|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Golf III Diesel, 96 - taber strøm / proble~ Fra : Jesper
 | 
 Dato :  27-12-03 22:45
 | 
 |  | Hej
 
 Idag skulle familien så ud på den store udsalgstur. Vi sætter os ind i bilen
 og jeg drejer nøgle. host host host host. Den vil ikke starte!  Aldrig
 oplevet problemer med den før i de 1½ år jeg har haft den. Kommer i tanke
 om, at konen i forbindelse med juleferien ikke havde fået lukket en dør
 ordentligt, således loftlampen havde stået tændt en hel nat. Men vi har kørt
 siden uden problemer ... så det burde ikke være det.
 
 Jeg får bilen startet med strøm fra anden bil. Vi piller ledningerne af,
 slukker Golfen - og prøver at starte uden ledninger umiddelbart efter. Det
 kan den godt..
 
 Så kører vi hen til købmanden (2 km ialt) for opspare lidt strøm. Men konen
 handler holder jeg Golfen i tomgang (opsparer man strøm her?).
 
 Vi kører tilbage og stopper motoren.
 
 Da vi skulle afsted igen 5 min. efter kunne vi ikke starte !!!
 Samme hostelyd som før.
 
 Jeg var meget overrasket, da vi jo havde prøvet at stoppe motoren og starte
 igen, hvilket ikke gav problemer.
 
 Er der ikke nogen af jer eksperten som kan give mig nogle tips her.
 
 - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 - Kan man tænke sig at batteriet ikke blev genopladet - men nærmere mere
 slidt, at at holde i tomgang i 5 min. ?
 
 Mvh. Jesper, Aarhus
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  27-12-03 23:26
 | 
 |  | 
 "Jesper"  skrev
 
 > - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 Jeg tror dit batteri er faldet sammen.
 Det er både det nemmeste og billigste at skifte det, inden du gør noget
 andet.
 Sådan et kan du købe i det nærmeste byggemarked, Bilka eller lign.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-12-03 00:28
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsl19f$30ao$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Jesper"  skrev
 >
 > > - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 > Jeg tror dit batteri er faldet sammen.
 > Det er både det nemmeste og billigste at skifte det, inden du gør noget
 > andet.
 Enig, jeg havde problemet med min Passat forrige år. Den kunne som regel
 godt starte.
 Men nogen gange ville den bare ikke. Startkabler på, så kunne den igen -
 indtil.
 Havde jeg glemt at slukke radioen eller loftlyset bare en halv time, så var
 den helt sikkert død.
 Jeg skiftede batteriet, ingen problemer siden.
 --
 Mvh
 Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk |  |  | 
   Martin Sand. (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sand.
 | 
 Dato :  28-12-03 16:10
 | 
 |  | Hej Claus
 
 OT men fik du min e-mail vedr. kabinelampen?
 
 MVH Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Præstegaard (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Præstegaard
 | 
 Dato :  28-12-03 00:05
 | 
 |  | 
 
            Jesper wrote:
 >> Så kører vi hen til købmanden (2 km ialt) for opspare lidt strøm. Men
 > konen handler holder jeg Golfen i tomgang (opsparer man strøm her?).
 >
 2 km giver ikke meget strøm til et batteri, men hvis dit batteri og generator var
 i orden skal det være nok. Tomgang laver slet ikke strøm nok til at lade på
 batteriet. Igen, hvis generator og batteri er i orden skal det virke. Men har du
 fået starthjælp er der jo noget galt.
 > - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 > - Kan man tænke sig at batteriet ikke blev genopladet - men nærmere
 > mere slidt, at at holde i tomgang i 5 min. ?
 >
 Ud og kør en ordentlig tur. Det hjælper meget bedre. Hvis du kun har 2 km til bageren,
 så gå! Det har både du og bilen godt af. Især her i julen    Ellers gør som alexbo siger.
 mvh
 Henning
            
             |  |  | 
  phk (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  28-12-03 18:51
 | 
 |  | 
 "Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse
 news:3fee101f$0$30085$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Jesper wrote:
 >Tomgang laver slet ikke strøm nok til at lade på
 > batteriet.
 
 Sludder med dig!
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  28-12-03 00:09
 | 
 |  | 
 
            Jesper skriver:
 > 
 > - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 > - Kan man tænke sig at batteriet ikke blev genopladet - men nærmere mere
 > slidt, at at holde i tomgang i 5 min. ?
 Har den været flad, skal du køre mindst ½ - 1 time, før dete r godt
 igen.
 
 Klaus
 -- 
 Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk det er Modelbane Europas hjemmeside
 Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Morten Vinding Niels~ (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  28-12-03 02:49
 | 
 |  | 
 
            "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> wrote in message
 news:bskufo$9th$1@sunsite.dk...
 >
 > Kommer i tanke
 > om, at konen i forbindelse med juleferien ikke havde fået lukket en dør
 > ordentligt, således loftlampen havde stået tændt en hel nat. Men vi har
 kørt
 > siden uden problemer ... så det burde ikke være det.
 >
 Skulle du have start hjælp den gang? Hvis batteriet har været bund afladt
 slides det utroligt meget.
 Personligt skifter jeg et batteri der bare én gang har været helt afladt,
 gider simpelt hen ikke mangle strøm!
 Og det selv om jeg har en lille 5Amp lader, på størrelse med en æske
 husholdningstændstikker, liggende fast i bilen. Kan levere strøm nok til at
 starte på 10-15 min, langt hurtigere end at vente på Falck    /Morten
            
             |  |  | 
  phk (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  28-12-03 18:53
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:3fee3672$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> wrote in message
 > news:bskufo$9th$1@sunsite.dk...
 > Og det selv om jeg har en lille 5Amp lader, på størrelse med en æske
 > husholdningstændstikker, liggende fast i bilen. Kan levere strøm nok til
 at
 > starte på 10-15 min, langt hurtigere end at vente på Falck    Men det skal du ikke forvente virker på et batteri der er faldet sammen. Der
 skal større strømstyrker til.
 -- 
 Per, Esbjerg
            
             |  |  | 
   Morten Vinding Niels~ (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  28-12-03 23:49
 | 
 |  | 
 
            "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
 news:3fef1866$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3fee3672$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> wrote in message
 > > news:bskufo$9th$1@sunsite.dk...
 >
 > > Og det selv om jeg har en lille 5Amp lader, på størrelse med en æske
 > > husholdningstændstikker, liggende fast i bilen. Kan levere strøm nok til
 > at
 > > starte på 10-15 min, langt hurtigere end at vente på Falck    >
 > Men det skal du ikke forvente virker på et batteri der er faldet sammen.
 Der
 > skal større strømstyrker til.
 >
 Tjo det kommer jo helt an på hvor galt det er til med batteriet. Hvis det er
 faldet helt sammen vil selv en 100Amp lader ikke hjælpe ;)
 Men det kan mange gange redde en i en snæver vending, hvis man har glemt at
 slukket noget lys et sted fx. (selv om jeg endnu ikke har haft brug for
 det).
 /Morten
            
             |  |  | 
  Uffe Ravn (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  28-12-03 04:24
 | 
 |  | 
 "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev
 
 > Mens konen
 > handler holder jeg Golfen i tomgang (opsparer man strøm her?).
 
 Ved lave omdrejninger: måske ikke, hvis kørelyset også er på, slet ikke.
 
 Mvjh.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-12-03 04:55
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
 news:3fee4cd6$0$154$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Ved lave omdrejninger: måske ikke, hvis kørelyset også er på, slet
 ikke.
 
 Blot af nygerrighed..
 
 Ved hvilke omdrejninger lader en moderne generator maksimalt..?
 
 Hvad lader en typisk moderne generator med..?
 
 Hvor meget strøm (amp.) trækker kørelyset..?
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  28-12-03 08:42
 | 
 |  | 
 
            "Bjørn Jørvad" skriver:
 > 
 > Ved hvilke omdrejninger lader en moderne generator maksimalt..?
 Pas (afhænger af udveksling mellem motor og generator og selve
 generatoren)
 
 > Hvad lader en typisk moderne generator med..?
 
 Pas
 > Hvor meget strøm (amp.) trækker kørelyset..?
 Afhænger af, hvilke pærer der bruges. Eksempelvis min Golf, her er der 2
 x 55W i forlygter og 4 x 5W i postion hhv for og bag = 130 Watt Da P
 (Watt) er lig U (Spænding) gange I (strøm) vil det give lidt over 10 A
 ved 12 volt.
 Laderen giver 14,2 volt (SVJH) og så er vi ned under 10A, med mindre at
 effekten i pærerne stiger med spændingen (det gør den typisk).
 Klaus
 -- 
 Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk det er Modelbane Europas hjemmeside
 Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
   jan@stevns.net (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  28-12-03 09:53
 | 
 |  | 
 
            "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :
 >Blot af nygerrighed..
 >Ved hvilke omdrejninger lader en moderne generator maksimalt..?
 et gæt : blot du er over 1300 rpm - som remskiverne jo laver om til
 det dobbelte, så generatoren kører 2500 - så giver den alt den kan fra
 sig 
 (de nye Bosch LI-E generatorer kan levere omkring 90A allerede fra
 tomgang)
 >Hvad lader en typisk moderne generator med..?
 mærkestrømmen
 >Hvor meget strøm (amp.) trækker kørelyset..?
 Du skal vel tage hele strømforbruget - min Scorpio f.eks æder omkring
 20A konstant  (lamper, motormanagement etc)
 Det holder generatoren lige akkurat i ave når den går i tomgang, først
 ved 1200-1300 rpm, begynder der at være overskud til også at sende
 strøm ind i akku'en 
 Hvis man planter et amperemeter sådan her, kan man se tingene
 Lidt ASCII tegnearbejde:
           Startermotor 
          /
         /
 Akku + /____________Amperemeter__________ forbrug
                                  |
                                  |
 Generators + ___________________/
 Amperemeteret skal sidde mellem generator+ og batteri+   man lader den
 fede røde ledning til starteren sidde hvor den er, ellers får man lidt
 af en overraskelse ;)  
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  28-12-03 12:17
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net skriver:
 > 
 > Amperemeteret skal sidde mellem generator+ og batteri+   man lader den
 > fede røde ledning til starteren sidde hvor den er, ellers får man lidt
 > af en overraskelse ;)
 Smelt !
 Klaus
 -- 
 Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk det er Modelbane Europas hjemmeside
 Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
     jan@stevns.net (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  28-12-03 14:03
 | 
 |  | 
 
            "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :
 >jan@stevns.net skriver:
 
 >> Amperemeteret skal sidde mellem generator+ og batteri+   man lader den
 >> fede røde ledning til starteren sidde hvor den er, ellers får man lidt
 >> af en overraskelse ;)
 >Smelt !
 Åehhh - ikke altid , i mni gamle Kadett B , sagde det bare
 <<plingggg.wav>> og nålen bøjede rundt om endestoppet
 Det er iøvrigt besynderligt et så praktisk instrument er gået helt af
 mode 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
      Uffe Ravn (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  28-12-03 15:26
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev
 > >> Amperemeteret skal sidde mellem generator+ og batteri+   man lader
 den
 > >> fede røde ledning til starteren sidde hvor den er, ellers får man
 lidt
 > >> af en overraskelse ;)
 >
 > >Smelt !
 >
 > Åehhh - ikke altid , i mni gamle Kadett B , sagde det bare
 > <<plingggg.wav>> og nålen bøjede rundt om endestoppet
 Køb jer et ordenligt ampermeter, mit kan skam snildt klare startstrømmen
 (blødtjernsampermeter)
 > Det er iøvrigt besynderligt et så praktisk instrument er gået helt af
 > mode
 Endnu en grund til ikke at være modebevidst    Mvjh.
            
             |  |  | 
      Morten Vinding Niels~ (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  28-12-03 23:56
 | 
 |  | 
 
            <jan@stevns.net> wrote in message
 news:d2ltuv08pu7fvt3lkgpeok5bfonlosunv1@dtext2.news.tele.dk...
 > "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :
 >
 > >jan@stevns.net skriver:
 >
 > >> Amperemeteret skal sidde mellem generator+ og batteri+   man lader den
 > >> fede røde ledning til starteren sidde hvor den er, ellers får man lidt
 > >> af en overraskelse ;)
 >
 > >Smelt !
 >
 > Åehhh - ikke altid , i mni gamle Kadett B , sagde det bare
 > <<plingggg.wav>> og nålen bøjede rundt om endestoppet
 >
 > Det er iøvrigt besynderligt et så praktisk instrument er gået helt af
 > mode
 >
 Hvad er gået af mode? Analoge multimetre eller amperemetre?
 Jeg ville nok anbefale et tang amperemeter til at måle den slags, så slipper
 du for at pille nogen ledninger af overhovedet. Se fx.
http://www.fluke.dk/comx/show_product.aspx?PID=107&product=ELW&locale=dkda Jeg skal lige understrege at jeg ikke har nogen specefik erfaring i at bruge
 sådan et.
 /Morten
            
             |  |  | 
       jan@stevns.net (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  29-12-03 08:42
 | 
 |  | 
 
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev :
 >Hvad er gået af mode? Analoge multimetre eller amperemetre?
 I gamle dage - altså før verden gik af lave, og man begyndte med at
 lave biler med motoren den forkerte vej, og træk foran, havde man ofte
 et rigtige amperemeter i bilen - well, ofte i de lidt mere and bare
 standard udstyrede biler - så kunne man hele tiden holde øje på om der
 blev lavet nok strøm 
 Dette er så oftest senere erstattet med et voltmeter - som ikke i
 samme grad fortæller om tingene tilstand. 
 >Jeg ville nok anbefale et tang amperemeter til at måle den slags, så slipper
 >du for at pille nogen ledninger af overhovedet. Se fx.
 >http://www.fluke.dk/comx/show_product.aspx?PID=107&product=ELW&locale=dkda >Jeg skal lige understrege at jeg ikke har nogen specefik erfaring i at bruge
 >sådan et.
 Et tangamperemeter er fint nok, til fejlfinding - jeg tænkte nu mere
 på et fastmonteret instrument 
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
        Morten Vinding Niels~ (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~
 | 
 Dato :  29-12-03 11:09
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> wrote in message
 news:3fmvuvga974p54hm05jfrv7l28r2uj56n6@dtext2.news.tele.dk...
 
 > I gamle dage - altså før verden gik af lave, og man begyndte med at
 > lave biler med motoren den forkerte vej, og træk foran, havde man ofte
 > et rigtige amperemeter i bilen - well, ofte i de lidt mere and bare
 > standard udstyrede biler - så kunne man hele tiden holde øje på om der
 > blev lavet nok strøm
 >
 > Dette er så oftest senere erstattet med et voltmeter - som ikke i
 > samme grad fortæller om tingene tilstand.
 >
 Nåh ja det er der ikke mange biler med mere, og voltmeter er det vist kun
 enkelte amerikaner biler der har...
 
 > Et tangamperemeter er fint nok, til fejlfinding - jeg tænkte nu mere
 > på et fastmonteret instrument
 > --
 Ahh ok! Ja det ville være dejligt, kunne jeg også godt tænke mig, men jeg
 gider ikke lige have sådan et biltema-ur siddende, tingene skal passe ind i
 resten af instrumenteringen.
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
         Uffe Ravn (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  30-12-03 00:16
 | 
 |  | 
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev
 
 > Nåh ja det er der ikke mange biler med mere, og voltmeter er det vist
 kun
 > enkelte amerikaner biler der har...
 
 Det er nu også set på midtfirser Opel-er
 
 *fløjter.avi*
 
 Og til jan(hos)stevnsnet ; nej jeg har desværre kun det ene!
 
 Ved du forresten hvor den elektriske olietryksføler(ikke konakt) skal
 sidde?
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
          jan@stevns.net (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  30-12-03 09:50
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
 >Det er nu også set på midtfirser Opel-er
 Jep -  den rød/orange stationcar har sådan et
 >*fløjter.avi*
 >
 >Og til jan(hos)stevnsnet ; nej jeg har desværre kun det ene!
 Det gør ikke noget, jeg har hele bilen ;)
 >Ved du forresten hvor den elektriske olietryksføler(ikke konakt) skal
 >sidde?
 Den tingest der skal være i den anden ende af ledningen fra
 instrumentet ?   -  du skal have en anden dims siddende istedet for
 olietryk-kontakten 
 Sådan en har jeg da ....    2 af ;)
 Så hvis du fattes en sådan - er det lagervare
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
           Uffe Ravn (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  30-12-03 11:34
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev
 
 > >Og til jan(hos)stevnsnet ; nej jeg har desværre kun det ene!
 >
 > Det gør ikke noget, jeg har hele bilen ;)
 >
 > >Ved du forresten hvor den elektriske olietryksføler(ikke konakt) skal
 > >sidde?
 >
 > Den tingest der skal være i den anden ende af ledningen fra
 > instrumentet ?   -  du skal have en anden dims siddende istedet for
 > olietryk-kontakten
 
 Ja den ser jo unægtelig anderledes ud end olietrykskontakten, men
 hvordan får man så olietryks lampen til at fungere?
 
 Eller bliver udlæsningen af olietrykslampen analog også ved
 eftermontering af en olietrykssensor?
 
 > Sådan en har jeg da ....    2 af ;)
 >
 > Så hvis du fattes en sådan - er det lagervare
 
 Det lyder dejligt.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
            jan@stevns.net (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  30-12-03 12:08
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
 >Ja den ser jo unægtelig anderledes ud end olietrykskontakten, men
 >hvordan får man så olietryks lampen til at fungere?
 Der er 2 udtag på den  1 til lampen, og et andet til instrumentet
 >Det lyder dejligt.
 Du vælger selv tid, sted og våben ;)
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
             Uffe Ravn (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  30-12-03 12:25
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev
 
 > Du vælger selv tid, sted og våben ;)
 
 Januar, Overdrevsvejen, skiftenøgle.
 
 Mvh.
 
 
 
 
 |  |  | 
              jan@stevns.net (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  30-12-03 13:25
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
 >
 ><jan@stevns.net> skrev
 >
 >> Du vælger selv tid, sted og våben ;)
 >
 hehe
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
          Ukendt (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-12-03 20:21
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
 news:3ff0b5e6$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev
 >
 > > Nåh ja det er der ikke mange biler med mere, og voltmeter er det vist
 > kun
 > > enkelte amerikaner biler der har...
 >
 > Det er nu også set på midtfirser Opel-er
 >
 Og spritnye VW - Audi.
 --
 Mvh
 Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk |  |  | 
           Mogens... (04-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  04-01-04 10:54
 | 
 |  | On Tue, 30 Dec 2003 20:20:36 +0100, "Claus Petersen"
 <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:
 
 >Og spritnye VW - Audi.
 
 Min Alfa Romeo !
 
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
   alexbo (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  28-12-03 10:06
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad"  skrev
 
 > Ved hvilke omdrejninger lader en moderne generator maksimalt..?
 Allerede lidt over tomgang, ca 1500 omdr. lader den max, men det skal tages
 med forebehold, for relæet er i funktion, så når man ikke kan måle forskel
 på 1500 og 5000 omdr. er det relæets skyld
 
 > Hvad lader en typisk moderne generator med..?
 35-50 amp. kan den give, men den lader ikke batteriet med så meget, så
 skruer den sig ned.
 
 Jeg har målt på næsten flade batterier, hvor jeg efter at starte med kabler
 har målt ladestrømmen, den er sjældent over 10 amp. men den kan holde sig
 der, selv om man tænder lys,visker,bagrude.
 
 Dvs. at det vil tage 6 t. at lade et 60Ampt. op.
 I praksis vil en ½ times kørsel være fint, til at starte næste morgen.
 Men batterier opfører sig mærkeligt, det er ikke bare en spand strøm, det er
 en kemisk proces indeni, så det svært at sige med sikkerhed, hvor meget
 strøm der er på, hvor meget der kan være, og hvor længe det holder.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jesper (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  28-12-03 12:55
 | 
 |  | 
 "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse
 news:bskufo$9th$1@sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Idag skulle familien så ud på den store udsalgstur. Vi sætter os ind i
 bilen
 > og jeg drejer nøgle. host host host host. Den vil ikke starte!  Aldrig
 > oplevet problemer med den før i de 1½ år jeg har haft den. Kommer i tanke
 > om, at konen i forbindelse med juleferien ikke havde fået lukket en dør
 > ordentligt, således loftlampen havde stået tændt en hel nat. Men vi har
 kørt
 > siden uden problemer ... så det burde ikke være det.
 >
 > Jeg får bilen startet med strøm fra anden bil. Vi piller ledningerne af,
 > slukker Golfen - og prøver at starte uden ledninger umiddelbart efter. Det
 > kan den godt..
 >
 > Så kører vi hen til købmanden (2 km ialt) for opspare lidt strøm. Men
 konen
 > handler holder jeg Golfen i tomgang (opsparer man strøm her?).
 >
 > Vi kører tilbage og stopper motoren.
 >
 > Da vi skulle afsted igen 5 min. efter kunne vi ikke starte !!!
 > Samme hostelyd som før.
 >
 > Jeg var meget overrasket, da vi jo havde prøvet at stoppe motoren og
 starte
 > igen, hvilket ikke gav problemer.
 >
 > Er der ikke nogen af jer eksperten som kan give mig nogle tips her.
 >
 > - Kan der være defekt som gør at batteri ikke genoplades ?
 > - Kan man tænke sig at batteriet ikke blev genopladet - men nærmere mere
 > slidt, at at holde i tomgang i 5 min. ?
 >
 > Mvh. Jesper, Aarhus
 >
 >
 Tak til alle dem som har kommet med deres bud på løsningen.
 Jeg kørte idag til Bilka for at købe nyt batteri. De havde ikke til diesel
 (noget med ampere), så jeg købte istedet bærbare strømlader.
 Jeg fik ikke gang i dyret. kom så i tanke om, at genboen vistnok engang
 havde arbejdet som mekaniker.
 Det tog ham ca. 21. sekunder at konkludere at der var gået et eller flere
 gløderør. Motoren kørte åbenbart godt nok rundt, men startede jo ikke.
 Han bad prøve at slå tænding til i samme slitsekund glødelampen gik ud. Det
 gjorde jeg så - og motoren startede.
 Vi prøvede flere gange, og det virkede hver gang. Jeg prøvede så at vente 1
 sekund med at dreje nøglen, og så ville den ikke starte.
 Så blev man så klog - og nu skal vi alligevel på udsalg    Mvh. Jesper
            
             |  |  | 
  phk (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  28-12-03 18:57
 | 
 |  | 
 "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsmga6$46h$1@sunsite.dk...
 >
 > "Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bskufo$9th$1@sunsite.dk...
 
 > Det tog ham ca. 21. sekunder at konkludere at der var gået et eller flere
 > gløderør. Motoren kørte åbenbart godt nok rundt, men startede jo ikke.
 
 Ud fra den beskrivelse du har givet er der kun mulighed for det er
 batteriet. Det understreger lige som vigtigheden af at kunne beskrive
 problemet korrekt for at kunne give en korrekt diagnose.
 
 Host host host!
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-12-03 14:51
 | 
 |  | 
 > > Jeg får bilen startet med strøm fra anden bil. Vi piller ledningerne af,
 > > slukker Golfen - og prøver at starte uden ledninger umiddelbart efter.
 Det
 > > kan den godt..
 > >
 > > Så kører vi hen til købmanden (2 km ialt) for opspare lidt strøm. Men
 > konen
 > > handler holder jeg Golfen i tomgang (opsparer man strøm her?).
 > >
 > > Vi kører tilbage og stopper motoren.
 > >
 > > Da vi skulle afsted igen 5 min. efter kunne vi ikke starte !!!
 > > Samme hostelyd som før.
 >
 > Tak til alle dem som har kommet med deres bud på løsningen.
 >
 > Jeg kørte idag til Bilka for at købe nyt batteri. De havde ikke til diesel
 > (noget med ampere), så jeg købte istedet bærbare strømlader.
 > Jeg fik ikke gang i dyret. kom så i tanke om, at genboen vistnok engang
 > havde arbejdet som mekaniker.
 > Det tog ham ca. 21. sekunder at konkludere at der var gået et eller flere
 > gløderør. Motoren kørte åbenbart godt nok rundt, men startede jo ikke.
 > Han bad prøve at slå tænding til i samme slitsekund glødelampen gik ud.
 Det
 > gjorde jeg så - og motoren startede.
 > Vi prøvede flere gange, og det virkede hver gang. Jeg prøvede så at vente
 1
 > sekund med at dreje nøglen, og så ville den ikke starte.
 >
 > Så blev man så klog - og nu skal vi alligevel på udsalg    >
 Det undrer mig da lidt at du ikke kunne starte bilen 5 min efter at den
 havde kørt 2 km og stået i tomgang mens konen handlede. Den burde da være
 varm og springe igang uden brug af gløderør.
 Selvom der er gået et gløderør burde den da kunne trækkes igang (selvom det
 lyder grimt de første fem sekunder).
 Du skrev jo også at den startede efter at have fået strøm fra en anden bil
 !!!.
 --
 Mvh
 Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk |  |  | 
 |  |