| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Lufttryk i brede dæk ?? Fra : Rene´ | 
  Dato :  16-12-03 23:57 |  
  |   
            Jeg har fået nye hjul til min mercedes 220 cdi t-model.
 det er 235-40-18 og så er det jeg gerne vil vide hvor meget luft skal der
 være i dem ??
 jeg ved at der på 205-55-16 skal være 2,1bar i for og 2,3bar i bag.
 kan man se på slidtagen om den har for høj eller for lavt tryk ??
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  17-12-03 09:51 |  
  |  
 
            "Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
 news:r5MDb.7437$rC3.6395@news.get2net.dk...
 > Jeg har fået nye hjul til min mercedes 220 cdi t-model.
 > det er 235-40-18 og så er det jeg gerne vil vide hvor meget luft skal der
 > være i dem ??
 > jeg ved at der på 205-55-16 skal være 2,1bar i for og 2,3bar i bag.
 > kan man se på slidtagen om den har for høj eller for lavt tryk ??
 Ja.
 Normalt: Hvis den slides for meget på midten er der for meget tryg i, men
 den slides for meget i siderne er der for lidt tryg i.
 Nogen siger at deres bredde dæk har omvendte symptomer. Om det er korrekt
 ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvor bredde dækkene i så fald skulle være...
 Om ikke andet så må der være en dæk bredde, hvor trykket er ligegyldigt...
  
-- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  17-12-03 13:37 |  
  |   
            
"morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse 
 "Re: Lufttryk i brede dæk ??"
 > "Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
 > news:r5MDb.7437$rC3.6395@news.get2net.dk...
 > > Jeg har fået nye hjul til min mercedes 220 cdi t-model.
 > > det er 235-40-18 og så er det jeg gerne vil vide hvor meget luft skal der
 > > være i dem ??
 > > jeg ved at der på 205-55-16 skal være 2,1bar i for og 2,3bar i bag.
 > > kan man se på slidtagen om den har for høj eller for lavt tryk ??
 > 
 > 
 > Ja.
 > Normalt: Hvis den slides for meget på midten er der for meget tryg i, men
 > den slides for meget i siderne er der for lidt tryg i.
 > 
 > Nogen siger at deres bredde dæk har omvendte symptomer. Om det er korrekt
 > ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvor bredde dækkene i så fald skulle være...
 > Om ikke andet så må der være en dæk bredde, hvor trykket er ligegyldigt...
 >   
> 
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 >  www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
>  www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 > 
 > 
 > 
 Du mener vel at der må være en dæk størrelse hvor det ikke er til at fastsætte om 
 sliddet er pga. for meget eller for lidt tryk, og det kan jo i øvrigt sagtens være 
 en størrelse som ikke findes men trykket er aldrig lige gyldigt.
 Med venlig hilsen Kim
 -- Sendt via  http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)
 -- Vis din bil frem på  http://www.bilgalleri.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  17-12-03 19:09 |  
  |  
 
            "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > > Nogen siger at deres bredde dæk har omvendte symptomer. Om det er
 korrekt
 > > ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvor bredde dækkene i så fald skulle
 være...
 > > Om ikke andet så må der være en dæk bredde, hvor trykket er
 ligegyldigt...
 > Du mener vel at der må være en dæk størrelse hvor det ikke er til at
 fastsætte om
 > sliddet er pga. for meget eller for lidt tryk,
 Nej, jeg mener bredden, som jeg skrev.
 > og det kan jo i øvrigt sagtens være
 > en størrelse som ikke findes men trykket er aldrig lige gyldigt.
 Hvis det for smalle dæk er midten der slides ved for højt tryk og siderne
 ved bredde dæk, må der være et dæk i mellem et smalt og et bredt dæk, som
 enten ikke slides eller slides både på midten og i siderne ved for lavt
 tryk...    
Med dette mener jeg at bredde dæk også slides i midten ved for lavt tryk.
 Ellers ville mit udsagn ovenover jo være sandt.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Kristensen (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  17-12-03 19:45 |  
  |   
            
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:brq6em$mq7$1@sunsite.dk...
 > "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > > > Nogen siger at deres bredde dæk har omvendte symptomer. Om det er
 > korrekt
 > > > ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvor bredde dækkene i så fald skulle
 > være...
 > > > Om ikke andet så må der være en dæk bredde, hvor trykket er
 > ligegyldigt...
 >
 > > Du mener vel at der må være en dæk størrelse hvor det ikke er til at
 > fastsætte om
 > > sliddet er pga. for meget eller for lidt tryk,
 >
 > Nej, jeg mener bredden, som jeg skrev.
 >
 > > og det kan jo i øvrigt sagtens være
 > > en størrelse som ikke findes men trykket er aldrig lige gyldigt.
 >
 > Hvis det for smalle dæk er midten der slides ved for højt tryk og siderne
 > ved bredde dæk, må der være et dæk i mellem et smalt og et bredt dæk, som
 > enten ikke slides eller slides både på midten og i siderne ved for lavt
 > tryk...    
>
 > Med dette mener jeg at bredde dæk også slides i midten ved for lavt tryk.
 > Ellers ville mit udsagn ovenover jo være sandt.
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 >  www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
>  www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 >
 >
 I størrelse (som jeg skriver) indgår jo også bredden, det jeg bestrider er
 at trykket skulle være ligegyldigt men forstår godt hvad du mener. Det er at
 der må være en bestemt (måske teoretisk) brede i en bestemt profil hvor det
 vil give slid i siderne (eller på midten), uanset om trykket er for højt
 eller for lavt.
 Det andet med at for højt tryk giver slid på midten af smalle dæk, og for
 lavt slid på midten af brede kan vi ikke blive i uenige om.
 Med venlig hilsen Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Fruergaard (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  17-12-03 20:26 |  
  |  
 
            "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > I størrelse (som jeg skriver) indgår jo også bredden,
 Det er jeg godt klar over...
 Men der snakkes (normalt ) ikke om størrelse, men blot om bredden, når man
 snakker dæktryk.
 > det jeg bestrider er
 > at trykket skulle være ligegyldigt men forstår godt hvad du mener.
 Godt. For jeg mener heller ikke, at trykket kan være ligegyldigt.
 > Det er at
 > der må være en bestemt (måske teoretisk) brede i en bestemt profil hvor
 det
 > vil give slid i siderne (eller på midten), uanset om trykket er for højt
 > eller for lavt.
 Ja, og efter som at dette dæk ikke findes tror jeg ikke på, at for højt tryk
 på bredde dæk medfører slid på siderne og for lat tryk i midten.
 Nogen der mener at påstå, at ovenstående er rigtigt?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kim Kristensen (17-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  17-12-03 21:42 |  
  |   
            
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:brqaji$rjr$1@sunsite.dk...
 > "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > > I størrelse (som jeg skriver) indgår jo også bredden,
 >
 > Det er jeg godt klar over...
 > Men der snakkes (normalt ) ikke om størrelse, men blot om bredden, når man
 > snakker dæktryk.
 >
 > > det jeg bestrider er
 > > at trykket skulle være ligegyldigt men forstår godt hvad du mener.
 >
 > Godt. For jeg mener heller ikke, at trykket kan være ligegyldigt.
 >
 > > Det er at
 > > der må være en bestemt (måske teoretisk) brede i en bestemt profil hvor
 > det
 > > vil give slid i siderne (eller på midten), uanset om trykket er for højt
 > > eller for lavt.
 >
 > Ja, og efter som at dette dæk ikke findes tror jeg ikke på, at for højt
 tryk
 > på bredde dæk medfører slid på siderne og for lat tryk i midten.
 >
 > Nogen der mener at påstå, at ovenstående er rigtigt?
 >
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 >  www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
>  www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 >
 >
 Det er faktisk rigtigt nok Morten at for lavt tryk på et bredt dæk slider på
 midten, det er ganske enkelt fordi at slidbanen bliver slynget ud under
 rotation og selvfølgelig mest på midten da der ikke er samme hold som i
 siderne. Hvis du ser dragrace en dag så prøv at lægge mærke til dækket nå de
 varmer det op, det bliver meget højere hvilket er fordi trykket ikke er ret
 højt.
 Her er et klip fra Super Dæk Service:
 "Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser"
 Og fra Rådet for større Dæksikkerhed:
 "For højt lufttryk:
 Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
 nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for at
 slides jævnt."
 Nu står der ganske vist lavprofil, men hvis der skal bredere dæk på en given
 bil skal de være af en lavere profil for at bevare tilnærmelsesvis den samme
 rulleomkreds for at de kan overholde de lovmæssige krav.
 Med venlig hilsen Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Fruergaard (18-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  18-12-03 07:26 |  
  |  
 
            "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > Her er et klip fra Super Dæk Service:
 >
 > "Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser"
 Ja. Men det siger da ikke noget om, hvorledes et bredt dæk slides...
 >
 > Og fra Rådet for større Dæksikkerhed:
 >
 > "For højt lufttryk:
 > Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
 > nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for
 at
 > slides jævnt."
 Igen. Det står ikke noget om, at bredde dæk slides på midten ved for lavt
 tryk.
 Det står at lavprofil (=bredde dæk) kræver et højere dæktryk, hvilket jeg er
 enig i. Dernæst betyder det, at hvis det ikke har et højt nok dæktryk (= for
 lidt dæktryk) slides det ikke jævnt. Der står ikke om det slides for meget
 på midten eller i siderne.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Kim Kristensen (18-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  18-12-03 23:23 |  
  |   
            
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:brrhao$361$2@sunsite.dk...
 > "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > > Her er et klip fra Super Dæk Service:
 > >
 > > "Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser"
 >
 > Ja. Men det siger da ikke noget om, hvorledes et bredt dæk slides...
 >
 > >
 > > Og fra Rådet for større Dæksikkerhed:
 > >
 > > "For højt lufttryk:
 > > Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
 > > nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for
 > at
 > > slides jævnt."
 >
 > Igen. Det står ikke noget om, at bredde dæk slides på midten ved for lavt
 > tryk.
 > Det står at lavprofil (=bredde dæk) kræver et højere dæktryk, hvilket jeg
 er
 > enig i. Dernæst betyder det, at hvis det ikke har et højt nok dæktryk (=
 for
 > lidt dæktryk) slides det ikke jævnt. Der står ikke om det slides for meget
 > på midten eller i siderne.
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard
 >  www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
>  www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 >
 >
 Nej det har du ret i Morten, men det er sikkert til at finde de oplysninger
 hvis man leder efter dem.
 Med venlig hilsen Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Morten Fruergaard (19-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  19-12-03 07:28 |  
  |  
 
            "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > Nej det har du ret i Morten, men det er sikkert til at finde de
 oplysninger
 > hvis man leder efter dem.
 Dem vil jeg så gerne se...    
-- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |