| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ridser i lak Fra : Chriz | 
  Dato :  20-12-03 18:06 |  
  |   
            Hej
 
 Nogle små juleterrorister har i nattens løb lavet en ridse med en nøgle
 eller lign. hele vejen rundt om min bil. Fedest !!!!
 
 Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
 vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 
 
 mvh
 
 Christian.
 
 (Peogeot 306)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Olesen (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olesen | 
  Dato :  20-12-03 18:31 |  
  |   
            
 "Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
 news:3FE4816C.2B6A4CC0@excite.com...
 > Hej
 >
 > Nogle små juleterrorister har i nattens løb lavet en ridse med en nøgle
 > eller lign. hele vejen rundt om min bil. Fedest !!!!
 >
 > Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
 > vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 > gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 >
 
 Hør lakererierne, de burde vide.
 Hør også special firmaerne.
 Vil tro, alt efter farve, det kan repareres
 og poleres så overgangen blir så godt som
 usynlig. Du bearer dermed den originale
 grunder + lak mv., og sparer en djævels
 masse penge, og med tiden vil du nok
 komme til at elske din bil igen *S*
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leonard (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  20-12-03 19:59 |  
  |  
 
            Chriz <write_chriz@excite.com> wrote:
 >Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 >gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 Brug en god kontrastfarve på spray, lad være med at dække noget af,
 bare gå en tur rundt og sprøjt på ridsen, så ses den tydeligt resten
 af bilens levetid   
Undskyld kunne ikke lade være, men du skrev altså "... ses mest
 muligt"   
Nej, jeg ved ikke hvad der er bedst, men profferne gør og dem ville
 jeg spørge, og så føler jeg med dig, en køreskade er da til at leve
 med, men hærværk kan jeg ikke forstå og gerningsmanden skulle have
 skåret hænderne af ... 
 -- 
 Leonard
 http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-12-03 20:00 |  
  |   
            
> Nogle små juleterrorister har i nattens løb lavet en ridse med en nøgle
 > eller lign. hele vejen rundt om min bil. Fedest !!!!
 >
 > Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
 > vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 > gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 samme stunt var der også nogen der lavede med yaris'en for en måned siden.
 Der var dog "kun" den ene side så det kostede 6.000 Kr at få omlakeret.
 -- 
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
 http://members.tripod.com/FORD_DK
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           LR (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : LR | 
  Dato :  20-12-03 20:41 |  
  |   
            > Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
 > vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 > gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 
 Jeg prøvede selv at lakere små områder engang og har da lidt ydmyg
 erfaringer.
 
 Hvis ridsen ikke er så dyb at den når ned til metallet, så undlad grunder
 helt.
 
 Hvis den når ned til metallet, så påfør et *ultratyndt* lag grunder, men
 hold dig inden for ridsens kanter. Bliver grunderlaget for tykt, så skal
 farvelakken jo være tilsvarende tyndere (for at det hele passer i højden),
 og man kommer meget let til at slibe igennem når man sliber og polerer til
 sidst, så man kan begynde helt forfra.
 
 Når klarlakken er helt tør efter nogle dage, så vandslib med korn 600 eller
 finere. Overfladen bliver mat, men et lag klarlak gør det blankt. Dette
 slibes også og til slut poleres området blankt med polermiddel, voks med
 polermiddel eller hvad man nu har liggende.
 
 Jeg har selv med stort held lappet noget rust, og det kan overhovedet ikke
 ses, heller ikke selv om lakkens nuance faktisk ikke var helt prævis.
 
 Mvh,
 
 Lasse
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Chriz (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Chriz | 
  Dato :  20-12-03 21:07 |  
  |   
            Hej Lasse
 
 Tak for info. , -er det rigtigt forsået at det du kalder klarlak er den med
 bilens farve?
 Den bil du fiksede, hvilken farve var det i øvrigt.
 
 Der er ikke ridset ned til metallet men til den hvide "underlak".  Så det
 skulle altså være ok at 1) slibe 2) lakare med farvet lak og 3 polere. Er det
 mon rigtigt forstået ? Hvordan påførste du laken?
 
 mvh
 
 Christian
 
 LR wrote:
 
 > > Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
 > > vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak  og hvor dan
 > > gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.
 >
 > Jeg prøvede selv at lakere små områder engang og har da lidt ydmyg
 > erfaringer.
 >
 > Hvis ridsen ikke er så dyb at den når ned til metallet, så undlad grunder
 > helt.
 >
 > Hvis den når ned til metallet, så påfør et *ultratyndt* lag grunder, men
 > hold dig inden for ridsens kanter. Bliver grunderlaget for tykt, så skal
 > farvelakken jo være tilsvarende tyndere (for at det hele passer i højden),
 > og man kommer meget let til at slibe igennem når man sliber og polerer til
 > sidst, så man kan begynde helt forfra.
 >
 > Når klarlakken er helt tør efter nogle dage, så vandslib med korn 600 eller
 > finere. Overfladen bliver mat, men et lag klarlak gør det blankt. Dette
 > slibes også og til slut poleres området blankt med polermiddel, voks med
 > polermiddel eller hvad man nu har liggende.
 >
 > Jeg har selv med stort held lappet noget rust, og det kan overhovedet ikke
 > ses, heller ikke selv om lakkens nuance faktisk ikke var helt prævis.
 >
 > Mvh,
 >
 > Lasse
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            LR (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : LR | 
  Dato :  20-12-03 22:52 |  
  |   
            > Tak for info. , -er det rigtigt forsået at det du kalder klarlak er den
 med
 > bilens farve?
 
 Hov, jeg kom til at kalde farvelak for klarlak en enkelt gang! Klarlak er
 gennemsigtigt.
 
 > Den bil du fiksede, hvilken farve var det i øvrigt.
 
 Pensionist-koksgrå.
 
 > Der er ikke ridset ned til metallet men til den hvide "underlak".
 
 Så er du virkelig heldigt, og det er let at udbedre!
 
 1) Fyld lak (farvet) i ridsen med en lille pensel. Hold dig så vidt som
 muligt inden for ridsens kanter. Lad det tørre et par dage.
 
 2) Gentag punkt 1 hvis der er områder, hvis højde ligger under den originale
 lak.
 
 3) Vandslib med korn 600 ind til alt er glat.
 
 4) Påfør klarlak (gennemsigtig) med en lille pensel på alt hvad der er mat.
 
 5) Vandslib med korn 600
 
 6) Poler blankt med et vilkårligt polermiddel.
 
 Hvis du i øvrigt kan få fingre i korn 1200 slibepapir, er det aller bedst!
 
 Mvh,
 
 Lasse
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            ak (20-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : ak | 
  Dato :  20-12-03 23:35 |  
  |   
            >
 > Der er ikke ridset ned til metallet men til den hvide "underlak".  Så det
 > skulle altså være ok at 1) slibe 2) lakare med farvet lak og 3 polere. Er
 det
 > mon rigtigt forstået ? Hvordan påførste du laken?
 >
 Er du sikker på der er ridset gennem klarlakken, for når du sliber eller
 ridser i klarlak bliver det hvidt, hvis du ikke kan mærke ridsen er dyb med
 en negl, ville jeg prøve at polere ridsen først, for at se om det hvide
 forsvinder.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |