| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Minimumsmål for bremseskiver? Fra : nONAME | 
  Dato :  25-12-03 17:55 |  
  |  
 
            Hej,
 Min bil er netop dumpet ifm periodisk syn. En af tingene den dumpede på var
 at bremseskiverne foran var for slidt.
 Jeg købte nye ventilerede skiver men da jeg skulle til at montere dem
 bemærkede jeg at de skiver som sad på ikke så synderlig slidte ud.
 Nu er mit spørgsmål så : Hvad skal tykkelsen egentlig være på skiverne?
 Det drejer sig om en Mazda 626 1.6 GC fra 1987. De nye skiver er 20 mm og
 dem som sidder på er 18 mm. Det ser dog ud som om at de skiver som sidder på
 har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen mellem
 selve bremsefladen og den resterende del af skiven.
 Borset fra denne "fejl" og en knækket stabilisatorbøs var det en ren
 fornøjelse at se ham knægten i synhallen der blev mere og mere desperat for
 at finde rust i undervognen - det er der nemlig ikke noget af   
Nå nem jeg håber der er nogen som kan hjælpe mht skive tykkelsen.
 Go' Jul !
 Hilsen
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Joachim Schmidt (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Joachim Schmidt | 
  Dato :  25-12-03 18:06 |  
  |   
             Det ser dog ud som om at de skiver som sidder på
 > har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen
 mellem
 > selve bremsefladen og den resterende del af skiven.
 
 
 Uden at være ekspert på området vil jeg påstå at det er unormalt a
 bremseskiver bliver tykkere med alderen...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           nONAME (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : nONAME | 
  Dato :  25-12-03 18:14 |  
  |   
            Det har du jo nok ret i - og det var nu heller ikke det jeg mente.
 
 Det jeg forsøgte at sige var at det kunne se ud som om at de skiver det
 sidder på nu aldrig har været 20 mm tykke (altså den gang de var nye), men
 mindre (18-19 mm).
 
 Men det ændrer ikke på spørgsmålet : Hvad er minimumsmålet for skive
 tykkelsen på en Mazda 626 1.6 GC fra 87 ?
 
 Christian
 
 "Joachim Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> wrote in message
 news:3feb18de$0$9808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Det ser dog ud som om at de skiver som sidder på
 > > har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen
 > mellem
 > > selve bremsefladen og den resterende del af skiven.
 >
 >
 > Uden at være ekspert på området vil jeg påstå at det er unormalt a
 > bremseskiver bliver tykkere med alderen...
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            ak (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : ak | 
  Dato :  25-12-03 23:04 |  
  |   
            
 "nONAME" <christian@whocares.com> skrev i en meddelelse
 news:3feb1abf$0$9792$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Det har du jo nok ret i - og det var nu heller ikke det jeg mente.
 >
 > Det jeg forsøgte at sige var at det kunne se ud som om at de skiver det
 > sidder på nu aldrig har været 20 mm tykke (altså den gang de var nye), men
 > mindre (18-19 mm).
 >
 > Men det ændrer ikke på spørgsmålet : Hvad er minimumsmålet for skive
 > tykkelsen på en Mazda 626 1.6 GC fra 87 ?
 >
 Jeg kan da godt forstå du vil prøve at undgå at skifte skiverne, for de er
 jo lede at skifte, og det tager jo tit et hjulleje eller 2 med sig.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             alexbo (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  26-12-03 00:00 |  
  |   
            
 "ak"  skrev
 
 > Jeg kan da godt forstå du vil prøve at undgå at skifte skiverne, for de er
 > jo lede at skifte, og det tager jo tit et hjulleje eller 2 med sig.
 
 Ja, hvis man regner med at man bare skruer hjul og caliber af, og så er
 skiven lige til at pille af, så får man en
 overraskelse.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              ak (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : ak | 
  Dato :  26-12-03 00:15 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsfqaj$20sf$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "ak"  skrev
 >
 > > Jeg kan da godt forstå du vil prøve at undgå at skifte skiverne, for de
 er
 > > jo lede at skifte, og det tager jo tit et hjulleje eller 2 med sig.
 >
 > Ja, hvis man regner med at man bare skruer hjul og caliber af, og så er
 > skiven lige til at pille af, så får man en
 > overraskelse.
 >
 Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
 indkørslen en lørdag formiddag.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Morten Fruergaard (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  26-12-03 09:03 |  
  |  
 
            "ak" <duer@ikke.dk.> skrev i en meddelelse
 > Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
 > indkørslen en lørdag formiddag.
 Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
 På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min frokostpause.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
 www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Jesper Sørensen (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Sørensen | 
  Dato :  26-12-03 09:39 |  
  |   
            
 ">
 > Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
 > På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min
 frokostpause.
 >
 > --
 > Mvh. Morten Fruergaard
 
 Ja det samme ku jeg på Corollaen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Karsten Andersen (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  26-12-03 10:08 |  
  |   
            Fri, 26 Dec 2003 09:02:42 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
 fornavn @ mit efternavn . com>, på 15 linier, i
 <bsgpv4$82h$1@sunsite.dk>, :
 
 >"ak" <duer@ikke.dk.> skrev i en meddelelse
 >> Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
 >> indkørslen en lørdag formiddag.
 >
 >
 >Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
 >På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min frokostpause.
 
 Ditto med en Opel.
 
 På en gammel Fiat 128 kunne det også klare på samme tid, hvis man
 havde en stor hammer og mejsel, da skiven helst skulle flækkes for og
 få den af.
 Men det var nu heller ikke så svært.
 
 -- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                ak (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : ak | 
  Dato :  26-12-03 12:09 |  
  |   
            
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:bsgpv4$82h$1@sunsite.dk...
 > "ak" <duer@ikke.dk.> skrev i en meddelelse
 > > Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
 > > indkørslen en lørdag formiddag.
 >
 >
 > Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
 > På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min
 frokostpause.
 >
 > --
 > Mvh. Morten Fruergaard
 >  www.fruergaard-racing.dk deltager i  www.syverrace.dk
>  www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 > 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 >
 Nu var det jo en Mazda 626 fra 1987 der var tale om i det første indlæg, og
 der skal navet presses ud af selve lejet, og så sidder skiven boltet fast
 bag på navet, det kan du ikke i din frokostpause, og i mange tilfælde tager
 det et hjulleje med sig, når det presses fra hinanden.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bo Lynnerup (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Lynnerup | 
  Dato :  25-12-03 18:12 |  
  |  
 
            "nONAME" <christian@whocares.com> wrote in message
 news:3feb1677$0$9763$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Min bil er netop dumpet ifm periodisk syn. En af tingene den dumpede på
 var
 > at bremseskiverne foran var for slidt.
 >
 > Jeg købte nye ventilerede skiver men da jeg skulle til at montere dem
 > bemærkede jeg at de skiver som sad på ikke så synderlig slidte ud.
 >
 > Nu er mit spørgsmål så : Hvad skal tykkelsen egentlig være på skiverne?
 >
 nye skiver skal være 20mm tykke og mindste tykkelsen er 18,5mm med max 0,1mm
 sidekast.
 /Bo
 --
 <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian | 
  Dato :  25-12-03 18:20 |  
  |  
 
            Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?
 Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?
 Hilsen
 Christian
 "Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> wrote in message
 news:bsf999.bf8.1@zeffez.homeip.net...
 > "nONAME" <christian@whocares.com> wrote in message
 > news:3feb1677$0$9763$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Hej,
 > >
 > > Min bil er netop dumpet ifm periodisk syn. En af tingene den dumpede på
 >
 > > at bremseskiverne foran var for slidt.
 > >
 > > Jeg købte nye ventilerede skiver men da jeg skulle til at montere dem
 > > bemærkede jeg at de skiver som sad på ikke så synderlig slidte ud.
 > >
 > > Nu er mit spørgsmål så : Hvad skal tykkelsen egentlig være på skiverne?
 > >
 >
 > nye skiver skal være 20mm tykke og mindste tykkelsen er 18,5mm med max
 0,1mm
 > sidekast.
 >
 > /Bo
 > --
 > <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 > Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 > Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bo Lynnerup (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Lynnerup | 
  Dato :  25-12-03 18:42 |  
  |  
 
            "Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
 news:3feb1c4e$0$9743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?
 >
 > Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?
 >
 > Hilsen
 >
 > Christian
 >
 Nej.. jeg har slået det op i JOBA som er et opslagsprogram som vi benytter
 på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
 også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)
 /Bo
 --
 <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christian (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian | 
  Dato :  25-12-03 18:58 |  
  |  
 
            Du skal have mange tak !
 Go jul allesammen.
 Christian
 >
 > Nej.. jeg har slået det op i JOBA som er et opslagsprogram som vi benytter
 > på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
 > også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)
 >
 > /Bo
 > --
 > <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 > Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 > Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Karsten Andersen (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  25-12-03 20:15 |  
  |  
 
            Thu, 25 Dec 2003 18:42:14 +0100, skrev Bo Lynnerup, på 22 linier, i
 <bsfb27.c0g.1@zeffez.homeip.net>, :
 >"Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
 >news:3feb1c4e$0$9743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?
 >>
 >> Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?
 >>
 >> Hilsen
 >>
 >> Christian
 >>
 >
 >Nej.. jeg har slået det op i JOBA som er et opslagsprogram som vi benytter
 >på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
 >også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)
 Tolerance siger 18mm
 Men hvis de målte 18 ville jeg også sige de skulle skiftes.
 da de jo kommer under løbet af kort tid   
-- 
 Med venlig hilsen 
 Karsten 
 Opel Vectra DTI
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Lars W. Hagen (25-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars W. Hagen | 
  Dato :  25-12-03 22:46 |  
  |  
 
            Det er ikke nødvendig med den slags opslagsværker da tolerancerne meget ofte
 er præget ind i skiven. Det kan ndog meget ofte være næsten umuligt at lase
 grundet rust.
 Det er generelt at skiverne må slides 1 mm fra hver side. er det ikke
 ligeligt fordelt kan man "dumpe" til syn.
 Lars W. Hagen
 "Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsfb27.c0g.1@zeffez.homeip.net...
 > "Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
 > news:3feb1c4e$0$9743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?
 > >
 > > Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?
 > >
 > > Hilsen
 > >
 > > Christian
 > >
 >
 > Nej.. jeg har slået det op i JOBA som er et opslagsprogram som vi benytter
 > på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
 > også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)
 >
 > /Bo
 > --
 > <|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
 > Ræsende rundt på en 2benet KTM..
 > Kom og snak med i dfb chatten på quakenet  http://dfb.homeip.net/irc.htm
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Nielsen (26-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Nielsen | 
  Dato :  26-12-03 10:03 |  
  |  
 
            Hej
 "nONAME" <christian@whocares.com> skrev i en meddelelse
 news:3feb1677$0$9763$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej,
 KLIP
 > Det drejer sig om en Mazda 626 1.6 GC fra 1987. De nye skiver er 20 mm og
 > dem som sidder på er 18 mm. Det ser dog ud som om at de skiver som sidder
 på
 > har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen
 mellem
 > selve bremsefladen og den resterende del af skiven.
 De er sikkert blevet drejet af, der findes en bremseafdrejer der bruges med
 skiven mont. på bilen.
 Skiverne kan sidde slemt fast    Vi havde en hydraulisk aftrækker til at
 afmont. dem med og som en i tråden siger, kan det nemt tage et forhjulsleje
 at skifte dem.
 Mvh
 Kent Nielsen
 Tidl. Mazda mekker.   
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |