sigt at være provenuneutral. På længere sigt
 > skønnes forslaget at medføre et merprovenu. Det er ikke muligt præcist at
 > skønne over størrelsen heraf, men det vurderes at det vil være i en
 beskeden
 > størrelsesorden.
 >
 > Skatteministeriet
 >
 > 19.7.2002
 >
 > Udkast
 >
 >
 >
 > Forslag
 >
 > Til
 >
 > Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
 >
 > (Løbende registreringsafgift af udenlandske leasingbiler mv.)
 >
 >
 >
 >
 >
 > §1
 >
 > I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse
 > nr. 807 af 24. september 2000 som ændret ved § 3 i lov nr.165 af 15. marts
 > 2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000 og § 3 i lov nr. 342 af 27. maj
 > 2002, foretages følgende ændringer:
 >
 > 1. I §1 stk. 3, indsættes som 5 og 6. pkt.:
 >
 > Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af
 §
 > 3 b, stk. 1 som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig
 > henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er
 > beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning
 > under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b,
 stk.
 > 2.
 >
 >
 >
 > 2. I § 2, stk. 1, nr. 15 ændres "valutaudlændinge", til "valutaudlændinge,
 > herunder personer med fast bopæl på Færøerne eller i Grønland".
 >
 > 3. Efter §3a indsættes:
 >
 > §3b Efter ansøgning kan de statslige told- og skattemyndigheder meddele
 > tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasede køretøjer,
 der
 > registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales
 > efter reglerne i stk. 2, når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller
 et
 > fast driftssted, der er beliggende i udlandet. Det er en betingelse, at
 > køretøjet lejes ud til en person, der er bosiddende her i la ndet, i en
 > tidsbegrænset periode aftalt ved kontrakt, der dog skal vare mindst 12
 > måneder.
 >
 >
 > Stk. 2. Afgiften opkræves på registreringstidspunktet for hele den
 > kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. For køretøjer der på
 > registreringstidspunktet er ældre end 3 måneder udgør afgiften 1 procent
 af
 > den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned samt et fast tillæg
 på
 > i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
 > pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgif ten der resterer
 > efter betaling, herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
 > Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet. For køretøjer
 > mellem 0-3 måneder udgør afgiften 2 pct. af den beregnede
 > registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller
 > ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder og 1 pct. af den beregnede
 > registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter reg istrerings- eller
 > ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder samt et fast tillæg
 på
 > i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
 > pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgiften der resterer
 > efter betaling herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
 > Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet.
 >
 > Stk. 3. For betaling af afgift og tillæg efter stk. 1 hæfter den person
 > eller virksomhed, der er registreret som ejer af køretøjet.
 >
 > Stk. 4. Ved en afbrydelse af leasingkontrakten samt hvis køretøjet udgår
 af
 > ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., ophører registreringspligten.
 > Ophører registreringspligten før den kontraktfastsatte leasingperiodes
 udløb
 > eller udgår køretøjet af ordningen, jf. § 1 stk. 3, tilbagebetaler de
 > statslige told- og skattemyndigheder den afgift og tillæg, der er betalt
 for
 > meget. Der tilbagebetales kun afgift og tillæg for hele måneder og kun for
 > den periode der ligger ud over de første 12 måneder.
 >
 >
 > Stk. 5. Overgår et motorkøretøj til varig anvendelse her i landet ved salg
 > eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften
 > af køretøjet i stedet afgiftsberigtiges efter reglerne i § 4, stk. 6-14,
 §5,
 > §5a eller §6.
 >
 > 4. I §19, stk. 1, indsættes efter "jf. dog § 3 a" : "og § 3 b, stk. 3 "
 >
 > 5. I § 25, stk. 1, indsættes efter " enhver bruger af motorkøretøjer
 > omfattet af § 3 a, stk. 1, 6 eller 7": "og § 3 b, stk. 1,"
 >
 > 6. I § 27 stk. 3, indsættes efter "eller for hvilket der ikke er meddelt
 > tilladelse efter bestemmelserne i § 3 a, stk. 1, 7 og 8,": og § 3 b, stk.
 > 1,"
 >
 > §2
 >
 > Loven træder i kraft den 1. januar 2003. Udenlandske leasingbiler
 > registreret før 1. januar 2003 og hvor der er betalt fuld
 > registreringsafgift kan få omregnet registreringsafgiften efter de i §1
 nr.
 > 3 anførte regler. Der tilbagebetales i disse nævnte tilfælde den afgift
 der
 > er betalt for meget.
 >
 > Bemærkninger til lovforslaget
 >
 > Almindelige Bemærkninger
 >
 >
 > Baggrund
 >
 > Afgifter på motorkøretøjer er som udgangspunkt ikke harmoniserede i EU og
 > varierer derfor betydeligt fra land til land. Afgifter i forbindelse med
 > registrering eller køb samt periodiske afgifter i forbindelse med ejerskab
 > eller brug af motorkøretøjer er som udgangspunkt knyttet til køretøjets
 > registreringssted. Som værn mod en udhuling af afgiftsprovenuet fra
 > bilafgifterne er hovedreglen i Danmark, at personer med fast b opæl i
 > Danmark ikke må anvende et udenlandsk registreret køretøj ligesom der skal
 > betales afgift efter registreringsafgiftslovens bestemmelser af køretøjer
 > der anvendes permanent her i landet.
 >
 > Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en sag vedr.
 > udenlandske leasingbiler forelagt af en domstol i Østrig. Domstolen
 fastslår
 > i dommen, at den registreringsafgift der opkræves af udenlandske
 > leasingkøretøjer skal være proportionale med den periode, køretøjet
 anvendes
 > i landet. Det betyder, at størrelsen af den registreringsafgift der
 opkræves
 > af køretøjer der indføres med henblik på længer evarende udlejning
 (leasing)
 > til personer bosiddende her i landet, af en virksomhed eller, et fast
 > driftssted etableret i udlandet, skal være proportional med varigheden af
 > leasingkontrakten. Domstolen tager dog ikke i dommen stilling til hvordan
 > reglerne i praksis skal udformes for at sikre, at udenlandske leasing
 biler
 > pålægges en afgift der svarer til den periode køretøjet anvendes i landet.
 >
 > Lovforslaget sigter på at skabe overensstemmelse mellem de danske regler
 og
 > EU-retten og vil indebære, at udenlandske leasingselskaber lettere kan få
 > adgang til det danske leasingmarked ved at skabe en ordning, hvorved det
 > udenlandske selskab alene betaler afgift for den periode den
 > kontraktfastsatte leasingaftale løber.
 >
 > Færinger og grønlændere er ikke underlagt registreringspligt og dertil
 > hørende krav om betaling af registreringsafgift men falder i stedet ind
 > under de regler der gælder for valutaudlændinge. Det betyder bl.a., at
 > grønlændere og færinger kan leje en valutaudlejningsbil ved ophold af
 > kortere varighed i Danmark i stedet for en almindelig udlejningsbil. Da
 > valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er disse derfor
 > antagelig billigere a t leje.
 >
 > Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
 > heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
 > og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
 > statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge
 og
 > kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de
 ikke
 > er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
 > lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit
 her
 > i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
 > imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
 > Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
 > reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
 > udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e
 ller
 > på Færøerne.
 >
 > Lovforslagets indhold
 >
 > Der foreslås indført en ordning, hvorved der af motorkøretøjer, der
 indføres
 > af en udenlandsk etableret virksomhed med henblik på udlejning af
 > motorkøretøjer ved kontrakter af minimum 12 måneders varighed til personer
 > eller virksomheder bosiddende i Danmark, kan betales en afgift svarende
 til
 > leasingkontraktens varighed i stedet for den fulde afgift. Afgiften
 foreslås
 > opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre end 3 måneder som
 1
 > procent af den beregnede totale registreringsafgift per påbegyndt måned.
 Til
 > den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales
 et
 > rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens
 varighed
 > af den del af den beregnede registreringsafgift der resterer efter
 betaling,
 > herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte
 a
 > fgift.
 >
 > For køretøjer der på indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder
 foreslås
 > afgiften beregnet som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per
 > påbegyndt måned i de første tre måneder efter første registrerings- eller
 > ibrugtagningstidspunkt, uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de
 > efterfølgende måneder foreslås afgiften beregnet som 1 procent af den
 > beregnede totale registreringsafgift per påbe gyndt måned. Til den samlede
 > afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et
 rentetillæg
 > på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed af den del
 > af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder
 > det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.
 De
 > udenlandske ejede leasingbiler skal i alle tilfælde indregistreres på
 danske
 > nummerplader. Det betyder, at der skal betales vægtafgift mv. efter
 gældende
 > regler. Afgiften foreslås opkrævet af de statslige told og
 skattemyndigheder
 > på registreringstidspunktet, for hele den afgiftspligtige periode.
 >
 > Endvidere foreslås en ændring af bestemmelserne vedrørende
 valutaudlændinge,
 > således at danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne
 > fremover på lige fod med andre valutaudlændinge får mulighed for at leje
 > valutaudlejningsbiler i forbindelse med ophold i Danmark af kortere
 > varighed.
 >
 > Provenumæssige konsekvenser
 >
 > Forslaget om at ændre bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil give
 > danske statsborgere bosat på Grønland og Færøerne mulighed for at leje bil
 i
 > Danmark efter reglerne for valutaudlændinge.
 >
 > De provenumæssige konsekvenser heraf vedrører dels indtægter fra
 > registreringsafgiften, dels momsindtægter og afhænger af i hvilket omfang
 > den foreslåede reduktion af afgiftsbelastningen ved biludlejning fører til
 > ændrede priser og som følge heraf til ændret adfærd for billejerne.
 >
 > De umiddelbare konsekvenser vil være, at danske statsborgere på Grønland
 og
 > på Færøerne, der lejer bil i Danmark, fremover vil leje en bil efter
 > reglerne for valutaudlændinge.
 >
 > I det omfang, det vil føre til færre almindelige udlejningsbiler og til
 > flere valutaudlejningsbiler, der er fritaget for registreringsafgift, vil
 > det føre til et provenutab i form af færre indtægter fra
 > registreringsafgiften. Omfanget af biludlejning, som sker til danske
 > statsborgere på Grønland og Færøerne, må dog vurderes at være af et så
 > begrænset omfang, at det kan ske inden for den eksisterende bestand af
 > henholdsvis a lmindelige udlejningsbiler og valutaudlejningsbiler. Der
 > forventes derfor ikke at ske ændringer i antallet af udlejningsbiler som
 > følge af lovforslaget, hvorfor der ikke vil et provenutab i form af lavere
 > indtægter fra registreringsafgiften. Der synes derudover ikke at være den
 > store prisforskel mellem udlejning efter de almindelige regler og af
 > valutaudlejningsbiler. Dermed vil momsprovenuet også være uændret. På kort
 > sigt skønnes forslaget såle des provenuneutralt. På længere sigt kan der
 > komme et beskedent merprovenu, afhængig af i hvilket omfang danske
 > biludlejeres forbedrede konkurrenceevne fører til øget udlejning til
 danske
 > statsborgere på Grønland og Færøerne, herunder om det sker på bekostning
 af
 > udlejning, der finder sted i udlandet. F.eks. er det således efter
 > Øresundsbrons åbning blevet forholdsvist enkelt at drage nytte af den
 > afgiftsbetingede forskel p&a ring; udlejningspriserne mellem Sverige og
 > Danmark. Forslaget vil reducere den forskel, hvorved en del af den
 > udlejning, der sker eller vil ske fremover i udlandet, i stedet vil ske i
 > Danmark. Det vil føre til øgede momsindtægter. Det er endvidere muligt, at
 > det samlede antal udlejningsdage vil stige, hvilket ligeledes fører til
 > øgede momsindtægter. På sigt skønnes forslaget således at føre til et
 > merprovenu. Det er ikke muligt at skøn ne over størrelsen heraf, men
 > udlejning til de personer, der omfattes af forslaget, må vurderes at være
 > beskeden, hvorfor merprovenuet ligeledes vil være i en beskeden
 > størrelsesorden.
 >
 >
 > For så vidt angår forslaget vedr. udenlandske leasingbiler er det sikret,
 at
 > der så vidt muligt ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle
 i
 > omkostningerne mellem leasing i Danmark og i udlandet til personer
 > bosiddende i Danmark.
 >
 > For virksomheder eller private, der efter gældende regler vælger at købe
 en
 > bil frem for at lease den, betyder det, at de fortsat vil vælge denne
 > løsning. Virksomheder, der efter gældende regler leaser i Danmark,
 vurderes
 > også at ville fortsætte med det. Da afgiftssatserne er baseret på en fast
 > afskrivningsskala, kan det dog ikke afvises, at det for enkelte typer af
 > køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet, men omfanget vur
 deres
 > at være beskedent. Forslaget vurderes derfor ikke at føre til nogen
 > nævneværdig forøgelse af leasing i udlandet, der kan have provenumæssige
 > konsekvenser for den danske stat i form af reducerede indtægter fra moms
 og
 > registreringsafgift.
 >
 > Der kan dog komme et tab på de biler, der efter gældende regler leases i
 > udlandet og som i vist omfang må formodes at ville benytte sig af
 muligheden
 > for løbende registreringsafgift. Det kan føre til forskydninger i
 > indbetalingerne af registreringsafgift. Antallet af biler, der er
 > indregistreret i Danmark men er leaset i udlandet er ukendt, men
 beskedent.
 > Forudsættes det at være i størrelsesordenen 200 biler, vurderes forslaget
 > med nogen usikkerhed at me dføre et engangstab på 4 mio. kr. før skat i
 > 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i størrelsesordenen 3
 > mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen provenuvirkning. Det forventes,
 at
 > eventuelle krav om tilbagebetaling af afgift som følge af lovforslaget vil
 > være så begrænset, at det ikke påvirker det overordnede provenuskøn.
 >
 > Administrative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet
 >
 > TSS
 >
 >
 > Erhvervsmæssige konsekvenser
 >
 > Forslaget vedr. en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge
 vil
 > reducere den afgiftsbetingede forskel på prisen for billeje i Danmark og
 > udlandet. Det vil føre til en forbedret konkurrenceposition for danske
 > biludlejere og kan på sigt føre til forøget biludlejning.
 >
 > Forslaget vedrørende forholdsmæssig betalt registreringsafgift af
 > udenlandske leasingbiler vurderes ikke at ændre på danske
 > leasingvirksomheders konkurrenceevne og har således begrænsede
 > erhvervsøkonomiske konsekvenser. Med forslaget sikres, at der så vidt
 muligt
 > ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i omkostningerne
 > mellem leasingvirksomheder i Danmark og i udlandet. Da afgiftssatserne er
 > baseret på en fast afskrivnings-skal a, kan det dog ikke afvises, at det
 for
 > enkelte typer af køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet frem
 > for i Danmark, men omfanget vurderes at blive beskedent.
 >
 > Miljømæssige konsekvenser
 >
 > Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
 >
 >
 > Forholdet til EU-retten
 >
 > Den del af lovforslaget der angår udenlandske leasingbiler er fremsat som
 > konsekvens af en kendelse fra EF-Domstolen i en sag forelagt af en
 national
 > domstol i Østrig (C-451/99, Domstolens dom af den 21. marts 2002). I sagen
 > blev Domstolens anmodet om en vurdering af om artikel 49 i EF-traktaten
 (fri
 > bevægelighed af tjenesteydelser) og artikel 28 (forbud mod kvantitative
 > importrestriktioner), skal fortolkes på en sådan måde, at det er i strid m
 > ed EF-traktaten, at et medlemsland har retsregler, der forbyder en
 > virksomhed etableret i dette medlemsland, at benytte et motorkøretøj i en
 > længere periode, når køretøjet er leaset hos en leasingvirksomhed
 etableret
 > i et andet medlemsland, og hvor køretøjet er indregistreret.
 >
 >
 > Baggrunden for sagen ved domstolen var en retssag mellem et tysk og et
 > østrigsk firma. Det østrigske firma har leaset en tysk indregistreret bil
 > hos et tysk firma med henblik på permanent anvendelse i leasingperioden i
 > Østrig. Efter østrigsk lov må et udenlandsk indregistreret køretøj
 generelt
 > højst anvendes midlertidigt i Østrig i et år. Derefter skal det
 > indregistreres i Østrig. Hvis køretøjet anvendes af en person eller
 > virksomhed med bopæl/hjemsted i Østrig, skal køretøjet indregistreres i
 > Østrig senest 3 dage efter indførslen.
 >
 > Domstolen fastslår, at det er i overensstemmelse med traktatens
 bestemmelser
 > at kræve afgift af et køretøj, når dette anvendes i en længere periode i
 en
 > medlemsstat. Domstolen lægger således et bopælskriterium til grund for
 > fastlæggelsen af beskatningsstedet/registreringsstedet.
 >
 > Domstolen udtaler "at idet medlemsstaterne frit kan udøve deres
 > beskatningsbeføjelse indenfor bilafgiftsområdet (der jo ikke er
 > harmoniseret) kan medlemsstaterne derfor fordele denne
 beskatningsbeføjelse
 > mellem sig på grundlag af kriterier såsom det område, hvorpå køretøjet
 reelt
 > anvendes, eller førerens bopæl, og indgå indbyrdes aftaler således at det
 > sikres, at et køretøj kun beskattes i et af l andene. I den forbindelse
 > forekommer krav om indregistrering af et køretøj, at være et naturlig led
 i
 > udøvelsen af denne beskatningsbeføjelse. Indregistreringen letter således
 > kontrollen for medlemsstaterne af om der er betalt afgift af det
 pågældende
 > køretøj."(Citat fra dommens præmis 40 og 41).
 >
 > Domstolen anerkender derved et krav om registreringspligt i det land, hvor
 > køretøjet anvendes permanent. For så vidt angår det østrigske krav om
 > indregistrering af køretøjet inden tre dage, finder domstolen at en frist
 > der er så kort som i den pågældende sag, udgør en ubegrundet hindring for
 > den frie udveksling af tjenesteydelser, der er fastsat i artikel 49.
 >
 > Domstolen udtaler endvidere i forbindelse med registreringen, at et
 > nationalt krav om, at et leasingselskab skal have hjemsted eller
 > hovedforretningssted i det land hvor lejer (bruger) har fast bopæl, er en
 > hindring for den fri bevægelighed for tjenesteydelser og dermed i strid
 med
 > EU-retten. Det er tilstrækkeligt af hensyn til færdselslovsovertrædelser
 > mv., at det leasede køretøj kan indregistreres i den medlemsstat, på hvis
 > område det kører , i leasingvirksomhedens navn med angivelse af navn og
 > adresse for den lejer, der pr. definition har bopæl i det land hvor
 > køretøjet anvendes. Lejer er i givet fald sammen med leasingvirksomheden
 > ansvarlig for at overholde de forpligtelser, der følger af køretøjets
 > indregistrering og anvendelse.
 >
 > Domstolen udtaler for så vidt angår den østrigske forbrugsafgift, at der
 > ikke kan være tvivl om at en forbrugsafgift som den østrigske kan have til
 > formål at tilgodese almene hensyn til at fremme anskaffelsen eller
 > besiddelse af køretøjer med et lille brændstofforbrug. En sådan afgift er
 > imidlertid i strid med proportionalitetsprincippet, idet det formål den
 > forfølger, kan opnås med indførelse af en afgift der er pr oportional med
 > varigheden af køretøjets indregistrering i den stat hvor den anvendes,
 > således at der ikke med hensyn til muligheden for at tjene afgiften ind
 > diskrimineres til skade for virksomhederne.
 >
 > Den foreslåede lovændring er således en direkte konsekvens af denne
 kendelse
 > der indebærer, at de danske regler vedrørende udenlandske leasingbiler må
 > anses for at være i strid med den nu gældende EU-praksis og sigter mod at
 > bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten.
 >
 > Høring
 >
 > Forslaget har været sendt til høring hos
 >
 > De Danske Bilimportører, FDM, Motorcykelbranchens Landsforbund,
 > Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Erhvervenes
 Transportudvalg,
 > Dansk Automobilforhandlerforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danske
 > Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Entreprenørforeningen,
 > Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Industri,
 > Handel-, Transport- og Serviceerhvervene, Dansk Transport og Logistik,
 > Danske Biludlejere, C entralregistret for Motorkøretøjer,
 Trafikministeriet,
 > Finansministeriet og Justitsministeriet.
 >
 >
 >
 >         Positive konsekvenser
 >      Negative konsekvenser
 >
 >       Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner
 >        Provenutab på 4 mio. kr. efter skat i 2003, 2004 og 2005.
 >
 >       Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
 >
 >       Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
 >
 >       Administrative konsekvenser for erhvervslivet
 >
 >       Miljømæssige konsekvenser
 >
 >       Administrative konsekvenser for borgerne
 >
 >       Forholdet til EU-retten
 >      Forslaget er fremsat som konsekvens af en EU-dom vedr.
 > grænseoverskridende leasing der indebærer, at det danske krav om betaling
 af
 > fuld registreringsafgift for motorkøretøjer der ejes af et udenlandsk
 > leasingselskab og udlejes på kontraktbasis til personer med fast bopæl i
 > Danmark, er i strid med EU-retten. Den afgift der pålægges denne type af
 > motorkøretøjer skal være proportional med leasingperiodens længde.
 >
 >
 >
 > Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
 >
 >
 > Til § 1
 >
 >
 >
 > Til nr. 1
 >
 > Efter forslaget skal der beregnes et nyt afgiftstilsvar for et køretøj
 > omfattet af § 3 b, stk.1 (dvs. den foreslåede nye ordning med
 forholdsmæssig
 > registreringsafgift for udenlandske leasingbiler, jf. nedenfor til nr. 3),
 > når køretøjet efter reparation eller ombygning i afgiftsmæssig henseende
 > ikke længere er identisk med det tidligere køretøj. Det oprindelige
 køretøj
 > anses herefter for at være udgået af d en særlige tilladelsesordning
 > vedrørende forholdsmæssig registreringsafgift. Forslaget indebærer, at de
 > gældende regler og praksis om køretøjets identitetsskifte også finder
 > anvendelse på køretøjer henhørt under ordningen.
 >
 > Til nr. 2
 >
 > Danske statsborgere der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
 ikke
 > omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som
 følge
 > heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at disse
 personer
 > fuldt lovligt kan leje en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende
 den
 > her i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne
 er
 > derimod ikke omfattet af registreringsafgiftslove ns §2, stk. 1 nr. 15,
 > vedrørende valutaudlændinge og kan derfor ikke leje et
 > valutaudlejningskøretøj i Danmark og anvende det ved kortere ophold i
 > Danmark. Da valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er
 > disse biler derfor antagelig billigere at leje end normale
 udlejningsbiler.
 >
 > Uafhængigt af dette, er Færøerne og Grønland pr. 1. juli 2000 overgået til
 > at være valutaudland i definitionen der vedrører nationalbankens
 opgørelser
 > af betalinger til og fra udlandet. Ændringen, der var af rent statistisk
 > karakter indebærer at personer og virksomheder der er hjemmehørende på
 > Færøerne og Grønland nu betragtes som valutaudlændinge.
 >
 > At danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, der
 ikke
 > er omfattet af den danske færdselslov, og som derved kan anvende et
 > udenlandsk registreret udlejningskøretøj i det danske rige, ikke kan leje
 en
 > valutaudlejningsbil i Danmark, må anses for værende konkurrenceforvridende
 > og uhensigtsmæssigt.
 >
 > Det foreslås derfor, at registreringsafgiftslovens §2, stk.1 nr. 15, om
 > udlejning til valutaudlændinge, udvides til at omfatte personer med fast
 > bopæl på Færøerne eller i Grønland.
 >
 > Til nr. 3
 >
 > Efter de gældende regler i bekendtgørelse om registrering og syn af
 > motorkøretøjer skal et køretøj der indføres i Danmark med henblik på
 > permanent anvendelse i Danmark som hovedregel registreres på danske
 > nummerplader med dertil hørende betaling af registreringsafgift, før
 > køretøjet kan anvendes af en person med fast bopæl her i landet.
 >
 > Det foreslås, at de statslige told- og skattemyndigheder efter reglerne
 > foreslået i § 3 b, stk. 1 og efter ansøgning, skal kunne meddele
 tilladelse
 > til, at afgiften af registreringspligtige køretøjer der indregistreres af
 > udenlandske leasingvirksomheder og hvor der er tale om en tidsbegrænset
 > udlejning til personer eller virksomheder med fast bopæl eller driftssted
 i
 > Danmark, kan betale en afgift svarende til den kontraktfastsatte
 > udlejningsperiode. Det er en betingelse for afgiftsberigtigelse af et
 > motorkøretøj efter denne regel, at der på registreringstidspunktet
 > foreligger en tidsbegrænset leasingkontrakt mellem den udenlandske
 > virksomhed eller driftssted og den person eller virksomhed der ønsker at
 > lease motorkøretøjet.
 >
 > Leasingperiodens varighed skal mindst være 12 måneder. Kravet om ansøgning
 > skyldes, at der skal forelægge en dokumentation i form af en kontrakt af,
 at
 > der rent faktisk er indgået en leasingaftale. Mindstegrænsen på 12 måneder
 > foreslås fastsat af administrative hensyn.
 >
 > Afgiften foreslås opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre
 > end 3 måneder som 1 procent af den beregnede totale registreringsafgift
 per
 > påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000
 kr.
 > Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til
 > leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede registreringsafgift
 > der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der
 > anses for en del af den betalte afgift. For køretøjer der på
 > indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås afgiften beregnet
 > som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned i
 de
 > første tre måneder efter første registrerings- eller
 ibrugtagningstidspunkt,
 > uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de efterfølgende måneder
 > foreslås afgiften b eregnet som 1 procent af den beregnede totale
 > registreringsafgift per påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges
 et
 > fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent
 per
 > måned svarende til leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede
 > registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg
 > på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.
 >
 > Der er ved afgiftsfastsættelsen taget udgangspunkt i, at leasingbiler ofte
 > er relativt store og dyre og at der derved sker en kraftigere afskrivning
 i
 > køretøjets første leveår end i de efterfølgende. Derfor foreslås, at helt
 > nye køretøjer skal betale 6 procent i afgift i de første 3 måneder og 1
 > procent per måned i resten af perioden. Det svarer til 15 procent afgift i
 d
 > et første år og 12 procent i de efterf&oslas h;lgende år. Køretøjer der er
 > ældre end 3 måneder betaler 12 procent i afgift for hele afgiftsperioden.
 > Det svarer til den anvendte afskrivningsprofil, der ligger til grund for
 > afgiftsberegningen af brugte importerede køretøjer mellem 0 og 12 måneder
 > gamle. Til afgiften lægges endvidere et fast beløb på i alt 5.000 kr. for
 > hele afgiftsperioden. Baggrunden for dette tillæg er, at leasingbiler, i
 > kraft af deres anvendelse som udlejni ngskøretøjer, erfaringsmæssigt har
 et
 > kraftigere værditab end personbiler, der anvendes til almindeligt brug.
 >
 > Udover afgiften betales et rentetillæg på 0,5 pct. pr. påbegyndt måned,
 som
 > beregnes på grundlag af den registreringsafgift, der resterer i køretøjet,
 > når afgiften for den pågældende leasingperiode inklusiv tillægget på de
 > 5.000 kr., er betalt. Dette rentetillæg skal kompensere for, at et
 > udenlandsk leasingselskab får en likviditetsmæssig fordel sammenlignet med
 > hvad de generelle omkostninger er ved at købe en bil i Danmark.
 > Rentetillægget har således til hensigt at sikre, at et køretøj der
 > registreres i henhold til de foreslåede regler om forholdsmæssig betaling
 af
 > registreringsafgift ligestilles med køretøjer der skal betale fuld afgift.
 > Det skal med andre ord afgiftsmæssigt koste det samme at holde bil i
 Danmark
 > i en given periode, uanset om der betales fuld afgift eller afgift efter
 de
 > foreslåede regler om forholdsmæssig betaling.
 >
 > Køretøjerne skal i alle tilfælde registreres på danske nummerplader,
 ligesom
 > der skal betales dansk vægtafgift eller grøn ejerafgift.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  15-12-03 10:32 |  
  |  
 
            Esben Lynnerup wrote:
 > Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du
 > vælger at bo i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor /
 > Volvo eller betal det samme som vi andre for at køre i danmark,
 Jeg er sikker på, at du vil kunne finde ligesindede i politik-gruppen.
 Vi ses.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Esben Lynnerup (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben Lynnerup | 
  Dato :  15-12-03 13:51 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fdd7f68$0$25804$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Esben Lynnerup wrote:
 >
 > > Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du
 > > vælger at bo i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor /
 > > Volvo eller betal det samme som vi andre for at køre i danmark,
 >
 >
 > Jeg er sikker på, at du vil kunne finde ligesindede i politik-gruppen.
 >
 > Vi ses.
 >
 > --
 > Jan W Nielsen   
> Vectra 2.0
 >
 Hej Jan.
 Ja uden tvivl, men det er en smule irriterende omend fuldt forståeligt at
 man vil slippe for de  skyhøje idiotiske danske afgifter, ,.,.,.men når man
 nu engang har sit udkomme i Danmark er det vel også på sin plads at bidrage
 til samfundskassen uanset hvor irriterende det end måtte være, jeg syntes da
 også det er TYVERI at skulle betale 1880,- i kvartalet for at køre på de
 dårlige danske veje,BLA.  derfor har jeg ondt i røven af at de smartasses
 gør alt for at snyde vi andre = samfundet = dig, og tilligemed beder om
 hjælp til det også af dig, men superegoismen florerer bedre end nogensinde
 her i landet.
 Surt opstød herfra.
 Esben
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  15-12-03 16:13 |  
  |  
 
            Esben Lynnerup wrote:
 > når man nu engang har sit udkomme i Danmark er
 > det vel også på sin plads at bidrage til samfundskassen uanset hvor
 > irriterende det end måtte være.
 Det kan jo være, vedkommende allerede har bidraget meget mere end os to til
 sammen. Det ved hverken du eller jeg.
 > derfor har jeg ondt i røven af at de smartasses gør alt
 > for at snyde vi andre = samfundet = dig, og tilligemed beder om hjælp
 > til det også af dig, men superegoismen florerer bedre end nogensinde
 > her i landet.
 Er det dig og mig - eller er det Jesper Larsen, der er nogle egoistiske
 krævere..? Det er svært at sige.
 Efter min mening er det helt i orden at spørge, hvilke muligheder man har,
 hvis man bor i udlandet.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter G C (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  15-12-03 19:45 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fddcf72$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 [klip]
 > Efter min mening er det helt i orden at spørge, hvilke muligheder man har,
 > hvis man bor i udlandet.
 Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke i
 dk.videnskab.jura....
 Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (15-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  15-12-03 20:47 |  
  |  
 
            Peter G C wrote:
 > Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke
 > i dk.videnskab.jura....
 Fuldkommen enig.
 > Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.
 Jeg kender ikke svaret - men vil som dig nøjes med at opfordre alle til at
 svare på et 100 % i orden spørgsmål.
 --
 Jan W Nielsen   
Vectra 2.0
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Esben Lynnerup (16-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben Lynnerup | 
  Dato :  16-12-03 12:07 |  
  |  
 
            Såvidt jeg ved er dette dk.fritid.bil jeg svarer i og ikke andre/og jo det
 er nok i orden med det snik snask
 Esben
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fde100c$0$27332$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Peter G C wrote:
 >
 > > Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke
 > > i dk.videnskab.jura....
 >
 > Fuldkommen enig.
 >
 > > Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.
 >
 > Jeg kender ikke svaret - men vil som dig nøjes med at opfordre alle til at
 > svare på et 100 % i orden spørgsmål.
 >
 > --
 > Jan W Nielsen   
> Vectra 2.0
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter G C (16-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  16-12-03 18:01 |  
  |  
 
            "Esben Lynnerup" <FJERNES_Esben@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:brmp5r$549uu$1@ID-156254.news.uni-berlin.de...
 > Såvidt jeg ved er dette dk.fritid.bil jeg svarer i og ikke andre/og jo det
 > er nok i orden med det snik snask
 Der er krydspostet til dk.videnskab.jura, hvor der alene diskuteres jura.
 Politik hører alene til i dk.politik.
 Mere er der ikke i det.
 /Peter
 --
 http://www.grauslund.com/
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |