|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Defekt toppakning opdaget efter 260 km - f~ Fra : Brian Fisker [8900]
 | 
 Dato :  30-12-03 18:39
 | 
 |  | Sagen er den, at den gamle har købt en "nr. 2" bil til min moder. Der er
 tale om en Fiat Punto 60 SLX fra 95 med ca. 200k på klokken. Bilen er
 købt hos forhandler (altså ikke privat), og der er ikke blevet slået
 noget af prisen ved handel (bilen er købt i ren handel).
 
 Under prøveturen kørte bilen fint, og der var ingen mærkbare defekter
 (så kan det selvfølgelig diskuteres, hvor meget, man har mulighed for at
 opdage under en halv times prøvekørsel).
 
 Sagen er nu den, at min fader allerede på hjemturen bemærker, at
 Punto'en bruger lige rigeligt med vand, og nu hér efter ialt 260 km i
 bilen, har han hos vores lokale mekaniker fået bekræftet sin mistanke -
 toppakningen er sprunget.
 
 - Dette er blevet forelagt forhandler, der indledte med at spørge min
 fader "hvad han dog ville gøre ved det?". Forhandler mente ikke, at det
 var hans problem. Det accepterede den gamle selvfølgelig ikke...
 - Andet forsøg fra forhandler lød på, at han ville sende et
 toppakningssæt (fåes for 300,-), og så skulle min fader selv betale for
 montering. Heller ikke dette lød rigtigt i min fars ører (og heller ikke
 mine - der er vel noget, der hedder reklamationsret, og her er sagen da
 vist soleklar).
 - Sidste "tilbud" fra forhandler lød på, at min far kunne køre ned til
 forhandlerens hjemby (175 km fra, hvor vi bor - altså 175 km med en
 defekt toppakning), hvor et bestemt værksted skulle ordne bilen.
 Forhandler gav ikke udtryk for, at min far skulle betale noget. Dette
 lød selvfølgelig fint (bortset fra den længere køretur med defekt
 toppakning). Min far har sidenhen taget kontakt til det aktuelle
 værksted for at aftale en nærmere tid - Her bliver han oplyst om, at der
 er tale om en "halv-skade" reperation. Min far skal altså betale
 halvdelen, hvilket forhandler ikke har oplyst om.
 
 Er dette virkelig fremgangsmåden?
 
 Håber på lidt input, da jeg (og min far, selvfølgelig) er rimelig
 chokeret over behandlingen. Trods det, at der blot er tale om en bil til
 33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
 vi reagere?
 
 Mvh
 Mandal
 
 
 
 
 |  |  | 
  mofo (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : mofo
 | 
 Dato :  30-12-03 18:55
 | 
 |  | 
 > Håber på lidt input, da jeg (og min far, selvfølgelig) er rimelig
 > chokeret over behandlingen. Trods det, at der blot er tale om en bil til
 > 33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
 > vi reagere?
 Da bilen efter din beskrivelse nok har haft defekten ved købet, er det
 forhandleren der skal betale 100% efter min mening, da der jo er
 garanti/reklamationsret på alt, også brugte biler. Transporten til
 værkstedet derimod kan jeg ikke se er forhandlerens problem, den hænger du
 nok selv på. Og i denne situation ville jeg nok få den transporteret, for
 ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.
 Kan anbefale dig FDM juridisk afdeling, hvis du ikke allerede er medlem kan
 et års kontingent være givet rigtigt godt ud, taler af erfaring    Claus
            
             |  |  | 
  Brian Fisker [8900] (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900]
 | 
 Dato :  30-12-03 20:58
 | 
 |  | 
 
            "mofo" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:mYiIb.3479$9g.2949@news.get2net.dk...
 > Da bilen efter din beskrivelse nok har haft defekten ved købet, er det
 > forhandleren der skal betale 100% efter min mening, da der jo er
 > garanti/reklamationsret på alt, også brugte biler. Transporten til
 > værkstedet derimod kan jeg ikke se er forhandlerens problem, den
 hænger du
 > nok selv på. Og i denne situation ville jeg nok få den transporteret,
 for
 > ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.
 Transporten er selvfølgelig ingen problem, og var også forventet at være
 "vores problem".
 > Kan anbefale dig FDM juridisk afdeling, hvis du ikke allerede er
 medlem kan
 > et års kontingent være givet rigtigt godt ud, taler af erfaring    Det er værd at overveje!
 Takker for input.
 \Mandal
            
             |  |  | 
  Thomas Jensen (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  30-12-03 21:53
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 > > Håber på lidt input, da jeg (og min far, selvfølgelig) er rimelig
 > > chokeret over behandlingen. Trods det, at der blot er tale om en bil til
 > > 33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
 > > vi reagere?
 >
 > Da bilen efter din beskrivelse nok har haft defekten ved købet, er det
 > forhandleren der skal betale 100% efter min mening, da der jo er
 > garanti/reklamationsret på alt, også brugte biler. Transporten til
 > værkstedet derimod kan jeg ikke se er forhandlerens problem, den hænger du
 > nok selv på. Og i denne situation ville jeg nok få den transporteret, for
 > ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.
 Købeloven er ret klar på dette område: hvis der opstår en defekt på den vare
 man har købt inden for 6 måneder er det forhandleren der skal bevise at
 fejlen er opstået pga. forkert brug.
 Se: http://www.fi.dk/ret/biler/fejl_paa_bilen/reklamationsret/ Så det er bare med at kræve at forhandleren retter fejlen eller lader
 handlen gå tilbage. Transporten kan du evt lade falk klare (hvis du er
 medlem) - det betyder ikke noget hvor langt der er.
 -Thomas
            
             |  |  | 
   Jan Riber (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Riber
 | 
 Dato :  30-12-03 22:37
 | 
 |  | 
 "Thomas Jensen" <thomas@fjern.kauf.dk> skrev i en meddelelse
 > Købeloven er ret klar på dette område: hvis der opstår en
 defekt på den vare
 > man har købt inden for 6 måneder er det forhandleren der
 skal bevise at
 > fejlen er opstået pga. forkert brug.
 Den udlægning finder jeg ikke på den side du linker til?
 Som jeg forstår købeloven, er den eneste forskel, at de
 første 6 måneder, er det sælger der skal bevise at en fejl
 ikke allerede var der ved købet, hvor bevisbyrden falder
 over til køberen, de næste 18 måneder. I den formulering er
 det næsten umuligt for en sælger at rende fra sit ansvar
 hvis et eller andet problem opdages indenfor de første 6
 måneder efter levering.
 -- 
                 Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm |  |  | 
    Thomas Jensen (31-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  31-12-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej !
 > Den udlægning finder jeg ikke på den side du linker til?
 Beklager:
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation/deforste2aar/deforste6mdr/ > Som jeg forstår købeloven, er den eneste forskel, at de
 > første 6 måneder, er det sælger der skal bevise at en fejl
 > ikke allerede var der ved købet, hvor bevisbyrden falder
 > over til køberen, de næste 18 måneder. I den formulering er
 > det næsten umuligt for en sælger at rende fra sit ansvar
 > hvis et eller andet problem opdages indenfor de første 6
 > måneder efter levering.
 Såddan kan det også formuleres - meningen vil blive den samme, forhandleren
 skal sætte en ny toppakning i bilen uden beregening.
 -Thomas
            
             |  |  | 
     Jan Riber (31-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Riber
 | 
 Dato :  31-12-03 16:46
 | 
 |  | 
 "Thomas Jensen" <thomas@fjern.kauf.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > > Som jeg forstår købeloven, er den eneste forskel, at de
 > > første 6 måneder, er det sælger der skal bevise at en
 fejl
 > > ikke allerede var der ved købet, hvor bevisbyrden falder
 > > over til køberen, de næste 18 måneder. I den formulering
 er
 > > det næsten umuligt for en sælger at rende fra sit ansvar
 > > hvis et eller andet problem opdages indenfor de første 6
 > > måneder efter levering.
 >
 > Såddan kan det også formuleres - meningen vil blive den
 samme, forhandleren
 > skal sætte en ny toppakning i bilen uden beregening.
 Så langt er vi enige..
 Hvad jeg mener er bare det, at man endelig ikke må forveksle
 købelovens reklamationret med en garantiordning. Garantien
 dækker skader/hændelser der opstår efter levering. Det gør
 relamationsretten ikke. Den er bare så finurlig indrettet at
 såfremt der opstår et problem indenfor de første 6 måneder
 og du holder på at fejlen har været der siden du overtog
 bilen, er det faktisk umuligt for sælgeren at nægte at
 bekoste udbedringen.
 Hvad du IKKE må gøre, er at sige at fejlen først opstod 4
 mdr. efter levering og nu skal sælger udbedre den kvit og
 frit.
 Correct me if i`m wrong    -- 
                 Venlig hilsen Jan
                   *Godt nytår*
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm |  |  | 
  jan@stevns.net (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  30-12-03 18:58
 | 
 |  | 
 
            "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev :
 >Trods det, at der blot er tale om en bil til
 >33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
 >vi reagere?
 Købte i bilen kontant ?
 anyway - den er da så klokkeklar som den overhovedet kan være 
 At prøveturen ikke viser fejlen, men hjemturen gør, fortæller da at
 fejlen er regulær nok, og at forhandleren hænger på den 
 belær ham om købeloven.
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
  Brian Fisker [8900] (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900]
 | 
 Dato :  30-12-03 20:59
 | 
 |  | <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:l1f3vvgjksrd0t18p8fvk9e18nhqlldear@dtext.news.tele.dk...
 > Købte i bilen kontant ?
 
 Yep
 
 > anyway - den er da så klokkeklar som den overhovedet kan være
 
 Var også vores opfattelse...
 
 > At prøveturen ikke viser fejlen, men hjemturen gør, fortæller da at
 > fejlen er regulær nok, og at forhandleren hænger på den
 
 *nikker*.avi
 
 > belær ham om købeloven.
 
 We will - ellers må FDM eller tilsvarende få æren!
 
 Takker for input!
 
 \Mandal
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  30-12-03 19:03
 | 
 |  | 
 "Brian Fisker  skrev
 
 > Hvordan bør vi reagere?
 Jeg formoder at din far ikke er i FDM.
 Så er der den tunge vej over breve, sagfører, o.s.v.
 Men man kan prøve noget andet, få en pris fra forhandlerens værksted, deraf
 har forhandleren tilbudt at betale halvdelen.
 Tal med jeres egen mekaniker om hvad han kan lave det for.
 Det er bedre at betale ens eget værksted noget ekstra, og så få lavet det
 ordentligt, end at skændes med en forhandler, det kan blive en langstrakt
 affære.
 I forbindelse med toppakningsudskiftningen kan man så få skiftet
 tandrem,vandpumpe, og lign. så bilen er i bedre stand end før, så er pengene
 ikke helt spildt.
 
 Hvis man bare stamper i gulvet, og vil have forhandleren til at betale det
 hele, er det ikke sikkert man kommer nogen vegne.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian Fisker [8900] (30-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Fisker [8900]
 | 
 Dato :  30-12-03 21:02
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bssepm$2adg$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg formoder at din far ikke er i FDM.
 
 Nej, desværre ikke (endnu).
 
 > Men man kan prøve noget andet, få en pris fra forhandlerens værksted,
 deraf
 > har forhandleren tilbudt at betale halvdelen.
 
 Prisen hos forhandlers mekaniker og vores egen var næsten identiske
 (2.700 kr)
 
 > I forbindelse med toppakningsudskiftningen kan man så få skiftet
 > tandrem,vandpumpe, og lign. så bilen er i bedre stand end før, så er
 pengene
 > ikke helt spildt.
 
 Vi snakkede faktisk om, at det ville være en fordel i samme omgang at
 betale for ny tandrem og vandpumpe...
 
 > Hvis man bare stamper i gulvet, og vil have forhandleren til at betale
 det
 > hele, er det ikke sikkert man kommer nogen vegne.
 
 Selvfølgelig ikke det hele (eksempelvis ny vandpumpe) - Men bilen bør
 dog repareres på sælgers regning...
 
 Takker for input.
 
 \Mandal
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Andersen (31-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Andersen
 | 
 Dato :  31-12-03 00:12
 | 
 |  | 
 "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ff1b82c$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >! Hvordan bør
 > vi reagere?
 >
 Hej.
  Prøv at klage til Forbrugerstyrelsen, www.fs.dk,  de tager sig af klager på
 brugtbilskøb op til 82000Kr.
  M.V.H.   Finn.
            
             |  |  | 
  Ole Frederiksen (01-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Frederiksen
 | 
 Dato :  01-01-04 02:48
 | 
 |  | 
 "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote in message
 news:3ff1b82c$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Sagen er den, at den gamle har købt en "nr. 2" bil til min moder. Der er
 > tale om en Fiat Punto 60 SLX fra 95 med ca. 200k på klokken. Bilen er
 > købt hos forhandler (altså ikke privat), og der er ikke blevet slået
 > noget af prisen ved handel (bilen er købt i ren handel).
 
 Sagen er ret klar med hensyn til hvad loven siger.
 
 Der er på brugte biler 2 års reklamationsret.
 De første 6 måneder er det FORHANDLERS opgave at bevise at fejlen er opstået
 efter salget.
 De sidte 18 måneder er det KØBERS opgave at bevise, at fejlen var til stede
 da bilen blev købt.
 
 Uanset om så der står købt som beset, eller købt som reservedele, så kan en
 forhandler der sælger til en privatperson ikke omgå denne lov. Han kan dog i
 købekontrakten udpendsle fejl som "revne i forrude" eller "smadret baglygte"
 hvorefter han så ikke hænger på den.
 
 Så med mindre der i kontrakten stor "købt med defekt toppakning", så hænger
 forhandleren på HELE regningen.
 
 Hom han kan forlange, at du skal køre det halve rige rundt for at få det
 laver, det ved jeg ikke, men jeg kunne forstille mig, at du skal sørge for
 transport til forhandleren, og så må det være hans problem, hvis den skal
 sendes til Uganda.
 
 Ovenstående har jeg både læst på skift og hørt forklaret fra FDM´s jurister.
 
 Jeg vil også helt klart anbefale at kontakte FDM og høre om man kan købe
 lidt hjælp for et medlemsskab. De har for nogle år siden hjulpet mig med en
 forhandler der havde solgt mig en Golf II med en motor der ikke kunne
 forureningsdokumenteret til den årgang. Han tilbød mig efter lange kampe i
 telefonen at lægge en anden motor i til syn. men hvad kan jeg bruge det til,
 når den skal synes igen 2 år senere med samme forkerte motor. Efter en kort
 snak med FDM ringede manden ydmygt tilbage og spurgte om jeg ville have en
 anden bil eller pengene tilbage.
 
 Man skal være opmærksomme på at ikke alle forhandlere er ude på at bryde
 loven. Det kender den bare ikke.
 
 Håber at det hjælper.
 
 M.v.h.   Ole Frederiksen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Soren Kuula (01-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Kuula
 | 
 Dato :  01-01-04 04:31
 | 
 |  | Ole Frederiksen wrote:
 > "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote in message
 > news:3ff1b82c$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >>Sagen er den, at den gamle har købt en "nr. 2" bil til min moder. Der er
 >>tale om en Fiat Punto 60 SLX fra 95 med ca. 200k på klokken. Bilen er
 >>købt hos forhandler (altså ikke privat), og der er ikke blevet slået
 >>noget af prisen ved handel (bilen er købt i ren handel).
 >
 >
 > Sagen er ret klar med hensyn til hvad loven siger.
 >
 > Der er på brugte biler 2 års reklamationsret.
 
 Hej Ole,
 
 hvad betyder reklamationsret egentlig .. ? Man har vel altid ret til at
 være sur og klage :), så det må forhåbentlig betyde andet end det ?
 
 --
 Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
 Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.
 
 
 
 |  |  | 
   Ole Frederiksen (01-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Frederiksen
 | 
 Dato :  01-01-04 14:50
 | 
 |  | 
 "Soren Kuula" <dongfangspam@bitplanet.net> wrote in message
 news:3FF3948E.2060102@bitplanet.net...
 > Hej Ole,
 >
 > hvad betyder reklamationsret egentlig .. ? Man har vel altid ret til at
 > være sur og klage :), så det må forhåbentlig betyde andet end det ?
 Det står beskrevet i købeloven, og giver en del rettigheder til en køber.
 Man har jo altid ret til at klage, hyle eller smide sig på jorden og sparke
 med arme og ben, men her er der tale om en ret til at få en fejl udbejdret.
 "Reklamationsret" er en ret til at klage over OPRINDELIGE fejl og mangler
 ved en købt vare. Altså ret til at få en fejl eller mangel rettet, hvis den
 er til stede når handlen indgås.
 Det kan være en bil med defekt toppakning, eller en bil der mangler et
 reservehjul o.s.v.
 Denne ret har man i 2 år, men det skal altså være en fejl der var til stede
 på købstidspunktet. Som nævnt før så skal forhandleren de forste 6 måneder
 bevise at fejlen ikke var der da bilen blev solgt. (oftest meget svært at
 bevise).
 De resterende 18 måneder skal køber bevise at fejlen var der da han købte
 bilen. (også meget svært at bevise)
 I tilfællet med defekt topppaktning skulle køber være rimeligt stillet, hvis
 han klager indenfor de første 6 måneder. Efter de første 6 måneder kan det
 blive meget svært at bevise at fejlen var der da han købte bilen.
 Hvis en forhandler bruger ordet "Garanti", så er det noget der stiller køber
 væsentligt bedre, da der her er tale om en ordning der også dækker hvis
 bilen går i stykker EFTER handlen er afsluttet.
 Hvis en forhandler giver 3 mdr. 100% garanti på motor og gearkasse, så skal
 forhandleren påtage sig alle udgifter ved en evt, reperation/udskiftning
 inden for de 3 måneder. Hvis der er 50% garanti skal man dele reningen.
 Læs evt.
 Købeloven: http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.pdf eller gå ind på www.fs.dk  og søg på "rekamationsret"
 M.v.h. Ole Frederiksen
            
             |  |  | 
  spuck (07-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : spuck
 | 
 Dato :  07-01-04 10:45
 | 
 |  | Nu skriver du  at der er 2 års reklamationsret på brugte biler. Gælder
 dette også når bilen er købt privat, eller er det kun når bilen er
 købt ved forhandler?
 
 Søren
 
 > Sagen er ret klar med hensyn til hvad loven siger.
 >
 > Der er på brugte biler 2 års reklamationsret.
 > De første 6 måneder er det FORHANDLERS opgave at bevise at fejlen er opstået
 > efter salget.
 > De sidte 18 måneder er det KØBERS opgave at bevise, at fejlen var til stede
 > da bilen blev købt.
 >
 > Uanset om så der står købt som beset, eller købt som reservedele, så kan en
 > forhandler der sælger til en privatperson ikke omgå denne lov. Han kan dog i
 > købekontrakten udpendsle fejl som "revne i forrude" eller "smadret baglygte"
 > hvorefter han så ikke hænger på den.
 >
 
 
 |  |  | 
   Fam. Olsen (07-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  07-01-04 20:25
 | 
 |  | 
 "spuck" <spuckok@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:2e89b3d3.0401070145.50a36e35@posting.google.com...
 > Nu skriver du  at der er 2 års reklamationsret på brugte biler. Gælder
 > dette også når bilen er købt privat, eller er det kun når bilen er
 > købt ved forhandler?
 
 Jeg mener ikke det gælder ved handel med private. Jeg tør dog ikke lægge
 hovedet på blokken.
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
    spuck (08-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : spuck
 | 
 Dato :  08-01-04 10:21
 | 
 |  | Ok, tak for hjælpen..
 
 Så vil jeg da ikke ringe til sælger og brokke mig :)
 
 
 
 > > Nu skriver du  at der er 2 års reklamationsret på brugte biler. Gælder
 > > dette også når bilen er købt privat, eller er det kun når bilen er
 > > købt ved forhandler?
 >
 > Jeg mener ikke det gælder ved handel med private. Jeg tør dog ikke lægge
 > hovedet på blokken.
 >
 > MVH Niels
 
 
 |  |  | 
 |  |