| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vinterklar med Mercedes W123? Fra : Simon | 
  Dato :  19-12-03 14:40 |  
  |   
            Hej,
 
 Jeg ved ikke så meget om biler - men jeg har en.
 Det er en Mercedes W123 (2,5L benzin med karburator) fra 1981.
 Jeg mener at have hørt at der på nogle biler med karburator findes en
 vinter/sommer-omskifter. Har det noget på sig, og er der noget
 specielt man ellers kan gøre, for at bedre chancerne for kold start om
 morgenen?
 Jeg er nogle gange ude for at motoren dykker for langt ned i
 omdrejninger, når den er kold lige efter jeg har startet den. Der er
 en eller anden regulering, som gør at den først kører med fint høje
 omdrejninger, og så drosler ned efter et stykke tid. Jeg har også
 oplevet, at motoren nærmest kan banke lidt, de første par minutter
 efter en kold start. Hvad kan det skyldes, og kan det mon afhjælpes?
 
 Mvh Simon
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens Knudsen (19-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens Knudsen | 
  Dato :  19-12-03 21:52 |  
  |   
            On 19 Dec 2003 05:39:46 -0800, simontjell@hotmail.com (Simon) wrote:
 
 >Jeg ved ikke så meget om biler - men jeg har en.
 >Det er en Mercedes W123 (2,5L benzin med karburator) fra 1981.
 >Jeg mener at have hørt at der på nogle biler med karburator findes en
 >vinter/sommer-omskifter. Har det noget på sig?
 
 Det er indsugning, som har denne sommer-/vinterindstilling. Om
 vinteren snuppes luften fra manifolden ved at indsugningen vender
 nedad...
 
 >Jeg er nogle gange ude for at motoren dykker for langt ned i
 >omdrejninger, når den er kold lige efter jeg har startet den. Der er
 >en eller anden regulering, som gør at den først kører med fint høje
 >omdrejninger, og så drosler ned efter et stykke tid. 
 
 Choker?
 
 >Jeg har også oplevet, at motoren nærmest kan banke lidt, de første par minutter
 >efter en kold start. Hvad kan det skyldes, og kan det mon afhjælpes?
 
 Ah dét lyder jo som manglende smøring eller olie, der ikke er tynd nok
 til at komme hélt ud i hjørnerne. Man kan med fordel anvende en anden
 olie om vinteren, hvilket jég nu ikke gør...
 
 
 /Mogens
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |